به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « civilization » در نشریات گروه « علوم اجتماعی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « civilization » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمد سعیدی*
    امروزه بحث های فراوانی درباره تمدن اسلامی و غربی وجود دارد. سلطه ظاهری تمدن غرب بر جهان، باعث شده است که برخی به ثبات و تزلزل ناپذیری این تمدن باور داشته باشند و تلاش برای استیلای دوباره تمدن اسلامی بر تمدن غرب را بی فایده تلقی کنند. در مقابل این دیدگاه، نظریه دیگری وجود دارد که به افول تمدن غرب معتقد است و طرفداران آن نشانه هایی برای سقوط این تمدن ارائه و ابراز کرده اند که تمدن غرب در وضعیت کنونی نقطه اوج خود را دیده و مسیر سقوط را شروع کرده است. به این ترتیب، شناخت تمدن غرب با هدف مقابله با آن اهمیت می یابد. پژوهش پیش رو به دنبال پاسخ به این پرسش است که «در رهنمودهای آیت الله خامنه ای چه نشانه هایی برای این فروپاشی وجود دارد و این نشانه ها چقدر با واقعیات و نتایج قابل مشاهده این تمدن در زندگی شخصی و اجتماعی افراد و جوامع مطابقت می کند؟» این مقاله پس از جمع آوری بیانات ایشان در این موضوع و تطبیق با واقعیت های بیرونی و نظر اندیشمندان غربی، به بررسی تحلیلی آن ها پرداخته است. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش توصیف داده ها با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ای و اینترنتی بوده است.
    کلید واژگان: فروپاشی, غرب, تمدن, اومانیسم, لیبرالیسم, آیت الله خامنه ای, آزادی}
    Mohamad Saedi *
    Today, there are many discussions about Islamic and Western civilization. The apparent domination of the Western civilization over the world has caused some people to believe in the stability and unshakability of this civilization and consider it useless to try to re-conquer the Islamic civilization over the Western civilization. In contrast to this view, there is another theory that believes in the decline of Western civilization, and its proponents have presented signs for the fall of this civilization and expressed that Western civilization has seen its peak in its current state and has begun the path of decline. In this way, it becomes important to know the western civilization with the aim of confronting it. The upcoming research seeks to answer the question, "What are the signs of this collapse in Ayatollah Khamenei's guidelines, and how well do these signs correspond with the facts and observable results of this civilization in the personal and social lives of individuals and societies?" This article, after collecting his statements on this issue and comparing them with the external realities and the opinions of Western thinkers, has analyzed them. This research was of a descriptive type using the method of data description using library and internet sources and documents.
    Keywords: Collapse, West, Civilization, Humanism, Liberalism, Ayatollah Khamenei, Freedom}
  • محمد پورکیانی*، محمدصادق حاجی پور کریمی

    نخستین مواجهه ما با تمدن غرب در قامت تقابل نظامی و صنعتی هویدا گشت که حاکمان به جهت تصور عقب ماندگی ایران و جبران آن، تصمیم به اعزام دانشجو به کشورهای غربی نمودند. آنها راه توسعه یافتگی و پیشرفت ایران را در آیینه مدرن شدن ایران می دیدند، اما تاریخ در سال 57 به گونه ای دیگر رقم خورد و انسان جدیدی ظهور کرد که آرمان، طلب و تمنایش متفاوت از انسان مدرن بود. یکی از چالش های اساسی انسان عصر انقلاب اسلامی در مباحث تمدنی، نحوه مواجهه با تمدن غرب است؛ آیا می بایست تمدن غرب را به صورت کامل پذیرفت، آیا باید آن را رد کرد؟! آیا می توان با تمدنی که متناسب با فرهنگ و زیست تاریخی ما رقم نخورده، ارتباط برقرار کرد و آن را برگزید؟ آیا اساسا تبادلی میان عالم ما و عالم غرب رقم خواهد خورد؟ عده ای قائل به ذات گرایی تمدن غرب شده اند که در این صورت، امکان تبادل تمدنی ممتنع است و عده ای دیگر تمدن غرب را در اراده گرایی خلاصه کرده اند که از لوازم آن پذیرش کامل تمدن غرب و به تحویل بردن اقتضائات تمدنی در اراده افراد است. در این میان نسبت گرایی نیز از جمله مواردی است که می تواند افقی در تبادل تمدنی باز کند. مراد از نسبت گرایی، برقراری نسبت وجودی با تمدن است. «وجودی» دانستن ساخت تمدن به این معناست که تمدن در حین زندگی روزمره انسان ها ساخته می شود.

    کلید واژگان: تمدن, ذات گرایی تمدنی, اراده گرایی تمدنی, تسخیر جوهری, نسبت گرایی}
    Mohammad Pourkiani *, MohammadSadegh Hajipour Karimi

    Our first encounter with Western civilization was evident in the form of military and industrial confrontation, when the rulers decided to send students to Western countries in order to imagine Iran's backwardness and compensate for it. They saw the way of Iran's development and progress in the mirror of Iran's modernization, but history took a different turn in 1957 and a new man appeared whose ideals, demands and aspirations were different from those of modern man. One of the fundamental challenges of human beings in the era of the Islamic Revolution in civilization issues is how to face Western civilization; Should Western civilization be accepted completely, or should it be rejected?! Is it possible to communicate with a civilization that does not fit our culture and history and choose it? Will there be an exchange between our world and the western world? Some people have believed in the essentialism of Western civilization, in which case, the possibility of exchanging civilizations is prohibited, and some others have summed up Western civilization in volitionism, which includes the complete acceptance of Western civilization and the transfer of civilizational requirements to the will of individuals. Meanwhile, relativism is one of the things that can open a horizon in civilization exchange. What is meant by relativism is establishing an existential relationship with civilization. Knowing the construction of civilization as "existential" means that civilization is built during the daily life of humans.

    Keywords: Civilization, civilizational essentialism, civilizational volitionism, essence conquest, relativism}
  • ابراهیم خانی*

    در این مقاله با تکیه بر روش تحلیلی-فلسفی همچنین روش «دلالت پژوهی»، پیامدهای انسان شناسی حکمی در تعریف و هستی شناسی تمدن مورد بررسی قرار گرفته است. ایده اصلی که در این مقاله بسط یافته و مبانی و لوازم آن مورد بررسی قرار گرفته است اینست که اگر انواع حیات های اجتماعی تجلی بخش گونه های مختلف انسان ها هستند؛ تمدن تجلی بخش انسانی «ذوابعاد» اما «تک شخصیتی» است. بر این اساس تمدن نوعی از حیات اجتماعی است که در آن اولا تمامی ابعاد وجودی انسان در قالب نهاد های اجتماعی اعم از نهادی های سیاسی، علمی، اقتصادی، هنری، آموزشی، نظامی، بهداشتی و... فعلیت یافته باشند و ثانیا در تمام این نهاد های متکثر نوعی روح جمعی واحد و وحدت شخصیت حاکم و ساری باشد. این دو پایه تعریف تمدن با تکیه بر دو اصل انسان شناسانه «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» در حکمت اسلامی به لحاظ هستی شناسانه توضیح داده شده اند و در تطبیق برهانی این اصل بر حیات تمدنی از مبنای اصالت جامعه و لوازم آن بهره گرفته شده است. در ادامه مقاله در 10 فرع پیامدها و مزیت های این تعریف و هستی شناسی تمدن مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله انضمامی بودن این تعریف و مقایسه آن با سایر تعاریف تمدن و مزیت های آن در تبیین معنای «آرمان تمدنی»، «بینش تمدنی»، «نیرو های تمدنی»، «فرهنگ های تمدن ساز و تمدن سوز»، «رشد ارگانیک تمدن ها»، «ارتباطات تمدنی» و «سلوک تمدنی» مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: تمدن, انسان شناسی, حکمت اسلامی, وحدت در کثرت, اصالت جامعه, سلوک تمدنی}
    Ebrahim Khani *

    In this article, relying on the analytic-philosophical method as well as the "research implication" method, the consequences of anthropology have been examined in the definition and ontology of civilization. The main idea that has been developed in this article and its foundations and accessories have been examined is that if the types of social lives are the manifestation of different types of humans; Civilization is the manifestation of the "multi-dimensional" but "single-personality" human aspect.According to this, civilization is a kind of social life in which all the dimensions of human existence are actualized in the form of social institutions, including political, scientific, economic, artistic, educational, military, health, etc., and secondly, in all these multiple institutions. It should be a kind of single collective spirit and the unity of the sovereign personality. These two foundations of the definition of civilization are explained in Islamic wisdom based on the two anthropological principles of "unity in plurality" and "plurality in unity" and in applying the proof of this principle to the life of civilization, the basis of the originality of society and its accessories are used. Is. In the rest of the article, the consequences and advantages of this definition and ontology of civilization are examined in 10 sub-sections.including the concreteness of this definition and its comparison with other definitions of civilization and its advantages in explaining the meaning of "civilizational ideal", "civilizational vision", "civilizational forces", "civilization-making and civilization-burning cultures", "organic growth of civilizations", " "Civilized communication" and "civilized behavior" have been investigated.

    Keywords: Civilization, anthropology, Islamic wisdom, unity in plurality, originality of society, civilization behavior}
  • محمدحسین شعاعی، محمدجواد قاسمیان نیک*

    با فراگیری نقش و اثرات رسانه ها در عرصه ارتباطات بین الملل، دولت ها با استفاده هوشمندانه از ارتباطات به دنبال نفوذ و اقناع افکار عمومی سایر کشورها هستند. یکی از این موارد، عملیات روانی است که در قلمروی دیپلماسی عمومی توسط رژیم صهیونیستی مورد توجه و استفاده واقع می شود. پژوهش حاضر بر اساس این، در پی آن است، تا با مطالعه گزارش سند فرهنگ زبان جهانی پروژه اسراییل که به صورت رسمی توسط موسسه پروژه اسراییل (The Israel Project) منتشر شده است، به کشف اصول به کار گرفته شده در این موضوع بپردازد. در این مسیر، به شیوه تمام شماری، کل گزارش که حاوی 116 صفحه و 18 فصل به زبان انگلیسی بوده است، به روش تحلیل محتوای کیفی مورد واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که استفاده متنوع و متعدد از انواع تکنیک ها در راستای اثرگذاری بر روی مردم سایر کشورها در قالب عملیات روانی، راهبرد اصلی اسراییل بوده که طبق نظریه سازه انگاری هدف غایی دولت ها برای استفاده از این راهبرد نیز تغییر در نگرش مردم مبتنی بر خواست آن دولت است. بر اساس این، رژیم صهیونیستی از اصول عملیات روانی، با لحاظ فراوانی به ترتیب از انگاره سازی، ارعاب، برچسب زنی، تخدیر، تشجیع، ایجاد تفرقه، تحریک، دشمن سازی، از زبان غیر گفتن و انسانیت زدایی استفاده نموده است.

    کلید واژگان: عملیات روانی, رژیم صهیونیستی, دیپلماسی عمومی, سند فرهنگ زبان جهانی پروژه اسرائیل, سازه انگاری}
    mohamamdhosein shoaee, mohamamdjavad ghasemian nick *

    By learning the role and effects of the media in the field of international communication, governments seek to influence and persuade the public opinion of other countries by making an intelligent use of communication. One of these cases is the psychological operation that is considered and used by the Zionist regime in the realm of public diplomacy. This research, therefore, aims at exploring the principles used for the matter by studying the report of “The Israel Project Global Language Dictionary”. To do this, in a comprehensive manner, the entire report, which contains 116 pages and 18 chapters in English, has been analyzed by qualitative content analysis. The results indicate that using diverse and numerous techniques in the form of psychological operations to influence the people of other countries is the main strategy of Israel, which according to the theory of constructivism is the ultimate goal of governments that intend to manipulate people’s attitudes in conformity with their wills. Based on this, the Zionist regime has used the following principles of psychological operations, mentioned in order of importance: image creation, intimidation, labeling, benumbing, incitement, creating division, provocation, making enemies, expressing through the others’ mouth, and dehumanizing.

    Keywords: Ashura, Karbala, Imam Hussein, Civilization, Communication}
  • محمدهادی همایون، حسن بشیر، صالح عبدالهی نسب

    مقاله حاضر تحقیقی ا ست با رویکرد کیفی و روش داده بنیاد (Grounded Theory) که با نگاهی نوین به پدیده عاشورا، در صدد رسیدن به نقشه ارتباطی امام حسین (ع) در سال 61 هجری بوده است. تا مسیر تمدنی که خداوند متعال، برای آن حضرت ترسیم کرده، را از متن تاریخ استخراج کرده و به این پرسش پاسخ دهد که «اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در شکل گیری تمدن اسلامی در جریان عاشورا چیست؟»ضرورت انجام این پژوهش از دو جهت بوده است؛ اول آنکه تاکنون مقاله ای که صرفا به متن خود تاریخ با تکیه بر منابع دست اول معتبر پرداخته باشد، در خصوص عاشورا انجام نگرفته است. دوم: اینکه با هدف رسیدن به اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع)، اساسا پژوهشی ثبت نشده بود. لذا مقاله حاضر، با روش داده بنیاد انجام گرفته است.محقق ابتدا به بررسی سیره تمدنی انبیاء در قرآن و سپس سیره تمدن سازی پنج تن آل عبا (ع) پرداخته تا مسیر تمدن سازی را در نگاه قرآن کریم و تاریخ اسلام تعریف کند. در نهایت به کمک 31 منبع عاشورایی معتبر به تاریخ امام حسین (ع) پرداخته تا اینکه نهایتا الگوی ارتباطی-تمدنی امام حسین (ع)، استخراج شد. داده های تحقیق در دو دسته زیر طبقه بندی شدند:1) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در گفتار (21 زیرگروه): به عنوان مثال «دعوت ها»، «دعاها و نفرین های امام» و... 2) اصول و مولفه های ارتباطی امام حسین (ع) در رفتار (5 زیرگروه): به عنوان نمونه «هیبت ظاهری امام»، «آداب سخنوری و استفاده از اصول اقناع» و...

    کلید واژگان: عاشورا, کربلا, امام حسین(ع), تمدن, ارتباطات}
    mohammadhadi homayoun, hasan bashir, Saleh abdollahi nasab

     The present study, entitled "The principles and components of communication of Imam Hussein(AS) in civilization during Ashura", is research with a qualitative approach that seeks to achieve the communication plan of Imam Hussein(AS) in the year 61 with a new look at the phenomenon of Ashura which the Almighty God has drawn for that Imam Hussein to answer that question that what the principles and components of communication of Imam Hussein were in civilization during Ashura.The necessity of conducting this research has been in two ways. First, so far no research that has relied solely on the text of history itself and has been far from personal analysis which has been conducted on Ashura. Second, in order to reach the communication model of Imam Hussein, basically no research had been recorded and conducted. so the Grounded Theory method was considered suitable for this research.The researcher first has examined the civilization of the prophets in the Qur'an and the Five members of Al-Abba in the history of Islam to define the path of civilization . While, it was the turn of the history of Imam Hussein through which the 31 sources of Ashura, were carefully analyzed to extract the communication propositions of Imam.Finally, after extracting and classifying the propositions and analyzing them, the datas were classified into the following two categories:1) Principles and communication components of Imam Hussein in speech(21 subgroups): For example, "Invitations", "Prayers and Curses of the Imam", etc.2) Principles and communication components of Imam Hussein in behavior(5 subgroups): For example, "Imam's apparent awe", "Speech and principles of persuasion", etc. 

