فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 79 (تابستان 1397)

پژوهشنامه متین
پیاپی 79 (تابستان 1397)

  • 176 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/06/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمد موسوی بجنوردی، طاهره محمدعلی میرزایی * صفحات 1-26

    تاثیر مقتضیات هر عصر بر استنباط احکام، از مسلمات شریعت خاتم است و در سخنان برخی از فقها به این واقعیت اشاره شده است. در میان ایشان، امام خمینی، مبانی نظریه تعیینکننده بودن دو عنصر زمان و مکان در اجتهاد را مطرح کردند. بحث اطاعت زن از همسر در حیطه وظایف واجب و نشوز و امتناع وی از پذیرفتن این امر، در زمره مقررات متغیر است که تحت تاثیر برخی مولفه های زمانی و مکانی مانند عرف، بنای عقلا، مصالح و مفاسد، به واسطه
    تغییر موضوع، متعلق، ملاک حکم متحول می شود و زمان و مکان میتواند در خصوص آن، نقش بسزایی را ایفا کند؛ بدین علت که مصادیق تمکین و نشوز، به طور دقیق در فقه بیان نشده و تنها موارد محدودی تصریح شده است و در موارد دیگر، باید عرف و عادات اجتماعی را ملاک قرار داد. به علاوه، در این حوزه احکام غالبا امضایی است و لذا امکان درک پاره ای از مصالح و مفاسد آن برای عقل وجود دارد. ضمانت اجرایی نشوز زوجه نیز با تغییر شرایط زمانی و مکانی در بستر فرهنگهای گوناگون، متحول میشود؛ بنابراین در تعیین جزئیات نشوز زوجه و ضمانت اجرایی آن مولفه های بسیاری موثر است و نمیتوان ضابطهای مشخص ارائه نمود.

    کلیدواژگان: تاثیر زمان و مکان، عرف، تمکین، نشوز زوجه، ضمانت اجرایی
  • علی شیرخانی صفحات 27-46
    در این نوشته، سخن از حکم فروش و عدم فروش جنگ افزار به دشمنان دین است. در نظر فقی هان پیشین، عموما، این مسئله دارای دو حکم عدم فروش مطلقا و تفصیل بین زمان جنگ و زمان صلح، بوده است. عدم فروش مطلقا بدین معنی است که در هیچ زمان، نباید به دشمن سلاح فروخت و یا اینکه در زمان جنگ، فروش ممنوع و در زمان صلح، بلااشکال است؛ البته نظر سومی میتواند باشد که با وجود تعارض میان ادله منع مطلق و جواز آن، تساقط ادله را، میان میکشد و درنتیجه به عمومات «تجاره عن تراض» رجوع میشود.  امام خمینی، هیچکدام از سه نظریه فوق را قبول نکرده و با توجه به روح و مذاق شریعت و نیازهای زمان و مکان و اختیارات حاکم اسلامی، مسئله فروش و عدم فروش را از شئون و اختیارات حاکم اسلامی میداند و معتقد است که حاکم اسلامی و فقیه جامعالشرایط است که تشخیص میدهد سلاح را به دشمن، بفروشد یا منع فروش نماید. با حکم حاکم اسلامی و با توجه به مصالح جامعه  اسلامی جواز یا عدم جواز آن مشخص می شود
    کلیدواژگان: دشمن، بیع، سلاح، فقه حکومتی، فقه سیاسی
  • اکبر رجبی، اعظم مهدویپور، محمد اسحاقی صفحات 47-70
    اعده حقوقی مرور زمان یکی از مهمترین و اساسی ترین نهادهای حقوق کیفری محسوب میشود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقنن آن را بهطورکلی نسخ و حذف نمود و سپس مرور زمان کیفری را با شرایطی محدود و مقید در امور کیفری در سال 1378 پذیرفت؛ و نهایتا با تصویب قانون مجازات اسلامی سال 1392 نهاد مرور زمان را در قواعد ماهوی تصویب نمود. در این پژوهش با روش ترکیبی - توصیفی و تحلیلی و مقایسهای مشخص شد که فقهای اهل تسنن یا عامه آن را به مجازات تعزیری و حتی در برخی از فرق آن )ابوحنیفه( مرور زمان را به غیر حقالناس و قصاص، دیه و حد قذف در سایر موارد بلااشکال میداند؛ و فقهای امامیه مثل امام خمینی مرور زمان را در جرائم حدود، قصاص و دیات موردپذیرش قرار نداده است و آن را مغایر موازین شرعی میداند؛ ولی در جرائم تعزیری حاکم میتواند بنا بر مصلحت اندیشی مرور زمان را لحاظ کند.
    کلیدواژگان: مرور زمان، شکایت، تعقیب، صدور حکم، مجازات، مسائل فقهی، امام خمینی
  • محمد رودگر صفحات 71-92
    جریان عرفان عاشقانه چه در بعد نظری و چه در بعد عملی و سلوکی، دارای اصول و ویژگی هایی است که کمتر بدان توجه شده است. با مشخص نمودن چند مورد مهم از اصول و ویژگی های نظری در آثار احمد غزالی میتوان دریافت که چگونه او توانسته است جر ان عرفان عاشقانه را به صورت یک  جریان و ساحت مستقل و شکوفا رواج دهد و در مقا سه با آرای امام در آن موضوع میتوان در افت ه عرفان عاشقانه خراسانی تا چه حد توانسته است در آرای عرفانی  عارف معاصر هرچند با مشربی متفاوت، تاثیرگذار باشد. مدعا کک و دستآورد ا ن پژوهش به طور مشخص ا ن است هامام خمینی به عنوان عارفی برخاسته از م تب ابنعربی و با مشرب صدرا ی، مبانی عرفان عاشقانه  خراسان را هرچند به طور لی میپذ رد و بخصوص در اشعار خود با زبانی بسیار  شبیه با زبان عرفای خراسان بیان میدارد، اما گاه بخصوص در آثار منثور، همان اصول را به گونهای د گر و به بیانی را ج در م تب ابنعربی مطرح ساخته است و تحت تاثیر رو ی یرد را ج در فقه شیعی، به اصول ناظر به برخی از سنن عرفان  عاشقانه همچون عشق مجازی، توجه چندانی نداشته است.
    کلیدواژگان: عرفان عاشقانه، عرفان خراسان، مباني نظري، سوانح العشاق، د وان امام
  • امیر عظیمی دولت آبادی، سعیده داوری مقدم صفحات 93-124
    سبک زندگی، زبان هویت فردی و اجتماعی محسوب میشود. افراد هویت خود را از طریق گزینشهای معناداری که از میان کالاها و الگوهای رفتاری انجام میدهند، ابراز میکنند و همبستگی درونگروهی و تمایزهای بین
    گروهی خود را نیز به تصویر میکشند. سبک زندگی برخی افراد در شرایط خاص بهعنوان الگو و نمادی برای این همبستگ ی ها و تمایزها عمل می کند.  بهویژه در شرایط بحرانی، سبک زندگی رهبران انقلابی نقش مهمی در این
    تمایز بخشی ها ایفا مینماید. این پژوهش با بررسی سبک زندگی سه رهبر انقلابی معاصر - امام خمینی، گاندی و ماندلا - بر آن است تا نشان دهد که چه شباه تها و تفاو تهایی بین سبک زندگی آنها وجود داشته است. یافت ه های
    پژوهش با استفاده از روش کیفی و فن تحلیل مضمون، نشان داد که علیرغم برخی تفاو تها که بعضا مهم نیز هستند، هر سه این رهبران تقریبا سبک زندگی مشابهی داشته اند و در بیشتر مولف ه ها و شاخ صها، مشابه تهای آنها بیشتر از تفاوتهایشان بوده است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، امام خمینی، گاندی، ماندلا، رهبران انقلابی
  • محمد غفوری فر، طاهره محسنی صفحات 125-140
    بر اساس نظریه بینامتنی، هر متنی، آگاه یا ناخودآگاه، زایش و بازخوانشی از دیگر متون پیش از خود یا معاصر با خود است. بنابر این نظریه، بسیاری از متون معاصر را میبینیم که هر کدام در انواع مختلف، با متون کلاسیک، دارای روابط بینامتنی است و سهم قرآن در این میان، از دیگر متون بیشتر بوده است. سروده های امام خم نی به عنوان کی از اشعار معاصر فارسی، بنابر نظریه بینامتنی، رویکرد  بینظیری به قرآن ر م دارد، پژوهش حاضر بر آن است با روش توص فی - تحللی به تشر ح گونه های مختلف ب نامتنی قرآنی در غزل ات امام خم نی بپردازد تا از ان رهگذر به شناخت م زان تاث رگذاری قرآن بر غزل ات امام خم نی دست ابد. نتا ج پژوهش نشان میدهد ه سروده های امام خم نی گاه الفاظ، مضام شخص تها و داستانهای قرآنی را منبع الهام خوش قرار میدهد و شکل نامتنی قرآنی به کار رفته، در سروده ها به صورت نفی متوازی است.
    کلیدواژگان: قرآن، ب نامتنی، امام خم نی، غزل، سرودهها
  • امیر وطنی، نغمه فرهود صفحات 141-163
    بی شک یکی از پر چالش ترین مباحث حقوق کیفری ایران پس از انقلاب تبیین ماهیت افساد فی الارض و تعیین گستره آن است. اگر چه قانونگذار با جرم انگاری مستقل افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی 1392 در صدد
    تنویر موضوع و پایان دادن به اختلافات برآمد، لیکن به نظر می رسد این اقدام که با بی توجهی و عدم التفات به مبانی فقهی این عنوان جزایی صورت گرفته نه تنها چاره ساز نبوده که بر اشکالات پیش رو افزوده است.
    علیرغم دیدگاه قانونگذار به نظر میرسد افساد فی الارض عنوان مجرمانه مستقلی که لزوما منتج به اعدام باشد نیست بلکه وصفی است که تمامی افعال و عناوین جزایی را که سبب اختلال در اعتدال و سلامت زندگی انسان می شوند،
    در بر می گیرد و می بایست به تناسب و اقتضای فعل صورت گرفته و شرایط و اوضاع و احوال پیرامون آن اقدام به تعیین مجازات متناسب نمود
    کلیدواژگان: افسادفیالارض، محاربه، حد، تعزیر، مجازات، اعدام
|
  • Seyed Mohammad Mousavi Bojnourdi, Tahereh Mohammadali mirzaei Pages 1-26

    The effect of the circumstances at any age on the inference of religious laws is an indisputable fact according to the Sharia law presented by the Prophet (PBUH). The reality has been also reflected in the works of some jurists, among whom, Imam Khomeini introduced the theory of the decisiveness of the two elements of time and place in Ijtihad. The issue of the obedience of wife is among the religiously obligatory issues and the refusal of wife to fulfil her marital duties or her disobedience (nashuz) is among the variable regulations. It shall be considered among the changing rules as affected by time and place components such as common law, practice of the rational people, interests and corruptions, change in the subject, and object of a legal relation. Time and place can play a key role in it. This is because the examples of obedience and disobedience have not been clarified well in fiqh and there are only a few cases on this. In other cases, the common rule and social mores should be taken as criteria for practice. Moreover, in this field, the religious rules are to confirm previous laws and usages. Therefore, there is the possibility of understanding part of the interests and corruption for the intellect. The enforceability of the disobedience of the spouse alters with the change in time and place conditions within different cultures. Therefore, in determining the details of the disobedience by the spouse and its enforceability various components are involved and no clear-cut criterion can be ever introduced.

    Keywords: effect of time, place, common rule, obedience, disobedience of spouse, enforceability of the wife’s disobedience
  • Ali Shirkhani Pages 27-46
    This paper intends to review the religious rule for selling and prohibition to sell arms to enemies of the religion. In view of the past jurists, in general, such arms sales are subject to two rules of absolute prohibition on sale and differentiation between the time of war and peace. Absolute prohibition on sale means that arms must not be sold to the enemies of religion at any time, or it may be sold at time of peace but absolutely forbidden at time of war. Of course, there may be a third view that leads to the contradictory evidences despite the contradiction between permission to sell and prohibition on sale. In such cases, reference shall be made to the business by mutual consent.
    Imam Khomeini rejects all three theories. Given the spirit and preference of the Sharia Law, the time and place circumstances, and authority of the Islamic ruler, he considers the permission to sell and prohibition on sale within the jurisdiction and power of the Islamic ruler. Imam Khomeini is of the opinion that it is the Islamic ruler and highly qualified religious jurisprudent who decides to sell arms or prohibit arms sales to enemies of religion. Upon the rule of the Islamic ruler and with respect to the expediency of the Islamic community, the permission to sell or the prohibition on arms sale will be made clear.
    Keywords: enemy, purchase, arms, governmental Fiqh (jurisprudence), political Fiqh
  • Akbar Rajabi, Azam Mahdavipour, Mohammad Eshaghi Pages 47-70
    The principle of the lapse of time is one of the most important and essential articles of the penal code. After the victory of Islamic Revolution, the legislature nullified and deleted the article. Then, the penal lapse of time was admitted again in 1999 with binding conditions in penal affairs. Finally, upon the approval of the Islamic Penal Code in 2013, the principle of the lapse of time was approved with substantive rules. This paper, carried out with a combined, descriptive, analytical and comparative method, made it clear that Sunni jurists or the general public have found no fault with discretionary punishment, and even in some of its sects (Abu Hanifa), the lapse of time shall be deemed without any problem except in right of people, blood money and punishment for attributing adultery to someone. Imamiya jurists, like Imam Khomeini, do not approve lapse of time for such crimes and punishments as lashes, blood vengeance, and blood money, ruling that it is contrary to the Sharia criteria. However, in discretionary crimes, the ruler can consider lapse of time upon reasoning through exigency or expediency.
    Keywords: lapse of time, complaint, prosecution, issuance of verdict, punishment, jurisprudential issues, Imam Khomeini
  • Mohammad Roodgar Pages 71-92
    Romantic mysticism is an intellectual movement with certain principles and characteristics either in theoretical aspect or in practical and spiritual wayfaring dimensions that has received less attention. A review of a few cases of theoretical principles and specifications in the works of Ahmad Ghazali, will help understand how he has managed to popularize romantic mysticism as an intellectual movement as well as an independent and flourishing entity. In comparison with Imam Khomeini’s views on this, we can understand that how far Khorasani school of mystical love has affected mystical views of a contemporary theosophist although with different line of thinking. This paper’s claim or achievement in clear words is this that Imam Khomeini, as a highly learned person belonging to Ibn Arabi’s school of thought and that of Molla Sadra, accepts the generalities of the Khorasani school of mystical love, and in his poetry his language is very close to the gnostic poets of the school of Khorasan. However, in his works in prose, he has reflected the same principles in another form and language in Ibn Arabi’s school. Elsewhere, impressed by the common approach in Shia jurisprudence, he has not paid that much attention to principles governing some romantic mystic traditions such as virtual love.
    Keywords: Romantic mysticism, Khorasan school of mysticism, theoretical foundations, Sawanih al-Ushaq, Imam Khomeini’s Diwan (collection of poetry)
  • Amir Azimi Dolatabadi, saiede davari moghaddam Pages 93-124
    Lifestyle is considered as the individual and social language. Individuals express their identity through meaningful selection from amongst goods and behavioral patterns and illustrate their intra-group solidarity and intergroup distinctions. Lifestyle functions, under specific circumstances, functions as a pattern or role model or a symbol for these solidarities and distinction. Particularly, in crisis conditions, the lifestyle of revolutionary leaders plays an important role in differentiations. The objective of this research is to study the lifestyle of three contemporary revolutionary leaders, namely, Imam Khomeini, Mahatma Gandhi and Nelson Mandela to find out their similarities and differences. The findings of this paper, gained through qualitative method and thematic analysis, show that despite some differences, which are significant, the three leaders had almost similar lifestyles and their similarities are more than their differences.
    Keywords: lifestyle, Imam Khomeini, Mahatma Gandhi, Nelson Mandela Revolutionary Leaders
  • MOHAMMAD GHAFOURIFAR, Taherah Mohseni Pages 125-140
    Based on the intertextuality theory, any text, conscious or unconscious, is a reproduction or representation of its previous or contemporary texts. Based on this theory, many contemporary texts can be found with intertextual relations with classic texts in various genres. In the meantime, the Holy Quran has the greater share of intertextual relations. Based on intertextuality approach, Imam Khomeini’s poems, as examples of the contemporary Persian poems, maintain a unique approach toward the Holy Quran. This paper intends to study and explain various intertextual genres of Quranic texts reflected in Imam Khomeini’s poetry in order to identify how much his poetry has been affected by the Holy Quran. The findings of the research paper indicate that Imam Khomeini’s poetry is sometimes inspired by the Quranic words, themes, personalities, and stories. Moreover, the most intertextual Quranic form in his poetry is represented in the form of parallel negation.
    Keywords: Holy Quran, intertextuality, Imam Khomeini, sonnets, poems
  • Amir Vatani, Naghmeh Farhud Pages 141-163
    Clarification of the nature and determining the scope of inclusion of the legal term “Ifsad fil-Arz” (Corruption on Earth) is undoubtedly one of the most challenging legal debates in post-Revolution Iran’s penal code. Although the legislature criminalized Corruption on Earth in 2013 Islamic Penal Code in a bid to elucidate the subject and put an end to the discords and differences of opinions, it seems the new law has not only failed to serve as a solution, but also it has augmented problems due to negligence of the jurisprudential fundamentals vis-à-vis this criminal title. Despite legislature’s views, it seems that Corruption on Earth is not an independent criminal title to necessarily deserve capital punishment; rather, it is the description of all criminal acts and titles that cause disturbance in moderation and healthy life of the human beings. Therefore, appropriate punishment should be awarded proportionate to the act committed as well as conditions and circumstances at the time of committing the crime.
    Keywords: Ifsad fil-Arz” (Corruption on Earth), infringement of public security, lashes, discretionary punishment, capital punishment