فهرست مطالب
ماهنامه درسهایی از مکتب اسلام
سال پنجاهم شماره 11 (پیاپی 659، بهمن 1389)
- 74 صفحه،
- تاریخ انتشار: 1389/11/05
- تعداد عناوین: 12
-
صفحه 7در بخش های پیشین این سلسله بحث ها، یادآوری کردیم که درباره منشا پیدایش تشیع، فرضیه ها و ادعاهایی مطرح شده که هیچ کدام صحت ندارد و از حد حدس و گمان، و گاهی تهمت به تشیع، تجاوز نمی کند. در شماره های گذشته، دو دیدگاه از این قبیل را طرح و نقد کردیم. اینک در این شماره، فرضیه ایرانی بودن تشیع را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
-
صفحه 16فواید و مزایایی است، و هم مشتمل بر عیوب و نقائصی؛ چرا که هم می تواند رهگشای فوز و سعادت باشد و هم مشتمل است بر حکایات خرافی صوفیه و احادیث مجعول و مکذوب و منسوب به ساحت مقدس نبویه، و هم تهی است از روایات صحیح و آموزنده امامیه و از همه چندش آورتر این که یکی از مباحث آن در ضمن ربع عادات، پیرامون آداب وجد و سماع است که مذهب ائمه بزرگوار و عالی مقدار اهل بیت: از آن برکنار بود.
-
صفحه 29
-
صفحه 37در شماره گذشته از چگونگی ورود و نفوذ اسلام و مسلمانان به ایتالیا و تصرف جزیره سیسیل، ایجاد فرهنگ و تمدن اسلامی و آبادی آن جزیره سخن گفتیم. در این شماره آثار و بقایای تمدن اسلامی در ایتالیا را مورد بررسی قرار می دهیم.
-
صفحه 44خالد، سلمان و ویلیام از سوی مؤسسه پژوهش ادیان در اروپا، ماموریت می یابند که به کشور هندوستان سفر کنند و درباره دو آیین هندویی و بودایی به تحقیق و پژوهش بپردازند. سلمان، شیعه اثناعشری، خالد از پیروان فرقه وهابیت و ویلیام، مسیحی است. آنان در شهر دهلی در هتلی اقامت می کنند و ضمن پژوهش درباره هندوئیسم و بودیسم هرگاه فرصت می کنند به گفت و گو می نشینند و هر کس از دین خود و آموزه های آن دفاع می کند.
سلمان با آگاهی از محتوای عهد عتیق (تورات) و عهد جدید (انجیل) چند بار با ویلیام درباره تفاوت دیدگاه های مسیحیان و مسلمانان نسبت به حضرت مسیح به بحث پرداخت...
-
صفحه 52در آموزه های دینی، مقوله های سه گانه شرم و حیاء، عقل و دین از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. بدین معنا که هرکجا حیا باشد، عقل و دین و هرکجا عقل باشد، حیا و دین و بالاخره هر کجا دین باشد، عقل و حیا نیز در کنار آن خواهند بود. به تعبیر دیگر: این سه مقوله ارزشی لازم و ملزوم یکدیگرند و در سیره نظری و عملی مؤمن هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند. در مقاله حاضر نویسنده در مقام تبیین شرم و حیا و آثار آن در جامعه با تاکید بر سیره عملی نسوان برآمده که اینک باهم آن را از نظر می گذرانیم.
-
صفحه 64
-
صفحه 66مقاله زیر مروری است بر تاریخچه شکل گیری کشور یهود توسط صیهونیسم جهانی و با ابزار سازمان ملل که با هدف حمایت از حقوق ملت های ضعیف و بی پناه در برابر قدرتمندان جاه طلب تشکیل شده بود و نیز رد ادعای صهیونیست ها مبنی بر بازگشت یهودیان به سرزمین موعود خود. آن چنان که در این مقاله می خوانیم، در زمان شکل گیری کشور اسرائیل، صهیونیست هایی که خود را اعقاب نیاکان توراتی خود می دانستند، هیچ ارتباط بیولوژیکی با آن ها نداشته اند و بنابراین ادعای وعده داده شدن سرزمین کنعان به آن ها، فاقد کوچک ترین مشروعیتی بوده است. بازماندگان یهودیان باستانی همان اعراب یهودی ساکن در فلسطین بوده اند که آن ها نیز عمدتآ در زمان اجرای طرح استعماری صهیونیست ها برای تشکیل اسرائیل با اجرای چنین طرحی مخالف بوده اند و به همین دلیل حتی آن ها نیز مشروعیتی به این طرح نبخشیده اند.
-
صفحه 70
-
صفحه 72