فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 17 (بهار 1383)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 17 (بهار 1383)

  • 216 صفحه، بهای روی جلد: 3,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/02/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اصغر قائدان صفحه 5
    در این نوشتار ابتدا به بحث مختصری پیرامون نوع و رنگ پوشش نیروهای نظامی در عصر پیامبر (ص) و خلفای پس از او تا عصر عباسیان پرداخته می شود، آنگاه تلاش های آنان برای یک سان سازی نوع پوشش نیروهای رزمی جهت هماهنگی و تشخیص نیروهای خودی از دشمن، تشریح می شود. سپس از دو نوع نشان با عنوان لوا و رایت، در سپاه زرم آن روزگار، سخن به میان آورده و تفاوت ها، کارکردها و جایگاه آنها در لشکر اسلام بر می شماریم و سیر تحول آن را از عصر پیامبر (ص) تا عصر عباسیان دنبال می کنیم.
    کلیدواژگان: اسلام، جنگ، سپاه، رایت، لوا، پرچم، البسه ی نظامی
  • مصطفی معلمی صفحه 33
    از جمله اخبار غیبی روایت شده از پیامبر اکرم (ص) و معجزات آن حضرت، پیش گویی ظهور گروهی به نام مارقین بود. ایشان در این پیش گویی به فردی اشاره می فرمایند که منابع تاریخی و روایی از او به نام ذو الخویصره یاد کرده اند. پیامبر (ص) ضمن این که او را اصل و ریشه ی مارقین (خوارج) معرفی فرمودند علامتی نیز برای یکی از یاران او به شرح ذکر کردند: شخصی سیه چرده در میان آنان است که زایده گوشتی بر بازوی اوست (ذو الثدیه). بسیاری از منابع تاریخی، روایی و تقسیری، ذو الخویصره را حرقوص بن زهیر سعدی تمیمی دانسته اند که در جنگ نهروان کشته شد...
    کلیدواژگان: خوارج، مارقین، نهروان، ذو الخویصره، حرقوص بن زهیر سعدی، ذوالثدیه
  • مهتاب شورمیچ صفحه 57
    عمیر بن عویمر بن عمران بن الجلس مشهور به بسر بن ابی ارطاه (متولد سال نهم هجری) یکی از فرماندهان خون آشام و بی رحم معاویه و از سر سپردگان امویان به شمار می رود که فعالیت های سیاسی قابل توجهی داشته است. وی نقشی چشم گیر در عرصه ی سیاسی دوران خلافت معاویه ایفا کرد. در این مقاله با ارائه ی تصویری کلی از جوانب مختلف زندگی بسربن ابی ارطاه در عرصه ی منازعات سیاسی میان معویه و امام علی (ع) از جمله نقش وی در غارات و تحکیم پایه های قدرت امویان، به بیان فعالیت های سیاسی بسر در دوران خلافت معاویه می پردازیم.
    کلیدواژگان: علی (ع)، معاویه، بسربن ابی ارطاه، صفین، غارات
  • فاطمه جان احمدی صفحه 79
    فتح مصر در سال 358 قمری به رهبری المعزلدین الله چهارمین امام خلیفه فاطمی و با همت و تلاش جوهر صقلی سردار وفاداری وی به بار نشست. به دنبال انتقال مرکز خلافت فاطمیان از مغرب به مصر و تاسیس نهادهای علمی و مذهبی جهت ترویج کیش اسماعیلیه این مذهب در مصر رسمیت یافت و مدت 209 سال سایه های اقتدار سیاسی و مذهبی خلافت فاطمیان بر مصر و مناطق تحت سلطه گسترانیده شد. دیر پایی و استمرار خلافت فاطمیان و تثبیت ارکان قدرت سیاسی و نظامی ایشان که ارتباط تنگاتنگی با رسمیت یافتن مذهب اسماعیلیه داشته است، این سوال اساسی را پیش می آورد که رسمیت یافتن کیش اسماعیلیه چه تاثیری بر ساختار قدرت خلافت فاطمیان داشته است؟
    کلیدواژگان: مصر، اسماعیلیه، فاطمیان، المعزلدین الله، قاهره، الازهر
  • مصیب چراغی صفحه 95
    المنصور محمد بن ابی عامر، حاجب قدرتمند هشام (المؤید) خلیفه ی اموی اندلس (خلافت 366 - 399ق) بود. دوران او مقارن است با آغاز ضعف نظامی و آشفتگی و هرج و مرج حکومت مسلمانان در اندلس. از این رو مسیحیان جرات یافتند که به سر حدات و مرزهای اندلس تجاوز کرده و به غارت و کشتار بپردازند. المنصور از شخصیت های بزرگی است که در این اوضاع پریشان و آشفته، به فکر دفاع از قلمرو مسلمانان افتاد و ضربه های متعدد و هولناکی بر پیکره ی دولت های مسیحی شمال اسپانیا وارد ساخت. این مقاله، به بررسی سلسله نبردهایی که میان المنصور و اسپانیای مسیحی رخ داده است می پردازد.
