به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « absolute existence » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « absolute existence » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسین علیمحمدی*

    < p class="a" dir="RTL">«اصل واقعیت» در دیدگاه آیت الله جوادی آملی قضیه بدیهی اولی است. با توجه به جایگاه قضیه بدیهی اولی در بنای معرفت، شناخت مصادیق آن در معرفت‎شناسی، مهم و اثرگذار است. این مقاله، برپایه روش کتابخانه‎ای در گردآوری اطلاعات به همراه تحلیل عقلی، «اصل واقعیت» را در اندیشه استاد جوادی آملی شناسانده است. در این تحقیق، مفاد «اصل واقعیت» و چرایی بدیهی اولی بودن آن تبیین و منشا ادراک «اصل واقعیت» نمایانده شده است؛ سپس برای شناساندن فراگیرتر ارزش معرفت‎شناختی این اصل، نسبت آن با «اصل امتناع تناقض» از منظر آیت الله جوادی آملی بررسی شده است. این پژوهش نشان داده است که بداهت «اصل واقعیت» به معنای بداهت تحقق واقعیت یا وجود مطلق در خارج نیست، ازاین‎رو افزون‎بر یافت‎های معرفت شناختی، در ساحت هستی شناسی نیز نتایج اثرگذاری فراهم‎آورده است.

    کلید واژگان: جوادی آملی, اولیات, اصل واقعیت, اصل امتناع تناقض, وجود مطلق}
    Hosein Alimohamadi *

    < p >AbstractIn Ayatollah Javadi Amoli''s view, the "principle of reality" is the first self-evident proposition. Given the position of the first self-evident theorem in the construction of epistemology, it is important to recognize its epistemological instances. This article, based on a library-based method of information gathering with rational analysis, has identified the "principle of reality" in Ayatollah Javadi Amoli''s thought. The next step explains why it is self-evident first, then reveals the origin of the perception of the "principle of reality" and examines its relation to the "principle of contradiction" in order to further understand the epistemological value of this principle. This research has shown that the manifestation of the "principle of reality" does not mean the manifestation of reality or the absolute existence of the outside, so that in addition to the epistemological findings, the ontological field has also provided effective results.

    Keywords: self-evident, principle of reality, Principle of Refusal to Conflict, absolute existence}
  • رضا رسولی شربیانی *، مریم صمدیه
    حل تعارض کلامی میان دو فرقه ی مشبهه و منزهه، از دستاوردهای وجود مطلق دانستن خداوند از سوی ملاصدرا است. نزاع دو فرقه ی مشبهه و منزهه در بحث صفات خداوند است. از این دو فرقه، یکی معتقد است که خداوند همانند انسان ها دارای اعضا و جوارح است (مشبهه) در حالی که فرقه ی دیگر واجب تعالی را بریء و منزه از چنین صفاتی می داند (منزهه). ملاصدرا تعارض این دو دیدگاه را توسط "نفس" و "وجود مطلق" دانستن خداوند، حل نموده است. براساس دیدگاه ملاصدرا، خداوند وجود مطلقی است که در عین بساطت، آنگونه در تمامی مراتب و درجات وجود، جاری و ساری است که خللی به بساطت و وجود صرف بودنش، وارد نمی سازد. وی نفس را مثال خداوند می-داند که در عین هم نشینی با ماده، از خواص آن منزه است. در این مقاله، پس از بیان دیدگاه دو فرقه ی مشبهه و منزهه، به دیدگاه ملاصدرا، به عنوان راه برون رفت از تعارض میان دیدگاه این دو فرقه، پرداخته شده است.
    کلید واژگان: وجود مطلق, مشبهه, منزهه, ملاصدرا, نفس, تشکیک وجود}
    reza rasooli sharabiani*, Maryam Samadieh

    Verbal conflict resolution between the two sects of Moushabahe and Mounazahe is one of the MullaSadra's achievements of knowing God as Absolute existence .Conflict between Moushabahe and Mounazahe is in discussion of God's attributes. Of the two sects, one believes that God is like human beings have and organs (Moushabahe) while other rejects assigning such attributes to God. MullaSadra solved the conflict between the two views by "soul" and "absolute existence" knowledge of God. According to MullaSadra, God is absolute existence simplicity, as in all stages and levels of existence. But, this doed not damage its mere existence. He knows soul as God that while it is at the same company of the material, it doed not have propertiesof the material. In this paper, after explaining the views of Moshabahe and Mounazahe, MullaSadra"s view as a way out of the conflict between the views of these two sects has been paid
    Keywords: Absolute existence, Moushabahe, Mounazahe, MullaSadra, soul, Gradation}
  • عباس نیکزاد
    در دو مقاله «حکم ناپذیری وجود» (1389)، و «موانع حکم پذیری حقیقت هستی» (1393) نویسنده محترم، در پی اثبات این نکته است که حقیقت هستی، حکم ناپذیر است؛ یعنی محال است که بر حقیقت هستی، احکام و اوصافی بار شود.
    در مقاله اول براهین بدین قرارند: 1. نه موجود و نه معدوم بودن وصف، 2. نه وجود ناب و نه نقیض وجود ناب بودن وصف، 3. نه حقیقت وجود مطلق و نه مصداق آن بودن وصف، 4. متفاوت بودن تعاریف اوصاف با تعریف وجود مطلق. همچنین در مقاله دوم، موانع چهارگانه 1. کثرت ناپذیری وجود، 2. امتناع عروض بر حقیقت هستی، 3. امتناع عروض واجب بالذات و ممتنع بالذات بر هستی، 4. بی مرزی حقیقت هستی بر حکم ناپذیری هستی اقامه شده است.
    این مقاله درصدد نقد براهین حکم ناپذیری وجود و نیز نقد موانع حکم پذیری آن است. به نظر می رسد روح هر دو مقاله و جان ادله و موانع یک چیز است و کشف مغالطات اصلی می تواند اعتبار هر دو مقاله را مخدوش سازد. مقاله پیش رو به دنبال این است که با اختصار و ایجاز، نقاط ضعف هم براهین و هم موانع مطرح شده در دو مقاله را روشن سازد.
    کلید واژگان: وجود, هستی مطلق, حکم پذیری, حکم ناپذیری, واجب الوجود, نقیض}
    Abbas Nikzad
    In the two articles entitled “Non-Judgeablity of Existence” (2010) and “The Obstacles to the Judgeablity of the essence of Existence” (2014), the author was seeking to prove that the essence of existence is non-judgeable. In other words, it is impossible to impose prescriptions and descriptions on the truth of existence.
    In the first article, the proofs are as follows: (a) neither presence nor absence of description; (b) neither the pure existence of description, nor the contradiction to it; (c) neither the absolute existence of description, nor being an instance of it; (d) the difference between the definitions of descriptions and the definition of absolute existence. Similarly, in the second article, the four obstacles have been referred to: (a) non-plurality of existence; (b) impossibility of accidents on the truth of existence; (c) impossibility of essentially obligatory accidents and essentially impossible accidents on the existence; and (d) limitlessness of truth of existence on the non-Judgeablity of existence.
    The present article is seeking to review the proofs of non-Judgeablity of existence as well as the obstacles of its Judgeablity. It seems that the spirit of both articles and the related arguments as well as obstacles are the same, and that discovering the main sophistries can falsify the validity of both articles. The present article is seeking to show the weak points of the arguments and obstacles in both articles in brief.
    Keywords: existence, absolute existence, judgeablity, the Necessary Being, contradictory}
  • کورش آسمند *، هاشم گلستانی، فتحعلی اکبری
    مسئله وحدت وجود از جمله مهمترین و پیچیده ترین مطالب فلسفی و عرفانی مورد توجه است که همواره محل بحث و تامل اندیشمندان بسیاری بوده است. برخی چون ابن عربی، قونوی، عبدالرازق کاشانی با رویکرد شهودی به این مسئله نگاه کردند و کسانی چون ملاصدرا با رویکرد عقلی وصیغه فلسفی آن را اثبات نموده و امثال کسانی چون علاء الدوله سمنانی، این مسئله را به چالش گرفته و نقد کرده است.این نوشتار درپی آن است تا دیدگاه ملا محمد مهدی نراقی را در مسئله وحدت وجود و موضع نقادانه اش بر آراء اندیشمندان این مسئله بویژه نظریه ملاصدرا و عرفا را تبیین نماید. برای نیل به این مهم در ابتدا دیدگاه اجمالی ایشان در مورد وحدت وجود مطرح می شود و در نهایت انتقادات این حکیم بزرگوار نسبت به نظریات مربوط به آن،بیان می گردد.
