فهرست مطالب

دستاورد - پیاپی 36 (زمستان 1395)

مجله دستاورد
پیاپی 36 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرمقاله
  • محمد رزاقی صفحه 4
  • مقاله پژوهشی
  • سحر محمدی* صفحه 6
    این مقاله می کوشد تا به بررسی آثار چاپ شده در 35 شماره نشریه دستاورد، از سال 1373 تاکنون بپردازد. روش تحقیق، تحلیلی-توصیفی و جامعه آماری پژوهش، کلیه مقاله های نشریه دستاورد طی 22 سال انتشار آن بوده است. درمجموع، 384 عنوان مقاله بررسی و اطلاعات مستخرج از آن، براساس سه مقوله کلی «نویسندگان ،» «محتوای مقاله ها » و «سیر تحول مقاله ها در گذر زمان » دسته بندی شده است.«نویسندگان »، به تفکیک جنسیت، رتبه علمی، رشته تحصیلی، وابستگیدانشگاهی و بسامد آثار، موردمطالعه قرار گرفته اند و نتایج نشان می دهد بیشترین سهم مشارکت به مردان، دانشجویان، رشته طراحی صنعتی، و دانشگاه هنر اختصاص داشته است. مقوله «محتوای مقاله ها » به تفکیک نوع مقاله؛ شامل یازده دسته مقاله های پژوهشی، ترویجی، مروری، گردآوری، معرفی، گزارش، مصاحبه، جستار، نقد، تالار خط و ترجمه و به تفکیک موضوع مقاله؛ شامل 24 دسته مباحث آموزشی، اسباب بازی، ارگونومی، مواد و روش های ساخت، هویت، آموزش در طراحی صنعتی، فناوری، پژوهش، خلاقیت، نشان هشناسی، طراحان صنعتی دنیا و ایران، طراحی خودرو، فرایند طراحی، طراحی صنعتی در دنیا، تالار خط، چالشخونه، تئوری طراحی، سبک ها، طراحی پایدار، مبانی، مبلمان شهری، محصول، مصاحبه و گزارش بوده است. براساس نتایج، در بخش نخست بیشترین سهم به مقاله های ترویجی، گزارش، معرفی و ترجمه، و در بخش دوم به گزارش و تئوری طراحی اختصاص داشته است. در انتها سیر تحول برخی از مقاله ها در طول 35 شماره بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: مرور تحلیلی مقاله ها، نمایه تحلیلی (توصیفی) مقاله ها، نشریه دستاورد، رشته طراحی صنعتی
  • مقاله مروری
  • محمدرحیم اقارب پرست *، محمد رزاقی صفحه 14
    در این مطالعه، مقالاتی در زمینه های طراحی، ارگونومی و ساخت میز و صندلی مدرسه، آنتروپومتری کودکان دبستانی و نیز مطالعات مربوط به تناسب میز و صندلی با این گروه از کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. این مقالات در دو گروه اصلی دسته بندی شدند: گروه اول مربوط به مطالعاتی است که جنبه های متعدد مشکلات طراحی یا کاربری میز و صندلی های مدارس را بررسی می کند؛ مانند آموزش درست نشستن به کودکان، ایجاد تناسب ابعادی بین کودک، فعالیت آموزشی و میز و صندلی مدرسه، ویژگی های تعبیه شده در میز و صندلی و نیز نظارت دائمی معلم بر نحوه درست نشستن دانش آموزان و گروه دوم مقالاتی است که به چارچوب های کلی بررسی و طراحی میز و صندلی مدرسه اشاره دارد. این مطالعه با تحلیل، ترکیب و جمع بندی یافته های این مقالات، پیشنهادهای مناسبی را برای طراحی میز و صندلی دانش آموزی پیشنهاد می کند.
    کلیدواژگان: ارگونومی، آنتروپومتری، میز و نیمکت دانش آموزی، طراحی
  • مصطفی توحیدی فر * صفحه 24
    پژوهشگر در این مقاله به منظور یافتن شاخص های اصیل طراحی ایرانی، از دستاوردهای پژوهشگران در حوزه هویت ملی ایرانی؛ همچون دومزیل، رجایی، فولتس، کبیری و سایرین سود برده است و پس از شناسایی شاخص ها، عمده ترین شاخص هویتی ایرانیان را «گرایش به امر یکتا» و تبلور آن در طراحی ایرانی دریافته است که سایر شاخص های هویت طراحی ایرانی در ادوار مختلف، گرد آن جمع آمده اند. درادامه، عنصر «روایی» و «باز بودن» در هویت ایرانیان باعث شده است که ایشان در اخذ و پذیرش عناصر مطلوب فرهنگ های همسایه خود بی تعلق و پویا عمل کنند و این امر یکی از شاخص های مهم و تاثیرگذار در توسعه طراحی ایرانی بوده رو برای حل مسائل جامعه ایرانی را به میزان است؛ چراکه دامنه راه حل های پیش چشمگیری افزایش می دهد. این شاخص، در تعامل با سایر فرهنگ ها نه تنها پدیده «چند فرهنگ و یک تمدن» را تشدید کرده است؛ بلکه در گفتمان «جهانی سازی»، وجه غالب هویت ایرانیان را برای گفت وگو میان فرهنگ ها و تمدن ها، نمایان و از این تهدید فرصت ساخته است.
    کلیدواژگان: طراحی ایرانی، جهانی شدن، یکتاگرایی، تساهل، هویت ملی
  • محبوبه مزارعی، محمد رزاقی صفحه 32
    امروزه با توجه به بمباران مشتریان با انبوه کالاها و خدمات، تصمیم سازی مشتری از مفاهیم مهم در برندینگ و تجارت تلقی می شود. در این فرایند، انطباق ارزش های رمزگذاری شده در کالا و خدمت با انتظارات مشتریان بسیار حائز اهمیت است و تصمیم خرید یا عدم خرید فرد را رقم می زند. ازسوی دیگر «آنتروپومورفیسم» یا به اصطلاح «انسان انگاری» فرایندی تاثیرگذار در طراحی محصول/خدمت است که با جلب توجه فرد و افزایش قوه شناخت و درگیر ساختن احساس وی با کالا/ خدمت پیش رو، تصمیم گیری را هدایت می کند. مسکات به عنوان شخصیت هویت تجاری سازمان ها و شرکت ها، نمودی از آنتروپومورفیسم است که در قالب انسان، حیوان یا اشیا متبلور شده و از همین طریق در ذهن مخاطب ماندگار می شود. در این نوشتار اهمیت مفهوم آنتروپومورفیسم در دنیای رقابت و برندینگ به طورعام و نقش مسکات ها در برندینگ آنتروپومورفیک موردبحث و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با مرور ادبیات حوزه آنتروپومورفیسم، مسکات و برندینگ تلاش شده است زنجیره ای از حلقه های به ظاهر منفصل ایجاد شده و سپس نشان داده شود که چگونه تبلور ویژگی های انسانی در محصول و شخصیت برند می تواند ابزاری برای برندینگ، تجارت و معرفی بنگاه های اقتصادی یا موسسات آموزشی باشد.
    کلیدواژگان: آنتروپومورفیسم، مسکات، برندینگ، شخصیت برند
  • ترجمه
  • اتزیو مانزینی ترجمه: ندا امیراعلایی صفحه 40
  • جستار
  • مصطفی میرفندرسکی * صفحه 46
    تاریخ و فرهنگ ایران، گوهری است که باوجوداینکه پژوهشگران و دانشمندان بسیاری از ملیت های گوناگون دهه هاست به آن پرداخته اند، تنها گوشه کوچکی از آن آشکار شده است. «ایرانی» نه تنها یک ملیت، بلکه فرهنگی غنی را در ذهن همه تداعی می کند و خود ما ایرانی ها بیش از همه به این نکته واقفیم؛ اما قادر به ارائه تعریفی یکدست و همگون از «ایرانی» نیستیم. اقوام، زبان ها، مذاهب و گرایش های گوناگون در کنار هم صدها و هزاران سال زیسته اند و در عین اینکه همیشه درباره یکدیگر لطیفه ساخته اند و گاهی کار را به تحقیر یکدیگر نیز کشانده اند، اما هیچ گاه تبدیل به کشمکش و جنگ خونین میانشان - چیزی که به وفور در غرب و شرق شاهدیم - نشده است. به عنوان یک آموزگار که از ابتدا تاریخ برایم جذابیتی خاص داشته است، این شانس را داشته ام که در رشته ای تحصیل کنم که با فرهنگ، نه تنها از نگاه یک مورخ یا جامعه شناس، بلکه ازنظر یک «طراح» با جهان اطراف خود ارتباط پیدا کرده و سروکار دارد؛ مانند کسی که کوزه ای را «طراحی» می کرده و در کارگاه سفالگری اش می ساخته، یا مانند یک زن قالیباف که سال ها روی دار قالی «طرح»هایی را که به خوبی می شناخته، به صورت یک شاهکار درمی آورده است. کوتاه سخن، در این یادداشت، تلاش کرده ام که در حد امکان، دو «طراح» نابغه را در موقعیت های خاص خودشان بشناسم.
    کلیدواژگان: داوینچی، خیام، طراحی صنعتی
  • چالشخونه
  • در باب سرقت علمی
    صادق کرایی، محبوبه مزارعی صفحه 50
|
  • Sahar Mohammadi * Page 6
    This paper tries to survey the articles published in Dastavard from 1373 up to now. The research method is analytical-descriptive and the statistical population is the articles published in Dastavard during 22 years of publication. A total of 384 titles have been studied. The derived information has been categorized based on three general categories: »authors «,» contents «, and» executive managers «. The» authors «have been studied according to» gender «,» scientific status «,» discipline «,» university relation «, and their» paper frequency «. The results show that male, students, industrial design, and University of Art, has the most contribution. The» contents« have been divided into 10, according to their types: research, extensive, reading, collecting, introduction, report, interview, query, discussion and translation; and to 24 based on their subjects: educative, toys, ergonomics, material and production methods, identity, education in industrial design, technology, research, creativity, semiotics, Iranian and world industrial designers, automotive design, design process, world industrial design, discussion, challenge room, theory of design, styles, sustainable design, basics, urban furniture, production, interview, and report. According to the results, the content type of articles are mostly dedicated to extensive, report, introduction, and translation; and as far as the subject is concerned, the articles are mostly about report and theory of design. Finally the evolution of articles is studied over 35 issues.
    Keywords: Analytical Review, Descriptive Articles Index, Dastavard Journal, Industrial Design
  • Mohammad Rahim Aghareb Parast*, Mohammad Razzaghi Page 14
    This paper reviews some articles on the design aspects of student desks and chairs in primary schools. There are so many articles on ergonomic and anthropometric aspects of student desks. We classified the papers in two main categories: the first includes papers debating existing problems of student desks; the second suggesting frameworks for designing proper products and appropriate methods of seating during studying at schools. Through the analysis and summing up the results of the two, this study tries to give some suggestions for designing school desks and chairs.
    Keywords: Anthropometry, Ergonomy, Student Desk, chair, Design
  • Mostafa Tohidifar * Page 24
    This paper tries to find the original Iranian Design Principles, through studying Dumezil, Folts, Rajaie, Kabiri, and others who conducted researches on Iranian National Identification. The main criterion of Iranian Identity is »Unitarianism «which can be traced in Iranian Design, and in different ages other criteria gathered around it. Moreover» Openness« in Iranian Culture, make it much easier for them, to adopt design elements dynamically from their neighbor cultures. As a result, this openness will solve the problems of Iranian society significantly. This characteristic of Iranian culture, represents Iranian hospitality in Globalization Dialogue.
    Keywords: Iranian Design, Globalization, Unitarianism, Hospitality, National Identity
  • Mahbube Mazarei, Mohammad Razzaghi Page 32
    Today, customers are constantly bombarded with masses of goods and services. So, the process by which customers decide which product, amongst others, to purchase is vital to all trades and businesses. If customers can locate their values and expectations, successfully encoded within the products or services, they are likely to purchase the commodity matched with their own desires. Anthropomorphism effects product/service design by easing customers’ decision-making process through which their understanding is going to be directed towards more product attachment. Mascot is a manifestation of anthropomorphism, which can be embodied in the form of either humans, animals or objects and thanks to the anthropomorphic manifestation, mascot will somehow guarantee its presence in customers’ mind for a longer period of time. In this review paper, the importance of anthropomorphism is discussed within the context of competition and branding in general and then, the role of mascot in anthropomorphic branding is also noticed. To that end, a full battery of articles, related to branding, mascot & anthropomorphism were reviewed, so that a nexus can be established between the three important yet seemingly separate concepts, proving that anthropomorphic mascots can be beneficial for trades and also for educational institutions like universities and colleges.
    Keywords: Anthropomorphism, Mascot, Branding, Brand Personality
  • Ezio Manzini Page 40
    The question of culture is virtually absent from the debate on contemporary design and especially from what in this paper I refer to as emerging design : a problem-based, solution-oriented design, the defining characteristic of which is not the products, services, and communicative artifacts it produces, but the tools and methods it uses. The discussion on it dutifully covers environmental, economic, and social issues, together with those of participation and the environmental, economic, and social effects of its results. Certainly all these aspects are very important, but the absence of a debate on emerging design’s cultural dimension is a serious limitation that prevents it from becoming the agent of )cultural and therefore also social and environmental( change that it could and indeed should be. Meanwhile, although rarely dis¬cussed, emerging design also has its own culture- a culture that is rather limited and limiting precisely because of this lack of debate. In this paper I call this culture solution-ism and participation-ism .
    To go beyond this somewhat reductive culture, we need to return to the discussion on issues that are or should be typical of design: from the criteria by which to orient and assess the quality of local solutions, to the broadest visions of the world toward which we work. This discussion must be undertaken through a dialogic approach , in which the various interlocutors, design experts included, interact as they bring their own ideas and define and accept their own responsibilities.
  • Mostafa Mirfendereski * Page 46
    Leonardo Da Vinci’s name has been integrated to Industrial Design in a way that his date of birth has been called World Industrial Design Day. He was an inventor, painter, sculptor, architect, scientist, musician, mathematician, engineer, geologist, astrologist, author, historian, etc. But why is he an industrial designer? Probably because a designer should be a multidimensional character, from one side related to art and design, and from the other side to industry and technology. A designer is responsible to make change in his environment. Leonardo found it 500 years ago and Omar Khayyam 500 years before him. Khayyam is one of the most intelligent mathematic genius all over the world, and at the same time one of the greatest poets of all times. The main point is to compare the eras, the two genius lived in. Take into consideration that in Khayyam›s time, painting, sculpture and drawing were symbols of blasphemy, we understand how poetry was the most complete art to the Iranian peoples at that time. In this note I tried to know the two genius in their own specific social and historical contexts.
    Keywords: Da Vinci, Khayyam, Industrial Design