به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ابزارگرایی » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ابزارگرایی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مسعود فیاضی*
    مواردی که در قانونگذاری و در دلیل شرعی موضوع حکم قرار می گیرند، یا مخترع شارع یا عرفی اند. موضوعات عرفی که از عرف عام یا خاص پدید آمده اند و شارع از آنها اصطلاح خاصی اراده نکرده است نیز به «عرفی مستنبط» و «عرفی ساده» تقسیم می شوند. مدعای مقاله این است که در موضوعات عرفی ساده به طور مطلق و در موضوعات عرفی مستنبط بسته به لسان دلیل، به طور قطع یا با احتمال عقلایی قابل توجه، «کارکردشان در مناسبات فردی و اجتماعی» وجه اصلی موضوعیت آنها برای احکامشان بوده است. از این رو، اگر با تغییرات زمان یا مکان، کارکرد اولیه آنها از میان برود، دیگر بر اساس ادله سابقه نمی توان دوباره احکام قبلی را برایشان ثابت کرد؛ زیرا اگر دلیل ثابت کننده حکم، لفظی باشد، به دلیل مخدوش شدن ظهورش قابل استناد نیست و اگر لبی باشد، از دایره قدر متیقن آن خارج است؛ بنابراین برای تعیین حکم جدیدشان باید به دلایل دیگری مراجعه کرد.
    کلید واژگان: موضوع عرفی, کارکردگرایی, احکام امضایی, ابزارگرایی, صورت گرایی, سیره عقلا}
    Masoud Fayazi*
    Issues which are taken as the subjects of statements in legislating and in religious reasoning are either conventional or invented by the legislator. Conventional subjects taken from general or particular convention which have not been mentioned by the legislator are divided into ‘deduced conventional’ and ‘simple conventional’. What the present article claims is that in simple conventional issues unconditionally and in deduced conventional issues depending upon proofs, their functions in individual and social relationships are certainly or with a reasonable and notable probability, subjects for statements. Thus, if as changes occur in time or place, their primary functions vanish, the previous statements cannot be proved for them on the basis of previous reasons; for if proving argument which proves the statement is verbal, since its appearance has been disturbed, it can be no more referred to; and if it is not verbal, the statement will not fall within the circle of its certainty. Thus, to find their new statements, one has to refer to other proofs.
    Keywords: conventional issue, functionalism, confirmed statements, instrumentalism, formalism, rational way}
  • محمد اسماعیل افراسیابی *، فهیم مصطفی زاده
    براساس نظریه ابزارگرایی، حقوق کیفری وسیله ای در خدمت اهداف از پیش تعیین شده است و اگر بتواند ما را به این اهداف نایل سازد، در آنصورت صحیح و درست تلقی می شود ولی اگر در نیل به اهداف مقتضی ناکام باشد، ابزاری نامفید، ناکارآمد و نامناسب بوده و در استفاده از آن باید تجدیدنظر کرد. بنابراین نخستین گام در بررسی ابزارگرایانه ی حقوق کیفری ایران این است که مشخص نماییم در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، حقوق کیفری باید در خدمت چه اهدافی باشد؟ دومین گام این است که مشخص نماییم آیا در نظام کیفری ج.ا.ا. استفاده از حقوق کیفری تابع محدودیت هایی است یا اینکه هیچ گونه محدودیتی در استفاده از حقوق کیفری در نظام عدالت کیفری ایران متصور نیست؟ اهدف و ارزش هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای نیل به آنها می توان از حقوق کیفری استفاده کرد، را باید با توجه به قانون اساسی و نیز موازین اسلامی که براساس اصل چهارم قانون اساسی بر همه قوانین و مقررات حاکم است، ترسیم کرد؛ که از جمله می توان به اهداف متعالی و تفصیلی مقرر در اصول 2 و 3 قانون اساسی، حفظ مصونیت فردی(اصل 22)، جلوگیری از اضرار به دیگران و منافع عمومی(اصل 40) و نیز اهداف شرعی چون حفظ مصالح ضروری و مصلحت عمومی اشاره کرد. همچنین استفاده از حقوق کیفری در نظام جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصول 71 و 72 قانون اساسی بی حد و حصر نبوده بلکه این استفاده تابع اصول و محدودیت هایی است که در شرع و قانون اساسی مقرر شده است.
