فهرست مطالب

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی - پیاپی 42 (آذر و دی 1395)

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
پیاپی 42 (آذر و دی 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عیسی امن خانی*، منا علی مددی صفحات 1-20
    نقد ادبی و زبان بایسته آن حتی به فرض حضور آن در ادبیات گذشته ایران، سابقه چندانی ندارد چرا که زبان رایج و هنجار گفتمان پیشامدرن زبان مدح/هجو بوده است؛ نویسندگان و شاعران این دوره به تناوب گاه زبان مدح را به کار گرفته اند، گاه نیز از زبان هجو استفاده کرده اند. اما با فرا رسیدن مشروطیت و استقرار گفتمان مدرن، به تدریج زبان مدح/هجو جای خود را به زبان نقد داده، زبان نقد زبان هنجار گفتمان ادبی مدرن می شود.
    چرایی چنین تغییری را باید در تغییر گفتمان و پیش فرض های آن جست وجو کرد؛ زبان مدح/هجو تنها در گفتمانی به زبان هنجار تبدیل می شود که پیش فرض آن نظامی سلسله مراتبی (هرمی) باشد اما نقد ادبی و زبان نقد محصول گفتمان مدرن است؛ گفتمانی که پیش فرض آن برابری است. تنها در چنین گفتمانی است که امکان تحقق نقد ادبی و زبان آن وجود دارد.
    کلیدواژگان: نقد ادبی، زبان نقد، زبان مدح، هجو، گفتمان مدرن، پیشامدرن، نظام سلسله مراتبی، برابری
  • فرزاد بالو* صفحات 21-39
    ادونیس، در کتاب الثابت و المتحول ( سنت و تجدد) ، بازشناسی، تبیین و تحلیل دیالکتیک سنت و تجدد را در فرهنگ اسلامی و در حوزه های دینی ، سیاسی، فکری، و ادبی ( شعر) از ظهور اسلام تا عصر حاضر دنبال می کند . به باور وی ، تصلب سنت در عرصه های دینی ، فکری و ادبی ، عرصه را برای تجدد و نوآوری در هر یک از این حوزه ها تنگ و دشوار می سازد . چنان که تنها رویکرد تاویلی به سنت یا اعراض از آن راهی به آرمانشهر تجدد و نوآوری خواهد گشود . بی تردید ، بررسی عمیق و گسترده ی وی از میراث مکتوب فرهنگ و تمدن اسلامی ، افق های تازه ای در حوزه ی علوم انسانی به طور عام و شعر و ادب به طور خاص می گشاید . نوشتار حاضر ، ملاحظلات تحلیلی - انتقادی به این کتاب و مفاهیم مطروحه در آن خواهد داشت.
    کلیدواژگان: ادونیس، سنت، تجدد، دین، سیاست، شعر، تاویل
  • زهرا پارساپور* صفحات 41-59
    شعر سهراب سپهری قابلیت فراوانی جهت نقد محتوایی با رویکردهای عرفانی و فلسفی دارد. از این رو سروش دباغ که از سویی دلبسته عرفان و فلسفه است و از سویی مفتون ذهن و زبان سپهری، تلاش می کند در این مجموعه فکر و اندیشه سپهری را پیرامون چند واژه و مفهوم کلیدی در دیوان او جستجو و بیان کند. کتاب «در سپهر سپهری » مجموعه ای شامل چند مقاله و سخنرانی و گفتگوست که در سال 1393در انتشار فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است . از مهمترین موضوعاتی که نویسنده در این مجموعه به آن پرداخته است معانی باد و باران در شعر سهراب سپهری، تاملاتی در مفهوم غم، مرگ، امر متعالی، هیچستان و نیز معرفی عرفان مدرن و تمایز آن با عرفان کلاسیک و ارتباط اندیشه های سهراب با این عرفان است. در این مقاله تلاش شده است علاوه بر نقد شکلی و ساختاری این اثر، به نقد روش تحقیق و نیز بررسی میزان موفقیت نویسنده در تبیین این مطالب بپردازیم. به نظر می رسد نویسنده موفق شده است دریچه هایی تازه ای در حوزه سپهری شناسی بگشاید. با این حال بسیاری از مباحث مطرح شده در حد طرح موضوع است و ابهامات فراوانی در آن به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: فلسفه، عرفان، سهراب سپهری، عرفان مدرن، امر متعالی
  • محمدرضا ترکی* صفحات 61-85
    ارمغان صبح از گزیده های دانشگاهی مفید و موفق روزگار ما در زمینه متون نظم است. مولف ارجمند این اثر تلاش کرده است نمونه هایی از آثار خاقانی شروانی، اعم از قصیده و دیگر قالب های شعری، را به شیوه ای بسامان و با دقت علمی همراه با شرح نکات و ظرایف آن ها به دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و دیگر علاقه مندان به متون فارسی عرضه کند.