    Keywords: Ashura, Karbala, Imam Hussein, Civilization, Communication}
  • اشرف قاسمی امرائی، صیدمهدی ویسه*، اردشیر شیری
    هدف

    هدف مقاله حاضر، بررسی و دریافت چیستی و طراحی الگوی دانشگاه تمدن ساز در نظام آموزش عالی ایران(مورد مطالعه: دانشگاه های غرب کشور) با استفاده از رویکرد کیفی از منابع پژوهشی و تایید مولفه ها از نظر خبرگان دانشگاهی بود که منجر به شناسایی مهم ترین مولفه های شکل گیری دانشگاه تمدن ساز و نقش آنها شد.

    روش

    در این تحقیق با استفاده از روش کیفی(گراندد تئوری) و از طریق ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته، مولفه ها از دیدگاه 15 نفر از صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، شناسایی و دسته بندی شدند. یافته ها و

    نتایج

    مولفه های دانشگاه تمدن ساز در نظام آموزش عالی ایران دارای پنج بعد اصلی، شامل شرایط علی، بسترساز، مداخله گر، راهبرد و پیامدها می باشد. از جمله مهم ترین مولفه ها در بعد علی، به ضرورت تمدن سازی، توانمندسازی، بهسازی وظایف و ارتقای کارامدی دانشگاه ها؛ در بعد بسترسازی به: ظرفیت سازی، تامین زیرساختهای مادی و انسانی، توسعه منابع انسانی، هویت ملی، چشم انداز مشترک و مرجعیت علمی؛ در بعد عوامل مداخله گر به: تکریم علم و عالم، افتخارات تمدن ایرانی، نظام سازی و نظام ارزشیابی؛ در راهبردها به: دیپلماسی علمی، توسعه فناوری، ارتقای کارامدی پژوهشی، برنامه ریزی، ارتباط صنعت و دانشگاه، ساختارهای منعطف، مدیریت تعارض و تفکر سیستمی و در بعد پیامدی به: اشتغال آفرینی، ترویج الگوی فضائل، تشکیل حکومت دانایی محور می توان اشاره کرد. هر 25 مولفه شناسایی شده به عنوان مولفه های دانشگاه تمدن ساز در نظام آموزش عالی ایران دارای نقش مهمی می باشند.

    کلید واژگان: دانشگاه تمدن ساز, دانشگاه های دولتی, تمدن}
    Ashraf Ghasemi Amrae, Saidmehdi Vayseh *, Ardeshir Shiri
    Aim

    The purpose of this article is to investigate and understand the nature and design of the Civilizing University model in Iran's higher education system (case study: universities in the west of the country).

    Method

    the method of the survey is using a qualitative approach from research sources and confirming the components from the point of view of academic experts, which led to the identification of the most important components of the formation of the Civilizing University It was their role. This research was conducted using the qualitative method (grounded theory) and through the semi-structured interview tool, the components were identified and categorized from the point of view of 15 experts and university experts who were purposefully selected.

    Results and conclusion

    The findings of the research showed that the components of Tamdansaz University in Iran's higher education system have 5 main dimensions including; Causal conditions are the foundation, interventions, strategies and consequences. Among the most important components in the causal dimension; The necessity of civilizing, empowering, improving the tasks, improving the efficiency of universities in the context of providing a platform; Capacity building, provision of material and human infrastructure, development of human resources, national identity, common vision, scientific authority, also in the dimension of interventions; Honoring science and the scientist, honors of Iranian civilization, system building, evaluation system and in strategies scientific diplomacy, technology development, promotion of research efficiency, planning, connection between industry and university, flexible structures, conflict management, systemic thinking and finally to the components of the consequential dimension; Employment creation, promotion of the model of virtues, formation of a knowledge-based government can be mentioned. All 25 components identified as components of Tamdansaz University have an important role in Iran's higher education system.

    Keywords: civilizing university, state universities, civilization}
  • محمد درگاه زاده*، ولی الله عباسی، محمدمهدی عباسی

    هنر در زندگی و تمدن اسلامی از جایگاه و اهمیت اساسی برخوردار است و یکی از مظاهر مهم تمدن بشری به شمار می رود. تبیین و تفسیر هنر بر مبنای سنت و تجدد(مدرنیته) همواره بحث های فراوانی برانگیخته است. در این میان مباحث سنت گرایان در باب هنر و جایگاه آن در تمدن شناسی اهمیت خاصی دارد. سنت گرایی، تفسیر خاصی از سنت ارایه می دهد و مفاهیم اساسی در حوزه دین، فلسفه، عرفان، علم و هنر را بر مبنای آن مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. نوشتار حاضر تلاش می کند تا مقوله هنر و اصول و مبانی آن را از این منظر مورد تبیین و تحلیل قرار دهد. به طور کلی نظریات سنت گرایان را نمی توان بدون فهم مبانی و مفاهیم کلیدی آن ها مورد بررسی قرار داد. چرا که سنت گرایان چیزی را خارج از چارچوب سنت نمی دانند و همه تاملات خود را در این راستا تبیین می کنند. فلسفه هنر سنت گرایانه نیز در این چارچوب سنتی و مابعدالطبیعی (فلسفه جاویدان) کل گرفته و تماما حاکی از دغدغه آنان نسبت به احیای سنت است. از این رو، پیش از بحث درباره هنر، ابتدا مفاهیم و مبانی اساسی و در عین حال مرتبط با بحث توضیح داده شده و پس از آن هنر سنتی و ارتباط هنر با معنویت مورد بحث قرار گرفته است.

    کلید واژگان: سنت گرایی, تمدن, هنر سنتی, معنویت}
    Mohammad Dargahzadeh *, Valiollah Abbasi, Mohammadmahdi Abbasi

    Art has a fundamental position and importance in Islamic life and civilization and is considered one of the important manifestations of human civilization. Explanation and interpretation of art based on tradition and modernity has always raised many debates. In the meantime, the discussions of traditionalists about art and its place in civilization are of particular importance. Traditionalism provides a specific interpretation of tradition and analyzes and examines basic concepts in the field of religion, philosophy, mysticism, science and art based on it. This article tries to explain and analyze the category of art and its principles and foundations from this point of view. In general, the theories of traditionalists cannot be studied without understanding their foundations and key concepts. Because the traditionalists do not consider anything outside the framework of the tradition and explain all their thoughts in this direction. The philosophy of traditionalist art is also included in this traditional and metaphysical framework (eternal philosophy) and it completely shows their concern for the revival of tradition.

    Keywords: Traditionalism, Civilization, traditional art, Spirituality}
  • ایوب زارع خفری*، محمد نصیری، رمضان رضایی
    هدف

    ازجمله اهداف علمی انتخاب این موضوع «نشان دادن ظرفیت تمدنی و تمدن سازی آموزه های دینی بویژه قرآن کریم»است. ضرورت: خوانش فرهنگی و تمدنی اصطلاحات قرآن به طور عام و آموزه "«مکنت»" به گونه ای خاص از مسایل مغفول مطالعات تمدنی به شمار می آید، بنابراین برای کشف و تبیین علمی این آموزه ها، انجام پژوهش هایی از این قبیل ضروری است.

    روش

    این مقاله با روش تحلیلی و مستند به تفاسیر فریقین از قرآن و نیز متون تاریخی و تمدنی در پی پاسخ به سوال های پژوهش است.

    یافته ها

    حاکی از آن است که واژگانی نظیر ملک، امت، حکم، ولایت و ارض ساختار آموزه «مکنت» در قرآن را شکل می دهد و شاخصه اصلی آن ثبات و استقرار یافتگی، قدسی بودن و در جهت رشد حقیقی مردم حرکت کردن است. چنان که آثار آن در تاسیس نظامات و نهادهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی- اجتماعی در مقیاس جهانی قابل انعکاس است.

    نتیجه

    بازنمایی ماهیت و حقیقت تمدن مبتنی بر آموزه های دینی یعنی ایجاد معنویت خداسو، در سخن از وجهه معنوی و باطنی تمدن و نهاد سازی و ساختارسازی در سخن از وجهه مادی تمدن برای تحقق یافتن مقاصد الهی.

    کلید واژگان: قرآن, فرهنگ و تمدن, «مکنت», ملک, قدرت}
    Ayyob Zare Khafri *, Mohammad Nasiri, Ramazan Rezaei
    Purpose

    Among the scientific purposes of choosing this subject is "showing the civilizational capacity and civilization of religious teachings, especially the Holy Quran". Necessity: The cultural and civilizational reading of the terms of the Qur'an in general and the teaching of "Muknat" in a special way are considered neglected issues of civilizational studies, therefore, to discover and scientifically explain these teachings, Such researches are necessary.

    Method

    This article seeks to answer the research questions with an analytical and documentary method based on the interpretations of the Qur'an and historical and cultural texts.

    Findings

    It indicates that words such as property, ummah, ruling, province, and land form the structure of the doctrine of "Muknat" in the Qur'an, and its main characteristics are stability and establishment, sanctity, and movement towards the true growth of people. is to do As its effects can be reflected in the establishment of political, cultural, economic and security-social systems and institutions on a global scale.

    Result

    Representation of the nature and truth of civilization based on religious teachings means the creation of godly spirituality, in terms of the spiritual and inner aspect of civilization, and institutionalization and structuring in terms of the material aspect of civilization for the realization of divine purposes.

    Keywords: Quran, culture, civilization, Muknat, Property, power}
  • ریحانه داودی کهکی، سید عباس ذهبی*، بابک عباسی
    این پژوهش با هدف دستیابی به مولفه های تمدن سعادتمندانه در آراء فارابی و دستیابی به الگویی معادل سازی شده با عصر حاضر انجام گرفته است. چرا که برای ساخت یک تمدن در شرایط گذار امروز، نیازمند دانش و فرهنگ در بستر نگاه واقع بینانه ی فلسفی هستیم و ساخت تمدنی جایگزین بدون اتکا به سنت ممکن نیست. یافتن الگویی منعطف و پایدار برای تعالی انسان در بستر جامعه ای نیکبخت، آمال نهایی این نگاره است. روش پژوهش بر اساس مطالعه کتابخانه ای آثار و آراء فارابی و سپس تحلیل و الگوسازی آن با توجه به مفاهیم و عناصر امروزیست. در نتیجه پژوهش به این مطلب رسیدیم که فارابی به عنوان فیلسوفی تمدن ساز در طرح مدینه ی فاضله خود، برای تمدن و فرهنگ، معیاری مبتنی بر دیدگاه ساخت گرا، مدل نیازها و دیدگاه اصالت فرد در ضمن جمع ارائه می دهد. این شبکه پایدار ساختاری بر اساس سیستم معرفتی، قانونی و فرهنگی خاص اوست که ضمن مرتفع ساختن کلیه نیازهای افراد، به نیاز اساسی او در جهت نیل به سعادت در پرتو کمال اخلاقی پاسخ بنیادین می دهد به گونه ای که اندیشمندان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می توانند با معیار قرار دادن این الگو، راهبردهای علمی و عملی متناسب با شرایط و ویژگی های هر جامعه ای را طراحی کنند. و در نهایت به این نکته رهنمون شوند که با وجود التقاط و درهم تنیدگی فرهنگی در عصر انتقال با الگوی برگرفته از طرح زنده و پویای مدینه فاضله فارابی در ساخت تمدن سعادتمندانه مبتنی بر غایت بشر، می توان طرح تمدن جایگزین را ایجاد کرد.
    کلید واژگان: کلید واژه ها: اخلاق, تمدن, سعادت, فرهنگ, مدینه فاضله}
    Reihaneh Davoodikahaki, Seyedabbas Zahabi *, Babak Abbasi
    This research has been carried out with the aim of achieving the components of a prosperous civilization in Farabi's opinions and a model equated with the current era. Because in order to build a civilization in today's transitional conditions, we need knowledge in the context of a realistic philosophical view, and it is not possible to build an alternative civilization without relying on tradition. Finding a flexible and stable model for human excellence in the context of a happy society is the ultimate hope of this painting. The research method is the library study of Farabi's opinions and then analyzing and modeling it according to today's concepts. It became clear that in his Utopia plan, Farabi presents a criterion for civilization and culture based on the constructivist view, the model of needs and the view of the originality of the individual as well as the collective. This sustainable network is a structure based on his special knowledge system, which, while satisfying all needs, gives a fundamental answer to the basic human need to achieve happiness in the light of moral perfection, in such a way that social and political thinkers can use this model as a criterion to develop appropriate strategies. design with any society. And finally, be guided to the point that despite the cultural eclecticism in the age of transition with the model taken from Farabi's plan in building a prosperous civilization based on the end of mankind, it is possible to create an alternative civilization plan.
    Keywords: Civilization, culture, ethics, Happiness, Utopia}
  • مهدی مختارپور*
    روش پژوهش مورد استفاده در این تحقیق روش تحلیل گفتمان و نشانه شناسی گفتمانی است و گفتمان های سینمای دینی پس از شناسایی مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که با توجه به تحلیل گفتمان ها و نشانه شناسی آثار سینمایی مورد بررسی پنج گفتمان اصلی شامل گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، گفتمان فردیت محور، گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان بازگشت شناسایی شدند. در گفتمان دینداری تساهل و تکثرگرا و گفتمان فردیت خواهی، تخاصم ها و ستیزهایی با گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت محسوس و هوایدا است. همچنین بین گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و گفتمان بازگشت همپوشانی هایی موجود است. این همپوشی بین این دو گفتمان و گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی نیز صدق می کند.
    کلید واژگان: رسانه, تمدن سازی, گفتمان های سینمایی, نشانه شناسی, انقلاب اسلامی}
    Mehdi Mokhtarpour *
    The research method used in this research is the method of discourse analysis and discourse semiotics, and religious cinema discourses have been examined after identification. The findings of the research show that according to the analysis of the discourses and semiotics of the examined film works, five main discourses were identified, including the discourse of the Islamic revolution and the holy defense, the discourse of urbanization and ruralism, the discourse of individuality, the discourse of religious tolerance and pluralism, and the discourse of return. . In the discourse of religious tolerance and pluralism and the discourse of individualism, conflicts and conflicts with the discourse of the Islamic revolution and holy defense and the discourse of return are felt and airy. Also, there are overlaps between the discourse of the Islamic revolution and holy defense and the discourse of return. This overlap between these two discourses and the discourse of urbanism and ruralism also applies.
    Keywords: Media, CIVILIZATION, cinematic discourses, Semiotics, Islamic Revolution}
  • عطاءالله بیگدلی*
    آرنولد توی بی یکی از مشهورترین مورخان و فیلسوفان تاریخ معاصر، نظریه ای جهان شمول در باب تکوین، رشد و افول تمدن ها ارایه نموده است، او معتقد است جوامع انسانی، آن گاه که به «چالش های متناسب» محیطی «پاسخ» دهند، فرایند تمدن سازی را آغاز نموده اند. با این پاسخ اولیه، مشکلات بعدی به صورت زنجیره وار پیش می آید و پاسخ های بعدی توسط گروهی از نخبگان یعنی «اقلیت فعال» ارایه شده و به تدریج عموم مردم به صورت عرفی و آگاهانه با اقلیت همراه می شوند و تمدن رشد می کند. اما، اقلیت فعال آرام آرام به حاکمان تبدیل می شوند و شور اولیه از میان می رود، حاکمان نمی توانند مردم را همراه نمایند و رو به روش های مکانیکی می اورند، اقلیت فاسد شده و مستبد می گردد. توده اعتراض می نماید و شکاف های اجتماعی تشدید می گردد. دشمن خارجی بر تمدن حمله کرده و تمدن نابود می گردد؛ فاتحان، اقلیتی فعال هستند و چرخه، تداوم می یابد. او معتقد است تمدن مغرب زمین در حال افول است. نقدهایی به این نظریه وارد شده است از جمله: عدم کفایت شواهد تاریخی برای اثبات این فرایند، گزینش جهت مند داده ها توسط توین بی، ممتنع بودن به دست دادن چنین نظریات کلی در مورد تاریخ، روایت تاریخ مبتنی بر داروینیسم، خلط بین روش های تجربی انگلسی، تحلیلی آلمانی و روش های دینی مسیحی، تشبیه بی دلیل تاریخ به ارگانیسم انسانی، فقدان بنیاد فلسفی، غیر دینی بودن و... توین بی معتقد است اصل اصیل تمدن ها، امور معنوی و روحی هر تمدن است، دین اصلی ترین تامین کننده این امور است لذا نقشی بی بدیل در ایجاد تمدن ها داشته است او معتقد است تمدن غرب، به واسطهفاصله گرفتن از دین و اخلاق، رو به افول است. او با نظریاتی که دین را زاییده جهل یا ترس انسان ها می دانند همراه نیست و دین را امری فطری ونه عارضی می داند. اما او روایتی ناروا از ادیان ابراهیمی دارد، کاملا کارکردگرایانه به دین می نگرد و به دنبال اختراع دینی جدید و جهانی بود
    کلید واژگان: توین بی, فلسفه تمدن, تاریخ نگاری توین بی, دین و تمدن, تکوین و افول تمدن ها, افول غرب}
    Ataollah Bigdeli *
    Arnold Twibee, one of the most famous historians and philosophers of contemporary history, has presented a universal theory about the formation, growth and decline of civilizations. He believes that human societies have started the process of civilization when they "respond" to the "proportionate challenges" of the environment. With this initial answer, the next problems arise in a chain, and the next answers are provided by a group of elites, that is, the "active minority", and gradually the general public consciously and habitually accompanies the minority, and civilization grows.However, the active minority slowly become the rulers and the initial enthusiasm disappears, the rulers cannot bring the people together and turn to mechanical methods, the minority becomes corrupt and despotic. The masses protest and the social divisions intensify.A foreign enemy attacks civilization and civilization is destroyed; The conquerors are an active minority and the cycle continues. He believes that Western civilization is declining. Criticisms have been made to this theory, including: the insufficiency of historical evidence to prove this process, Toynbee's selective selection of data, his refusal to give such general ideas about history, the narrative of history based on Darwinism, the confusion between English empirical and analytical methods. German and Christian religious methods, unreasonable comparison of history to human organism, lack of philosophical foundation, non-religiousness and...Toynbee believes that the original principle of civilizations is the spiritual and spiritual affairs of every civilization, religion is the main supplier of these affairs, therefore, it has played an irreplaceable role in the creation of civilizations. He believes that Western civilization is declining due to distance from religion and ethics. He does not agree with the theories that consider religion to be the result of ignorance or fear of humans and considers religion to be natural and not temporary.
    Keywords: Toynbee, philosophy of civilization, Toynbee historiography, religion, civilization, development, decline of civilizations, decline of the West}
  • سید رضا طباطبایی نیا*، ایوب پورقیومی، رسول رضاپور

