فهرست مطالب

پژوهش های فلسفی - کلامی - سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 65، پاییز 1394)

فصلنامه پژوهش های فلسفی - کلامی
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 65، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد ذبیحی، محمود صیدی صفحات 1-20
    نظریه مثل و صدور کثرات از واحد حقیقی ایده مثل افلاطونی که راهی برای رهایی از برخی اشکالات پیرامون شناخت اشیاء، توجیه کثرات و یافتن مبدا نهایی ثابت برای موجودات متغیر بود، چندان طول نکشید که در عرصه معرفت شناسی و شناخت اشیاء دشواری های بسیاری را پدید آورد. در دنیای اسلام نظریه مثل افلاطونی مخالفان و موافقان نامداری دارد.سه فیلسوف بزرگ عالم اسلام ابن سینا،سهروردی و ملاصدرا هر یک به طور مفصل به این مسئله پرداخته اند.ابن سینا به طور جد آنرا نادرست دانسته و دو فیلسوف دیگر تلاش بسیاری در اثبات آن نموده اند. از آنجا که نظریه مثل افلاطونی پیوندی وثیق با نظریه صدور کثرات از واحد حقیقی دارد، پژوهش حاضر کوشیده است ضمن ارائه دلایل مخالفان و موافقان؛ چالش های پیش روی نظریه صدور کثرات از واحد حقیقی، با توجه به ایده مثل افلاطونی؛ تبیین نماید.
    کلیدواژگان: مثل افلاطونی، صدور کثرات، شیخ اشراق، صدرالمتالهین
  • جنان ایزدی، هاجر مهوری حبیب آبادی صفحات 21-40
    قاضی عبدالجبار همدانی شرایط دعا را اراده، علم به مقام کسی که از او طلب می کنیم، بیان قید خالی بودن از مفسده، و خاضع و خاشع بودن می داند. در دیدگاه معتزلی وی، فلسفه ی دعا لطف بودن آن است. وجه لطف بودن دعا، این است که خداوند ما را امر به دعا کردن فرموده و خدا امر به کار قبیح نمی کند. دعا تقسیمهایی دارد. دعا در حق غیر و لعنت، دعا برای مومن، فاسق و کافر، دعا برای امر حسن یا قبیح و نیز دعا برای اموات از تقسیمهای دعا هستند. از نظر وی دعا برای اموات، از طرف بازماندگان آن ها بی تاثیر است. دعا گاهی واجب است. این وجوب یا از حیث متعلق دعاست و یا از حیث شخص داعی. دعا در طلب رزق از خداوند موثر است، زیرا عقل و شرع آن را حسن می دانند و طلب حسن، حسن می باشد.
    کلیدواژگان: دعا، طلب، قاضی عبد الجبار، مصلحت، لطف، اجابت
  • مینا باهنر، ابوالفضل محمودی صفحات 61-80
    یکی از مهم ترین مباحث عرفان نظری،بحث ولایت است.شاید عامل اصلی پرداختن به این بحث معرفتی در عرفان اسلامی، ریشه در متون اسلامی به ویژه قرآن کریم دارد و همین امر موجبات تفاسیر متعددی را در دیدگاه مفسران فراهم آورده است.در این میان تفاسیر عرفانی نقش چشمگیری در تحول معنا و مفهوم و طرح بحث های متنوع در این زمینه داشته است. از جمله این دیدگاه ها می توان به نظر حکیم ترمذی، صوفی ایرانی قرن پنجم و دیدگاه ابن عربی، پایه گذار مکتب عرفان نظری در قرن هفتم اشاره کرد.
    اهمیت این بحث در آن است که مشابهات اعتقادی و گفتاری قابل توجهی میان این دو صوفی به نام وجود دارد، به گونه ای که نمی توان تاثیرابن عربی را از دیدگاه های حکیم ترمذی نادیده گرفت یا انکار کرد.
    طرح نظریه ی ضرورت نیاز به ولی و ولایت، مفهوم تفاضل ولایت بر نبوت،ویژگی های ولی حق الله و بالاخره مفهوم و مصداق ختم نبوت و ختم ولایت از مباحث کلیدی بحث ولایت است که به دلیل اهمیت خاص آنها، سعی در بررسی این مباحث از نظر حکیم ترمذی و ابن عربی شده است تا هم نظر این دو را جویا شده هم به میزان مشابهات اعتقادی ایشان اشاره گردد.
    کلیدواژگان: ولایت، حکیم ترمذی، ابن عربی
  • مهناز امیرخانی، سیده ملیحه پورصالح امیری صفحات 101-120
    این پژوهش در صدد یافتن موضع ابن سینا در قبال صدق و کذب پذیری مشهورات است و به جست وجوی قسم خاصی از این آراء که قابلیت اتصاف به صدق و کذب را دارا هستند، می پردازد. با توجه به اظهارات ابن سینا مبنی بر ابتنای احکام جدل بر تسلیم و شهرت و عدم اعتبار مقدمات جدلی ومشهورات بر اساس حق و حقیقت و هم چنین تصریحات دیگر او مبنی بر صدق و کذب پذیری مشهورات، این نتیجه حاصل می شود که موضع وی در قبال صدق و کذب پذیری آراء مشهوره لا بشرط است. به نظر می رسد صدق و کذب پذیری در میان اقسام مختلف مشهورات، وصف متعلق به قسم اخلاقی مشهورات است و عالم فوق نفسانی به عنوان نفس الامر قضایای اخلاقی مشهوره و شریعت به عنوان ملاک و معیار صدق این قضایا محسوب می شود. درغیراین صورت این آراء مانند سایر آراء مشهوره، متغیر و نسبی خواهند بود و بدین ترتیب، خاتمیت پیامبرص و هدف از بعثت او نیز زیر سوال خواهد رفت. توجیه صدق وکذب مشهورات، بر اساس تئوری های پراگماتیسم و تلائم نیز امکان پذیر می باشد.
    کلیدواژگان: آراء مشهوره، صدق و کذب پذیری مشهورات، قسم اخلاقی مشهورات، عالم فوق نفسانی، شریعت
  • محمدرضا یوسفی صفحات 121-140
|
  • Mohammad Zabihi, Mohammad Zabihi Pages 1-20
    The idea of Platonic archetypes, which was a solution for some problems related to knowledge of things, a justification for multitudes and a way of finding stable ultimate beginning for variable creatures, soon caused many problems in epistemology and knowledge of things. In Islamic world, the idea has famous proponents and opponents. Three great Muslim philosophers- Avicenna, Sohrevardi and Mulla Sadra- have discussed the issue in detail. Avicenna has firmly rejected the idea while Sohrevardi and Mulla Sadra have greatly tried to prove it. Since the theory of Platonic archetypes is strongly connected with the theory of emanation multitudes from a real One, the present paper seeks to elaborate on the dilemmas faced by the theory of emanation multitudes from a real One with regard to the idea of Platonic archetypes, and reviewing arguments of proponents and opponents.
    Keywords: Platonic archetypes, emanation of multitudes, Sohrevardi, Mulla Sadra
  • Jenan Izadi, Hajar Mahvari Habibabadi Pages 21-40
    Qadi Abdul Jabbar Hamedani regards the followings as the conditions for prayer (du''a): having will، knowing the status of whom we are presenting our request، having no corrupt intentions in what is requested and being humble and submissive while praying. In his Mu''tazilite view، the philosophy of prayer is that it is a kind of grace (luṭf) as Allah orders us to pray and He never orders to evil. Prayer has different types including praying for others، cursing، praying for the believers، sinful people and the infidels، praying for good or evil and praying for the dead. According to Qadi Abdul Jabbar، praying for the dead is ineffective. Praying is sometimes obligatory. This obligation is either in terms of the object of prayer or the one who prays. Praying and requesting sustenance is effective because intellect and sacred law regard it as good and requesting good is good.
    Keywords: prayer, request, Qadi Abdul Jabbar, common good, grace, acceptance
  • Mina Bahonar, Abulfazl Mahmudi Pages 61-80
    "Wilayat" (authority) is one of the most important issues in theoretical Sufism. The main reason for dealing with this epistemic issue in Islamic mysticism is perhaps rooted in Islamic texts, especially the Quran, which has led to numerous interpretations and views provided by commentators. In the meantime, the mystical interpretations have had a significant role in changing the meaning and concept of the term and in proposing various discussions in this regard. Among these views, it can be referred to the view of Hakim Tirmizi, Iranian Sufi in the fifth century and that of Ibn Arabi, the founder of theoretical Sufism in the seventh century. The importance of the discussion lies in the fact that there are significant doctrinal and rhetorical similarities between these two famous Sufis, such that the influence of Tirmizi's view on Ibn Arabi cannot be ignored or denied. Proposing the theory of the need for wilayat (authority) and wali (religious authority), the concept of preference of wilayat over prophecy, the characteristics of true wali of the Most High God, and finally the concept and instance of seal of wilayat and seal of prophecy are among the key issues related to wilayat. The present paper seeks to study these issues from the view of Tirmizi and Ibn Arabi's views due to their particular importance in order to find their views and refer to their doctrinal similarities.
    Keywords: wilayat, Hakim Tirmizi, Ibn Arabi, wali, preference of wilayat over prophecy, seal of wilayat
  • Mahnaz Amirkhani, Seyyedeh Maliheh Poorsaleh Amiri Pages 101-120
    This present paper seeks to show Avicenna's view on the truthfulness and falsity of the generally accepted premises and look for a certain type of these premises which can be qualified as truth and false. Given Avicenna's comments on basing rules of dialectics on submission, reputation and invalidity of dialectical preliminaries and generally accepted premises according to truth, as well as his other specifications about the truthfulness and falsity of the generally accepted premises, it can be concluded that his view on the truthfulness and falsity of well-known views is non-conditioned. It seems that truthfulness and falsity among different types of the generally accepted premises data is the attribution of associate to the moral type of generally accepted premises, that super sensual world will be as the actuality of the generally accepted moral propositions, and that religion is considered as the criterion for the truth of these propositions. Otherwise, these views will be variable and relative like other well-known ones and thus the finality of the Holy Prophet (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny) and the purpose of his mission will be called into doubt and questioned. The justification of the truthfulness and falsity of the generally accepted premises is also possible on the basis of the theories of pragmatism and coherence.
    Keywords: the well, known views, the truthfulness, falsity of the general accepted premises, moral type of generally accepted premises, super sensual world, religion
  • Mohammad Reza Yusefi, Elaheh Heidari Jonaghani Pages 121-140
    Sohrevardi should be regarded as the mediator of illuminationist and peripatetic philosophers and mystics. He deeply mixed mysticism and philosophy, such that philosophy lost its pure strictness and mysticism gained strong argumentative foundations. In other words, such individuals as Ibn Arabi, 'Aziz al-din Nasafi, and even Mulla Sadra emerged as the result of Sohrevardi's influence on philosophy and mysticism. One of the most important commonalities between peripatetic philosophy, illuminationist philosophy and Islamic mysticism is the discussion of existence which is interpreted as "light" by illuminationists and mystics. The most important manifestation of light in the Holy Quran is the verse 35 in the Chapter of "light" for which philosophers and mystics have provided different commentaries and esoteric interpretations. In his esoteric interpretations, Sohrevardi has been influenced by both peripatetic philosophers and mystics. For example, like Avicenna, he interprets "La Sharqiyyah wa La Gharbiyyah (neither eastern nor western)" as something which is neither intellect nor matter; like Ghazali, he interprets "Shajara al-Zeytoonah (olive tree)" as intellectual faculty. However, he interprets "noor ala noor (light upon light)" as returning of a thing to its genus while Ghazali and 'Ayn al-Qozat interpret it as prophetic spirit. The present paper discusses Sohrevardi's esoteric commentaries and interpretations of light (generally) and the verse of light (particularly) and reviews the amount of previous philosophers and mystic's influence on him as well as innovative aspects of his esoteric commentaries.
    Keywords: Sohrevardi, Ghazali, illumination, peripatetic, mysticism, esoteric commentary, light