فهرست مطالب

پژوهشنامه امامیه
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسین جوادی نیا*، محمد تقی رفعت نژاد، محمدکاظم رحمان ستایش صفحات 5-26
    درباره زراره بن اعین، از اصحاب امام باقر7 و امام صادق7 و از راویان مشهور و در خور اعتماد شیعه، روایات مدح و ذم متعددی وارد شده، اما دانشمندان امامیه با توجیه روایات ذم، از منظر تقیه یا ضعف سند یا ضعف متن، وی را توثیق کرده اند، بلکه در شمار برترین راویان و خواص اصحاب امامان به شمار آورده اند. ناصر بن عبدالله قفاری، از علمای معاصر وهابی، در کتاب اصول مذهب الشیعه، با استناد به روایات ذم و لعن، این راوی بزرگ را به جد نقد می کند و با ترسیم چهره ای کذاب از وی می کوشد بخش چشمگیری از روایات شیعه را، که از طریق زراره نقل شده است، کذب و نامعتبر جلوه دهد. این نوشتار با بررسی مستندات قفاری نشان داده است ایرادها و اشکال های وی وارد نیست و زراره از اتهام های واردشده، مانند جرح روایات، روایات لعن، ملاقات نکردن با امام باقر7، و سرپیچی از دستورهای امام، مبرا است.
    کلیدواژگان: زراره بن اعین، قفاری، اصول مذهب الشیعه، لعن، تقیه
  • فاطمه ژیان* صفحات 27-52
    از دیرباز یکی از قرائن اعتبار روایات، وجود روایت در منابع معتبر بوده است. لذا محدثان همواره می کوشیدند روایات را از منابع موثق، استخراج و نقل کنند. اشعثیات یا جعفریات، کتابی روایی فقهی است و اکثر قریب به اتفاق روایات آن با واسطه اسماعیل بن موسی7 از امام کاظم7 و از اجداد گرامی شان نقل شده است. گروهی معتقدند انتساب کتاب حاضر به اسماعیل قابل دفاع نیست و نباید در استنباط های شرعی استفاده شود. این مقاله ادله آنان را داوری می کند و نشان خواهد داد که علاوه بر آنکه اشعثیات سند معتبر دارد و در طول قرون متمادی محدثان بزرگ شیعی آن را نقل و از آن استفاده کرده اند، اشکالاتی مانند جدیدبودن خط کتاب و نقل آن به دست راویان عامی مذهب، موجب بی اعتباری کتاب نخواهد شد
    کلیدواژگان: اشعثیات، جعفریات، اعتبار کتب روایی
  • عبدالرحمن باقرزاده*، زینب سادات حسینی صفحات 53-78
    حدیث غدیر خم از مهم ترین اسناد شیعه در اثبات ولایت امام علی ع است. به رغم تواتر و دلالت صریح آن بر امامت، یکی از دلایل مخالفان امامت و ولایت بلافصل حضرت علی7، ادعای استشهادنکردن ایشان به حدیث مزبور است. از آنجا که بیشتر دوران امامت ظاهری ایشان در کوفه سپری شد و یکی از میدانگاه های معروف کوفه به گاه ایراد خطبه، رحبه بود، این مقاله یکی از مناشده های امام7 را در این میدان، به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد کتاب خانه ای بررسی کرد و به این نتایج دست یافت که ایشان در رحبه به حدیث غدیر استشهاد کرده که حدود 30 نفر از اصحاب پیامبر9، برخی به صراحت و فی المجلس شهادت داده و برخی بعدها به آن اذعان کردند. از شواهد به دست می آید که مناشده مزبور، علاوه بر روایت شدن از طریق صحابه، تواتر معنوی نیز دارد؛ و از قراین، از جمله اینکه مناشده پس از جنگ جمل و تردید در اطاعت از امام7 رخ داده و حضرت7 با شدت با منکران برخورد کرده و نیز از ابتلای برخی به بیماری و سپس اقرار آنان به حدیث، برمی آید که منظور از حدیث غدیر امامت و ولایت است نه صرف محبت و دوستی
    کلیدواژگان: امام علی، مناشده، رحبه، استشهاد، غدیر خم، صحابه
  • سلمان قاسم نیا*، حمید ملک مکان صفحات 79-98
    پرسش از رابطه وجودی الفاظ و مفاهیم قرآنی با کنه وحی و چگونگی اعتبار آنها از مسائل مطرح در علم کلام است. تحقیق حاضر با نگاهی به پیشینه تاریخی بحث و با روش تحلیلی اسنادی، و با تکیه بر نظر محمدحسین طباطبایی و جوادی آملی در پاسخ به پرسش از فرآیندی معقول برای فهم کلام، با نظر به غایت فعل الاهی، که هدایت و درک مقصود متکلم از سوی بشر است، این نتیجه را افاده می کند که وحی و کلام الاهی، فعل و جعل الاهی است، که غایت آن تحقق هدایت بوده و لازمه آن نزول و دریافت وحی در قالب مفاهمه بشری است. این حقیقت از مرتبه کنه تا مرتبه اعتبار، امر واحدی است که نفس نبوی به سبب جامعیت و تناسب آن با عوالم مختلف، واسطه در نزول و ظهور مراتب گوناگون آن است و حقیقت نبی، هرچند از نظرگاه فلسفی عین علمی وحی و کلام قرار می گیرد، اما فاعل کلام نیست، و مسیر و ظرف تحقق و نزول وحی با جعل الاهی است.
    کلیدواژگان: وحی، کلام الاهی، حقیقت وحی، کلام نفسی، طباطبایی، جوادی آملی
  • محمد دهقانی*، محمدرضا بارانی صفحات 99-122
    پژوهش حاضر با رویکردی بینارشته ای دیدگاه سید جمال الدین اسدآبادی در زمینه کارکردهای رواداری در تمدن سازی اسلامی را تبیین کرده است. اسدآبادی اندیشه احیاگری خود را بر پایه رواداری استوار کرده و نقش مهمی برای آن در تمدن سازی قائل است. از نظر او، مسائلی مانند باور به اسلام اصیل، روزآمدسازی اسلام متناسب با نیازها، گسترش مناسبات علمی با اندیشمندان دیگر، همگرایی و هم اندیشی مسلمانان و نخبگان آنان در زدودن خرافات از جامعه از مهم ترین محورهای پایه ای برای چنین هدفی است. همچنین، فرهنگ سازی رواداری بین ملت های مسلمان، زمینه همگرایی و دوری از واگرایی و تفرقه را فراهم خواهد کرد
    کلیدواژگان: احیای تمدن، رواداری، تمدن اسلامی، همگرایی، سید جمال الدین اسدآبادی
  • مهدی شوشتری*، سید محمد حیدری خورمیزی صفحات 123-146
    مقاصد شریعت علم به اهداف شریعت و فهم غایات آن است. فقهای امامیه از قرن سوم به مقاصد شریعت اهتمام داشتند و فقهای معاصر افق جدیدی در فهم مقاصد شریعت گشوده اند. این مقال با بررسی تحلیلی توصیفی مقاصد شریعت که موضوعی فقهی، کلامی و اصولی است و تاثیر مستقیمی در استنباط فقهای امامیه دارد و در پاسخ به میزان اعتبار مقاصد شریعت در آثار فقهای امامیه، ضمن تتبع در آثار فقهای شیعه و تاکید بر دیدگاه های امام خمینی، به این نتیجه رسیده است که: 1. از نظر امامیه، شریعت مقاصدی دارد و احکام، از این اهداف، تبعیت می کند؛ 2. کشف مقاصد شریعت، حداقل در ابواب معاملات پذیرفته شده است؛ 3. فقهای شیعه در مقام استنباط کمابیش از مقاصد شریعت استفاده کرده و از آن در توسعه و تعمیق فقه امامیه بهره برده اند
    کلیدواژگان: مقاصد شریعت، مصالح و مفاسد، حکمت، علت
|
  • Hossein Javadinia*, Mohammad Taghi Rafatnejad Pages 5-26
    Zorara bin A`yun has been known by Shiites as a well-known and confidential narrator from the companions of Imam Baqir and Imam Sadeq (A). There are numerous contradictory traditions on him; some have qualified him reproachfully and some other irreproachably. Imami scholars, however, viewing the traditions of reproach as being of taqiyah, weak document or text, have authenticated him; rather, they have regarded him to be the most superior narrators and closed companions of Imams. Naser Ibn Abdullah Qefari, a contemporary Wahhabi scholar, in his Usulu Madhhabi Shi-Shi`ah, relying on weak traditions, criticizes the great narrator extremely and, presenting a liar character of him, tries to falsify a significant portion of the Shiite narratives narrated by Zorara. This paper, by examining Qefari`s documents, has argued against him and shown considerable weakness of his words. As explained in the paper, Zorara is free from such charges as distorting narratives, narrations of curse, not meeting with Imam Baqir, and disobedience of Imam's orders
    Keywords: Zorara bin Ayon, Qefari, Usulu Madhhabi Shi, Shiah, curse, Taqiyah
  • Fatemeh Zhian* Pages 27-52
    One proof of the authenticity of narrations lies in their being narrated in valid sources. Therefore, the narrators always tried to extract narrations from reliable sources. The book of Ash’athiat or Jafariyat is a fiqhi narrative book based, and almost majority of the narrations contained in it are narrated from Imam Kazim (A), with the help of Ishmael ibn Musa, who have narrated them from their ancestors. Some believe that ascribing the book to Ismail ibn Musa (A) can not be defended and, therefore, it may not be taken as a credible religious source. This study examines the arguments in the field; as explained in the paper, the arguments fail to prove Ashasiat as not being valid
    Keywords: Ashathiat, Jafariyat, Validity of Narrative Books
  • Abdorrahman Bagherzadeh*, Zeinab Sadat Hosseini Pages 53-78
    The hadith of Ghadir Khom is one of the most important Shia documents in proving Imam Ali’s (AS) guardianship. Despite its being frequently received and explicit implications for Imamate (leadership), one of the opponents` reasons against Imam Ali`s (AS) Imamate lies in the claim that he himself never has taken the hadith as a proof for his Imamate. As most period of his Imamate was spent in Kufa in which one of the famous square and open space for important speech and sermon was Rahbah, the paper reviewed one of Imām Ali’s (AS) speech and Sermon in this square, through a library-based approach and descriptive-analytical method. As explained in the paper, Imam has mentioned the hadith in Rahbah when about 30 companions of the Prophet (s), some explicitly testified it and some acknowledged it later. Based on the evidence, it is clear that this speech/ Sermon, in addition to being narrated by the companions, has also a frequency of meaning (authentic chain). There are some evidences – such as the fact that this speech was made after the war of Jamal in which doubts raised in obedience to Imam Ali (AS) and he severely reacted and dealt with the wrongdoers, as well as some people`s involvement in and suffered from an infectious diseases and, then, their confession to the hadith – based on which, it can be inferred that the meaning and aim of hadith of Ghadir is Imamate and guardianship, not merely affection and friendship
    Keywords: Imam Ali (A), Speech, Sermon, Rahbah, Ghadir Khom, Companions
  • Salman Qasemni, * Hamid Malekmakan Pages 79-98
    The Question of the existential relationship between the Quranic words and concepts to the essence of revelation and the how of their validity has been raised in theology. This paper is an attempt to analyze the truth of revelation as an existential issue, using documentary research and philosophical explanations of Professor Tabatabaei and Javadi Amoli in describing a rational process for understanding Divine word with regard to the end of Divine act. As is concluded, revelation and Divine word is an action by God; as by Divine word is intended human guidance, it is necessary for him/her to understand it. So, revelation, from its essence to its being perceived and expressed would be a single reality and the Prophet`s soul would be a middle agent in the process of revelation
    Keywords: Revelation, Divine Word, Essence of Revelation, Nafsi Word, Tabatabaei, Javadi Amoli
  • Mohammad Dehghani*, Mohammad Reza Barani Pages 99-122
    This research has explained Sayyid Jamāl al-Dīn Asadābādī's perspective on the functions of tolerance in Islamic civilization-making with an interdisciplinary approach. Asadābādī bases his revival thought on tolerance and plays an important role in civilization. In his view, such issues as belief in origional Islam, the modernization of Islam in accordance with needs, the expansion of scientific relations with other scholars, the convergence and concurrence of Muslims and their elites in eliminating the superstitions of society are among the most important axes for such a goal. Also, the culture of tolerance among Muslim nations will provide a ground for convergence and prevent divergence and division
    Keywords: Civilization, tolerance, Islamic civilization, Convergence, Sayyid Jamāl al Dīn Asadābādī
  • Mahdi Shooshtari*, Shid Mohammad Heidary Pages 123-146
    Maqasidi Shari`at is a scientific field for understanding purpose and desired goal of Shari`at. Since the third century, Imamiyah jurists have paid attention to Maqasidi Shari`at and contemporary jurists have opened new ways for understanding Divine law`s final purposes. The paper, studying Maqasidi Shari`at with an analytical and descriptive method as an interdisciplinary topic of theology, usul and fiqh with direct effect on foqaha`s inference has concluded that: 1. For Imamiyah, Shari`at has its special purposes and feqhi judgments follow the purposes. 2. At least, the purposes of Divine law have been inferred in the book of interactions. 3. When inferring, Imami foqaha have paid attention to the purposes of Divine laImami fiqh
    Keywords: Maqasidi Shariat, Interests, Corruptions, Wisdom, cause