به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حقیقت وحی » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « حقیقت وحی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه زاهدی

    وحی، نوعی تکلم الهی و غیر مادی ست که از راه حس و تفکر عقلی قابل درک نیست، بلکه برخی از انسان های پاک سرشت، به خواست و عنایت الهی، اسرار و رموز هستی را از طریق وحی دریافت می کنند. در طول تاریخ، اندیشمندان ادیان مختلف، بر الهی بودن وحی اتفاق نظر داشتند، اما پس از رشد علوم تجربی و رواج حس گرایی، برخی از مستشرقین غربی، هر نوع ارتباط با غیب را انکار کردند. آنها از یک سو با انبوه معارف والا و جامع قرآن کریم رو به رو بودند و از سوی دیگر نمی خواستند یافته های علوم تجربی را انکار کنند. بنابراین، برای جمع بین علوم مادی و عقیده به نبوت، وحی را نوعی نبوغ  ذاتی پیامبران خواندند. این نوشتار، با منابع کتابخانه ای، به روش تحلیلی با دلایل عقلی و نقلی، بر ناروابودن  این نظریه تاکید می کند.

    کلید واژگان: وحی, مستشرقان, نبوغ, حقیقت وحی, نبوغ انسانی}
  • اصغر غلامی
    براساس آیات و روایات، عصمت پیامبران و محبت های الهی از ضرورت های هدایت است. برخی از مفسران، ذیل آیه (سنقرئک فلا تنسی) مطالبی را ذکر کرده اند که با عصمت پیامبر (ص) منافات دارد ازجمله نگرانی پیامبر از فراموش کردن وحی و نگرانی و اضطراب ایشان در زمان آغاز بعثت.
    با توجه به مفهوم و حقیقت وحی براساس آیات قرآن و اعطای معرفت و هدایت به واسطه روح قدسی از طرف خداوند، پیامبران در دریافت و ابلاغ وحی، از هرگونه خطا و لغزش و تردید مصون می باشند.
    برخی از مفسران، پیامبر (ص) را در دریافت وحی و در ابلاغ وحی از القای شیطان در امان نمی دانند و افسانه غرانیق که طبری مطرح کرده است، براساس همین اعتقاد به لغزش در ابلاغ وحی است.
    آیت الله ملکی میانجی در تفسیر مناهج البیان، پس از نقل و نقد برخی از اقوال مفسران ذیل آیه، تفسیر صحیح آیه را بیان می کند.
    کلید واژگان: وحی, حقیقت وحی, عصمت, ابلاغ وحی, دریافت وحی, تفسیر مناهج البیان, مفسران شیعه, مفسران اهل سنت}
    Asghar Ghulami
    According to the Qur¨anic verses and narrations, the inerrancy of the prophets and divine love are necessities of guidance. A number of the Qur¨anic interpreters have commented on the abovementioned verse in a way that is incompatible with the inerrancy of the Prophet (s), namely, the anxiety of the holy Prophet about forgetting revelation and his anxiety at the beginning of his mission. Considering the concept and nature of divine revelation on the basis of Qur¨anic verses and the presentation of khnowledge and guidance by a holy spirit sent by God, prophets are safeguarded from any error, slip or doubt in the reception and deliverance of divine revelations. A_number of interpreters hold that the Prophet (s) was not secure from satanic inspirations in receiving and delivering divine revelations (the Legend of Gharaniq). In the Qur¨anic exegesis of Manahij al-Bayan, after citing and criticizing some of the commentators of the verse, Ayatullah Miyanaji presents a correct interpretation of the verse.
    Keywords: Divine revelation, the nature of divine revelation, inerrancy, delivering divine revelation, receiving divine revelation, Commentary of Manahij al Bayan, Shi¨ah Qur¨an interpreters, Sunni Qur¨an interpreters}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال