به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امانت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « امانت » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید محمدهادی مقدسی

    وقوع انقلاب اسلامی و مرجعیت فقه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، به پدیداری مسایل و چالش‌های جدید فقهی انجامید که یکی از آنها نحوه تنظیم روابط افراد با دولت است. در دانش غربی، این مسیله در قالب‌های گوناگونی ازجمله قرارداد اجتماعی مطرح گردیده بود. ازآنجاکه قدرت سیاسی به نحوه تنظیم روابط افراد با دولت مربوط می‌شود؛ پرسش اصلی آن است که از دیدگاه فقهی، قدرت در حکومت اسلامی چه ماهیتی دارد؟ درواقع پرسش آن است که رابطه دولتمردان با شهروندان تحت چه عنوان فقهی قرار می‌گیرد، تا درنتیجه ضوابط و هنجارهای آن نیز معلوم گردد. این مقاله با روش توصیف و تحلیل تلاش می‌کند تا به این پرسش پاسخ دهد و بدین منظور به تحلیل محتوای کلام فقیهان و ریشه‌یابی ادله آشکار و پنهان به‌کاررفته در آن و توسعه ‌دادن آن می‌پردازد. نتیجه تحقیق نشانگر آن است که از دیدگاه فقهی، رابطه افراد با دولت در قالب عقد شرعی امانت (ودیعه) قرار می‌گیرد. اندک فقهای معاصر به‌صورتی گذرا به امانی ‌بودن قدرت در حکومت اسلامی اشاره کرده‌اند؛ اما در این مقاله ادله و پیامدهای این مدعا بررسی می‌گردد. ازجمله پیامدهای امانی‌بودن قدرت، لزوم احراز امانت‌داری کارگزاران، نظارت بر آنان و لزوم ضمان در صورت ارتکاب تخلف از سوی آنان است.

    کلید واژگان: امانت, ودیعه, قدرت, نظارت, حکومت اسلامی}
  • حسین ناگهی *، مصطفی کریمی

    توزیع مجدد ثروت به سیاست هایی گفته می شود که برای کاهش نابرابری درآمدی و فرصت های اقتصادی و به منظور پیشبرد «توسعه» پیش بینی شده است. این مقاله درصدد است به روش تحلیلی توصیفی نقش اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن اموال برای توزیع مجدد ثروت را بررسی نماید. مالکیت رابطه ای خاص میان مالک و ملک است که امکان تصرف مالک در ملک به سبب آن مهیا می شود. هدف از این بررسی نشان دادن ایجاد زمینه برای از میان رفتن فقر در جامعه از طریق ایجاد باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانی بودن ثروت در دست وی هست. روش ارائه مباحث توصیفی تحلیلی، به شیوه تفسیر موضوعی، با بررسی دلالت آیات است. نتیجه به دست آمده این است که باور به اعتباری بودن مالکیت انسان و امانت الهی دانستن ثروت، موجب می شود ثروتمندان به نیاز افراد کم درآمد توجه کرده و برای رفع نیازهای معیشتی آنها اقدام کنند که آن را عمل بازتوزیع ثروت می نامند.

    کلید واژگان: قرآن, توزیع مجدد ثروت, مالکیت اعتباری, مالکیت حقیقی, امانت}
    Hussein Naqahi *, Mostafa Karimi

    Redistribution of wealth is defined as reducing income inequality and creating economic opportunities for development. Using a descriptive-analytical method this paper seeks to analyze the role of reputation of ownership in the redistribution of wealth. Ownership is a specific relationship between the owner and the property that enables the owner to take possession of the property. The purpose of this research is to provide the conditions for the elimination of poverty in the society upon the rule of reputation of ownership. The findings show that, the rule of reputation of ownership and considering the wealth as a Divine trust can draw the attention of the rich to the needy to meet their needs upon the rule of redistribution of wealth.

    Keywords: Qur’an, wealth redistribution, reputed ownership, real property, trust}
  • علی حقی، سیده سمیه حسینی
    مقام خلافت یکی از مقامات انسان کامل است. باری تعالی از بین تمام موجودات تنها انسان را بدین مقام منصوب نمود؛ اما آیا در دستیابی بدین مقام تمام انسان ها یکسان اند؟ چه تفاوتی بین خلافت حقیقی و اعتباری و خلافت کبری و صغری وجود دارد؟ در اینجا به بیان دیدگاه های صدرا به عنوان یک فیلسوف و نسفی به عنوان یک عارف می‏پردازیم. در این مقاله بر آن‏ایم که با روش تطبیقی به این پرسش بپردازیم که آیا نظریات صدرا و نسفی درباره مقام خلافت با یکدیگر هماهنگ است یا بین دو دیدگاه تفاوت وجود دارد؟ هرچند در بادی امر چنین می‏نماید نظریات این دو با یکدیگر هماهنگ است؛ اما با دقت در عبارات بدین نکته رهنمون می‏شویم که بین دو دیدگاه تفاوت وجود دارد.
    کلید واژگان: صدرا, نسفی, خلیفه, امانت, فیض, عقل}
    Ali Haqqi, Seyyedeh Somayyeh Hoseini
    The status of caliphate (viceroy) is one of the positions which belong to a complete person. Among all creatures, God has chosen human being for this status. But are all humans equal in the achievement of this position? What are the differences between real and conventional and minor and major caliphate? I will explain Molla-Sadra's view as a philosopher and Nasafi's view as a mystic. Using a comparative method in this article, I will try to answer this question: are the theories of Molla- Sadra and Nasafi on Caliphate in accordance with each other or they have differences? Although it seems, at the beginning, that their theories are in accordance, but speculating on their words makes it clear that their views are different.
    Keywords: Sadra, Nasafi, Caliphate, Trust, Blessing, Reason}
  • محسن ملک افضلی، عبدالله امیری فرد، سید حسین خاتمی سبزواری
    امروزه یکی از پیچیده ترین مباحث فقهی و حقوقی، مباحث مربوط به فروش و پیوند اعضا است. گرچه این موضوع دیرزمانی نیست که محط بحث و بررسی فقی هان و حقوقدانان قرار گرفته است، اما جوانب مختلف و متعدد مساله سبب پیچیدگی و اختلاف مبانی و فتاوای فقی هان شیعه و سنی در این خصوص گشته است. با بررسی و تعمق در مبانی پیوند اعضا و فروش آنان، در می یابیم مستندات فقهی و اخلاقی و میان کنش آن دو، سبب پیدایش مبانی مختلف و گاه متضادی در این خصوص شده است. نگاه فقهی صرف فقی هان سبب به وجود آمدن سه مبنای «سلطنت»، «مالکیت ذاتی» و «مالکیت تشریعی» گردیده است که در نتیجه سبب حکم به جواز پیوند اعضا را شده است. در طرف مقابل نگاه اخلاقی به این موضوع سبب پیدایش «نظریه امانت» یا «مالکیت مطلق خداوند برای اعضای بدن» شده که هیچ نوع تصرف انسان در اعضای بدنش را مجاز ندانسته و انسان را صرفا محافظ بدن خود و درمانگر آن می داند. این نوشتار با تامل در هر یک از دو دیدگاه فقهی و اخلاقی به مساله مبانی پیوند اعضا، میان کنش آن دو را مورد بررسی قرار داده است.
    کلید واژگان: پیوند اعضا, اخلاق, سلطنت, مالکیت, امانت}
    Mohsen Malekafzali, Abdullah Omidifard, Sayed Hosian Khatami Sabzevari
    Nowadays the problems that related to the organs transplantation, is one of the most complicated juridical and legal issues. By studying the bases of organs transplants, we realize that juridical and moral documents and their interaction sometimes could cause different and paradoxical theories. The pure juridical view of jurists creates three bases, known as "domination", "national property" and "legislative property". The permit of almost any kind of organs transplantation is the consequence of these three juridical theories. On the other side, the theory of "trusteeship" or "God's absolute ownership for organs of human body" is caused by moral approach on this topic. That does not permit any kind of Manipulation on organs of human body and introduce the human as a guardian and preserver of his body. This article is to study both of those approaches from the prospective of jurisprudence and morality and deducts that each one is related to other, and cannot be considered alone.
    Keywords: organs transplant, domination, property, trusteeship}
  • سید حمیدمولانا
    مترجم: محمدحسین برجیان
    در این مقاله با تکیه بر مفاهیم حکومت و ارتباطات در اسلام، فرایند تبلیغ به مثابه شاخص ارتباطات اجتماعی در اسلاممحور بحث قرار گرفته است. اصول تعیین کننده مرزهای اخلاقی تبلیغ در اسلام پنج چیز است: 1. توحید؛ 2. امر به معروفو نهی از منکر؛ 3. تقوا؛ 4. امت یا جامعه؛ 5. امانت.
    ارتباط بین فرهنگی و بین المللی (در اینجا تاکید بر ملیت است نه دولت ملت) عناصر ضروری امت اسلامی اند. بدین ترتیب تبلیغ نظریه ارتباطات و اخلاق در اسلام است و برای شناخت آن باید به پنج اصل مهم و پایه در اسلام اشاره کرد: «توحید» در مقام یک نظریه وحدت گرای اطلاعاتی و ارتباطاتی، «امر به معروف و نهی از منکر» به مثابه نظریه مسئولیت راهنمایی و عمل، «امت» به مثابه مفهوم جامعه جهانی، «تقوا» بیانگر نظام اخلاقی تبلیغ در اسلام، و «امانت» بیانگر شایستگی مشروط انسان برای خلافت الهی.
    کلید واژگان: تبلیغ, توحید, امر به معروف و نهی از منکر, تقوا, امت, امانت}
    Oseyyed Hamid Mowlana
    In his reflection on the Islamic concepts of government and communication, the author focuses on the process of tabligh (distribution of knowledge) as the main feature of social communication in Islam. He mentions five fundamental Islamic principles and considers them as the concepts that determine the ethical framework of tabligh in Islam. They include among other the concepts tawhid (unity of God), the concept of ilm (knowledge), the meaning of taqwa (fear of God), the process of adl (justice), the notion of ijma (consensus), shura (consulation), the doctrine of amanat (public interest) and the ummat (the large Islamic community). International and cultural communication are among the essential characteristics of Islamic community. In Islam, tabligh is a theory of communication and ethics. In order to be familiar withthis theory, it is necessary to touch on five important principles in Islam: tawhid as a theory which implies the unity, coherence, and harmony betwen all parts of the universe; commanding to the right and prohibiting from the wrong as a doctorine of responsibility, guidance and action; ummah or community - a concept which transcends national borders and political boundaries; taqwa which explains the ethical framework of journalism in Islam; and Amanat which refers to Divine Vicegerency for which human beings alone are fit and none alse can share this honour with them.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال