فهرست مطالب

فصلنامه متن پژوهی ادبی
پیاپی 61 (پاییز 1393)

  • بهای روی جلد: 36,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/09/24
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسن حیدری*، علی صباغی صفحه 7
    این جستار به شرح و تفسیر مصرعی از داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی «شما را زمین، پر کرگس مرا» می پردازد. اختلاف نظر شارحان و گزارندگان شاهنامه درباره معنی و مفهوم این مصراع نگارندگان را به جستجو در چرایی این اختلاف ها، شواهد معانی ارایه شده و مفهوم نهایی بیت واداشت. فرضیه پژوهش حاضر این است که کاربرد کم تعبیر «پر کرگس مرا» در متون ادبی فارسی، ابهام در معنای بیت را دامن زده، شارحان و مترجمان را به گزارش کلی بیت واداشته است. نگارندگان با بهره گیری از روش قیاسی و بررسی درزمانی، شواهدی از کاربرد تعبیر «پر کرگس» به دست آورده اند و معنای جدیدی را پیشنهاد می کنند. حاصل پژوهش بیانگر آن است که در این مصراع، تعبیر «پر کرگس» از سویی القاگر مفهوم خردی، تقلیل و ناچیزی است در برابر زمین و هر آنچه در آن است و از سوی دیگر، تعبیر «به عاریت گرفتن پر کرگس» برای بیان شتابزدگی و عجله و سرعت به کار رفته است.
    کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، داستان رستم و سهراب، پر کرگس
  • غلامعلی فلاح، لیلا سادات پیغمبرزاده* صفحه 21
    پویایی فرایند قرائت متن، حاصل تمهیدهایی است که همچون خطوطی پیاپی، زنجیره فرضیه های خواننده را دستخوش تغییر می کند. بررسی پیکربندی زمان در داستان سیاوش نشان می دهد که الگوی هنرمندانه پیرنگ از طریق برجسته کردن تمهید های هنری، از جمله به هم ریختگی توالی زمانی رویدادها شکل می گیرد. راوی با در نظر داشتن قانون هایی که رابطه مستقیمی با ترتیب زمانی آنها دارد، در ترتیب نقل وقایع و کنش های داستانی دست به گزینش می زند و با حذف یا ارایه اطلاعات در خارج از جایگاه خود، سرعت ادراک خواننده را نسبت به متن کاهش می دهد و او را به همگون ساختن اطلاعات پیشین خود با آخرین بخش از اطلاعات ارایه شده در متن ترغیب می کند. راوی با تمرکز بر گونه روایی آینده نگر و جهت گیری کل داستان به سوی پیش بینی اولیه، خواننده را با خود همراه می سازد. در اینگونه روایت ها، مخاطب در پی کشف رویدادها نیست، بلکه میل به دانستن نحوه وقوع حوادث داستانی، خواننده را تا پایان روایت همراهی می کند.
    کلیدواژگان: زمان، فرضیه سازی، تعلیق، سیاوش، شاهنامه، فردوسی، روایت شناسی
  • مهدی محبتی* صفحه 41
    تاویل و معنا و قلمروهای مرتبط با آن در مقالات شمس تبریزی از جمله موضوع هایی است که با همه اهمیت و کارکردی که در حیطه پژوهش های عرفانی و به ویژه مولوی شناسی و نیز شناخت احوال و افعال شمس تبریزی دارد، هنوز چنان که باید مورد تدفیق و تحقیق قرار نگرفته است. شمس از آنجا که ذاتا شخص و شخصیتی درون بین و رمزگرا دارد، به مساله تاویل توجه بسیار نشان داده است و تقریبا در سراسر مقالات، تاویل را در تمام ساحت ها پیش چشم داشته است و از آن در جهت بسط و تحکیم افکار خویش سود برده است. این قلمرو تاویلی گرچه از ریزترین نکته های لغوی و اشیاء ملموس و مادی تا مهم ترین مباحث معرفتی و مسایل کلامی و اجتماعی را در بر می گیرد، اما هدف اصلی و اولی در این مقاله با نگاهی به شیوه های رویکرد هرمنوتیک معاصر طبقه بندی و تحلیل نگره های تاویلی شمس تبریزی در باب آیات و روایات است و بازکرد نوع نگاه ویژه ای که او غالبا برخلاف جمهورعرفا و مفسران از این دو مقوله به عمل می آورد و بعضا نکته هایی بسیار بدیع و ممتاز و دیگرگون وعمدتا انسان گرایانه و مردم محور از بطن آنها استخراج می نماید که در جای خود نیازمند نگاهی جدی و جدید و تبیین ژرف و همه جانبه است.
    کلیدواژگان: تاوبل، متن محوری، مولف محوری، مقالات، انسان گرایی
  • محمد آهی*، فاطمه مهربانی ممدوح صفحه 63
    پراگماتیسم مکتبی فلسفی است که ضمن اینکه اصالت را به عمل می دهد، به امور واقع توجه کرده، سعی می کند که مصلحت را در نظر بگیرد و نیز به هیچ گونه مطلق گرایی در باب نظریه ها معتقد نیست و حقیقت را امری نسبی می داند. عقاید و نظریه ها را ابزاری برای رسیدن به هدف می داند که کارآیی آنها در جریان تجربه مشخص می شود. از بنیان گذاران این مکتب، پیرس، جیمز و دیویی را می توان نام برد. در این پژوهش، ابتدا پیشینه، خطوط و شاخص های پراگماتیسم مطرح می شود و بدین موضوع پرداخته می شود که این مکتب ریشه در عقاید فلاسفه گذشته چون سقراط و ارسطو دارد و در بین نظریه های اخلاقی جدید، نزدیکی زیادی با مکتب اصالت نفع (سودگرایی) دارد. در بخش دوم با رویکردی علمی به بررسی پراگماتیسم در کلیله و دمنه می پردازد و با توجه به داده های به دست آمده، نشانه ها و مصادیقی از پراگماتیسم در کلیله و دمنه با توجه به شاخص هایی چون واقع بینی، نسبی گرایی، مصلحت گرایی، ابزارانگاری و نتیجه گرایی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: پراگماتیسم، کلیله و دمنه، سیاست، عمل گرایی، سودگرایی
  • محمدامیر مشهدی*، فاطمه ثواب صفحه 83
    روایت شناسی به عنوان بزرگترین ارمغان ساختارگرایی، یکی از مهم ترین حوزه های نظریه ادبی مدرن محسوب می شود. در قرن بیستم میلادی، ساختارگرایان به پیروی از پراپ، در صدد ارایه الگوی کلی در ساخت انواع روایت برآمدند. در همین زمینه، آ.ژ.گریماس، مشهورترین نظریه پرداز روایت، از دامنه محدود مطالعات پراپ فراتر رفت و با ارایه الگوی کنشی و زنجیره های روایتی خود، تلاش کرد تا به دستور کلی زبان روایت دست یابد و هر روایت را با ساختار روایی خاص تجزیه و تحلیل کند. او الگوی کنشی خود را به گونه ای طراحی کرد که با تمام روایت ها قابل تطبیق باشد. بر همین اساس، در این پژوهش سعی بر آن است تا ساختار روایتی داستان «بهرام و گل اندام»، به عنوان نمونه ای از منظومه های غنایی عاشقانه، بر مبنای نظریه گریماس مورد مطالعه قرار گیرد و ساختار طرح اصلی روایت با تغییر وضعیت ها بر اساس تقابل های دوگانه و زنجیره های روایی و همچنین الگوی کنشی روایت تحلیل و بررسی شود. پس از تجزیه و تحلیل متن، این نتیجه حاصل شد که الگوی کنشی گریماس در تحلیل روایت منظومه غنایی بهرام و گل اندام تقریبا مفید و قابل تطبیق است و طرح داستان از ساختار و انسجام روایی خاصی برخوردار و از دو منظر (تقابل های دوگانه و قاعده های نحوی) قابل بررسی است و از لحاظ کنشی، شامل دو الگوی کنشی مجزا با کنشگران متمایزی است که در دیگر روایت ها کمتر مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: روایت شناسی، گریماس، ساختار طرح، الگوی کنشی، منظومه غنایی، بهرام و گل اندام
  • نرگس اسکویی* صفحه 107
    یکی از جذاب ترین مباحث زیبایی شناسی متن، بحث پارادوکس یا متناقض نماست. بهره گیری از این شگرد، از عالی ترین شیوه های آشنایی زدایی هنری به شمار می رود که موجب دور شدن کلام از حالت عادی و برجسته سازی و اثرگذاری چشمگیر بر مخاطب می گردد. در شعر سبک آذربایجانی این آرایه بسامدی قابل توجه و اثرگذار دارد. پارادوکس با قرار گرفتن در قالب صور خیالی چون تشبیه، استعاره، تشخیص و کنایه از پیچیدگی و ابهام نخستین خود فاصله می گیرد و در پی آن، مخاطب به زیبایی بافت اولیه کلام پی می برد. اما ایجاد آن در متن نیاز به ظرافت و خلاقیت بسیار دارد. پژوهش پیش روی، ضمن تقسیم بندی تازه از انواع پارادوکس، شعر سبک آذربایجانی را از این چشم انداز، به بوته نقد و تطبیق می کشاند و موارد و مصادیق برجسته آن را رمزگشایی و تحلیل می کند.
    کلیدواژگان: سبک آذربایجانی، پارادوکس یا متناقض نما، برجستگی زبانی
  • وحید سبزیان پور*، مرضیه دبیریان صفحه 135
    سرزمین کهن ایران همواره زادگاه ادیبان و دانشمندانی بوده است که توجه به امور اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار داده اند. از دیرباز کتاب های چندی در زمینه اخلاق و تربیت نگاشته شده است. «انیس الناس» یکی از این کتاب های اخلاقی و تربیتی است که در سال 830 هجری قمری به دست شخصی گمنام به نام «شجاع» به رشته تحریر درآمده است. وی این کتاب را به پیروی از قابوسنامه در بیست فصل نگاشته است و در لابه لای مطالب کتاب، عبارت ها و اشعار فارسی و عربی مرتبط با موضوع را ذکر کرده است. پژوهش حاضر به بررسی و معرفی فصل دوم کتاب انیس الناس با عنوان «در آداب دوست گزیدن و شرط آن» پرداخته است و تلاش کرده تا ابتدا منابع مورد استفاده نویسنده را در نوشتن کتاب مشخص کند و آنگاه تاثیر اندیشه های اسلامی و ایرانی را در این کتاب نشان دهد.
    کلیدواژگان: انیس الناس، شجاع، قابوسنامه، اخلاق، آداب دوستی
|
  • Hassan Heydari*, Ali Sabbaghi Page 7
    This study seeks to describe and discuss a hemistich، namely «yours the earth، mine the vulture’s feather»، of the story of Rostam and Sohrab in Ferdowsi''s Shahnameh. Many commentators and interpreters of the Shahnameh have different opinions on the concept and meaning of this hemistich. This has led the researchers to seek the reason of such differences، clues for the provided meanings، and the underlying concept of this verse. The researchers hypothesize that the low frequency of occurrence of the phrase «yours the earth، mine the vulture’s feather» in Persian texts has resulted in the ambiguity in the interpreting the verse، and in addition، this has also misguided the commentators to report the verse holistically. The researchers have found new evidence for the interpretation of «the vulture''s feather» through the tools of analogy and diachronic analysis، and finally have provided a new meaning for the verse. The findings of the research، on the one hand، suggest that the interpretation of «vulture''s feather» in this verse connotes tininess، diminution، and nothingness in comparison with the earth and whatever is on it. On the other hand، the interpretation of «borrowing vulture''s feather» is used to connote precipitation and haste.
    Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, the Story of Rostam, Sohrab, Vulture's feather
  • Gholamali Fallah, Leila Sadat Peyghambarzadeh Page 21
    The dynamic nature of reading a text is the result of strategies that change، modify or remove some of the presumptions of the reader. A study of the configuration of “time” in the story of “Siavash” illustrates that its genius plot is formed by emphasizing artistic strategies such as altering the chronology of the events. The narrator chooses to rearrange the revelation of events and actions of the story based on a set of rules that have a direct relationship with the original order of affairs. Through eliminating certain pieces of information or revealing them outside of their initial chronological spot، he creates suspense and thereby reduces the readers'' speed of comprehension encouraging them to assimilate their previous information with the most recent bits presented. The narrator focuses on the validity of prospective and prior to the initial orientation of the whole story and makes the reader obey himself. In this narrative audience try not to discovering events، but the desire to know how much accidents and premise of the story، accompanies the reader to the end of story.
    Keywords: Time, Hypothesizing, Suspension, Siavash, Shahnameh, Ferdowsi, Narratology
  • Mahdi Mohabbati* Page 41
    Hermeneutics–and related concepts of textual significance– in the writings of Shams-e Tabrizi remains a topic largely unexamined by scholars despite its importance and promise for scholarship on mysticism and on Rumi especially، and even more so for understanding the inner life and deeds of Shams-e Tabrizi himself. As a thinker and as an individual، Shams had an essentially intuitive nature fond of coded meanings and devoted much attention to problems of interpretation throughout almost all his writings، where hermeneutics is encountered in a wide range of forms and serves to widen and deepen the author’s philosophy. Shams-e Tabrizi’s conception of interpretation ranges from fine lexical nuances to tangible material objects to intellectual discussions of important theological and social issues. The focus of this article، however، is to employ modern hermeneutical methodology for classifying and analyzing the ways in which Shams-e Tabrizi interpreted Koranic passages (ayat) and retellings of the hadiths (rewayat) and to explore the uniqueness of his understanding of these two categories of religious texts– an understanding not only contradictory to that of the majority of mystics and commentators، but innovative، diverse and overwhelmingly humanistic. This is a task requiring fresh، dedicated and objective scholarly investigation.
    Keywords: Hermeneutics, Text, based, Authorial, based, Writings, Humanism
  • Mohammad Ahi*, Fatemeh Mehrabani Mamdooh Page 63
    Pragmatism is a philosophical school that gives primacy to practice and take the real affairs and expediency into consideration and has no belief in absolutism in regard to theories، but considers truth as a relative subject. According to this school، beliefs and theories are the tools to achieve objectives، the efficiency of which is determined in the experiences. The founders of this school are Peirce، James and Dewey. In this study، first the background and specifications of Pragmatism will be provided، then، we will show that pragmatism has traces in ancient Greek philosophy، such the works of Plato and Aristotle and has similarities with utilitarianism among the new ethical theories. Secondly، we will study the specifications of Pragmatism such as realism، policy and relativism in the book of Kalileh & Demneh anecdotes.
    Keywords: Pragmatism, Kalileh, Demneh, Policy, Utilitarianism
  • Mohammad Amir Mashhadi*, Fatemeh Savab Page 83
    The study of narratives، as the greatest gift of structuralism is considered as one of the most important aspects of the modern literary theory. Following Prop، structuralists attempted to present an overall model in creating different narrative in the 20th century. In this field، A. J. Greimas—the most popular narrative theorist—went beyond the limited studies of Prop، and presented his action model and his narrative chains. By doing so، he attempted to reach to the general principles of the narratives language and to analyze each narrative based on a specific narrative structure. He created his action model in a way that it can be adaptable which other narratives. Therefore، the aim of the present research is to study the narrative structure of Bahram and Gol-andam story، as a sample of the amatory and lyrical poems based on Greimas theory so we can analyze the structure of the original Plot using changes in statuses according to two-fold reciprocities، the narrative chains، and the action model of narratives. after analyzing the context، we concluded that Greimas''s action model in analyzing the narrative of lyric poems of Bahram and Gol-andam is approximately useful and plot of the story has a particular structure and narrative cohesion and is investigate from two viewpoints (two-fold reciprocities and syntactic rules) and from the action viewpoint، it includes two distinct action models with distinct actives which is rarely seen in other narratives.
    Keywords: the Study of narratives, Greimas, the Structure of plot, Action model, Lyrical poem, Bahram, Gol, andam
  • Nargess Oskooi* Page 107
    Paradox is a key factor in literary beautification. Also، paradox plays an important role at foregrounding، defamiliarization and deviation in literature. The paradox is very widely used in poetry of Azerbaijani style. Azerbaijani poet style have used of very different and picturesque techniques to make paradoxes in their poetry. In this literary style، continuous، paradoxical compounds and images are made at various methods. This article Studies different types of Paradox in Azerbaijani style poem.
    Keywords: Paradox, Poetry in Azerbaijani Style, defamiliarization
  • Vahid Sabzianpoor*, Marzieh Dabirian Page 135
    Iran، the ancient land، has always been home to writers and scientists who put attention to ethics into their work. For a long time، several books have been written on ethics and training. Anis al-Nas is one of the ethical and didactic books written by an unknown person named Shoja'' in the 830 AH. He has written this book in twenty chapters imitating Qaboosnameh. Amidst the book، Persian and Arabic phrases and poems relevant to the subject has been cited. The current study has reviewed and presented Chapter Two of the book Anis al-Nas، i. e. «in practice of selecting friends and its conditions». It first tries to determine sources used by the writer in the writing of this book، then indicate the influence of Islamic and Iranian thought on it.
    Keywords: Anis al Nas, Shoja', Qaboosnameh, Ethnic, Ethics, Friend