    تلاش مولف، به ویژه در زمینه شرح و توضیح ابیات موفق و عاری از لغزش فراوان ارزیابی می شود، اما در حوزه مباحث تاریخی و شخصیت شناسی خاقانی شروانی، به سبب پیروی از آنچه محققان دیگر نوشته اند، خالی از لغزش ها و ملاحظاتی نیست. در این مقاله کوشیده ایم به موارد متعددی از این لغزش ها اشاره کنیم که در صورت پذیرش آن از سوی مولف محترم می تواند به تصحیح پاره ای از مشهورات ناصواب در زمینه مورد بحث در این اثر ارجمند یاری برساند.
    کلیدواژگان: خاقانی شروانی، ارمغان صبح، نصراله امامی، شرح خاقانی، گزیده های ادبی دانشگاهی
  • محمد راغب* صفحات 87-102
    کارکرد گفتمانی سکوت در ادبیات معاصر فارسی (انتشارات نقش جهان: 1392) اثر لیلا صادقی به بررسی «سکوت» از منظری زبان شناختی می پردازد و رویکردها و دیدگاه های تازه ای را از افرادی چون دنیس کورزون، توماس برونو، توماس هاکین، ژاک دریدا، سوزان سانتاگ، میشل افرات و دیگران بررسی می کند و آنها را در پیکره ای متنوع از ادبیات داستانی معاصر می آزماید. در این مقاله، برخی کاستی های کتاب از منظر صوری و محتوایی بررسی شده است؛ بیش از همه، به چگونگی استفاده صادقی از منابع غربی توجه شده و کاربرد این دیدگاه ها در متون منتخب داستانی فارسی نیز مورد نقد و داوری قرار گرفته است.
    در بخش نظری کتاب، مشکلاتی نظیر ترجمه به جای تالیف، منبع سازی و بی توجهی به پیشینه مطالعه سکوت در ایران دیده می شود و در بخش کاربردی، مشکلاتی همچون مسائل روش شناختی و استفاده از شواهد و مثالهای نادرست و نارسا و انتخاب غیر منطقی و اتفاقی پیکره تحلیلی به چشم می خورد.
    کلیدواژگان: سکوت، ادبیات داستانی، دنیس کورزون، میشل افرات، توماس برونو
  • رضا روحانی* صفحات 103-117
    نقد ادبی از درس ها و مباحث علمی و ضروری و کاربردی در رشته های ادبی است. درباره این علم و اصول و مبانی و نظریات و مکاتب مختلف آن در دهه های اخیر کتاب های مناسبی به نگارش درآمده یا ترجمه و تالیف شده است. یکی از کتاب هایی که در سال 1390 با عنوان «اصول و طبقه بندی نقد ادبی» تالیف شده به کوشش دکتر محمود فضیلت است که در انتشارات زوار به چاپ اول رسیده است. نوشته حاضر ضمن معرفی این کتاب، به نقد و بررسی شکلی و محتوایی کتاب می پردازد و نشان می دهد که در کتاب حاضر علی رغم عنوان و نمونه های احیانا مناسبی که دارد به درستی، اخلاق پژوهش در نگارش و تالیف و ویرایش رعایت نشده، و مولف در ارجاع به منابع و نقل اقوال، همه جا امانت را رعایت نمی کند و التزامی بدان ندارد، از این رو کتاب حاضر تا رسیدن به یک کتاب درسی مناسب که درسنامه یا الگویی در نقد ادبی گردد راه درازی در پیش دارد، و محتاج بازنگری و بازنگاری اساسی است.
