فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 41-42 (بهار و تابستان 1389)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 41-42 (بهار و تابستان 1389)

  • 276 صفحه، بهای روی جلد: 21,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/05/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهران اسماعیلی، محمدسعید نجاتی صفحه 7
    به کارگیری قرآن و گزارش های تفسیری، با توجه به اطلاعات فراوان تاریخی نهفته در آن، اهمیت بسیاری در حوزه پژوهش سیره نبوی دارد. در این مقاله تلاش شده تا به مدد قرآن و گزارش های تفسیر کننده آن، داستان آیات شیطانی نقد و بررسی شود. آیات شیطانی داستانی مشهور در تاریخ اسلام است که مورد توجه محافل علمی از جمله شرق شناسان بوده است. متن مورد نقد و بررسی این داستان، براساس گزارش هایی است که محمد بن جریر طبری، از مفسران و فقی هان و مورخان پیشگام قرن چهارم در دو کتاب تاریخ الملوک و تفسیر جامع البیان نقل کرده است. این نقد، بدون در نظر گرفتن آموزه های کلامی و دینی، ناهمخوانی درونی این گزارش ها و ناسازگاری آن با گزارش ها و شواهد تاریخی دیگر را نشان می دهد که به روشنی گواه غیر واقعی بودن این داستان است.
    کلیدواژگان: غرانیق، محمدبن جریر طبری، آیات شیطانی، عصر مکی، سیره نبوی
  • حسین ایزدی، مطهره سادات احمدپناه صفحه 27
    خواجه نصیرالدین طوسی (597 672 ق)، عالم بزرگ قرن هفتم، جایگاه علمی برجسته ای در میان عالمان و دانشمندان ایرانی داشت. دانش وی در زمینه های گوناگون علمی، موجب نوآوری های منحصر به فردی شد که آوازه علمی او را در ایران و خارج از ایران منتشر کرد. در پی حمله مغولان، تخریب مراکز علمی و قتل و غارت ناشی از آن، خواجه نصیرالدین طوسی به قلعه های اسماعیلیان پناه برد. او با استفاده از این فرصت مناسب، کتاب های ارزش مندی در زمینه های گوناگون؛ مانند اخلاق، ریاضیات، نجوم، فیزیک و مانند آن تالیف کرد. علم دوستی و دانش پروری اسماعیلیان فرصت مطلوبی را در اختیار او قرار داد تا در زمان حمله مغولان، هنگامی که دست آوردهای علمی و فرهنگی ایران در معرض نابودی قرار داشت، از باقیمانده این میراث گران قدر حراست کند.
    کلیدواژگان: خواجه نصیرالدین طوسی، اسماعیلیان، نزاریان، امامیه، فرهنگ
  • محسن الویری، محمدعلی رحیمی ثابت صفحه 49
    شناخت، الگوبرداری و صیانت از سیره اهل بیت برای ماندگاری و انتقال پیام عاشور به آیندگان، وظیفه همگان است. رسیدن به فهم بهتر و جدید از این مهم را می توان به کمک شاخه ای از علوم اجتماعی؛ یعنی دانش ارتباطات و مدل های آن، کسب نمود.
    در این نوشتار، پس از مروری بر سیره اهل بیت و موضوعات پیرامون آن، برای فهم بهتر دلایل موفقیت اهل بیت در ماندگار کردن و انتقال پیام عاشورا که تامین نیازهای اساسی مخاطبان است از مدل معروف به مثلث هایدر کمک گرفته شده است و روش های ائمه اطهار یعنی توجه و تمرکز بر بعد عاطفی انسان، استفاده از تشویق های فراوان و به کارگیری قانون تکرار و تمرین، برای رسیدن به هدف ماندگاری، انتقال و صیانت از پیام عاشورا، تبیین شده است.