    تمدن اسلامی از عصر پیامبراکرم (ص)، به ویژه حضور ده ساله آن حضرت درمدینه، آغاز شد و جامعه بتدریج از حالت زندگی عشیره ای و قبیله ای خارج و شکل تمدنی به خود گرفت. پس از پیامبر (ص)، نقش امامان شیعه علیهم السلام در تداوم این راه، نقشی بی بدیل بوده و جامعه اسلامی بویژه جامعه شیعی را در حوزه های مختلف متمایز نموده است. هدف این مقاله بررسی اوضاع سیاسی و فرهنگی شیعیان اثنی عشری در قرن ششم هجری بوده و برای نیل به این مقصود، از روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای با ابزار فیش برداری و مراجعه به منابع دست اول و با رویکرد توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. این پژوهش درصدد است به این سوال پاسخ دهد که شیعیان امامیه در قرن ششم هجری از جهت سیاسی،فرهنگی و تمدنی چه وضعیتی داشتند؟ یافته ها نشان می دهد، جامعه شیعی با وجود فقدان قدرت سیاسی و در اقلیت بودن از جهت نفوس و جمعیت، و فشار تندروها و متعصبین سنی مذهب؛ جایگاهی رفیع در مسیر رشد تمدنی کسب کرد. نتایج حاکی از آن است که آنان در مسیر رشد و اعتلای فرهنگی و تمدنی، اقدام به ساخت مساجد، مدارس و کتابخانه ها و سایر مراکز علمی و آموزشی کرده و در راستای تولید علم، به تالیف آثار و کتب ارزنده و تربیت علمی و مذهبی جامعه پرداخته و اندیشمندانی تحول آفرین در عرصه فقه، ادبیات، تاریخ، علم کلام، تفسیر، فلسفه و... تربیت نمودند.

    کلید واژگان: شیعه امامیه, فرهنگ, سیاست, قرن ششم, تمدن}
    Seyedreza Tabatabaeinia *, Job Porqiyumi, Rasool Rezapoor

    Islamic civilization started from the era of the Holy Prophet (PBUH), especially his ten-year presence in Madinah, and the society gradually got out of tribal and tribal life and took a civilized form. After the Prophet (PBUH), the role of the Shia imams, peace be upon him, in the continuation of this path, has been an irreplaceable role and has distinguished the Islamic society, especially the Shia society, in various spheres. The purpose of this article is to investigate the political and cultural situation of the Twelver Shias in the 6th century of Hijri, and to achieve this goal, the method of collecting library information with the tool of data collection and referring to first-hand sources with a descriptive and analytical approach has been used. This research is trying to answer the question of what was the political, cultural and civilizational situation of Imami Shiites in the 6th century of Hijri? The findings show that the Shia community, despite the lack of political power and being in the minority in terms of population and population, and the pressure of extremists and fanatics of the Sunni religion; It gained a high position in the path of civilizational growth. The results indicate that they built mosques, schools, libraries, and other scientific and educational centers in the path of cultural and civilizational growth and advancement, and in line with the production of science, authored valuable works and books and educated the society scientifically and religiously. and trained transformative thinkers in the fields of jurisprudence, literature, history, theology, commentary, philosophy, etc.