    کلیدواژگان: اصول و طبقه بندی نقد ادبی، کتاب های دانشگاهی، درس نامه نقد ادبی
  • محمدرضا روزبه* صفحات 119-132
    طی دهه های پیشین، کتب و مقالات فراوانی در باب مباحث تئوریک داستان و داستان نویسی نوشته شده اند که هریک به نوبه خود در ارتقای چشم اندازهای نظری و عملی داستان نویسان یا خوانندگان آثار داستانی نقشی داشته اند. کتاب گشودن رمان اثر حسین پاینده از زمره این آثار است. این کتاب، پیشنهادگر روشی ساخت گرایانه و نسبتا مرسوم در نقد و تحلیل رمان معاصر است؛ روشی بر مبنای خوانش تحلیلی صحنه آغازین و تبیین ارتباط ساختاری آن با کل رمان. نویسنده بر اساس همین روش، ده رمان برجسته فارسی (از بوف کورتا نمونه های رمان پسامدرن امروز) را به ضمیمه یک داستان کوتاه و یک فیلم، تحلیل و بررسی ساخت گرایانه کرده است. در این مقاله، ضمن اشاره به مزایای این کتاب از جمله نگاه راهگشا، نثر و نوشتار پاکیزه و پاره ای تاملات تازه، به پاره ای نقایص – چه از حیث ابعاد شکلی و چه از نظر ابعاد محتوایی نیز پرداخته شده است. در مجموع، کتاب حاضر را می توان از زمره آثار راهگشا و آموزنده در زمینه نقد و تحلیل داستان امروز به شمار آورد.
    کلیدواژگان: رمان، ساختگرایی، گشودن رمان، نقد و تحلیل، صحنه آغازین، داستان نویسی
  • مریم عاملی رضایی* صفحات 133-153
    کتاب بومی گرایی در ادبیات منثور، به بررسی و بازشناسی نمونه هایی از عناصر و عوامل بومی گرایی در برخی نشریات، نمایشنامه ها، سفرنامه ها و ادبیات داستانی سال های 1300 تا 1320پرداخته و جریان ادبیات بومی گرا را در این سال ها بررسی کرده است. عناصر و عوامل بومی گرایی در این اثر در قالب عناصر ملی، مذهبی دسته بندی و نمونه های آن در متون منثور بررسی شده است. نثر کتاب سلیس و روان است و اشکالات نگارشی کمتر دیده می شود. بررسی ها، با ذکر جزئیات صورت گرفته و اولین کتابی است که در حیطه ادبیات بومی گرا در این دوره نگاشته شده است؛ اما کتاب در مواردی چون پرداختن به مفاهیم نظری و بحث تاریخی شکل گیری هویت، کاستی هایی دارد. بسیاری از نویسندگان دوره پهلوی اول که آثارشان در کتاب نقد شده است، با هدف انتقاد و رفع برخی عناصر نامطلوب بومی و فرهنگی قلم زده اند و بسیاری از مواردی که در آن دوره در فرهنگ بومی ما وجود داشته، قابل دفاع نبوده، نیازمند اصلاح بوده است. دیدگاه انتقادی نسبت به فرهنگ بومی، در این متون به قدری پررنگ است که نادیده گرفتن آن و تلاش در جهت اثبات بومی گرایی آثار، در اساس بحث، تناقضی ایجاد کرده و مساله اصلی کتاب را زیر سوال برده است. در بخش منابع نیز کاستی هایی دیده شد که می تواند در چاپ های بعدی تکمیل گردد.
    کلیدواژگان: هویت، بومی گرایی، ادبیات منثور، دوره پهلوی اول
  • داوود عمارتی مقدم* صفحات 155-175
    مقاله ی حاضر، به بررسی انتقادی کتاب رساله های شعری فیلسوفان مسلمان، به کوشش دکتر سید مهدی زرقانی و دکتر حسن حسن زاده ی نیری اختصاص دارد. در این مقاله نشان خواهیم داد که به دلایلی، از جمله بدفهمی قسمت هایی از متن عربی، تکیه بر نسخ مغلوط، عدم آشنایی مترجمان با یافته های دیگر محققانی که به بررسی رساله های شعری فلاسفه ی مسلمان پرداخته اند و... ، متاسفانه ترجمه ی فارسی این رساله ها را نمی توان چندان قابل اعتماد دانست. هم چنین از آن جا که در کتاب رساله های شعری فیلسوفان مسلمان، برای توضیح پاره ای مسائل بارها به کتاب بوطیقای کلاسیک ارجاع داده شده است، بررسی این کتاب نیز به موازات ترجمه های رساله های شعری فلاسفه ی مسلمان ضرورت دارد. بنابراین، در بخش نخست مقاله به طور مختصر به کتاب بوطیقای کلاسیک و در بخش دوم به تفصیل به ترجمه ی رساله های شعری فلاسفه ی مسلمان پرداخته شده و کاستی های هر یک مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فن شعر، فلاسفه ی مسلمان، بوطیقای کلاسیک، نقد ترجمه
  • سیدعلی قاسم زاده* صفحات 177-192
    مساله محوری دانشجویان در بازخوانی متون کلاسیک و کشف جریان های فکری و ادبی دغدغه ای است که در گرو سطوح آموزشی درس مرجع شناسی و روش تحقیق و تغییر نگرش سنتی به پژوهش در علوم ادبی و بازشناسی مسائل بنیادین آن است. از این رو، بازنگری در نگارش کتاب های پژوهش بنیان با هدف رفع آسیب های موجود، ضرورتی انکارناپذیر است؛ زیرا تقریبا اغلب منابع یا کتاب های موجود در زمینه یاد شده، یا تقلیل گرایانه به برجسته سازی بخشی خاص و غفلت از ابعادی دیگر پرداخته اند، یا با نگرشی راهبردی نگاشته نشده اند. از این رو، این جستار انتقادی ضمن آسیب شناسی منابع موجود با تمرکز بر کتاب «مرجع شناسی و روش تحقیق» نوشته منصور ثروت به ارائه پیشنهادهای راهبردی پرداخته است. مطابق نتایج این پژوهش، مشکلات کتاب منظور و کتاب های موجود در چند ساحت قابل تامل است: نخست، ساحت روش شناختی و نظری که شامل ترجیح مرجع شناسی و رویکرد تاریخ ادبیاتی، تاخر روش شناسی و تفضل و تقدم مرجع شناسی، نبود نگرش ساختاری و همه جانبه به تحقیقات ادبی، دوم، ساحت غایت شناسی و کارکردی آن، در کنار نبود نگاه روزآمد به منابع، روش تحقیق و مسائل ادبی و سوم، ساحت صورت، زبان و محتوا که با تسامحات و اغلاط بسیار زبانی و محتوایی همراه است.
    کلیدواژگان: مرجع شناسی، روش تحقیق، آسیب شناسی، زبان و ادبیات فارسی
  • مصطفی گرجی* صفحات 193-206
    یکی از پژوهش های جدی در حوزه ارتباط ادبیات معاصر با مکتب های فلسفی با تاکید بر فلسفه قاره ای(اگزیستانسیال، هرمنوتیک و ساختاری) در مقابل فلسفه انگلوساکسون (فلسفه تحلیل و فلسفه زبانی) کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» است که به قلم عیسی امن خانی و به همت انتشارات علمی (اول؛ 1392) در 243 صفحه چاپ و منتشر شده است. این اثر سعی کرده است با توجه به مبانی فکری اندیشمندان وجودی، ادبیات معاصر به ویژه شعر فارسی را واکاوی و بررسی کند. البته کتاب یادشده که پیشتر در قالب مقاله علمی و پایان نامه تدوین شده است؛ در نوع خود، محاسن زیادی دارد و البته مشکلات جدی نیز در آن دیده می شود. بر این اساس نویسنده این جستار در دو ساحت نقد روشی و صوری از یک سو و نقد محتوایی و بینشی از سویی دیگر متن را بررسی کرده است. مهم ترین نکاتی که در بررسی کتاب قابل تامل است اشتباهات مکرر تایپی و املایی، فقدان ویرایش دقیق و علمی، عدم یکدستی منابع داخل متن با پایان متن، عدم ذکر منابع در پایان کتاب، عدم اتخاذ روش ثابت و یکدست در ارجاع دهی از یک سو و فقدان روشن بودگی برخی مفاهیم با توجه به روشن نبودن مخاطبان احتمالی اثر، عدم تطابق استدلال با نتیجه سخن در برخی موارد است.
    کلیدواژگان: ادبیات معاصر، اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران، نقد کتاب
  • هادی یاوری* صفحات 207-229
    کتاب جستارهایی درباب نظریه روایت و روایت شناسی (حری، 1392) که دربردارنده هفت مقاله ترجمه ای و سه مقاله تالیفی است، با هدف ارائه منسجم و هدفمند مهم ترین جنبه های نظریه ]عمومی[ روایت و ارائه تحلیل های روایی مناسبی از متون فارسی برای استفاده هرچه بهتر فارسی زبانان علاقه مند به این حوزه ترجمه و تالیف شده است. در نوشتار حاضر به ارزیابی جنبه های مختلفی از این متن پرداخته ایم و با تکیه بر شواهد فراوان نشان دادیم که این کتاب از جنبه های مختلف کیفیت معادل گزینی و ترجمه؛ مسائل زبانی، ابعاد صوری، مستندسازی و همچنین کیفیت مقالات تالیفی ایراد و خطاهای زیادی دارد و چنان چه به لحاظ صوری و محتوایی نظم ونسق و انسجام بیابد و با افزودن مقالات ترجمه ای دیگر و مقالات تالیفی سنجیده تر تجدید چاپ شود، ممکن است بتواند برخی نیازهای مخاطبان عام روایت شناسی را برطرف کند و یا به عنوان منبعی کمک درسی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: روایت شناسی، نقد ترجمه، جستارهایی در باب نظریه روایت و روایت شناسی
|
  • Issa Amankhani *, Mona Alimadadi Pages 1-20
    Literary criticism and it's necessery language doesnt have enough precedence in Persian literary history, becouase the popular language in premodern discourse was the "praise/ dispraise language". The writers and poets in this era usually used praise language and sometimes used dispraise language. But when parliamentary stablished in modern discourse, this language replaced by criticism language gradually and criticism language changed to usual language in modern discourse. The reason of this change must be researched in change of discourse and it's presupposithon. The praise/ dispraise language can be a usual language in a unequality structure, but criticism language is the result of a modern discourse that it's presupposithon is equality and just in this discourse the literary criticism and it's language can be and raise.
    Keywords: Literary criticism. Criticism language. Praise, dispraise language. Modern discourse. Premodern discourse. Unequality structure. Equality
  • Farzad Baloo * Pages 21-39
    Adonis, the book (Tradition and Modernity), recognition, explanation and analysis of the dialectic of tradition and modernity Arabic - Islamic and in religious, political, intellectual, and literary (especially poetry) following the advent of Islam to the present. He, therefore, methodical, principles of tradition in Three Realms Caliphate and politics, tradition and jurisprudence and poetry literature, and then the principles of innovation through intellectual and literary the revolutionary movements explain and their representative introduced. In this paper, at the beginning to introduce of the work and the author, to the origin and position its among other works related. Then, in enumerating the major issues, focus, and philosophical foundations and methodology of this book, refer to the achievements of the theory has been proposed. Finally, consideration will be critical to the content and structure of the book.
    Keywords: Adonis, tradition, modernity, religion, politics, poetry, interpretation
  • Zahra Parsapoor * Pages 41-59
    Sepehri’s poetry is potentially much suitable for philosophical and theosophical criticism. Soroosh Dabaghi, loving theosophy and philosophy on the one hand and praising Sepehri’s view and language, attempts in his book to study Sepehri’s thought about some key words. In the Heaven of Sepehri, a collection of articles, speeches, and interviews was published in 2014 by Farhanghe Mo’aser. In 2015 he published The Philosophy of Lajevardi on the same subject. In this collection he addresses such issues as meaning of wind and rain in Sepehri’s poems, contemplation on the meaning of sorrow, death, glorified act, land of nothingness, and introducing modern theosophy and its differences with that of classic and Sepehri’s connection to this kind of theosophy. In this article, besides having critical analysis on the form and structure of the book, we attempt to criticize its methodology and author’s success in explaining it. Due to the closeness of articles approach with his expertise, he is successful in opening up new horizon in Sepehri’s study. However, many of the subjects introduced by the author remains explained while it suffers from ambiguities.
    Keywords: philosophy, theosophy, Sohrab Sepehri, Modern theosophy, Glorified act
  • Mohammad Reza Torki * Pages 61-85
    Armaghan-e sobh morning presentʼ is one of the useful academic selections of our in poetry. The author has attempted to present some samples from Khaghani Sharvaniʼs works, including Qasideh ʻodesʼ and other poetic forms in a well-organized order and scholarly precision accompanied by the explanations and delicacies to the students of Persian language and literature and other individuals interested in this area.
    The authorʼs effort, particularly in explaining the verses in estimated successful and without numerous errors, but the historical discussions and the personal character of khaghani sharvani, due to other scholarʼs viewpoints, is still erroneous.
    The current study attempts to refer to various types of these errors which if they are accepted by the author can be a great of help in editing some of the current incorrect issues under investigation in this work.
    Keywords: Khaghani Sharvani, Armaghan-E Sobh, Nasrollah Emami, Khaghani?S explanations, Academic Literary Selections
  • Mohammad Ragheb * Pages 87-102
    In the linguistic framework, the silence was studied in the book of The Discursive Function of Silence in Contemporary Persian Fiction (Naghsh-e Jahan publication, 2014) by Leila Sadeghi. In this book, viewpoints and approaches of Dennis Kurzon, Thomas Bruneau, Thomas Huckin, Jacques Derrida, Susan Sontag, Michal Efratt and others were mentioned and they are examined at the different corpus of contemporary Persian fiction. In this article, some of the flaws of the book were analyzed from the perspective of form and content. The most important flaws are the method of usage of basic sources and applying them in the analysis of stories in the book.
    Keywords: Silence, Fiction, Dennis Kurzon, Michal Efratt, Thomas Bruneau
  • Reza Rouhani * Pages 103-117
    Criticism of science and essential and practical lessons and literary disciplines. About the science and the principles and theories and different schools in recent decades is suitable books written or translated by. One of the books in 1390, entitled "Principles and classification of literary criticism" by the efforts doctor Mahmoud Fazilat that was first published in publications pilgrims. This article introduces the book to review procedural and substantive books and shows that, unlike in the present book as a good example of that is probably true, research ethics in writing and composing and editing are not met, and the author in reference to a resources and quotation, in most cases does not respect the integrity and commitment does not fit, so book now to get to a textbook or a model of literary criticism is appropriate that the textbook is a long way off, and in need of fundamental revision and rewriting is.
    Keywords: Principles, classification of literary criticism, reviews of the books, academic books, books on literary criticism
  • Mohammadreza Roozbeh * Pages 119-132
    During the last decades, many books and articles are written about theoretical arguments of story and fiction. Each of them played a role to promot the thearitical and practical perspectives of novelists or readers of story works. The book of “opening of novel” written by Hossein Payande belongs to these works. This book in the light of the structuralist approach and relatively common as well in analysis review of contemporary novels. This method is based on analytical reading of opening scene and explains its structural relationship with totality of novel. Based on this research method, the author analyzed and reviewed ten famous Persian novels (from blind owl to samples of post modernist novels) with one short story and one movie. In addition to advantages of this book such as paving away outlook and method. this article pays attention to some defects in terms of structural aspects and content aspects. Alt mately the present book can be from relatively and instructive works about review and analysis of today stories.
    Keywords: Novel, Structuralism, Opening the novel, Review, analysis, Opening scene, Fiction
  • Marayam Amelirezaee * Pages 133-153
    Nativisim in Persian Prose Literature 1921-1941, coauthored by Dr. Mustafa Gorji and FarzanehVa’ezade, explores and represents instances of nativist elements found in journals, dramas, logbooks and prose fiction published from 1921 to 1941, tracing nativist trends during these years. The nativist elements are classified into national and religious categorizes and examples of each type are studied accordingly. Although its style is simple and plain, with little grammatical mistakes, and remarkable for its detailed analysis, and although it is the first book on nativist literature written on this period, it failed to do justice to theoretical concepts and identity formation in history. The major fault of the book lie in the fact that most of the authors of the first Pahlavi era wrote their works, which wereexamined in this book, with the purpose of criticizing some of the unfavorable native and cultural aspects, which in most cases theyproved to beundefendable and thus requires correction. These works are marked with critical views on native culture in a way that ignoring them and attempting to prove their nativist nature is essentially an apparent paradox, obviously undermining the central claim of the book in the first place. Moreover, the book suffers from mistakes in the reference sectionwhich can be corrected in the next revision.
    Keywords: identity, nativism, prose fiction, the first Pahlavi era
  • Davood Emarati Moghaddam * Pages 155-175
    This article is a critical examination of "Poetic Treatises of Muslim Philosophers", by seyyed Mehdi Zarghani and Mohammad Hassan Hassanzade. In this article we attempt to show that the translation of poetic treatises of muslim philosophers is not reliable at all, because it is based on non-accurate manuscripts, and translators are not familiar with the findings of other scholars. Also, some of the important parts of the original texts is misunderstood, which makes the translation more unreliable. Moreover, since translators referred to Butiqaye classic as a source for some explanations on texts, it is necessary to examine this book briefly. So, in the first part of the article we examine Butiqaye classic, and in the second part we examine the translation and its shortcomings.
    Keywords: Poetics, Muslim Philosophers, classical poetics, critique of translation
  • Seyyed Ali Ghasemzadeh* Pages 177-192
    College students have substantial problem in re-reading of classical texts also in discovering of literary and intellectual schools, that is, bibliography, changing in student’s traditional thinking on research in literature and recognizing of basic problems. So, it is necessary to review, because our texts on it either highlight a restricted section or don’t have a strategy. So, our inquiry analyzing based on Mansūr Thirvat’s bibliography & research method some offers; Conclusions classify the problems in turn: first, theoretical methodology basically on bibliography and literary history, to be late on methodology and priority on bibliography, the lack of structure in literary researches; second, extremity and its function, the lack of update texts, research method and its challenge; third, form, language and meaning that have errors.
    Keywords: bibliography, research method, challenge, Persian language, literature
  • Mostafa Gorji * Pages 193-206
    One of the serious and crucial researches in the field of contemporary literature and philosophical currents by attitude of Continental Philosophy namely Existentialism, Hermuonitic, Structural in opposite analytical Philosophy and linguistic Philosophy is "Existentialism and Iran Contemporary Literature" book. This book was written by Iisa Amankhani in the Scientific (ELMI) publication (2013). Writer was going to study and analysis contemporary literature especially Persian poetry of course pay attention to principle of existential thinkers. It is vital to say this point that present book was compiled in the scientific articles and dissertation and it has abundant merits and serious problems. So, writer attempts analysis this book in the two fields, namely methodological critics and theme critics.
    The most important points is consist of orthographic repeated mistakes, lack of scientific and exact edition, lack of consistency between inner recourses and end recourses, lack of mention recourses in the book end, lack of steady in the referring, lack of clearness of concepts, lack of conformity of reasoning with conclusion.
    Keywords: Contemporary Literature- Existentialism, Iran Contemporary Literature- book critics
  • Hadi Yavari * Pages 207-229
    Essays on Narrative Theory and Narratology (Horry, 2013) contains seven translated and three compiled essays and it is translated and written in order to present the most important aspects of general theory of narrative, in a coherent and purposeful manner, to present appropriate narrative analysis from Persian texts for those Persians who are interested in narratology. In this essay I evaluate various aspects of the book, and relying on sufficient evidences like: quality of equivalents and translations, grammatical matters, formal aspects, citations, and quality of compiled essays, I show that this book has many faults and errors. And if it is revised in terms of form and content, and enriched with extra useful translated and compiled essays, it could meet some needs of general audience of narratology or be introduced as a textbook.
    Keywords: narratology, translation criticism, Essays on Narrative Theory, Narratology