به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ادبیات اقلیت » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مریم قربانعلی، اشرف چگینی*، محمدعلی شفائی

    ژیل دلوز از بزرگ ترین فیلسوفان معاصر، از جمله متفکرانی است که در زمینه ادبیات اقلیت مطالعات قابل توجهی داشته است.«اقلیت شدن» گسستن قید و بند هایی است که ما را به شیوه های خاصی از اندیشیدن مقید می سازد تا با قلمرو زدایی ها، قلمرو های متعارف را از میان بردارد وبه صیرورت دست یابد. مراد از شدن یا صیرورت، گذرهایی است که یک مفهوم در خلال آنها دگردیسی می یابد. اقلیت شدن مقاومتی در برابر ایدیولوژی اکثریت وبیانگر گریز از هنجار های اکثریت است. همه صیرورت ها، رفتن به سوی ادبیات اقلیت و اقلیت شدن است. «شدن» در دیدگاه دلوز نقش محوری دارد. او برای تبیین فلسفه «شدن» خود، از ریزوم کمک می گیرد. در این جستار به روش توصیفی _تحلیلی سعی گردیده ضمن ارایه تعریفی از ادبیات اقلیت، به واکاوی وشناخت این نظریه در رمان «جای خالی سلوچ» و رمان «الثلج یاتی من النافذه» پرداخته می شود.با خوانش دو رمان، طبق رویکرد ادبیات اقلیت دریافتیم که ویژگی های این تفکر از جمله مهمترین ویژگی آن، قلمروزدایی برای رسیدن به صیرورت را دارا هستند وکاربست این رویکرد در هر دو رمان امکان پذیر است .

    کلید واژگان: ژیل دلوز, محمود دولت آبادی, حنا مینه, ادبیات اقلیت, صیرورت}
    Maryam Ghorbanali, Ashraf Chegini *, Mohammadali Shefaee

    Jill Deleuze is one of the greatest contemporary philosophers, including thinkers in the field of minority literature studies has had significant. "Minority" is the breaking of the shackles that bind us to certain ways of thinking in order to eliminate and achieve conventional realms through demilitarization. Becoming or becoming means the transitions through which a concept is transformed.The minority becomes a resistance to the ideology of the majority and represents an escape from the norms of the majority. All forms are to go to the literature of the minority and to become a minority. Becoming plays a central role in Deleuze's view. He uses the rhizome to explain his philosophy of becoming. In this research, in a descriptive-analytical method, while providing a definition of minority literature, an attempt is made to analyze and recognize this theory in the novel Verman Jai Khali Salouch. Thrill comes from its influence.By reading two novels, according to the approach of minority literature, we found that the features of this thinking are among the most important It is characterized by deterritorialization to achieve becoming, and the application of this approach is possible in both novels.

    Keywords: Jill Deleuze, Hana Mina, minority literature, Becoming}
  • مریم قربانعلی، اشرف چگینی*، محمدعلی شفائی
    زمینه و هدف

     ادبیات اقلیت در جهان معاصر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. ژیل دلوز، تیورسین این ایده در قرن اخیر، با ادبیات اقلیت بسیاری از شخصیتها را در علومی چون فلسفه، ادبیات، روانشناسی و زبانشناسی بسوی خود کشانده است. او پس از مطالعه عمیق آرای مارکس و فروید همراه با دیدگاه های نیچه، به نوشتن آثار و ارایه تیوریهایی روی آورد که نگاه منتقدان و نویسندگان را به ادبیات و جامعه شناسی تحت تاثیر قرار داد. طرح ادبیات اقلیت از سوی او و دوستش گتاری، انقلابی در دیدگاه و نگرش اهالی هنر و ادبیات بوجود آورد. دلوز از بزرگترین فیلسوفان معاصر و از جمله متفکرانی است که در زمینه ادبیات اقلیت مطالعات قابل توجهی داشته است. «اقلیت شدن» در حقیقت عبور از قیدوبندهایی است که ادبیات را در خود محبوس کرده است و ما را به روش های تازه و متفاوتی از اندیشیدن دعوت میکند تا با قلمروزداییها، قلمروهای متعارف را ازمیان بردارد و به صیرورت برسد. مقصود از شدن یا صیرورت، رهگذرهایی است که یک مفهوم حتی زبان در آنها به دگردیسی میرسد. «شدن» در دیدگاه دلوز نقش محوری دارد. هدف این پژوهش واکاوی و شناخت این نظریه در رمان «جای خالی سلوچ» میباشد.

    روش مطالعه

     این جستار به روش توصیفی _تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، رمان جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی است.

    یافته ها

     شخصیتها، اعمال و کنشها و واکنشهای آنها بویژه در «مرگان» که شخصیت قطبی در رمان دارد، از ابتدا تا انتهای داستان با ابزاری چون میل، صیرورت، نفی و بازفعالسازی بررسی و مشخص شد که چگونه هم خودش و هم داستان را بسمت ادبیات اقلیت میبرد. تمام این کنشها در این مقاله بیان و شرح شده است.

    نتیجه گیری

     رمان جای خالی سلوچ از جمله داستانهایی است که قابلیت بررسی در ادبیات اقلیت را دارد و میتوان این اثر را با مولفه های اقلیت به مخاطب در جایگاه یک اثر بزرگ معرفی کرد.

    کلید واژگان: ژیل دلوز, محمود دولت آبادی, جای خالی سلوچ, ادبیات اقلیت, صیرورت, نفی, ریزوم}
    Maryam Ghorbanali, Ashraf Chegini *, Mohammad Ali Shafaei
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Minority literature in the contemporary world has attracted much attention. Jill Deleuze, the theorist of this idea in the last century, has attracted many characters in sciences such as philosophy, literature, psychology and linguistics with his minority literature. After an in-depth study of Marx and Freud"s views along with Nietzsche"s views, he turned to writing works and proposing theories that influenced the views of critics and writers on literature and sociology. The design of minority literature by him and his friend Guitar created a revolution in the views and attitudes of the people of art and literature. Deleuze is one of the greatest contemporary philosophers and one of the thinkers who has studied significant minority literature. "Minority" is, in fact, the overcoming of the constraints that have gripped literature and invites us to think in new and different ways in order to eliminate and transform conventional realms through demilitarization. The meaning of becoming or becoming is the passages in which a concept, even a language, is transformed. "Becoming" plays a central role in Deleuze"s view. The purpose of this research is to investigate and recognize this theory in the novel "Vacancy of Salouch".

    METHODOLOGY

     This research has been done by descriptive-analytical method. The study area and society is Mahmoud Dolatabadi"s novel The Void of Salouch.

    FINDINGS

     Characters, actions and reactions and their reactions, especially in "Morgan", which has a polar character in the novel, were examined from the beginning to the end of the story with tools such as desire, becoming, negation and reactivation, and it became clear how both he and the story Leads to minority literature. All these actions are described in this article.

    CONCLUSION

     Salouch"s vacancy is one of the stories that can be studied in minority literature and this work can be introduced to the audience in the position of a great work with minority components.

    Keywords: Gilles Deleuze, Mahmoud Dolatabadi, Salouch vacancy, minority literature, becoming, negation, rhizome}
  • فرزانه آقاپور*

    این پژوهش به واکاوی انواع خشونت در رمان لولی خنده فروش، ارتباط آن با «دیگربودگی» کولی ها و ارزیابی دریافت مخاطب نهفته از خشونت پراکنده در اثر می پردازد. لولی ها در ادبیات ایران حضوری کم رنگ دارند و همین دراقلیت بودگی و درحاشیه ماندگی، خشونت پنهانی است که رد پای آن ها را از واقعیت ادبی محو می کند. لولی خنده فروش از معدود رمان هایی است که جهان غریب لولی ها را ترسیم می کند و روایت آوارگی کولی ها و خشونتی است که از درون و بیرون به آن ها تحمیل می شود. خشونت را از دو بعد می توان در این اثر جست وجو کرد: خشونتی که از جامعه تاجیک (غیرکولی) به کولی ها تحمیل می شود و خشونتی که کولی ها به هم روا می دارند و بازتاب فشارهای بیرونی است. رمان مالامال از خشونت آشکار و پنهان است و با بهره گیری از «روایت های ناشنیده» و راویان کولی تبار، جهان خشونت بار کولی ها را لمس پذیر می کند. همچنین با کلیشه زدایی، تصویرهای سیاه وسفید کولی ها را به چالش می کشد. نظام سلسله مراتبی ارباب رعیتی، تبعیض های قومی نژادی، دشنام ها و تهمت ها، دوپارگی جامعه کولی و تاجیک، قتل، غارت، تعصب و شکنجه از مصداق های خشونت در رمان اکبرکرمانی نژاد هستند. این رمان با نگاهی آسیب شناختی خشونت فردی و جمعی را بازتاب می دهد و با ژرف کاوی انگیزش های خشونت بار، همدلی خواننده را برمی انگیزد. خشونت برای کولی ها به پیش فرض تبدیل شده است و آن ها به جای ایستادگی دربرابر خشونت، با عاملان خشونت همراه می شوند. مواجهه با «دیگری فرهنگی» خشونت نسل های آینده کولی ها را تعدیل می کند؛ اما نسل نو با هویتی میانه، همچنان دیگری فروتر باقی می ماند و همچون حاشیه ای است که به مرکز آمده و در میانه مرکز به حاشیه رانده شده است.

    کلید واژگان: ادبیات اقلیت, ادبیات چندفرهنگی, ادبیات کولی ها, خشونت, علی اکبرکرمانی نژاد, لولی خنده فروش}
    Farzane Aghapour *

    This article investigates different types of violence in relation to otherness and perception of hidden audience aboutThis article investigates different types of violence in relation to otherness and perception of hidden audience about violence in the novel of Laughter-seller Gypsy. Gypsies are almost absent in Iranian literature; being othered and marginalized signifies the hidden violence obliterating their footprint from literature. Laughter-seller Gypsy is one of the rarest novels representing the strange world of gypsies. It narrates their wanderings, and the violence they bear from insiders and outsiders. Violence can be found in two dimensions in this novel: violence as imposed by non-gypsies on the travelers, and the other type installed by gypsies upon themselves, which reflects the external pressures. The author takes advantage of “counter-storytelling” and uses gypsy narrators to make the violent atmosphere tangible. Also, by breaking the clichés up, it challenges the black and white image of gypsy characters. The dominance of the hierarchical system, racial and ethnic discrimination, insults and curses, accusations, division of gypsy and non-gypsy society, ban of marriage between travelers and villagers, murder, plunder and torture are some types of violence in the Akbarkermaninejad’s novel. This novel reflects the personal and social violence, seeking its causes through a deep investigation, and develops empathy of audience. Violence is a habitus for gypsies and they not only don’t stop it, but also do it themselves. Facing the “cultural other” adjusts the violence of the later generations of gypsies, however, the new generation with medial identity always remains in lower position. Although it has come to the center, it has been pushed to border right in the center.

    Keywords: Ali Akbarkermaninejad, gypsy literature, Laughter-Seller Gypsy, minority literature, multicultural literature, Violence}
  • Mahdi Javidshad*, Alireza Anushiravani

    The present research explores the reasons why contemporary theoreticians of adaptation studies spurn “fidelity criticism.” With an increase in the production of adaptation with the advent of the cinema, there appeared a critical approach known as “fidelity criticism” in which the extent of the fidelity of the adapter to the adapted was investigated. Since this approach considers the adapted as a touchstone to evaluate the adapter and since it implicitly acknowledges the superiority of the former over the latter, postmodern critics, who frequently advocate alternative views and readings, struggle to release the adapter from being overshadowed by the adapted in order to let them express their unique message in the modern era. By referring to contemporary theories, the present research explores the whyness of the necessity for avoiding “fidelity criticism” as a touchstone for the evaluation of adaptation. To this end, the question of adaptation is expounded in the light of canon, logocentrism, and minor literature in order to study the likelihood of the ideological working of “fidelity criticism” as an apparatus in the hands of power. While the fact that “fidelity criticism” cannot be an appropriate criterion for the evaluation of adaptation has been frequently pointed out, the howness of its contribution to power discourse is an issue that has not been investigated in a coherent research, an attempt that can lead to a better understanding of the whyness of the rejection of “fidelity criticism.”

    Keywords: Adaptation, Fidelity Criticism, Ideology, Canon, Logocentrism, Minor Literature}
  • صادق کریم یحیی*

    دو رمان «نفس تنگی» و «کوچ شامار» اثر فرهاد حیدری گوران به فاصله ده سال 1398- 1387منتشر شده اند. این دو رمان دو بخش از یک سه گانه (تریولوژی) محسوب می شوند که بخش اول آن هنوز منتشر نشده است. بنا به گفته نویسنده در این سه گانه سه واقعه‎ و فاجعه تاریخی روایت شده است؛ بمباران شیمیایی روستاهای زرده و بابایادگار و نساردیره در تابستان 1367، زلزله آبان 1396 کرمانشاه و زندگی درماندگان و معتادان در یک کمپ نجات. گوران در این سه گانه که باید از آن به عنوان «ادبیات اقلیت» نام برد ضمن بهره گیری از فرم دفاتر آیینی یارسان به تمهیدات مدرن و پست مدرن رمان نویسی نیز توجه داشته و برای نخستین بار شگرد وبلاگ نویسی در رمان فارسی را به کار بسته است. در این مقاله شیوه های بهره گیری این نویسنده از تمهیدات ابرمتنی (devices Hypertextual) و چگونگی رویکرد او به سایبرفمینیسم مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: کوچ شامار, نفس تنگی, ابرمتن, سایبرفمینیسم, ادبیات اقلیت}
  • تاج بخش فناییان *، علی عسگر علیزاده مقدم، فرهاد مهندس پور
    ادبیات اقلیت، از جمله مقولاتی است که از نظر تحلیلی و به تناوب تطبیقی، عقیم مانده و پژوهش های درخوری در باب آن صورت نگرفته است. ژیل دلوز از بزرگ ترین فیلسوفان معاصر، از جمله متفکرانی است که در این زمینه مطالعات قابل توجهی داشته و نویسندگانی چون فرانتس کافکا و ساموئل بکت را از بارزترین نمایندگان ادبیات اقلیت معرفی می کند. مسئله ی اصلی تحقیق در این پژوهش آن است که اگر یکی از مهم ترین ویژگی های ادبیات اقلیت، قلمروزدایی زبانی باشد، آیا دو مقوله نفی و شیء های کثرت یافته را می توان کلید واژه هایی برای این قلمروزدایی تلقی کرد؟ در این جستار از طریق تطبیق استعاره ها و تمثیل های موجود در آثار نویسندگان ذکر شده، در نهایت انسان معاصر را موجودی خواهیم دید که با نفی وضعیت های پیرامونش، به موجودی «شیء واره» بدل شده است. موجودی که با نفی و رد وضعیت هایی که برایش ترسیم کرده اند هم چون یک شی بی ارزش کنار گذاشته شده است. «شیء وارگی» که از منظر تاریخی مدام کثرت پیدا می کند و به زعم ژیل دلوز منجر به بیرون افتادگی تاریخی نیز می شود. در نتیجه انسانی که بیگانه ای در زبان خویش است نفی های بی شماری را زیست می کند تا در نهایت به یک شی بی ارزش تنزل می یابد. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، با رویکرد تاریخی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و اینترنتی تدوین شده است.
    کلید واژگان: فرانتس کافکا, ساموئل بکت, ادبیات اقلیت, نفی, شیء های کثرت یافته}
  • محمدرضا سهرابی
    همان طور که «کلام» یا آن چه گفته می شود اهمیت دارد، توجه به «سکوت» یا «ناگفته های متن» نیز حائز اهمیت است؛ به ویژه با توجه به این نکته که ممکن است مقصود اصلی در همین «سکوت ها» نهفته باشد. بنابراین، در این مقاله موضوع «سکوت» در متون ادبی و به ویژه ادبیات داستانی و چگونگی ایجاد آن در متن بررسی شده است. از طرفی، اهمیت توجه به این «سکوت ها» نیز تبیین و تشریح شده است؛ اما چون «سکوت» ابعاد و اشکال متنوع و گوناگونی به خود می گیرد، این موضوع از ابعاد متفاوت و با توجه به دیدگاه های نظریه پردازان صاحب نام در حوزه های گوناگون تحلیل شده است. بنابراین، ابتدا با استفاده از نظریات پیر ماشری و لویی آلتوسر، ارتباط بین ناگفته های متن و ایدئولوژی بحث و بررسی شده است. سپس، ارتباط میان گفتار و نوشتار با غیاب و سکوت مطرح شده و ضمن آن به موضوع «ناخودآگاه» متن و استقلال آن اشاره شده است. در ادامه، به احتمال وجود متن یا متون دیگری غیر از متن اصلی پرداخته شده و پس از آن نابسندگی و نارسایی زبان برای بیان افکار و احساسات افراد و گروه های خاص تحلیل شده است. در انتها نیز موضوع «سکوت» در ادبیات اقلیت و پسااستعماری تشریح شده است.
    کلید واژگان: ایدئولوژی, ناخودآگاه متن, استقلال متن, نوشتار زنانه, ادبیات اقلیت, ادبیات پسااستعماری, سکوت}
  • ابراهیم محمدی*، جلیل الله فاروقی هندوالان
    در پاره ای موارد در حوزه مطالعاتی ادبیات تطبیقی نمی توان به طور دقیق و صریح معین کرد که یک اثر مربوط به ادبیات کدام ملت و قوم است. به نظر می رسد علت این مسئله مشخص نبودن تعریف و مرز ادبیات ملی باشد که خود، معلول دقیق نبودن معیارهایی است که برای ادبیات ملی تعریف شده است. در حالی که گروهی دنباله روان مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی زبان را یگانه (یا قوی ترین) ملاک برای تعیین مرز ادبیات ملل و تعریف ادبیات ملی دانسته اند، گروهی دیگر عموما موافقان مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی با تردید در اعتبار و کارآیی معیار زبانی، ملاک هویت سیاسی را مطرح کرده اند. البته گاه در کنار دو معیار مذکور معیارهای دیگری همچون پیوستگی تاریخی، هویت مشترک فرهنگی، مرزهای دینی مذهبی، جهان بینی های سیاسی و حتی مرزهای جغرافیایی (هم سرزمینی) نیز مطرح می شود.
    برای بررسی بیشتر این موضوع، نگارندگان مقاله کوشیده اند با نقد معیارهای مذکور و نشان دادن ناکافی و غیر دقیق بودن این معیارها، مولفه های فرهنگی و گفتمان فرهنگی حاکم بر اثر را به عنوان معیاری راه گشا پیشنهاد کنند.
    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, ادبیات ملی, ملیت, ادبیات اقلیت}
    Ebrahim Mohammadi*, Jalilollah Faroughi Hendevalan
    In some instances of comparative literature research, it is not precisely possible to accredit a literary work to a specific nation or ethnic group. The reason, it seems, lies in the lack of a precise definitions of national literature which in turn is due to the imprecision of the standards set for national literature. Whereas one camp, mainly the disciples of the French school of comparative literature, view language the sole, or at least the strongest criterion for setting the domain of international and national literature, the other camp, mainly the proponents of the American school of comparative literature, casting doubts upon the validity and the efficacy of the linguistic criterion, go for a political identity criterion. Of course, along these two criteria, sometimes other criteria such as historical continuity, shared cultural identity, religious and theological borders, political ideologies and even geographical (co-territorial) borders are also posed. To investigate this problem more profoundly, the present authors, criticizing the above-mentioned standards and criteria and displaying their inadequacy and imprecision, have made an attempt to propose cultural components and the cultural discourse dominating the work as a promising standard.
    Keywords: Comparative literature, National literature, Nationality, Minority literature}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال