فهرست مطالب

قبسات - پیاپی 58 (زمستان 1389)

فصلنامه قبسات
پیاپی 58 (زمستان 1389)

  • 190 صفحه، بهای روی جلد: 25,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/07/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسن قدردان قراملکی صفحه 5
    نویسنده در این مقاله بعد از گزارش چهار دیدگاه (معاد جسمانی صرف، روحانی، مثالی، و جسمانی و روحانی) در تبیین معاد، دیدگاه حکمت متعالیه (معاد بدن جسمانی فاقد ماده) را به تفصیل مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد. در خاتمه نظریه مختار (معاد بدن جسمانی دارای ماده) تقریر و چند شبهه نیز تحلیل و نقد می شود.
    کلیدواژگان: معاد جسمانی، عقلی، مثالی، احترامی، نفس، انشای نفس، تناسخ، نظام دنیوی و اخروی، بدن محشور
  • حسن معلمی صفحه 35
    درباره حدوث نفس، قبل یا همراه و یا بعد از بدن، سه قول وجود دارد که حدوث قبل از بدن مورد تایید بعضی از محدثان و متکلمان و حدوث همراه با بدن قول مشهور حکما و حدوث در امتداد بدن، نظریه ملاصدرا و پیروان اوست. نظریه ملاصدرا با آیات قرآن هماهنگی بیشتری دارد، ولی روایات مخالف با آن نیز وجود دارد که باید با توجه به آیات تفسیر شوند.
    آیه شریفه «لقد خلقناالانسان من سلاله من طین... ثم انشاناه خلقا آخر...» دلالت روشنی دارد بر حدوث نفس در امتداد حدوث بدن و آیات موید فراوانی نیز برای آن می توان ارائه داد و روایات را بر اساس این تفسیر توجیه کرد.
    کلیدواژگان: نفس، حدوث، قدم، جسمانیه الحدوث، روحانیه الحدوث، روحانیه البقاء
  • اصغر فاضلی صفحه 59
    مسئله جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء بودن نفس یکی از زیربنایی ترین مسائل روان شناسی در حکمت متعالیه است. این مسئله از ابعاد مختلف قابل بررسی است؛ اما از آنجاکه حدوث جسمانی از سوی عده ای مورد نقد جدی قرارگرفته است، آنچه در این مقال در صدد تبیین آن هستیم، بررسی چالش های این نظریه است. چالش هایی که این نظریه را در مراحل ثبوت و اثبات مورد تحدید جدی قرار داده، گاهی با دلایل عقلی مبانی آن را مخدوش کرده و زمانی با دلایل نقلی پایه های آن را متزلزل نشان داده اند. به نظر می رسد با تاملاتی می توان از این چالش ها گذشت و از حدوث جسمانی نفس دفاع کرد.
    کلیدواژگان: نفس، حدوث جسمانی، جسمانیه الحدوث، روحانیه البقاء
  • محمد مهدی گرجیان، نرجس رودگر صفحه 85
    معاد جسمانی صدرالمتالهین، طرحی نو است که برای نخستین بار جسمانیت معاد را علاوه بر روحانیت آن به تقریر عقل و برهان درآورده است. گرچه صدرا تبیین خود از معاد را کاملا منطبق با معاد قرآنی می داند، ولی منتقدان وی، منکر این تطابقند. آقا علی حکیم (مدرس زنوزی) از پیروان مکتب حکمت متعالیه از جمله افرادی است که کوشش او برای ارائه تقریر کامل تری از معاد جسمانی که از هماهنگی بیشتری با معاد قرآنی برخوردار باشد، مورد عنایت اهل حکمت و نظر قرار گرفته است. گرچه واکاوی آرای این دو حکیم بزرگوار، نشان دهنده تفاوت هایی در نظریه پردازی- علی رغم وحدت مبانی- است؛ اما حاصل این بررسی نشان می دهد تقریر آقا علی حکیم، برخلاف تشابه با تقریر صدرایی در شبهه عدم تطابق کامل با معاد قرآنی، دچار اشکالات عقلی نظری دیگری نیز می باشد.
    کلیدواژگان: معاد قرآنی، نفس، بدن دنیایی، بدن مثالی، بدن اخروی، صدرالمتالهین شیرازی، آریالا علی حکیم زنوزی
  • محمد نجاتی* صفحه 115
    چالش انگیزترین اقسام تناسخ، تناسخ ملکی است. در این مقاله بر خلاف مشی قاطبه تالیفاتی که نگاشته شده است؛ از ادله مشهور ابطال تناسخ ملکی صرف نظر شده و با استفاده از اصول فلسفه صدرایی به نقد و بررسی این مفهوم پرداخته شده است. این بررسی نشان می دهد در حوزه صدرایی سازگاری کاملی بین دوگانه های اصالت وجود و ابطال تناسخ ملکی وجود داشته است؛ به صورتی که می توان از این سازگاری به عنوان بهترین دلیل در رفع این چالش استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تناسخ، اصالت وجود، ترکیب، جسم، نفس
  • اسحاق طاهری سرتشنیزی صفحه 131
    ارسطو نفس را کمال نخست جسم طبیعی آلی خوانده و در تبیین حقیقت نفس، ساختار مفهومی ویژه ای را به کار بسته است. اساس این ساختار بر مفهوم «جوهر» استوار است. اما سخنان وی در تبیین حقیقت جوهر یک دست و همگون نیست. این ناهمگونی از اهتمام ارسطو در جمع اقوال فیلسوفان طبیعی قبل از سقراط و نظریه «مثل» افلاطون نشئت گرفته و سبب ناکارآمدی مساعی وی در تبیین حقیقت نفس گشته است.
    کلیدواژگان: نظریه جوهر، تعریف نفس، ارسطو، اصل نخستین، ماده و صورت
  • محمد عرب صالحی* صفحه 147
    این مقاله نقد مختصری است بر پاره ای از دیدگاه های گادامر که به عنوان «هرمنوتیک فلسفی» مشهور گردیده و طی آن درباره هستی شناسی فهم و تاریخ مندی ذاتی فهم نظریه پردازی شده است. از جنبه های مختلفی می توان به تحلیل و نقد آرای ایشان پرداخت؛ اما به دلیل ظرفیت محدود یک مقاله، موضوعات خاصی انتخاب و درباره آن به بحث نشسته ایم. در این نوشتار از سه جهت به نقد نظریه تاریخ مندی فهم پرداخته شده است؛ ابتدا بحث مهم نسبی گروی مطرح و علی رغم انکار گادامر، با دلایل متقن، نسبی گروی معرفت شناختی از لوازم انکار ناپذیر هرمنوتیک فلسفی دانسته شده است؛ سپس به نگاه گادامر به معنای «حقیقت» در علوم انسانی پرداخته و آن را مورد نقد قرار داده است؛ این مسئله از مباحث بسیار مهم و سرنوشت ساز در علوم انسانی است که شایسته تحقیقی ریشه ای و گسترده است. ایراد خودشکن بودن نظریه گادامر مبنی بر تاریخ مندی ذاتی فهم از دیگر مباحثی است که این مقاله بر آن اصرار دارد و در نهایت به موضوع مهم ذهن گرایی در نظریه گادامر پرداخته و این ایراد را با توجه به مبانی گادامر در مسئله فهم وارد نمی داند؛ گرچه اصل مبنا قابل بحث است.
    کلیدواژگان: گادامر، هرمنوتیک فلسفی، نسبی گروی، ذهن گرایی، فهم
|
  • Mohammad, Hasan Qadrdan Qaramaleki Page 5
    The author of this article will first explain four perspectives (mere corporeal resurrection, spiritual resurrection, ideal resurrection, and corporeal-spiritual resurrection) regarding the explanation of the Resurrection; he will then elaborately investigate and analyze the theory of the transcendental wisdom (the resurrection of the corporeal body without any matter). At the end his selected theory will be explained and some questions [regarding this theory] will be answered and criticized.
    Keywords: corporeal resurrection, rational, ideal, soul, creation of the soul, metempsychosis, the mechanism of this world, the hereafter, mustered body
  • Hasan Moallemi Page 35
    There are three theories about the creation of soul: it is created before body, with body or after body. The first theory is approved by some scholars of hadith and theologians, creation with body is the dominant theory of theologians and creation along with body is Mulla Sadra’s theory and his followers. Sadra’s theory is consistent with Quran’s verses but there are some opposite narrations which should be interpreted in accordance with Quran. In verses 12 to 14 of chapter Al-Muminun: “And indeed We created man from The breed of mud (12)…Then[by envoying soul into the body] We Made a complete creation (14)”, it clearly talks of the creation of soul along with body; there are some other verses which approve this idea as well and the narrations may be interpreted in accordance to this idea.
    Keywords: soul, creation, eternity, corporeal creation, spiritual creation, spiritual subsistence
  • Asqar Fazeli Page 59
    One of psychology’s most substructural matters in the transcendental theology is the corporeal creation and spiritual subsistence of soul. This subject can be investigated from many perspectives; but since it has been seriously criticized by some researchers, we will study its challenges in this article. The key point which solves the problem of the corporeal creation is paying attention to the existential intensification of soul. In fact the point that makes soul different from other abstract beings, in Sadra’s view, is soul’s existential intensification and evolution. Therefore most of the criticisms are either the result of soul’s movement of substances or the result of not paying attention to it.
    Keywords: soul, corporeal creation, spiritual subsistence
  • Mohammad, Mahdi Ghorgian, Narjesroodgar Page 85
    The theory of ‘resurrection of the body’ is a new idea, theorized by MullaSadra, which rationally justifies and demonstrates, for the first time, resurrection of the body in addition to the resurrection of the soul. Sadra believes his theory is completely in accordance with Quranic resurrection but his critics believe there is no such accordance. Aqa-Ali Hakim (teacher Zenoozi), one of the followers of the school of transcendental wisdom, has tried to present a more complete description for the resurrection of the body which is more in accordance with Quranic resurrection. His description has been considered by scholars and theosophists. There are some differences in the theorization – despite their common bases – of these two great theosophists; yet investigating their theories shows that although both theories are not completely in accordance with Quranic resurrection, but Aqa-Ali Hakim’s theory has some other rational and theoretical problems as well.
    Keywords: Quranic resurrection, soul, worldly body, ideal body, body in the hereafter
  • Mohammad Nejati* Page 115
    Body reincarnation is the most challenging forms of reincarnation. In this article, contrary to the generally work that written is void of known evidence of nullity of reincarnation and to make to use of principle of Sadra philosophy, this concept has been to review. This study shows that in the sadra field exist compatibility between the dual of principle of existence and nullity of reincarnation, and this compatibility to be use as the best reason to remove this challenge.
    Keywords: reincarnation, principle of existence, composition, body, soul
  • Eshaq Taheri Sarteshnizi Page 131
    Aristotle knows soul as: an actuality of the first kind of a natural body having life potentially in it. When explaining the essence of soul, he has used a special conceptual structure; the structure has been founded upon the concept of ousia. His statements, however, are not harmonious. And it is the fact produced by Aristotle himself, when trying to use two opposite views, those of presocratic natural philosophers and plato. Such being the case, he has failed to explain the essence of soul.
    Keywords: doctrine of ousia, definition of soul, Aristotle, fundamental matter, matter, form
  • Mohammad Arab Salehi* Page 147
    This article is a brief criticism of some of Gadamer’s views, known as “philosophical hermeneutics”, in which he theorizes the ontology of understanding and the essential historicity of understanding; his views can be analyzed and criticized from different perspectives, but due to the limited content of an article, only some subjects are chosen and discussed. The theory of the essential historicity of understanding is criticized in three ways in this article; first of all, the important discussion of relativity is discussed and is shown that one of the undeniable consequences of philosophical hermeneutics, despite Gadamer’s denial, is the relativity of epistemology, proved by substantial reasons. Then Gadamer’s view about the meaning of “reality” in liberal arts is explained and criticized. This is one of the most important and decisive discussions in liberal arts which desires a radical and extensive investigation. Another point insisted in this article is that Gadamer’s theory of the essential historicity of understanding is self-defeating. Finally the important topic of subjectivism in Gadamer’s theory is discussed and is shown that considering Gadamer’s bases in the matter of understanding, this reproof is not correct; although the base itself is discussable.
    Keywords: Gadamer, philosophical hermeneutics, relativity, subjectivism, understanding