به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Islamic education » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Islamic education » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید نقی موسوی*
    در میان جمعیت های وفادار به انقلاب اسلامی ایران سبک های تربیتی متعددی دیده می شود که وجه اشتراک آن ها در الگویی از تربیت مبتنی بر انقلاب اسلامی است که به «تربیت انقلابی» موسوم است. نوشتار حاضر درصدد است با روش تحلیل مفهومی به مفهوم شناسی و مرزشناسی این نوع تربیت بپردازد. برای این منظور ابتدا گونه ها و معانی تربیت انقلابی صورت بندی شد و درادامه باهدف ارائه تعریفی هنجاری از «تربیت انقلابی» و «انسان انقلابی»، عناصر معنایی «انقلابی گری» مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مرز مفهومی تربیت انقلابی با مفاهیم مشابه در گفتمان خودی یعنی تربیت مهدوی، تربیت جهادی، تربیت بسیجی و نیز گفتمان های رقیب مرزشناسی شد. پس از بررسی ها و تحلیل معانی و اقسام تربیت انقلابی و نیز بررسی عناصر معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی، در تعریف تربیت انقلابی، بر فرایند یاری رسانی به متربی برای مبارزه عدالت خواهانه و عقلانی با حاکمیت غیرالهی و پذیرش و التزام به ربوبیت تشریعی الهی همراه با تایید، مشارکت، نظارت و انتقاد در حکومت اسلامی تاکید شد. همچنین مفهوم تربیت انقلابی در گفتمان های دیگر مانند پست مدرن، نومارکسیستی و رویکردهای انتقادی با این مفهوم در گفتمان انقلاب اسلامی، به لحاظ زیربنایی و روبنایی تمایز دارد.
    کلید واژگان: تربیت اسلامی, تربیت مهدوی, تربیت سیاسی, تربیت جهادی, تربیت بسیجی, تربیت انقلابی}
    Seyednaghi Mousavi *
    Among the populations loyal to the Islamic Revolution of Iran, there are many educational styles that have in common a model of education based on the Islamic Revolution, which is known as "Revolutionary Education".The present article tries to deal with the concept of "revolutionary education" with the method of conceptual analysis. For this purpose, at first, the types and meanings of revolutionary education were formulated, and then, with the aim of providing a normative definition of "revolutionary education" and "revolutionary man", the semantic elements of "revolutionaryism" were and further, the conceptual boundary of "revolutionary education" with similar concepts in the insider discourse, i.e. Mahdavi education, jihadi education, Basiji education, as well as rival discourses, was defined. After researching and analyzing the meanings and types of "revolutionary education" as well as examining its semantic elements in the discourse of the Islamic revolution, in the definition of "revolutionary education", on the process of helping the educator to fight for justice and rationality with non-divine rule, and acceptance and commitment to divine legislative sovereignty; Along with approval, participation, supervision and criticism were emphasized in the Islamic government. Also, the concept of "revolutionary education" in other discourses (post-modern, neo-Marxist and critical approaches) is different from this concept in the discourse of the Islamic Revolution, in terms of infrastructure and superstructure.
    Keywords: Islamic Education, Mahdavi Education, Political Education, Jihadi Education, Basiji Education, Revolutionary Education}
  • رخساره قصوری درگاهی، طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی*، بختیار شعبانی ورکی، مجتبی الهی خراسانی

    موضوع این مقاله بررسی صورت های مواجهه با اندیشه های برون دینی در آثار اندیشمندان تعلیم و تربیت اسلامی است. هدف این پژوهش بررسی انتقادی و در نظر گرفتن تفاوت موقعیت ها، اقتضائات، ترجیحات فکری نویسندگان و هدف های متفاوت آنها در انتخاب یک شیوه مواجهه خاص با اندیشه های برون دینی است و از روش تحلیل هرمونوتیکی بهره برده است. نتایج نشان می دهد که هر کدام از شیوه های مواجهه دارای مزیت ها و محدودیت هایی است و می توان آن را همراه با نمونه مثال ها در عناوین استقلال گرا (شریعت مداری)، مبناگرا (علم الهدی)، رقابت پیشرو (صفائی حائری)، تلفیقی (باقری)، حمایت گرا (قطب) ابزارنگر (مظلومی)، آسیب شناسانه (کیلانی) و پاسخگو (مطهری) و در سه دسته کلی تاثیر بر بینش مخاطب، راهبردی و مقابله با اندیشه های الحادی (برای مخاطب عام، خاص و متخصص) طبقه بندی نمود. رویکرد استقلال گرا نشان دادن جامعیت اسلام در فضای آغاز انقلاب، رویکرد حمایت گرا تجدید روحیه اعتمادبنفس پس از مشاهده پیشرفت های علمی جهان غرب، رویکرد پاسخگو پاسخ دادن به شبهات برخاسته از مواجهه غرب و اسلام، رویکرد آسیب شناختی ارائه خوانش جدید از اسلام پس از ناکارامدی رویکردهای دینی، رویکرد میانه گرا انعطاف و گشودگی منتقدانه دربرابر اندیشه های برون دینی برای اخذ مزیت ها و احتراز از آسیب های آن در جهان رسانه، رویکرد رقابت پیشرو یکی ساختن جهان دینی و دنیوی مخاطبان دینی، رویکرد ابزارنگر استفاده انتخابگرانه از اندیشه های غربی در فضای اعتماد به یافته های علمی غرب، و رویکرد مبناگرا مقابله با انحرافات فکری غرب در اساس فلسفی را برای تدوین نظام تعلیم و تربیت رسمی مطالبه می کند.

    کلید واژگان: اندیشه های برون دینی, تعلیم و تربیت اسلامی, صورت های مواجهه}
    Rokhsareh Ghosoori Dargahi, Javidi Kalatehjavarabadi Tahereh *, Bakhtiar Shabani Varaki, Mojtaba Elahi Khorasani

    The subject of this article is to examine the ways of encountering extra-religious ideas in the works of Islamic education thinkers. The purpose of this research is to critically examine and consider the differences in the situations, circumstances, intellectual preferences of the writers and their different goals in choosing a specific way of dealing with extra-religious ideas, and the method of hermeneutic analysis has been used in it. The results show that as the educational approaches are different, including philosophical, institutional, and narrative, diversity can be seen in the methods of entering extra-religious ideas, each of which has its advantages and limitations, And it can be classified along with some examples in the titles of independence-oriented (Shari'at Madari), fundamentalist (Ilm Al-Hadi), progressive competition (Safai Ha'eri), integration (Bagheri), protectionist (Qutb), instrumentalist (Mazlumi), Pathological (Kilani) and Responsive (Mothari) and in three general categories of impact on the audience's vision, strategic and dealing with atheistic ideas (for general, special and expert audience).

    Keywords: Extrareligious thoughts, Islamic education, training, forms of confrontation}
  • مهدی محمودی*، محمدرضا سرمدی، حمید ملکی

    در عصر و دوران حاضر، نه تنها در جوامع اسلامی، بلکه در بسیاری از جوامع بشری زمینه برای احیای فکر اسلامی و نیز احیای خطوط و نظام تربیتی اسلام فراهم شده است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بازنمایی تربیت اسلامی در تحلیل محتوای صحیفه سجادیه است.

    روش

    پژوهش در قالب پژوهش های کیفی در علوم انسانی است. لذا جهت بازنمایی تربیت اسلامی از صحیفه سجادیه از روش کیفی با «تحلیل متن» استفاده شده است. با توجه به ماهیت پژوهش جامعه های آماری شامل کل کتاب صحیفه سجادیه است که با استفاده از روش کل شماری مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات و داده ها در این تحقیق، چک لیست مناسب، طراحی شد. جهت بررسی روایی، یافته های پژوهش را برای مشار کت کنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شده است. برای محاسبه پایایی نیز درصد توافق درون موضوعی، محاسبه شد که ضریب توافق 0.82 برآورد گردید. در نهایت داده ها به روش اشتراوس کوربین و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد.

    نتایج

    از شکل ادغام شده و نهایی مضامین پایه ی مستخرج از تحلیل ها در نهایت تعداد 54 مقوله فرعی در قالب 5 مولفه مدل پارادایمی (مولفه اصلی) مشخص گردید. بر این اساس 5 مولفه اصلی به ترتیب شامل؛ مولفه معنای تربیت 8 شاخص، عوامل موثر بر تربیت اسلامی 7 شاخص، عوامل زمینه ساز تربیت اسلامی 16 شاخص، ابعاد تربیت اسلامی 9 شاخص و عوامل بازدارنده تربیت اسلامی 14 شاخص حاصل شد.

    بحث و نتیجه گیری

    جهت بازنمایی تربیت اسلامی با بررسی و تحلیل بیانات امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه، سعی در کشف و گزینش مقوله های محتوایی و ویژگی های عناصر یک الگو جهت بازنمایی تربیت اسلامی شد تا این طریق الگوی مناسبی برای تربیت اسلامی تدوین گردد.

    کلید واژگان: بازنمایی, تربیت, تربیت اسلامی, تحلیل محتوا و صحیفه سجادیه}
    Mahdi Mahmodi *, M.R. Sarmadi, Hamid Maleki

    In the current era, not only in Islamic societies, but also in many human societies, the ground has been provided for the revival of Islamic thought and the revival of Islamic educational lines and system. Based on this, the aim of the present research is to represent Islamic education in the analysis of the content of Sahifa Sajjadiyeh.

    Method

    The research is in the form of qualitative research in humanities. Therefore, in order to represent the Islamic education from the book of Sajjadiyeh, a qualitative method with "text analysis" has been used. According to the nature of the research, the statistical population includes the entire book of Sahifah Sajjadieh, which was analyzed using the total number method. To collect information and data in this research, a suitable checklist was designed. In order to check the validity, the findings of the research were presented to the participants and the text of the theory was studied by them and their points of view were applied. To calculate the reliability, the percentage of intra-subject agreement was calculated, and the agreement coefficient was estimated at 0.82. Finally, the data was analyzed by the Strauss-Corbin method and through three stages of open, central and selective coding.

    Results

    From the integrated and final form of the basic themes extracted from the analysis, the number of 54 sub-categories in the form of 5 components of the paradigm model (main component) was determined. Based on this, the 5 main components include; The meaning component of education has 8 indicators, the factors influencing Islamic education have 7 indicators, the underlying factors of Islamic education have 16 indicators, the dimensions of Islamic education have 9 indicators, and the factors inhibiting Islamic education have 14 indicators.

    Discussion and conclusion

    In order to represent Islamic education, by examining and analyzing the statements of Imam Sajjad (a. s.) in the book of Sajjadiyah, an attempt was made to discover and select the content categories and the characteristics of the elements of a model to represent Islamic education, so that a suitable model for Islamic education can be developed.

    Keywords: Representation, Education, Islamic Education, Content Analysis, Sajjadiyeh Scripture}
  • محمدرضا جهانگیری*

    دغدغه ‎ی دینی‎ سازی علوم انسانی، ایجاب می‎کند در هر یک از آن‎ها شاخصه‎ هایی عینی، برای اسلامی‎سازی ارایه شود. علم تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این میان توجه به فرایند کلان پژوهش، مهمترین عامل در اسلامی‎سازی این علم به نظر رسید چرا که به وسیله‎ ی آن نه تنها تبیین نسبت علمی‎ بودن و دینی‎بودن تربیت اسلامی ممکن می‎شد بلکه پاسخگویی به مسایلی، همچون رابطه‎ ی وحی، عقل و تجربه، جایگاه کارآمدی و رابطه‎ ی عناصر تربیتی با یکدیگر نیز، ممکن می‎شد. در مقاله‎ ی پیش‎رو فرایند پژوهش در تربیت اسلامی و پیش فرض‎ های آن بر اساس ملاک‎های فلسفی و وحیانی علم به روش ترکیب نظریات مورد واکاوی قرار گرفت و روشن شد که فرایند آن متشکل از دو مرحله‎ی نظریه‎ پردازی و ارزیابی نظریه‎ است. نظریه‎پردازی، در گام اول ناظر به اهداف تربیتی بوده و پس از بررسی مبانی، اصول و سایر عناصر تربیتی به نظریه ‎پردازی در رابطه با مسایل تربیتی ختم می‎شود. علمی بودن این نظریات در گرو واقع ‎نمایی، تفاهم‎ پذیری، تعمی م‎پذیری و انسجام است و دینی بودن آن‎ها در گرو احراز استناد آن‎ها به وحی. از همین رو تکیه به وحی به عنوان تنها منبع دست‎یابی به اهداف تربیتی در اولین گام پژوهش، به عنوان اصلی‎ترین عامل دینی‎ سازی این علم به‎ شمار رفته و تکیه بر اهداف تربیتی وحیانی در بررسی مبانی و سایر عناصر تربیتی با کمک عقل و تجربه تضمین کننده‎ ی این امر نسبت به سایر اجزای تربیت اسلامی به‎ شمار می‎رود. با توجه به این نکات معیار‎های استناد، کارآمدی و انسجام درونی و بیرونی را به عنوان معیار‎های ارزیابی نظریات در تربیت اسلامی معرفی کردیم.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, معیار اسلامی‎بودن نظریه‎ها, ویژگی‎های علمی, نظریه‎سازی, معیار‎ ارزیابی نظریه‎ها, روش دست‎یابی به عناصر تربیتی, روش پژوهش در تربیت اسلامی}
    Mohammadreza Jahangiri *

    Concerns about the Islamicization of humanities make it necessary to offer objective criteria, and the science of education is no exception. Thus, attending the macro process of research is the most significant factor in the Islamicization of education. That is because the factor both makes it possible to explain the relationship between the scientific and religious aspects of Islamic education and facilitates responding to issues like the relationship between the divine message, reason, and experience, the status of efficacy, and the relationships between educational elements. The present study investigated discussions on the philosophy of science and Islamic education, and it was shown that the process of doing research in Islamic education was, similar to other sciences, made up of two stages (i.e., theorization and theory evaluation). The stages of theorization in that science started with theorization about educational goals, proceeded by investigating the foundations, principles, and other educational elements, and ended with theorization about educational issues. The results showed that the scientific dimension of the theories was approved when they reflected reality and were agreeable, generalizable, and coherent, while the religious dimension relied on their reference to the divine message. Thus, reliance on the divine message as the only source of achieving educational goals was considered the most significant factor in the Islamicization of science at the first step of the study, and reliance on divine educational goals with the assistance of reason and experience was theorized as the guarantees of achieving the specified goals in the investigation of the foundations and other educational components. Therefore, reference, efficacy, and internal and external coherence were introduced as the criteria to evaluate theories on Islamic education.

    Keywords: Islamic education, Islamicness of theories criterion, scientific features, building theories, theories’ evaluation criterion, a model for obtaining the educational system’s elements, Research method in Islamic education}
  • علی نقوی*، مجید معارف، محمدرضا آرام

    در میان ادیان ابراهیمی، اسلام دینی واقع گرا و حقیقت محور است. این دین، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تکرار آنچه برسر ادیان دیگر آمده است به کار گرفت. قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) ضمن روشنگری درباره مبانی، علل و عوامل بروز افراط گرایی دینی، مولفه هایی چون عقلانیت، اعتدال، احترام متقابل و گفتگو را به عنوان رمز تامین و حفظ امنیتی پایدار معرفی نموده و بدنبال تبیین راه های چالش با بحران هایی چون افراطی گری و رفتارهای خشونت آمیز است. متاسفانه چند دهه ای است که جهان درگیر صحنه های خشونت آمیز و افراطی گرایانه است که دل هر انسانی را می آزارد و این در حالی است که پرهیز از اعمال خشونت آمیز و افراط مآبانه، هدف غایی همه انسانها و همه اقوام و ملل بوده است و قطعا دستیابی به این نیاز حیاتی بشر، جز با تمرین آن بر اساس معارف وحیانی و سنت نبوی و ولوی (ع) در زندگی فردی و اجتماعی و نیز گسترش آن بر اساس آموزه های تربیت اسلامی، میسور و ممکن نخواهد بود. لذا این پژوهش. با روش توصیفی تحلیلی و با شیوه کتابخانه ای و با ابزار پژوهش که شامل تمامی اسناد و مدارکی است که در رابطه با افراط گرایی دینی و شیوه استفاده از آموزش های دینی در شکل گیری افراط گرایی وجود دارد، درصدد واکاوی مبانی افراط گرایی دینی و نقد آن و نیز تبیین میزان فهم افراط گرایان از آموزه ها و معارف قرآن کریم است. این نوشتار می خواهد نسبت میان قرآن، آخرین پیامبر و ظهور افراط-گرایی دینی را مورد بررسی قرار دهد و سپس با تبیین نقش آموزه های اسلامی در تربیت انسانی و تاثیر آن در تعدیل افراط-گرایی، شیوه های مرسوم در سیره اهل بیت (ع) در تربیت اسلامی جوانان برای جلوگیری از افراط گرایی را بیان نماید.

    کلید واژگان: افراط گرایی دینی, مبانی, نقد و بررسی, مستندات قرآنی و روایی, تربیت اسلامی}
    Ali Naghavi *, Majid Maaref, MohammadReza Aram

    The important point about religious extremism is that the problem of extremism is not only specific to the Islamic world, but also includes the followers of other divine religions. In the Qur'an, God warns the People of the Book about exaggeration and extremism and forbids it (Ma'idah, verse 77).Exaggeration and extremism in religion has taken various forms, but the worst form of exaggeration is the form that leads to polytheism. . One of the forms of polytheism among Christians was that they said that God is three while being one. One side of the wrong relationship of having a child to God has been another extreme form of Jews and Christians regarding prophets (Repentance, verse 30); Among the Abrahamic religions, Islam is a realistic and truth-oriented religion. This religion used all its efforts to prevent the repetition of what happened to other religions. Therefore, this research aims to answer some important and fundamental questions, what are the foundations of religious extremism and how can these foundations be criticized? And what do the extremists who commit heresy and commit the worst crimes against humanity throughout history in the name of Islam, what do they really know about the Quran? Is there a relationship between the Quran, the last prophet and the rise of religious extremism? Is extremism in religion and giving an extreme interpretation and image of religion and its teachings recommended in the Qur'an? And is the role of Islamic teachings in human education effective in moderating extremism?

    Keywords: Religious Extremism, Basics, Criticism, Quranic Documents, Narratives, Islamic Education}
  • جابر افتخاری*، محمدحسین حیدری

    اندیشمندان اسلامی با سودبردن از دو منبع مهم و غنی اسلامی یعنی قرآن و سنت، اندیشه های تربیتی خود را ارایه نموده اند. از این رو پژوهش حاضر با تمرکز بر آراء تربیتی و سلوک معلمی شهید ثانی و فیض کاشانی به عنوان دو اندیشمند بزرگ اسلامی به دنبال بازشناسی مولفه های شاگردپروری در نظر ایشان می باشد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. به این صورت که دو کتاب منیه المرید تالیف شهید ثانی و کتاب المحجه البیضاء تالیف فیض کاشانی که در حوزه تربیت و اخلاق می باشند و در آن ها به آداب متقابل شاگرد و استاد پرداخته شده است با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. در اسناد بررسی شده 21 مضمون فراگیر شناسایی شد که در قالب دو مضمون سازمان دهنده سلوک اخلاقی (11 مضمون) و سلوک علمی (10 مضمون) دسته بندی شده و درنهایت همه مضامین ذیل مضمون فراگیر شاگردپروری قرار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد که از میان مضامین احصا شده، 9 مضمون؛ مهربانی و خیرخواهی، عفت نفس و خلوص نیت، رعایت انصاف و احترام، رضای خداوند، تواضع و فروتنی، ممانعت تلویحی، توجه به فهم و استعداد، آموزش تدریجی و رتبه بندی مطالب و همراهی علم و عمل از غنای بیشتری برخوردار بوده و در آثار بررسی شده حضور پرمایه ای داشته اند و مهم ترین مولفه های شاگردپروری از منظر شهید ثانی و فیض کاشانی به حساب می آیند. درنتیجه اندیشمندان اسلامی نظیر شهید ثانی و فیض کاشانی به اهمیت و نقش معلم واقف بوده و ضمن توجه به مولفه های معلم شاگردپرور، بخشی از آثار خود را به شرح این مهم اختصاص داده اند.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, سلوک معلمی, شاگردپروری, شهید ثانی, فیض کاشانی}
    Jaber Eftekhari *, MohammadHossein Heidari

    Islamic thinkers have presented their educational ideas by benefiting from two important and rich sources of Islam, that's mean the Qur'an and the Sunnah. Therefore, the present study, focusing on the educational opinions and teacher behavior of Faiz Kashani and Shahid Sani, two great Islamic thinkers, seeks to identify the components of Disciple-educating in their opinion. The thematic analysis method was used in this qualitative research. In this way, the book Al-Mahja Al-Bayda authored by Faiz Kashani, and the book Maniya Al-Marid authored by Shahid Sani, which are in the field of moral education and in which the mutual etiquette of the student and the teacher is discussed, were selected and analyzed using the purposeful sampling method. In this way, 21 overarching themes were identified in the reviewed documents, which were categorized into two organizing themes of ethical behavior (11 themes) and scientific behavior (10 themes), and finally, all themes were placed under the overarching theme of Disciple-educating. The findings of the research showed that among the inferred themes, 9 themes; Kindness and benevolence, chastity of self and purity of intention, observance of fairness and respect, God's pleasure, humility and modesty, implicit inhibition, attention to understanding and talent, gradual education and ranking of materials, accompanying science and practice have more richness and in The reviewed works have had a rich presence and are considered the most important components of Disciple-educating from the perspective of Faiz Kashani and Shahid sani.

    Keywords: Islamic Education, teacher behavior, discipleship, Shahid Sani, Faiz Kashani}
  • سید یاسر حکیمی، احمد سلحشوری*، ایراندخت فیاض

    هدف از تحقیق حاضر ارایه چارچوبی از تربیت ولایی به عنوان یک رویکرد تربیت اسلامی است؛ تحقیق حاضر با روش کیفی تحلیل محتوا انجام شده است. تربیت ولایی اجمالا تربیتی است که بر ولایت الهی و هدایت اولیاء الهی مبتنی باشد. مساله اصلی تحقیق این است که بتوان مبنای یک نظام تربیت اسلامی را بر پایه قرآن کریم و روایات بنا نهاد؛ که مبتنی بر ولایت باشد از این جهت که رکن رکین اسلام است. تمثیل شجره طیبه در قرآن کریم به شبکه انسان های مومن با محوریت اولیاء الهی اشاره دارد لذا تمثیل قابل توجهی برای تربیت ولایی به نظر می رسد. سوالات تحقیق این است که اولا تعریف تربیت ولایی در قرآن کریم با محوریت آیه شجره طیبه چیست؟ دوما نظام تربیت ولایی بر اساس معانی ولایت مقتضی چه اهداف، اصول و روش هایی برای تعلیم و تربیت اسلامی است؟ طبق یافته های تحقیق، تربیت ولایی در تمثیل شجره طیبه عبارت است از تربیتی شبکه ای که از طریق اتصال و ارتباط قلبی انسان ها به اولیاء خدا به عنوان افراد دارای دو خصیصه نشاط و شجاعت؛ و پذیرش رهبری آن ها انجام شده؛ و نفی ولایت مستکبرین سبب آزادسازی انسان ها از نظامات ارباب رعیتی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می شود". اهداف تربیت ولایی عبارتند از تولی و تبری، تشبه به اولیاء و تقرب الی الله. اصول تربیت ولایی عبارتند از لزوم اتخاذ مربی و هم مسلکان طریق، لزوم شبکه ای بودن و سلسله مراتب بودن ساختار تربیتی و لزوم دایم التعلیم و التعلم بودن عموم مردم. روش های تربیت ولایی عبارتند از پویایی و انعطاف، آزادسازی مردم از بندهای مادی و ذهنی، حکمت آموزی و در نهایت همیاری و همدلی.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, شجره طیبه, تربیت ولایی}
    Seyyedyaser Hakimi, Ahmad Salahshoori *, Irandokht Fayyaz

    The purpose of the current research is to present a framework of education as an Islamic education approach; The present research was conducted with the qualitative method of content analysis. In short, guardian education is education that is based on divine guidance and the guidance of divine saints. The main problem of the research is to be able to establish the basis of an Islamic education system based on the Holy Quran and hadiths; which is based on Wilayat because it is the main pillar of Islam. The parable of the family tree in the Holy Qur'an refers to the network of faithful people centered on divine saints, so it seems to be a significant parable for the education of nobles. The research questions are, first of all, what is the definition of guardian education in the Holy Qur'an with the focus of the Shajra Tayyaba verse? Secondly, what are the goals, principles and methods of Islamic education and training based on the meanings of the provincial education system? According to the findings of the research, the education of a noble in the parable of the family tree is a network education that through the connection and heart connection of people to the saints of God as people with two characteristics of vitality and courage; and the acceptance of their leadership has been done; And the negation of the arrogant guardianship will free people from the cultural, economic and political systems of lords and serfs". , the need to be networked and hierarchical in the educational structure and the need for constant education and learning of the general public. The methods of provincial education include dynamism and flexibility, liberating people from material and mental bonds, teaching wisdom and finally cooperation and empathy.

    Keywords: Islamic education, shajare tayebe, walayi education}
  • محمد پورحسینی، علی رضا صادق زاده قمصری*، ابراهیم طلایی، محسن ایمانی نائینی
    هدف پژوهش حاضر دستیابی به مبانی رویکرد ته واریکی (برنامه ملی کشور نیوزیلند) در تربیت اوان کودکی (=تاک) و نقد آن برپایه فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر رویکرد استنتاجی و نقد بیرونی صورت گرفته است. اهم یافته ها عبارتند از: الف- رویکرد ته واریکی در برنامه تربیتی خود بر توانمندسازی در کشف درون وبرون، ایجاد روابط عاطفی، توجه توامان به فرهنگ بومی وجهانی، مشارکت همه عوامل در تاک و پذیرش تکثر فرهنگی استوار است؛ ب- فلسفه های متفاوتی، زیربنای تربیتی آن هستند؛ ج- قایل شدن ته واریکی به مبدا و مقصدی معنوی برای انسان، توجه به جنبه های مختلف وجود کودک، تاکید بر بهره مندی از فرهنگ ملی و سنت بومی وتوجه به نقش خانواده از جمله وجوه مثبت این رویکرد از منظر "فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران"می باشد. اما از همین منظر، مواردی نظیر بی توجهی به نقش تعالیم دینی در تربیت کودک و تکیه نکردن بر یک مبنای فلسفی وارزشی جامع و نیز نوعی نسبیت گرایی پنهان در رویکرد ته واریکی، سیاست گذاران وبرنامه ریزان تاک در کشور ایران را نسبت به الهام بخشی از این رویکرد هشیار می سازد.
    کلید واژگان: تربیت, اوان کودکی, تاک, ته واریکی, تربیت اسلامی}
    Mohammad Ppourhoseini, Ali Reza Sadegh Zadeh Ghamsari *, Ebrahim Talaei, Mohsen Imani Naeini
    The purpose of this study is a) to explore and explain philosophically the foundations of TeWhariki (New Zealand National Program in early childhood education(ECE) ) and b) to do a critical review of the emerged foundation based on education philosophy in Iran. The research method adopted was a descriptive-analytical one in which an external review of TeWhariki’s philosophical foundation was carried out. The main findings are: a) TeWhariki is based on empowering the child to discover inside and outside of the self, making emotional relationships, paying attention to local and global culture, participation of all stakeholders in ECE, and accepting cultural pluralism; b) different philosophies are its educational foundation; c) it considers a spiritual origin and destination for human beings, pays attention to various aspects of the child's existence, benefits from national culture and indigenous tradition and pays attention to the role of family. From the perspective of "Philosophy of Education in Iran", TeWhariki ignores the role of religious teachings in child’s education, it does not rely on a comprehensive philosophical and value system, and there appears to be a kind of hidden relativism inside.
    Keywords: Education, early childhood, ECE, Te Whariki, Islamic Education}
  • سید نقی موسوی*

    در سپهر سیاست و در مطالعات سیاسی بحث از دشمن و دشمنی و نفی و اثبات آن مباحث دنباله ‎داری را درپی‎ دارد. در برخی دیدگاه ‎ها از تطهیر دشمن و تیوریزه کردن تسلیم و نفی مقاومت در مقابل دشمن سخن گفته ‎می‎شود و تلاش می‎شود برنامه درسی در تربیت سیاسی حاوی معرفی دشمن و دشمنی وی نباشد. نوشتار حاضر از افق فلسفه برنامه درسی و براساس روش‎ تحقیق اجتهادی درصدد است به این سوال پاسخ دهد که «حکم دشمن‎شناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمن‎شناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیتی چیست؟» برای این منظور، هشت دلیل قرآنی و حدیثی اقامه شد و به صورت اجتهادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که دشمن شناسی در تربیت (آموزش دشمن) از باب وقایه، امربه معروف، دعوت و نیز از باب وظایف حکومت اسلامی و نیز از باب إعداد قوا و آمادگی برای جهاد و دفاع و تحریض بر آن واجب است.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, جهاد, نظریه مقاومت, فقه تربیت سیاسی, آموزش سیاسی}
    Seyyed Naqi Mosavi *

    In the sphere of politics and in political studies, discussing the enemy and enmity and negating and proving them leads to lengthy discussions. Some views speak of purifying the enemy and try to theorize capitulation and negate resistance, trying not to introduce the enemy and his enmity in the curriculum in political education. The present study, from the perspective of the philosophy of the curriculum and based on the inferential research method, seeks to answer the following questions: ‘What is the ruling on knowing the enemy in education and how desirable is including this knowledge in the curriculum from the perspective of educational jurisprudence?’ For this purpose, eight arguments from the Qur’an and hadiths were presented and examined in an inferential way. The findings showed that knowing the enemy in education is obligatory in terms of prevention, enjoining what is good, inviting, and also in terms of the duties of the Islamic government as well as the equipment of forces and readiness for jihad and defense and incitement to it.

    Keywords: Islamic education, jihad, theory of resistance, jurisprudence of political education, political education}
  • نیره قوی*، راحله محرمی

    پژوهش حاضر با هدف بایسته های ارتقاء کیفیت آموزش دروس معارف اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پساکرونا با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی 354 نفر از اساتید و 384 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه از جامعه آماری اساتید و دانشجویان دروس معارف اسلامی در دانشگاه های سطح کشوری انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی و آزمون T با استفاده از نرم افزارSpss22 صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهدکه متناسب سازی محتوای برنامه های درسی و آموزشی، فراهم ساختن زیرساخت های فیزیکی دانشگاه ها، ارتقاء سطح قابلیت ها و توانمندی اساتید، بازنگری اساسی در شیوه های آموزش، تفویض اختیار به مدرسان در امر آموزش و پژوهش، وضعیت شغلی مدرسی دروس معارف اسلامی در آینده، برجسته کردن نقش دروس معارف اسلامی در رفع شبهات اعتقادی دانشجویان، لزوم هم زمانی فرآیندهای آموزش دیدن و تدریس کردن مدرسان و تعیین جایگاه اساتید گروه معارف اسلامی در اهداف انقلاب اسلامی از اولویت بالایی برخوردار است، همچنین نظر گروه نمونه آماری بر این است که کلاس ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ادامه داده شود. با عملیاتی شدن پژوهش می توانیم در راستای محقق شدن اهداف آموزشی و سیاست گذاری مناسب در گروه دروس معارف اسلامی دانشگاه ها قدمی برداریم.

    کلید واژگان: دروس معارف اسلامی, آموزش مجازی, پساکرونا}
    Nayereh Ghavi *, Rahele Moharrami

    The present study was conducted with the aim of improving the quality of higher education in Islamic education from the perspective of professors and students in post-corona by descriptive survey method. The statistical population includes professors and students of Islamic education courses in national universities. 354 professors and 384 students were selected as a sample by random sampling method. Data were analyzed based on descriptive statistics and T-test using Spss22 software. Findings show that adapting the content of curricula and educational programs, providing physical infrastructure of universities, improving the level of capabilities and abilities of professors, a fundamental review of teaching methods and delegating authority to teachers in education And research, the job status of teachers of Islamic education courses in the future, highlighting the role of Islamic education courses in removing students' skepticism, the need to synchronize the processes of teaching and instructing teachers and determining the position of professors of Islamic education in the goals of the Islamic Revolution have high priorities. Also, the opinion of the statistical sample group is that the classes should be continued in combination (present and virtual). With the implementation of this research, we can take a step towards achieving the educational goals and appropriate policy-making in the group of Islamic education courses of universities.

    Keywords: Islamic education, virtual education, post-corona}
  • عزت الله کیشانی فراهانی، محمد نجفی*، حسنعلی بختیار نصرآبادی، محمدرضا ستوده نیا

    دست یافتن به مولفه های پویای فلسفه تعلیم و تربیت ضرورتی انکار ناپذیر برای طراحی سیستم پویای تربیت است. هدف اصلی این پژوهش طراحی سیستم پویای تربیت اسلامی با استفاده از مولفه های پویای تربیت بود. از روش کیفی پیمایشی دلفی استفاده شد. مولفه ها به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدند برای احصاء مولفه های پویای فلسفه تعلیم و تربیت ابتدا 54 زیرمولفه پیش فرض که دارای پویایی بودند در 9 مولفه کلی تر مقوله بندی شدند. جامعه ای از متخصصان رشته فلسفه تعلیم و تربیت151 نفر در کل کشور بود که از نمونه گیری در دسترس استفاده شد و20 نفر پرسشنامه اعتبار یابی شده افتراق معنایی تاکمن را تکمیل نمودند. متغیر های سابقه تدریس و مدارک بالای علمی، کنترل شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزارSpss در آمار توصیفی، با آزمون کندالW توافق نظر صاحب نظران سنجیده شد. یافته ها مولفه ها ی؛ آینده نگری، تکنولوژی پیشرفته، تبادل اطلاعات و ارتباطات، هماهنگی با طبیعت، امنیت، انعطاف، تکیه بر وحی، نقش سازنده انسان در تربیت و سیستمی بودن، بودند. در نتیجه، سیستم پویای تربیت اسلامی، متشکل از این 9 مولفه طراحی و ارایه گردید. این مدل برای استفاده در نظام تعلیم و تربیت کشور پیشنهاد می شود.

    کلید واژگان: تعلیم و تربیت, تربیت اسلامی, سیستم پویا}
    Ezatallah Kishani Farahani, Mohammad Najafi *, Hasanali Bakhtiyar Nasrabadi, MohammadReza Sotoudehnia

    The dynamic components of the philosophy of education should be identified for developing a dynamic system of Islamic education. The main purpose of this study was to develop a dynamic system of Islamic education using the dynamic components of education. The Delphi qualitative survey method was used. These components were considered as independent variables. To enumerate the dynamic components of the philosophy of education, 54 default high dynamic subcomponents were initially categorized into nine more general components. A community of 151 experts in the field of Philosophy of Education was considered nationwide, of whom 20 people completed the validated Tuckman semantic differentiation questionnaire. Convenience sampling was used to select samples by controlling the variables of teaching experience and higher academic qualifications. Kendall’s W test was used for a measure of agreement among experts in the SPSS software using descriptive statistics. The results showed that all nine hypothesized components and their sub-components were approved by the samples, and a dynamic system of Islamic education can be designed consisting of these nine components. The components were foresight, use of advanced technology, exchange of information and communication, harmony with nature, security, flexibility, reliance on revelation, the constructive role of humans in education, and being systemic. As a result, a dynamic system of Islamic education consisting of these nine components was designed and presented. This model is recommended for use in Iran’s education system.

    Keywords: education, Islamic education, Dynamic System}
  • مریم عشوری، محسن خوشناموند

    هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل مبانی، اهداف، اصول و روش های تربیت عقلانی از منظر شهید مطهری برای نظام تعلیم و تربیت رسمی است. روش مورداستفاده در این مقاله روش کیفی است که به شیوه توصیفی و تحلیلی-استنباطی نگاشته شده است. جامعه تحلیل، مجموعه کتاب ها، شرح ها و مقالات ایشان است. یافته ها حاکی از این است که وی هدف تربیت عقلانی را به معنای ایجاد زمینه های لازم برای پرورش قوه عاقله، جهت دستیابی و رسیدن به مقام انسان کامل تعریف و تبیین نموده است و پرداختن و توجه به این بعد تربیتی را از ملزومات کلیه نظام ها بالاخص نظام تعلیم و تربیت رسمی لحاظ کرده است، به سبب این که رسالت عظیم این نظام پرورش قوه نقادی، تفکر آگاهانه و قضاوت صحیح است. مهم ترین مبانی تربیت عقلانی از منظر این فیلسوف شهیر عبارت است از «عقل عملی متاثر از حالات نفس است»، «تفکر و تعلم ارکان اساسی تربیت عقل است»، «تفاوت در عقول آدمیان امری ذاتی است»، «کلیه قوانین عقل با فطرت آدمی هماهنگ است» و... سپس به اصول تربیت عقلانی اشاره گردید (اصل تربیت عقل عملی از طریق تزکیه نفس، اصل تعقل، اصل لزوم علم آموزی، اصل باور نسبت به طبیعی بودن تفاوت عقل در آدمیان، اصل همسویی تعلیم و تربیت با فطرت انسانی و...). در نهایت به روش های و راهکارهای تربیت عقلانی پرداخته شد که برخی از این راهکارها عبارت اند از روش تزکیه، روش عادت به تفکر و تعقل، روش آموزش مبتنی بر تفاوت های فردی و روش الگوسازی و الگوپذیری.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, شهید مطهری, تربیت عقلانی, مبانی تربیت عقلانی, اصول تربیت عقلانی, روش های تربیت عقلانی}
    maryam ashouri, Mohsen Khoshnamvand

    The main goal of the current research is to analyze the foundations, goals, principles and methods of rational education from the perspective of Martyr Motahari for the formal education system. The method used in this article is a qualitative method written in a descriptive and inferential analytical way. The society of analysis is a collection of his books, descriptions and articles. The findings indicate that he has defined and explained the goal of rational education in the sense of creating the necessary grounds for the cultivation of the intellectual faculty, in order to achieve and reach the status of a complete human being, and addressing and paying attention to this educational dimension is one of the requirements of all systems, especially The formal education system has taken into account, because the great mission of this system is to cultivate critical thinking, conscious thinking and correct judgment.The most important principles of intellectual education from the point of view of this famous philosopher are: "Practical reason is affected by the states of the soul", "Thinking and learning are the basic elements of the education of reason", "The difference in human minds is essential", "All the laws of reason are with human nature. is coordinated" and Then the principles of rational education were mentioned (the principle of training practical reason through self-cultivation, the principle of rationality, the principle of the necessity of learning science, the principle of believing in the naturalness of differences in intellect in humans, the principle of aligning education and training with human nature, etc.). Finally, the methods and solutions of rational education were discussed, and some of these solutions are the method of cultivation, the method of getting used to thinking and rationalizing, the method of education based on individual differences, and the method of modeling and being a role model

    Keywords: Islamic Education, Shahid Motahari, Rational Education, Basics of Rational Education, Principles of Rational Education, Methods of Rational Education}
  • مریم محمدی، روح الله کریمی خویگانی*، مهدی محمودی

    هدف از این نوشتار، ارایه الگوی تربیت اسلامی در بازخوانی جریان عاشورا است. پرداختن به این موضوع می تواند به غنای گفتمان و الگوی تربیت اسلامی کمک کند. هدف آشکار این پژوهش، شناسایی ابعاد و مولفه های تربیت اسلامی در بازخوانی واقعه عاشورا است؛ بنابراین پژوهش حاضر از یک سو، به لحاظ هدف یک پژوهش بنیادی محسوب می شود و از سوی دیگر به لحاظ کاربرد نتایج تحقیق در تعلیم و تربیت و کمک به اتخاذ تصمیم های مربوط به نظام آموزشی، از نوع پژوهش های کاربردی به شمار می رود. برای دست یابی به پاسخ سوالات پژوهش از روش نظریه زمینه ای استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مقاتلی است که جریان عاشورا را نقل کرده اند. در همین راستا با روش نمونه گیری موردی نوعی، منبع جمع آوری داده ها، مقتل لهوف سید بن طاووس ملحوظ گردید. البته برای رسیدن به اشباع نهایی داده ها، کتب مقاتل نفس المهموم، محن الابرار، ابی مخنف، قمقام زخار و صمصام بتار و مقتل الحسین علیه السلام نیز موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که «وراثت»، «محیط»، «شناخت و آگاهی»، «زمان و زمانه» و «انتخاب و آزادی» به عنوان عوامل زمینه ساز تربیت هستند و عوامل «هدایت»، «نیازسنجی»، «توحید»، «تاثیر متقابل ظاهر و باطن»، «تغذیه»، «فروع دین»، «عمل گرایی»، «استحکام خانواده» به عنوان عوامل موثر تربیت شناخته گردیدند. عامل مهمی نیز به عنوان عامل بازدارنده تربیت احصا گردید که «رذایل اخلاقی» بود. پیامدها و نتایج تربیت نیز در واقعه عاشورا مبتنی بر «مکارم اخلاق»، «خردورزی» و «شهادت طلبی» بود.

    کلید واژگان: الگو, تربیت اسلامی, عاشورا, نظریه زمینه ای}
    Maryam Mohammadi, Roohallah Karimi Khoygani *, Mahdi Mahmodi

    The purpose of this article is to present the model of Islamic education in the flow of love. Addressing this issue can contribute to the richness of the discourse and model of Islamic education. The obvious purpose of this study is to identify the dimensions and components of Islamic education in re-reading the Ashura event. Using re-research, on the one hand, is used as a fundamental goal, and on the other hand, calmly "uses the results of research in education and helps to adopt regulations related to the education system." The latest type of application is used. The context theory method has been used to answer the researcher's questions. The statistical population of the present study is all the opponents who have narrated the incident of Ashura.In this regard, with the method of typical case sampling, the source of data collection was the murder of Lohoff Sayyid bin Tawus. Of course, in order to achieve the final saturation of the data, the books of Nafs al-Mahmum, Muhan al-Abrar, Abi Makhnaf, Qomqam Zakhar and Samsam Batar, and the assassination of Hussein (as) were also examined and analyzed. The findings are based on the fact that "inheritance", "environment", "cognition and awareness", "time and time" and "choice and freedom" as the underlying factors of education and the factors of "guidance", "needs assessment", "monotheism" "" Interaction of appearance and interior "," nutrition "," sub-religions "," pragmatism "," family strength "were recognized as effective factors in education.An important factor was also counted as a deterrent to education, which was "moral vices." The consequences and results of training in the Ashura event were based on "moral virtue", "rationality" and "martyrdom".

    Keywords: model, Islamic education, Ashura, Background Theory}
  • زهره اولیائی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه معرفت افاضه ای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالت های تربیتی آن است. ازآنجایی که هدف اساسی خلقت، علم و معرفت است، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جایگاه معرفت افاضه ای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالت های تربیتی آن می پردازد و به دنبال معرفی آثار تربیتی، موانع و زمینه های دستیابی به معرفت افاضه ای است. یافته ها بیانگر این است که معرفت نه تنها هدف تعلیم و تربیت بلکه هدف اساسی خلقت و برترین نعمت پس از نعمت آفرینش است. معرفت افاضه ای، نوعی خودشناسی؛ و تقوا، اخلاص و تزکیه نفس از مبانی آن است. این معرفت گاهی به صورت وحی و گاهی به صورت الهام و گاهی به صورت تحدیث است. خودآگاهی، خداترسی، قرآن باوری، گریه تسلیم و خضوع، متانت و بردباری، سکوت، هم آوایی گفتار و رفتار، تواضع، تعبد و تقلید دینی از جمله آثار تربیتی آن است. تربیتی که بر اساس معرفت و شناخت به اسم رب پی نهاده می شود تربیتی است که به کمال و نیک بختی و بزرگداشت انسان و نیز گسترش صلح و برادری و وحدت در زندگی او می انجامد.

    کلید واژگان: جایگاه, معرفت افاضه ای, فلسفه, تربیت اسلامی, دلالت های تربیتی}
    Zohreh Oleiaeyee *

    The purpose of this study is to investigate the position of epistemic knowledge in the philosophy of Islamic education and explain its educational implications. Since the basic purpose of creation is science and knowledge. This article uses a descriptive-analytical method to examine the place of epistemological knowledge in the philosophy of Islamic education and explain its educational implications. And seeks to introduce educational works, barriers and areas of access to epistemic knowledge. The findings indicate that knowledge is not only the goal of education but also the basic goal of creation and the highest blessing after the blessing of creation. Epistemic knowledge, a kind of self-knowledge; and piety, sincerity and self-cultivation are among its foundations. This knowledge is sometimes in the form of Inspiration and sometimes in the form of inspiration and sometimes in the form of hadith. Self-awareness, Fear of God, the cry of submission and submission, belief in the Qur'an, sobriety and patience, silence, harmony of speech and behavior, humility, worship and religious imitation are among its educational effects. The education that is based on knowledge and cognition in the name of the Lord is the education that leads to the perfection and happiness of man, as well as the spread of peace, brotherhood and unity in his life.

    Keywords: Position, knowledge Perfection, philosophy, Islamic education, educational implications}
  • عباس توان*، زهرا سلیمانی فرد
    هدف

    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد.

    روش

    روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 به تعداد 1830 نفر بود. 50 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی در 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های آخرت نگری ابراهیمی و بهرامی (1390) جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و توسط نرم افزار SPSS-22 انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی به طور معنا‏داری موجب افزایش آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان شد (001/0> P). میزان این تاثیر براساس مقدار اندازه اثر بر آخرت نگری 58/0 و بر جهت گیری مذهبی 46/0 بود.

    نتیجه گیری

    بر این اساس می‏توان پیشنهاد کرد که در دانشگاه ها طرحی برای آشنایی اساتید و دانشجویان با محتوای هوش معنوی مبتنی بر آموزه های اسلامی در نظر گرفته شود تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود.

    کلید واژگان: هوش معنوی, تعلیم و تربیت اسلامی, آخرت نگری, جهت گیری مذهبی, دانشجویان}
    Abbas Tavan*, Zahra Solimani Fard
    Objective

    This research aimed at investigating the effectiveness of teaching spiritual intelligence based on teachings of Islamic education on the afterlife belief and religious orientation of students in Farhangian University of Kerman.

    Method

    The research method was semi-experimental with a pre-test/post-test design of the control group. The research population included all students of Farhangian University of Kerman in the first semester of 2022 academic year, consisting of 1830 subjects. Fifty people were selected as a sample using available sampling method and were divided into two experimental (25 subjects) and control (25 subjects) groups. The experimental group was trained in spiritual intelligence based on the teachings of Islamic education in 8 sessions of 90 minutes, and the control group did not receive any intervention. The data collection tools were Ebrahimi and Bahrami eschatological questionnaire (2011) and Bahrami religious orientation (2008). Data analysis was done using descriptive statistics, analysis of covariance, and SPSS-22 software.

    Findings

    The results showed that teaching spiritual intelligence based on Islamic education teachings significantly increased the afterlife belief and religious orientation of students (P<0.001). The amount of this effect based on the effect size was 0.58 on the afterlife belief and 0.46 on religious orientation.

    Conclusion

    Based on this study, we may suggest that a plan should be considered in universities to familiarize professors and students with the content of spiritual intelligence based on Islamic teachings, so that the Islamic education and training are internalized in them.