    کلید واژگان: ملا محمد مهدی نراقی, وحدت وجود, وجود مطلق, کثرت حقیقی, تشکیک عامی و خاصی}
    Khorosh Asmand *, Hashem Golestani, Fatali Akbari
    The Existence Unity Is One Of The Most Important And Complex Philosophical And Theosophical Issues Which Has Been Alwas Discussed And Consideered By Many Scholars. The Theosophists Such As Ibn_E Arabi¡Ghounavi ¡Abdol Razzagh Kashani Have acceptedin and climed its intuition and scholars like Mollasadra has proved it by rational backpround and Alle_O Dolleh Semnani has denied and challengend it. This stadyaims to investigate the view of Molla Mohammed Mehdi Naraghi on existence unity issue and his caritical presentations of unity existence ¡ especially Mollasadra,s view and other theosophists . To do so , firstly his glancing view on this issue is discussed and finally his criticisms on the views related to existence unity are specified .
    Keywords: Existence unity, Absolute Existence, True Multiplicity, General, particular Tashkik(intensity, weakness)}
  • زهره عبدخدایی*، حسین کلباسی اشتری
    مبحث زمان از مباحثی است که از قدیم الایام و از فلاسفه ی یونان تا کنون همواره مورد توجه قرار داشته است. معلم اول، ارسطو به طور خاص درباره ی این مبحث در کتاب طبیعیات مطالبی را بیان نموده است. آراء و نظریات ارسطو در آثار شیخ الرئیس بوعلی سینا نیز بازتاب داشته، تا آنجا که سئوالات و مباحث بسیاری پیرامون این مطلب به چشم می خورد که آیا ابوعلی سینا به عنوان شارح ارسطو فقط آراء و نظریات استاد را بازتاب نموده و یا آنکه علاوه بر شرح این آراء، خود نیز نظریاتی بدیع و نو داشته است.
    هدف این نوشتار، مطالعه پیرامون این دغدغه ها و مباحث می باشد. مقاله به طور اجمال نظریات اندیشمندان مسلمان که براین باورند آراء ابن سینا اساسا با ارسطو تفاوتی نداشته است، را ارائه نموده و سپس به بحث پیرامون نظریاتی می پردازد که براساس آن گفته می شود گرچه ابن سینا به عنوان شارح ارسطو در همان ساختار وچهارچوب مطالب خود را ارائه نموده اما نکات و دقت نظرهای ارزشمند او سبب رجحان و تمایز نظریات او بر ارسطو گردیده است. نوشتار حاضر حداقل دو نمونه از تفاوت های دو فیلسوف را نمایان می سازد. مبحث نخست پیرامون آنکه آیا به راستی زمان مفهومی مشتق از حرکت بوده و تنها راه شناخت زمان از طریق حرکت میسر است؟ و یا آنکه می توان زمان را از دو حیث بررسی نمود؛ از حیثی مشتق از حرکت بوده و از حیثی قائم بالذات می باشد. مبحث دوم آنکه آیا زمان مفهوم متصل است و یا آنکه آنرا می توان از حیثی متصل و از حیثی دارای اجزاء درنظر آورد؟
    کلید واژگان: زمان, ابن سینا, ارسطو, وجود مطلق, مشتق نشده, انقسام}
    Zohreh Abdekhodaei*, Hossein Kalbasi Ashtari
    The concept of time, its existence, ontology, and epistemology are considered as a pivotal philosophical issue from the ancient Greek time up to now. Aristotle explicitly deals with this subject. His notion of time can be also seen in Avicenna’s writings. This point have arisen many questions and discussions concerning that whether Avicenna as a commentator of Aristotle simply narrates Aristotle’s view, or he elaborates and develops Aristotle’s idea and presents his own view.The aim of this paper is to study this issue and discuss about the viewpoints of some Muslim scholars who believe that Avicenna’s idea is not fundamentally different from that of Aristotle. In addition, we study the viewpoints of those who believe that although Avicenna uses the same structure as Aristotle did, his specific considerations make his theory of time distinctive. The paper elaborates that, in some senses, there are at least two differences between these two philosophers: regarding the derivative / non-derivative conceptions of time, and regarding the divisibility / indivisibility of time.
    Keywords: time, Avicenna, Aristotle, absolute existence, non, derivative notion, divisibility}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال