فهرست مطالب

پژوهشنامه امامیه - پیاپی 7 (بهار و تابستان 1397)

پژوهشنامه امامیه
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • حمید عطایی * صفحات 5-25
    برهان حدوث و قدم از استدلال های دیرینی است که متکلمان امامی برای اثبات وجود خداوند همواره بدان استناد می کرده اند. نحوه تقریر این برهان و استدلال هایی که متکلمان امامی برای اثبات مقدمات آن ارائه کرده اند در مکاتب و ادوار مختلف کلام امامی متفاوت بوده و همین امر موجب بروز تطورات و تحولات شایان توجهی در تاریخ این برهان شده است. تاکنون دگرگونی ها و تطورات این برهان در تاریخ کلام امامیه بررسی و تبیین نشده است. در مقاله حاضر سیر تطور برهان حدوث و قدم در مقطعی مهم از آن، یعنی از مکتب بغداد متاخر تا مکتب حله متقدم، بررسی و تحلیل می شود. این پژوهش نشان می دهد که در متون کلامی مکتب بغداد متاخر دو تقریر مختلف و در آثار متکلمان مکتب حله متقدم سه تقریر متفاوت از این برهان قابل شناسایی است که هر یک از آنها بر اساس رویکردها و مبانی مختلف ارائه و موجب بروز تطورات و تغییراتی در شیوه تقریر این برهان شده است.
    کلیدواژگان: برهان حدوث و قدم، کلام امامیه، مکتب بغداد متاخر، مکتب حله متقدم، حمصی رازی
  • رسول محمدجعفری * صفحات 27-49
    در جریان حکمیت پیکار صفین، خوارج دست کم دو اشکال به امام علی ع برای پذیرش حکمیت وارد می کردند: نخست با استدلال به آیه «إن الحکم إلا لله» حکمیت را در صلاحیت بندگان خداوند نمی دانستند؛ دوم اینکه امام7 را متهم به انتخاب دو حکم غیرعادل می کردند. از استدلال امام علی ع به آیه 35 سوره نساء که مبتنی بر روش تفسیر قرآن به قرآن بود در پاسخ به شبهه نخست روشن می شود که آیه مورد استناد خوارج، اولا دارای حصر اضافی و مجازی است؛ ثانیا عام است و با آیه 35 سوره نساء تخصیص می خورد؛ ثالثا از متشابهات قرآن است و باید آن را به آیه 35 سوره نساء ارجاع داد؛ رابعا خوارج میان وضع حکم و اجرای حکم خلط کردند. در پاسخ به شبهه دوم نیز آشکار می شود که اولا یکی از دو طرف تخاصم، به ظاهر مسلمان و در باطن نامسلمان بودند، بنابراین حکم را از میان خود برگزیدند؛ ثانیا طرفین تخاصم از حاکم شرع امام علی ع در تعیین حکمین سر باز زدند؛ ثالثا با اینکه حکمین عادل نبودند، موظف بودند به نیکی حکم کنند. از این شیوه استدلال امام علی ع به آیه 35 سوره نساء، ابن عباس، امام باقر7 و متکلمان و مفسران اسلامی استفاده کرده اند.
    کلیدواژگان: امام علی ع، خوارج، حکمیت، حکمان، آیه 35 سوره نساء
  • صابره سیاوشی * صفحات 51-77
    در این پژوهش جایگاه سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امیرالمومنین7 در اشعار کمیت بن زید اسدی، شاعر شیعی دوران اموی، واکاوی شده است. او از پیشتازان ادب متعهد است که در دوران خفقان اموی شعر خود را برنده ترین سلاح برای دفاع از حقوق اهل بیت قرار داد و معانی و اصول اعتقادی مهم شیعه را در ساختار ابیات استدلالی گنجاند. مهم ترین معانی به کار رفته در چکامه های وی درباره امام علی ع است. انتخاب علی7 به ولایت و امامت، حق خلافت بر اساس شواهد قرآنی، بیعت و بیعت شکنی، غصب خلافت، حکومت حاکمان و اعتراض کمیت و نیز اخلاق حکومتی حضرت، شهادت، علم، تقوا، شجاعت، جنگاوری، هدایتگری و مبارزه با باطل از اهداف اصلی کمیت در شعر استدلالی او است. او در این ابیات بر منصوص بودن امامت و ولایت علی7 و مرجعیت دینی، سیاسی و اجتماعی ایشان تاکید می کند. این نوشتار مفهوم امامت و خلافت امیرالمومنین و اخلاق ایشان در مجموعه هاشمیات کمیت را به روش توصیفی- تحلیلی بررسی و تحلیل می کند تا سازکارها و عناصر شکل گیری معنا و مفهوم امامت را همسو با رسالت ادبیات دینی تبیین کند.
    کلیدواژگان: امامت، خلافت علی7، هاشمیات، کمیت بن زید اسدی
  • سیدابوالحسن نواب * صفحات 79-99
    قرن چهارم هجری را می توان عصر طلایی جهان اسلام به خصوص برای شیعیان به حساب آورد؛ چراکه از اواخر قرن سوم، شیعیان توان بروز و ظهور اجتماعی یافتند و برخی فرقه های شیعه حکومت هایی با نام حکومت شیعی تاسیس کردند که نمونه برجسته آن فاطمیان بودند. فاطمیان پس از نفوذ در شمال افریقا، مصر و شام و یمن دایره نفوذ خود را تا حجاز گستراندند و بر بخش هایی از دریای مدیترانه نیز حاکم شدند و سیسیل را تصرف کردند. آنان در دوران حاکمیت خود به ترویج و تحکیم تشیع در شمال افریقا به ویژه در مصر اهتمام ورزیدند. آنان گرچه به هدف اساسی خود که اتحاد دنیای اسلام تحت حاکمیت یک خلافت شیعی به پیشوایی خلیفه فاطمی نرسیدند، در گسترش فرهنگ اسلامی به طور عام و تفکر شیعی به طور خاص، توفیقات فراوانی به دست آوردند.
    کلیدواژگان: فاطمیان، اسماعیلیه، خلافت شیعی، حکومت شیعی، خلافت فاطمی
  • احمد مرادخانی *، سید مرتضی میرسراجی صفحات 101-127
    مقوله مهدویت و لزوم توجه جدی به آن در روایات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حوزه مهدویت، مانند دیگر حوزه های معنوی، شاهد نمونه هایی از انحراف در سطوح خرد و کلان بوده است. بهترین راه مقابله با این کج روی ها برای معتقدان، مراجعه به اخبار و روایات پیامبر9 و اهل بیت7 و استفاده از نقشه راه سلوک مهدوی برگرفته از کلام آنان است. در پژوهش حاضر با استفاده از منابع و مراجع حدیثی اصیل شیعی، ادعاهای مهدوی شخصی معاصر به نام «احمد بن اسماعیل بصری» در خصوص روزگار مهدیان دوازده گانه» بعد از امام قائمQ مقایسه و بررسی شده است. سند پنج خبر موجود در حوزه مهدیان تحلیل و بی اعتباری آنها روشن شده است. همچنین متون این روایات از لحاظ اشکالات مبنایی و عدم تطابق با مدعیات احمد بصری بررسی شده است. در گام بعد، تلقیات معنوی او در جایگاه امامت و ولایت مهدیان با اخبار خاصه (شیعه امامیه) سنجیده شده که سازگاری در آنها به چشم می آید. در نهایت، با فرض صحت این روایات، برداشت و معنای قابل پذیرش راجع به «روزگار مهدیان دوازده گانه» ارائه شده است که با توجه به مردود بودن فاصله بین رحلت امام قائمQ و رجعت امام حسین7 بر اساس روایات معتبر و متواتر شیعه، مهدیان شخصیت هایی چون مراجع تقلید معاصر در عالم در زمینه انتقال پیام های الهی در عصر رجعت امام حسین7 بیان شدند.
    کلیدواژگان: امام مهدی، احمد بصری، اخبار مهدیان، روزگار مهدیان، اخبار خاصه
  • شیرمحمد علی پور عبدلی، حسینعلی ترکمانی *، کرم سیاوشی صفحات 129-149
    محدث جزایری (10501112ق) از دانشمندان برجسته شیعه، دارای آثار بسیاری است. به همین جهت از دیرباز گزارش شرح حال و معرفی آثار وی مورد اهتمام تراجم نویسان و محققان بوده است. با این همه، در خصوص نسب نامه و برخی نوشته های وی کاستی ها و اشتباه هایی رخ داده است. تصحیح شجره نامه محدث جزایری، رد اشتباه منتسب نبودن برخی از تالیف های محدث جزایری به وی، اصلاح اشتباه محدث جزایری در معرفی کتاب غرائب الاخبار خویش با عنوان نوادر الاخبار، و اثبات تقدم نگارش انوار نعمانیه بر غایه المرام از جمله نتایج پژوهش حاضر است. همچنین نادرستی سخن آقابزرگ تهرانی در معرفی حاشیه مغنی اللبیب با عنوان الغناء و سخن محسن امین عاملی در معرفی کتاب النور المبین فی قصص الانبیاء و المرسلین جزایری با عنوان قصص الانبیاء، اثبات و انتساب کتاب های تحفه الاسرار، انیس الوحید و کنز الطالب و وسیله الراغب به محدث جزایری رد شده است.
    کلیدواژگان: سید نعمت الله جزایری، محدث جزایری، تراجم، اخباریان، نسب
|
  • Hamid Ataei Nazari * Pages 5-25
    Huduth and qidam proof is of those ancient ones for the existence of God used by Imamiyya theologians.
    Different versions of the argument presented by Imamiyya theologians in various eras and schools caused important and considerable developmental changes in the history of the proof. Such evolution in Imamiyya kalām has not been the subject of researches so far. In the present article, having disc ussed different versions and changes of the argument presented in Imamiyya theology from the late school of Baghdad to the early school of Ḥilla, illustrated the evolution of the argument in the period. As it shows, there may be found two different versions of the argument in the late school of Baghdad as well as three diversified versions in the early school of Ḥilla which made changes and evolution in the argument.
    Keywords: Huduth, Qidam Proof, Imamiyya kal?m, the Late School of Baghdad, the Early School of ?illa, Al-?imma??
  • rasulmo mohamadjafari * Pages 27-49
    In the meeting of arbitration of Siffin 's battle, Kharijites viewed Imam Ali as being submitted to at least two objections to Imam by agreeing with arbitration. Firstly, reasoning the verse," Judgment is only for God" they viewed arbitration as being limited only to God and secondly, they accused Imam (a) of choosing two unjust judgments. As understood by the reasoning of Imam Ali (a) with the same verse, being based on the method of interpreting the Quran to the Qur'an, in response to the first objection, the verse is: 1. of additional and virtual exclusion, 2. general and limited with the verse 35 surah Al- Nisaa. 3. of the mutashabihat, and, then, necessarily-referred to the verse 35 of Nisaa and 5. they have put settling a sentence in place of executing it. In response to the second objection, it also appears that firstly, one of the two sides of the conflict was apparently Muslim not in reality. So they chose the arbitrator from among themselves. Secondly, the parties of the conflict refused the rule of Imam Ali (a) in determining the arbitrator. Thirdly, though the arbitrators were not righteous, they were obliged to make good judgment. In this way, the reasoning of Imam Ali (A.S) was relied on the verse 35 of surah Nisaa, Ibn Abbas, Imam Baqir (A.S) and Islamic theologians and commentators have relied on this method of reasoning on the verse.
    Keywords: Imam Ali (a), Khawarij, Arbitration, Arbitrator, Verse 35 of Nisa
  • sabereh siavashi * Pages 51-77
    In this study, political, Imam Ali`s social and moral position of imam Ali (a) in Kumait's Hashemiat, the Shia poet in Umayya period has been analyzed. He is one of the faithful literature pioneers who used his poems as the most trenchant weapon to defend the rights of the household of the prophet and explained Shiite fundamental beliefs in his poems in the Umayya period. The main meaning used in his poem, is about Imam Ali. The principal objectives of Kumaits poem may be counted as: choosing of Imam Ali for imamate or superintendence, caliphate right based on Quranic evidence; allegiance and allegiance-breaking, usurpation of caliphate; government, Komait protestation and morality of imam in governing; martyrdom; knowledge, virtue; courage, the state of being warrior; leadership, opposing the falsehood. In these part of his poem, he emphasizes on textual state of Imam Ali`s imamate and guardianship, his religious, political and social authority. The paper is to study the concept of Imam Ali`s imamate, caliphate and morality based on Hashmiat in a descriptive and analytical method to explain the mechanisms and elements by which the meaning of Imamate in the same direction as that of the mission of the religious literature.
    Keywords: Imamate, Caliphate of Imam Ali, Hashmiat, Kumait Bin Zaid AL-Asadi
  • Seyyed Abolhasan Nawab * Pages 79-99
    The fourth century of hijrah may be regarded, particularly for Shiites, as the golden era in Islamic world; the reason why lies in the fact that from the late third century Shiites were able to show themselves in the social field and some Shiite sects founded Shiite states of which the most notable one was that of Fatemian. Having influenced in the north of Africa, Egypt, Sham and Yemen, extended their realm of influence to Hijaz, ruled over some parts of Mediterranean Sea and occupied Sicily. During their rule, they promoted and developed Shiism in the North of Africa, particularly in Egypt. Though they did not achieved their final objective to establish a global Shiite state with the leadership of a Fatemi caliphate, they developed Islamic culture in general and Shiite thought in particular.
    Keywords: Fatemian, Isma`iliya, Shiite Caliphate, Shiite State, Faemi Caliphate
  • Ahmad Moradkhani*, Seyyed Morteza Mirseraji Pages 101-127
    The subject of Mahdism and the need for serious attention to it do have special significance in Islamic hadiths and insights. Mahdism research area like other spiritual research areas has seen examples of deviation at micro and macro levels. Referring to the prophet Muhammad and his Ahlulbait’s hadiths and insights and also, using the Imam Mahdi’s road map which has been derived from their words for Imam Mahdi’s believers are the best ways to stand against the wrong thoughts. In this research, Ahmed Al-hassan’s fake mahdavi claims about the twelve Mahdis’ era have been studied by utilizing original shia’s sources and references. This claimant especially states his wrong claims through the interpretation of related hadiths. In this work, we have decisively responded to his misunderstanding in commentary of reliable hadiths in his view by correct documentary and textual reviews. In the following, his wrong conjectures have been scrupulously compared by particular shia’s hadiths. Finally, a hypothes about the twelve Mahdis’ era have been presented according to valid and successive hadiths.
    Keywords: Imam Mahdi, Ahmed Al-Hassan, Mahdis’hadiths, Mahdis’era, particular shia’s hadiths
  • shir muhammad Alipour Abdoli, Hossein Ali Torkamany *, karam siyavoshi Pages 129-149
    Muhadith Jazayeri, 1671-1733 H, is one of the most prominent Shiite scholars in the field of Hadith and Rijal with many works. His biography and works, therefore, have long been focused on by traditional genealogists and researchers. Nevertheless, there may be found some shortcomings and mistakes on his pedigree and some of his writings. Correction of Mohaddith jazayeri`s genealogy, rejection of a view claiming wrong attribution of some of his compilations to him, correction of his mistake when introducing his own Gharaib ul-Akhbar as Navadir ul-Akhbar and showing priority of Anvar u-Unna`maniyeh over Ghayat ulMaram in being written down may be regarde as the findings of this study. Also, the misconception of the biographer: Aghabozorg Tehrani's words in introducing the footnote of “Moghni al-Labib” as “al_Ghana” and the words of Mohsen Amin Ameli in the introduction of the book “Al-Nour al-Mubin fi Qusas al_Anbia and al-Mursalin” have been proved a well as Jazayeri’s attribution of “Tohfat al-Asrar’, “Anis al-Wahid” and “Kenz al-Talib” and “Vasilat al_Ragheb” to Jazayeri, has been rejected.
    Keywords: Seyyed Ni’matullah Jazayeri, Muhaddith Jazayeri, Tarajem, Akhbarian