فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 59 (پاییز 1393)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 59 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهرام امانی چاکلی، سیده لیلا تقوی سنگدهی صفحات 7-32
    وصیت نامه نویسی به عنوان سنتی اجتماعی دارای پیشینه در دوره جاهلی اعراب و نیز ایران پیش از اسلام است. این سنت در دوره ی پیامبر(ص) دارای شکلی دینی، موعظه ای و ساختاری قرآنی بود. پس از فتوحات و گسترش مرزهای جهان اسلام، وصیت نامه نویسی نیز تحول یافت و موضوع های گوناگون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفت. این مقاله می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی پس از بررسی روند وصیت نامه نویسی در صدر اسلام تا پایان خلافت امیرالمومنین علی(ع) به پرسش های زیر پاسخ دهد:1. وصیت نامه ها در صدر اسلام دارای چه مفاهیم، تقسیم ها و اسلوبی هستند؟
    2. وصیت نامه های پیامبر(ص) و جانشینان نخستین ایشان از چه تشابه ها و تفاوت هایی برخوردار هستند؟
    کلیدواژگان: وصیت نامه، پیامب(ص)، جانشینان پیامبر(ص)، تاریخ صدر اسلام، خطابه
  • مجید احمدی کچایی صفحات 33-60
    مقاله حاضر به دنبال باز شناخت گونه های متنوع فرقه های غالی الوهیت انگار در دوره امام صادق(ع) و چگونگی مواجهه آن حضرت(ع) با ایشان است. گروه های غالی در این دوره به تدریج، باورهای ابتدایی و پراکنده خویش را منسجم ساختند. یکی از علت های مهم رشد غالیان، شرایط سیاسی آن زمان بود بدین معنی که نزاع میان امویان و عباسیان شرایطی را به وجود آورد که فرقه های غالی با خیالی آسوده به تبلیغ انگاره های خود بپردازند. در طول تاریخ، گرایش های غالیانه، هیچ گاه از جامعه مسلمانان رخت بر نبست اما مبارزه مستمر ائمه(ع) به خصوص امام صادق(ع) با این جریان ها تا اندازه زیادی آنها را به حاشیه راند و سبب تمایز آرای شیعیان با چنین گروه هایی شد. امام صادق(ع) در مواجهه با ایشان سعی کرد با تبیین ویژگی های ائمه شیعه(ع) و معرفی غالیان، شیعیان را از نزدیک شدن به ایشان باز دارد. مقاله حاضر می کوشد پس از بررسی تنوع غالیان الوهیت انگار به ارائه دورنمایی از شیوه رویارویی امام صادق(ع) با این گروه ها بپردازد.
    کلیدواژگان: غالیان، غلو، امام صادق(ع)، الوهیت انگاری، فرق اسلامی
  • روح الله رجبی پور، سید حسین فلاح زاده صفحات 61-88
    خاندان اعین در نشر معارف اهل بیت: جایگاهی برجسته دارند. بازخوانی چگونگی تحول فکری و عقیدتی این خاندان و زمان آن، کمک فراوانی به شناخت افکار و عقاید ایشان می نماید. این خاندان در ابتدا بر مذهب تسنن بودند و بعدها به تشیع گرایش یافتند. نخستین بستر آشنایی خاندان اعین با تشیع در عصر امام سجاد(ع) به وجود آمد. عوامل متعددی در ایجاد این تمایل نقش داشته است، افرادی چون ابوخالد کابلی صحابه خاص امام سجاد(ع) و صالح بن میثم را باید دارای نقشی مهم در پذیرش تشیع خاندان اعین شمرد. هم چنین، اساتید و مشایخ حدیث فرزندان اعین در آشنایی این خاندان با اهل بیت: بی تاثیر نبوده اند.
    کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، خاندان اعین، حمران بن اعین، عبدالملک بن اعین، شیعه گروی
  • علیرضا روحی صفحات 89-114
    اباضیه یکی از فرقه های مهم اسلامی است که در افریقیه نفوذ کرد. پیروان این فرقه در قرن دوم هجری، دولت بنی رستم (160-296ه. ق) را در مغرب اوسط تاسیس کردند. بنی رستم روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دوستانه ای با امویان اندلس (138-422ه.ق) برقرار کرد. این دو دولت، تنها دولت های غرب جهان اسلام بودند که روابط خوبی با یکدیگر داشتند. عوامل متعددی سبب همگرایی و پیوند مستحکم بین دو دولت گردید. مهمترین این عوامل، دشمنی عباسیان، مخالفت های ادریسیان و اغلبیان با هر دو دولت و اهمیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بنی رستم برای امویان اندلس بود. نفوذ اباضیان در اندلس سبب شد به تدریج دو دولت بنی برزال و بنی دمر به عنوان مهم ترین دولت های اباضی در اندلس پایه گذاری شوند. در این مقاله سعی شده است با بررسی منابع کهن بنی رستم، اباضیه و تاریخ اندلس، سیر تاریخی روابط بنی رستم و امویان اندلس روشن شود.
    کلیدواژگان: اباضیه، بنی رستم، امویان اندلس، روابط سیاسی، افریقیه
  • حمیدرضا مطهری، اصغر منتظر القائم، سید اصغر محمود آبادی صفحات 115-133
    مذهب تشیع و اندیشه های شیعی در نخستین سال های ورود مسلمانان به اندلس و هم زمان با فتوحات اسلامی یا اندکی پس از آن، وارد این منطقه گردید. زمینه مناسب و پیدایش موانع گوناگون سبب گردید که تشیع در این منطقه، گسترش پیدا نکند. علل و عوامل گوناگونی سبب ناکامی شیعیان در نشر باورهای خود در این سرزمین بود. علل سیاسی مانند قیام های منسوب به شیعیان و رقابت امویان اندلس با حکومت های ادریسیان و فاطمیان و علل مذهبی مانند نفوذ مذهب مالکی و پیوند آن با سیاست و ارتباط تنگاتنگ فقهای مالکی با حاکمان، مهم ترین موانع بر سر راه اندیشه های شیعی بودند. این مقاله با اشاره به شرایط سیاسی و مذهبی اندلس در سال های نخستین ورود اسلام به آن جا، نقش این دو عامل را در جلوگیری از نشر تشیع در اندلس بررسی می کند.
    کلیدواژگان: تشیع، اندلس، امویان اندلس، مذهب مالکی، ادریسیان، فاطمیان
  • حسین حسینیان مقدم، روح الله توحیدی نیا صفحات 135-158
    گسترش آرای زیدبن علی(م. 122) و حمایت زیدیان از رهبران حسنی، زیدیه را به فرقه ای تاثیرگذار در عرصه های مختلف تبدیل کرد. از سویی دیگر نخستین خلفای عباسی، برای پایان دادن به قیام های شیعی و دست یابی به اقتدار پایدار، از هر راهی استفاده می کردند. یکی از روش های اصلی خلفای عباسی برای رسیدن به این هدف نفوذ در بین گروه های شیعی، بوده است. محور اصلی مقاله حاضر، پاسخ به این پرسش است که آیا در عصر اول عباسی بین عباسیان و زیدیان ائتلافی برقرار شده است؟ بررسی تعاملات این دو گروه، وجود جریانی موسوم به ضعفا را در بین زیدیه نشان می دهد که برخی باورهای آنها، هم چون جواز امامت مفضول، مرز فکری آنان را با خلفای عباسی کم رنگ می کرد. مقاله با این جمع بندی به پایان رسیده است که ظاهرا خلفای عباسی با بهره برداری از زمینه های موجود موفق به ائتلاف با زیدیان و اثرگذاری بر آنها شده اند.
    کلیدواژگان: زیدیه، زیدبن علی، امامت، عباسیان، عصر اول عباسی
  • سید رضا قائمی، رسول رضوی صفحات 159-191
    آموزه های اعتقادی قضا و قدر و جبر و اختیار به دلیل پیچیدگی هایی که دارند، در طول تاریخ بارها به دلایل گوناگون، مورد سوء استفاده افراد و گروه های مختلف قرار گرفته اند. یکی از آرای رایج در دوره بنی امیه، جبرگرایی است که در سخنان و نامه های حکومتی آن دوران، به روشنی دیده می شود. مقاله حاضر، توسعه نظریه جبر را با تاکید بر تاثیر طرفداران و موافقان بنی امیه بررسی می کند. این مقاله می کوشد نقش قشرهای طرفدار این جریان به خصوص حاکمان و کارگزاران آنها، شعرای درباری، محدثان، عالمان اهل کتاب و توده مردم را به صورت مجزا ارزیابی کند. روش پژوهش بر جمع آوری شواهد متعدد تاریخی از کتاب های معتبر و تحلیل مختصر هر یک و نتیجه گیری از آنها استوار است. این پژوهش در نهایت به این نتیجه می رسد که طرفداران بنی امیه، تاثیر زیادی در ترویج جبر در جامعه داشتند.
