فهرست مطالب

منظر - پیاپی 37 (زمستان 1395)

مجله منظر
پیاپی 37 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سید امیر منصوری صفحه 3
    روستاهای‭ ‬ایران‭ ‬مرز‭ ‬روشنی‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬ندارند‭. ‬برای‭ ‬آن ها‭ ‬ساخت وساز‭ ‬برای‭ ‬سکونت،‭ ‬همسان‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬شکل‭ ‬می گیرد‭
    . ‬در‭ ‬نظر‭ ‬ایرانی‭ ‬طبیعت،‭ ‬موجودی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬زندگی‭ ‬و‭ ‬جریان‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬همسایگی‭ ‬با‭ ‬او،‭ ‬باید‭ ‬سازگاری‭ ‬نشان‭ ‬داد‭. ‬مهار‭ ‬طبیعت‭ ‬یا‭ ‬جدایی گزینی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬خوش عاقبت‭ ‬نیست‭. ‬همسازی‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬تدریجا‭ ‬زیبایی شناسی‭ ‬خاصی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬روستای‭ ‬ایرانی‭ ‬پدید‭ ‬آورده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬طبیعت‭ ‬بکر‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬جایگاه‭ ‬پراهمیتی‭ ‬دارد‭. ‬صحنه هایی‭ ‬نیز‭ ‬که‭ ‬طبیعت‭ ‬در‭ ‬جریان‭ ‬حیات‭ ‬خود‭ ‬می آفریند،‭ ‬زیباست؛‭ ‬چه،‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬ایرانی‭ ‬صحنه های‭ ‬طبیعی،‭ ‬تصادفی‭ ‬پدید‭ ‬نیامده اند‭ ‬بلکه‭ ‬محصول‭ ‬فعالیت‭ ‬نظاماتی‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬طبیعت‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬آن ها‭ ‬برای‭ ‬ما‭ ‬روشن‭ ‬نیست‭. ‬اما‭ ‬همچون‭ ‬هندسه‭ ‬فرکتال،‭ ‬در‭ ‬پس‭ ‬ظاهر‭ ‬متنوع‭ ‬خود،‭ ‬از‭ ‬نظمی‭ ‬قابل دسترسی‭ ‬برخوردارند‭. ‬
    ازاین روست‭ ‬درختی‭ ‬که‭ ‬تنهایی‭ ‬توانسته‭ ‬با‭ ‬صخره های‭ ‬کوهستان‭ ‬تعامل‭ ‬حیاتی‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬به عنوان‭ ‬بخشی‭ ‬از‮«‬‭ ‬موجود‮»‬‭ ‬طبیعت‭ ‬به‭ ‬رسمیت‭ ‬شناخته‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬باقی‭ ‬می ماند‭. ‬چنین‭ ‬تک درخت هایی‭ ‬در‭ ‬منظر‭ ‬ایران‭ ‬به وفور‭ ‬دیده‭ ‬می شود؛‭ ‬و‭ ‬چه بسا‭ ‬پدید‭ ‬آمدن‭ ‬سه گانه‭ ‬منظر‭ ‬ایرانی،‭ ‬که‭ ‬منظری‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬مصنوع‭ ‬است،‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬قدرت‭ ‬و‭ ‬اصالت‭ ‬چنین‭ ‬رویکردی‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬بوده‭ ‬باشد‭. ‬
    خانه هایی‭ ‬میان‭ ‬صخره ها،‭ ‬تقلید‭ ‬از‭ ‬حیات‭ ‬درخت‭ ‬در‭ ‬لابه لای‭ ‬آن هاست‭. ‬همان طور‭ ‬که‭ ‬درخت‭ ‬پیرامون‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬سازگاری‭ ‬رسیده،‭ ‬خانه ها‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬اندازه‭ ‬و‭ ‬شکلی‭ ‬محدود،‭ ‬همسازی‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬را‭ ‬تقلید‭ ‬کرده اند‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬سه‭ ‬باهم‭ ‬زندگی‭ ‬به‭ ‬تعادل‭ ‬رسیده ای ‬را‭ ‬ادامه‭ ‬می دهند‭. ‬
    در‭ ‬سوی‭ ‬دیگر،‭ ‬شهرهای‭ ‬ایرانی،‭ ‬اغلب‭ ‬لبه ای ‬قاطع‭ ‬و‭ ‬متضاد‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬دارند‭. ‬در‭ ‬بیشتر‭ ‬نمونه ها،‭ ‬حصاری‭ ‬قوی‭ ‬مرز‭ ‬میان‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬طبیعت‭ ‬را‭ ‬تعریف‭ ‬می کند‭. ‬این‭ ‬لبه‭ ‬آن قدر‭ ‬قوی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬تردد‭ ‬میان‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬طبیعت،‭ ‬دروازه ای ‬به مثابه‭ ‬فضای‭ ‬واسط‭ ‬ساخته‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬‮«‬رفتار‮»‬‭ ‬ارتباط‭ ‬میان‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬چنان‭ ‬پراهمیت‭ ‬می گردد‭ ‬که‭ ‬دروازه ها‭ ‬نمادهای‭ ‬شهر‭ ‬می شوند‭ ‬و‭ ‬تعیین کننده‭ ‬ساختار‭ ‬و‭ ‬ستون‭ ‬فقرات‭ ‬شهر‭.‬
    جدایی گزینی‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬پیرامون‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬همسازی‭ ‬روستا‭ ‬با‭ ‬محیط،‭ ‬دو‭ ‬رویکرد‭ ‬متضاد‭ ‬به حساب‭ ‬می آید‭. ‬چرایی‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سرشت‭ ‬و‭ ‬سرنوشت‭ ‬شهر‭ ‬باید‭ ‬جستجو‭ ‬کرد‭. ‬از‭ ‬دیرباز،‭ ‬حصار،‭ ‬لبه ای ‬معنا‭ ‬بخش‭ ‬به‭ ‬ساکنان‭ ‬درون‭ ‬آن ها‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬قلعه‭ ‬امن‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬وجود‭ ‬آورده‭ ‬است‭. ‬شهرها،‭ ‬پس ازآن‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تبعیت‭ ‬از‭ ‬همان‭ ‬روش‭ ‬برای‭ ‬حفظ‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬دارایی‭ ‬ساکنان،‭ ‬هم آغوش‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬قیمت‭ ‬امنیت‭ ‬رها‭ ‬کردند‭. ‬درعین حال،‭ ‬شهروند‭ ‬ایرانی،‭ ‬در‭ ‬شهرهای‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬اسلام‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬پناه‭ ‬دیوارها‭ ‬انسانی‭ ‬ممتاز‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جایگاه‭ ‬اجتماعی‭ ‬بالاتری‭ ‬از‭ ‬ساکنان‭ ‬پیرامون،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دل‭ ‬طبیعت‭ ‬جای‭ ‬داشتند،‭ ‬می ایستاد‭.
    صرف نظر‭ ‬از‭ ‬سده های‭ ‬نخستین‭ ‬دوره‭ ‬اسلامی‭ ‬که‭ ‬حصار‭ ‬شهرها‭ ‬با‭ ‬شعار‭ ‬برابری‭ ‬اجتماعی‭ ‬اهالی‭ ‬درون‭ ‬و‭ ‬بیرون‭ ‬شهر‭ ‬فروریخت،‭ ‬سنت‭ ‬دیرین‭ ‬ممتاز‭ ‬گرداندن‭ ‬مکان‭ ‬زیست‭ ‬شهروندان،‭ ‬این‭ ‬بار‭ ‬به‭ ‬بهانه‭ ‬یا‭ ‬دلیل‭ ‬امنیت‭ ‬ایجاد‭ ‬شد‭. ‬نتیجه‭ ‬قهری‭ ‬این‭ ‬باززنده سازی،‭ ‬جدایی گزینی‭ ‬شهر‭ ‬از‭ ‬طبیعت‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دوره‭ ‬مدرن،‭ ‬با‭ ‬صورتی‭ ‬آذین شده‭ ‬ادامه‭ ‬یافت‭. ‬کمربندهای‭ ‬سبز‭ ‬شهرهای‭ ‬امروزی،‭ ‬اگرچه‭ ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬خرد‭ ‬و‭ ‬جزءنگر،‭ ‬فضاهای‭ ‬مطلوبی‭ ‬برای‭ ‬محیط زیست‭ ‬یا‭ ‬خدمات‭ ‬شهر‭ ‬پدید‭ ‬می آورند‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬منظر‭ ‬کل نگر،‭ ‬همچنان‭ ‬بر‭ ‬دوگانگی‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬پیرامون‭ ‬اصرار‭ ‬می ورزند‭ ‬و‭ ‬رابطه ای ‬قهرآمیز‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬محیط‭ ‬خود‭ ‬برقرار‭ ‬کرده اند‭. ‬رابطه ای ‬که‭ ‬تاکید‭ ‬ویژه‭ ‬و‭ ‬پررنگی‭ ‬بر‭ ‬حفظ‭ ‬فاصله‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬تبدیل‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬موجود‭ ‬مستقل‭ ‬که‭ ‬حائل‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬طبیعت‭ ‬باشد‭ ‬دارند‭. ‬
  • مهدی شیبانی، رضا کسروی صفحات 6-13
    برای‭ ‬تبیین‭ ‬جایگاه‭ ‬باغ‭ ‬در‭ ‬منظر‭ ‬حافظ‭ ‬و‭ ‬بیان‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬که‭ ‬نسبت‭ ‬و‭ ‬ارتباط‭ ‬هنر‭ ‬باغ‭ ‬و‭ ‬شعر‭ ‬از‭ ‬حیث‭ ‬آفرینش‭ ‬هنری‭ ‬باهم‭ ‬چیست‭ ‬که‭ ‬مفهوم‭ ‬باغ‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬پربسامد‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬حافظ‭ ‬حضور‭ ‬می یابد،‭ ‬باید‭ ‬ساحت‭ ‬ادراکی‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬مورد‭ ‬مداقه‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭. ‬مقایسه‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬هنر‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬مولفه های‭ ‬بصری،‭ ‬شکلی‭ ‬صرف‭ ‬یا‭ ‬وجوه‭ ‬تعقلی‭ ‬صرف‭ ‬امکان پذیر‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬تعلق‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬هنر‭ ‬به‭ ‬دو‭ ‬ساحت‭ ‬ادراکی‭ ‬مختلف‭ ‬هنرهای‭ ‬تجسمی‭ ‬و‭ ‬غیر‭ ‬تجسمی‭ ‬و‭ ‬سلسله‭ ‬تحولات‭ ‬نگاه‭ ‬درونی‭ ‬و‭ ‬انفسی‭ ‬به‭ ‬طبیعت‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جریان‭ ‬شعر‭ ‬فارسی‭ ‬باید‭ ‬موردتوجه‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭. ‬هدف‭ ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬کشف‭ ‬چگونگی‭ ‬این‭ ‬رابطه‭ ‬درونی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬می خواهد‭ ‬نشان‭ ‬دهد‭ ‬استفاده‭ ‬فراوان‭ ‬از‭ ‬واژگان‭ ‬مرتبط‭ ‬با‭ ‬باغ‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬حافظ‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬محصول‭ ‬قرابت‭ ‬نحوه‭ ‬آفرینش‭ ‬هنری‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬تبیین‭ ‬حکمت‭ ‬آفرینش‭ ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬او‭ ‬دانست‭. ‬قرابتی‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬از‭ ‬هم نشینی‭ ‬باغ‭ ‬ساز‭ ‬و‭ ‬شاعر‭ ‬در‭ ‬عالم‭ ‬بیرون‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬ارتباطی‭ ‬درونی‭ ‬و‭ ‬انفسی‭ ‬حاصل‭ ‬می شود‭. ‬طبیعت‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬حافظ‭ ‬به طورکلی‭ ‬و‭ ‬باغ‭ ‬به طور‭ ‬خاص،‭ ‬توصیف‭ ‬عینیات‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬شناخت‭ ‬آن‭ ‬باید‭ ‬جهان بینی‭ ‬شاعر‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬مداقه‭ ‬قرار‭ ‬داد‭. ‬برای‭ ‬شناخت‭ ‬جهان بینی‭ ‬عارف،‭ ‬شناخت‭ ‬سیر‭ ‬تحول‭ ‬نگاه‭ ‬به‭ ‬طبیعت‭ ‬در‭ ‬نزد‭ ‬عارفان‭ ‬و‭ ‬تبدل‭ ‬مفهوم‭ ‬زهد‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬تصوف‭ ‬ضرورت‭ ‬می یابد‭. ‬در‭ ‬چنین‭ ‬بینشی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بهشت‭ ‬زمینی‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬زمین‭ ‬بهشتی‭. ‬از‭ ‬طرفی‭ ‬بنیان‭ ‬فکری‭ ‬هنرمند‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬وجه‭ ‬فاعلی‭ ‬و‭ ‬مفعولی‭ ‬طبیعت‭ ‬را‭ ‬می شناسد‭. ‬وجه‭ ‬فاعلی‭ ‬آن که‭ ‬آفرینش‭ ‬هنری‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬شعر،‭ ‬باغ‭ ‬و‭... ‬از‭ ‬آن‭ ‬سرچشمه‭ ‬می گیرد‭ ‬و‭ ‬هنر‭ ‬را‭ ‬بااخلاق‭ ‬مربوط‭ ‬می کند‭. ‬قلمرو‭ ‬هنر‭ ‬آنجا‭ ‬آغاز‭ ‬می شود‭ ‬که‭ ‬طبیعت‭ ‬و‭ ‬اخلاق‭ ‬درهم آمیخته‭ ‬و‭ ‬باهم‭ ‬یگانه‭ ‬شوند‭. ‬طبیعتی‭ ‬که‭ ‬چنان‭ ‬به‭ ‬اخلاق‭ ‬خود‭ ‬درآمیخته‭ ‬که‭ ‬وجودش‭ ‬را‭ ‬نمی توان‭ ‬بی‭ ‬آن‭ ‬تصور‭ ‬کرد،‭ ‬هنر‭ ‬نیز‭ ‬همین‭ ‬احساس‭ ‬لذت‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬طبیعتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬هنر،‭ ‬اخلاق‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬یافته‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬منطق‭ ‬درونی‭ ‬خویش‭ ‬پیروی‭ ‬می کند‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬کشاکش،‭ ‬همچنان‭ ‬که‭ ‬طبیعت‭ ‬درون‭ ‬آرایش‭ ‬می یابد‭ ‬و‭ ‬زبان،‭ ‬طبع‭ ‬شاعرانه‭ ‬پیدا‭ ‬می کند،‭ ‬طبیعت‭ ‬سرکش‭ ‬بیرون‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬انسان‭ ‬از‭ ‬نو‭ ‬آرایشی‭ ‬می یابد‭ ‬و‭ ‬نیروهای‭ ‬وحشی‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬رانده‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬طبیعتی‭ ‬می شود‭ ‬آرایش‭ ‬یافته‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬انسان‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬انسان،‭ ‬یعنی‭- ‬یک‭ ‬باغ،‭ ‬یک‭ ‬طبیعت‭ ‬انسانی‭.‬
    کلیدواژگان: حافظ، زیبایی شناسی، باغ، منظر، جان آگاه، تصوف
  • فاطمه خزاعی، محبوبه خالویی صفحات 14-21
    عقاید‭ ‬متفاوتی‭ ‬در‭ ‬رابطه‭ ‬با‭ ‬تاثیر‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬بر‭ ‬آموزش‭ ‬دانشجویان‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭. ‬درحالی که‭ ‬برخی‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬را‭ ‬عاملی‭ ‬برای‭ ‬افزایش‭ ‬خلاقیت‭ ‬دانشجویان‭ ‬تلقی‭ ‬می کنند‭ ‬برخی‭ ‬معتقدند‭ ‬که‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬تنها‭ ‬زمینه ساز‭ ‬تقلید‭ ‬از‭ ‬ایده ها‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬خلق‭ ‬ایده های‭ ‬نوین اند‭. ‬گرچه‭ ‬بررسی‭ ‬نقش‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬دانشجویان‭ ‬در‭ ‬زمینه های‭ ‬مختلف‭ ‬طراحی‭ ‬سنجیده‭ ‬شده‭ ‬کمتر‭ ‬تحقیقی‭ ‬به‭ ‬نقش‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬آموزش‭ ‬منظر‭ ‬پرداخته‭ ‬ست‭. ‬تحقیق‭ ‬حاضر‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬ست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ابتدا‭ ‬طی‭ ‬یک‭ ‬تحقیق‭ ‬کیفی‭ ‬الگوهای‭ ‬متفاوت‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬را‭ ‬توسط‭ ‬دانشجویان‭ ‬بسنجد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬دلایل‭ ‬کپی برداری‭ ‬از‭ ‬ایده ها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬منظر‭ ‬از‭ ‬زاویه‭ ‬دید‭ ‬دانشجویان‭ ‬بیان‭ ‬کند‭. ‬برای‭ ‬دستیابی‭ ‬به‭ ‬اهداف‭ ‬تحقیق‭ ‬از‭ ‬روش‭ ‬تحقیق‭ ‬ترکیبی‭ (‬کیفی‭ ‬و‭ ‬کمی‭) ‬استفاده شده‭ ‬است‭. ‬نتایج‭ ‬بخش‭ ‬کیفی‭ ‬تحقیق‭ ‬سه‭ ‬الگوی‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬پروژه های‭ ‬دانشجویان‭ ‬مشخص‭ ‬کرد‭. ‬گروه‭ ‬A‭ ‬به طور‭ ‬خلاقانه ای ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬در‭ ‬ارائه‭ ‬راه حل های‭ ‬جدید‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬بودند‭. ‬گروه‭ ‬B برخی‭ ‬از‭ ‬عناصر‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬استفاده‭ ‬جدا‭ ‬کرده‭ ‬یا‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬ویژگی ها‭ ‬را‭ ‬به طور‭ ‬کامل‭ ‬مدل سازی‭ ‬کرده‭ ‬بودند‭. ‬گروه C‭ ‬کل‭ ‬نمونه‭ ‬را‭ ‬کپی‭ ‬کرده‭ ‬بود‭. ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬مشاهده‭ ‬و‭ ‬مصاحبه های‭ ‬متمرکز‭ ‬دلایل‭ ‬شیوه های‭ ‬متفاوت‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ ‬با‭ ‬دانشجویان‭ ‬به‭ ‬بحث‭ ‬گذاشته‭ ‬شد‭. ‬نتایج‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬تحقیق‭ ‬به عنوان‭ ‬مبنایی‭ ‬برای‭ ‬بخش‭ ‬کمی‭ ‬تحقیق‭ ‬مورداستفاده‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭. ‬نتایج‭ ‬بخش‭ ‬کمی‭ ‬تحقیق‭ ‬نشان‭ ‬داد‭ ‬که‭ ‬کمبود‭ ‬وقت،‭ ‬نداشتن‭ ‬تجربه‭ ‬کاری،‭ ‬علاقه مندی‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬طرح‭ ‬خاص‭ ‬و‭ ‬مهارت‭ ‬در‭ ‬سه بعدی‭ ‬سازی‭ ‬با‭ ‬نرم افزارهای‭ ‬طراحی‭ ‬از‭ ‬مهم ترین‭ ‬دلایلی‭ ‬ذکر‭ ‬شدند‭ ‬دانشجویان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬کپی برداری‭ ‬صرف‭ ‬از‭ ‬تمام‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قبلی‭ (‬نمونه های‭ ‬اجراشده‭) ‬ترغیب‭ ‬می کنند‭.‬
    کلیدواژگان: نمونه های قبلی، خلاقیت، آموزش معماری، طراحی منظر
  • مرتضی همتی، آذرنوش امیری صفحات 22-31
