فهرست مطالب

میقات حج - پیاپی 96 (تابستان 1395)

فصلنامه میقات حج
پیاپی 96 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فقه حج
  • رضا عندلیبی*، مهدی درگاهی صفحات 8-46
    از واجبات حج و عمره، نماز طواف است، که به باور مشهور قریب به اجماع فقهای امامیه و با استناد به آیه شریفه قرآن، این نماز می بایست در کنار مقام ابراهیم7 گزارده شود؛ البته در مورد موضوعیت داشتن مکان فعلی مقام و همچنین موقعیت دقیق مکان نماز (پشت مقام یا طرفین) میان فقها اختلاف است، که پس از بررسی روایات متعدد باب و به مقتضای جمع عرفی بین آنها، مشخص می شود مکان فعلی مقام ابراهیم برای نماز طواف موضوعیت داشته و نماز طواف واجب، تنها پشت صخره مقام صحیح است؛ از احکام مستحدثه مرتبط با مقام نیز این است که در فرض جابجایی مقام از موضع فعلی، با توجه به اطلاق روایات، خود صخره مقام، موضوعیت داشته و هرجا که انتقال یابد، نماز طواف باید پشت آن اقامه شود.
    کلیدواژگان: مقام ابراهیم، نماز طواف، موضوعیت مکان، خلف مقام
  • سید تقی واردی* صفحات 47-60
    غیر از شرایطی که برای نایب و منوب عنه، در نیابت حج وجود دارد، برخی شرایط دیگر نیز در خصوص «استیجار در نیابت حج» مطرح است که نظرات فقهای عظام درباره آن ها واحد نیست؛ مانند قصد نیابت، تعیین نوع عمل و تعیین طریق. در قصد نیابت اکثر فقها قائل به الزام آن هستند و معتقدند بدون آن، نیابت باطل است. در تعیین نوع عمل نیز میان آنان اتفاق وجود ندارد و سه قول از آنان نقل شده و قول صحیح آن است که تعیین نوع عمل واجب است؛ زیرا در غیر این صورت موجب ضرر می گردد. اما درباره تعیین طریق، فقها اتفاق دارند که چنین شرطی لازم نیست. البته اگر موجر چنین شرطی را تعیین کند جایز است ولیکن درباره وجوب وفا و یا جواز تخلف از آن، نظر واحدی بین آنان وجود ندارد و صحیح آن است که اگر برای طریق تعیین شده، غرض خاصی برای موجر باشد، نایب باید بر اساس شرط عمل کند و تخلف جایز نیست.
    کلیدواژگان: حج، نیابت، نایب، منوب عنه، قصد نیابت، تعیین عمل، تعیین طریق
  • روزبه برکت رضایی* صفحات 61-79
    «جحفه» از میقات های پنجگانه مشهور برای افراد آفاقی است که قصد حج و عمره را داشته باشند. این میقات هم اکنون در حج برای بسیاری از زائران که از فرودگاه جده و یا جاهای دیگر وارد عربستان می شوند و به هر دلیل نمی خواهند به مدینه بروند، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین افرادی که از مدینه منوره، از راه معمول حرکت نکرده و از مسجد شجره عبور ننمایند نیز می توانند از جحفه محرم شوند. حال پرسش این است که آیا همه زائران چه افراد معذور و چه غیر معذور می توانند با توجه به در پیش بودن میقات جحفه، از میقات شجره احرام نبسته و در جحفه محرم شوند؟ معیار جواز عبور از جحفه، مریضی و ناتوانی است یا مطلق عذر و ضرورت؟
    در این نوشتار پس از طرح اجمالی تاریخچه منطقه، با توجه به فتاوای فقهای عظام و روایات، به اثبات اصل میقات بودن جحفه برای اهل شام، مصر، مغرب و هر آنکه از آنجا می گذرد، پرداخته شده است. در ادامه با استمداد از روایاتت متعدد در مساله و کند وکاو آرای اندیشمندان اسلامی دیدگاه مشهور به اثبات رسیده که فقط معذورین، بیماران و ناتوانان می توانند به جای میقات مسجد شجره از جحفه احرام ببندند.
    کلیدواژگان: حج تمتع، احرام، میقات، حجفه، ذوالحلیفه، مسجده شجره
  • محمدسعید نجاتی* صفحات 82-97
    نوشته حاضر، پژوهشی است پیرامون «کارنامه تکفیریان در تخریب آثار اسلامی»؛ به ویژه حرمین شریفین با رهیافت اهمیت تاریخی و دینی، « لزوم پیشگیری از تخریب های جدید» و «وجوب تعظیم شعائر و مودت ذی القربی با مطالبه بازسازی و احیای آثار اسلامی تخریب شده به دست تکفیریان»؛ به ویژه بقعه بقیع که از میراث های مشترک میان مذاهب مختلف اسلامی است و شخصیت های مورد احترام همه مسلمانان را در خود جای داده است، و در پایان راهکارهای عملی مقابله با پدیده تخریب در شرایط فعلی جامعه اسلامی را مرور می کنیم.
    کلیدواژگان: تخریب آثار اسلامی، بقیع الغرقد، تخریب بقیع، احیای آثار اسلامی، مبارزه با تکفیر
  • رسول جعفریان* صفحات 100-132
    مباحث نوشته حاضر که متنی از دوره قاجار است، در دو بخش یا به گفته نگارنده در دو خصلت بیان شده است؛ خصلت نخست در نیازهای زائر حج است؛ مانند لباس و غذا و مرکب و بقیه مسائل؛ خصلت دوم، درباره نوع سلوک زائر است با مسائل مختلف.
    در خصلت اول چهار عنوان یا قطعه آورده است که: قطعه اول در ذکر بیان ملبوس حاجیان است؛ قطعه دوم در ذکر بیان ماکولی آنان؛ قطعه سوم در ذکر مجملی از اجزای متفرقه سفر و قطعه چهارم در ذکر بیان مرکب سواری خود.
    و در خصلت دوم نیز از چهار قطعه سخن گفته شده: قطعه اول در سلوک و رفتار مکاری با سرنشین، و ترجیح مال کرایه است از مال داشتن خود؛ قطعه دوم در بیان سلوک بار کردن
    و بین راه رفتن؛ قطعه سوم در بیان سلوک و رفتار ورود به منزل است الی زمان کوچ مسافر و بالاخره قطعه چهارم در بیان ذکر سلوک و رفتار مسافرر است و در خصوص مذمت امانت گرفتن و قرض دادن در بین راه.
    همچنین نویسنده در هر بخش، مسائل کلی مورد نیاز را بیان نموده و در ضمن حکایتی را نیز نقل می کند.
    کلیدواژگان: زائر حج، خصلت، قطعه، ملبوس، ماکول، مرکب، مکاری
  • سید مهدی علیزاده موسوی* صفحات 134-152
    عصر حاضر را به سبب رشد و گسترش سریع وسایل ارتباط جمعی از یک سو و امکان ارتباط مجازی و فراتر از مرزهای جغرافیایی، عصر جهانی شدن نامیده‏اند؛ البته هنوز تعریف مشخصی از جهانی شدن که مورد توافق اندیشمندان این حوزه باشد، وجود ندارد.
    از سوی دیگر جهانی شدن با واژه دیگری با نام «جهانی سازی» همراه است که بیانگر تلاش جوامع و دولت ها برای نفوذ و تاثیرگذاری بر سایر مجامع در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در این میان دین مبین اسلام با دعوت جهانی خود، مدعی گسترش این آیین حیات بخش به سراسر جهان است و در این راستا نیازمند ابزار و امکاناتی است. به نظر می رسد حج با توجه به ظرفیت هایی که دارد، می تواند در جهانی شدن اسلام تاثیر به سزایی داشته باشد.
    در این مقاله به عنوان مقدمه، تلاش شده است برخی از ابعاد جهانی حج که می تواند در بهره برداری ازظرفیت های این فریضه بی بدیل در حوزه جهانی شدن، موثر باشد، بررسی شود. در قرآن کریم، خانه خدا، خانه ای برای تمام انسان ها معرفی شده است که در آن امنیت، هدایت و قوام دین و دنیای انسان ها وجود دارد.
    و از سوی سوم، مخاطب حج، عموم انسان ها هستند. حج کنگره ای فراملی، فرا نژادی و فرا مذهبی است که مناسکی با ابعاد جهانی دارد و در نهایت، توحید می تواند عامل نزدیکی میان تمامی ادیان بزرگ الهی باشد که تبلور آن در مراسمم حج هویداست.
    کلیدواژگان: حج، خانه خدا، جهانی شدن، جهانی سازی
|
  • Reza Andalibi *, Mahdi Dargahi Pages 8-46
    One of the obligations of Hajj and Umrah is Tawaf prayer which should be offered next to the Abraham's "maqam" according to almost consensus of Imamiyyah jurists and the famous verse of the Quran. Of course, there is disagreement among jurists concerning the objectivity of the current location of "maqam" and the exact position of prayer location (behind or two sides). After an examination of multiple traditions of the matter and the requirements of the customary conclusion of traditions it will be determined that the present position of Abraham's maqam enjoys a kind of objectivity in the position of tawaf prayer and the obligatory tawaf prayer is correct just behind the cliff of maqam. One of the new laws related to the maqam is that on the assumption of relocating maqam from the present place, according to the generality of traditions the very cliff has objectivity and the prayer should be performed behind maqam wherever the cliff be transferred.
    Keywords: Station of Abraham, Tawaf prayer, Objectivity, Behind the station
  • S. Taqi Waredi * Pages 47-60
    Apart from conditions for Nayeb2 and Mnub 'anh3 in making hajj on behalf, there are some other conditions for "making hajj on behalf" in which great jurist's opinions are not the same; like the intention of making hajj on behalf, determination of the practice's type, determination of the way. Most scholars believe that the intention on behalf is obligatory and without it, the representation is vain. In determining the type of practice, there is no consensus among them and in this regard three ideas have been quoted. The proper idea is obligatory of determining the type of practice; because otherwise it leads to losses. But concerning the determination of the way, jurists agree that such a condition is not necessary. Of course it is allowed if the lessor determines such a condition. However concerning the necessity of fulfilling or breaching its permission, there is no single opinion among them. The right is that if the lessor intended special purpose for the determined way the Nayeb shall act in accordance with his promise and breaching the promise is not allowed.
    Keywords: Hajj, Making on behalf, Nayeb, Manub anh, Intention of making on behalf, Determination of the practice, Determination of the way
  • Rouzbe Barkat Rezaei * Pages 61-79
    Al-Juhfah is considered as one of five famous meeqats for the "Afaqi people"2 who intend to make Hajj and Umarh. The meeqaat now is used for pilgrims who arrived from Jeddah airport or elsewhere to Saudi Arabia for any reason they do not want to go to Medina. And the people who do not move the conventional way from Medina and would not pass Shajarah mosque can also wear Ihram from al-Juhfa. Now the question is that are all pilgrims –whether be excused or not- due to the approach of meeqaat of Juhfah, can wear ihram from Juhfah meeqat not Shajarah meeqaat? Criterion for crossing Juhfah is patients and inability or every excuse and necessity? In this paper, after a concise history of the region, according to the verdicts of venerated jurists and traditions, the proofs of Juhfah meeqaat for the people of Syria, Egypt, Morocco and anyone who passes this meeqat, will be discussed. Then, with the help of multiple narrations in the issue and exploring the views of Muslim scholars the famous idea will be proven which states that only excused ones and diseased and disables can wear ihram from the meeqaat of Juhfah instead of Shajarah.
    Keywords: Tamattu hajj, Ihram, Meeqat, Juhfah, Dhul halifah, Shajarah mosque
  • Mohammad Saeid Nejati * Pages 82-97
    The present writing is a research on "Takfiris records in destroying Islamic monuments", especially the Two Holy Mosques with the approach of historical and religious importance, "the need to prevent new destructions" and "necessity of respecting rituals and friendship of Dhawil Qurba with demand of reconstruction and rehabilitation of the destroyed monuments by the Takfiris". Especially the tomb of Baqi' where is considered as the common heritage among the Islamic denominations and cemetery of many respected personalities of all Muslims. At the end, practical solutions to deal with the phenomenon of destruction in the current situation of Muslim community will be reviewed.
    Keywords: Destruction of Islamic monuments, Baqi al gharqad, Destruction of Baqi', Revival of Islamic monuments, reconstruction of Islamic monuments, fighting against Takfiries
  • Rasoul Jafariyan* Pages 100-132
    The topics of the present article which is a text of Qajar era, are expressed in two parts or according to the author in two characters (khislat); The first character is about the pilgrim's needs, such as clothing, food, supplies and other things; the second character is about the kind of pilgrim's behavior in dealing with various issues. The first character is brought in four titles or piece: The first piece is the expression of pilgrims clothes; The second piece in the expression of their food; the third piece in a brief mention of the various components of the trip and the fourth piece in the riding animal. The second character is also spoken of four pieces: the first piece in the conduct of the owner of the animals with travelers, and the preference of renting an animal than bringing your own; the second part in the Statement of loading and walking; the third piece in the conduct and behavior of entering home to the time of traveler's dispatch and finally, the fourth piece in the expression of the conduct of passengers regarding disapproval of borrowing and lending during the way. The author expresses the general necessary issues in each section and also quotes a story.
  • S. Mahdi Alizadeh Mousawi * Pages 134-152
    Nowadays, due to the rapid development of the mass media on the one hand, and the possibility of virtual communication beyond geographical boundaries, the era has been called as the era of globalization. Of course, globalization does not have yet a clear definition agreed upon by scholars of this field. On the other hand, globalization is associated with another word under the name of "globalizing", which indicates an attempt of societies and governments to penetrate and influence other communities in various fields of cultural, political, economic, and social. In the meantime, the Illustrative religion with its global has claimed to extend its resuscitative rule throughout the world, and in this regard, it needs some tools and facilities. It seems that hajj upon its capacities can have a significant impact on the Islamic globalization. In this paper, as an introduction, has been tried to study some global dimensions of hajj that could be effective in the utilizing the capacities of this unique obligation in the field of globalization. In the holy Quran, God's house has been introduced as house for all human beings where security, guidance and consistency of men's religion and world is guaranteed. And as the third point, the audience of Hajj is all human beings. Hajj is a transnational, trans-ethnic, and trans-religious Congress which includes special rites with global scope and, ultimately, unity could be the cause of rapprochement among all major divine religions whose manifestation appears in Hajj.
    Keywords: Hajj, God's house, Globalization, Globalizing