فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 97 (بهار 1395)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 97 (بهار 1395)

  • 184 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/03/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 9
    یکی از استوارترین برهان‎هایی که بر وجود خداوند متعال اقامه شده، برهان امکان یا برهان امکان و وجوب است. برهان وجود و برهان صدیقین سینوی، نام‏های دیگر آن است. از برهان امکان دو گونه تقریر ارائه شده است. گونه نخست، بر قبول واقعیت یا موجود، بدون لحاظ اینکه ممکن الوجود است، مبتنی است، و گونه دوم بر وجود ممکن الوجود مبتنی است. در تقریر اول، از وجود موجود (واقعیت) بر وجود واجب الوجود بالذات استدلال می‎شود، و در تقریر دوم از وجود ممکن الوجود ضرورت وجود واجب الوجود بالذات اثبات می‎شود.
    از هر یک از دو گونه تقریر برهان امکان، تبیین‏های مختلفی ارائه شده است، برخی از تبیین‏های گونه اول، مبتنی بر امتناع دور و تسلسل در علیت است، و برخی دیگر، مبتنی بر آن نیست. گونه دوم تقریر برهان امکان نیز با عبارت‏های متفاوتی تبیین شده است. در این میان شیخ اشراق نیز تقریر ویژه‏ای از برهان امکان عرضه نموده است. لمی یا انی بودن برهان امکان از جمله مسایل مورد بحث درباره آن است، چنان‏که اشکالاتی نیز بر این برهان وارد شده است که از سوی متفکران اسلامی به آن‏ها پاسخ داده شده است. مسایل و مباحث مزبور، در این نوشتار تبیین و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: برهان امکان، دور، تسلسل، موجود، ممکن الوجود، واقعیت، واجب الوجود
  • عبدالله ابراهیم زاده آملی صفحه 41
    درباره ماهیت و حقیقت ایمان دیدگاه های متفاوتی از سوی حکما، متکلمان و سایر اندشمندان اسلامی مطرح شده است؛ دیدگاه هایی همچون: علم، تصدیق قلبی، و عمل جوارحی. این مقاله با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بیان مهم ترین دیدگاه ها و دلایل هر دیدگاه در این موضوع پرداخته، و با بهره گیری از دلایل عقلی و نقلی، و شواهد وجدانی و لغوی دلایل هر دیدگاه را نقد و بررسی کرده است. این بررسی نشان می دهد از میان دیدگاه های موجود درباره حقیقت ایمان، نظریه «ایمان به معنای تصدیق قلبی» بر دلایل محکم و متقنی استوار بوده و قابل پذیرش است.
    کلیدواژگان: ایمان، حکمت، کلام اسلامی، علم و معرفت، عمل جوارحی، تصدیق، تصدیق قلبی
  • علی عسگری یزدی، مسعود میرزایی صفحه 71
    این مقاله درصدد تبیین هدف زندگی و پاسخ به اهم اشکالات کلامی بر نظریه هدف الهی بر اساس اندیشه علامه طباطبایی می-باشد. به نظرایشان غایت خداوند از آفرینش، ذات اوست و خلقت جهان بیهوده نبوده و خلقت انسان هم کاملا هدفمند و معنادار است. انسان با حرکات ارادی خود مراتب وجود به سوی خداوند را سیر می کند و زندگی خویش را معنا می بخشد. خود انسان باید هدف متعالی از خلقت را کشف نماید نه اینکه در زندگی معنایی را جعل و به دنبال آن حرکت نماید. مهمترین هدف از آفرینش انسان جانشینی خداوند است. همه ی غایاتی که از خلقت بشر عنوان می شود، دارای یک حقیقت‎اند و در تحلیل نهایی راهی واحد است با منازل متعدد برای وصول به یک هدف نهایی که همان کمال مطلق و وجود بیکران هستی می باشد. مسیر کمال، با تمام آنات و لحظات زندگی انسان عجین گردیده است. در حقیقت در تمام لحظاتی که انسان درمسیر کمال است، معنادار بودن زندگی را لمس نموده و از زندگی ای کاملا هدفمند و مطلوب برخوردار خواهد بود. و نتیجه آن آرامش، نشاط و پویایی، و به تبع، رهایی از دلهره، یاس و پوچی خواهد بود.
    کلیدواژگان: هدف آفرینش، معناداری زندگی، هدف زندگی، علامه طباطبایی
  • هادی فنایی نعمت سرا صفحه 103
    نگرش ماشینی به جهان از پیامدهای رشد دانش مکانیک است. در این نگرش جهان بسان ماشین قانونمند و سازواری است که از کوچک ترین ذرات عالم تا عظیم ترین کهکشانها را قابل تبیین علمی می داند. هرگونه دخالت امور ماورایی در تدبیر این جهان نفی می گردد، و مفاهیمی نظیر جوهر، عرض، ماده، صورت، قوه و فعل که در هستی شناسی قدیم به کار می رفت، جای خود را به مفاهیمی چون جرم، وزن، شتاب، سرعت، امتداد، حرکت و مقدار می دهد. در این نگرش تنها شناخت معتبر، معرفت حاصل از تجربه، آزمایش و مشاهده است، و معارف وحیانی فاقد ارزش معرفتی اند. اگر سخن از خدا به میان می آید، تنها به عنوان علت نخستین است؛ اما در استمرار و بقای جهان نیازی به حضور خدا نیست. خلقت انسان نه الهی، بلکه کاملا طبیعی است، و روح و نفس، محصول عالی ماده بشمار می آید. در این جستار، با تحلیل این تلقی، نشان داده می-شود که نگرش ماشینی از تبیین ساحت های غیر مادی جهان و انسان عاجز است. به همین دلیل، یا اساسا آنها را نفی می کند و یا تبیین مادی گرایانه از آنها ارایه می دهد. پیامد این نگرش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، نفی هرگونه دخالت دین در مدیریت جامعه، سیاست، اخلاق، تعلیم و تربیت و... است.
    کلیدواژگان: خدا، جهان، نگرش مکانیکی، عقل، تجربه
  • حسن ترکاشوند صفحه 131
    حدیث اصحابی کالنجوم بیان‎گر تشبیه صحابه پیامبر به ستارگان، و متضمن هدایت یافتن مسلمانان در صورت اقتدا و پیروی از آنان است. در برخی از منابع اهل سنت از این حدیث برای موضوعاتی همانند: اثبات مرجعیت صحابه، تزکیه و پاک انگاشتن همه صحابه، الگو بودن همه صحابه، عدالت همه آنان، جواز تقلید از صحابه و... استفاده شده است. با بررسی اسناد این حدیث روشن می شود که نه تنها صدور آن مورد اطمینان نمی باشد بلکه بسیاری از علما و رجالیون اهل سنت آن را روایتی جعلی و بی ارزش می دانند، علاوه بر این مدلول آن نیز غیر قابل پذیرش بوده و با آیات قرآن و دیگر روایات وارده از رسول الله  درباره برخی از صحابه تعارض دارد. البته روایات دیگری شبیه به این روایت وجود دارد که پیامبر اکرم اهل بیت خود را به ستارگان تشبیه کرده و آنان را عامل هدایت امت معرفی کرده‎اند، که به نظر می رسد حدیث اصحابی کالنجوم برای تقابل با این روایات جعل شده است.
    کلیدواژگان: اصحاب، نجوم، اقتدا، اهتدا، اهل بیت
  • عبدالریحم سلیمانی بهبهانی، هادی زارعی، حیدر سبزی صفحه 147
    علامه حلی از متکلمان شیعی است که روشی عقلی داشته و با تاکید بر حجیت عقل دلالت آن را از دلالت سایر منابع قوی تر می داند. از این رو هنگام ناسازگاری عقل و نقل در صورت تاویل پذیری، آن را تاویل برده، و در غیر این صورت، نقل را مردود می شمارد. با این وجود ایشان از نقل نیز غافل نبوده و با اذعان به عدم کارایی عقل در برخی حوزه ها، معرفت نقلی را نیز لازم شمرده و در آثار کلامی خود از آنها استفاده می نماید؛ البته با این تفاوت که حجیت قران را پذیرفته ولی حجیت اخبار و اجماع را به صورت مطلق نمی پذیرد، بلکه برای پذیرش آنها شرایطی را مطرح می نماید.
    کلیدواژگان: علامه حلی، روش شناسی، عقل گرایی، روش کلامی
  • سیدجابر موسوی راد صفحه 167
|
  • Ali Rabbani Golpaygani Page 9
    One of the strongest argument suggested for the existence of God is argument from contingency (Borhan al-Emkan Va al-Vojoub) which is called also argument from existence (Borhan al-Vojoud) and Avecinna’s Seddighin argument. This argument has been formulated in two ways: first one relies on acceptance of the reality or existence regardless of considering it as a contingent. And second one depends on existence of contingents. In the first account, existence of necessary existence is proved by consideration of existence of reality (existence), in the second account, existence of necessary existence is established by consideration of existence of contingents. Many interpretations suggested from each of the two accounts of the argument from contingency. Some of the first accounts, depend on impossibility of circle and regress and some do not rely on. The second account of the argument from contingency has been explained in different ways. As well as Suhrawardi has special interpretation of it. One of the subjects concerning this argument is whether it is demonstration from cause to effect or from effect to cause. As well as many objections provided against this argument and Muslim thinkers have replied them. These subjects and discussions have been explained and analyzed in this article.
    Keywords: argument from contingency, circle, regress, existent, contingent, reality, necessary existence
  • Abdullah Ebrahim Zadeh Amoli Page 41
    Regarding to whatness and reality of faith, a variety of views has been suggested by Islamic philosophers and theologians and other Muslim thinkers. Views like verbal testimony, heart’s testimony, bodily action, and so on. This article has dealt most views and reasons of this subject, having descriptive and analytic approach. As well as analyzed and criticized reasons of each view with rational and religious reasons, and conscionable and lexical evidences. This survey shows that, among existing views on reality of faith, theory of faith in the sense of heart’s testimony is based on firm and solid evidences and is acceptable point of view.
    Keywords: faith, philosophy, Islamic theology, knowledge, bodily action, testimony, heart's testimony
  • Ali Asgari Yazdi, Masoud Mirzaie Page 71
    this essay seeks to explain the purpose of life and call to explain the theological problems of theory based on the ideas of AllamehTabatabai. He believes the divine purpose of creation is requirement of the nature of God,the creation of the world and human nature is not 'waste and Human creation is purposeful and meaningful. The human moves into God by his will, and so he gives to his life meaning. The human should himself discover his transcendental purpose, rather than make forge and fake purpose.
    The main goal of creation of man is to the caliphate of God. All purposes for creation of the human have one reality with various pathes for achieving the final purpose which is closeness to divine absolute perfection and his infinite existence. .the way to perfection has been intertwined with all moments of human life. In fact, in every moment that the human moves in the path of perfection, he understands and feels the meaningful and purposeful life, and consequently,enjoyes comfort, freshness and dynamism and get rid of fear, anxiety, despair and emptiness.
    Keywords: aim of creation, meaning in life, purpose of life, AllamehTabatabaei
  • Hadi Fanai Nematsara Page 103
    Mechanic view to the world is the result of development of science of mechanism. In this view, the world is like an orderly and coherent Machine which considers from the smallest particles of the world to the largest galaxies susceptible to scientific explanation. All metaphysic intervention in the plan of the world is negated, and conceptions like substance, accident, material, form, faculty and reality, which had used in ancient metaphysics, are replaced to notions like germ, weight, acceleration, speed, extension, move and quantity. In this attitude, the only authentic knowledge is the knowledge from experience, experiment and observation, and revealed knowledge lacks epistemological value. If they speak of God, they mean just the first cause, but no need to God in continuation and persistence of the world. Creation of the human is not divine, but utterly natural, and the soul and self is the highest product of the material. Analyzing this tendency, this essay suggests that mechanic view is unable to explain immaterial aspects of the world and human. Therefore, either negates it principally, or provides material explanation from it. The consequence of this tendency in humanities and social sciences is negation of any intervenes of the religion in management of society, ethics, teaching and training etc.
    Keywords: God, world, mechanic view, reason, experience
  • Hasan Torkashvand Page 131
    Hadith of “my companions are like stars” analogize the companions of the prophet to stars and implies guidance of all Muslims if they follow and obey companions. In some Sunni’s books this Hadith has been used to establish subjects like authority of the companions, purification of all companions, being pattern of all the companions, righteousness of all of them, allowance to follow all the companions and so on. Analysis of chains of transmission of these Ahadith makes it clear that not only authenticity of this Hadith is not reliable, but even many scholars of biography of narrators from Sunnis consider this Hidith fake and unvalued. Moreover, the meaning of this Hidith is not acceptable and contradicts with other narrations from prophet of God about some of the companions. However, some similar Ahadith exist in which the prophet analogized the household of the prophet to stars and introduced them as cause of guidance and it seems Hadith of “my companions are like stars” is forged versus these Ahadith.
    Keywords: companions, stars, following, guidance, household of the prophet
  • Abdorrahim Soleymani Behbahani, Heydar Sabzi, Hadi Zaarei Page 147
    Allamah Helli is one of the Shiite theologians who has rational method, and while emphasizing on validity of rationality, considers its signification stronger than other religious sources. Therefore when intellectual reason and revealed reason are inconsistent interprets it, otherwise rejects the revealed reason. However, he has not neglected the revealed reason and while stipulated non-efficacy of rational reason in some aspects, has counted raveled knowledge necessary and used it in some of his theological books. However, he accepted the validity of Quran, but does not accepted the validity of traditions and consensus absolutely, rather has presented some conditions for its acceptance.
    Keywords: Allamah Helli, methodology, rationalism, theological method