    Keywords: spiritual intelligence, Islamic education, training, afterlife belief, religious}
  • رضا امیرزاده*
    اساسی ترین هدف آموزش قرآن، درک معارف و عمل به دستورات آن است. از این رو، آموزش قرآن بخشی از فرآیند تربیتی انسان می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش تربیت محور قرآن کریم بر پایه اندیشه های استاد صفایی حایری است. روش پژوهش در ارتباط با شناسایی ملاک های آموزش تربیت محور قرآن، توصیفی تحلیلی بوده که با مصاحبه نیمه ساختاریافته کیفیت احصاء آن ها از زبان فرزند استاد اعتباریابی شده است. با تکیه بر مبانی و نکات تربیتی حاصل از اندیشه استاد علی صفایی حایری، آموزش قرآن نیازمند ملاک هایی برای تربیتی شدن است. یکم، اهداف تربیتی قبل از بلوغ باید محقق شود تا کسی که می خواهد قرآن را یاد بگیرد، بتواند ضمن مقابله با اندیشه های مهاجم، زمینه درک اهداف آموزش قرآن را برای پس از بلوغ در خود ایجاد کرده باشد. دوم، به واسطه تحقق بلوغ و کامل شدن زمینه های شناختی و عقلانی، ضرورت وحی را درک کند تا برای او علت مراجعه به قرآن روشن گردد. سوم، پس از ایجاد تمهیدات و درک ضرورت وحی، مراحل برداشت از قرآن و فهم معارف را گام به گام طی کند. مراحل برداشت از قرآن از دیدگاه استاد صفایی حایری، ابتدا تسلط است که پیش نیاز این تسلط، مهارت صحیح خوانی قرآن و فهم اولیه معنا است. پس از تسلط، لازم است در مواجهه با قرآن، مراحل طرح سوال و تفکر در سوالات را فراگیرد.
    کلید واژگان: تربیت اسلامی, آموزش قرآن, علی صفائی حائری, تربیت قرآنی}
    Reza Amirzadeh *
    The most basic purpose of teaching the Qur’an is to understand its lessons and to follow its orders. Therefore, teaching the Qur’an is a segment in the educational process of humans. The purpose of the present study is to review the Noble Qur’an education based on the ideas of Safā’ii Hā’eri. With regard to recognizing indicators of teaching the Qur’an, the method of study is descriptive analysis and the quality of the perceptions was validated by semi-structured interviews with the son of the master. Relying on the educational foundations and points extracted from the ideas of ‘Ali Safā’ii Hā’eri, teaching the Qur’an requires some criteria: Firstly, the educational purposes should be substantiated before the age of puberty so that a person who wants to learn the Qur’an would be able to resist offensive ideas and prepare the background to understand educational purposes of the Qur’an. Secondly, as a result of puberty and completion of cognitive and rational backgrounds, he/she would be able to understand the necessity of revelation to clarify the reason for referring to the Qur’an. Thirdly, after preparation and understanding the necessity of revelation, he/she would be able to go through procedures of perception and comprehension of the Qur’anic insight. Process of perception of the Qur’an from the view of Ostād Safā’ii Hā’eri, involves having a thorough grasp of the Qur’an which requires the skill of appropriate reciting and basic comprehension of meaning. After having a thorough grasp of the Qur’an, it is necessary that in an encounter with the Qur’an, he/she starts to learn the process of asking questions and contemplation upon them.
    Keywords: Islamic Education, Teaching the Qur’an, ‘Ali Safā’ii Hā’eri, Qur’anic Education}
  • ام البنین حسین زاده

    کلیدی ترین نقش آموزش و پرورش، تربیت افرادی آگاه و پرسشگر است که در برابر موقعیت های پیچیده، بی ثباتی ها و نسبی گرایی های رو به تزاید حال و آینده جهان، توان نقد و بررسی و نیز تعامل سازنده با آن را داشته باشند. بر این اساس، درس مطالعات اجتماعی، با ابتنا بر رویکرد فطرت گرای توحیدی و اهداف ویژه خود، مبنی بر پرورش افرادی فعال، متفکر، کاوشگر، انتخابگر، آزاد و خودپالایشگر، به ویژه در دروه ابتدایی، نقش تعیین کننده ای در این بین ایفا می کند. ایده پژوهش حاضر در باب نیل به اهداف غایی این موضوع درسی، تمرکز بر مفهوم هویت به عنوان یکی از زیربنایی ترین مفاهیم رویکرد فطرت گرای توحیدی و نیز کلیدی ترین مفاهیم مجموعه کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارایه راهکارهایی برای آموزش این درس مبتنی بر کلان مفهوم هویت است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و جامعه تحقیق آن کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده اند. نتیجه اینکه در محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به مفاهیم هویت فردی، هویت اجتماعی، هویت تاریخی، هویت ملی، هویت سیاسی، هویت اقتصادی، هویت تمدنی، هویت دینی و هویت فرهنگی به صورتی متمایز پرداخته شده است و انواع دیگری از هویت از جمله دو شاخه مهم هویت جنسیتی و هویت دیجیتالی در آن مغفول ماند ه اند. پژوهش حاضر، به منظور نیل به اهداف کلان برنامه درسی بر اساس رویکرد فطرت گرای توحیدی، پیشنهادات اساسی برای تدوین واحدهای یادگیری بر مبنای شعبات موجود مفهوم هویت در محتوای کتاب های مذکور و شاخه های مغفول این کلان مفهوم آموزشی در کتب درسی مربوطه ارایه کرده است.

    کلید واژگان: درس مطالعات اجتماعی, تربیت اسلامی, رویکرد فطرت گرای توحیدی, مفهوم هویت}
    Ommolbanin Hosseinzadeh

    The key role of education is to train knowledgeable and inquisitive people who in the face of complex situations, instability, and growing relativism in the present and future of the world, have the ability to critique and interact constructively with it. Accordingly, the course of Social Studies, based on the Monotheistic Naturalist Approach and its specific goals of cultivating active, thoughtful, exploratory, selective, free, and self-purifying individuals, especially in elementary school, plays a decisive role meanwhile. The idea of the present study to achieve the ultimate goals of this course is to focus on the concept of "identity" as one of the most fundamental concepts of the Monotheistic Naturalist Approach as well as the key concepts of the elementary school Social Studies textbook collection. Accordingly, the purpose of this study is to provide a new model for teaching this course based on the macro concept of Identity. This research was conducted by qualitative content analysis method and its research population was elementary School Social Studies textbooks. As a result, in elementary school, Social Studies textbooks, the concepts of Individual Identity, Social Identity, Historical Identity, National Identity, Political Identity, Economic Identity, Civilized Identity, Religious Identity, and Cultural Identity are discussed in a distinct but heterogeneous manner and other types of Identity among the two important branches of Gender Identity and Digital Identity, in general, are ignored. In order to achieve the macro goals of the curriculum based on the Monotheistic Naturalistic Approach, the present study offers basic suggestions for compiling learning units based on the existing branches of the concept of Identity in the content of the mentioned books and the neglected ones.

    Keywords: Social Studies Education, Islamic education, Monotheistic Naturalist Approach, Identity}
  • مریم برادران، میلاد موحدیان*

    تربیت سیاسی از ساحت های تربیت است که در نظام آموزشی معطوف به جامعه سازی مورد توجه قرار می گیرد. بررسی اندیشه و سیره سیاستمداران که دارای شاخصه های قابل قبول از حیث اعتقادی و اخلاقی هستند، می تواند مولفه هایی برای تربیت سیاسی در اختیار قرار دهد که علاوه بر اعتبار، قابلیت کاربست دارند و به واقع نزدیک هستند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی مولفه های تربیت یافتگی سیاسی مبتنی بر نظرات و سیره آیت الله مهدوی کنی است. با توجه به وجود منابع مناسب مکتوب در این زمینه، به شیوه نمونه گیری هدفمند، مرتبط ترین آثار مکتوب به جای مانده از آیت الله مهدوی کنی مشتمل بر مباحث تربیت سیاسی انتخاب و پس از پایش اولیه پیکره اصلی داده ها فراهم شد. در نمونه انتخابی، کتاب های تالیفی آیت الله مهدوی کنی، کتاب های نگاشته شده درباره ایشان، مصاحبه ها و تاریخ شفاهی تدوین شده قرار دارد. با انتخاب روش تحلیل مضمون، ضمن مطالعه اسناد و تدوین فیش های مطالعه به عنوان واحد تحلیل، با بهره گیری از وجوه مشترک موجود میان مضامین، در نهایت چهار مفهوم کلی به دست آمد. این مفاهیم عبارتند از (1) شرع محوری با سه مضمون التزام به ادای تکلیف، پایبندی به اصل ولایت فقیه و رعایت حق الناس، (2) اخلاق مداری با چهار مضمون اعتدال پایدار، جذب حداکثری، اخلاص در سیاست ورزی و نتیجه محوری به جای نیت خوانی، (3) قانونمندی با سه مضمون اجتناب از قانون شکنی، عمل بر مبنای قانون و جلوگیری از بی قانونی، (4) انقلابی بودن با چهار مضمون داشتن شم سیاسی، جریت و جسارت انقلابی، قاطعیت در اجرا، خدمت به مردم. نتیجه این پژوهش نشان می دهد الگوی ظاهر شده بین مضامین و مفاهیم متداخل هستند و در امتداد هم قرار دارند؛ بدین ترتیب که در نظر و سیره عملی مورد بررسی، شرع محوری بنای سایر مفاهیم است و انقلابی بودن بر مبنای قانونمندی و اخلاق مداری، بر پایه های شرع و آموزه های دین مبین اسلام بنا می شود.

    کلید واژگان: تربیت سیاسی, تربیت اسلامی, آیت الله مهدوی کنی, انقلاب اسلامی}
    Maryam Baradaran, Milad Movahedian *

    Political education is one of the areas of education that is considered in the educational system focused on socialization. Examining the thought and behavior of politicians who have ideologically and morally acceptable characteristics can provide components for political education that, in addition to credibility, can be used and are close to reality. Therefore, the purpose of this study is to investigate the components of political education based on the views and biography of Ayatollah Mahdavi Kani. Due to the existence of appropriate written sources in this field, by purposeful sampling method, the most relevant written works left by Ayatollah Mahdavi Kani, including political education topics, were selected and after initial monitoring, the main body of data was provided. The selected sample includes books written by Ayatollah Mahdavi Kani, books written about him, interviews, and an oral history. By choosing the method of content analysis, while studying the documents and compiling study files as a unit of analysis, using the commonalities between the themes, four general concepts were finally obtained. These concepts are: (1) Shari'a with three themes of obligation to perform one's duty, adherence to the principle of Velayat-e-Faqih and observance of human rights, (2) Lawfulness with the three themes of avoiding law-breaking, acting on the basis of law and preventing lawlessness, The result of this research shows that the patterns that appear between the themes and concepts are overlapping and parallel; Thus, in the practical view and biography under study, Sharia is the foundation of other concepts, and being revolutionary is based on law and morality, on the foundations of Sharia and the teachings of Islam.

    Keywords: Political Education, Islamic education, Ayatollah MahdaviKani, Islamic revolution}
  • محسن ابوئی مهریزی، کیومرث خطیر پاشا، لادن سلیمی

    بررسی ویژگی های مکاتب فلسفی با رویکرد تطبیقی انتقادی - جدلی در ایران و طی چهار دهه گذشته به یک سنت پژوهشی در رشته فلسفه تعلیم وتربیت مبدل شده است. هدف تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی ویژگی های تربیت در دو مکتب فکری اسلام و پست- مدرنیسم ازطریق مرور نظام مند یافته های پژوهشی در بازه زمانی 1399- 1380 بود. پژوهشگران به منظور یافتن حداکثر منابع از راهبرد بولین در فیلد عنوان و چکیده و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عمیق اضافی سود جستند. یافته های تحقیق نشان داد که ساختار کلی اکثر پژوهش های منتخب بر اساس مفروضات ذهنی شکل گرفته است که مجالی برای پذیرش یا رد آنها وجود نداشته است. دیگر یافته تحقیق نشان می دهد که شباهت های دو مکتب اسلام و پست مدرنیسم در حوزه تربیت برابر با تفاوت های آنها است. هم چنین شباهت های دو مکتب فکری عمدتا در ابعاد تربیتی و تفاوت های آنها بیشتر در ابعاد ایدیولوژیک است. بر اساس این یافته ها به پژوهشگران فلسفه تعلیم وتربیت پیشنهاد می گردد از تکرار پژوهش های انتقادی – جدلی و نتیجه گیری های یک سویه - در حالی که مخاطبی برای پاسخگویی به انتقادات آنها از سایر مکاتب فلسفی عملا در فضای آکادمیک ایران وجود ندارد-، پرهیز کنند. هم چنین آنان باید از خطر مفروضات ذهنی اثبات نشده در سوء گیری و تحریف یافته های پژوهشی خود آگاه شوند.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, پست مدرنیسم, مرور نظام مند}
    Mohsen Aboei Mehrizi, Kiomars Khatir Pasha, Ladan Salimi

    In Iran and over the past four decades, study of the characteristics of philosophical schools through a critical-controversial approach has become a research tradition in the field of philosophy of education. The aim of present research was a comparative study of educational characteristics of the two schools of thought i.e. Islam and post-modernism through a systematic review. Researchers used Boolean's strategy to find the maximum sources and have used additional in-depth analysis method to analyze the data. The findings showed that the general structure of most selected researches is based on subjective assumptions that there is no opportunity to accept or reject them. Other finding indicates that the similarities between the two schools are mainly in the educational dimension and their differences are more in the ideological aspects. Based on these findings and while in reality there is no opportunity to respond to the criticisms of other philosophical schools in the Iran academic environment, researchers in the philosophy of education are advised to refrain from taking a critical approach and drawing unilateral conclusions against other philosophical schools.They should also be aware of the dangers of unproven mental assumptions in misrepresenting and distorting their research findings.

    Keywords: Islamic education, postmodernism, mental distortions, systematic review}
  • سید نقی موسوی*

    نوشتار حاضر باتوجه به نفوذ و ترویج ایده ‎های سکولاریستی در تربیت درصدد است ایده «آموزش درباره ادیان» را −که هدفش آموزش صلح، رواداری، احترام به دیگران و آموزش ادیان به مثابه مقولاتی تاریخی و فرهنگی است و شناخت و التزام و ایمان و اعتقاد به یک دین مدنظر نیست− را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید و با پای‎بندی به روش ‎شناسی «تفقه تربیتی» تلاش کرده است هفت استدلال بر ممنوعیت و حرمت ایده فوق اقامه نماید و ایده/تجویز «آموزش درباره ادیان» را از منظر عقلی بخاطر قبح إغراء به جهل و إضلال و ظلم، تقبیح نماید و نیز آن را مصداق ترک واجب، إضلال، شبه ه‎افکنی، سلطه کفار، تسنین سنن حرام و در نهایت مصداق علم غیرنافع و علم ماخوذ از غیر اهل‎ بیت به‎ شمار آورد.

    کلید واژگان: تربیت دینی, فقه تربیتی, تربیت سکولار, تربیت اسلامی, قاعده إضلال}
    Seyyed Naqi Mosavi *

    The relationship between religion and education has long been considered. And for some time now, the presence and absence of religion in formal public education has been considered. And various ideas have been put forward to eliminate religion in school. The idea of "Teaching about religions" as an alternative to "teaching religion" Was raised and promoted since the 1950s. The purpose of the idea of "Teaching about religions"is to teach peace, tolerance, respect for others, and to teach religions as historical and cultural categories. And knowledge, commitment, faith and belief in a religion are not considered. with regard to the influence and promotion of secularist ideas in education,this article seeks to examine this idea from the perspective of educational jurisprudence.And make seven arguments on the prohibition and sanctity of the above idea. And ban the idea of "teaching about religions" intellectually because of the ugliness of oppression and misleading others.Also to critique this idea by means of jurisprudential arguments. And prove the idea of "teaching about religions instead of teaching religion" jurisprudential prohibition due to the domination of infidels, the prohibition of misleading others

    Keywords: Religious education, educational jurisprudence, secular education, Islamic education}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال