فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 30 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن عزیزی، محمد کاییدی نژاد صفحه 5
    حوزه عمومی پیش نیاز عمل سیاسی است. این حوزه به عنوان جهان مشترک انسان ها هم زمان آنها را به هم پیوند می زند و از هم جدا می کند و فضایی است که در آن عمل سیاسی رخ می دهد. وحدت انسان ها تنها با سهیم-شدن در فضایی عمومی و مجموعه ای از نهادهای سیاسی به وجود می آید. عضویت در حوزه عمومی بر مبنای ویژگی های قومی مذهبی و یا نژادی نیست، بلکه همان طور که دیدگاه اسلام و عملکرد امیرالمؤمنین علی علیه السلام در حوزه عمومی نشان می دهد تنها بر اساس معیارهای انسانی است. ارزیابی جهت گیری های سیاسی و اندیشه ای امیرالمؤمنین علی علیه السلام در چارچوب نظریه حوزه عمومی وحوزه خصوصی رهیافتی به عمق تفکر والای آن حضرت می باشد. و برکنار از مفاهیم و تعاریف مطلق این نظریه، پویایی اندیشه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و تفکر ناب اسلامی را نسبت به انسان و سوگیری های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه آن دوره را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: حوزه عمومی، حوزه خصوصی، سیاست، امیرالمؤمنین علی علیه، السلام
  • غلامرضا جمشیدی ها، علیرضا قبادی صفحه 37
    هیچ جامعه شناخته شده ای نیست که در آن نوعی از دین وجود نداشته باشد. دین در بسیاری از جوامع جزء بنیادی و اساسی از فرهنگ است که هنجارآفرینی و نقش آفرینی مهمی در حیات اجتماعی انسان ایفا می کند. دین ترکیبی از باورها و اعمال است. مراسم و مناسک از اعمال دینی است که بخش گسترده ای از کنش های اجتماعی ما را شکل می دهند. تنوع، گستردگی، پویایی، تاثیر فرا زمان و مکان، از جمله ویژگی های مراسم و مناسک دینی در فرهنگ جامعه ماست.
    مراسم عاشورای حسینی یکی از باشکوه ترین و عظیم ترین مراسم در کشور ماست که با گذشت بیش از هزارسال هنوز هم به صورت زنده و پویا در حیات اجتماعی ما جریان دارد و منشا تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنش های فردی و اجتماعی شده است. از آن جا که بقا و ماندگاری هر عنصری در نظام فرهنگی به کارکردهایی بستگی دارد که برای نظام اجتماعی انجام می دهد، بررسی برخی از کارکردهای اجتماعی مراسم عاشورا که سبب ماندگاری آن در نظام فرهنگی کشور ما شده است، موضوع مقاله حاضر را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: مراسم، مناسک، کنش اجتماعی، مراسم عاشورا، کارکردهای اجتماعی
  • مریم سعیدیان جزی صفحه 61
    شناخت فتوح نخستین اسلامی بدون شناخت شخصیت های مؤثر در آن ناقص خواهد بود؛ از جمله این افراد مثنی بن حارثه است که با آغاز فتوح به دنیای اسلام اتصال یافت و با شناخت او بسیاری از نکات مبهم فتوح آغازین اسلامی روشن می شود. در تاریخ نگاری نخستین مورخان اسلامی، مثنی کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضع گیری های دوگانه و گاه متناقضی از او در منابع ترسیم شده است. یکی از دلایل توجه سردمداران مدینه به سواد و ایران، تدابیر و اطلاعات وسیع و متقنی بود که مثنی در اختیار آنها می گذاشت. ظرفیت های بالقوه روانی و سوابق تاریخی در روادید اعراب و ایرانیان که قدرت اعراب را برای انجام اقدامات هدفمند و عامدانه در جهت نیازهای مقطعی و بلند مدتشان تامین می کرد، مثنی را در حمله به عراق و سواد تحریک می نمود. همکاری مثنی با نیروهای اسلام اگرچه در لفافه ای از حس منفعت طلبی فردی و قومی قرار می گرفت، ولی نتیجه این امر نقش تاثیرگذاری در فتوح اسلامی شرق داشت. مثنی با درک اوضاع نابسامان نظام ساسانی و لزوم اتحاد با اعراب مسلمان که دارای ایدئولوژی قوی، محکم و منطقی بودند به قدرت مدینه پیوست که مهم ترین نتایج این اتصال را می توان در موارد زیر برشمرد: تسهیل زمینه فتوح اسلامی به ویژه در شرق خلافت اسلامی، درک به موقع انحطاط امپراتوری ساسانی و انتقال آن به یک قدرت دیگر، بهره گیری از امکانات و زمینه ها، قرار دادن منافع شخصی و قومی در مراحل کمرنگ تر و در عوض تقویت روحیه ملی – اسلامی مسلمانان.
    کلیدواژگان: مثنی بن حارثه، عراق، ساسانیان، مدینه، ابوبکر، فتوح اسلام
  • عبدالله همتی گلیان صفحه 91
    بخش اعظم اسپانیا (اندلس) حدود هشتصد سال جزو دارالاسلام بود، و رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در این سرزمین آن را به یکی از درخشان ترین مراکز و کانون های علمی جهان بدل کرده بود که بر سراسر اروپا پرتو می افکند. اندلس بر خلاف برخی دیگر از مناطق اسلامی همچون مغرب اقصی، گرایشی به انزوا گزیدن از سرزمین های مرکزی جهان اسلامی نداشت؛ حاکمان آن جا پس از استحکام بخشیدن به حکومت خود، در جهت پیوند با سنت های علمی، شرقی، اسلامی اهتمام ورزیدند که حاصل آن رونق یافتن بازار علم و دانش به ویژه از سده چهارم هجری به بعد بود. مقاله حاضر به پاره ای از فعالیت ها و توانایی های علمی مسلمانان اسپانیا در رشته های نجوم، ریاضیات، گیاه شناسی و پزشکی پرداخته و سهم آنان را در ترقی و توسعه این علوم نشان داده است.
    کلیدواژگان: مسلمان، اسپانیای اسلامی، اندلس، نجوم، گیاه شناسی، پزشکی
  • رضا کردی صفحه 107
    برپایی شورش ها و حرکت های مسلحانه بر ضد حکمرانان عرب در شمال آفریقا از هنگام فتح، معلول عوامل مختلف بوده، از جمله می توان به زمینه ها و ریشه های اقتصادی این جنبش ها اشاره کرد. بخشی از آنچه تحت عنوان ریشه-های اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد به انگیزه ها و عوامل روانی و بخشی دیگر به عوامل اجتماعی مربوط می شود. عامل روانی آن عبارت بود از خشم بومیان این سرزمین از مهاجرت اعراب افزون طلب و نوع رفتار مهاجران با بومیان. ریشه های اجتماعی شورش ها نیز به گسترش شهرنشینی و افزایش حس غنیمت جویی مربوط می شود که غالبا ناشی از فقر مالی بود.
    کلیدواژگان: شمال آفریقا، عصر والیان، مهاجرت اعراب، شهرسازی، تاریخ اقتصادی
  • فاطمه سرخیل صفحه 133
    ایرانیان و هندیان از دوران باستان با یکدیگر ارتباط داشته و دارای ریشه-های نژادی و تاریخی مشترکی هستند. در اوایل سده دهم هجری همزمان با قدرت گیری دولت صفویه در ایران، جانشینان تیمور با کمک شاهان صفوی در هندوستان به قدرت رسیدند.این دو سلسله در بیشتر دوران حکومتشان روابط دوستانه و نزدیکی داشتند و در تحولات یکدیگرتاثیرگذار بودند.
    این مقاله به بررسی عمق و گستره این روابط در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پرداخته است.
    کلیدواژگان: روابط سیاسی، روابط فرهنگی، روابط اقتصادی، صفویان، گورکانیان هند
  • ترجمه
  • لنارت سن دلین ترجمه: قدریه تاج بخش صفحه 163
    پاپیروس ها؛ مانند دیگر اسناد اصیل، در برگیرنده ی اطلاعات مستقیم و بدون جهت گیری است که در خصوص امور روزمره زندگی مانند: امور اداری، حقوقی، مکاتبات شخصی و... پدید آمده اند. غالب اسناد پاپیروسی اوایل دوره اسلامی از شهرها و روستاهای مصر علیا و وسطی به دست آمده و تاریخ آنها به قرون هشتم تا یازدهم میلادی باز می گردد. در نوشتار حاضر به اهمیت و جایگاه پاپیروس در تبیین تاریخ تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مصر در اوایل دوره اسلامی و چگونگی استفاده از آنها برای اصلاح گزارش های تاریخی پرداخته شده و گزارش های تاریخی متناقص و هم چنین مهم ترین آثار پاپیروس شناسان برجسته مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تاریخ مصر، منابع تاریخ مصر، پاپیروس شناسی، پاپیروس شناسان
  • ابراهیم توبه یانی ترجمه: دکتر ابراهیم توبه یانی صفحه 195
|
  • Mohsen Azizi, Mohammad Kaidi-Nezhad Page 5
    The public domain is a prerequisite for political action. On the one hand, as their common world this realm connects human beings and on the other hand, separates them at the same time. It is in fact the sphere in which political action takes place. The unity of human beings is realized only through the public domain with a collection of political institutions. Membership in the public domain is not based on ethnic, religious or racial grounds rather as Islam and Imam ‘Ali’s conduct both demonstrate it is only based on human criterions. The evaluation of Imam ‘Ali’s political stances and thought in the context of the theory of public and private domains leads us to the highly exalted nature of this great man’s thought. Aside from the absolute concepts and definitions of this theory, this evaluation shows the vitality of Imam ‘Ali’s thought and also of the pure Islamic approach towards man, and the adoption of various political, social, cultural and economic positions vis-a-vis different issues in the Muslim community of that period.
  • Dr. Gholamreza Jamshidiha, Alireza Ghobadi Page 37
    There is no known society in the world in which there is not some kind of a religion. In many societies religion is a basic and fundamental component of culture and plays a major role in man’s social life and the formulation and establishment of acceptable norms in those communities. Religion is a mixture of beliefs and practices. Religious ceremonies and rituals shape a large part of our social actions and behaviors. Variety, prevalence, vitality, and overall and eternal influence are among peculiarities of religious ceremonies and rituals in our culture in this country.The rituals of Imam Husayn’s ‘Ashura’ are one of the greatest and most magnificent religious ceremonies in our society. After more than a thousand years these rituals are still performed here in a vivid and lively manner lifting up our social life every year and reinforcing a great deal of good traditions and conventions and molding a great number of desirable norms in our individual and social actions and conducts. Since the survival and continuity of any element in the cultural organization of any social system depends on the functions that it performs in that system, some social functions of ‘Ashura’ rituals that have caused its duration in the cultural system of our country comprise the subject of this article.
  • Maryam Saidiyan Jazi Page 61
    Studying the first Islamic conquests without knowing the personalities who led these conquests will not be complete. One such personality is Muthanna ibn Harithah who entered history with the beginning of Islamic conquests and with the study of whose actions many ambiguous points about early Islamic conquests are clarified. Muthanna who has not been dealt with fully by early Islamic historiographers has often been the subject of dual and contradictory stances in Muslim historical sources. One reason for the great attention paid to Sawad and Persia by the Muslim leaders in Medina was the vast and accurate information passed on to them by Muthanna. Potential psychological capacities and historical records in relations between the Arabs and the Persians would give the Arabs the incentive to embark on purposeful actions aimed at satisfying their short and long term objectives and constantly provoked Muthanna to think about invading Iraq and Sawad. Although the cooperation between Muthanna and Muslim forces was mixed with a certain amount of individual and tribal self-interest, it had an enormous effect on the Muslim conquest of the East. Through understanding the chaotic condition of the Sasanian Empire and the necessity of the formation of an alliance with the Muslim Arabs who possessed a new logical and powerful ideology Muthanna joined forces with Medina with the following important
    Results
    the facilitation of Islamic conquests especially east of the Islamic Caliphate; the timely understanding of the disintegration of the Sassanid Empire and seizing the opportunity to take over that Empire; clever utilization of the existing opportunities and capacities to achieve his dreams and objectives; belittling individual and ethnic interests and highlighting and strengthening the national morale and Islamic spirits of the Muslims instead.
  • Abdollah Hemmati Goliyan Page 91
    The greater part of Spain, or Andalusia, was part of the Muslim World for 800 years. The prosperity and spread of Islamic culture and civilization in Spain had turned this land into one of the most brilliant scientific centers of the world that shone brightly all over Europe. Contrary to some other Islamic regions such as Maghrib al-Aghsa, or the Distant West, Andalusia was not inclined to isolate itself from the central parts of the Muslim World. After the reinforcement of their rule, the rulers of Andalusia did their best to join their culture and civilization with the scientific traditions of the Muslim East the result of which was the spread of knowledge and science in Spain, in particular since the 4th century A.H. onward. This paper deals with a number of scientific progresses and activities of Spanish Muslims in astronomy, mathematics, botany and medicine shedding light on their share in the advancement and spread of these sciences throughout the Muslim World and elsewhere.
  • Dr. Reza Kordi Page 107
    Organizing rebellions and armed struggles against Arab governors in North Africa since its conquest by Muslim forces had been motivated by different sets of causes one of which was rooted in economic grounds. Part of what will be discussed here under economic roots is related to psychological motives and factors and the other part goes back to social causes. Psychological factors included the anger of North African natives at increasing immigration of greedy Arabs to the newly conquered land and the way the new masters treated them. On the other hand, social causes included factors such as the expansion of urban life and the rise in seeking booties which in turn often resulted from poverty itself.
  • Fatemeh Sarkhil Page 133
    Possessing the same ethnic and historical roots, Iranians and Indians have held relations with each other since ancient times. Towards the beginning of the 10th century A.H. and along with the rising power of Safavids in Persia, the successors of Timur the Lame with aid from the Safavid kings took over most of India. Throughout the larger part of their reigns, these two dynasties maintained close friendly relations with each other and had mutual influence on developments in one another’s domains.This paper deals with the depth and expanse of these relations in the political, cultural and economic areas.
  • Lennart Sundelin Page 163
    Like other authentic documents, papyruses are comprised of direct unbiased information about day to day activities of ancient Egyptians such as: administrative affairs, legal affairs, personal correspondence, etc. most of the papyrus-based documents of early Islamic period have been obtained from cities and villages in Upper and Middle Egypt their date going back to 8th to 11th centuries AD. This work takes up the importance and place of papyrus in registering the history of social, economic and political developments of Egypt in the early Islamic period and their use by historians in the correction of historical reports and the rectification of contradictory ones. Major works by prominent papyrus expert have also been reviewed in this paper.