فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 15 (پاییز 1382)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 15 (پاییز 1382)

  • 206 صفحه، بهای روی جلد: 3,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/08/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • هادی عالم زاده صفحه 5
    پیام خدا (ص) پس از هجرت به مدینه توفیق یافت تا به یاری مهاجر و انصار دشمنان اسلام (مشرکان، منافقان و یهودیان) را به تسلیم در برابر حکومت اسلامی مدینه وادارد و دامنه ی اقتدار حکومت اسلامی را تقریبا بر همه ی جزیره العرب بگسترد، اما در ماه های آخر زندگی با آشوب های اهل رده و مدعیان پیامبری رو به رو شد و هم در این احوال، به ملکوت اعلی پیوست. حکومت نوپای اسلامی مدینه به یاری صحابه ی فداکار و به زعامت نخستین خلیفه، برای حراست از اسلام و تحکیم حکومت مدینه به پا خاست. این مقاله در سه محور (تجهیز بیش اسامه، ارتداد قبایل و فتوحات در خارج از مرزهای جزیره العرب) به تبیین این اقدامات می پردازد.
    کلیدواژگان: دولت شهر، مدینه، سپاه اسامه، اهل رده، پیامبران دروغین، فتوحات
  • محمدحسین رجبی (دوانی) صفحه 25
    محمد بن ابی حذیفه از صحابه ی رسول اکرم (ص) و فرزند ابوحذیفه بن عتبه بن ربیعه بن عبد شمس بن عبد مناف قریشی است که در مهاجرت پدر و مادرش به حبشه در آنجا به دنیا آمد. وی پسر دایی معاویه بن ابی سفیان و پرورش یافته ی دست عثمان بن عفان خلیفه ی سوم است، با این حال، نسبت به آن دو بغض داشت و حامی امیرالمومنین علی (ع) بود. وی در قیام مردم مصر بر ضد خلیفه ی سوم نقش مهمی داشت و بعد از اخراج فرمان روای عثمان از مصر، مدت زمانی بر این استان مهم حکومت کرد...
    کلیدواژگان: صحابه، محمد بن ابی حذیفه، مصر، امیرالمومنین علی (ع)، عثمان بن عفان
  • زهرا قنبری، منیره شیبانی صفحه 39
    بلاط الشهداء نام جنگی است که در سال 114 قمری / 732 میلادی در نزدیکی کوه های پیرنه، میان دو شهر تور و پواتیه بین مسلمانان، به رهبری عبدالرحمن غافقی و مسیحیان، به رهبری شارل مارتل، رخ داده است که سرانجام این جنگ به کشته شدن عبدالرحمن غافقی انجامید. بعد از این شکست هر گونه لشکرکشی مسلمانان به غرب با شکست مواجه شد و وحدت مسلمانان در اندلس خدشه دار گردید و حاکمیت مسلمانان در اندلس رو به ضعف نهاد.
    کلیدواژگان: اندلس، بلاط الشهداء، نبرد تور، نبرد پواتیه، عبدالرحمن غافقی، شارل مارتل
  • علی سالاری شادی صفحه 49
    قرن سوم هجری از نظر گسترش علوم معقول و فرهنگ اسلامی، یکی از اعصار درخشان تاریخ تمدن اسلامی است که خود مدیون ک شش دانشمدنان بسیار است. یکی از این عالمان ابن قتیبه دینوری (213-276ق) مولف ده ها کتاب در موضوعات علوم اسلامی، ادب و تاریخ نگاری است که علی رغم معروفیت زیاد، خود و آثارش کم تر مورد توجه بوده ند. ابن قتیبه مولف چند اثر برجسته ی تاریخی همچون عیون الاخبار، المعارف و... نیز هست که به خاطر شخصیت علمی نویسنده و قدت آثارش از مهم ترین منابع تاریخی درباره ی اوضاع سیاسی، فرهنگی و نظامی سه قرن نخست اسلامی و حتی قبل از اسلام به شمار می روند.
    در این مختصر ضمن بیان احوال ابن قتیبه، آثار تاریخی او به بحث گذاشته شده است.
    کلیدواژگان: ابن قتیبه دینوری، تاریخ نگاری، کتاب المعارف، کتاب عیون الاخبار، الامه و السیاسه
  • عبدالله رجایی صفحه 79
    این پژوهش ضمن بررسی نوآوری های مذهبی حسن صباح، به نقش وی در بنیان نهادن دعوت جدید اسماعیلی و بحث از آرای او درباره ی جایگاه امام در سلسله مراتب این آیین و ضرورت تعلیم از امام، هم چنین تاثیر این اصلاحات مذهبی در جامعه ی اسماعیلی ایران و چگونگی قرار گرفتن این داعی اسماعیلی در رهبری جنبش نزاریان می پردازد.
    یافته های این پژوهش بیانگر آن است که حسن صباح با ارائه ی آموزه های تازه ی مذهبی، ضمن اصلاحات بنیادی ساختار این آیین، آن را با مقتضیات سیاسی و اجتماعی آن عهد هماهنگ ساخت...
    کلیدواژگان: حسن صباح، دعوت جدید، مقام اول، تعالیم امام، اسماعیلیان ایران، جنبش نزاری، حجت
  • زهرا الهویی نظری صفحه 99

    بررسی جایگاه مسلمین در تاریخ علوم و توانمندی ها و نوآوری های آنان در این عرصه، از مباحث ضروری و مهمی است که اهتمام بدان موجب تعدیل اندیشه ی رایج افراطی در زمینه ی تاریخ علم می گردد. این مقاله بر آن است که تاریخچه ای مختصر از پزشکی اندلس در عصر اسلامی و نوآوری های پزشکان مسلمان در این زمینه را به نحوی اجمالی بازگو نماید و سهم اندلس را در پیشبرد علم طب و داروسازی و نیز انتقال آن به اروپا را ارزیابی کند.

    کلیدواژگان: اندلس، طب، جراحی، داروشناسی
  • امیر هوشنگ بختیاری صفحه 127
    پادشاهان مختلف ایران پس از اسلام، با توجه به ارادت و علاق ی شدید مردم ایران به امامان شیعه و حرم های شریف ایشان در عتبات عالیات و بنابه برخی اعتقادات و ملاحظات عقیدتی و سیاسی، توجه ویژه ای به آبادی، توسعه و تکریم این اماکن و شهرهای مقدس مبذول داشتند، از جمله اقدامات آن ها اهدای چهل چراغ ها، قندیل ها و شمعدان های گرانبها بود. برای روشن نگاه داشتن و حفاظت یک ای چند چهل چراغ و شمعدان، یک متولی از طرف دولت ایران تعیین می شد که به وی چراغچی می گفتند...
    کلیدواژگان: امامان شیعه، عتبات عالیات، چهل چراغ، چراغچی باشی
  • ترجمه
  • فرانتس روزنتال ترجمه: نگار ذیلابی صفحه 157
    مقاله حاضر، مقدمه ی فرانتس روزنتال خاورشناس بزرگ آلمانی، بر کتابی است که وی در آن، تلاش نموده با جمع آوری قسمت هایی از آثار کلاسیک اسلامی، که در واقع ترجمه یا اخد و اقتباسی از آثار متقدم یونانی بودند، تاثیرات تمدن یونانی را بر فرهنگ اسلامی نشان دهد. هدف اصلی این اثر، توضیح کمیت و کیفیت آشنایی مسلمانان با میراث کلاسیک یونان و مجراهای متنوعی است که از طریق آنها این میراث بر تفکر غنی اسلامی در اعصار بعد موثر واقع شد...
    کلیدواژگان: یونان، عربستان، هلنیسم، نهضت ترجمه، علوم
  • صلاح الدین منجد ترجمه: محسن جعفری مذهب صفحه 177
    ابن عساکر (د.571ق) دانشمند نامدار مسلمان، همانند دیگر دانشمندان مسلمان، برای یافتن علم و گردآوری مواد مورد نیاز پژوهش های خویش، بیش تر سرزمین های پهناور اسلامی را در نوردید. بهره گیری از مکاتب مختلف علمی و حوزه های گوناگون در سرزمین های متفاوت اسلامی، نه فقط مدیون نبود مرزهای امروزین، بلکه مدیون همت دانشمندانی بود که کسب علم را در چین، و صید دانش را حتی در دل منافق و دشمن از واجبات دینی خود می شمردند...
    کلیدواژگان: ابن عساکر، اربعینیات، البلدانیات، رحله
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 199
|
  • Dr. Hadi Àlemzadeh Page 5
    After his Hijrah, or Migration, to Medina, with the help of the Muhajirun (Emigrants) and the Ansar (Helpers), Prophet Muhammad succeeded to make the enemies of Islam, the Idolaters, the Hypocrites and the Jews surrender to the Islamic State in Medina and managed to spread the domain of the Islamic State's authority nearly to the whole of Arabian Peninsula. In the last momths of his life, however, he was confronted with the uprisings of the Riddah (Apostasy) People and several claims of false prophethood in the midst of which he passed away.With the devotion of loyal Companions of the Prophet and under the leadership of the First Caliph, the young Islamic State in Medina rose to protect Islam and strengthen the roots of the newly-established state in Medina.
  • Mohammad-Hossein Rajabi (Davani) Page 25
    Muhammad Ibn Abi-Hudhayfah, the son of Abu-Hudhayfah Ibn ítbah Ibn RabiÄh Inb àbd Shams Ibn àbd Manaf Al-Ghurashi, was a Companion of the prophet of Islam, Muhammad. He was a cousin of Muawiyah Ibn Abi-Sufyan and was reared and bred by the Third Caliph íthman Ibn àffan. Nevertheless, he disliked both of them and supported àli Ibn Abi-Talib. He played a major role in the rebellion of the Egyptian people against the Third Caliph and following the expulsion of íthman's governor from Egypt, he governed that important province for a while.Though Muhammad Ibn Abi-Hudhayfah's rule over Egypt is certain; the way he came to power, the duration of his rule and his end is highly ambiguous and contradictory in historical records. In this article, while presenting the most significant records on this case, it has been tried to highlight what is more
  • Zahra Ghanbari, Monireh Sheybani Page 39
    Bilat-ash-ShuhadÄ (Battle of Poitiers of Battle of Tours) is the name of a battle which took place between Muslim armies led by àbd-ar-Rahman Al-Ghafighi, the governor of Cordoba, and Christian armies led by Charles Martel, the ruler of the Frankish kingdoms, near the Pyrenees mountains, between the two cities of Tours and Poitiers in 114 A.H. lun., 732 AD. In this battle àbd-ar-Rahman was killed and the Arab Muslims retired. Following this defeat, Muslim military advance against Christians in Spain stopped altogether, more so by internal dissent that anything else; and Muslim rule in Andalusia began to gradually wither away
  • Ali Salari-Shadi Page 49
    In The spread of rational branches of knowledge and Islamic Culture, 3rd century A.H. Iun. is one of the most brilliant periods in the history of Islamic Civilization. Such brilliance is of course indebted to the endeavor of numerous scholars.One such scholar is Ibn Ghutaybah Dinawari, the writer of tens of different books in Islamic fields, adab (secular erudition literature) and historiography. Among Ibn Ghutaybah's works there are several significant historical volumes such as íyun Al-Akhbar (Book of Choice narratives), Al-Maarif (Book of Knowledge) etc. Because of the author's prominent scholarly character and the volume's antiquity, these books are ranked among the most important historical sources on the political, cultural, and military conditions of the first three Islamic centuries and even before.In this short essay, Ibn Ghutaybah's life and his history-related works are briefly dealt with.
  • Dr. Àbdollah Rajaee Page 79
    This research, while discussing Hasan Sabbah's religious innovation, takes up his role in the founding of the new Ismaili mission, his opinion on the position of the imam in the hierarchy of this creed and the necessity of following the good model of the imam. Also, the effect of these religious reforms on the Iranian Ismaili community and how this Ismaili dai, or missionary, went to become the top leader of the Nizari Movement are dealt with in this article. According to the findings of this investigation, by introducing new religious teachings, while fundamentally reforming the structure of the Ismaili movement, Hasan Sabbah adapted the new creed to the social and political necessities of the time. This adroit and deeply religious approach caused the teachings of this particular missionary to become known as the، New Mission'. Using his novel ideas, he united the Iranian Nizaris and gave them more power and new aspirations. With his leadership in the capacity of the Hujjah (Representative) of the Occult Imam, he moved the Nizari community towards the mustering of much political clout as well.
  • Dr. Zahra Alhooi-Nazari Page 99

    The position of Muslims in the history of science and their capabilities and innovations in this realm is an important and necessary topic the clarification of which moderates the common radical views currently prevalent about the history of science. This essay tries to present a concise history of medicine in Andalusia and briefly outline medical innovations by Muslim physicians thereby evaluationg the share of Muslim Spain in the advancement of the sciences of medicine and pharmaceutics and thier transfer to Europe

  • Amir-Hooshang Bakhtiyari Page 127
    Considering the Iranian people's great love and admiration for the ShiÄh imams and their holy shrines in Iraq, and also because of a number of religious and political considerations, many post-Islamic kings of Iran paid special attention to the development, renovation and veneration of such shrines and their host cities. Among the king's services to such places was the contribution of precious chandeliers, lanterns and candlesticks as charitable gifts; and to light up, maintain, and guard such light-sources someone called، cheraghchi' (lamp-lighter) was appointed by the Iranian government. In this article, after a short introduction, using relevant texts plus Iranian foreign ministry records, the services of Iran's kings to Iraq's holy shrines, and the position of، cheraghchibashi' (lamp-lighting) and its related tasks and duties are reviewed
  • Frans Rozntal Page 157
    The precent article is an introduction by Franz Rosenthal, the prominent German orientalist, on a book in which he has tried to compile parts of the classic Islamic words that are in fact translations or adaptions of prior Greek texts; in order to prove the influence of Greek civilization on Islamic culture. The objective of this work is to explain the extent of the quantity and quality of Muslim contact with the Greek Classic heritage and various channels through which that heritage influenced the progressive Islamic thought of the succeeding ages. In his analytical introduction - the present translation - Rosenthal discusses the general importance of Islam's contact with the Greek Classic heritage and insists that this contact must be considered as the beginining of a fundamental and fruitful change in the history of mankind. In this view, west central Arabia can be regarded as a part, though a very far off one, of ancient Helenistic world. Considering the cultural revolution in the Arabian Peninsula following the advent of Islam and the Translation Movement of early Islamic centuries, he emphasizes the historical significance of the Muslim's adaptation of the Greek Classic heritage.
  • Salahedin Monajed Page 177
    Like many other learned Muslim men, to find knowledge and gather the needed material for his researches, Ibn Asakir, the well-known Muslim scholar, traveled to most of the vast Islamic territories. To learn from different schools of knowledge and various centers of traching in diverse Muslim lands was not only indebted to the lack of modern nation state borders, but also owed much to the endeavor of scholars who regarded the acquisition of knowledge, even to go as far as China and even from the hypocrite and the enemy, as a religious duty. Same as with his other colleagues, Ibn Asakir has given reference to the sources of his acquired knowledge indicating he had taken many lessons from Iranian masters or tutors of Iranian descent