    کلید واژگان: ابزارگرایی, پیامدگرایی, حقوق کیفری, قانون اساسی, موازین شرعی}
    Mohammad Esmail Afrasiabi *, Fahim Mostafazadeh
    Based on the theory of instrumentalism، criminal law is instrument to Serve the predetermined purposes، and If can make our to achieving these ends، then it is considered correct، But if the purposes fail to be appropriate، In that case is an inefficient and inadequate instrument and should be revised in using of that. Then، The first step in the instrumental study into iranian criminal law is that to Identify in the Iranian legal system، criminal law، is to be served which purposes? The second step is to identify whether The use of criminal law is subject to restrictions? purposes and values that for achieve them in the Islamic Republic of Iran، can be used the criminal law، According to the Constitution and Islamic principles must be drawn. That can Pointed such as High and detailed purposes set out in principles 2 and 3 of the Constitution، Preserving the Personal Security (principle 22)، Preventing of harm to others and the public interest (principle 40)، And religious purposes as necessary to protect the welfare and the common good. also The use of criminal law in the Islamic Republic of Iran is not Limitless According to the principles 71 and 72 of the Constitution، But it is Subordinate The principles and limitations That Is required in Sharia and the Constitution.
    Keywords: Instrumentalism, Consequentialism, criminal law, Constitution, the Sharia rules}
  • محمود حکمت نیا*
    هر نظام معرفتی ناظر بر حقوق، دارای قواعد اصلی و پایه است که نقش اساسی در ترسیم ساختار نظام حقوقی، راه حل های مسائل نوپدید آن، تفسیر قواعد حقوقی و ترسیم نهادهای جدید متناسب با نیازها ایفا می کنند. این قواعد خارج از نظام حقوقی و با رویکرد فرانگر و انتقادی شناسایی می شود و توسعه می یابد تا در سطوح بعدی، به قواعد مستنبط از آن به صورت حقوق موضوعه و مدون یا به عنوان مصدر صدور رای در نظام حقوقی غیرمدون استناد شود. روش شناسی این امر را می توان با عنوان روش شناسی قواعد بنیادین حقوق به معنای چگونگی فهم و توسعه قواعد بنیادین بر اساس نظریه ها و مکاتب گوناگون بررسی کرد. در این راستا تلاش می شود ابتدا به بررسی امکان تمسک به قواعد بنیادین از دیدگاه مکاتب مختلف حقوقی و نظام حقوقی اسلام پرداخته شود، سپس از طریق بررسی دیدگاه های مختلف درباره روش تعیین مرز مفاد قواعد بنیادین حقوقی، جداسازی آنها از دیگر قواعد، ارائه قالب های خردمندانه برای فهم مفاد و فرآیند شکل گیری آنها، به بحث درباره مفاد قواعد بنیادین خواهیم پرداخت. در مرحله بعد عقل و وحی در دیدگاه هایی همچون مقصدگرایی به عنوان منبع قواعد بنیادین مطرح شده است. در مرحله بعد، چهار نظریه در روش دستیابی به قواعد بنیادین تبیین شده و درنهایت درباره روش شناسی توسعه قواعد بنیادین و چگونگی استخراج قواعد حقوقی جزئی از آنها در دو رویکرد توسعه عرضی و طولی قواعد بررسی شده است.
    کلید واژگان: روش شناسی حقوق, قواعد بنیادین, نظریه تجزیه و ترکیب, نظریه گفتمان, ابزارگرایی, توسعه قواعد بنیادین}
    Mahmoud Hekmatina*
    Each and every epistemic system of law has its own main and fundamental rules which plays an important role in depicting the structure of legal system, providing solutions for newly-emerged problems, interpreting legal rules, and picturing new institutions suitable to fulfill needs. These rules are recognized and developed out of the legal system and through a monitoring and critical approach so that, at higher levels, they may be referred to as positive laws or statutory laws or as an origin to issue a verdict in non-formulated legal system. The relevant methodology may be studied as the methodology of fundamental rules of Law in the sense of the way that fundamental rules are understood and developed according to various theories and schools. To do this, at first, attempt is made to study the possibility of referring to fundamental rules according to various legal schools and the legal system of Islam. Then, various views to the way of delimiting legal fundamental rules, separating them from each other, providing expedient forms to understand their contents and the processes through which they are formed will be studies, and the contents of fundamental rules will be discussed. In the next step, in views such as ‘homing’, reason and revelation have been introduced as the sources of fundamental rules. Then, four theories concerning methodology of finding fundamental rules have been studied. Finally, methodology of developing fundamental rules and the way in which particular legal rules may be extracted from them will be spoken of in two approaches of horizontal and vertical development.
    Keywords: Methodology of law, fundamental rules, theory of analysis, synthesis, theory of discourse, instrumentalism. Development of fundamental rules}
  • حامد رحمانیان، محمد جعفر حبیب زاده
    یکی از مسائل مهم در حوزه رابطه اخلاق و سیاست جنایی، بحث پیرامون اخلاق اعمال کیفر است. همانند سیاست عمومی، در سیاست جنایی نیز کمابیش شاهد رویه ها و رویکردهایی هستیم که در آن ها هر هدفی، توسل به ابزار کیفر را توجیه می کند که می توان نام آنها را ابزارگرایی کیفری نهاد که ما در نوشتار حاضر در پی مفهوم سازی و ارائه معیار هایی برای تشخیص آن در میان مجموعه تدابیر سیاست جنایی هستیم. بدین منظور پس از انجام مرزبندی مشخصی میان این مفهوم با مفاهیم مشابهی همچون عوام گرایی، پیامدگرایی، فایده گرایی و عمل گرایی، شاخص های یک سیاست جنایی ابزارگرایانه را در دو دسته شاخص های عینی شامل توسل به مقوله کیفری به عنوان ابزار، نادیده انگاشتن اصول مسلم حقوقی، نادیده انگاشتن اصول مسلم اخلاقی و «در دسترس ترین» شاخص های ذهنی شامل قصد دستیابی به یک هدف، فایده یا مصلحت عملی و نهایتا قصد تمسک به ی ک راه حل یا تسکین سریع و آسان ارائه نموده ایم.
    کلید واژگان: ابزارگرایی, پیامدگرایی, عمل گرایی, ماکیاولیزم, اخلاق اعمال کیفر}
    M.J. Habibzadeh, Hamed Rahmanian
    One of the significant matters in realm of relationship between morality and criminal policy is the discussion which revolves around the morality of punishment application. In criminal policy as well as the public policy, we observe the practices and approaches in which any purposes justify the resorting to penal instruments; we can call them penal instrumentalism. In this essay we are seeking for conceptualization and representation some indicators for recognizing it between a set of measures of criminal policy. For this purpose, after making a clear boundary between this concept with other similar concepts such as populism, consequentialism, utilitarianism, and pragmatism, we have divided the indicators of an instrument-based criminal policy into objective and subjective categories. The first, is involved in resorting to criminal matters as the most accessible instruments, ignorance of the evident legal principles, and the evident moral principles. The latter, is involved in intending to achieve a goal, interests or a practical good, and finally resorting to a quick and easy resolution or relief.
    Keywords: Instrumentalism, Consequentialism, Pragmatism, Machiavellism, Morality of punishment application}
  • عبدالرضا جوان جعفری بجنوردی، سید محمد جواد ساداتی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال