فهرست مطالب
ماهنامه فیلم
پیاپی 269 (اردیبهشت 1380)
- فوق العاده بهار
- 132 صفحه، بهای روی جلد: 4,500ريال
- تاریخ انتشار: 1380/07/13
- تعداد عناوین: 46
-
داغ ننگصفحه 7
-
خوابم نمی برد...صفحات 8-11
-
زنده رود باغکاران یاد باد / مرثیه ای سینمایی برای زاینده رودصفحات 12-15
-
ساختن، تخریب، یا تفسیر؟ / چه ارده منتقد به چند پرسش اساسی درباره نقد فیلم در ایران پاسخ گفته اند...صفحه 16
-
نقد و آزادیصفحات 17-18
-
نیاز به آزادیصفحات 18-19
-
در عذاب و لذتصفحات 19-20
-
از سایه تا خودصفحات 20-21
-
یک جهان شیرین و پررازورمزصفحات 21-22
-
گفت و گو با فیلم و با دیگرانصفحات 22-23
-
مخاطب تماشاگرانند، نه فیلمسازانصفحات 23-24
-
شیرجه از بالای آبشار نیاگاراصفحه 24
-
پته روی آبصفحات 25-26
-
استقلالصفحات 26-27
-
نقد، نقد استصفحات 27-28
-
زمین و آسمانصفحه 28
-
اصل لذتصفحات 28-29
-
معمارها، بولدوزرها،و رفوگرهاصفحه 29
-
زوال در این حال و هوای خراب و حقیر / پاسخ منتقدان مشهور آمریکایی به چند پرسش اساسی درباره نقد فیلمصفحه 30
-
کنکور سالانه تلویزیون / به به انه بررسی رسانه شناسی برنامه های نوروزی سینماصفحات 48-53
-
و در آغاز دهه تازه... / فیلم های سینمایی تلویزیون در نیمه دوم سالی که گذشتصفحات 54-59
- مطالبی در متن و حاشیه فیلم ها
-
آمیزه ای از لطافت و خشونت / (سواری بر اسب کبود) و(شین)صفحه 60
-
سینما در خدمت حفظ جان حیوانات / (گوریل ها در مه) و زندگی دکتر دایان فاسیصفحات 60-61
-
جنگ تبلیغاتی / (دستور کار مخفی) و ماجرای ایرلندصفحات 61-62
-
پرواز پر ستاره / (فرودگاه 75) و سینمای فاجعهصفحه 62
-
تولد یک فیلمساز / مهرداد اسکوییصفحه 63
-
زندگی زیباست / نگاهی به فیلم مستند (خانه مادری ام مرداب)صفحات 63-64
-
به این آدمها عشق می ورزم / گفت و گو با مهرداد اسکوییصفحات 64-65
- قاعده بازی
-
تک گویی درونیصفحات 66-69نجوای درد(مصطفی جلالی فخر)، شیشه و آینه(خسرو دهقان)، فریادها و نجواها(جواد طوسی)، صداهای خودمانی و بی پرده(کامبیز کاهه)، روشی برای بنای فیلم(محمد سعید محصصی)، با ردای شاهانه باغبانی(ارسیا تقوا)، روایت معصومانه جنگ(پدرام عباسی).
-
میهمانی که هرگز نیامد / گزارش چه ارمین جشنواره دیاگونالهصفحات 70-73
-
درود بر سینمای ایران! / گفت و گو با کریستین دلهوفر و کنستانتین وولف، مدیران جشنوارهصفحه 73
-
در آن نیمه شب سرد پاییزی / یادداشت های چهل و پنجمین جشنواره وایادولیدصفحات 74-75
- به یاد احمد کریمی (1379 1327)
-
پهلوانان دانای عاشقصفحات 76-84
-
پهلوانان دانای عاشقصفحات 76-84
-
پاتوقصفحات 84-85
-
آسوده از شهر بی خاطرهصفحه 86
-
رفاقتی که به مرگ می خنددصفحات 86-87
-
یک مبتکر خلاق بود...صفحه 87
-
دمیدن زندگی به فضا / سینما و معماریصفحات 88-93
-
ستایش و سرزنش / لنی ریفنشتال و سینمای نازیصفحات 94-99
-
فرهنگ عامه پسند، سینممای هالیوود و نگره فرانسوی ها / گفت و گو با پیتر وولن(2)صفحات 100-106نیمه اول گفت و گوی لی راسل بنا پیتر وولن را در شماره ویژه پاییز 79 (شماره 261) خواندید. قاعدتا می بایست نیمه دوم آن در شماره ویژه بعدی چاپ می شد، اما شماره ویژه بعدی مخصوص جشنواره فجر بود و شماره های عادی دیگر هم، طبق روال، جایی برای مطالب مفصل نظری ندارد. به ناچار ترجمه نیمه دوم گفت و گو، با فاصله ای طولانی، به این شماره رسید. گفت و گو به این جا رسیده بود که از ایزنشتاین به منزله (سرمشقی دوردست، برای وولن و مالموممی یاد شد، که ماتتد ایزنشتاین، کار فیلمسازی را مرتبط با فعالیت خود در مقام نگره پرداز تلقی می کردند. و همچنین بحث از وجود وجه تجربی در فیلم های کارگردانان برجسته هالیوود به میان آمد. و حالا ادامه گفت و گو. در ترجمه این دو بخش در چند مورد که مطلب مورد بحث اشاره ای موجزی به زمینه های نظری دور از حیطه سینما داشت،متن اصلی اندکی کوتاه شده است.
-
از تفسیر واقعیت تا تحریف واقعیت / آیا هر نوع ارجاع بع واقعیت مذموم است؟صفحات 110-111
- سایه خیال
-
کار اشتباهی کردم، فقط یک بار / سیمای یک بازیگر: برت لنکسترصفحات 112-114
-
اگر خواستید زندگی را بفهمید / گفت و گویی با برت لنکسترصفحات 115-122گفت و گوی زیر ترکیب چند مصاحبه با برت لنکستر درسال های مختلف است که عبارتند از گفت و گوی او با نشریه تی وی تایمز در 1981، فیلمز اند فیلمینگ در 1962، و چند گفت و گوی جودیت کریست با او در سال های مختلف، که درکتابش برداشت 22 در سال 1991 به چاپ رسیده است. تنظیم پرسش و پاسخ ها بر حسب عنوان هایی است که گفت و گو را به بخش های مختلفی تقسیم کرده تا به جمع بندی دیدگاه های لنکستر درباره آثارش منجر شود.
-
فیلم شناسی / فیلم های سینماییصفحه 123
- وقایع اتفاقیه
-
سال شمار تاریخ سینمای ایران / قسمت پنجم (دهه 1360)صفحات 124-127