    رودخانه‭ ‬کارون‭ ‬در‭ ‬جنوب‭ ‬ایران‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬اسلام،‭ ‬از‭ ‬تمدن ساز ترین‭ ‬رودخانه های‭ ‬این‭ ‬منطقه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬شهر‭ ‬اهواز‭ ‬که‭ ‬پیشینه‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬دوران‭ ‬ساسانی‭ ‬بازمی گردد‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬همین‭ ‬رودخانه‭ ‬شکل گرفته‭ ‬است‭. ‬لبه‭ ‬شهری‭ ‬رودخانه‭ ‬کارون‭ ‬در‭ ‬شهر‭ ‬اهواز‭ ‬همواره‭ ‬تحت‭ ‬تاثیر‭ ‬نوع‭ ‬تعامل‭ ‬این‭ ‬شهر‭ ‬با‭ ‬رودخانه‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬اهمیت‭ ‬رودخانه‭ ‬کارون‭ ‬برای‭ ‬ساکنین‭ ‬این‭ ‬منطقه‭ ‬فراتر‭ ‬از‭ ‬عنصری‭ ‬جهت‭ ‬تامین‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬به عنوان‭ ‬زیرساخت‭ ‬اصلی‭ ‬در‭ ‬رونق‭ ‬اقتصادی‭ ‬شهر‭ ‬عمل‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬ارتباط‭ ‬اقتصادمحور‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬رودخانه‭ ‬موجب‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬طی‭ ‬سالیان‭ ‬لبه‭ ‬شهری‭ ‬رودخانه‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬منطقه‭ ‬با‭ ‬کاربری‭ ‬تجاری‭ ‬شکل‭ ‬گیرد‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دهه های‭ ‬اخیر‭ ‬با‭ ‬رویکردهای‭ ‬متفاوتی‭ ‬که‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬تعامل‭ ‬با‭ ‬کارون‭ ‬اتخاذشده،‭ ‬رودخانه‭ ‬به تدریج‭ ‬نقش‭ ‬اقتصادی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نظام‭ ‬شهری‭ ‬ازدست داده ‬و‭ ‬متعاقب‭ ‬آن‭ ‬لبه‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬رودخانه‭ ‬دچار‭ ‬اخلال‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬چنانچه‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می رسد‭ ‬شهر‭ ‬حیات‭ ‬اقتصادی‭ ‬خویش‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬رودخانه‭ ‬مجزا‭ ‬نموده ‬و‭ ‬توسعه‭ ‬آن‭ ‬بر‭ ‬مبنای‭ ‬رودخانه‭ ‬شکل‭ ‬نمی پذیرد‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬سبب‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬هویت‭ ‬لبه‭ ‬شهری‭ ‬اهواز‭ ‬که‭ ‬طی‭ ‬قرون‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬رودخانه‭ ‬شکل گرفته‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬آن‭ ‬شهر‭ ‬با‭ ‬چالش های‭ ‬متعددی‭ ‬روبرو‭ ‬شود‭. ‬این‭ ‬پژوهش‭ ‬باهدف‭ ‬بررسی‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬چگونگی‭ ‬و‭ ‬چرایی‭ ‬رابطه‭ ‬شهر‭ ‬اهواز‭ ‬و‭ ‬رودخانه‭ ‬کارون‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬و‭ ‬شکل گیری‭ ‬لبه‭ ‬شهری‭ ‬کارون‭ ‬و‭ ‬آسیب شناسی‭ ‬آن،‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬بخش‭ ‬ابتدا‭ ‬به‭ ‬بیان‭ ‬ارتباط‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬رودخانه‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬پس ازآن‭ ‬به‭ ‬تحلیل‭ ‬رویکردها‭ ‬و‭ ‬اقداماتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دهه های‭ ‬اخیر‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬صورت‭ ‬گرفته،‭ ‬می پردازد‭. ‬
    کلیدواژگان: لبه شهری، ارتباط شهر و رودخانه، هویت شهری، رودخانه کارون، شهر اهواز
  • احسان کرامتی، فیروز آرمون، سید یحیی خاتمی صفحات 32-39
    توسعه‭ ‬شتابان‭ ‬شهر‭ ‬در‭ ‬مسیر‭ ‬خود‭ ‬ناگزیر‭ ‬از‭ ‬تهاجم‭ ‬به‭ ‬طبیعت‭ ‬اطراف‭ ‬است‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬مجال‭ ‬تفکر‭ ‬پارادایمی‭ ‬و‭ ‬پرداختن‭ ‬به‭ ‬ابعاد‭ ‬مختلف‭ ‬در‭ ‬مکان‭ ‬گذار‭ ‬را‭ ‬نمی دهد‭. ‬در‭ ‬هرلحظه‭ ‬از‭ ‬فرآیند‭ ‬توسعه،‭ ‬برآیند‭ ‬مابه ازای‭ ‬برخورد‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬طبیعت،‭ ‬مکانی‭ ‬با‭ ‬ویژگی های‭ ‬زیباشناختی‭ ‬خاص‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬شتاب‭ ‬طرح های‭ ‬توسعه‭ ‬توان‭ ‬انطباق‭ ‬با‭ ‬ظرفیت های‭ ‬موجود‭ ‬را‭ ‬نمی دهد،‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬هنگام‭ ‬وجهی‭ ‬از‭ ‬منظر‭- ‬عمدتا‭ ‬با‭ ‬غلبه‭ ‬زیبایی‭ ‬کارکردی‭ ‬و‭ ‬کالبدی‭- ‬بر‭ ‬جنبه های‭ ‬دیگر‭ ‬پیشی‭ ‬می جوید‭. ‬عرصه‭ ‬این‭ ‬توسعه،‭ ‬لبه‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬طبیعت‭ ‬را‭ ‬به مثابه‭ ‬فضای‭ ‬میانجی‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬ویژگی‭ ‬و‭ ‬ارزش های‭ ‬هردوی‭ ‬آن ها‭ ‬تعریف‭ ‬می کند؛‭ ‬استحاله‭ ‬این‭ ‬لبه،‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬روح‭ ‬زمان،‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬گاه‭ ‬در‭ ‬سویه هایی‭ ‬از‭ ‬تهاجم‭ ‬و‭ ‬تقابل‭ ‬و‭ ‬گاه‭ ‬تعامل‭ ‬و‭ ‬تبادل‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬لبه‭ ‬گذار‭ ‬توسعه‭ ‬شهر‭ ‬اردبیل‭ ‬و‭ ‬برخورد‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬دریاچه‭ ‬شورابیل‭ ‬در‭ ‬مقام‭ ‬تنهاترین‭ ‬دریاچه‭ ‬طبیعی‭ ‬داخل‭ ‬شهری‭ ‬ایران،‭ ‬از‭ ‬بعد‭ ‬زیباشناسی‭ ‬موردبررسی‭ ‬قرار‭ ‬می گیرد‭ ‬تا‭ ‬سمت و سوی‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬مطالعات‭ ‬طرح های‭ ‬شهری‭ ‬مشخص‭ ‬شود‭. ‬می توان‭ ‬تاکید‭ ‬بر‭ ‬رویکرد‭ ‬کارکردی‭-‬کالبدی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬طرح های‭ ‬شهری‭ ‬اطراف‭ ‬دریاچه‭ ‬مشاهده‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نادیده‭ ‬گرفتن‭ ‬ابعاد‭ ‬معنایی‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬و‭ ‬ظرفیت‭ ‬طبیعی،‭ ‬نقش‭ ‬دریاچه‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬مرکزیت‭ ‬قوی‭ ‬تفریحی‭ ‬مورد‭ ‬غفلت‭ ‬قرار‭ ‬می دهد‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬صورتی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬هرگونه‭ ‬مداخله‭ ‬و‭ ‬توسعه‭ ‬لبه‭ ‬باید‭ ‬همواره‭ ‬متوجه‭ ‬زیبایی‭ یکپارچه‭ ‬باشد‭ ‬تا‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬پاسخگویی‭ ‬به‭ ‬نیازهای‭ ‬کمی،‭ ‬از‭ ‬خلال‭ ‬مدیریت‭ ‬کیفیت‭ ‬و‭ ‬ظرفیت‭ ‬پنهان،‭ ‬نقش‭ ‬قلمروهای‭ ‬فضایی‭ ‬در‭ ‬سازمان‭ ‬شهر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گیرد‭.‬
    کلیدواژگان: لبه توسعه، ظرفیت طبیعی، قلمرو فضایی، دریاچه شورابیل، شهر اردبیل
  • احسان دیزانی صفحات 40-47
    لبه‭ ‬شهری‭ ‬قزوین،‭ ‬از‭ ‬طبیعتی‭ ‬مصنوع‭ ‬شکل‭ ‬یافته‭ ‬و‭ ‬گونه ای ‬تاریخی‭ ‬از‭ ‬لبه ‬طبیعی‭ ‬شهر‭ ‬است‭. ‬طبیعتی‭ ‬دست ساخت‭ ‬انسان،‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬باغستان‭ ‬سنتی‭ ‬قزوین‭ ‬که‭ ‬ریشه‭ ‬در‭ ‬هزاره های‭ ‬تاریخ‭ ‬ایران‭ ‬دارد‭. ‬باغستان‭ ‬سنتی‭ ‬ارتباطی‭ ‬چندلایه‭ ‬با‭ ‬شهر‭ ‬دارد‭ ‬ولی‭ ‬رویاروی‭ ‬کالبدی‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬قزوین‭ ‬در‭ ‬لبه‭ ‬شهر‭ ‬شکل‭ ‬می گیرد‭. ‬جستار‭ ‬حاضر‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬بررسی‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬ویژگی های‭ ‬باغستان‭ ‬سنتی‭ ‬قزوین،‭ ‬گوشه ای ‬از‭ ‬عمق‭ ‬کارایی‭ ‬یک‭ ‬نمونه‭ ‬منحصربه فرد‭ ‬ایرانی‭ ‬را،‭ ‬برای‭ ‬لبه ی‭ ‬شهری‭ ‬مطلوب‭ ‬معرفی‭ ‬نماید‭. ‬روش‭ ‬تحقیق‭ ‬در‭ ‬شناخت‭ ‬موضوع‭ ‬تحقیق‭ ‬تفسیری‭-‬تاریخی‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬روش‭ ‬پدیدارشناسانه‭ ‬ویژگی های‭ ‬موضوع‭ ‬تحقیق‭ ‬مورد‭ ‬کنکاش‭ ‬و‭ ‬تحلیل‭ ‬قرارگرفته ‬و‭ ‬سپس‭ ‬جمع بندی‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬نخست‭ ‬موضوع‭ ‬لبه ‬شهری،‭ ‬چالشی‭ ‬فرمال‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می آید‭ ‬ولی‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬لایه های‭ ‬متنوع‭ ‬شهری‭ ‬است‭. ‬کارکردهای‭ ‬لبه ‬شهر،‭ ‬تاثیر‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬پایایی‭ ‬و‭ ‬شکل‭ ‬آن‭ ‬دارد؛‭ ‬ازاین رو‭ ‬چالش‭ ‬اصلی‭ ‬در‭ ‬پژوهش‭ ‬پیش‭ ‬رو‭ ‬ریشه یابی‭ ‬کارکردهای‭ ‬لبه ‬تاریخی‭ ‬شهر‭ ‬قزوین‭ ‬است‭. ‬یافته های‭ ‬پژوهش‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬که‭ ‬کارکرد‭ ‬اصلی‭ ‬باغستان‭ ‬تامین‭ ‬ضرورت های‭ ‬شهری‭ ‬قزوین‭ ‬در‭ ‬اعصار‭ ‬مختلف‭ ‬بوده‭ ‬است‭. ‬تامین‭ ‬شرایط‭ ‬پایدار‭ ‬برای‭ ‬شهر،‭ ‬توسط‭ ‬مهار‭ ‬ناملایمت های‭ ‬طبیعی‭ ‬مانند‭ ‬سیل،‭ ‬بادهای‭ ‬مزاحم،‭ ‬کم آبی‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬بستر‭ ‬مناسب،‭ ‬برای‭ ‬تامین‭ ‬آب‭ ‬و‭ ‬معیشت‭ ‬شهروندان‭ ‬حتی‭ ‬ایجاد‭ ‬بستر‭ ‬ویژگی های‭ ‬اجتماعی‭- ‬فرهنگی‭ ‬ازجمله‭ ‬کارکردهای‭ ‬باغستان ‬قزوین‭ ‬به عنوان‭ ‬لبه‭ ‬شهر‭ ‬قزوین‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬بیرون‭ ‬است‭.‬
    کلیدواژگان: باغستان سنتی، قزوین، شهر، پایداری، لبه شهر
  • بابک داریوش صفحات 48-55
    کوه‭ ‬در‭ ‬تمدن ها‭ ‬و‭ ‬آیین های‭ ‬باستانی‭ ‬نقشی‭ ‬مهم‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬همواره‭ ‬مورداحترام‭ ‬مردم‭ ‬بوده‭ ‬است‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬جغرافیای‭ ‬خاص‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬اهمیت‭ ‬بیشتری‭ ‬برخوردار‭ ‬است‭. ‬اهمیت‭ ‬کوه‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬تا‭ ‬جایی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬تمدن هایی‭ ‬چون‭ ‬سومری ها‭ ‬و‭ ‬عیلامی ها،‭ ‬عبادتگاه های‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬مانند‭ ‬زیگورات‭ ‬چغازنبیل‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬کوه‭ ‬می ساختند‭. ‬کوه های‭ ‬البرز‭ ‬به عنوان‭ ‬مهم ترین‭ ‬و‭ ‬مرتفع ترین‭ ‬کوه های‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬شمال‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬واقع شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬کوه ها‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬اینکه‭ ‬یک‭ ‬عنصر‭ ‬مهم‭ ‬طبیعی‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬محدوده‭ ‬و‭ ‬حریم‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬را‭ ‬مشخص‭ ‬می کند،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬عوامل‭ ‬اصلی‭ ‬هویت بخش‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬شمار‭ ‬می رود‭. ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬نگاه‭ ‬کالبدی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬کوه ها‭ ‬سبب‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬رابطه‭ ‬میان‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬کوه‭ ‬رابطه‭ ‬مطلوبی‭ ‬نباشد‭ ‬اما‭ ‬کوه‭ ‬البرز‭ ‬به عنوان‭ ‬مهم ترین‭ ‬لبه‭ ‬شهری‭ ‬تهران‭ ‬ماهیتا‭ ‬می تواند‭ ‬نقش‭ ‬به‭ ‬سزایی‭ ‬در‭ ‬هویت بخشی‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬رابطه‭ ‬مطلوب‭ ‬با‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اهمیت‭ ‬این‭ ‬کوه ها‭ ‬و‭ ‬تاثیر‭ ‬گسترده‭ ‬آن‭ ‬بر‭ ‬شهر،‭ ‬هدف‭ ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬ارزیابی‭ ‬جایگاه‭ ‬این‭ ‬کوه ها‭ ‬در‭ ‬برنامه ریزی‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬بررسی ها‭ ‬از‭ ‬سند‭ ‬اصلی‭ ‬طرح‭ ‬جامع‭ ‬شهر‭ ‬تهران‭ ‬مصوب‭ ‬1386‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬و‭ ‬روش‭ ‬پژوهش‭ ‬از‭ ‬نوع‭ ‬کیفی‭ ‬و‭ ‬بررسی‭ ‬مطالعه‭ ‬موردی‭ ‬است‭.‬
    کلیدواژگان: البرز، کوه، تهران، طرح جامع شهر تهران
  • مریم محسنی مقدم صفحات 56-65
    با‭ ‬افزایش‭ ‬جمعیت‭ ‬شهر،‭ ‬حریم‭ ‬آن ها‭ ‬در‭ ‬معرض‭ ‬توسعه‭ ‬محیط‭ ‬شهری‭ ‬قرار‭ ‬می گیرد‭ ‬و‭ ‬منجر‭ ‬به‭ ‬پیشروی‭ ‬شهرها‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬آن ها‭ ‬می شود‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬راه حل های‭ ‬دنیای‭ ‬مدرن‭ ‬در‭ ‬جلوگیری‭ ‬از‭ ‬رشد‭ ‬بی رویه‭ ‬شهرها‭ ‬ایجاد‭ ‬کمربند‭ ‬سبز‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬شهرهای‭ ‬بزرگ‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬راهکار‭ ‬دارای‭ ‬ارزش های‭ ‬زیست محیطی‭ ‬بسیاری‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬طبیعت‭ ‬و‭ ‬چشم انداز‭ ‬گسترده‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دسترس‭ ‬جوامع‭ ‬شهری‭ ‬قرار‭ ‬می دهد‭. ‬شهر‭ ‬فرانکفورت‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬موفق‭ ‬به کارگیری‭ ‬کمربند‭ ‬سبز‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬به‭ ‬تحلیل‭ ‬کمربند‭ ‬سبز‭ ‬و‭ ‬به طور‭ ‬ویژه‭ ‬کمربند‭ ‬سبز‭ ‬فرانکفورت‭ ‬می پردازد‭. ‬این‭ ‬شهر‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬موقعیت‭ ‬جغرافیایی‭ ‬دارای‭ ‬ذخایر‭ ‬طبیعی‭ ‬ارزشمندی‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬شهر‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مدیران‭ ‬شهری‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬هوشمندانه‭ ‬حفظ‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬گسترش‭ ‬بی رویه‭ ‬شهر‭ ‬جلوگیری‭ ‬کرده اند‭. ‬در‭ ‬طرح‭ ‬برنارد‭ ‬لاسوس‭ ‬برای‭ ‬کمربند‭ ‬سبز‭ ‬فرانکفورت،‭ ‬فضایی‭ ‬چند‭ ‬عملکردی‭ ‬برای‭ ‬مردم‭ ‬شهر‭ ‬در‭ ‬بستری‭ ‬طبیعی‭ ‬طراحی‭ ‬شد،‭ ‬فضایی‭ ‬که‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬ارتقا‭ ‬سطح‭ ‬اکولوژی‭ ‬منطقه،‭ ‬این‭ ‬مکان‭ ‬را‭ ‬تبدیل‭ ‬به‭ ‬محلی‭ ‬برای‭ ‬تفریح،‭ ‬سرگرمی‭ ‬و‭ ‬آموزش‭ ‬برای‭ ‬جامعه‭ ‬شهری‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬لاسوس‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬برای‭ ‬وحدت‭ ‬بخشی‭ ‬به‭ ‬مکان های‭ ‬ناهمگن‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬حومه‭ ‬شهر،‭ ‬با‭ ‬به‭ ‬رسمیت‭ ‬شناختن‭ ‬تفاوت‭ ‬آن‭ ‬مکان ها‭ ‬و‭ ‬درعین حال‭ ‬سازمان دهی‭ ‬آن ها‭ ‬به صورت‭ ‬کلیتی‭ ‬واحد‭ ‬و‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬عناصر‭ ‬متفاوت‭ ‬عمل‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬مهم ترین‭ ‬دستاوردهای‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬تمایز‭ ‬منظر‭ ‬و‭ ‬حفاظت‭ ‬از‭ ‬گونه های‭ ‬زیستی‭ ‬متنوع،‭ ‬زمین های‭ ‬کشاورزی‭ ‬و‭ ‬جنگلی‭ ‬در‭ ‬اطراف‭ ‬شهر‭ ‬و‭ ‬ایجاد‭ ‬فعالیت های‭ ‬بینابینی‭ ‬اجتماعی‭ ‬برای‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬جامعه‭ ‬شهری‭ ‬فعال‭ ‬است‭.‬
    کلیدواژگان: کمربند سبز، طبیعت، توسعه شهر، حومه شهر
  • حمیده ابرقویی فرد صفحات 66-75
    فرم‭ ‬شهر‭ ‬تبلور‭ ‬رابطه‭ ‬تاریخی‭ ‬انسان‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬طبیعی اش‭ ‬و‭ ‬منظر‭ ‬شهر‭ ‬حاصل‭ ‬ادراک‭ ‬انسان‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬بستر‭ ‬تعاملی‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬دیدگاه‭ ‬قرائت‭ ‬لایه های‭ ‬تاریخی‭ ‬و‭ ‬طبیعی‭ ‬منظر‭ ‬و‭ ‬نحوه‭ ‬تاثیرگذاری‭ ‬انسان‭ ‬بر‭ ‬آن ها،‭ ‬فرصت‭ ‬شناخت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬بعدی‭ ‬بیان‭ ‬دوباره‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬قالبی‭ ‬تکامل یافته تر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬ما‭ ‬قرار‭ ‬می دهد‭. ‬شهر‭ ‬سیدنی‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬استرالیا‭ ‬از‭ ‬نمونه های‭ ‬قابل توجه‭ ‬شکل گیری‭ ‬شهر‭ ‬در‭ ‬مجاورت‭ ‬دریا‭ ‬است‭. ‬طرح‭ ‬احیا‭ ‬دماغه‭ ‬بارانگارو،‭ ‬متاثر‭ ‬از‭ ‬رابطه‭ ‬تاریخی‭ ‬شهر‭ ‬سیدنی‭ ‬و‭ ‬دریا،‭ ‬به عنوان‭ ‬زیرمجموعه ای ‬از‭ ‬ارتباط‭ ‬انسان‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬شکل گرفته‭ ‬و‭ ‬شامل‭ ‬احیا‭ ‬شکل‭ ‬طبیعی‭ ‬دماغه‭ ‬در‭ ‬دوران‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬صنعت،‭ ‬به‭ ‬شکلی‭ ‬نمادین‭ ‬است‭. ‬اقدامات‭ ‬صورت‭ ‬گرفته‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬راستا‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬بازنویسی‭ ‬ویژگی های‭ ‬تاریخی‭ ‬سایت‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬عینی‭ ‬نظیر‭ ‬ویژگی های‭ ‬مورفولوژیکی‭ ‬بستر‭ ‬طبیعی‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬ذهنی‭ ‬نظیر‭ ‬احیای‭ ‬فرهنگ‭ ‬بومی‭ ‬است‭. ‬اگرچه‭ ‬پیشینه‭ ‬صنعتی‭ ‬دماغه‭ ‬بارانگارو‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تکامل‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬لبه‭ ‬طبیعی‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬قبایل‭ ‬بومی‭ ‬استرالیا‭ ‬تا‭ ‬یک‭ ‬لبه‭ ‬صنعتی‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬سیدنی‭ ‬قرن‭ ‬21‭ ‬تشکیل‭ ‬می دهد،‭ ‬اما‭ ‬نباید‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬را‭ ‬فراموش‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬هدف‭ ‬منظر‭ ‬شهری‭ ‬دموکراتیزه‭ ‬ساختن‭ ‬فضاهای‭ ‬عمومی‭ ‬با‭ ‬تکیه بر‭ ‬ماهیت‭ ‬پویای‭ ‬منظر‭ ‬است‭. ‬اگر‭ ‬نوع‭ ‬تعامل‭ ‬موردنیاز‭ ‬توسط‭ ‬ساکنان‭ ‬سیدنی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬از‭ ‬زمان،‭ ‬فضایی‭ ‬برای‭ ‬پیوند‭ ‬شهر‭ ‬با‭ ‬طبیعت‭ ‬رها‭ ‬از‭ ‬ویژگی‭ ‬صنعتی‭ ‬بندرگاه های‭ ‬آن‭ ‬باشد‭ ‬کمرنگ‭ ‬ساختن‭ ‬لایه های‭ ‬صنعتی‭ ‬در‭ ‬لوای‭ ‬رویکرد‭ ‬طبیعت گرای‭ ‬معمار‭ ‬منظر،‭ ‬قابل‭ ‬توجیه‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬عقب گرد‭ ‬تاریخی‭ ‬به‭ ‬مورفولوژی‭ ‬سایت‭ ‬در‭ ‬دوران‭ ‬پیشاصنعت،‭ ‬امکان‭ ‬ارتباط‭ ‬دوباره‭ ‬شهروندان‭ ‬با‭ ‬لبه‭ ‬طبیعی‭ ‬شهر‭ ‬را‭ ‬فراهم‭ ‬می آورد‭ ‬که‭ ‬ختم‭ ‬شدن‭ ‬شبکه‭ ‬شهری‭ ‬به‭ ‬مفری‭ ‬طبیعی‭ ‬به جای‭ ‬امتداد‭ ‬بدون‭ ‬انقطاع‭ ‬و‭ ‬نفس گیر‭ ‬بافت‭ ‬شهری‭ ‬و‭ ‬صنعتی‭ ‬سیدنی‭ ‬از‭ ‬نتایج‭ ‬کلی‭ ‬آن‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬پروژه‭ ‬با‭ ‬شرایط‭ ‬طبیعی‭ ‬فراهم شده‭ ‬نظیر‭ ‬احیای‭ ‬پوشش‭ ‬گیاهان‭ ‬بومی‭ ‬و‭ ‬مرفولوژی‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬سنگ فرش های‭ ‬ماسه‭ ‬سنگی‭ ‬و‭ ‬نیز‭ ‬احیای‭ ‬فرهنگ‭ ‬طبیعت گرای‭ ‬اقلیت‭ ‬بومی،‭ ‬هویت‭ ‬شهری‭ ‬سیدنی‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬یک‭ ‬شهر‭ ‬بندرگاهی‭ ‬و‭ ‬صنعتی‭ ‬به‭ ‬پیوندگاه‭ ‬طبیعت‭ ‬و‭ ‬صنعت،‭ ‬بتن‭ ‬و‭ ‬ماسه سنگ،‭ ‬فرهنگ‭ ‬بومی‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬مدرن،‭ ‬و‭ ‬به طورکلی‭ ‬پیوند‭ ‬جامعه‭ ‬با‭ ‬تاریخ‭ ‬در‭ ‬قالب‭ ‬منظر‭ ‬طبیعت گرا‭ ‬ارتقا‭ ‬می یابد‭.‬
    کلیدواژگان: منظر طبیعت گرا، پیتر واکر، محدوده حفاظتی بارانگارو، شهر سیدنی
  • سیده نفیسه موسویان صفحات 76-87
    خانه های‭ ‬پالنگان‭ ‬طوری‭ ‬روی‭ ‬کوه های‭ ‬شاهو‭ ‬نشسته اند‭ ‬که‭ ‬مشکل‭ ‬بشود‭ ‬گفت‭ ‬روستا‭ ‬کجا‭ ‬تمام‭ ‬می شود‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬طبیعت‭ ‬کوهستانی‭ ‬از‭ ‬کجا‭ ‬شروع شده‭ ‬است‭. ‬صخره ها‭ ‬چنان‭ ‬به‭ ‬خانه ها‭ ‬رسیده اند‭ ‬که‭ ‬انگار‭ ‬بازویی‭ ‬به‭ ‬آرنج‭ ‬رسیده‭ ‬باشد؛‭ ‬به مانند‭ ‬عضوهایی‭ ‬زنده‭ ‬از‭ ‬‮«‬یک‮»‬‭ ‬بدن؛‭ ‬هم خون‭ ‬و‭ ‬هم نفس‭.‬
    نوشتار‭ ‬حاضر‭ ‬با‭ ‬زبان‭ ‬ادبیات‭ ‬و‭ ‬تصویر‭ ‬هم نشینی‭ ‬بی مرز‭ ‬و‭ ‬تکلف‭ ‬و‭ ‬همزیستی‭ ‬شاعرانه‭ ‬روستای‭ ‬پالنگان‭ ‬و‭ ‬آویهنگ‭ ‬با‭ ‬کوه‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬روایتی‭ ‬شاعرانه‭ ‬بیان‭ ‬می کند،‭ ‬مفصل های‭ ‬شکل گرفته‭ ‬میان‭ ‬کوه‭ ‬و‭ ‬روستا‭ ‬را‭ ‬می کاود: ‬سرایت‭ ‬کوه‭ ‬در‭ ‬روستا‭ ‬و‭ ‬روستا‭ ‬در‭ ‬کوه‭ ‬را‭ ‬تصویر‭ ‬می کند‭.‬
    کلیدواژگان: کوه، کردستان، روستای آویهنگ، روستای پالنگان
  • سحر حمیدی صفحات 88-101
    این‭ ‬نوشتار‭ ‬خلاصه ای ‬است‭ ‬از‭ ‬متن‭ ‬سخنرانی‭ ‬‮«‬میلیسا‭ ‬توپالوویچ‮»‬‭ ‬در‭ ‬نوامبر‭ ‬2015‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬ای‭.‬تی‭.‬اچ‭ ‬زوریخ،‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬تشریح‭ ‬پروژه ای ‬تحقیقاتی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬قلمروهای‭ ‬شهری‭ ‬در‭ ‬کلان شهرهای‭ ‬قرن‭ ‬21‭ ‬به صورت‭ ‬ویژه‭ ‬جهان‭-‬شهر‭ ‬سنگاپور‭ ‬می پردازد‭. ‬این‭ ‬پروژه‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬2010‭ ‬در‭ ‬لابراتوار‭ ‬شهرهای‭ ‬آینده‭ ‬دانشکده‭ ‬معماری‭ ‬ای‭.‬تی‭ ‬اچ‭ ‬زوریخ‭ ‬آغاز‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬درآمیختن‭ ‬با‭ ‬ایده‭ ‬تغییر‭ ‬مقیاس‭ ‬در‭ ‬توسعه‭ ‬محدودیت های‭ ‬سنتی‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬رشته‭ ‬معماری،‭ ‬منحصربه فرد‭ ‬است‭. ‬اهمیت‭ ‬این‭ ‬پروژه‭ ‬در‭ ‬تعریف‭ ‬ارتباطی‭ ‬جدید‭ ‬میان‭ ‬معماری‭ ‬و‭ ‬برنامه ریزی‭ ‬قلمرو‭ {‬سرزمینی‭} ‬و‭ ‬رابطه‭ ‬بین‭ ‬معمار‭ ‬با‭ ‬مقیاس های‭ ‬بزرگ تر‭ ‬قلمروهای‭ ‬شهری‭ ‬است‭. ‬نوشتار‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬پاسخ‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سوال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬چرا‭ ‬و‭ ‬چگونه‭ ‬زمینه‭ ‬فعالیت‭ ‬معمار‭ ‬در‭ ‬اوایل‭ ‬قرن‭ ‬21‭ ‬تغییر‭ ‬می کند؟‭ ‬و‭ ‬دلایل،‭ ‬اهداف‭ ‬و‭ ‬روش های‭ ‬واردکردن‭ ‬مقیاس‭ ‬قلمرویی‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬معماری‭ ‬چیست‭ ‬؟
    در‭ ‬این‭ ‬نوشتار‭ ‬میلیسا‭ ‬توپالوویچ،‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬مقدمه ای ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬مقیاس‭ ‬سرزمینی،‭ ‬پژوهشی‭ ‬در‭ ‬مقیاس‭ ‬سرزمینی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬ارتباط‭ ‬یک‭ ‬شهر‭ ‬با‭ ‬قلمروهای‭ ‬شکل دهنده اش‭ ‬در‭ ‬جهان‭-‬شهر‭ ‬سنگاپور‭ ‬ارائه‭ ‬می دهد‭ ‬و‭ ‬نگاهی‭ ‬به‭ ‬روند‭ ‬تاریخی‭ ‬شکل‭ ‬گرفتن‭ ‬رویکردهای‭ ‬معمارانه‭ ‬به‭ ‬موضوع‭ ‬قلمرو‭ ‬در‭ ‬قرن‭ ‬بیستم‭ ‬و‭ ‬راه حل های‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬راه‭ ‬کشف‭ ‬شوند،‭ ‬دارد‭.‬
    کلیدواژگان: قلمروهای شهر، لبه شهر، سنگاپور، جهان شهر، کلان شهر
|
  • Seyyed Amir Mansouri Page 3
  • Mehdi Sheybani, Reza Kasravi Pages 6-13
  • Fatemeh Khozaei, Mahbubeh Khalouee Pages 14-21
  • Morteza Hemmati, Azarnush Amiri Pages 22-31
    Prior to Islam, Karun River in south of Iran was a base for emerging many civilizations. The city of Ahvaz which its history goes back to pre-Sasanid era has formed along this river. Karun River’s urban edge of Ahvaz has always been influenced by the interaction between the city and the river. Throughout history, the significance of the Karun for the inhabitants of this region has gone beyond a supplier element for water and provided as the main infrastructure for prospering of the economy of the city. Economy-based relation of the city and the river over the years had caused the formation of the river’s urban edge with commercial use in this region. However, in recent decades, due to the different approaches being taken to deal with Karun, gradually the river has lost its economic role in urban system and subsequently the edge of the city and the river has been disturbed. Therefore, with these approaches it seems that the city has separated its economic life from the river and its development haven’t been formed based on the river. This has damaged the identity of the Ahvaz’s urban edge that has been shaped based on the river over the centuries and subsequently the city faced multiple challenges. This study aimed to investigate the relationship between the city of Ahvaz and Karun River throughout the history and to analyze and pathology of the Karun’s urban edge. For this purpose, in two parts, this article addresses firstly the relation between the city and the river in the past and then analysis the approaches and measures have been taken during the last decades towards it.
    Keywords: Urban Edge, Relationship between city, river, Urban Identity, Karun river, City of Ahvaz
  • Ehsan Dizani Pages 40-47
    edge of the city of Qazvin, formed from an artificial nature and is a historical species of the edge of the city. An artificial nature made by human, called traditional orchard of Qazvin rooted in millennia of Iran's history. Traditional orchard has a multi-layered communication with the city, but its physical confrontation with the city forms at the edge of it. The aim of the present study is to introduce a piece of performance depth of a unique Iranian sample for a good edge of the city by analyzing and assessing the characteristics of traditional orchard in Qazvin. The research method is interpretive-historical in identifying the research topic and features of the research topic explored, analyzed and summarized through the phenomenological method. At first glance, the subject of the edge of the city, seems to be a formal challenge, but it is influenced by the various layers of the city. Functions of the edge of the city, has a great impact on its reliability and shape; thus the main challenge in the present study is rooting functions of the edge of the city of Qazvin. The main function of the orchard is supplying the needs of the city of Qazvin in different ages. Providing stable conditions for the city, by inhibiting the natural amenity, such as floods, annoying winds, draught and providing suitable conditions for water supply and livelihood of citizens, and even creating social-cultural features are among functions of the orchard.
    Keywords: The Traditional orchard, Qazvin, City, Stability, Urban Edge
  • Babak Dariush Pages 48-55
  • Maryam Mohseni Moghadam Pages 56-65
  • Hamide Abarghouei Pages 66-75