    کلیدواژگان: سیره، اهل بیت (ع)، ماندگاری و انتقال پیام عاشورا
  • مصطفی صادقی کاشانی صفحه 81
    در طول تاریخ اسلام، دولت های زیادی به صورت مستقل و نیمه مستقل - یعنی در ارتباط با خلافت مرکزی یا در مقابل آن - تشکیل شد. دسته ای از این دولت ها، شیعه مذهب بودند و به دسته ای هم تشیع را نسبت داده اند. این پژوهش در صدد معرفی و بررسی گرایش درون فرقه ای بیست دولت یا خاندان است که به شکل دولتی بر بخشی از قلمرو اسلامی در عصر عباسی حکومت راندند.
    کلیدواژگان: دولت، شیعه، امامیه، خاندان حاکم، عصر عباسی
  • زهره باقریان صفحه 123
    یکی از تجلیات نگارش تاریخ به شیوه فلسفی کتاب تجارب الامم اثر ابوعلی مسکویه رازی است. آرای فلسفی مسکویه در نگارش تاریخ و تاریخ نگاری و نگاه متفاوت به تحلیل تاریخ و ارائه نوعی تفسیر و تبیین نو از آن بیانگر نگرش عمیق او به تاریخ است. از این رو نوشتار پیش رو بر آن است که در راستای بررسی نگرشی تاریخی مسکویه، سه سوال عمده فلسفه نظری تاریخ یعنی محرک، مسیر و غایت تاریخ را از دیدگاه وی بررسی نماید.
    کلیدواژگان: فلسفه نظری تاریخ، مسکویه رازی، محرک تاریخ، مسیر و منازل تاریخ، غایت تاریخ
  • عباسعلی مشکانی سبزواری صفحه 159
    در سال 23 هجری، خلیفه دوم، عمر بن خطاب، به دست غلامی ایرانی الاصل معروف به «ابولؤلؤ» به قتل رسید. جزئیات این حادثه بر اثر گذشت زمان و به انگیزه های گوناگون دچار تغییرات فراوانی شده است. به همین جهت میان مورخان درباره انگیزه قتل، مذهب قاتل، زادگاه، سرانجام و محل دفن وی اختلاف نظرهایی به چشم می خورد. بر اساس این تحقیق ابولؤلؤ اهل نهاوند بوده، مسلمان بودنش محرز نیست. انگیزه وی از قتل خلیفه نیز عداوت شخصی وی با خلیفه عمر بوده است. آنچه در مورد رابطه وی با حضرت علی و فرستادنش به کاشان و دیگر وقایع که در برخی کتب غیر معتبره و دست چندم نقل شده، افسانه ای بیش نیست. ابولؤلؤ پس از قتل خلیفه در 26 ذی الحجه سال 23 هجری، در مدینه به قتل رسید. مقبره موجود در کاشان نیز هیچ ربطی به وی ندارد و به احتمال زیاد مقبره یکی از صوفیان قرن هفتم می باشد.
    کلیدواژگان: ابولولو، عمر بن خطاب، قتل خلیفه عمر، 26 ذی الحجه، نهم ربیع الاول
  • مصطفی عباسی مقدم، مریم مشهدی علی پور صفحه 195
    بررسی جایگاه زنان در عصر جاهلی از موضوع های مورد توجه محققان است. با نگاهی اجمالی مشخص می شود که محققان به شکل ناقصی به کندو کاو در مباحث فردی و خانوادگی این موضوع پرداخته اند و از تبیین دیگر ابعاد حیات زنان در شبه جزیره عربستان، به ویژه حضور اجتماعی آنها غفلت کرده اند. بر این اساس در این پژوهش تلاش شده، به منظور فهم دقیق تر آموزه های تاریخی قرآن، مسائل زنان در حوزه سیاسی و اجتماعی شناسایی شود. محورهای این بحث، موضوع هایی چون حضور سیاسی، نظامی و اقتصادی زنان در عصر جاهلیت را در بر می گیرد. بررسی های انجام شده، مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان آن جامعه را در عرصه های مختلفی، چون مشاغل اقتصادی، حضور در مراسم دینی، عرصه های نظامی و سیاسی، به روشنی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: جاهلیت، مشارکت زنان، مشارکت اجتماعی، حضور سیاسی، عربستان
  • سیدابوالقاسم فروزانی، بهمن شهریاری صفحه 229
    حکومت ساجیان (277 317 ) در آخرین دهه های سده سوم هجری در آذربایجان تشکیل شد. خاندان ساجیان مانند برخی دیگر از خاندان های ایرانی، پس از کسب اعتماد خلیفه عباسی در پرتو اقدامات خود و فرمانبرداری از خلیفه عباسی، به امارت آذربایجان منصوب شدند. آنان موظف بودند علاوه بر آذربایجان، اداره امور ارمنستان را هم زیر نظر داشته باشند. در واقع، ساجیان طی امارت کم دوام خود، وظیفه حفظ سرحدات جهان اسلام را در آن قسمت از قلمرو عباسیان بر عهده داشتند. فرمانروایان این حکومت نه چندان مشهور، در چند نوبت بر ضد خلفای عباسی سرکشی کردند، اما اقدامات استقلال طلبانه آنان در برابر قدرت دستگاه خلافت، چندان استمرار نیافت. بخش عمده ای از آرامش و تنش موجود در روابط دو طرف، ریشه در تحولات سیاسی و نظامی مناطق مختلف ایران و بین النهرین داشت. در این مقاله علت واگذاری امارت آذربایجان به ساجیان و نیز عوامل مؤثر در مناسبات دوستانه آنان با خلافت عباسی و سرانجام، دلایل درگیری های میان طرفین، به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: خاندان ساجیان، خلافت عباسی، ابی ساج، محمد بن ابی ساج، یوسف بن ابی ساج
|
  • Mehran Ismaeeli, Mohammad Saeed Nejati Page 7
    Considering a great amount of historical information in the Holy Quran and the interpretive reports, making use of them will be of great importance in the field of research on the prophet's conduct. This article aims to criticize the story of satanic verses through the Holy Quran and the interpretive reports. Satanic verses is a well-known story in the history of Islam which has been the center of attention of scientific assemblies particularly orientalists. The investigated text of this story is based on the reports narrated in two books of Tarikh ol-Moluk and Tafsir-e Jame- ol Bayan by Mohammad ibn Jarir-e Tabari, one of the pioneer interpreters, jurists, and historians of the 4th century. This criticism, without considering the theological and religious teachings, illustrates the internal divergence of these reports and also their disagreement with the other historical reports and evidences which will clearly reveal the unreality of this story.
  • Dr. Hossein Izadi, Motahhareh Sadat Ahmad Panah Page 27
    Khaje Nasireddin-e Tusi (597-672 A. H.), the great scholar of the 7th century, had a salient scientific position among the Iranian scholars and scientists. His knowledge in various scientific areas caused unique innovations which elevated his scientific reputation in Iran and the other countries. Following the Mongolian's attack and the destruction of scientific centers and the consequential massacre and plunder, Khaje Nasireddin-e Tusi took refuge to the forts of Isma’ilis.This provided him an appropriate opportunity to compile rewarding books in different areas like morality, mathematics, astronomy, physics, and similar issues. The Isma’ili's attention toward sciences and generating knowledge gave him a great chance to protect the rest of precious heritage during Mongolian’s attack while the scientific and cultural achievements of Iran was on the verge of annihilation.There exists Isma’ilis’ ideas in some works of Khaje Nasir but the events after the conquest of Isma’ilis’ forts and joining of Khaje Nasir to Holakukhan reflects the fact that he was not Isma’ili. The political strategy of Khaje for keeping and reclaiming twelve-Imam Shi’ism led him to use the principle of concealment and keep the rest of inheritance of Iranian great civilization with the cooperation of Isma’ilis.
  • Dr. Mohsen Alviri, Mohammad Ali Rahimi Sabet Page 49
    Wisdom, imitation, and protection of the Prophet’s Household’s conduct for permanency and transmission of the message of Ashura for the future will be a communal duty.A new and better understanding of this important issue will be achieved through a branch of social science i.e. the knowledge of communication technology and its methods.In this writing, after a review of the Prophet’s Household’s conduct and the issues around it, to better understand the reasons of Prophet’s Household’s success in preserving the message of Ashura and its transmission, which provides the basic needs of addressees, the famous model of Heidegger’s triangle was utilized and the methods of Infallible Imams were mentioned e.g. the focus on emotional dimension of human being, the use of great encouragement and the rule of repetition and practice to reach the goal of permanency, transmission, and protection of the message of Ashura.
  • Mostafa Sadeqi Kashani Page 81
    During the history of Islam, there formed a lot of dependent and semi-dependent governments supported the central caliphate or stood against it. A group of these governments were Shiite and the other groups were given the title of Shi’ah. This article aims to introduce and study the intersectional orientations of 20 governments or households which governed in a part of Islamic realm in Abbasid period.
  • Zohreh Baqerian Page 123
    One of the manifestations of writing history in philosophical form is the work of Abu Ali Maskuyeh Razi named Tajareb-ol-Omam. The philosophical ideas of Maskuyeh in writing history and a different view to the analysis of history and presenting a kind of interpretation and a new explanation about it illustrates a deep view toward history. Therefore, in line with the investigation of Maskuyeh’s historical approach, the present writing is to consider three major Questions of theoretical philosophy of history i.e. stimulus, process, and objective of history on his view.
  • Abbas Ali Moshkani Sabzevari Page 159
    In the year 23 (After Hijra), the second caliph, Umar ibn-e Khattab, was murdered by an Iranian servant known as “Abu Lolo”. The details of this event have changed a lot through the passage of time and various motivations. Therefore, there are diverse views related to the motivation behind this murder, the religion of murderer, hometown, and finally the place of his burial. Based on this study, Abu Lolo was from Nahavand and it is not clear if he was Muslim or not. His motivation of murdering caliph has been due to his personal enmity with him.Whatever has been mentioned related to his relationship with Ali (PBUH) and his sending to Kashan and the other events narrated in unreliable and unauthentic books is nothing but a legend. Abu Lolo was murdered after murdering caliph in Medina in Zihajjeh 26th and in the year 23 After Hijra. The existent grave in Kashan has nothing to do with him and it is very probable that it belongs to one of the sufis of the 7th century.
  • Dr. Mostafa Abbasi Moghaddam, Maryam Mashhadi Alipoor Page 195
    The investigation of women’s position in the age of ignorance is the center of attention of researchers. Through a glance, it makes clear that the researchers’ investigation related to individual and family issues has not been complete and they ignored to mention the other dimensions of women’s life in Arabian Peninsula, especially their social presence. Therefore, in this research, it has been tried to identify the women’s issues in the political and social area. The issues of this discussion include the political, military and economic presence of women in the age of ignorance. The investigations done in this regard clearly reveal the social and political cooperation of women of that society in different areas like economic occupations, the presence in the religious ceremony and military and political areas.
  • Dr. Seyyed Abolqasem Foruzani, Bahman Shahriari Page 229
    The Sajian’s Government (277-317) was formed in Azerbaijan in the last decades of the third century after Hijra. The Sajians’ household like some of the other Iranian households were appointed as the governors of Azerbaijan after winning the trust of Abbasid caliph through their own actions and the obedience of the caliph. Besides Azerbaijan, they were supposed to keep track of affairs in Armenia. In fact, during their transient governments, Sajians were responsible to safeguard the boarders of Islamic world in a part of Abbasid’s realm. The governors of this rather unpopular government rebelled many times against the Abbasid caliphs; although their efforts for seeking independency against the power of the caliphate were not so long lasting. A major part of the existent peace and tension in the relationship between the two parties was rooted in political and military changes in different areas of Iran and Mesopotamia.In this article, the reason of transferring Azerbaijan government to Sajian and also the effective factors in their cordial relations with Abbasid caliphate and finally the causes of struggles between the two parties will be discussed in detail.