    Keywords: Shia Imamiyya, culture, Politics, sixth century, Civilization}
  • شهناز کریم زاده سورشجانی، محسن الویری

    تمدن بالاترین سطح پیشرفت و برآیند دستاوردها و سرمایه های سخت و نرم یک جامعه انسانی است که براساس سهم مولفه های سازنده خود در سطوح مختلف در جوامع انسانی ظهور می کند. از جمله مهمترین ابزار در پی ریزی تمدن، زبان است که با قابلیت بی بدیل ارتباطی خود، قادر است کارکردهای تمدنی ارزشمندی داشته باشد. پرداخت به کارکردهای تمدنی زبان و بررسی میزان اثرگذاری آن به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی می تواند در شناخت خلاءهای پیش روی یک تمدن موثر باشد و در میدان رقابت با غیرهای مجاور، آن را مهیا و تقویت نماید. بدین منظور پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی در نظر دارد به مساله ارتباط زبان و تمدن و کارکردهای تمدنی زبان تمدن ساز بپردازد. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که زبان می تواند در اعتباربخشی به تمدن، تعیین سطوح اندیشه تمدن ساز، تولید و بازتولید تمدنی، افزایش قدرت و اثرگذاری آن در حوزه درون و برون مرزی یک سرزمین، آموزش هنجارهای تمدنی و انتقال سرمایه ها و دستاوردهای جدید مشارکت داشته باشد. براین اساس در پی ریزی و تجدید حیات تمدن نوین اسلامی لازم است در راستای تقویت این ابزار ارتباطی، قابلیت هایی که به صورت بالفعل در زبان تمدنی مدنظر موجود است تقویت و به زمینه سازی برای ایجاد قابلیت های لازم ولی مفقود در چنین زبانی مبادرت کرد.

    کلید واژگان: زبان, تمدن, زبان تمدن ساز, تمدن اسلامی, کارکردهای تمدنی}
    Shhnaz Karimzadehsureshgani, Mohsen Alviri

    Civilization is the highest level of development and the result of the hard and soft achievements and capitals of a human society that emerges based on the contribution of its constituent components at different levels in human societies. One of the most important tools in the foundation of civilization is language, which with its unparalleled communication capability, can have valuable civilizational functions. Paying attention to the civilizational functions of language and examining its effectiveness as the most important human communication tool can be effective in recognizing the gaps facing a civilization. For this purpose, the present study intends to deal with the issue of the relationship between language and civilization and the civilizational functions of the civilization-building language with a descriptive-analytical method. The findings of the present study indicate that language can be used in accreditation of civilization, determining the levels of civilization-building thought, production and reproduction of civilization, increasing its power and effectiveness in the internal and external spheres of a land, teaching the norms of civilization and transmission of new investments and achievements. Therefore, in order to strengthen the new Islamic civilization and this communication tool, it is necessary to strengthen the capabilities which actually exist in the language of civilization in question and to pave the way for creating the necessary but missing capabilities in such a language.

    Keywords: Language, Civilization, Civilizing Language, Islamic Civilization, Civilization Functions}
  • سید حسین حسینی*
    پرسش محوری این پژوهش، تحدید نسبت مفهومی مساله «تهذیب اجتماعی» با «انسان اجتماعی» است تا از این رهگذر بتوان به یکی از مهمترین چالشهای امروز جامعه پیرامون چگونگی تعامل انسان در روابط اجتماعی پیچیده و جدید کنونی پرداخت. بدین ترتیب پس از معرفی کلی و چارچوب آراء کتاب «انسان اجتماعی» اثر «دارندرف» و اشاره کوتاهی درباره ابعاد شکلی آن، به مبانی مفهوم انسان اجتماعی نزد وی می پردازد. در این فراز، نشان خواهد داد که امکان فراتر رفتن از آنچه او به عنوان «واحد تحلیل مساله» اندیشیده و ارایه تلقی اجتماعی دقیق تری نیز، وجود دارد. اگرچه نزد «دارندرف»، دو مفهوم نقش اجتماعی و وضعیت اجتماعی، تشکیل دهنده انسان اجتماعی اند و از این طریق، دو واقعیت فرد و جامعه به یکدیگر مرتبط می شوند، اما از آنجا که موضوع ذهن وی، مساله «تهذیب اجتماعی» نبوده است، تا بدینجا پیش نیامده که چگونه می توان مفهوم انسان اجتماعی را با تهذیب اجتماعی پیوند زد؟ «دارندرف» در تحلیل خود، برای دو مفهوم فرد و جامعه، هویت مستقلی در نظر می گیرد و انسان اجتماعی نزد وی، فرد انسانی است که دارای نقش های اجتماعی گوناگونی است. از این رو انسان اجتماعی وی را باید «انسان در اجتماع» نامید، اما در تحلیلی دیگر، فرد مستقل از جامعه قابل تصور نیست بلکه هویت حقیقی افراد، در جامعه و روابط اجتماعی شکل می گیرد. مقاله در ادامه از سه ویژگی مفهوم تهذیب اجتماعی یاد کرده و به پرسش جبر سازمانی می پردازد و در پایان، به ضرورت های پژوهشی در این باره و به خصوص مساله نقشه جامع اخلاقی، تاکید ورزیده است.
    کلید واژگان: تهذیب اجتماعی, انسان اجتماعی, نقد, تمدن, نقشه اخلاقی, انسان شناسی, فلسفه علوم اجتماعی}
    Sayyed Hossein Hosseini *
    The main question of this study is to determine the conceptual relation between "social refining (Tahzibe ejtemaie)" with "social human" to address one of the most important challenges of today's society on how human interaction in complicated and new social relations. Therefore, after introducing the general framework of the book "Social Human" by Dahrendorf and briefly describing its formative dimensions, this study deals with the basic concepts of social humans. This study will show that it is possible to go beyond the thought of a "problem analysis unit" and provide a more precise social conception. Although Dahrendorf considered two concepts of social role and social position as the constituents of social human beings and in this way, the two realities of individual and society are interconnected, since the subject in his mind was not "social refining", it has not been studied so far how we can link social human to social refining? In his analysis, Dahrendorf assumed an independent identity for the two concepts of individual and society, and according to him, a social human is a human being who has different social roles. Thus, social human should be called "human in society", but in another analysis, the individual cannot be imagined independently of society, but the real identity of individuals is formed in society and social relations. The present study deals with the three features of social refining and organizational power. Finally, it emphasizes the research necessities in this regard and especially the issue of a comprehensive moral plan.
    Keywords: Social Refining, Social Human, critique, CIVILIZATION, Anthropology, Moral Map, Philosophy of Social Science, methodology}
  • اسلام رجبی*، علیرضا قائمی نیا

    ریالیسم فلسفی علامه طباطبایی با استدلال هایی همچون فطری دانستن علم به عالم خارج و همین طور استفاده از اصل علیت به اثبات عالم خارج می پردازد. در بعد معرفت شناختی نیز با تبیین ارتباط میان معرفت های حصولی و حضوری و ارجاع علوم حصولی به حضوری، فرایند دستیابی به معرفت مطابق با واقع را اثبات می کند. از سوی دیگر در ریالیسم علمی ادعا می شود؛ هویات نظری مفروض در نظریه های علمی، از عالم واقع حکایت می کنند و عالم همان گونه است که نظریه های علمی آن را تبیین می کنند. ولی ادله ای که برای اثبات وجود هویات نظری و واقع نمایی نظریه های علمی ارایه می گردد، در اثبات مدعا، ناکارآمد هستند. نسبیت معرفت و امور مختلف وابسته به آن مانند؛ اخلاق ، حقوق، سیاست، هنر، ادبیات و بطور کلی هر مقوله مهمی که وابسته به شناخت و معرفت است از لوازم واقع گرایی و غیرواقع-گرایی است. . با توجه به اینکه واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی ارتباط مستقیمی با ساختار تمدن، روابط اجتماعی، اهداف و چشم اندازهای یک تمدن دارد، بررسی رویکرد واقع گرایی هستی شناختی و معرفت شناختی گامی اساسی در ارزیابی تمدن های مختلف به شمار می رود. در این تحقیق که به روش توصیفی و تحلیلی، صورت گرفته است ضمن تبیین ریالیسم فلسفی و علمی به بررسی مولفه ها و ادله آن ها می پردازیم.

