فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 83، پاییز 1397)

نشریه علوم سیاسی
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 83، پاییز 1397)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 80,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/09/07
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمد خسروی*، زهرا عامری، محمدباقر مقدسی صفحات 7-38
    همه پرسی یا رفراندوم تقنینی یکی از امکانات پیش بینی شده در قانون اساسی کشورمان است که جزئیات بهره مندی از آن کاملا روشن نیست. هدف این پژوهش مطالعه ی تاثیرات کاربردی این فرایند، کیفیت استفاده از آن و روش های تضمین این مقوله با روش توصیفی- تحلیلی است. نتایج حاکی از آن هستند که همه پرسی نه به عنوان جایگزین دموکراسی نمایندگی، بلکه مکمل آن است و به دلیل امکان سوءاستفاده از ظرفیت مشارکت مستقیم مردم در قانون گذاری، ضرورت دارد که معیارهای این ابزار به طور شفاف مورد توجه قرار گیرند. تشریفات برگزاری همه پرسی باید به روشنی مشخص شود؛ نوع همه پرسی، محتوای سوال یا موضوع همه پرسی، زمان برگزاری، حد نصاب تصویب و نتایج آن به وضوح اعلان گردد. تقاضای همه پرسی قانونا در اختیار یک مقام یا نهاد قرار نگیرد، بلکه با مشارکت دو یا چند قوه باشد. همه پرسی نمی تواند ناقض آرمان ها و اهداف نظام باشد. نظارت بر همه‎ پرسی باید توسط نهاد بی طرف و مستقل از قوای مقننه و مجریه باشد. همه پرسی یا رفراندوم تقنینی یکی از امکانات پیش بینی شده در قانون اساسی کشورمان است که جزئیات بهره مندی از آن کاملا روشن نیست. هدف این پژوهش مطالعه ی تاثیرات کاربردی این فرایند، کیفیت استفاده از آن و روش های تضمین این مقوله با روش توصیفی- تحلیلی است. نتایج حاکی از آن هستند که همه پرسی نه به عنوان جایگزین دموکراسی نمایندگی، بلکه مکمل آن است و به دلیل امکان سوءاستفاده از ظرفیت مشارکت مستقیم مردم در قانون گذاری، ضرورت دارد که معیارهای این ابزار به طور شفاف مورد توجه قرار گیرند. تشریفات برگزاری همه پرسی باید به روشنی مشخص شود؛ نوع همه پرسی، محتوای سوال یا موضوع همه پرسی، زمان برگزاری، حد نصاب تصویب و نتایج آن به وضوح اعلان گردد. تقاضای همه پرسی قانونا در اختیار یک مقام یا نهاد قرار نگیرد، بلکه با مشارکت دو یا چند قوه باشد. همه پرسی نمی تواند ناقض آرمان ها و اهداف نظام باشد. نظارت بر همه‎ پرسی باید توسط نهاد بی طرف و مستقل از قوای مقننه و مجریه باشد.
    کلیدواژگان: همه پرسی تقنینی، قانون اساسی، دموکراسی، ایران، انتخابات
  • میثم عباسی فیروزجاه*، محمد مهدی اسماعیلی صفحات 39-60
    هدف پژوهش، بررسی اندیشه ی سیاسی ابن طفیل در منشور فلسفی رساله ی «حی بن یقظان» است. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و با استفاده از روش «هرمنوتیک قصد» کوئنتین اسکینر، مراتب سیاست را از دیدگاه ابن طفیل مورد بررسی قرار داده است. "بررسی نقش فیلسوف در تدبیر زندگی سیاسی"، "مقایسه ی مقام فقیه و فیلسوف" و نیز "ارتباط سنجی میان فقه و فلسفه" مهم ترین مسائل مورد بحث بوده اند. نتایج حاکی از آن است که هدف ابن طفیل در رساله ی حی بن یقظان حل رابطه ی دین و فلسفه بوده و عمده ی توجه خود را بر بحث فقه، فلسفه و عرفان قرار داده است. اولین بعد سیاسی رساله ی ابن-طفیل به "نظام دانایی تمدن اسلامی" باز می گردد. علم فقه در تمدن اسلامی جایگاهی ممتاز داشته و اخراج فلسفه و فیلسوف از متن اجتماع، از پیامدهای سیاسی مهم حضور همه-جانبه ی فقه در زندگی انسان مسلمان بوده است. از دیدگاه حی بن یقظان، باهم بودگی فقه و فلسفه امکان پذیر نیست. ابن طفیل، در راستای مبانی فکری دولت موحدون، با تدوین رساله ی حی بن یقضان، به فیلسوفان هشدار می دهد که دست از تعرض به عقاید مردم بردارند و شریعت را محترم بدارند.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، رساله ی حی بن یقظان، هرمنوتیک قصد، ابن طفیل، عصر موحدون
  • بشری عبدخدایی، محمدتقی فخلعی*، محمدتقی قبولی صفحات 61-82
    هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین رویکرد ها در شناسایی و علاج تزاحم مسائل فقه سیاسی است. در این پژوهش با شیوه ی توصیفی- تحلیلی مصادیقی از مسائل فقه سیاسی، مانند: بیع سلاح به دشمنان دین، حفظ کتب ضاله و ولایت پذیری سلطان جائر مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است که می توان ضوابطی را در رویکرد عملی فقها پیدا کرد که از جمله ی آن ها بهره گیری از حکم عقل و مقاصد شریعت برای وصول به معیار اهم در عرصه های تزاحم و توجه به ویژگی های حکم در شناخت تزاحم است. شناسایی عرصه های تزاحم در گرو: "تحلیل مصلحت محور مسائل سیاسی"، "تحلیل ادله ی مسائل فقه سیاسی در پرتوی مقاصد شریعت"، "تفکیک عناوین ثانوی از احکام اولی" و "لزوم عمومیت ادله ی حکم در وقوع تزاحم" است. مصادیق تحلیل مقاصدمحورانه ی نصوص در جهت شناسایی معیار اهم از مهم، و بهره گیری از حکم عقل در جهت تحقق به معیار اهم نیز به عنوان رویکرد عملی فقها در برخورد با ضوابط علاج تزاحم در این پژوهش مورد توجه واقع شده است.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، فقه حکومتی، تزاحم، مصلحت
  • علی شیرخانی* صفحات 83-106
    هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه ی نصیحت و زندگی مطلوب فردی، اجتماعی و سیاسی از منظر فقه سیاسی شیعه است. در این راستا تاثیرات اساسی خیرخواهی و لزوم "نصیحت استنصاحی" در کلیه ی شوونات زندگی، به ویژه زندگی سیاسی-اجتماعی را به شیوه ی توصیفی-تحلیلی بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته ایم که با وجود اختلافات فقها، در مجموع نصیحت و خیرخواهی برای حاکمیت به لحاظ "آزادی اندیشه و بیان"، "حق مشارکت سیاسی"، "خطاپذیری حاکمان" و "جلوگیری از خودمحوی آنان" امر مطلوب و حسن محسوب می شود. لذا نصیحت در حاکمیت اسلامی یک امر پسندیده و شایان اهمیت و ضرورت بوده و یکی از نیازهای اساسی نظام اسلامی در دستیابی به حیات مسئولانه در جامعه ی اسلامی است.
    کلیدواژگان: نصیحت، فقه سیاسی، نصیحت استنصاحی
  • مهناز عباسی* صفحات 107-132
    هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی ها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحه الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فره را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بی چون و چرای پادشاه اند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایه ی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطه ی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدین معنا که ارزش ها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوه ی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسین هایی مانند غزالی قدرت را از آسمان ها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کرده اند؛ از سوی دیگر، با ایجاد باور برگزیده بودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آن ها فرمان برهایی مطلق درست می کنند. در سراسر متن کتاب نصیحه الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعل های مربوط به خلفا بیش تر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره می برد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی ها و نظام ارزشی گفتمان حکومتی پادشاهی و خلیفگی در کتاب نصیحه الملوک امام محمد غزالی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گفتمان حکومتی پادشاهی، پادشاه فره را از ایزدان گرفته و موظف به اجرای عدالت و استیفای حقوق انسانی است؛ رعیت نیز تابع بی چون و چرای پادشاه اند. در گفتمان حکومتی خلیفگی نیز، خلیفه، سایه ی خدا روی زمین است و ماموریت اجرای احکام و حدود الهی و احسان به مردم را به عهده دارد؛ مردم نیز باید تابع محض خلفا و امرا باشند. در گفتمان پیشنهادی غزالی رابطه ی دو گفتمان، تعاملی است نه تقابلی؛ بدین معنا که ارزش ها و مفاهیم از اسلام و سیستم، و آداب و شیوه ی حکومت از گفتمان پادشاهی وام گرفته شده است. تئوریسین هایی مانند غزالی قدرت را از آسمان ها گرفته و به شاه یا خلیفه اعطا کرده اند؛ از سوی دیگر، با ایجاد باور برگزیده بودن این افراد، مردم را تابع محض خلیفه ساخته و از آن ها فرمان برهایی مطلق درست می کنند. در سراسر متن کتاب نصیحه الملوک نوع افعال برای پادشاهان پیشااسلامی، ماضی و مضارع اخباری با قطعیت زیاد است؛ اما فعل های مربوط به خلفا بیش تر التزامی است و اغلب از انشایی با دلالت امر غایب بهره می برد.
    کلیدواژگان: خلیفگی، پادشاهی، نصیحه الملوک، غزالی
  • مختار شیخ حسینی* صفحات 133-156
    پژوهش حاضر به تحلیل محرومیت های سیاسی و اجتماعی کلانی می پردازد که به لحاظ عینی، بستر رشد اندیشه ی خشونت گرا در جهان عرب معاصر را فراهم آورده و موجب جذب بخشی از جامعه به سمت افراط گرایی شده است. بدین منظور برمبنای ظرفیت نظریه های محرومیت نسبی، بدین نتیجه دست یافته ایم که محرومیت از ارزش های معطوف به قدرت (وضعیت مشارکت سیاسی)، ارزش های بین الاشخاصی (وضعیت جامعه ی مدنی) و ارزش های مادی (وضعیت فقر، آموزش و حاشیه نشینی) منجر به ایجاد شکاف بین انتظارات ارزشی و توانایی های ارزشی بخشی از جامعه می شود و محیط مناسبی را برای جریان های افراط گرا می آفریند. وضعیت اجتماعی جهان عرب به لحاظ ارزش های مادی نشان گر فاصله ی معنادار میان وضع موجود و انتظارات ارزشی شهروندان است. تحلیل جریان های خشونت گرای معاصر در جهان عرب - مانند داعش و القاعده - صرفا زمانی صائب است که علاوه بر تحلیل مولفه های فکری، به بسترهای اجتماعی-سیاسی این جریان-ها نیز توجه شود.
    کلیدواژگان: افراط گرایی، محرومیت، خشونت گرایی، سلفیه ی جهادی، جهان عرب، فقر
  • طیبه محمدی کیا* صفحات 157-176
    هدف پژوهش حاضر بررسی نحوه ی رویکرد جهادگرایان متاخر به متن نص است. فرض این پژوهش مبتنی است بر این که منطق فهم و نحوه و روش مراجعه ی جهادگرایان متاخر به متن نص می تواند در فهم و شناخت منطق عمل و کنش ایشان موثر واقع گردد. تشریح سازوکار فهم منتهی به عمل عاجل نزد گروه های تکفیری-جهادی، وجه تمایز پژوهش پیش رو است. تحلیل تلقی جهادگرایان تکفیری از متن و توقع ایشان از آن را با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی پیش برده ایم؛ نتایج حاصله نشان می دهند که گفتمان سلفیسم هدف غایی خود را عملی نمودن نص تعریف می کند. این گفتمان که نص را بی پیرایه ترین بخش دین می داند، می کوشد آن را از طریق سازوکارهای منطبق با خوانش خود از نص و سلف عملیاتی نماید. نص از دیدگاه آن ها به مثابه منبع ایدئولوژیک و توجیه گر کنش جهادی در راستای محقق ساختن رسالت خودخوانده، مورد مراجعه ی بی واسطه قرار می گیرد. این گفتمان، نص را در عین حال که به عنوان بن مایه ی ایدئولوژی و منبع مشروعیت و مرجع توجیه و تجویز می شناسد؛ به متن به مثابه دغدغه و هدف کنش جهادی نیز می نگرد. عدم پای بندی سلفیسم نوین به تفسیرهای تاریخی از متن نص منجر به شکل گیری فهمی منجمد و قالب بندی شده برمبنای ذات مندی کنش جهادی گردیده است.
    کلیدواژگان: نص، جهادگرایان، افراطی گری، سلفیسم، تکفیر
|
  • Ahmad Khosravi *, Zahra Ameri, Mohammed Bagher Moghaddasi Pages 7-38
    A legislative plebiscite or referendum, based on which people act directly as legislative authority, has been envisaged in the Constitution of Iran, but the details of its enforcement have remained equivocal so far due to the lack of application as an exceptional legislative procedure. The purpose of this study was to study the applied effects of this process, the quality of its use, and the methods assuring this category by a descriptive-analytical method. The results indicated that plebiscite is viewed as an adjunct to it rather than an alternative to representative democracy. It is thus necessary to make the criteria of legislative plebiscite transparent and fair because there is a risk of abusing this type of direct public participation tool. The procedure for holding a referendum should be one way or another illustrated in the Constitution or at least in ordinary laws. In the phase of enforcement, some issues such as the type of plebiscite, the content of plebiscite question or subject, time of holding it, and the deadline for its approval and results should be clearly delineated. Applying for a plebiscite should not be legally undertaken by an official or institution but with the participation of two or more authorities. A plebiscite cannot violate the ideals and objectives of that system. Overseeing a plebiscite should be undertaken by an impartial and independent body from a legislative and executive power.
    Keywords: legislative plebiscite, constitution, democracy, Iran, election
  • Meysam Abbasi Firouzjah *, Mohammad Mahdi Esmaeili Pages 39-60
    The main purpose of this research is to look into Ibn Tufail’s political thought in his philosophical charter “Hayy ibn Yaqzan”. The method of this research is descriptive-analytical, and the hierarchy of politics is studied from Ibn Tufail’s point of view by using Quentin Skinner’s “hermeneutic intent” method. The study of the role of a philosopher in the interpretation of political life is considered an analogy between the position of a jurisprudent and philosopher as well as an assessment between jurisprudence and philosophy, which are the most important issues discussed in this research. The results indicated that Ibn Tufail aimed to give an account of the relationship between religion and philosophy in his essay “ Hayy ibn Yaqzan” and he was chiefly concerned about the subject of jurisprudence, philosophy, and mysticism. The foremost political dimension of Ibn Tufail’s essay deals with a system of knowledge in Islamic civilization. Jurisprudence science in Islamic civilization has a prominent position as an exclusion of philosophy and philosopher from the heart of society are the main political implications of all-out involvement of jurisprudence in a Muslim human’s life. From the viewpoint of Hayy ibn Yaqzan, the coalescence of jurisprudence and philosophy is not feasible. Consistent with the intellectual foundations of Almohad Caliphate, Ibn Tufail, by writing Hayy ibn Yaqzan essay,  warns philosophers to stop arguing against people’s beliefs and respect the Sharia.
    Keywords: political jurisprudence, political philosophy, Hayy ibn Yaqzan essay, hermeneutic intent, Ibn Tufail, Almohad Caliphate
  • Boshra Abdekhodaei, Mohammad Taghi Fakhlaei *, Mohammad Taghi Ghabooli Pages 61-82
    The purpose of the present research is to explain the approaches to the identification and treatment of inconsistency. In this research, some examples of political jurisprudential problems were studied; selling weapons to the enemies of religion, protecting misleading books and accepting mastership of a tyrant ruler. The results indicated that by reviewing various jurisprudential perspectives, some criteria can be found in jurisprudents’ practical approach, which includes the application of a decision by wisdom and the objectives of the Sharia in order to arrive at a chief criterion for the realms of inconsistencies and take account of the characteristics of a decision about the identification of inconsistency. Identifying inconsistency is determined by an expedient-based analysis of political problems, evidence-based analysis of political jurisprudence problems in the light of the purposes of the Sharia, separation of secondary laws from primary laws, and the need for generalizing decision evidence in the event of any inconsistency. The examples of a purpose-oriented analysis on different texts when distinguishing a chief criterion from an important criterion and benefitting from a decision by wisdom for fulfilling a chief criterion can be incorporated into jurisprudents’ practical approach to criteria for treating inconsistencies.
    Keywords: political jurisprudence, state jurisprudence, inconsistency, expedient
  • Ali Shirkhani * Pages 83-106
    The main purpose of this study is to explain the relationship between advice and individual, social, and political, desirable life from the perspective of the Shiite political jurisprudence. The fundamental impacts of benevolence and the need for solicited advice on all aspects of life, particularly in socio-political life, were analyzed and studied by a descriptive-analytical method. The results indicated that advice and benevolence are desirable in general for governance in terms of freedom of thought and expression, the right to political participation, fallibility of rulers, and prevention desirable self-restraint. Advice is considered a desirable attitude of great importance in an Islamic governance, and one of the chief requirements of an Islamic society and system which is built on religious foundations; that is to say, it is viewed as the necessity of living responsibly in an Islamic society.
    Keywords: advice, political jurisprudence, solicited advice
  • Mahnaz Abbasi * Pages 107-132
    The purpose of the present study is to look into the characteristics and value system of king-caliphate governance discourse in Imam Muhammad Ghazali’s Nasihat-ol-Molouk. The research method is descriptive and analytical, and the results revealed that the king is granted the charisma by which he undertakes to exercise justice and defend human rights as subjects are unspeakably subordinate to him. As for the discourse of caliphate governance, caliphate, the profile of God on earth, is the representative of enforcing laws and divine provisions and goodness to people, as people are required to act as absolute acolytes of caliphates and rulers. In the discourse proposed by Ghazali, the link between the two discourses is interactive rather than contradictory. That is to say, values and concepts are borrowed from Islam, as governance style and practices are indebted to the discourse of kingship. Theorists like Ghazali believe that power comes from the heavens and is granted to king or caliphate, binding people to merely follow caliphate as absolute rulers by fueling the idea that they are chosen individuals. Throughout the text of Nasihat-ol-Molouk, some kind of verbs prevail as a present perfect and indicative present for pre-Islamic kings, but verbs referring to caliphates are mostly subjunctive, and the text is mostly written with implications of an absent mode.
    Keywords: caliphate, kingship, Nasihat-ol-Molouk, Ghazali
  • Mokhtar Sheikhhosseini * Pages 133-156
    The purpose of the present research is to investigate large-scale political and social deprivation that objectively provides a context for promoting radical ideas in the contemporary Arab world, leading the groundwork for attracting part of society to extremist idea. This research was conducted in a descriptive-analytical manner, and the findings of the capacities of relative deprivation theories indicated that deprivation of power-oriented values (the status of political participation), interpersonal values (the status of poverty, education, and suburbanization) has escalated into a gap between value expectations and value capabilities of part of society, helping extremists to benefit more greatly from the accessible and despicable social context. The social situation of the Arab world with respect to material values is an indication of a significant distance between the status que and value expectations of citizens. The analyses of current violent movements in the Arab world such as ISIS and al-Qaeda are of significance when the social-political context of these movements is taken into consideration apart from the analyses of intellectual components.
    Keywords: extremism, deprivation, radicalism, jihadist Salafi, Arab world, poverty
  • Tayebeh Mohamadikia * Pages 157-176
    The purpose of the present research is to investigate how later jihadists’ approach to clear text works. The assumption of this research holds that later jihadists’ logic of understanding and method of referring to the clear text can contribute to their understanding and logic of their action. The elaboration of the mechanisms for an understanding leading to an immediate action, which is utilized by Takfiri-Jihadist groups, is a distinctive feature of the present research. The analysis is concerned with Takfiri Jihadist’s perception of the text and their expectation from it according to an analytical-descriptive method. The results showed that the discourse of Salafism sets its ultimate goals to make clear text operational. The discourse that finds the clear text to be the most undisputed part of religion aims at operationalizing it through certain mechanisms in line with their readings of the clear text and Salaf. They immediately refer to the clear text which is seen, from their point of view, as a source of the ideology justifying their jihadist action in an attempt to accomplish their missions. It views the clear text as the provenance of their ideology and legitimacy as well as a reference for justification, but at the same time, the discourse conceives of it as a concern and goal of jihadist action. Modern Salafism’s failure to adhere to the historical interpretations of the clear text has given rise to a solid and framed understanding built on the intrinsic nature of jihadist action.  The purpose of the present research is to investigate how later jihadists’ approach to the clear text works. The assumption of this research holds that later jihadists’ logic of understanding and method of referring to the clear text can contribute to their understanding and logic of their action. The elaboration of the mechanisms for an understanding leading to an immediate action, which is utilized by Takfiri-Jihadist groups, is a distinctive feature of the present research. The analysis is concerned with Takfiri Jihadist’s perception of the text and their expectation from it according to an analytical-descriptive method. The results showed that the discourse of Salafism sets its ultimate goals to make the clear text operational. The discourse that finds the clear text to be the most undisputed part of religion aims at operationalizing it through certain mechanisms in line with their readings of the clear text and Salaf. They immediately refer to the clear text which is seen, from their point of view, as a source of the ideology justifying their jihadist action in an attempt to accomplish their missions. It views the clear text as the provenance of  their ideology and  legitimacy as well as a reference for justification, but at the same time the discourse conceives of it as a concern and goal of jihadist action. Modern Salafism’s failure to adhere to the historical interpretations of the clear text has given rise to a solid and framed understanding built on the intrinsic nature of jihadist action.
    Keywords: clear text (Nas), Jihadists, extremism, Salafism, Takfir