    کلیدواژگان: اندلس، اسلام، مسیحیت، المنصور محمد بن ابی عامر، لیون، قشتاله، جلیقیه، نبرد شنت یاقب
  • رمضان صیقل صفحه 119
    مستنصر (خلافت 427 - 487 ق) یکی از معروفترین خلفای فاطمی مصر است که مدت زیادی بر مسند قدرت بود. دوران او با این که فراز و نشیب های زیادی داشت، اما یکی از مهم ترین و حساس ترین دوره های تاریخ دولت اسماعیلی مذهب مصر به شمار می رود. هنگامی که حکومت اسماعیلی مصر، در سراشیب سقوط قرار گرفت و خطرات داخلی و خارجی آن را تهدید می کرد، وزارت به شخصی به نام بدر الجمالی (وزارت 466- 487 ق) سپرده شد و او توانست مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد. در این پژوهش، اقدامات سیاسی، اجتماعی و عمرانی بدر و اوضاع بحران زده ی مصر، همزمان با به قدرت رسیدن او، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: مصر، اسماعیلیه، فاطمیان، مسنتصر، بدرالجمالی
  • ترجمه
  • عبدالعزیز کامل ترجمه: حسین علینقیان صفحه 135
    نوشتار حاضر، به بررسی مبحث مکان و اسامی جغرافیایی در متن قرآن کریم می پردازد. مولف در ابتدا مدخلی بر آرای جغرافی دانان و نظریه ها و مکاتب آنها، در ارتباط با اماکن قرآنی می گشاید. سپس میزان توجه و رویکرد منابع مختلف به این مبحث را مورد بررسی قرار می دهد. تفصیل مناطق مختلف جغرافیایی که قصص قرآنی در محدوده ی آنها قرار گرفته، بر پایه ی تقسیم بندی پیشنهادی آنها، به مرکزی، میانی، جنوبی، شمالی و...، توسط مولف صورت پذیرفته است. در پایان به داستان هایی اشاره شده که خداوند در قرآن از اماکن آنها یاد نکرده و در آنها به عبرت گیری از نحوه ی بیان قصص قرآنی اشاره شده است.
    کلیدواژگان: قرآن، قصص، جغرافیا، مسجد الحرام، طوفان نوح، اصحاب کهف
  • ال. ویکا واگلیری ترجمه: علی اکبر عباسی صفحه 167
    تحقیق درباره شخصیت های قرن نخستین هجری، مخصوصا افرادی که خود و خاندانشان در حوادث آن دوره نقش موثری داشته اند، برای بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن روزگار ضروری است. یکی از این شخصیت ها عبدالرحمن بن محمد بن اشعث می باشد که مهم ترین حادثه ی زندگی وی قیام او علیه حجاج بوده که این مقام یکی از حوادث مهم دوره ی مهم حکومت بنی امیه محسوب می شود. در این مقاله سعی شده است علل این شورش، چگونگی گسترش آن، روند اوج گیری مخالفت ها و قیام بر ضد بنی امیه، ماهیت و اهداف قیام کنندگان، موضع گیری های ابن اشعث در سراسر آن ماجرا (که نزدیک بود خلافت اموی را سرنگون سازد)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
    کلیدواژگان: امویان، عبد الملک، حجاج، ابن اشعث، سیستان، دیر الجماجم
  • نقد کتاب
  • علی حسن بیگی صفحه 187
    خلافت اموی عنوان کتابی است از عبدالامیر عبدد یکسون که با ترجمه گیتی شگری در سال 1381 توسط انتشارات طهوری روانه ی بازار کتاب گردیده است. این اثر، تحقیقی ژرف در زمینه ی تاریخ اسلام و یکی از پر آشوب ترین دوران آن، یعنی دوران حکومت عبد الملک مروان (خلافت 65-86 ق) است و در مقایسه با بعضی آثاری که در زمینه ی تاریخ اسلام منتشر می شود، بسیار دقیق و عالمانه نگارش یافته است مقاله حاضر به معرفی و نقد کتاب فوق اختصاص دارد.
    کلیدواژگان: خلافت، امویان، عبدالملک، حجاج، ابن زبیر، مختار، ابن اشعث
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    ابراهیم توبه یانی صفحه 209
|
  • Dr. A. Qaedan Page 5
    The article, at the beginning, deals in brief, with the kind and the color of the armour of the army forces at the time of the Holy Prophet of Islam (p.b.u.h.) and the caliphs following him up until Abbasites. Then, it explains how they tried to uniform the armour of the army forces so that they could get conformity and could be distinguished from the enemy forces. Then, the article explains about two kinds of banners, namely "Liwa" and "Raayat," employed by the army forces at that time, and their use and position, as well as the differences between them in the army of Islam.
  • Mostafa Mo, Auml, Lemi Page 33
    One of the holy prophet's prophecies and his miracles is his prophecy about the rise of a group known as Mareghin. In this prophecy he refers to a person known as Dholkhovaysereh in historical and narrative resources. The holy prophet introduces him as the originator of Mareghin (Khavarej) and also he mentions a sign for one of his associates as follows: there is a swarthy man amony them, on
  • Mahtaj Shourmidj Page 57
    Omair Ibn-e Omran Ibn-e al-Jolais, Known as Bosr Ibn-e Abi Artah, (born in the 19th year After Hijrah), was one of the brutal and cruel devoted figures to Omavites. His political activities are considerable. He played a noticeable role in the political scene of Moaaviah's caliphate.The article, first, provides a general picture of different aspects of Bosr's life, in terms of the political disputes between Moaaviah and Imam Ali (p.b.u.h), then bosr's plundering, and his role in strengthening the Omavite power, killing Shiites, and his military and political position; and then his political activities in the period of Moaviah's caliphate has been dealt with.
  • Dr. Fatima Jan Ahmady Page 79
    The capture of Egypt in 358 (After Hijrah) was accomplished as a result of the leadership of Al-Moez al-Din ol-Allah, the forth Fatemite imam/caliph, and the attempts made by his loyal commander, Johar Seghly. After the Fatemite center of power was moved from Morocco to Egypt, and after the establishment of scientific and religious foundations in order to propagate the religion of Ismalite, this religion was recognized and under the political and religious authority of the Fatemite caliphate over Egypt and the areas under their rule, it spread out.The longevity of the Fatemite caliphate and the constancy of their political and military rule, closely related with the recognition of the Ismailite religion, brings about this question that what impacts the Ismailite religion recognition has had on the Fatemite's power strcture.In this article it has been tried to deal, both theoretically and practically, with the political, social and cultural impacts of the Ismailite religion, and the consequences of its recognition in Egypt.
  • Mosayyeb Cheraghi Page 95
    Al-Mansour Mohammad Ibn-e Abi Amer was the mighty chamberlain of Hisham (Moayyad), the Omavite Caliph of Andalusia (caliphate 366-399). His period is simultaneous with the beginning of the Moslem's military weakness and the anarchic circumstances in the rule of Moslems over Andalusia, as the Christians dared to transgress the borderlines of, Andalusia, and plunder and kill people there. Al-Mansour is one of the great figures who was concerned about defending the realm of Moslems at that anarchic circumstance, and succeeded at striking repeatedly against the Christian government in the north of Spain. This article deals with the battles taken place between Al-Mansour and the Christian Spain.
  • Ramadan Seyghal Page 119
    Mostansar (caliphate 427-487 After Hijrah) is one of the most famous Fatemite caliphs of Egypt, who ruled for a long time. Although there were numerous ups and downs in his period, his era is considered as one of the most important and crucial periods in the history of the Ismailite religion rule over Egypt. When the Ismalite's rule over Egypt approached downfall and internal and external crises threatened it, a man, called Badr al-Jamali (vizierate 466-487 After Hijrah), was appointed as the vizier, and could succeed in dealing with problems one after the other.This article deals with Badr's political, and social accomplishments and renovations, as well as the critical circumstances in Egypt as he was appointed as the vizier.
  • Dr. Abd Al-Aziz Kamel Page 135
    The present article deals with the geographical locations and names mentioned in the text of the Holy Quran. At the beginning geogropher's ideas and view points and their schools of thought in regard with the locations mentioned in the Holy Quran have been presented, in general of course. Then, it explains about the approaches taken by different sources and the amount of attention paid in this regard by them. This article explains in detail about the various geographical locations of quranic narratives, and it is discussed that these locations have been classified as central, middle, southern and northern, etc. At the end there is a reference to the stories that God has not mentioned their locations in the Holy Quran, and it has been mentioned that the way the quranic narratives have been narrated should be set as an example.
  • El Vika Valgiry Page 167
    In order to study the political, social, and economical circumstances of the first century of the rise Islam, it is necessary to survey about the characters of that period, particularly the characters whose family or themselves had key roles in the events of that period. One of such figures is Abd al-Rahman Ibn-e Ashaas. The most important event in his life was his riot against Hadjaj in the era of Omavite rule. In this article, it has been tried to examine the causes of this riot, how it expanded, the trend of the increase of intensity of the objections and the riot against Omavite rule, the nature and the aims of the rioters, and the position taken by Ibn-e Ashaas throughout the riot, which approximately resulted in overthrowning of Omavite rule.
  • Abd Al-Amir Abd Dikson Page 187
    "The Omavite Caliphate" is the title of a book published by Tahoury Publications. This work is one of the best works in regard with the History of Islam and is about one of the most riotous periods throughout that history, that is, the era of Abd ol-Malek Marvan's rule. In comparison with the other works published in this regard nowadays, the mentioned book is considered as a very exact and scholarly work.