فهرست مطالب
نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
پیاپی 76 (پاییز 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/09/19
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحات 318-324
-
صفحات 325-336هدفهدف از انجام این پژوهش، بررسی تحول در تدریس دروس معارف با استفاده از مقایسه دو روش استادمحور و نیازمحور بود.روشروش پژوهش حاضر، استفاده از گروه های دستنخورده نیمهتجربی و از نوع دو گروهی (آزمایشی و گواه) بود. جامعه آماری پژوهش، 270 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگرساختهای است که توسط اساتید صاحبنظر تایید شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس16 و آزمون تی، فریدمن، میانگین رتبهای و همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.یافته هادر این مطالعه، میزان رضایتمندی و تاثیرگذاری در روش نیازمحور نسبت به استادمحور به طور معناداری بیشتر بود. نتایج نشان داد دانشجویانی که با رویکرد نیازمحور درس را فرا گرفتهاند، میانگین نمره بالاتری دارند و اختلاف معنادار است.نتیجه گیرینتایج مطالعه، میزان بالای تاثیر و رضایت دانشجویان در فراگیری به روش نیازمحور را نشان میدهد. ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و افزایش روحیه تفکر نقادانه در آنان، بر لزوم توجه به این روش و به کارگیری آن در فرایند آموزشی تاکید میکند.کلیدواژگان: رویکرد، نیازمحور، استادمحور، معارف اسلامی، تغییر
-
صفحات 337-360هدفاین تحقیق، با هدف نقد و بررسی کتاب درسی دانش خانواده و جمعیت (ویراست دوم) انجام شد و نتایج آن می تواند در بازنگری کتاب استفاده شود.روشتحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعه ای است و با روش توصیفی- تحلیلی (تحلیل اسنادی) انجام شده است.یافته هابررسی امتیازها و کاستی های کتاب مذکور، با توجه به ابعاد شکلی و ساختاری و محتوایی، نشان داد کتاب از نظر ویژگی های ظاهری و ساختاری، نقاط قوت زیادی دارد. از نظر نگارشی، ساختار دستوری آن قابل قبول؛ اما از نظر روان و رسا بودن متن و طرز بیان، نیازمند تجدید نظر است. کتاب حاوی اطلاعات جامع، دقیق و جزیی در زمینه دانش خانواده و جمعیت بوده و با رویکرد سنتی به آموزش تالیف شده است. کتاب با استفاده از الگوهای آموزشی مشخص طراحی نشده است و امکان تدریس کامل آن در یک ترم وجود ندارد.نتیجه گیریویژگی های کتاب درسی، از جمله: ارزشمندی، سازمان مطلوب داشتن، انسجام، فعال بودن، زیبایی، حجم مناسب محتوا، انعطاف و نگارش مناسب، ایجاب می کند برای تولید آن، متخصصان رشته های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. در پایان پیشنهادهایی برای اصلاح کاستی های موجود ارائه شده است.کلیدواژگان: نقد، کتاب درسی، خانواده، جمعیت، کتاب دانش خانواده و جمعیت(ویراست دوم)
-
صفحات 361-380هدفمولف در این مقاله، به مبانی بینشی علوم انسانی متعالی، مبانی انگیزشی و آفرینشی از منظر قرآن کریم پرداخته است.روشروش این پژوهش، اکتشافی- استنباطی است. یافتهها: در بعد بینشی، در علوم انسانی متعالی، انسان جانشین خداست؛ در حالی که انسان در علوم انسانی متدانی، خود را جایگزین خدا میپندارد و با پرستش هوای نفس خود یا دیگرانی مثل خود، به دنبال رضایت خود یا دیگران است! حال آنکه انسان در علوم انسانی متعالی به دنبال رضایت خالق خویش است، حتی اگر با رضایت خودش تضاد داشته باشد. در بعد انگیزشی در علوم انسانی متعالی، گرایشهای عاقلانه اهمیت دارند و سایر قوای انسان (شهویه، غضبیه و وهمیه) باید تحت اشراف و فرمان عقل قرار بگیرند؛ حال آنکه در علوم انسانی متدانی، منشا گرایشهای انسان، شهوت و خشونت و سلطه یا ترکیبی از آنهاست. در بعد آفرینشی، در علوم انسانی متعالی، انسانیت انسان به روح اوست؛ لذا حی متاله معرفی میشود و در مقابل، علوم انسانی متدانی، معطوف به طبیعت انسان است و او را حیوان ناطق میداند.نتیجه گیریباید در علوم انسانی اسلامی (متعالی) ، قواعد و قوانین و نظریاتی که از قرآن کریم و سیره انبیا و اولیای الهی، به ویژه پیامبر اعظم (ص) استنباط میشود، توسط دانشگاهیان و به ویژه حوزویان، استخراج و تدوین و تدریس و در جامعه پیاده شود.کلیدواژگان: قرآن کریم، مبانی آفرینشی، قرآن کریم، علوم انسانی اسلامی، مبانی بینشی، مبانی انگیزشی، مبانی آفرینشی
-
صفحات 381-404هدفنویسندگان این پژوهش درصدد تبیین و تحلیل ملزومات معرفت شناختی عدالت بر اساس اندیشه های ابونصر فارابی و استنتاج دلالت های آن در عرصه عدالت تربیتی برای نظام آموزش و پرورش کشور بودند.روشدر این پژوهش از روش تحلیل مفهومی و استنتاج قیاسی استفاده شده است.یافته هاتحلیل معرفت شناسانه عدالت از منظر فارابی، دلالت های قابل توجهی مانند عدالت طلبی فطری انسان، توجه به شایستگی ها، حکمت، بالطبع نبودن عدالت و دگردوستی را برای تحقق عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش فراهم آورد. برخی از اهداف و اصول استنتاج شده عبارتند از: رسیدن به جامعه عادله، رسیدن به کمال انسانی، دستیابی به فضایل اخلاقی و توجه به استعدادها و شایستگی های فردی، توزیع عادلانه و فرصت های برابر و نداشتن نگاه سلیقه ای.نتیجه گیریتحلیل معرفت شناختی عدالت از دیدگاه فارابی می تواند برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی و اجرای عدالت تربیتی یاری رسان باشد.کلیدواژگان: ملزومات معرفت شناختی، عدالت، دلالت، فارابی، عدالت تربیتی، آموزش و پرورش
-
صفحات 405-424هدفپژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل کارکردهای کنونی دانشگاه های ایران انجام شد که مانع پیاده سازی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت می باشند.روشدر این پژوهش از روش شناسی کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت دار استفاده شده است. منابع پژوهش، مصاحبه با 13 نفر از اساتید خبره در حوزه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه با 10 نفر از خبرگان درباره کارکردهای دانشگاه (ارائه شده در مجله برگ فرهنگ دانشگاه تهران در سال 1396) است.یافته هابا مرور چندباره و تحلیل مصاحبه های مکتوب شده، 60 واحد معنایی استخراج و در قالب 17 رمز دسته بندی شدند. 17 رمز نیز در قالب پنج طبقه قرار گرفتند و در نهایت، سه درون مایه از آنها استخراج شد.نتیجه گیریسه مفهوم کارکرد مادی گرایی، کارکرد ضد علوم انسانی اسلامی و کارکرد فرهنگ پذیری دانشگاه ها، موانع پیاده سازی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت شناخته شدند.کلیدواژگان: کارکرد، دانشگاه، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، پژوهش کیفی
-
صفحات 425-446هدفنوشتار حاضر به دنبال تطبیق و تبیین مبانی مزاجی بر پایه نظریات نوین شخصیت شناسی، به منظور بازخوانی مفهوم مزاج روان بود.روشتحقیق حاضر به روش تطبیقی و استدلالی، مفهوم مزاجها را در حالت تطبیقی با علوم نوین در روانشناسی شخصیت، تبیین و بازخوانی کرده است.یافته هادر بازخوانی انجام شده، مزاج روان بر اساس قوای انگیزشی انسان در برابر محرکهای محیطی از دو جنبه باعثه (تحریک و برانگیختگی) و فاعله (حرکت یا پاسخ) ، در طیفی از ابرصفت اثرگذاری و ابرصفت اثرپذیری تعریف شد؛ گرمی- سردی مزاج بیشتر از جنبه فاعله، طیفی از تمایل به ترکیب اطلاعات نو در نظام روانشناسی و درگیرشدن با فرصتهایی جدید را نشان داد و خشکی- رطوبت مزاج بیشتر از جنبه باعثه، گنجایش متفاوت در پذیرش از محرکهای محیط را ایجاد میکند.نتیجه گیریمفهوم مزاج روان از جنبه بنیادی می تواند مقدمه شکل گیری فرضیات جدید در تبیین مزاجها و سازوکارهای ژنتیکی، مغزی، شناختی و اعصابی در انسان باشد و از جنبه کاربردی نیز در ارزیابی زیبایی و ترجیحات محیطی با مبنایی حکمی و بومی استفاده شود.کلیدواژگان: مزاج جسم، مزاج روان، شخصیت، اثرگذاری، اثرپذیری
-
صفحات 447-470امتیاز ادعیه نسبت به سایر سخنان اهل بیت (ع) را میتوان در سه محور گستردگی مخاطبان، غنای محتوا و ظرفیتسازی در تفسیر قرآن کریم ملاحظه کرد.هدفدر این پژوهش تلاش شد دلالتهای ادعیه اهل بیت (ع) در رابطه با تعریف انسان و کشف و تبیین مبانی انسانشناختی علوم انسانی استخراج و بررسی شود.روشاین مقاله با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی اثبات میکند که دستهای از مبانی انسانشناختی علوم انسانی را میتوان از نفس صدور فعل دعا از انسان و اینکه نوع انسانی با مقولهای به نام دعا با خدا ارتباط برقرار میکند، استنباط کرد. دستهای دیگر از مبانی نیز با اتخاذ همین روش، از محتوا و مضامین ادعیه قابل استخراجاند. یافتهها و نتیجهگیری: با تحلیل مضامین و محتوای ادعیه، مهمترین مبانی انسانشناختی علوم انسانی؛ یعنی مبنای تاله، مبنای مسئولیت، مبنای امانتداری انسان در برابر خدا، مبنای تربیتپذیری انسان و مبنای کثرت و اختلاف انسانها و حالات آنان، استخراج شد.کلیدواژگان: ادعیه ماثوره، تفسیر، مبانی انسانشناختی، علوم انسانی اسلامی
-
صفحات 471-487هدفمطالعه حاضر با هدف بازخوانی سبک زندگی سیاسی امام سجاد (ع) و نقش آن در حفظ و رونق دادن به مذهب تشیع انجام شده است.روشاین نوشتار به روش کتابخانهای و تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع معتبر اسلامی به شیوه دادهبنیاد انجام شد؛ بدین صورت که پس از فیشبرداری سبک زندگی سیاسی امام سجاد (ع) از منابع مزبور، نقش هر یک از ساحتهای زندگی ایشان، بررسی شده است. یافتهها: امام سجاد (ع) مرد میدان علم و عمل بودند و با استفاده از سبک زندگی ویژه خویش، تلاش کردند هم خون شیعه را حفظ کنند و هم معارف بلند دینی را به مردم انتقال دهند. ایشان با استفاده از ابزارهای مهمی همچون: قالب دعا، خطبهخوانی، بیتوجهی نسبت به حاکمان جور، تلاش برای هدایت عالمان درباری و مبازره با جبرگرایی، توانستند سه کار مهم سیاسی و اجتماعی؛ یعنی تبیین خصوصیات امام عادل، حفظ خون شیعه و بیان خطوط کلی و اصلی دین را انجام دهند. نتیجهگیری: امام سجاد (ع) مرد میدان مبارزه برای تحقق هدف خداوند از خلقت و تشکیل حکومت بودند؛ ولی به علت عدم آمادگی جامعه، برای آماده کردن مردم از سبک زندگی سیاسی ویژهای استفاده کردند.کلیدواژگان: سبک زندگي، سياست، خطبهخواني، حاکم عدل، حاکم جور
-
Pages 325-336ObjectivesOne of the important goals of teaching and learning is the effectiveness of the learning process that one of the ways to get students involved is to answer their questions. Due to the position of the lesson that deals with the thinking of the students, it is desirable to use the most appropriate approaches in the teaching. This research studies the evolution of teaching lessons by comparing the two methods of professor-based and based-required.MethodThe research method was using semi-experimental and two-group (experimental and Evidence groups). The statistical population includes 270 students of Kermanshah University of Medical Sciences. The tool is a researcher-made questionnaire that has been approved by professors. Data were analyzed using SPSS16 software, t-test, Friedman, mean rank and Pearson and Spearman correlation.ResultsSatisfaction and impact assessment in the based-required method versus professor-based is more appropriate. The results show that the students who have learned the lesson with the based-required approach have a higher mean score and the difference is significant.ConclusionThe results of the study show a high degree of influence satisfaction and student satisfaction with the based-required method. Given the positive attitude of the students, increasing the spirit of critical thinking in them, it is necessary to pay attention to this method and its application in the educational process.Keywords: approach, professor-based, based-required, islamic education, change
-
Pages 337-360ObjectivesThis present research is conducted with the aim of reviewing the academic handbook: "family and population knowledge (Second Edition)" and the results could be used in book review.MethodThe research is an applied-developmental, using descriptive-analytical method (documentary analysis).ResultsThe review of the points and shortcomings of the book, according to the dimensions of form, structure and content, the book has many strengths in terms of appearance and structural features. In terms of writing, its grammatical structure is acceptable, but in terms of the psychological and expressive nature of the text and the way of expression, it needs to be reconsidered. The book contains comprehensive, detailed, and detailed information on family and population knowledge and has been compiled with a traditional approach to education. The book is not designed with the help of specific educational patterns and its full teaching is not available in just one semester.ConclusionThe characteristics of a textbook, such as valuability, desirable organization, coherence, activeness, beautifulness, proper volume of content, proper flexibility and writing, require the collaboration of specialists from different disciplines. At the end, suggestions were made to correct existing shortcomings.Keywords: critics, academic textbook, family, population, population knowledge hand book
-
Pages 361-380ObjectivesThe present study intends to elucidate the trancendental insight Principles of human sciences, motivation principals and creative principals from the Holy Quran, s point of view.MethodThe method of the research is exploratory- deductive.ResultsThe results of the survey from insight aspect indicate that human being is an alternation of god in trancendental human sciences insight while man considers him as alternative of god in common humanity and follows his or others sensual passion.human being in trancendental humanity intends to seek the satisfaction of the creator; even if it is against his own desires. the results of the survey from motivation aspect indicate that rational tendencies are more highlighted in trancendental humanity and other forces such as desire, anger and estimative powers should be under the supervision of rationality ; while human,s tendencies are rooted in lust, harshness and sovereinty in common humanity. The results of the survey from creative aspect indicate that the humanhood of the man is rooted in his soul in trancendental humanity; therefore he is called alive theologian [hayye motaalleh]. In contrast the common humanity is rooted in the nature of the man and he is called rational animal.ConclusionThe author of the article conclude that based on the Islamic human sciences (transcendental humanities) the rules and theories of the holly quran and biography of the holly prophets – mohammad [P.B.U.H.] in particular – have to be written and taught in universities and particulary seminaris [houzeh] and practiced in society.Keywords: holy quran, islamic human sciences, insight principals, motivation principals, creative principals
-
Pages 381-404ObjectivesThe authors of the present article intend to define Farabi's Justice epistemological necessities to denote the educational justice implications in educational system of Iran.MethodThe method of the research is conceptual analysis and inductive reasoning.ResultsThe results of the survey indicate that epistemological analysis of Justice in Farabi, s view denotes innate justice seeking of human being, to care the competences and meritocracy, sagacity and friendship to actualize educational justice in educational system. There are also some obtained gouls as follow:to make a just society; to maintain the human perfection ; moral virtues; talents and individual competences ; fair distribution ; equal opportunities ,… .ConclusionThe authors of the paper conclude that epistemological analysis of Justice in Farabi, s view is able to actualize the Islamic education and training and educational justice.Keywords: epistemological necessities, justice-denotation, farabi, educational justice, education
-
Pages 405-424ObjectivesBy presenting the Islamic-Iranian Progress Model redefining the functions and key missions of Iranian universities has been emphasized by academic experts and officials of the Islamic Republic of Iran. The purpose of this research is to identify and analyze the current functions of Iranian universities that prevent the implementation of the Islamic-Iranian Progress Model.MethodIn this research, qualitative methodology and qualitative content-oriented analysis approach have been used. The resources used, according to the Islamic-Iranian Progress Model, interviews with 13 professors in the field of Iranian Islamic model, as well as the analysis of the content of the interview with 10 experts on the functions of the university, which was published in the Journal of Literature at the University of Tehran in 2017 Were provided; by reviewing and analyzing written interviews, 60 semantic units were extracted that were categorized into 17 codes. These 17 passwords were classified in 5 classes and finally 3 were extracted from them.ResultsThe results of the article indicate 60 meaningfull units which are categorized in 17 series and in 5 levels and finially 3 themes are extracted.ConclusionThe three concepts were identified, the function of materialism, the function of anti- Islamic humanistic and the function of cultures of universities as an integral part of the research and as an obstacle to the implementation of the Islamic-Iranian Progress Model.Keywords: function, university, islamic-iranian progress model, qualitative research
-
Pages 425-446ObjectivesThe present study seeks for comparision and explanation of the theory of temperament based on modern sciences in personality for readout of the psyche temperament concept.MethodThe present research method is comparative and argumentative and the concept of temperaments is redefined in a comparative state in relation to modern sciences in personality psychology.ResultsIn this retrieval, psyche temperament is defined based on human motivating power in confrontation of environmental stimulus in the range of the meta-trait of plasticity (response) and the meta-trait of stability (stimulation). Regarding this, quality of plasticity (hot-cold range of temperament) from the aspect of response, represents the manifestation in personality of the need to incorporate novel information into the psychosocial organization, as the situation of the individual internally and externally changes, while, quality of stability (dry-wet range of temperament) represents the manifestation in personality of the need to maintain a stable psychosocial organization to achieve various goals.ConclusionThe concept of psyche temperament can be fundamental to the formation of new hypotheses in the explanation of human's genetic, brain, and neuro-cognitive mechanisms, and is also applicable to the evaluation of environmental aesthetics and preferences, based on wisdom and indigenous backgroundKeywords: body temperament, psyche temperament, personality, plasticity, stability
-
Pages 447-470The distinction of supplications in comparison with other remarks and words of Ahl al Bayt can be drawn in three aspects: largeness of audience, richness of contents, and creating new capacities towards interpretation of the Holy Quran.ObjectivesResearchers have sought in this article to survey and derive the significations existing in supplications of Ahl al Bayt in terms of definition of human being, as well as unveiling and explaining the anthropological foundations of humanities.MethodFollowing the descriptive analytical method, the present article establishes the point that a category of anthropological foundations of humanities can be deduced by the very act of supplication of human being before Allah, and establishment of a special communication between human being and God. Another category of these foundations can be derived from the contents and teachings of supplications through the same method. Results andConclusionsAnalyzing the contents and messages of supplications, the article came to the conclusion that the most significant anthropological foundations of humanities derived from supplications are the foundation of divine orientation of human being, responsibility, trustworthiness of human being before God, being influenced by the type of education and rearing he receives, and finally the foundation of multiplicity and distinctions of human beings and differences in their characters.Keywords: supplications quoted from ahl al bayt, interpretation, anthropological foundations, islamic humanities
-
Pages 471-487ObjectivesThis is a reprint of the political style of Imam Sajjad and its role in preserving and promoting the Shi'a religion.MethodThis is a library, analytical-descriptive study using authoritative Islamic sources in the basis of the data of the Foundation. These sources of political life of Imam Sajjad were identified and the role of each of their areas of life was investigated.ResultsImam Sajjad was the man of the field of science and practice who, using his special life style, tried to preserve Shi'ite blood and transfer high religious education to the people. Using important means, such as using the prayer form, sermon, neglecting tyrant rulers, trying to guide the scholars of the court, and solving the determinism, he was able to perform three important political and social tasks: to explain the characteristics of the imams, to preserve Shi'i blood and to express the general lines of religion.ConclusionImam Sajjad was the man of struggle for the purpose of God's creation and to establish the government, but because of the lack of readiness of society, he used the special political style of life to prepare people.Keywords: lifestyle, politics, sermon, ruler of justice, unjust ruler