    کلید واژگان: واقع گرایی, هستی شناسی, ابزارانگاری, تمدن, علم}
    Eslam Rajabi *, Alireza Qaeminia

    Allameh Tabatabai's philosophical realism proves the external world with arguments such as the innate knowledge of science to the outside world and the use of the principle of causality. In the epistemological dimension, by explaining the relationship between acquired and face-to-face knowledge and referring the acquired sciences to face-to-face, it proves the process of achieving knowledge in accordance with reality. On the other hand, it is claimed in scientific realism; The supposed theoretical identities in scientific theories tell of the real world, and the world is as scientific theories explain it. But the arguments presented to prove the existence of theoretical identities and the realism of scientific theories are ineffective in proving the claim. Relativity of knowledge and various related matters such as; Ethics, law, politics, art, literature, and in general every important category that depends on cognition and knowledge are the tools of realism and unrealism. . Given that ontological and epistemological realism is directly related to the structure of civilization, social relations, goals and perspectives of a civilization, examining the ontological and epistemological realist approach is an essential step in evaluating different civilizations. Counts. In this research, which has been done by descriptive and analytical methods, while explaining philosophical and scientific realism, we examine their components and arguments.Keywords: realism, ontology, instrumentalism, civilization, science.

    Keywords: realism, Ontology, instrumentalism, Civilization, science}
  • احمد محمدی پیرو*، غلامرضا فیاضی

    تمدن مجموعه ای از نظام های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و .. است که در آن انسان ها بر اساس جهان بینی خویش به دنبال رشد مادی و معنوی در جهت غایات مطلوب هستند. تمدن سازی نیازمند تعیین اولویت ها است. کدام یک از این نظام ها در اولویت اصلاح قرار دارند؟ ادعای مقاله حاضر این است که بر اساس نظریه حدوث جسمانی نفس، اصلاح و ترمیم روابط اقتصادی در اولویت است. زیرا بر اساس نظریه جسمانیهالحدوث بودن نفس، نفس بر اثر استکمال همین ماده بدنی ایجاد شده و تکوین آن از مواد و عناصر همین عالم است. از سوی دیگر، بر اساس دیدگاه صدر المتالهین هفت چیز در اختلاف اغراض و اهداف انسان ها دخیل است: طینت، وضعیت والدین، اختلاف در چیزی که نطفه از آن تکون می یابد، اختلاف در تغذیه، اختلاف احوال آنها در تادیب، وجود معلم خصوصی، اختلاف در میزان تلاش در تزکیه نفس. اولین عامل، طینت انسان است که بسیار وابسته به اقتصاد خانواده است که از چه راهی کسب و کار خود را دنبال می کند. همچنین عامل سوم و چهارم نیز به امر مهم اقتصاد پرداخته است. نتیجه اینکه اگر حدوث نفس از جسم آغاز می شود و عوامل اقتصادی و تغذیه طیب و حلال در ماده و نطفه انسانی تاثیر گذار است، اقتصاد خرد و کلان جامعه علی رغم اصیل نبودن پایه است. چنانکه ریشه هبوط و انحطاط تمدن نیز در حوزه اقتصاد نهفته است.

    کلید واژگان: تمدن, تمدن نوین اسلامی, اقتصاد اسلامی, حدوث جسمانی نفس, صدرالمتالهین}
    Ahmad Mohammadi Peiro *, Gholamreza Fayazi

    Civilization is a set of political, cultural, economic, etc. systems in which human beings, based on their worldview, seek material and spiritual growth towards the desired ends. Civilization requires setting priorities. Which of these systems is a priority for reform? The claim of the present article is that according to the theory of the physical occurrence of the soul, the correction and repair of economic relations is a priority. Because according to the theory of the physicality of the soul, the soul is created by the completion of this bodily substance and its formation is from the materials and elements of this world.On the other hand, according to the view of Sadr al-Muta'allehin, seven things are involved in the difference of human intentions and goals: nature, the condition of the parents, the difference in what the sperm springs from, the difference in nutrition, the difference in their condition in discipline, the existence of a tutor. Differences in the amount of effort in self-cultivation. The first factor is the human nature, which is highly dependent on the family economy, how it runs its business. The third and fourth factors also deal with the important issue of economics. The conclusion is that if the origin of the soul starts from the body and economic factors and good and halal nutrition are effective in human matter and sperm, the micro and macro economy of society is in spite of the lack of originality of the base. As the root of the decline and decline of civilization lies in the field of economics.

    Keywords: Civilization, New Islamic Civilization, Islamic Economics, Physical Occurrence of the Soul, Sadr al-Muta'allehin}
  • ایمان عرفان منش*

    فیلم های سینمای ایران، به ویژه آثار ارایه شده در جشنواره فیلم فجر، عمدتا پیشرو «در مقام کشف و نمایش» مسایل و معضلات جامعه هستند و کم تر به منزله هنر پیشرو «در مقام راهگشایی» عمل می کنند. در ایران، چندان به موضوع راهبردی سینمای تمدنی پرداخته نشده است؛ سینمایی که می تواند در سه بعد انگیزه هنرمندان سینما، محتوای فیلم ها و نیز توجه به ظرفیت های مغفول نزد مخاطبان، افق و مسیر آینده سینما را وسعت بخشد و تعمیق کند. این مقاله با استفاده از روش های دلالت پژوهی و تحلیل مضمون قیاسی به واکاوی مولفه های ضروری سینمای تمدنی و نیز انحراف از معیارها در فیلم های جشنواره فجر (با نمونه گیری هدفمند از میان فیلم های چهلمین دوره) پرداخته است. به این منظور، از رویکرد نظری «حیات معقول» برای نشان دادن مصادیق آسیب های فرهنگی استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که جشنواره فیلم فجر که به نام انقلاب اسلامی برگزار می شود، با سینمای تمدنی فاصله دارد. برخی اعراض های صریح از قواعد فقهی نیز هم در سیاست گذاری جشنواره و هم در فرآیند تولید، انتخاب و نمایش آثار قابل شناسایی هستند. بعضی عوامل سیاسی و بینشی از مهم ترین موانع استمرار سینمای تمدنی معرفی شده اند. همچنین، مقاله در تلاش است تا رسالت هنرمندان جشنواره را نسبت به وظیفه فراملی و برون-مرزی شان در سطح جهان اسلام(و به دنبال اهداف تمدنی مندرج در بیانیه گام دوم) نشان دهد.

    کلید واژگان: جشنواره فیلم فجر و سینما, فرهنگ و تمدن, هویت و شخصیت, اسلام و غرب, اخلاق و فقه}
    Iman Erfanmanesh *

    Iranian cinema films, especially the works presented at the Fajr Film Festival, are mainly pioneers "in the position of discovery and screening" of society's problems and dilemmas, and less often act as the leading art "in the position of providing the solutions". In Iran, little attention has been paid to the strategic issue of civilizational cinema; the cinema that can broaden and deepen the future horizon and direction of cinema in three dimensions: the motivation of cinema artists, the content of films, and the attention to the neglected capacities of the audience. This article uses semantic research method and deductive thematic analysis to analyze the essential components of civilizational cinema and also deviates from the criteria in Fajr Festival films (by purposeful sampling among the films of the 40th period). For this purpose, the theoretical approach of "reasonable life" has been used to show examples of cultural harms. The findings show that the Fajr Film Festival, which is held in the name of the Islamic Revolution, is far from a civilizational cinema. Some explicit deviations from the rules of jurisprudence can be identified both in the policy-making of the festival and in the process of production, selection and display of works. Some political and insightful factors have been introduced as the most important obstacles to the continuation of civilizational cinema. Also, the article seeks to show the mission of the festival's artists towards their transnational and exterritorial duty in the Islamic world.

