فهرست مطالب

نشریه فقه و حقوق خانواده
پیاپی 28 (زمستان 1381)

  • 160 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/11/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فائزه عظیم زاده اردبیلی صفحه 5
  • طوبی شاکری گلپایگانی صفحه 9
    در شماره پیش در تبیین قاعده لا یبطل و مساله حمایت از حق حیات فرد بر ضرورت تاملات مبتنی بر فقه حکومتی در منابع فقهی تاکید شد.
    فقه حکومتی به مثابه روش معرفتی خاص در منابع فقهی و متمایز از فقه سیاسی است که در کنار فقه خانواده، جزا، معاملات و عبادات و... مجموعه فقه اسلامی را تشکیل می دهد.
    در روش شناسی مبتنی بر فقه حکومتی علاوه بر فرد، جامعه نیز عامل مؤثری در عملیات استنباط حکم از منابع مورد نظر مجتهد است؛ لذا در استنباط حکم، تحقق مقاصدالشریعه و ملاکات احکام از نظر فقیه دور نمی ماند. بنابراین قواعد فقهی مانند قاعده عدالت، قاعده سمحه و مصلحت تسهیل، قاعده لا ضرر و لا حرج و قاعده لا یبطل و... در این روش شناسی، مفهومی نو می یابد و به مثابه اصول راهبردی، عملیات استنباط را جهت می بخشد.
    ما در بررسی های قبل، در مستندات، محدوده و کاربرد و تبیین مفردات قاعده بحث کردیم، لکن مساله مهم در قاعده لا یبطل و حمایت از حق حیات فرد، تعارض آن با مهدور الدم بودن بعضی از عناوین در فقه جزای اسلامی است؛ لذا در این شماره، مساله مهدور الدم بودن «مرتد» و «ساب النبی» را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در بررسی هر عنوان در سه مقوله آیات الاحکام، روایات و فقه امامیه بحث خواهیم کرد.
    از طرف دیگر به دلایل ناشی از روش شناسی مبتنی بر فقه حکومتی، علاوه بر تاکید بر علم اصول و قواعد فقهی، تامل در سنت تاریخی عصر صدور و شرائط تاریخی حاکم بر فقه شیعی و تاثیر آن در عملیات اجتهاد را ضروری می دانیم.
    کلیدواژگان: قاعده لایبطل، مهدور الدم، محقون الدم، مرتد، ساب النبی، ماهیت مجرمانه، سنت تاریخی خاص
  • لیلا اسدی صفحه 37
    مطابق ماده 1133 قانون مدنی ایران که بر مبنای شرع مقدس اسلام وضع گردیده است، مرد هرگاه بخواهد می تواند زوجه دائمی خود را طلاق دهد. مقنن در جهت تقیید اطلاق این ماده، محدود نمودن حقوق مرد و حفظ حقوق زنی که شوهرش قصد طلاق او را دارد، تمهیداتی را در نظر گرفته است، از طرفی اجرای حق طلاق، مرد را محدود به تشریفاتی از جمله مراجعه به دادگاه صالح و اخذ گواهی عدم امکان سازش نموده و از طرف دیگر حقوقی برای زن در نظر گرفته که زوج هنگام طلاق مکلف به ایفای آن است. برخی از این حقوق جنبه آمره دارد که در قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 1371 احصا گردیده و عبارت است از تادیه مهریه براساس شاخصهای تورم، نحله و اجرت المثل و نفقه ایام عده. برخی دیگر جنبه آمره ندارد و در صورتی الزامی است که به عنوان شرط ضمن عقد مورد توافق زوجین قرار گرفته باشد؛ مانند شرط تنصیف دارایی هایی که زوج در زمان زندگی مشترک بدست آورده است؛ این شرط از شروط پیشنهادی است که شورای عالی قضایی آن را طی دستورالعملهای شماره 34823/1 و 31823/1 به ترتیب در سالهای 1361 و 1362 در عقدنامه ها می گنجاند و در صورت توافق زوجین بر آن، چنانچه زوج خواهان طلاق شود، مکلف است نصف دارایی خود را به زوجه منتقل نماید.
    کلیدواژگان: طلاق رجعی، نفقه ایام عده، نحله، اجرت المثل، مهریه، خسارت تاخیر تادیه، تنصیف دارایی زوج، شرط ضمن عقد
  • عزت سادات میرخانی صفحه 70
    یکی از ویژگی های عصر ما، توسعه فزاینده شیوه های بهره مندی از ابزار و تکنیک های نوین است که بشر امروز را در تطبیق با مکانیزم جدید زندگی، دچار بحرانهایی کرده است.
    لازمه چاره اندیشی در بهینه سازی مطلوب از فن آوری مدرن، تدوین قوانین کارآمدی است که بشر را در گستره ارتباطات فردی، اجتماعی و بین المللی یاری رساند و او را بر حل مشکلات موجود توانا سازد.
    جایگاه چنین تحولاتی در اندیشه پویای اسلامی، این ضرورت را قطعی می نماید تا در صدد تعاملی صحیح و مناسب برآید. بخش عمده ای از این رسالت بر عهده مجتهدان و فقی هانی است که به نیازها و راه حل مشکلات می اندیشند. در این نوشتار، موضوع اجتهاد و فقه پویا و ضرورت اندیشیدن به مسایل نوین، از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فقاهت، فقه پویا، فقه سنتی، اجتهاد، استنباط، توسعه، اعلمیت
  • فریبا حاجعلی صفحه 96
    یکی از مهمترین ویژگی های شریعت جاودانه، سازگاری احکام آن با تغییرات زندگی بشر در گذر زمان است. زیرا دین، برنامه و روش زندگی انسان می باشد که البته یکنواخت نیست. در بحث تغییر پذیری احکام دین، بررسی احکام «ثانویه» به عنوان یکی از اشکال قابل تصور برای تغییر احکام، ضروری به نظر می رسد. زیرا در مقام تمییز احکام ثابت از متغیر و با توجه به عوامل تغییر احکام، تغییر عنوان موضوع حکم، موجب تبدیل حکم اولیه به حکم ثانویه می شود. از آنجا که گاهی احکام تابع عناوین خاصی هستند، در صورت عروض عنوان جدید بر موضوع حکم، ولو هیچگونه تغییری در موضوع حاصل نشود، تغییر حکم اولیه تحت شرایط خاصی که برای مکلف پیش می آید، امری الزامی است؛ این طریق تغییر حکم، از سوی شارع مقدس جعل گردیده و ادله حجیت آن، احکام ثانویه را در زمره احکام واقعی قرار می دهد. در اینجا نکته مهم، ملاک مقدم داشتن حکم ثانوی بر حکم اولی است. در آن بخش از احکام که ادله احکام، ادله لفظی هستند، وجه تقدم حکم ثانوی، حکومت ادله آن بر ادله حکم اولی است؛ و در جایی که ادله، عقلی باشند، حکم تابع ملاک اقوی است و کاری به لسان دلیل ندارد و ضوابط تزاحم بین احکام مد نظر قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: حکم، عوامل تغییر احکام، موضوع حکم، احکام ولائی یا حکومتی، حکم اولیه، حکم ثانویه، حکومت، تزاحم
  • منیره حق خواه صفحه 129
    مجموعه قوانین مدنی کشور ایران بر پایه حقوق اسلام و مذهب شیعه تدوین گردیده است و با توجه به وجود اختلاف نظر در آرای فقها، قانون مدنی آرای مشهور فقهای شیعه را پذیرفته است؛ بنابراین مبانی قوانین مدنی را در علم فقه باید جستجو کرد و در تحلیل علم فقه، تعمیق در مبانی اصولی لازم است. اهمیت این موضوع زمانی واضح تر می شود که تاثیر متقابل علم حقوق با علم اصول مورد توجه قرار گیرد.
    نوشتار حاضر به بررسی جریان اصل استصحاب در ابعاد تقنین، تفسیر و اجرای قوانین مدنی می پردازد. و بازتاب مبانی اصولی اصل استصحاب را در حقوق اموال، اشخاص و ادله اثبات دعوا تبیین می کند.
    کلیدواژگان: استصحاب، شک در مقتضی، اصل تاخر حادث، اماره قضایی، اماره قانونی، اصاله الصحه
  • زینه عرفت پور صفحه 152
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    سمیه عبداللهیان صفحه 161
|
  • Touba Shakeri Golpayegani Page 9
    After defining the formulaic principle of under protection of law, our article in the previous edition emphasized the need of the protection of an individual’s right to live to be pursued in accordance with the administrative jurisprudence. The administrative jurisprudence stands out as a separate methodology within the religious jurisprudence, which is also comprised of the family jurisprudence, and laws on punishment, agreements and religious observance, among other things. In the methodology of the administrative jurisprudence, not only the individual but also society is the factor affecting the religious jurist’s efforts to infer the specifics of a verdict on the basis of relevant sources.Doing this, he has to take into consideration the proper purpose of both the Shari’a law and the religious principles, together with their complete fulfillment. For this reason the law of the religious jurisprudence assumes, in the same way as any other Islamic law does, a new meaning and role in directing the process of defining the specifics of verdicts.However, the important thing to examine is the fact that the principle given above contradicts some of the categories of verdict in the Islamic law of punishment.In the present article some of the categories are surveyed from the points of view of the religious principles, the prophet’s traditions, and Shi’a jurisprudence. Similarly, the following items are of significance for the survey: the reasons obtained by way of the methodology of the administrative jurisprudence, the sciences of the religious principles and the religious jurisprudence, considerations about the traditions at the time of their issuance, and the historical conditions affecting Shi’a jurisprudence, as well as their effect on the religious jurisprudence.
  • Leila Asadi Page 37
    In accordance with article 1133 of the Iranian civil law, established on the holy Shari’a of Islam, “a husband is, at any time, able to divorce his wife”. Iranian legislators consider new regulations necessary for restricting the modes of the interpretation of the article, and limiting a husband’s right to divorce as well as protecting the rights of a woman approaching a divorce. The husband has to observe some formalities, which limit his right to divorce, such as having a marital court issue a certificate of the lack of any chance of a continued marital life. Some laws passed are imperative, and are defined in the 1371 amendment law of regulations for a divorce. These laws are comprised of the following four items: the payment of the marriage portion in accordance with the rate of inflation, an obligatory gift apart from the marriage portion, the quantum meruit, and the alimony for the period of the abstention in the case of divorce.In contrast, other laws are not imperative, but make the fulfillment of a condition obligatory on a mutual agreement upon it at the time of making the marriage contract. One of these laws is the agreement about sharing, with the wife, the property that the husband accumulates during the marital life. The agreement is one of those that the Supreme Court proposed and included in marriage contracts by way of its instructions 1,34823 and 1,31823 of the years 1361 and 1362, respectively.
  • Dr. Ezzat Al-Sadat Mirkhani Page 70
    One of the characteristic features of our era is the constant development of the ways to use the most modern inventions of means and methods. In an attempt to redress the balance in the modern way of living, this has in its turn, made the modern individual confront serious problems. In seeking solutions to them, it is necessary to prepare practical laws in order to ensure the harmless use of modern technology. Such laws will support her in the world of relations on individual, social, and international levels, enabling the person to solve the arising problems. It is an absolute necessity to bring about such changes in dynamic Islamic thinking so that sound and appropriate interactions can take place. The religious jurists who are concerned about people’s need of interaction and the arising problems are to a great extent responsible for new religious jurisprudence. In this paper the religious jurisprudence, the dynamic religious jurisprudence, and the necessity of concern for modern issues are surveyed from various relevant points of view.
  • Dr.Fariba Hajjali Page 96
    One of the most important distinctive features of the eternal Shari’a is the harmony of its regulations with changes that naturally arise in human life. As a matter of fact, religion is the flexible model and way of life.Considering the flexibility of the religious principles, it seems necessary to examine the secondary principles as one of the things permitting change. In differing the inflexible from flexible principles, on the one hand, and considering the reasons triggering the change of the principles, on the other hand, any change in the appellation of a principle changes a primary principle into a secondary one. As religious principles are sometimes dependent on their specific appellation, the change from the primary into secondary principle becomes necessary if the principle has been given a new appellation due to the specific circumstances existing for the person observing the principle, even though the principle itself has not undergone any change.This way of initiating change in the religious principles is performed by Shari’a scholars, and the justifying evidence for its righteousness assures its place in the rank of observable principles. In consequence of this, the reason for the preference of a secondary principle over a primary one as such is important. In taking the oral justifying evidence into consideration, the preference of the secondary principle is due to the dominance of its justifying reason over the preliminary principle. Considering, on the contrary, the logical justification, the principle is dependent on the strongest evidence. Then the conflicting laws for a principle are necessarily attached importance to rather than the oral justifying evidence.
  • Monireh Hagh Khah Page 129
    The Iranian code of the civil law has been established on the Islamic law and Shari’a beliefs. Despite the difference of opinions among the Islamic scholars, the civil law has adopted the foremost opinion of the Shi’a religious jurists. Subsequently, the sources of the Iranian civil law have to be sought for in the Islamic jurisprudence. In probing into the sources of the Islamic jurisprudence it is, similarly, necessary to examine the religious principles. Having an interactive effect on each other, the Iranian civil law and the religious principles are of obvious significance.The present article aims at surveying the issue of istishab, legal presumption of continuity of the status quo in doubtful cases, from the viewpoints of law, its interpretation, and the ways of putting the civil law into effect. It also explains as to how the sources of the religious principles of this specific concept are reflected in the laws on property, individuals, and evidence in substantiation of a claim.