فهرست مطالب

آفاق الحضاره الاسلامیه - سال نوزدهم شماره 2 (الخریف و الشتاء 1438)

نشریه آفاق الحضاره الاسلامیه
سال نوزدهم شماره 2 (الخریف و الشتاء 1438)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رسول بلاوی صفحات 1-21
    إن احتلال ارض فلسطین، وما تبعها من قتل، وظلم، وبطش، وتشرید، دفع المواطن الفلسطینی إلی مواجهه المحتلین بکل وسائل المقاومه، والتصدی لهم بروح الوطنیه والبساله، والصمود والتحدی فی سبیل الحریه؛ فضاق الاحتلال ذرعا بهولاء المناضلین الذین دابوا علی تحریر وطنهم من مخالب اسرائیل، فزج بهم فی غیاهب السجون والمعتقلات، واخذ یمارس ضدهم انواع الظلم، والتعذیب، والمهانه اللاإنسانیه بغیه إطفاء هذا المشعل الوهاج، لکن هولاء السجناء حملوا رساله نضالیه وتوعویه لابناء الشعب الفلسطینی المقاوم، وکان لتجربه السجن التی عاشها هولاء المناضلین دور بارز فی نمو القیم الإسلامیه والوطنیه وترسیخ ثقافه المقاومه. وقد اهتم الکثیر من شعراء المقاومه بتجسید مواقفهم وبطولاتهم، ومن هولاء الشعراء الذین افردوا دیوانا کاملا للسجناء هو الشاعر الفلسطینی «هارون هاشم رشید». هذه الدراسه ستسلط الضوء علی صوره السجین فی شعره، ووفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی، تهدف إلی استظهار ملامح السجناء ومواقفهم البطولیه فی دیوان «ورده علی جبین القدس» من اجل التعاطف الجماهیری مع هذه الشریحه المضطهده. وقد توصل البحث إلی نتائج اهمها: ان الشاعر ابتعد عن الندب والبکاء علی السجناء، واتخذ الشعر للمطالبه بحقوقهم وحریتهم والتعاطف معهم. وحاول هارون إظهار بطولات السجناء لکی یزرع الامل فی النفوس ویدعم المقاومه، کما سعی إلی فضح سیاسات المحتلین إزاء السجناء وتعذیبهم، لاستنهاض همم البلدان العربیه فی التصدی إلی هذه القضیه.
    کلیدواژگان: المقاومه الفلسطینیه، صوره السجین، هارون هاشم، دیوان ورده علی جبین القدس
  • کبری روشنفکر، خلیل پروینی، خاطره احمدی صفحات 23-43
    الادب المقاوم کثیرا ما یختص بتصویر الآلام والمصائب التی یعانی ها الشعوب، فهذا الادب یهدف إلی إذکاء روح المقاومه والوعی لدی العامه. السبب الرئیس لظهور ادب المقاومه هو الظلم والاستبداد، فالکاتب یرید من خلال ادبه توعیه الناس للنضال مع العدو. هذا و یعد عنصر الشخصیه من اهم العناصر الفنیه فی الروایه، ولایمکن إبداع قصه او روایه مستقله دون الشخصیه. وکل کاتب فی هذا المجال، یستخدم فنونا و تقنیات ربما تختلف عن الآخرین. روایه عینا ام موسی من مولفات الکاتبه العراقیه علیاء الانصاری تحتوی علی المسائل المتعلقه بالمقاومه الإسلامیه امام العدو الداخلی وهو الکیان الظالم العراقی، هذه الروایه تبرز نساء المقاومه قمن بدعایه الامنیات والطموحات، حیث قمن بتضحیه حیاتهن للمناضله فی سبیل الدفاع عن الحق امام الباطل. من هذا المنطلق یحاول هذا المقال بناء علی المنهج الوصفی_ التحلیلی دراسه عنصر الشخصیه، حیث یرکز علی دور المراه فی روایه «عینا ام موسی». والنتائج تدل علی ان الروایه توکد علی الدور البارز الذی تقوم به المراه فی هذا المجال وانها رمز للصمود والمقاومه، وتساعد الآخرین ولها دور رئیسی.
    کلیدواژگان: ادب المقاومه، الشخصیه، المراه، علیاء الانصاری، روایه عینا ام موسی
  • محمد صالح شریف عسکری، سودابه مظفری، بهمن هادیلو صفحات 45-71
    یتناول هذا المقال موضوع التقابل الدلالی فی الجزء الثلاثین من القرآن الکریم من خلال ابعاده الوظیفیه، وتناسبه مع السیاقات المختلفه التی احاطت به؛ بما ان القرآن الکریم منزل من الله لهدایه الناس، وان الهدایه تتطلب تنویع الخطاب، واستخدام الاسالیب البیانیه، وفقا لمقتضیات احوال المخاطبین، والظروف الزمکانیه.ولما کان اسلوب التقابل الدلالی نوعا من الاسالیب البیانیه، وله القدح الاوفی فی التاثیر علی المتلقی، والدور الفعال فی عرض المفاهیم؛ تعویلا علی قول المحققین «الاشیاء تعرف باضدادها» ونظرا لاستخدامه فی اغلب السور المبارکه جاء هذا البحث لیکشف عن مدی استخدامه فی الجزء الثلاثین، وتناسبه مع السیاقات التی اشتملت علیه؛ وللإجابه علی الاسئله المتعلقه بانواعه المستخدمه، وتناسبه السیاقی، ومعطیاته الدلالیه. ومن النتائج التی افرزها البحث: ان هذا الجزء المبارک، قد اشتمل علی التقابل الدلالی، و احتوی علی عدد من انواعه، کما خلص إلی ان جمال التقابل الدلالی لا یقف علی الصوره اللفظیه بل له قیمته المعنویه فی النص و ان هذا الاسلوب یتناسب مع حاجه الإنسان إلی معرفه الحقائق باجلی صورها، لان التقابل الدلالی یعرض الامر بصورتین مختلفتین امام البصر والبصیره ، وکان للتناسب السیاقی سهم وافر فی ذلک.ایضا تشیر نتائج هذا البحث ان التقابل لیس فنا تجریدیا لذاته وإنما جزء من بناء النص له اهدافه و دلالاته و فاعلیته و لا سیما فی النص القرآنی حیث وظف لخلق الصور و الموسیقی و تداعی المعانی و اغراء المتلقی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الجزء الثلاثون، التقابل الدلالی، التناسب السیاقی
  • صلاح الدین عبدی، سارا اسدی صفحات 73-97
    یعتبر ادب المقاومه، ادب المعبر عن الذات الجمعیه والهویه للحفاظ علی القیم العلیا، وتدعو إلی مواجهه الظلم والقهر الداخلی، وبما ان الادب صوره حیه للحرکات الاجتماعیه والسیاسیه، لذلک یری ان الادباء یستخدمون الفن للإسهام فی إذکاء روح المقاومه، وإن کان للشعر مرکز الصداره فی ادب المقاومه، ولکن جاءت القصه والروایه منسجما فی ذلک مع التطورات الاجتماعیه والسیاسیه والثقافیه التی تجتاح المنطقه العربیه؛ من هولاء الروائیین، الکاتب بهاء طاهر( 1935م ) المصری الذی یحاول تغلغل المقاومه فی سلوکیات الحیاه الیومیه للافراد فی مواجهه الظلم داخلیا او خارجیا فی اثره الرائع «شرق النخیل» الذی صدر سنه (1985م)، وترکز علی نقد العلاقات الاجتماعیه والاختناق السیاسی المتردی الذی یعیشه المجتمع المصری، وبما ان المقاومه والنضال من الدوافع الاولی التی تناول فی ها الکاتب، لذلک اتی بمظاهر المقاومه المختلفه مثل التحدی، الدعوه إلی المقاومه، انطلاق التظاهرات والاعتصامات، والصمود و... ویرسم فیه الشعب المصری والفلسطینی اللذین یعیشان فی ظروف قاسیه ولکنهما یثوران ویحملان اشد المعاناه، ومن اهم النتائج التی وصلت الی ها المقاله هی انه یعری المحتل الصهیونی الذی یتظاهر بالدیمقراطیه والتعامل الحضاری من قیمته ویفضحه باعماله الهمجیه الوحشیه. تبرز ظاهره المقاومه معلما واضحا من معالم روایه شرق النخیل، ونحن فی هذه الدراسه نحاول ان ناتی بمظاهر المقاومه المختلفه وانواعها بالتفصیل، وقد اعتمدت المقاله علی المنهج الوصفی-التحلیلی.
    کلیدواژگان: الروایه، المقاومه، التحدی، بهاء طاهر، شرق النخیل
  • فتحیه فتاحی زاده، مهدی مطیع، فریده امینی، فاطمه آبادی صفحات 99-133
    یعتبر علم الدلاله فرعا من فروع علم اللغه إلا ان البعض یعتبرونه علما مستقلا یمکن من خلاله الحصول علی معانی المفردات والجمل فی النص او العثور علی المکانه الخاصه للمفردات والتراکیب وفقا للنظام الدلالی التیوردت فیه. تهدف هذه المقاله تناول دلاله مفهوم «الإمام الباطل» فی القرآن الکریم وهذا ما یساعدنا علی معرفه مفهوم «الإمام الحق» معرفه شاملا وکما یقال :«تعرف الشیاء باضدادها».وفی هذا الطریق نبحث عن المفاهیم التی ترتبط بمفهوم «الإمام الباطل» فی العلاقات الافقیه والراسیه والتی فی نفس الحقل الدلالی معه. رغم ان کلمه «الإمام» بمعنیالإمام الباطل لم تکرر فی القرآنإلا مرتین إلا انه من الممکن الحصول علی الکثیر من الحقول الدلالیه حول هذا المفهوم المحوری. عبر دراسه اجریناها فی هذا المجال، وجدنا ان مفهوم «الإمام الباطل» فی القرآن الکریم، فی العلاقه الافقیه مع مفاهیم کالجعل والکفر والدعوه کما انه فی العلاقه الراسیه مع مفاهیم کالخلیفه والآیه والصراط وهو فی نفس الحقل الدلالی معها. والحصول علی الملامح الدلالیه للإمام الباطل یسببفی ظهور المعارف المستوره فی بطون الآیات ویظهر الفکر المنهجی للقرآن الکریم.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، علم الدلاله، الإمام الباطل، الحقل الدلالی
  • سید حیدر فرع شیرازی، صغری بیاد صفحات 135-157
    الحرکه هی ضد السکون ولها وجود ملحوظ مع کل کائنوتعد مکانه متمیزه فی الصوره الشعریه لانهاآله من الآلات المهمه فی الحیویه والنشاط للتصویر، والصور الحرکیه تجسد المعنی تجسیدا حیا واکثر قوه فی الاداء وتاثیرا فی النفس، من هنا کان لهذا اللفظ امتداد واسع فی الدلاله.فنحن نقف فی دراستنا هذه علی تاثیر عنصر الحرکه للافعال فی الصور البیانیه فی حکم نهج البلاغه؛ لان هذه الحکم لها مکانه مرموقه من حیث الادب.واما المنهج الذی اخترناه لمعاجه هذا البحث فهو المنهج الوصفی-التحلیلی بدراسه الفعل فی تراکیب الصور البیانیه فی الحکم لتتضح من خلالها حرکه ونشاط الصور لإیصال المعنی. ویهدف هذا البحث إلی دراسه الافعال الحرکیه فی الحکم حتییتبین لنا مدی اهتمام الإمام علی (ع) فیمنح الصور الادبیه الحیاه والحیویهللوصول إلی جمالیات رائعه تکمن وراءها.فنظرا إلی انواع مختلفه من الحرکهنحاول ان ندرس الافعال الحرکیه لنلقی الضوء علی اهمیه الحرکه ومدی تاثیرها علی بناء الصور البیانیه المستخدمه فی حکم نهج البلاغه.لهذا قمنا باختیار الافعال الداله علی الحرکه الانتقالیه من مثل «الافقیه،والسریعه،والصعودیه،والنزولیه»؛ ذلک؛ لان ابرز وسائل تصویر الحرکه فی بنیه الجمله هی الافعال والتی ندرسها عن طریق الصور البیانیهعلی نحو التشبیه،والاستعاره، والمجاز،والکنایه.وقدتوصلنا فی هذه الدراسه إلیان استخدام الافعال الداله علی الحرکه فی الصور البیانیه وفقا لنوع الحرکهفی هاتخلق صوره جذابه موثره وتزید علی المعنی.
    کلیدواژگان: الحرکه، الدلاله، الصوره، الحکمه، نهج البلاغه
|
  • Rasool Balawi Pages 1-21
    Occupying palestine and what happened afrer that as killing, violence and displace, pushe the palestinian to confront occupiers using all resistance means and tenure for them bravely to reach freedom . Occupiers gathered all those freedom seekers and hurl them in the dark prisons. They experienced all kinds of cruelty and torture. But, these prisoners carry a fighting and inlighting message for the people of palestine. Their being in prison played an important role in developing islamic values and stabling the culture of resistance. Many of resistance poets imaged their stands and heroism. One of those poets who made a divan for the prisoners is Haroon Hashem Rashid. This study worked on the prisoner's image in Haroon's poetry and based on a descriptive way of research the researcher tried to clarify the features of prisoners in " a flower on the forehead of Qods" divan. We concluded that the poet do not lamented prisoners and used poetry to clarify their heroism and to reclaim their rights. Also Haroon tried to unmask policies of the occupiers toward prisoners. All this to awake Arab contries to commission this case.
    Keywords: palestine resistance_prisoner image_Haroon Hashem_the divan a flower on the forehead of Qods
  • Kobra Roshanfekr, Khalil Parvini, Khatereh Ahmadi Pages 23-43
    Resistance literature in much of the times devotes to drawing pains and tragedies that nations suffer from it. The purpose of this type of literature alight the spirit of resistance, and aware public The existness of tyranny is the main reason for the emergence of resistance literature, and author wants to persuade people to fight with enemy through his literature. On the other hand, one of the most important artistic elements of novel is the personality element and can‘t creat the independent novel and story without the element of character. All of the writers in this field, apply techniques that sometimes is different from others. Novel " The Eyes of Mosa,s Mother " from the works of’ Iraqi writer “alya Ansari” is containing of issues about Islamic resistence against the external enemy. (Oppressive regime in Iraq).This novel shows that women invited to own wishes and dreams, so as to sacrifice in defense of the right against wrong. Therefore, this paper attempts to examine element of personality with descriptive -analytical method, and concentrate on role of women in the novel, " The Eyes of Mosa,s Mother". The results show that this novel emphasizes on the significant of role of woman in this field and believes that she is the key of resistance and persistence and helps to others and has a key role.
    Keywords: resistance literature, character, woman, alya Ansari, the novel The Eyes of Mosa, s Mother
  • Mohammad Saleh Sharif Askari, Soudabeh Mozaffari, Bahman Hadiloo Pages 45-71
    This article examines the subject of semantic concordance in the thirtieth part of the holy Quran during its functional dimensions and its suit with different contexts surrounding it. Since the Koran sent by God to guide people to guide people and that the guidance requires the diversification of the speech, and the use of graphical methods, in accordance with the requirements of the conditions of the addressees, and the temporal and spatial conditions.Since it was style of semantic concordance some sort of graphic styles, and it has the many fortune in effect on the receiver, and active role in the presentation of concepts; Stock in the words of the investigators "things known by their opposites" Because of the its use in most of the fence of the blessed came this research to reveal the extent of its use in the thirtieth part and to answer questions concerning its types used, its contextual proportionality, and its semantic givens.And of the results brought about by the research: that this blessed has included semantic contrasts, and contained a number of its kinds, and concluded that this method, which was employed in most parts of the dear book, proportional to human need to know the facts most evident forms, because the semantic contrast displays the command In two different ways in front of the sight and insight, and proportionality contextual was galore share in it. Also indicate the results of this research that the contrast is not art abstract itself but a penalty from building the text has its objectives and its effectiveness and its connotations Particularly in the quranic text so that is employed to create images, music, crumbling meanings and lure the recipient.
  • Salahedin Abdi, Sara Asadi Pages 73-97
    Resistance literature expresses social identity, in order to save and protect the high value of humanity, and calls men for self-reliance so that they can deal with domestic oppression. Since literature is the stage of presenting movements and social-political events, writers choose it to evoke resistance impression. Although poetry is the first place of resistance literature, stories and novels are also appeared in accordance with social, political, and cultural changes which has covered Arab society. Among the novel writers, Egyptian BahaTaher(1935) tried to choose his immortal work, Shargh-al-Nakhil(1985), as an instrumen to sustain resistance in people's life, so that they can confront domestic oppression and invasion. He criticized social relations and political repressions which had covered Egypt. since resistance is one of the most important motivations that the writer has wrote about, holding protests, perseverance, etc is appeared in such works. In this work, it is illustrated that Egypt and Palestine have tolerated the most difficult condition to resist and defend their homeland and eliminate oppression. Resistance is the most prominent feature of Shargh-al-Nakhil. In this research, we tend to study resistance concepts and its different kinds in this novel through descriptive-analytic approach.
    Keywords: novel, Resistance, challenge, BahaTaher, Shargh-al-Nakhil
  • Fathieh Fatahizadeh, Mehdi Motia, Farideh Amini, Fatemeh Abadi Pages 99-133
    Semantics is a part or an independent branch of linguistics which deals with the analysis of the meaning of words and sentences of a text. Through semantics, the exact position of words and their combinations are obtained in terms of their semantic system. This study aims to apply the“objects are known by their opposites” rule to the semantic concept of “Imam Batel” (vain Imam) so that a further understanding of the concept of “Imam Hagh” (Imam of the truth) is gained. For this purpose, concepts that are common in the semanticfield with the concept of Imam Batel are considered in two syntagmatic and paradigmatic axes. Although the word “Imam” in the meaning of vain leader is repeated twice in Quran, variousfollowing semantic fields are obtained from the central concepts of Imam Batel.The semantic concept of Imam Batel in Quran shows that “Imam Batel” in the function of revelation based on the syntagmatic axis is in the same semantic field with the concepts of forgery, disbelief, and invitation while on the paradigmatic axis it is in line with concepts such as Khalifa, verse, and path. Exploring the semantic elements of the concept of “Imam Batel” leads to the revealing of latent education in the core of verses and the showing of systematic thinking of Quran.
    Keywords: Holy Quran, semantics, Imam Batel, semantic field, syntagmatic relations, paradigmatic relations
  • Sayyedheidar Fare Shirazi, Soghra Bayad Pages 135-157
    There is considerable opposition motion statism with all creatures.Motion poetic images is privileged positions, Because it plays a vital role in giving vitality to the imagedue to the strong performance of high impact motion means embodying alive, and so the implications are a wide stretches. In this study, we attempt to motion the action to the impact eloqunce images used in the aphorism of Nahğul-balāġih, for aphorism is a leadership position in the high dignity of literary officials conduct the public. This disquisition examines the current methods of descriptive the motiontsaphorism, and in order to achieve, depending latest beauty lies in aphorism, and that of Imam Ali to what extent literary images give life and joyfulness. With regard to the different types of motion, verbs indicates horizontal movement and fast and motion ascending have to select descending, To understand its evaluate the significance of the degree of influence it in eloqunce images used in the aphorism of Nahğul-balāġih, Because the verb is outstanding tool in image to showeloqunce image such as this comparison, metaphor, trope, and metonymy, In the meantime, well review to the analyze and implications of the verb. The results of the research:The use of verbs implying motioncreate depending on the type of movement attractive and effective image, and Influence comparison more thanproportionin Other eloqunce images in give motion to the image in the aphorism of Nahğul-balāġih.
    Keywords: Motion, Implicationindication, Image, Aphorism, Nahğul-balāġih