فهرست مطالب

قبسات - پیاپی 62 (زمستان 1390)

فصلنامه قبسات
پیاپی 62 (زمستان 1390)

  • 186 صفحه، بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/12/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسن قدردان قراملکی صفحه 5
    خدا و صفات کمالی اش را چگونه می توان توصیف و تعریف نمود؟ آیا انسان همان طورکه معانی صفاتی منسوب به خود، چون وجود، علم، قدرت را می شناسد، معانی صفاتی منسوب به خدا را می تواند بشناسد؟ مقاله زیر درصدد پاسخ به این پرسش است که به تحلیل و بررسی شش نظریه (اشتراک لفظی، اشتراک معنوی، توصیف ناپذیری، بی معنائی، الهیات سلبی و تمثیل) می پردازد و با تحلیل و نقد نظریات مختلف از فرضیه (اشتراک معنوی) دفاع می کند.
    کلیدواژگان: خدا، توصیف، معنا، تصور، اشتراک لفظی و معنوی، الهیات سلبی، نظریه تمثیل
  • قاسم ترخان صفحه 33
    در حدیث معروف «سلسل‍هالذهب» که امام رضا آن را برای مردم نیشابور بیان فرمود، اگرچه توحید به مثابه پناهگاهی برای درامان ماندن انسان از عذاب الهی معرفی شده است، اما برای آن، شروطی وجود دارد. شرط لازم برای ورود به چنین جایگاهی، پذیرش ولایت است که بدون آن، این امکان برای انسان فراهم نمی شود تا در حصن توحید داخل شود.
    این نوشتار درصدد است با رویکرد عرفانی کلامی، با نگاهی به رابطه توحید و ولایت و جایگاه ولایت به عنوان دژ و پناهگاهی مستحکم برای درامان ماندن از عذاب الهی، به درک عمیقی از این روایت نائل آید و بیان کند که چگونه اعتقاد به ولایت، شرط لازم برای وصول به مقام توحید است.
    کلیدواژگان: توحید، امامت، ولایت، حدیث سلسله الذهب، پناهگاه، دژ
  • محمدکاظم علمی سولا*، زهرا محمدی محمدیه صفحه 63
    افلاطون از اولین فیلسوفانی است که به نحو عمیق و جامعی به مسئله خیر و خدا و رابطه این دو پرداخته است. در فلسفه او اصل خیر یک حقیقت وجودی می باشد و صرفا یک امر اخلاقی نیست. در این پژوهش دیدگاه او درباره اصل خیر و خدا و ابهامات مربوط به این دو مسئله مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت رابطه این دو مسئله در فلسفه او تبیین می گردد.
    برخلاف ادعای مشهور مبنی بر اینکه خدا در فلسفه افلاطون را که همان اصل خیر است، تنها خدای صانع می‎داند و او را خدای خالق نمی‎داند؛ این مقاله با تکیه بر شواهدی مستند از رساله های افلاطون، بر این باور است که خدای صانع، همان خدای خالق است؛ زیرا ایده ها را که قدیم زمانی در نظر گرفته شده‎اند، از عدم آفریده است و او در حقیقت عین اصل خیر می باشد.
    کلیدواژگان: اصل خیر، خدا، وجود، حقیقت، ایده، صانع، افلاطون
  • محمد جواد طالبی چاری صفحه 91
    وجود شیطان امری است که مورد تایید ادیان الهی، به ویژه دین مبین اسلام است. قرآن در سوره های متعددی به وجود شیطان اشاره نموده است: «قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من السجدین» (اعراف: 11 و...) قرآن در ادامه شیطان را دشمن آشکار انسان، و کار او را وسوسه و اغوا گری بیان نموده است. از طرف دیگر، براساس مبانی دینی و فلسفی، به ویژه حکمت متعالیه، عالم هستی، دارای نظام احسن است. ازاین رو، با توجه به وجود نقایص و شرور فراوان در جهان هستی از جمله شیطان، همیشه این پرسش در ذهن فلاسفه و دیگر دانشمندان، مطرح بوده که آیا نظام جهان موجود، بهترین نظام است یا نه؟
    در نگاه نخست، چنین به نظر می رسد که جهان عاری از هرگونه نقص و شر، بهترین نظام است. آنگاه این پرسش مطرح می شود که چرا در جهان حاضر، موجودی به نام شیطان وجود دارد که کارش اغوای انسآنهاست؟ ملاصدرا برپایه نظام فلسفی حکمت متعالیه خویش، جهان هستی را برآمده از نظام ربانی می داند، که در این صورت دارای بهترین شکل ممکن می باشد. آنگاه در مقام پاسخ به پرسش مذکور، وجود شیطان، را از حیث وجودی خیر دانسته و منافع متعددی را که جز خداوند متعال کسی بر آن احاطه ندارد، بیان می کند و در نهایت به تبیین ضرورت وجود شیطان در نظام احسن پرداخته است. تشریح نظر صدرالمتالهین با توجه به آثار او، به ویژه اسفار اربعه، مفاتیح الغیب و تفسیر قرآن کریم، وظیفه ای است که ما در این مقاله به آن پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: نظام احسن، وجود شیطان، مظهر قهر و غضب، ثنویت
  • سمیه کامرانی، علیرضا قائمی نیا، ولی الله عباسی صفحه 121
    بحث از تجربه دینی به عنوان گوهر دین در دوره جدید توسط برخی از متفکران مسیحی، به ویژه شلایرماخر برای نجات دادن مسیحیت از انتقادات روشنفکران مطرح شد. از دیدگاه شلایرماخر، گوهر دین و دین داری نوعی تجربه دینی است، نه معارف عقلی و اخلاقی. مقاله حاضر پس از تبیین بحث و طرح مباحث مقدماتی و زمینه های ظهور تجربه گرایی دینی، دیدگاه تجربه گرایان دینی درباره گوهر دین را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، گوهر دین، شلایرماخر، نظریه حسی بودن
  • محمود شکری، یارعلی کرد فیروزجایی صفحه 133
    ملاصدرا و دکارت دو فیلسوف هم عصر اند و بر جوهریت نفس و بدن تاکید کرده، انسان را متشکل از این دو جوهر که یکی مجرد و دیگری مادی است می دانند. آنچه دیدگاه این دو فیلسوف را در مقابل هم قرار می دهد، نحوه تمایز نفس و بدن است. براساس دیدگاه دکارت، باید گفت تمایز نفس و بدن ذاتی است، اما طبق دیدگاه ملاصدرا، که بر مبنای آن، نفس و بدن هرکدام مرتبه ای از مراتب دیگری محسوب می شوند، تمایز میان آن دو همانند تمایز و تباین موجودات هستی، ذاتی نیست، بلکه مرتبه ای است. نگارنده بر همین اساس در مقام مقایسه، ثنویت نفس و بدن را بر مبنای دیدگاه دکارت «ثنویت ذاتی» و بر مبنای دیدگاه ملاصدرا «ثنویت تشکیکی» نام نهاده و در آخر به این نتیجه می رسد که طبق دیدگاه ملاصدرا ثنویت نفس و بدن به معنای دکارتی آن، ذهنی و اعتباری است، نه خارجی و حقیقی.
    کلیدواژگان: نفس، بدن، غده صنوبری، حدوث جسمانی نفس، حرکت جوهری، ترکیب اتحادی
  • محمدرضا جباران صفحه 155
    هدف پژوهش حاضر، اثبات ضرورت اخلاق مداری در فرایند تولید علم، بر مبنای اصول اخلاقی اسلام است. روش پژوهش نیز، تحلیل تطبیقی از نظریات فلاسفه علم و دانشمندان اخلاق معاصر، به ویژه متفکران غربی و منابع اسلامی درمورد موضوع پژوهش است. متفکران معاصر ما تولیدکنندگان علم و جامعه علمی را موظف به رعایت اخلاق می دانند و در استدلال بر ثبوت این وظیفه، به اصولی استناد می-کنند که نه تنها در اخلاق اسلامی پذیرفته شده هستند، بلکه از اصول مبنایی دین اسلام و اخلاق اسلامی به شمار می روند. مهم ترین اصولی که در این زمینه مورد استناد دانشمندان قرار گرفته و در اخلاق اسلامی نیز جایگاه محکمی دارند، ضرورت حراست از حق و علم است. در این نوشته پس از بررسی تطبیقی این دو اصل، اصل جدیدی با عنوان اصل ضرورت حراست از نفس را به عنوان اصلی که به طور خاص از رویکرد اسلامی به اخلاق ناشی می شود، مطرح کردیم. در نتیجه پژوهش ما به این هدف که «ضرورت اخلاق مداری در تولید علم بر مبنای اصول اخلاقی اسلام قابل اثبات و دفاع است» دست یافت.
    کلیدواژگان: اخلاق، علم، تولید علم، اخلاق مداری، ضرورت، حق، نفس
|
  • Mohammad, Hasan Qadrdan Qaramaleki Page 5
    How can we define and describe God and his perfect attributes? Can human being comprehend the meaning of the attributes assigned to God just like he comprehends the meaning of the attributes assigned to himself such as existence, knowledge and power? This article will try to answer these questions and will investigate and analyze six theories in this regard (univocality and equivocality, indescribability, meaninglessness, theology of negation, analogy); criticizing these theories, the author's hypothesis (univocality) will be defended.
    Keywords: God, description, meaning, conception, univocality, equivocality, theology of negation, the theory of analogy
  • Qasem Tarqan Page 33
    In the famous narration of selselat-o-zahab, narrated from Imam Reza directed to the city of Neishaboor, believing the unity of God is produced as a shelter against the Divine punishment; yet it has some conditions. The essential condition to enter this shelter is to accept velayah; without accepting velayah, it is not possible for human to enter the haven of monotheism.This article will try to consider the relation between unity of God and velayah, and the position of velayah as a strong shelter against the Divine punishment with a mystical-theological approach; and will try to deeply understand this narration. This article will show how believing in velayah is an essential condition to become monotheist.
    Keywords: unity of God, Imamate (leadership), velayah (saintship), the narration of selselatozahab, shelter, haven
  • Mohammad, Kazem Elmi Soola*, Zahra Mohammadi Mohammadieh Page 63
    One of first philosophers who deeply and comprehensively considered the issue of good and God and their relation is Plato. According to his philosophy, the principle of good is an existential reality and is not a mere ethical issue. Plato's view regarding God and the principle of good and the ambiguities of the two will be investigated in this article and finally the relation between the two will be explained according to Plato's philosophy.Unlike the famous claim which says Plato believes God, which is the same as the principle of good, as the designer and not the creator, this article will prove, based on some evidences documented by Plato's treatises, that God as the designer is the same as God as the creator; because he has created the ideas, which are considered eternal, from nothingness and he is in fact identical with the principle of good.
    Keywords: the principle of good, God, existence, reality, idea, designer, Plato
  • Mohammad, Javad Talebi Chari Page 91
    The existence of Satan is confirmed by the Divine religions especially Islam. Quran has mentioned the existence of Satan in many chapters: "then We said to the angels,'Prostrate before Adam.' So they [all] prostrated, but not Iblis: he was not among those who prostrated" (verse 11, chapter Araf). Quran then considers Satan as an obvious enemy for human being and explains that his main function is to tempt and mislead human. On the other hand, the world of existence has the most excellent order according to religious and philosophical bases, especially the transcendental theosophy. Considering the plenty of deficiencies and evil in the world, including the Satan, the following question has always been present in the minds of philosophers and other scholars: is the present order of the world the most excellent order or not?In the first glance it seems that in the best system and order there should be no deficiency and evil. Then this question comes to mind: why is there an existent, named Satan, in the present world whose function is to mislead human being? Molla Sadra believes, based on his philosophical system of the transcendental theosophy, that the origin of the world of existence is the Divine system which thus has the best form possible. Then answering the mentioned question, he says the existence of Satan is good; he explains various benefits for his existence which only God is aware of all of them. Finally the necessity of existence of Satan in the most excellent order is explained. The perspective of Molla Sadra is explained based on his books in this article, especially 'Asfar Al-arbaeh', 'Mafatih Al-Ghaib', 'Tafsir Al-Quran Al-karim'.
    Keywords: the most excellent order, existence of the Satan, being the incarnate of dominancy over all powers, anger, dualism
  • Somayyeh Kamrani, Ali, Reza Ghaemi, Nia, Valiollah Abbasi Page 121
    To rescue Christianity from the reproofs of the intellectuals, some Christian scholars, especially Schleiermacher, have posed the idea of religious experience as the essence of religion in the recent decades. Schleiermacher believes the essence of religion and piety is a kind of religious experience and it is not the rational and ethical knowledge. After explaining this discussion and mentioning the preliminary points and the background of appearance of religious empiricism, the author, in this article, has investigated and criticized the idea of empiricists regarding the essence of religion.
    Keywords: religious experience, the essence of religion, Schleiermacher, the theory of being esthetic
  • Mahmood Shokri, Yar, Ali Korde Phiroozjai Page 133
    Molla Sadra and Descartes are two contemporary philosophers who emphasize on the fact that soul and body are substances and believe that human being is constituted from both substances – yet one is abstract and the other is materialistic. But the way they distinguish between the soul and the body makes their ideas converse. Descartes believes soul and body are intrinsically different and Molla Sadra believes their difference is not intrinsic – unlike the difference between other beings in the universe - rather they are different in their degrees; he believes that the soul and the body are both a degree of one another. Comparing the two perspectives, the author has named Descarte's view regarding the duality of soul and body 'intrinsic duality' and Molla Sadra's view in this regard 'graded duality'. Finally the author concludes that according to Molla Sadra's view, the duality of the soul and the body as pictured by Descartes is conceptual and hypostatized not real and external.
    Keywords: soul, body, pineal body, the corporeal contingency of soul, movement of substance, unitary combination
  • Mohammad, Reza Jabbaran Page 155
    The purpose of this article is to prove the necessity of morality in the process of producing science based on Islam's ethical principles. The method of this research is to perform a comparative analysis of the theories of philosophers of science and the contemporary scholars of ethics in this subject, especially the Western scholars and Islamic sources. Our contemporary scholars obligate the producers of science and the scientific community to respect ethics; their reason is the principles which are not only accepted in Islamic ethics, rather they are considered the basic principles of the religion of Islam and Islamic ethics. The necessity of preserving rights and science is the most important principle used by the scholars in this regard which has a firm position in Islamic ethics as well. After a comparative analysis of these two principles in this article, a new principle titled 'the necessity of preserving soul' is presented which is specifically the result of an Islamic approach to ethics. The result of this research is: 'the necessity of morality in the production of science is provable and defendable on the basis of Islam's ethical principles'.
    Keywords: ethics, science, production of science, morality, necessity, right, soul