به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Wisdom » در نشریات گروه « علوم »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Wisdom » در نشریات گروه « علوم پایه »
  • علی اکبر موسوی موحدی*

    منزه است آن خدایی که نور اسمان ها و زمین است و نور او همه جا را فراگرفته است. او قبل از هر چیز و برتر از هر چیز و آشکار کننده هر چیز است.نور به معنای روشنایی و فروغ، آن چیزی است که در حقیقت نفس خودش ظاهر است، بنابراین هر چیزی را نیز روشن و ظاهر می سازد. نور برای ذهن انسان در مقایسه با تاریکی و ظلمت فهم می شود؛ همانطور که چراغی از نور، تاریکی را در هم می شکند و به سبب آن رنگ و شکل هویدا می گردد. از هر بعدی نظاره کنیم، خورشید نه تنها روشنایی سیاره زمین را تامین می کند، بلکه نور و حرارت آن منشا حیات است. نور حقیقت از ذات پروردگار هستی و به اراده او جاری شده، از حجاب-های بسیار عبور می کند، غلیظ تر و با نور کمتر می گردد تا در این دنیا به شکل این روشنایی حسی که اذهان ما آن را می-شناسد، تجلی یابد. پس نور دارای مراتب است و هر مرتبه یا عالم آن، پندار و ماهیت طبقه زیرین خود است که از آن جاری می شود. برای مثال، می توانیم نور ماه را توصیف کنیم که از پنجره عبور می کند و به آینه برخورد می کند، آینه آن را به زمین منعکس می کند. نوری که بر زمین افتاده را می توان دنیا دانست که هرکس به آن نگاه کند مستقیما به منشا آن که ماه است پی می برد، اما فراموش نشود که نور ماه نیز از خورشید انعکاس می یابد. انوار زمینی از انوار آسمانی شعله می گیرند، ولی انوار آسمانی را نمی توان به صورت شکلی و ذهنی تصور نمود، بلکه بر مفهوم آن می باید تعمق کرد. چشم ما حتی به نور خورشید نمی تواند خیره نگاه کند چه رسد به انوار آسمان! پس دیدن آن نور نیاز به چشمی دگر دارد که در متون، آن را بر حسب تجربه هر شخص با نام های متعددی همچون چشم دل، چشم روح، چشم عقل و... خوانده اند و برای هر کدام مراتبی را درنظر گرفته اند. لذا می باید به دنبال دیدن نور حقیقت بود تا بلکه پروردگار هستی، پرتویی از آن را بر نفس ما بتاباند. آن پرتو علم است، که نور آن هر چیزی را در مرتبه و موقعیت ما، چه در انفس و چه در افاق هویدا می کند. لایه های آسمان را از ذات نور دریابیم و هر انسان را با میزان نور موقعیت یابی کرده و ظرفیت ها را بشناسیم، تا بلکه مفهوم عدالت را که خود از جنس نور است ادراک نماییم. اما آیا نور حقیقت در این دنیا وجود دارد؟ چگونه راهی به ما نشان داده می شود تا با پیمودن آن راه، چراغ وجود خود را به شیشه ای جلا دهیم و نور حقیقی را منعکس کنیم. پارسایی هدایتگر وجود انسان به سوی انوار متعالی است که حقایق اسمان ها و زمین و انچه بین انهاست را رهنمون می سازد. عارفان با تمرکز بر نور حق ، طاعت را برمی گزینند و به دنیا نمی نگرند، مگر اینکه نور الهی را قبل و بین و بعد از هر چیزی ببینند و از هر صحنه پند گیرند. خداوند نور هدایت را می تابد و هر فرد یا شییی به اندازه ظرفیت و قابلیت بهره مند می شود. هیچ چیز در این عالم نیست الا که نمودی است بر آن عالم نور؛ پس بر انسان است تا بر نور متجلی تعمق کند تا بتواند آن دالان نور حقیقت را ادراک نماید.

    کلید واژگان: نور حقیقت, پارسایی, دانش, حکمت, علم (ساینس), صفای دل, الهام, ظرفیت سازی, توانایی ضمیر, تجلی نور}
    AliAkbar Moosavi-Movahedi *

    Magnificent is that Almighty who is the light of the heavens and the earth and whose light covers all places. He is before all things and superior to all things and the revealer of all things. Light means brightness, which is actually the appearance of itself; therefore, it makes everything bright and visible. For the human mind, light is understood in comparison to darkness, just as a lamp of light breaks the darkness, and the color and shape become visible. Looking at it from any angle, the sun provides not only the light of the planet earth but also its light and heat are the source of life.The light of truth is from the nature of the Lord of existence, and it flows and shines according to His will; it passes through many veils, it becomes denser and with less light, until in this world it is in the form of sensual light that our minds perceive it to be manifest. Therefore, light has levels, and each class or realm is from which the lower layer flows. For example, we can describe the moonlight passing through a window and hitting a mirror; the mirror reflects it to the ground. The light that fell on earth can be regarded as the world, which anyone who observes it directly realizes its origin, which is the moon, but not forgetting that the moon''''s light is also sourced from the sun. There is no conceptual or mental way to imagine heavenly lights, but one must meditate on their meaning to catch fire. Our eyes can''''t even stare at the sunlight, let alone the sky''''s lights! It is therefore necessary to have another eye, which has been called by various names in the texts, depending on each individual''''s experience, such as the heart eye, the soul eye, the wisdom eye, etc., with each level considered for each of them. The light of truth that Lord will shine on our souls is the light of knowledge, which reveals everything in our status and position, both in our souls and horizons. Let''''s find out the layers of the heavens from the nature of light and the status of each human being with the value of light and know the capacities so that we can understand the concept of justice, which itself is from the nature of light. But is there a light of truth in this world? Is there a way we can follow to polish our lamp of existence into a glass reflecting the true light? Piety guides human existence towards the sublime lights that show the truths of the heavens and the earth and what is between them. By focusing on the light of truth, mystics choose obedience and only look at the world if they see divine light before, between, and after everything and take advice from every scene. Almighty shines the light of guidance, and every person or object benefits according to their capacity and ability. In this world, there is nothing except manifestations of that world of light; therefore, man must meditate on the manifested light in order to understand that corridor of truth light.

    Keywords: Truth light, piety, Knowledge, Wisdom, Science, Purity of heart, Inspiration, Building capacity, Pronoun ability, Light manifestations}
  • روح الله دهقانی

    اندیشه ارتباط بیماری ها با محیط در حدود 2400 سال پیش به وسیله بقراط در رساله آب، هوا و مکان بیان گردید. است در ایران اندیشه ارتباط بیماری ها با محیط از سابقه و قدمت دیرینه ای برخوردار بوده است.این موضوع را نه تنها پیش کسوتان عرصه پزشکی و بهداشت بلکه عرفا و شعرای ایران باستان نیز به آن توجه داشته و می دانسته اند که یک بیماری بخصوص، ممکن است ویژه منطقه خاصی باشد و به این موضوع آگاهی داشته اند که ممکن است یک بیماری با داروهای متفاوتی درمان شود. عوامل اصلی تاثیر گذار در سلامتی انسان شامل وراثت ، محیط طبیعی غیر زنده، محیط طبیعی جاندار و محیط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. در فرهنگ ایرانی نقش وراثت، محیط و یا اثر متقابل آنها در شکل گیری سلامت و بیماری در متون پزشکی و تاریخی به روشنی بیان شده است. بنابراین توجه به این موضوع ضرورت پیدا می کند. بکار گیری راه کاری های این متون ارزشمند می تواند نقش مهمی در کاهش انواع بیماری های جسمی و روحی ایفا نماید. سازمان بهداشت جهانی باید بیشتر به نقش عامل انسانی و نهاد های وابسته به آن در ایجاد بیماری توجه نماید و کوشش نماید تا میزان عوامل مختلف محیطی را در بروز بیماری ها مشخص کند. هدف این مقاله نشان دار کردن این بخش از تفکرات از نگاه خردمندان ایرانی در بهبود کیفیت زندگی و یا سلامت در جامعه است .

    کلید واژگان: انسان, محیط, بیماری, مدیریت, خرد}
    R. Dehghani*

    The idea of diseases associated with environmental conditions was expressed about 2,40 years ago by Hippocrates. In Iran this idea has a long history. This idea was a concern of pioneers of field of medicine, the musicians, and poets of the ancient Iran. They knew that a particular disease may be specific to a certain region and were aware of this that this disease may be treated with different medications. The main factors affecting human health include genetics and biotic, abiotic, cultural, economic, social, and political environment. In the Iranian culture, the role of heredity, environment, and their interaction in shaping health and illness in the medical literature and history is clear. Applying the valuable methods of these documents can play an important role in decreasing physical and mental illness. The World Health Organization should pay attention to the human factor as a cause of diseases; and should endeavor to show the role and share of environmental factors in the manifestation of diseases. The purpose of this paper was to look at this aspect of the Iranian intelligence in improving quality of life and health in the community.

    Keywords: Human, Environment, Disease, Wisdom, Management}
  • علی اکبر موسوی موحدی، سیده زهرا موسوی، محمد عزیزی، میثم مباشری، حسین عطار، سید مهدی رضایت*

    علم و معنا اساس نگرش عمیق و شناخت بنیادی به پدیده مورد مطالعه است. علم و معنا هم دریچه هستند. علم، معنا را می شکافد و معنا | ، علم را شکوفا می نماید. در قلمرو معنویت، علم افزایش و ساختار می یابد. برای شناخت و درک کامل تر ویژگی اشیاء انسان نیاز به سه گونه سواد و آگاهی دارد: سواد معمولی، سواد علمی، سواد عقلی و معنوی با سواد علمی، بیشتر قوه های مربی پدیده ها شناخته می شوند اما به وسیله سواد عقلی و معنوی، نیرو های نامریی پدیده ها کشف می شود. این موضوع قابل توجه است که طبیعت بر محور قانون انتروبی اداره می شود و برای شناخت این قوانین می باید دارای سواد عقلی و معنوی بود. در قلمرو علم، بیشتر با حواس و ذهن پدیده ها شناسایی می شوند، اما در قلمرو عقل و معنا، نیرو ها و قوه های مستقل و ویژه وجود دارند که جزو حواس محسوب نمی شوند. با داشتن چنین نیرو هایی می توان باطن اشیا را مو شکافی نمود. راه دستیابی به سواد عقلی و معنوی از مسیر پرهیزگاری، پاکی و آیینه شدن نفس می باشد. نفس شفاف، نوری دارد که می تواند به درون اشیا بنگرد و آنها را کشف کند. هر چه این نفس شفاف تر باشد، انعکاس نور قوی تر می باشد و اشیا و ویژگی های آن بهتر شناخته می شوند. این موضوع، ریشه علوم شناختی است. حال باید ببینیم این جنبه ها را چطور می توان وارد قلمرو علوم تجربی نمود. برای مثال می توان انتظار داشت کسی که با زاویه علوم شناختی در قلمرو علوم دارویی فعالیت می کند، نخست به سراغ اندیشه بیوممتیک) علم الگو گرفتن از طبیعت (برود. یعنی، اول ریشه و اساس دارو را در طبیعت تشخیص دهد سپس از آن الگو برداری و بعد از آن سنتز (تهیه نماید و در پایان فناوری طبیعی را پدید آورد.جماد، گیاه، حیوان، دعا در طبیعت و ملکوت آن موجود است که می توان آن ها را به دارو و ملکول تبدیل کرد. امروز، علم با عقل و معنی در حال ترکیب است، می توان آن ها را با | هم وارد قلمرو علوم تجربی نمود و از آن ها فناوری های طبیعی و ملکولی و پیشرفته تهیه نمود

    کلید واژگان: علم و معنا, علم و فناوری های آینده, علوم شناختی, سواد علمی, خرد, نیایش}
    A. A.Moosavi, Movahedi Et Al

    Science and wisdom are the two essential elements for gaining a deep and basic understanding of the phenomenon. Science and wisdom have a common window. Science opens up a way to the wisdom and wisdom makes the science blossom.To fully understand and recognize the characteristics of the things, three kinds of education are needed: general education, scientific education, and wisdom or spiritual education. In the area of scientific education, the phenomena are mostly recognized by visible forces while they are perceived and discovered by invisible forces in the area of wisdom and spiritual education. Wisdom and spiritual education is achievable through piety, purity, and innocence. An innocent self owns a light by which it can see inside the entities and discover them. Because of solidarity exists between science and wisdom, these two realms should tightly imitate to each other. For example, it is expected that a person who works in the field of pharmacy with a special focus on cognitive sciences, would first go to Biomimetics. It means that he diagnoses, in the first phase, the origin of the drug in nature, then uses that knowledge as a pattern and in the next step synthesizes the drug by imitating the nature and finally creates the natural technology. Inanimate, plant, animal, and prayer do exist in nature and they can be made into drugs and molecules. Nowadays, the science is integrating with wisdom and spiritual, it is feasible to enter them together into the realm of experimental sciences and construct advanced, molecular and natural technologies out of them.

    Keywords: Scientific Dialogue, Science, Sprit, Future Sciences, Technologies, Cognitive Sciences, Literacy, Wisdom, Worship}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال