فهرست مطالب

نشریه حکمت سینوی
پیاپی 59 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منصوره بخشی، مجید صادقی حسن آبادی، سیدمهدی امامی جمعه صفحات 5-25
    توجه به حکمت عملی در آثار فارابی، ابن سینا وخواجه نصیر جایگاه ویژه ای دارد. تدبیر منزل بر نظام خانواده و جایگاه زن و مرد و نقش آنها در اداره منزل است. این سه فیلسوف مشترکاتی در مبانی و مسائل مطرح در این حوزه دارند، ولی اختلافات قابل توجهی نیز در آرای آنان درباره خانواده و به ویژه زن وجود دارد. فارابی به تاسی از حکمای یونان انسان را مدنی بالطبع می داند و با نگاهی انسان مدار و فضیلت محور و تقریبا فارغ از جنسیت به شخصیت زن می پردازد. ابن سینا و خواجه نصیر بیشتر با نگرش کارکردگرایانه به نقش زن و مرد در نظام خانواده توجه دارند. البته خواجه با نگاه جنسیتی و کمتر انسان مدارانه به زن می نگرد و او را تابعی از مرد تلقی می کند که وظیفه اصلی او مادری و همسری است و بر خلاف فارابی اصولا زن را پدیده ای مستور در خانه تعریف می کند که خروج وی از خانه و حضور اجتماعی او توالی فاسده دربر دارد. ضمن بررسی آرای این سه فیلسوف، به اشتراکات و افتراقات آنها درباره زن و تدبیر منزل اشاره می شود.
    کلیدواژگان: زن، تدبیر منزل، خانواده، اجتماع، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر طوسی
  • نادیا مفتونی ، محمود نوری صفحات 27-40
    ابونصر فارابی و شیخ الرئیس بوعلی‏ سینا در آثار گوناگون خود به هنر و غایات هنر و انواع کارکردهای آن توجه نشان داده اند. این غایات و کارکردها از یک سو مورد تصریح قرار گرفته است، از دیگر سو از مفهوم سازی و خصوصیات قوای خیالی قابل استنباط است. توانمندی های قوای خیالی از محاکات صور حسی و صور خیال تا محاکات معقولات و مفارقات محض را دربر می گیرد. هرچند عالی ترین هدف هنر محاکات معقولات و هدایت فرد و جامعه به سمت خوشبختی غایی است، اما در این میان، سرگرمی، شگفتی، لذت و استراحت نیز از فوایدی است که برای هنر در نظر گرفته شده است. درصورتی‏که تعجیب یا شگفتی آفرینی از خصوصیاتی است که فارابی به شکل مستقل به آن نپرداخته و تنها بوعلی بر آن تاکید دارد. بقیه خصوصیات در آثار هر دو حکیم آمده است. سعادت غایی انسان، هدف اصلی هنر و هنرمند باشد، سرگرمی و التذاذ نفس جایز است و هر انسانی به میزان رفع خستگی و تجدیدقوا برای تلاش مجدد در راه سعادت قصوا می‏تواند از آن بهره مند شود.
    کلیدواژگان: هنر، سرگرمی، شگفتی، لذت، فارابی، بوعلی‏ سینا
  • زهرا محمودکلایه صفحات 41-60
    مطابق آموزه های قرآنی، وحی رسالی کلام الهی است که به انتخاب ویژه خداوند، به طور خاص بر انبیا نازل می شود؛ ازاین رو، اثبات وحی رسالی به عنوان ویژگی اختصاصی انبیا، از مهم ترین مباحث حوزه وحی است. ابن سینا ازجمله اندیشمندانی است که با طرح دو امتیاز ویژه در انبیا عقل قدسی و خیال قوی و نیز تاکید بر اذن خدا در تحقق وحی سعی کرده است تا مجرای اطلاعاتی ویژه ای را برای انبیا اثبات کند. عقل قدسی به عنوان ظرفیت عقلی مختص به انبیا، امکان ارتباط بی واسطه نبی با عقل فعال (وحی کلی) را فراهم می کند و خیال قوی نیز قابلیتی است که نفس نبی به کمک آن به نفوس فلکی اتصال می یابد (وحی جزئی) و در اثر آن به تمامی جزئیات مربوط به عالم ماده علم پیدا می کند. همچنین به کمک این قوه است که فرشته وحی را می بیند و کلام الهی را می شنود. به نظر می رسد که دیدگاه ابن سینا در مواردی مانند مرتبط دانستن قوه قدسیه با حدس، منحصرساختن ارتباط وحیانی در ارتباط نبی با عقل فعال و نیز نقش قوه خیال در صورت بندی وحی جزئی، با اشکالاتی مواجه است. درضمن، وی نتوانسته است تمایز قاطعی را میان وحی به انبیا با معارفی که صاحبان کرامات و اولیای الهی به آن دست می یابند، به اثبات رساند.
    کلیدواژگان: ابن سینا، وحی رسالی، عقل قدسی، حدس، عقل فعال، خیال، نفوس فلکی
  • غلامرضا ذکیانی، حسین اسعدی صفحات 61-75
    ابوالبرکات بغدادی در سنت نقادی اندیشه ابن سینا جایگاه ویژه ای دارد. او متفکری است که از دیدگاه ذهن گرایانه به نقد ابن سینا پرداخته است. او به این منظور، دو شاهد مثال آورده است که می توان گفت نوآوری ابوالبرکات به شمار می رود: 1. طرح نظریه حد مفهومی به عنوان بدیل حد حقیقی؛ 2. قراردادن جهت حکم در جایگاه جهت حمل. آنگاه این دو اندیشه در متون منطقی، تبارشناسی و تحلیل شده اند که چگونه در منطق نگاری های پس از ابوالبرکات به کار رفته اند. نظریه حد مفهومی به عنوان بدیل حد حقیقی ریشه در نامگذاری های ما بر اشیاء دارد. به این معنا که اشیاء بر اساس معرفت حاصل از آنها نامیده می شوند. پس به جای تمنای رسیدن به معرفت اشیای خارج، باید به حیطه آگاهی خویش و آنچه از اشیاء بر ما پدیدار می شود، خرسند بود. طرح جهت حکم به جای جهت حمل، نظریه ای است که مفهومی تازه در موجهات مطرح می کند. اگرچه بنا بر تحلیل ارائه شده، این نظریه بنا بر مسلم بودن مقدمات قیاس در موجهات کارایی نخواهد داشت. در این پژوهش روشن می شود ابوالبرکات در هر دو نظریه، متفکری ذهن گراست که به حیطه آگاهی بسنده می کند. مضاف بر این که هر دو مفهوم در بدنه اندیشه ابن سینا وجود دارند؛ اما ابوالبرکات آنها را در غیر جایگاه خویش نشانده است.
    کلیدواژگان: حد مفهومی، ابوالبرکات، ابن سینا، جهت حمل، جهت حکم
  • منصور ایمانپور صفحات 75-90
    بدون تردید، یکی از دغدغه های اساسی ابن سینا در الهیات بالمعنی الاخص، همان تبیین نظام مند علم واجب تعالی بود. او درصدد ارائه طرحی بود که بدون خدشه به بساطت ذات واجب تعالی، علم مطلق او را هم تبیین کند؛ علمی که در عین جامعیت، از غبار تغییر نیز در امان باشد. شیخ الرئیس برای دستیابی به این هدف، نظریه «صور ارتسامی» را مطرح کرد. این «صور» از منظر ابن سینا، از تعقل ذات واجب تعالی برخاسته و لوازم ذات و اسباب موجودات عینی محسوب می شوند و علم واجب تعالی به موجودات از طریق علم به آن صور حاصل می شود. شالوده اصلی این رای، همان رابطه سببیت و مسببیت میان صور مذکور و موجودات عینی است. اگرچه این رابطه، هم در آثار ابن سینا منعکس شده است و هم در تفاسیر شارحان و منقدان نظر شیخ، ولی همین نکته در ماجرای آفرینش موجودات کثیر به کلی نادیده گرفته شده است و ابن سینا هیچ اشاره ای به نقش و سهم صور ارتسامی در آفرینش عقل نخست و عقول و افلاک نمی کند و به صراحت می گوید که عقل نخست بی واسطه از واجب تعالی صادر می شود و عقول و افلاک و متغیرات نیز از هم دیگر صادر می شوند؛ بنابراین، در بحث علم واجب تعالی، از سببیت صور مرتسمه بر موجودات سخن گفته شده است و در هنگام تشریح نحوه صدور موجودات از واجب الوجود بسیط، از نقش صور ارتسامی در آفرینش موجودات سخنی به میان نیامده است و همین امر، ناسازگاری موجود در این طرح را به ذهن متبادر می کند.
    کلیدواژگان: صورمرتسمه، صدور، اسباب و مسببات، تعقل متغیرات
  • حدیث رجبی صفحات 91-108
    کیفیت ادراک ذات، در آثار ابن سینا به طور تفصیلی تحلیل و بررسی نشده است. با بررسی مبانی نظری شیخ در تحلیل فرایند ادراک، روشن می شود که پدیده احساس در مرحله نفس حیوانی به عنوان مبدا معرفت (ادراک برآمده از حس) و علم (ادراک برآمده از عقل) ، بدون انفعال حواس از محسوس محقق نمی شود. در پس احساس، عقل یا وهم با شکل گیری ادراک حسی و خیال، به طور دفعی، بدیهیاتی ازقبیل «تمایز» اشیاء و شعور به ذات را به عنوان متعلقات معرفت درک می کند. همراه با ادراکات حسی، عقل هیولانی و بالملکه به عنوان دو مرتبه نخست عقل، در تعامل با نفس حیوانی و به واسطه خیال، ادراک معقول را آغاز می کنند؛ عقل هیولانی که مقدم بر دیگر مراتب عقل است، به مثابه هیولای نخستین، عاری از هرگونه فعلیت و صورت معقول یا محسوس است؛ ازاین رو، تمام ادراکات دریافت شده از خیال و وهم در مرتبه عقل بالملکه و یا بالفعل برای نفس ناطقه حاصل می شوند. بنابراین «خویش فهمی» انسان نیز به عنوان ادراک علمی معقول از خود که فراتر از شعور و درک معرفتی به ذات است از مرحله عقل بالملکه به بعد و مبتنی بر فعالیت اولیه بدن و قوای حسی محقق می شود.
    کلیدواژگان: علم، معرفت، شعور به ذات، ادراک حسی، عقل هیولانی، عقل بالملکه
  • حسن علی یاری صفحات 109-128
    فلسفه سیاسی ابن سینا دارای اصول و مولفه های منحصر به فردی است که به رغم نقش بی بدیل آن در تبیین فلسفه سیاسی اسلامی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. برای فهم و تبیین درست فلسفه سیاسی وی ضرورت دارد تا تمامی آثار وی بررسی شود. پژوهش حاضر، با روش توصیفی و تبیینی، به بررسی اصول و مولفه های فلسفه سیاسی ابن سینا پرداخته است. فلسفه سیاسی ابن سینا بر بستر بنیان های اساسی چون هستی شناسی، معرفت‎شناسی و انسان شناسی استوار است. ابن سینا در طرح فلسفه سیاسی خود منابع شناخت را متعدد می داند و از روش هایی چون، برهان، عقل، حس، تجربه و وحی یاری می گیرد. توجه ویژه به رهبری جامعه، پیوند میان نبوت و سیاست، اصالت دادن به شریعت نسبت به سیاست و تبیین شیوه جانشینی نبی‏را می توان از مهم ترین شاخص های فلسفه سیاسی وی به شمار آورد. ایشان راه نجات جامعه را استقرار نظام سیاسی عقلا نی برآمده از شریعت معرفی می کند. او هیچ گاه واقعیت های خارج از ذهن را انکار نمی کند و تمامی حکومت های موجود را از نوع تغلبیه و مردود می داند.
    کلیدواژگان: ابن سینا، فلسفه سیاسی، نظام سیاسی، عقل، وحی، نبی
|
  • Mansureh Bakhshi, Majid Sadeghi Hasanabadi, Seyed Mahdi Emami Jomeh Pages 5-25
    Attention to practical philosophy is of a special place in the works of Farabi, Avicenna and Khajeh Nasir. The home management is concerned with family system and the place and roles of woman and man in home management. These three philosophers have common points as regards the principles and issues discussed in this area, but there are also considerable difference in their ideas regarding family and particularly woman. Drawing upon Greek philosophers, Farabi considers man an essentially civil entity and approaches the personality of woman with a humanist and virtue-centered perspective regardless of her gender. Avicenna and Khajeh Nasir have more functionalist view and insist mostly on the role of woman and man in family system. Of course, Khajeh has a more gender-related and less humanistic notion of woman and considers her as the servant of man whose main task is being a mother and a wife. Contrary to Farabi, he defines woman as phenomenon who should stay hidden at home and her exit from home and being in the society can result in undesirable consequences. The current essay assays the ideas of these three philosophers as well as their commonalities and differences as regards woman and home management.
    Keywords: Woman, Home Management, Family, Society, Farabi, Avicenna, Khajeh Nasir Tusi
  • Nadia Maftouni, Mahmoud Nuri Pages 27-40
    In various and sundry works, Farabi and Avicenna turn to art, its objectivity, and miscellaneous functions. In their writings, art’s aims and functions become pronounced; however, art’s goals and applications can be deduced from their theory of imagination. The power of imagination can depict the sensory forms, imaginary forma, as well as intelligible truths. The ultimate goal of the individuals vs. society is to provide the public with intelligible happiness; however, entertainment, wonder, and pleasure are reckoned as acceptable benefits of art. While Avicenna explicitly mentions wonder, Farabi doesn’t examine the case on its own merits. The other properties are identified for both philosophers. Being first objective of artist activities, final happiness allows entertainment and pleasure just enough of pausing for breathes so as to take pains toward the ultimate cheeriness. As well, while Farabi underlines entertainment, Avicenna doesn’t focus on the issue.
    Keywords: Art, Entertainment, Wonder, Pleasure, Farabi, Avicenna
  • Zahra Mahmoud Kelayeh Pages 41-60
    According to the Quranic teachings, prophetic revelation is the Word of God that is revealed to the prophets upon the prophets based on the special choice of the Lord. Thus, demonstration of prophetic revelation as the specific property of the prophets is among the most significant issues of the debates of revelation. Avicenna is one of the scholars who has sought to provide a new source of information for the demonstration of the stature of the prophets using two special advantages of the prophets – i.e. sacred intellect and powerful imagination – and also with an emphasis on the permission of God for the realization of the revelation. Sacred intellect as the special intellectual capacity of prophets sets the scene for the direct relation of the prophet with the active intellect (universal revelation) and the powerful imagination is a capability with the aid of which the prophetic soul is connected to the heavenly souls (particular revelation) and as a result of which he becomes informed of all details related to the material world. Moreover, this faculty helps the prophet to see the Arc Angel of Revelation and hear the Word of God. It seems that Avicenna's stance in such cases as the belief in the connection of the sacred power with the conjecture, exclusion of the revealed relation in the prophet's relationship with the Active Intellect as well as the role of the faculty of imagination in the formation of particular revelation is faced with some objections. In addition, Avicenna has not succeeded to reach a rigid distinction between the revelation of the Prophet and the charismatic gifts and knowledge of God's saints.
    Keywords: Avicenna, Prophetic Revelation, Sacred Intellect, Conjecture, Active Intellect, Imagination, Heavenly Souls
  • Gholamreza Zakiany, Hossein Asaadi Pages 61-75
    Abolbarakt was a great thinker who has critical sight on Avicenna. In this article, we try to mark him as a mind theoretician and we will give two evidences which can be considered as his innovations. One is conceptual limit (Hadde-Mafhumi) as an alternative for true limit, and the second is acknowledgment modal instead of modal of proposition. Then we analyze these thoughts and show how they are presented in subsequent logical texts.
    The theory of conceptual limit as an alternative for true limit (Hadde-Haghighi) is a consequence of our method of naming objects. That is, objects is named according to our knowledge with respect to them, so instead of knowing objects, it may be adequate to know limits of our knowledge and what we recognize from objects. Besides, by accepting acknowledgement modal instead of modal of proposition, we encounter with a new concept in modal logic. However, this theory is not useful, since the introduction of deduction is evident. We note that both theories exist in the heart of Avicenna’s thoughts, but Abolbarakt use them in the other places
    Keywords: conceptual limit, Abolbarakat, Avicenna, acknowledgment modal, modal of proposition
  • Mansour Imanpour Pages 75-90
    One of the most important concerns of Avicenna in theology was systematic explanation of knowledge of Almighty Necessary. He wants to provide a theory for explanation of the omniscience of Almighty Necessary, which is unchangeable and comprehensive, without harming His simplicity. In order to achieve this goal, Avicenna introduced the theory of “Imprinted Forms”. Avicenna held that these Forms are essential properties of the Essences and causes of beings and raising from the Necessary’s intellectual thought, He also held that the knowledge of Almighty Necessary to the creatures come from knowledge to these Forms(causes). It is clear that the underlying ground of this view is the causal relationship between the Forms and objective beings. Although there is clearly this relationship in either Avicenna’s works ,and his commentaries, but, this point has been completely neglected in the phase of the creation of multiplicity of creatures. Avicenna didn’t say anything about the role and participation of these Forms in emanation of the First Intellect and the other Intellects and heavenly Spheres. Conversely he held that the First intellect immediately created from the Almighty Necessary. He also thought that the Intellects and heavenly Spheres emanated from each other, and not from Imprinted Forms. We show, in this Article, that there is inconsistency between these two explanations.
    Keywords: Avicenna, Imprinted Forms, emanation, causes, effects, God?s knowledge
  • Hadis Rajabi Pages 91-108
    The quality of the perception of nature has not been analyzed in detail in the works of Avicenna. By analyzing his theoretical principles in the analysis of perception process, it becomes clear that the phenomenon of sense in the stage of the animal soul as the source of knowledge (perception from the senses) and science (perception from reason) is not realized without the passivity of senses from the tangible. Beyond the sense, intellect, or illusion, with the formation of sense perception and imagination, it expressly perceives some obvious evident such as the "differentiation" of objects, and understanding of nature as an attribute of knowledge. Along with the sense perceptions, material and habitual intellects begin the intelligible perception as the first two orders of intellect in interaction with animal soul and through imagination. The material intellect that precedes other orders of intellect, as the first material, is free from any actuality and intelligible form. Therefore, all the perceptions received from imagination are attained for the rational soul at habitual or actual intellect level, and thus the human "self-understanding" is realized as an intelligible scientific perception from itself and beyond the consciousness and understanding of the nature from habitual intellect so far and based on the initial activity of the body and the sensory powers.
    Keywords: Science, knowledge, Understanding of the nature, Sense perception, Material intellect, Habitual intellect
  • Hasan Aaliyari Pages 109-128
    The philosophy of Ibn Sina is unique in terms of both principles and syntheses. Despite his significant role in explaining Islamic political philosophy, Ibn Sina's works have received little attention (gap in the literature). Deploying discourse analysis, this article analyses all Ibn Sina’s works in order to comprehend his political philosophy (Method), which is based on ontology, epistemology, and anthropology. In outlining his political philosophy, Ibn Sina argues that the sources of knowledge (Maʿrifat) are different. He avails himself of reason, intellect, senses, experience, and revelation in order to elaborate further on this point. The significant role of leadership of society, the link between prophecy and politics, the legitimacy of the Sharia law over politics, and the method of prophetic succession are the main components of his philosophy. Ibn Sina argues that the emancipation of the society lies in establishing a rational political system based on the Sharia law. While he never denies the truths that exist beyond the human mind, he considers all existing governments to be unjust and invalid (Findings).
    Keywords: Ibn Sina, Political Philosophy, Political Methodology, Political System, Reason, Revelation, Prophet