فهرست مطالب

میقات حج - پیاپی 106 (زمستان 1397)

فصلنامه میقات حج
پیاپی 106 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • اصغر عزیزی پور* صفحات 7-38
    عرفات سرزمینی مقدس و از  نمادهای پیچیده حج است که در طول تاریخ، انسان های بی شماری با آن در ارتباط بوده و از معارف  بی پایانش بهره برده اند. این سرزمین مقدس، همواره با فراخواندن انسان ها به معارف و شناخت های ناب و توحیدی خود، مایه هدایت و آشنایی آنان با وظایف اصیل و ذاتی شان گردیده است. اما از آنجا که معارف و اندیشه های عرفات، ژرف و فناناپذیر است، بدیهی است که با گذشت زمان و رشد و شکوفایی اندیشه بشر، پیام ها و کارکردهای تازه تری می یابد. شناخت خود، دیگران (دوستان، همراهان، دشمنان و شیاطین)، جهان طبیعت و ماورا و مهم تر از همه، شناخت خداوند متعال، از جمله برجسته ترین کارکردها و معارف نمادین این سرزمین مقدس به شمار می رود که در کمال و دستیابی حج گزاران به قرب الهی، نقشی اساسی دارد که نیازمند تحلیل و بررسی است.   نوشتار حاضر با رویکردی ارتباطی، به معنا شناسی سرزمین مقدس عرفات، به عنوان یکی از نمادهای پیچیده حج پرداخته و کارکردها و جنبه های نمادین آن را به عنوان راهبردی شناختی برجسته کرده است.
    کلیدواژگان: ارتباط، نماد، حج، عرفات
  • داود حسینی* صفحات 39-66
    حج،  از جهات مختلف در سرنوشت مسلمانان تاثیر گذار است و از بعد اخلاقی و عرفانی، راز و رمزهایی دارد که در کمتر عبادتی می توان یافت. اسرار و معارف حج می تواند زائر سرزمین وحی را در مسیر سیر و سلوک و عرفان ناب قرار دهد.  بعد اقتصادی حج نیز این ظرفیت را دارد که  بازار بین الملل اسلامی را رونق بخشد و اقتصاد کشورهای اسلامی را به سمت شکوفایی رهنمون سازد. و از نظر سیاسی، اجتماع میلیونی مسلمانان از سراسر جهان با زبان ها و ملیت های مختلف در ایام حج و در مکانی خاص؛ یعنی سرزمین وحی، فرصت تصمیم گیری های مهم را برای نمایندگان بیش از یک میلیارد مسلمان فراهم می کند. آری، حج فرصتی است بی بدیل برای جوامع اسلامی و اینجا است که  حضرت امام خمینی1 و مقام معظم رهبری دام ظله العالی  بر فرصت آفرینی حج تاکید فراوان داشته و دارند. دراین نوشته، با بررسی فرصت آفرینی حج از منظر امام خمینی=  و مقام معظم رهبری در دو  بعد اخلاقی و سیاسی، کوشیده ایم با بهره گیری از پیام های ایشان به کنگره جهانی حج و بیاناتشان در جمع کارگزاران حج، این موضوع را در دو بعد اخلاقی و سیاسی بررسی و واکاوی کنیم.
    کلیدواژگان: فرصت، حج، اندیشه، حج گزار
  • سید تقی واردی* صفحات 67-88
    اگر نایب به هنگام انجام دادن حج منوب عنه بمیرد، نیابت وی از دو جهت مورد بحث است:  نخست؛ از جهت صحت یا بطلان نیابت که تاثیر بسزایی در اجزا یا عدم اجزا از منوب عنه دارد و دوم؛ از جهت استحقاق نایب بر اجرتی که دریافت کرده یا قرار است بعد از عمل دریافت کند. از جهت اول، اگر مرگ وی پیش از احرام باشد، به اتفاق فقها عمل او باطل است و از منوب عنه مجزی نیست. همچنین اگر مرگ وی بعد از احرام و بعد از ورود به حرم باشد، به اتفاق فقها نیابت وی صحیح است و از منوب عنه مجزی است. ولی در جایی که مرگ وی بعد از احرام و قبل دخول در حرم باشد، اتفاقی بین فقها نیست و از آنان دو قول نقل شده که قول به عدم اجزا موافق ادله است. از جهت دوم، اگر نیابت وی برای تفریغ ذمه منوب عنه باشد، استحقاق اجرت وی تابع اجزا یا عدم اجزا از منوب عنه است. اما اگر نیابت وی برای انجام دادن خصوص اعمال حج باشد (نه تفریغ ذمه)، دو حالت برای آن متصور است:1. اگر مقدمات انجام دادن حج (مثل طی مسیر) در اجرت دخالتی ندارد؛ در این صورت، بعد از مرگ نایب، وی مستحق اجرتی نیست. 2.  و اگر نیابت وی برای خصوص اعمال حج، با دخالت مقدمات (به نحو مقدمیت یا به نحو جزئیت) باشد، هر مقدار عملی که از نایب برای تحقق حج منوب عنه انجام گیرد، به همان مقدار مستحق اجرت است.
    کلیدواژگان: نایب، نیابت، منوب عنه، حج، مرگ نایب، صحت نیابت، اجزا از منوب عنه، استحقاق اجرت
  • محمد محسن حیدری* صفحات 89-110
    تقریب و همگرایی از نیازهای اساسی و مهم امروز  جهان اسلام است. یکی از منادیان وحدت مسلمین و تقریب در جهان اسلام، امام خمینی است. توجه به مسئله تقریب، افزون بر سیره عملی امام خمینی، در مباحث علمی و آثار فقهی ایشان نیز متبلور شده است. در این پژوهش با تشریح آرای امام خمینی درباره ماهیت تقیه مداراتی، حکم تکلیفی و محدوده تقیه مداراتی، اجزای عمل مقرون به تقیه (چه تقیه خوفی، چه تقیه مداراتی) و مشروط نبودن تقیه به عدم مندوحه، و مقایسه این آرا با دیدگاه فقهای دیگر، و اهمیت تقریب و همگرایی در اندیشه فقهی امام خمینی تبیین شده است.
    کلیدواژگان: وحدت، تقیه، تقیه مداراتی، اجزا، مندوحه
  • رسول جعفریان* صفحات 111-120
    «نظیری» نیشابوری و گاه معروف به نظیری مشهدی از شاعران برجسته نیمه دوم قرن دهم و دو دهه نخست قرن یازدهم هجری است. مکان تولدش روشن نیست اما وفاتش را میان 1020 تا 1023 نوشته اند. وی سالها در ایران بود، به نقاط مختلف سفر کرد و عاقبت به هند نزد اکبرشاه و جهانگیر رفت. وی در سال 1002 به حج رفت و برگشت و سالهای پایانی عمر را در گجرات برای تجارت زندگی را سپری کرد. از اشعارش چنین بر می آید که هرچند بر مذهب امامی است، اما در هند آن هم در دربار اکبر شاه و جهانگیر، تقیه می کرده و اشعاری برای خلفا سروده است. نظیری، قصیده ای دارد که در ایام عزیمت به مکه معظمه سروده است.
    کلیدواژگان: نظیری نیشابوری، هند، گجرات، قصیده، مکه معظمه
  • محمدسعید نجاتی* صفحات 121-147
    در این نوشته، به ابعاد مختلف طرح جدید قربانی در معیصم، با استناد به اطلاعات پایگاه اینترنتی این طرح پرداخته ایم و به سئوال هایی که در این باره مطرح می شود پاسخ خواهیم داد و در ادامه، به خبری که در یکی از کشتارگاه های روباز این طرح، در موسم گذشته (1439ق.) رخداد، و به مصاحبه ای با مسئولان قربانی ایران در حج های اخیر خواهیم پرداخت. معرفی مراکز توزیع گوشت های قربانی در عربستان و کشورهای محل توزیع سیستم انتخاب گوسفند، دلیل ارزان تر بودن نرخ قربانی و چگونگی خرید قربانی و آمار قربانی ایران در موسم گذشته و نگاهی اجمالی به همکاری بانک توسعه حج و مسئولان قربانی در ایران و... از موضوعات مهمی است که دراین گزارش به آن پرداخته شده است. این اطلاعات می تواند مستندی باشد برای تعهدات طرف سعودی در ارائه و انجام قربانی.
    کلیدواژگان: قربانی، معیصم، منا، حج، مسلخ
  • حافظ نجفی* صفحات 149-165
    موضوع زیارت از آغاز اسلام، مورد توجه مسلمانان بوده است. پیامبرخدا  با توصیه زبانی و عملی به مسلمانان درباره زیارت، مشروعیت و بایسته بودن آن را از دیدگاه اسلام آشکار ساخت. وجود دلایل فراوان عقلی و نقلی در منابع معتبر شیعه و سنی، به خصوص آثار امام محمد غزالی درباره حیات برزخی، امکان ارتباط دو سویه زنده ها و مردگان با یکدیگر، به ویژه هنگام زیارت و تاثیر پذیری مزور از دعاها و احسان های زائر، مستمسکی قوی برای نقد دیدگاه های عالمان وهابی است که با وجود اذعان به حیات برزخی مردگان، به ویژه پیامبران(علیهم السلام)، در عین حال منکر چنین ارتباط و تاثیری هستند. در این مقاله ابتدا چند دسته از روایات مرتبط با عنوان بحث که مورد پذیرش علمای وهابی است، نقل گردیده، آن گاه دیدگاه های علمای وهابی مبنی بر انکار ارتباط میان مرده ها و زنده ها به خصوص زیارت کننده و زیارت شونده و مخالفت این دیدگاه ها با روایات یاد شده، در بوته نقد قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: زیارت، غزالی، برزخ، زنده ها، مردگان، تاثیر، زائر، مزور، وهابی
|
  • Asghar Azizipour * Pages 7-38
    Arafat is a sacred land and one of the complex symbols of Hajj. During the history, many humans have been in connection with it and enjoyed its endless  knowledge and instructions. It showed and introduced the main duties to them.  However due to its deep and eternal instructionsa dn thoughts, humanbeing finds new functions and messages as the time passes and their thoughts floursih. Knowing self, others including friends, companions, enemies, and evils, natural as well as supernatural worlds and particularly Allah are among the major functions and symbolic instuctions of this sacred land which subsequently palys a main role in improvement and achievement of Allah’s satisfaction on the part of the pilrimes (Hajjies). It, thus, reuires more analysis. The present papre adopts a coomunicative approach towards semantic analysis of the sacred land of Arafat as one of the complex symboles of Hajj and underlines its functions and symbolic aspects as a cognitive stra tegy.
    Keywords: communication, Symbol, Hajj, Arafat
  • Davood Hussseini* Pages 39-66
    Arafat is a sacred land and one of the complex symbols of Hajj. During the history, many humans have been in connection with it and enjoyed its endless  knowledge and instructions. It showed and introduced the main duties to them.  However due to its deep and eternal instructionsa dn thoughts, humanbeing finds new functions and messages as the time passes and their thoughts floursih. Knowing self, others including friends, companions, enemies, and evils, natural as well as supernatural worlds and particularly Allah are among the major functions and symbolic instuctions of this sacred land which subsequently palys a main role in improvement and achievement of Allah’s satisfaction on the part of the pilrimes (Hajjies). It, thus, reuires more analysis. The present papre adopts a coomunicative approach towards semantic analysis of the sacred land of Arafat as one of the complex symboles of Hajj and underlines its functions and symbolic aspects as a cognitive stra tegy.
    Keywords: communication, Symbol, Hajj, Arafat
  • Seyyed Taqi Waredi* Pages 67-88
    If Naib [he who represents someone else] dies during performing the Hajj for the client, his Niyabah [proxy] is controvertial from two aspects: (1) the validity or nullity of his Niyabah which has significant effect on performing or not performing the obligatory practice (Ijza) and (2) the remuneration entitled to the Naib, which was paid or is to be paid after practicing Hajj. In the former case, if he dies before assuming Ihram, jurists unanimously believe that his practice is void and does not discharge the client from his duty. Also, if he dies after assuming Ihram and entering Haram, jurists unanimously believe his practice is valid and release the client from his duty. However, there is contoversy among jurists in case the Naib dies after wearing Ihram and before entering Haram. In this case, there are two viewpoints, which the one highlighting the insufficiency of performing of any act except the obligatory one for the obligatory practice agrees with the clues and evidences. In the case of the later, if his Niyabah is to release the client from his/her duties, the Naib’s remuneration is dependent on performing or not performing the obligatory practice (Ijza) for the client. However, if the Naib is to perform particular Hajj practices (rather than releasing the client from the duty), the two following assumptions can be made:1. If the remuneration does not cover the general practices such as  going along the path, the Naib is not entitled to the remuneration. 2. If the Naib should perfom some particular Hajj pratices toghether with the basic ones (by observing the order or parts of the pratices), he is entitled to the remuneration of the part carried out on the behalf of the client.)
    Keywords: Naib, Niyabah, client, Hajj, the death of Naib, the validity of Niyabah, Ijza, entitled to the remuneration
  • Muhammdmuhsen Heidari* Pages 89-110
    Proximity and convergence are among the main and major needs in modern Islamic world. one of the ambassadors of Musilm unity and proximity of the Islamic world is Imam Khomeini (ra.). The issues of proximity are observed  in Imam Khomeini (ra.) scientific and jurisprodential works as well as his practical Sirah. In this paper, the importance of proximity and convergence in Imam khomeini’s (ra.) jurisprodential thoughts are explicated through a descriptive analysis of his  views on the nature of reconciliatory Taqiyah (precautionary dissimulation), Taklifi (assigned) law and the scope of reconciliatory Taqiyah, performing (Ijza) the  Taqiyah-related practice either reconciliatory or for safety reason, not being contingent upon the absence of any alternative to Taqiyah and compare them with those of other Islamic jurists.
    Keywords: Unity, Taqiyah, reconciliatory Taqiyah, Ijza, alternative
  • Rasoul Jafarian* Pages 111-120
    Naziri neishabouri, known as Naziri Mashhadi, is a great poet lived in the second half of 10th century (Hijri) and the first two decades of the 11th century (Hijri). His palce of birth is still unknown. Yet, his date of death is reported to be between 1611-1614. He had lived in Iran, traveled accorss the country and finally moved to the palace of king Akbar and Jahangir in India. He went on Hajj in 1594. Then, he, late in life, lived and engaged in trade in Gujarat, India. It is inferred, from his peoms, that althoug he had Imamiyah faith, he practiced Taqiyah while being in the palace of king Akbar and Jahangir, and composed a poem anout the Islamic caliphs. Naziri wrote a Qasida (ode) while being on his way to Mecca.
    Keywords: Naziri neishabouri, India, Gujarat, Qasida (ode), Mecca
  • Muhammadsaeed Nejati* Pages 121-147
    In the present paper, different aspects of the new scheme of Qurbani (sacrifice of a specific animal) in Me’aisem in accordance with the information accessible on the website of the said scheme are explored and the questions raised on this regard are to be answered. In addition, an incident occurred, in 2018, in one of the outdoor slaughterhouses designated for this scheme shall be discussed. Providing the list of centers in charge of distributing Qurbani meat in Saudi Arabia and other countries, the sheep providing and selling system, the reason behind the low price of sheep,  the way one can buy a sheep, the number of Qurbani practices (sheep sacrificed) made by Iranina Pilgrims in the last Hajj rituals, a brief investigation into the cooperation bewteen the Iranian bank of Hajj development and officials in charge of Qurbani practice, and so on are among the major issues, which shall be touched in this paper. The information to be provided is presented as an evidence on the responsibility of the Saudi party towards providing and practicing Qurbani services.
    Keywords: Qurbani, Me’aisem, MENA, Hajj, Slaughterhouse
  • Hafez Najafi* Pages 149-165
    Pilgrimage has been the point of interest to Muslims since the early Islam. The practical and verbal recommendation of the Messenger of Allah the pilgrimage shows the legitimacy and necessity of it from the Islamic viewpoint. The ample of evidence cited from reliable Shia and Sunni sources, particularly the works by Imam Muhammad Ghazali about the Barzakh (purgatory) life, the possibility of bilateral relationships between the deads and linvings mainly during the pilgrimage and the  influence exerted by pilgrim’s praying and charitable deeds on the deceased person on the Mazur (he who the pligrimage is made to) are strong grounds on which the viewpoints of Wahhabi scholars can be criticized. They deny and reject the said relationship and influence even though they acknowledge the existence of purgatory lives of the deads. In the present study, some relevant narratives, which are accepted by Wahhabi scolars will be presented. Then, their stance to reject and deny the relationship between the deceased and living people,particularly the pilgrim and the one to whom the pilgrimage is made, as well as the inconsistency of this view with the said narratives will be critically analyzed.
    Keywords: Pilgrimage, Ghazali, Purgatory, the livings, the deads, Influence, Pilgrim, Mazur, Wahhabi