    Keywords: Fajr Film Festival, Cinema, Culture, civilization, Identity, Personality, Islam, the West, ethics, jurisprudence}
  • Reyhaneh Sadat Hashemi (Shahidi), Sahar Hashemi Javadi

    Prophets aimed to create a civilization for human beings in the sense of a way of life in urban society. To build themselves and the society, they used the structures of civilization based on a connection to the transcendental world. The pillars of the system of Divine civilization are formed on the basis of beliefs, ethics, economics, politics, law and regulations, and the Divine prophets sought to reform these pillars and, in this regard, had great scientific and cultural achievements. The question of this research deals with identifying the role of prophets in the creation of civilizations. The importance of this issue lies in identifying the foundations of the Divine government established by the prophets and its necessity is to recognize the needs of society and reform them based on the actions of previous prophets. According to the approach of civilization of the Islamic Revolution and the Statement of the Second Step for the world, following the methods of the prophets as paragons in this regard is a strategic solution in various fields. The results of the present study reveal that the governmental achievements of the prophets in worldly arenas, have led to the progress of society and in terms of the hereafter, have guaranteed human’s prosperity. This research is conducted using library resources and the descriptive-analytical method.

    Keywords: prophets, civilization, pillars of civilization, Statement of the Second Step of the Revolution}
  • سید محمد معلمی*، حمید پارسانیا
    تبلیغ بین المللی دین اسلام از رسالت های دانشمندان دین است؛ اما این عرصه در مواجهه با پرسش هایی بنیادین از این قرار است که آیا تبلیغ بیناتمدنی و میان فرهنگی دین اسلام ممکن است؟ آیا فرهنگ مدرن برای سیطره تبلیغاتی خود توجیه منطقی دارد؟ چه ظرفیت هایی در جهان اسلام برای تبلیغ بیناتمدنی وجود دارد؟ فلسفه اسلامی گنجینه ارزشمندی است که از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام به یادگار مانده است، این گنجینه دارای ظرفیت های زیادی است که می تواند به معانی میان فرهنگی دست یافته و مبلغان دین اسلام با تکیه بر معارف فلسفه اسلامی، امکان تبلیغ بیناتمدنی را می یابند. این تحقیق ادعای فوق را اثبات می کند و نشان می دهد که فرهنگ مدرن توجیه منطقی جهانی بودن را دارا نیست. سپس اصل اجتماع نقیضین، اصل واقعیت و اثبات وجود خدا را به عنوان پایه های تبلیغ بیناتمدنی معرفی می نماید. روش اثبات این ادعا روش شناسی بنیادین است.
    کلید واژگان: نظریه فرهنگی, تمدن, بینا تمدنی بودن, تبلیغ بینا تمدنی}
    Sayyed Mohammad Moallemi *, Hamid Parsania
    The international propaganda of Islam is one of the missions of religious scholars. But this is a fundamental question. Is it possible to propagate the Islamic religion of Islam? Is modern culture legitimized for its propaganda domination? What capacities in the Muslim world are there to propagate civilization? The Islamic philosophy is a valuable treasure trove of the great scholars of the Islamic world. This treasure has many capacities that can achieve transnational meanings, and the propagandists of Islam, relying on the teachings of Islamic philosophy, can be found to propagate civilization. This study proves the above claim and shows that modern culture does not have the legitimacy of globalization. Then the principle of the contradictory community introduces the principle of reality and the proof of the existence of God as the foundations of integrated propaganda. The method of proving this claim is fundamental methodology.
    Keywords: Cultural Theory, Civilization, Inter-civilization, Propaganda of Inter-civilization}
  • عبدالحسین کلانتری*، سید حمیدرضا بطحایی

    تمدن، ابر نظام مناسبت اجتماعی و پیچیده ترین واحد کلان اجتماعی میان انسان ها بر اساس قوانین الهی یا انسانی است. در تمدن، اجتماع انسانی هدفی بزرگ را دنبال میکند. اهداف انسان ها در تمدن، در هم تنیده و در ارتباط با یکدیگر میباشد و دارای کارکرد های بزرگ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی واخلاقی است. اهتمام به تمدن شناسی و تمدن سازی در ایران پس از انقلاب همواره مورد توجه تمدن پژوهان بوده است تا آنجا که رهبر معظم انقلاب گام دوم انقلاب اسلامی را گام تمدن ساز نامیدند. باید توجه داشت که تمدن ها دارای پیشرانی هستند که بدونه آن تمدن شکل نمیگیرد. پرداختن به این امر از این جهت اهمیت مییابد که پذیرش هر مقوله ای به این عنوان، سبب تمایز تمدن ها و پیامدهای خاص خود در فرایند شکل دهی و ساخت تمدن خواهد شد. این تحقیق درصدد کشف منطق پویایی تمدن نوین اسلامی از منظر نخبگان حوزوی و دانشگاهی تمدن پژوه است تا تصویر روشنی از این تمدن و پیامدهای آن، در مقایسه با تمدن های دیگر بیان کند تا مسیر ناهموار تمدن نوین اسلامی را هموار سازد. باید توجه داشت عامل پیشران یا منطق پویایی تمدن نوین اسلامی بر اساس اندیشه جامعه نخبگان دارای تنوعی گسترده است. لذا برای یافتن پاسخ به دغدغه تحقیق، از روش تحلیل تماتیک مصاحبه محور ،استفاده شده است. مقولات بدست آمده پژوهش عبارت اند از: 1.مقبولیت ارزش ها هسته اصلی تمدن 2.اخذ مبنا،خمیر مایه تمدن 3.نیاز های اجتماعی، زیر ساخت تمدن 4. نظام اندیشه ای، قلب تمدن.

    کلید واژگان: تمدن, تمدن نوین اسلامی, پیشران تمدن, مولفه اصلی تمدن, منطق پویایی تمدن, نخبگان}
    Abdolhossein Kalantari *, Seyed Hamidreza Bathaei

    Civilization is the super-system of social occasion and the most complex macro-social unit among human beings according to divine or human laws. In civilization, human society pursues a great goal. The goals of human beings in civilization are intertwined and related to each other and have great economic, political, cultural, scientific and moral functions. Attention to civilization and civilization in Iran after the revolution has always been the focus of civilization scholars to the extent that the Supreme Leader of the Revolution called the second step of the Islamic Revolution the step of civilization. It should be noted that civilizations have propulsion and a point of gravity without which civilization can not be formed. Addressing this issue is important because the acceptance of any category as such, will lead to the differentiation of civilizations and their own consequences in the process of formation and construction of civilizations. This study seeks to understand and discover the main component of the new Islamic civilization from the perspective of the seminary and academic elites of the civilization to give a clear picture of this civilization and its consequences, compared to other civilizations to pave the uneven path of modern Islamic civilization. It should be noted that the driving force or logic of the dynamics of modern Islamic civilization based on the thought of the elite community is widely diverse. Therefore, to find the answer to the research concern, the interview-based thematic analysis method has been used.The categories obtained by the research are: 1. Acceptance of values, the core of civilization 2. Obtaining the basis, the dough of civilization 3. Social needs, infrastructure of civilization 4. The system of thought, the heart of civilization. 5. The system of fundamental tendencies and values. Human will is the pillar of civilization 7. Recognition of diversity and social pluralism, the starting point of civilization dynamics 8. Understanding the spirit of the time Understanding the logic of the dynamics of civilization

    Keywords: Civilization, modern Islamic civilization, The drivers of civilization, the main component of civilization, the dynamics of civilization, elites}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال