فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 23، زمستان 1383 و بهار 1384)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 23، زمستان 1383 و بهار 1384)

  • 168 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1384/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی الله بداشتی صفحه 3
    میرداماد و ملاصدرا دو استوانه حکمت اسلامی ایران زمین اند که یکی از استرآباد و دیگری از شیراز برخاسته و در اصفهان به هم می رسند. هر یک صاحب اندیشه هایی ژرف در مسائل حکمت الهی، از جمله در جهانشناسی است که این مقاله مختصر به پاره ای از مبانی فکری و دیدگاه های آنان در این باب میپردازد بحث اصالت وجود یا ماهیت و تعلق جعل به ماهیت یا وجود، از مبانی مورد اختلاف، و مباحثی چون حرکت جوهری، حرکت سرمدی افلاک، حدوث دهری عالم یا حدوث زمانی بدون ابتدای زمانی آن، و ربط حادث و قدیم از مسائل مورد توجه این دو حکیم در باب جهانشناسی است که هر یک نظریه خاصی درباره آنها ابراز داشته اند که در حد مجال این نوشتار بررسی خواهد شد.
    کلیدواژگان: اصالت وجود، اصالت ماهیت، حرکت جوهری، زمان، دهر، سرمد، حدوث دهری و حدوث زمانی
  • داود محمدیانی صفحه 28
    وجودشناسی (Ontology) یکی از عمدهترین مباحث فلسفی است که در فلسفه جدید غرب بدان بیمهری شده است. در دوران جدید، مارتین هایدگر برای احیای وجودشناسی تلاش زیادی کرد و مانند ملاصدرا کوشید تا از قلمروی مفهومی وجود فراتر رفته و به عرصه حقیقت عینی وجود نزدیک شود.
    از نظر هایدگر شناخت وجود تنها در شناخت دازاین و تحلیل اگزیستانسی مقدور است و ملاصدرا هم راه شناخت وجود را ادارکات حضوری انسان می داند. هر دو فیلسوف در فلسفه وجودی خود، مباحث مهمی درباره انسان، جهان، خدا، حرکت، زمان و لوگوس یا کلام الهی مطرح کرده اند که به اختصار در این مقاله بررسی ومقایسه میشود.
    کلیدواژگان: وجود، وجود شناسی، اصالت وجود، لوگوس و کلام الهی، حرکت
  • حسین اترک صفحه 58
    مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد 9 است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته است. انوار حضرت امیرالمؤمنین 7، فاطمه 3، ائمه اطهار، انوار 124 هزار پیامبر، عرش، کرسی، لوح، بهشت و انوار مؤمنین از نور وجودی پیامبر اکرم 9آفریده شده است. آب اولین مخلوق در عالم اجسام است که با واسطه از نور پیامبر 9 خلق شده و از آن تمام این عالم ماده در شش روز از ایام ربوبی پدید آمده است.
    کلیدواژگان: نور، عقل، روح، عالم انوار، خلق
  • فولادی، یوسفی صفحه 81
    مقاله حاضر به بررسی نظریه مولوی درباره عقل میپردازد. وی عقل را دارای انواع مختلف می داند و برای هر کدام کارکرد خاص تعریف میکند. عقل جزئی به مصلحت اندیشی معروف است و چندان با عشق سرسازگاری ندارد اما عقل کلی آدمی را از قید بندگی می رهاند و به مراتب عالی کمال می رساند.
    در این مقاله با استناد به اشعار مولوی علاوه بر توضیح مراتب عقل، به تقابل برخی از مراتب آن با عشق هم پرداخته شده است.
  • عین الله خادمی صفحه 112
    متکلمان مسلمان در برابر قاعده «الواحد لایصدر عنه الا الواحد»، به دو دسته تقسیم شدند. برخی که دارای گرایشهای فلسفی قویتر بودند، از این قاعده و یکی از نظریه های نظام فیض دفاع کردند؛ برای نمونه خواجه نصیرالدین طوسی فیض را با زبان ریاضی و به صورت نمادین تقریر کرده است. اما اکثریت متکلمان مسلمان با قاعده الواحد و نظریه های ارائه شده درباره نظام فیض به مخالفت پرداختند. مخالفت گروه اخیر از دو حیث روانشناختی - نظریه های ارائه شده درباره نظام فیض نافی قدرت مطلقه و اختیار الهی هستند - و منطقی - تحلیل حکمای مشائی درباره اعتبارات مختلف در عقل اول و نقش آنها در پیدایش کثرت نادرست است - قابل بررسی است.
    کلیدواژگان: نظام فیض، قاعده الواحد، حیثیات عقل اول، متکلمان
  • قدرت الله قربانی صفحه 126
    مسئله مابعدالطبیعه به عنوان اساسیترین پرسش در اندیشه کانت و هایدگر، کل نظام فلسفی آنها را تحت تاثیر قرار داد. از این رو، مسئله عمده کانت، چالش های اساسی عقلگرایی و تجربهگرایی با مابعدالطبیعه زمان او بود که باعث بطلان و شکست مابعدالطبیعه گردید. لذا تلاش عمده او نجات مابعدالطبیعه از جزمیاتی بود که گریبانگیر آن شده بود. هایدگر نیز مثل کانت، توجه اصلی خود را به مابعدالطبیعه معطوف کرده و مابعدالطبیعه زمان خود را دچار بحرانهای اساسی می دانست و درصدد بود تا به احیای دوباره اساس آن بپردازد.
    کانت امکان یا عدم امکان مابعدالطبیعه را به امکان صدور احکام تالیفی پیشین در آنهااحاله کرد و با تبیین نحوه کارکرد مقولات حس و فهم، و نشان دادن اینکه اطلاق آنها تنها در عالم تجربه و پدیدار است، مفاهیم ناپدیداری و اشیاء فی نفسه را به علت اینکه مفاهیم عقلی صرف هستند، از قلمرو علم انسان خارج کرد و نشان داد که اگر ما مفاهیم عقلی را با استفاده از مقولات فاهمه برای اثبات مسائل مابعدالطبیعه مانند آزادی، خلود نفس و خدا به کار ببریم، دچار تناقض میشویم. پس چون مابعدالطبیعه دارای احکام غیرتجربی و تحلیلی پیشین هست، امکان کاربرد احکام تالیفی پیشین در آن وجود ندارد. بنابراین، مابعدالطبیعه به عنوان یک علم، غیرممکن و باطل است، اما به عنوان یک تمایل و استعداد طبیعی وجود آن مورد تصدیق است.
    هایدگر نشان داد که نقد عقل محض کانت طرحی بود برای احیای مابعدالطبیعه، از این رو، کانت مسئله امکان هستی را در مابعدالطبیعه به پرسش از امکان وجود احکام تالیفی پیشین ارتباط داد. اما در عین حال، نحوه مواجهه هایدگر با مابعدالطبیعه تفاوت زیادی با کانت داشت؛ یعنی از آنجاکه وجود برای او مقام اول داشت، بحران مابعدالطبیعه را ناشی از غفلت از وجود و پرداختن به موجودات، و تغییر معنای حقیقت از انکشاف وظهور به مطابقت می دانست که در نتیجه آن، انسان به عنوان فاعل شناسا محور موجودات و حقیقت شده است. هایدگر سپس با طرح ویژگی های گوناگون وجود، بالاخص اوصاف دازاین، مانند زمانمندی، جهانمندی، زبان و غیره، درصدد احیای اساس مابعدالطبیعه بود، اما به این نتیجه رسید که احیای مابعدالطبیعه اساسآ غیرممکن است و لذا باید از آن گذشت، که او با این گذشت، کل تفکر مابعدالطبیعی غرب را پشت سر میگذارد تا اینکه به تفکر، متفکران عهد پیش از سقراط، چون هراکلیتس و پارمنیدس برسد تا تذکر نسبت به وجود امکانپذیر گردد.
    کلیدواژگان: وجود، مابعدالطبیعه، شی ء فی نفسه، فاهمه، دازاین
  • اسدالله آژیر صفحه 151
    جایگاه عیسی7 در ادبیات قرآن و پس از آن در احادیث نبوی جایگاهی یگانه است. این نوشتار به جایگاه عیسی7 در آخرالزمانباوری اسلامی میپردازد، که به ویژه در منابع اهل سنت جایگاه خاصی را داراست. موضوع مزبور در منابع روایی تحت باب کتاب اشراط الساعه گنجانیده شده است. یکی از علائم یا نشانه های فرارسیدن «ساعه» یا قیامت، نزول عیسی7 از آسمان است که با نشانه های دیگری همانند خروج مهدی و دجال همراه است.
|
  • Ali Allahbedashti Page 3
    Mir Damad and Mullah Sadra were two leading figures in the realm of Islamic philosophical thought, the former from Astarabad (later name Gorgan) and the latter from Shiraz. They met each other at Isfahan. Each of them had his own profound thoughts in resolving Islamic philosophical debates. The present article deals with some of their thoughts and viewpoints on cosmology. The topics dealt with in this paper are as follows: originality of existence, the essential movement, the eternal movement of the universe, the temporal advent of the universe, or the temporal advent without its point of origin in time, and the relation of caused and the eternal.
  • Davood Muhammadiani Page 28
    Ontology is one of the most important issues in the western philosophy which is neglected in the modern period. Recently, Martin Heidegger has made many efforts to renew the statues of ontology in western philosophy. He, like Mulla Sadra attempts to go beyond conceptual realm and comes near to the realm of discovering the reality of existence.In Heidegger's view the only way for knowing the existence is to understand and analyze the concrete and real existence of the things especially human beings. Mulla Sadra also takes the knowledge by presence the best way for knowing the reality of existence.Both philosophers discussed in their existential philosophy some important issues such as cosmos, God, motion, time and Logos (God's word).
  • Hossein Atrak Page 58
    According to Quranic verses and traditions, there are two broad spheres of creation. That is, the sphere of light and that of objects. Depending on the former, the sphere of light functions as the guide light for the sphere of objects. The first Divine creation was the existential light of the Prophet Muhammad, of which everything else appeared. It was the origin of the whole enterprise of creation, for which there have been other designations such as intellect, light, soul, and pen. The light of the Infallibles, i.e. Imam Ali, Lady Fatima, other Imams, the prophets and apostles, the Divine Throne, the Divine Table, the Paradise, and the souls of believers were all derived from the light of the Prophet Muhammad. In the sphere of objects, water was the first creation, which was ultimately from the light of the Prophet. Then the whole universe came into being within six days in the Divine scale of time.
  • Muhammad Fouladi, Muhammad Reza Yosofi Page 81
    The present paper concerns Mowlana's views of the intellect. He believes in a hierarchical ranking for the intellect as well as drawing some divisions within the intellect. The most important of these divisions concern holistic/major vs. partial/minor intellect, describing each in terms of the weaknesses and strengths found.Out of the negative features of partial /minor intellect, he refers to the point that it denies love, discards repentance, and proves incoherency where consistency is a requirement. On the other side, the holistic or major intellect relieves man from worshipping lustful desires and egocentric feelings and prevents him or her from going astray. It is this intellect which elevates him or her far above the level of angels and gets him or her close to God. The conflicts of intellect vs. love, intellect vs. soul, and that of madness are dealt with in the final section of this paper.
  • Eynollah Khademi Page 112
    Faced with the rule "Only one is generated from one", Muslim theologians are divided into two camps. Those who had more powerful philosophical leanings and orientations defended this rule and accepted one version of the theory of emanation. For example Nassir al-Din Tusi formulated the rule in terms of a mathematic and symbolic language. Over against this trend, a great majority of Muslim theologians opposed the rule. The latter camp's rejection of the emanation deserves reflection from two perspectives a-psychologically it seems that the theory of emanation contradicts the omnipotence and free will of God and b- logically the peripatetic philosopher's analysis of the first intellect mostly proves erroneous.
  • Qodratollah Qorbani Page 126
    The question of metaphysics has played a key role in the philosophy of Kant and Heidegger Hence it made impressions on their philosophies, too. It follows that the major question Kant was confronted with was major metaphysical challenges present in his time in the rationalistic and empirical trends which led on to the fall of metaphysics. Hence Heidegger's chief contribution focused on rescuing metaphysics from the superstitions associated with it. Like Kant, Heidegger directed his attentriuon to metaphysics, hence regarding his contemporary metaphysics entangled with major crises which necessitated its foundations being rescued.
  • Asado-Alahh Azhir Page 151
    Jesus Christ holds a special status in the Quranic literature and in the hadith related from the Prophet Muhammad. The present article deals with the status of Jesus Christ in Muslim's conviction in the End of Time, for it has a noteworthy position in Sunnite hadith sources. This topic is categorized under the topic of kitab ishrat al-sa`a "book of the features of the time". One of the signs of the advent of "sa`a "the time", or Resurrection, is the coming down of Jesus from the heavens. This will be take place along with the advent of the Infallible Imam al-Mahdi as well as that of Dajjal.