    کلیدواژگان: بنی امیه، کلام اسلامی، قضاء و قدر، نظریه جبر، فرق اسلامی
|
  • Bahram Amani Chakeli Amani Chakeli, Seyedeh Leila Taqavi Sangdehi Seyedeh Leila Taqavi Sangdehi Pages 7-32
    Writing testament as a social tradition is of background in the ignorance era of Arabs as well as Iran before Islam. In time of Prophet Muhammad-PBUH- this tradition was of religious, advising and Qur’anic structure. Subsequent to the conquests along with the extension of boarders of the world of Islam, writing testament changed as well and it incorporated various political, social, cultural issues. Through the descriptive-analytical method and following the study of writing testament in the early Islam till the end of caliphate of Amir al-Momenin Ali -PBUH- this article tries to answer the following questions: What are the concepts, divisions and style of writing testament in the early Islam? What are similarities and differences of prophet’s testaments and those of his first successors?
    Keywords: testament, Prophet, successors of Prophet, history of early Islam, speech
  • Majid Ahmadi Kachaee Pages 33-60
    The present article is to re-identify various kinds of Devine Negligent extremist sects in the era of Imam Sadeq PBUH and the way of Imam dealing with them. The extremist groups in this era gradually made their scattered and primitivebeliefs coherent. One of the reasons concerning the development of extremists was the political conditions of that time so that the disagreement among Abbasid and Umayyads provided the grounds for the extremist sects to easily propagate their thoughts. During history, extremist tendencies in the Muslim’s community never vanished but the constant oppositions of Imams particularly Imam Sadeq PBUH against these trends made them insignificant to the great extent and led the Shiite thoughts to be differentiated from the beliefs of these groups. Dealing with them, Imam Sadeq PBUH tried to evade any convergence of Shiism with them through the statement of the properties of Shiite Imams as well as the introduction of extremists. The article tries to present an image from the way of Imam Sadeq PBUH dealing with these groups subsequent to the study of a variety of Devine Negligent extremists.
    Keywords: extremists, Imam Sadeq p.b.u.h. exaggeration, Devine Negligence, Islamic sects
  • Ruhollah Rajabipoor, Seyed Hossein Fallahzadeh Pages 61-88
    A’ yan family is of significant position in the propagation of knowledge of the Prophet’s family. Reviewing the quality of intellectual and convictional development of this family and its time would be so helpful towards the recognition of their thoughts and ideas. This family was primarily regarded as Sunni and afterward their tendency changed towards Shiism. The first ground of familiarity of A’ yan household with Shiism was reported to be in time of Imam Sajjad -AS-. Various elements could be effective concerning the development of this tendency. People like Abu Khalid Kabuli the individual followers of Imam Sajjad PBUH and Saleh Ibn e- Meisam were of significant role in this regard. Furthermore, the scholars, Sheikhs of tradition along with the off-springs of A’ yan were of great effect concerning the familiarity of this household with the Prophet’s family.
    Keywords: Imam Sajjad – PBUH_A yan family_Hamran Ibn e A yan_Abdul Malik Ibn e A yan_tendency towards Shiism
  • Alireza Ruhi Pages 89-114
    Abaziyeh is one of the significant Islamic sects who penetrated in Africa. Followers of this sect established the government of Banirostam-160-296 after hijrah- in the west of Awsat in the second century. Banirostam was of cordially political, cultural, economical relationship with Andalusia Umayyads-138-422 after hijrah. Theses two government were the only governments of the world of Islam who were of friendly relationship with each other. Various elements led to the convergence and unity of the two governments. The most important ones were deemed to be the enmity of Abbasids, oppositions of Idrisiyan and Aqlabiyan with both states, the economical, political and cultural significance of Banirostam for Andalusia Umayyads. The penetration of Abaziyan in Andalusia led to the foundation of the two governments named Banibarzaal and Banidamar as the most important governments of Abazi in Andalusia. In this article, it has been endeavored to clarify the historical trend of the relationship of Banirostam and Andalusia Umayyads via considering the ancient sources of Banirostam, Abaziyeh, and the history of Andalusia.
    Keywords: Abaziyeh, Banirostam, Andalusia Umayyads, political relationships, Africa
  • Hamidreza Motahhari, Ali Asqar Montazar Al Qaem, Seyed Asqar Mahmood Abadi Pages 115-133
    In the earliest years of the entrance of Muslims in Andalusia, simultaneous with the Islamic conquests, or a little after that, the Shiite religion and thoughts reached in this region. The appropriate ground as well as the existence of diverse elements on the way of Shiism stopped the circulation of Shiism in there. Various elements were considered to be the causes of Shiites’ defeat pertaining to the spread of their beliefs. Political reasons such as the uprisings attributed to the Shiites, the competition of Andalusia Umayyads with Idrisiyan and Fatimid governments in addition to the religious reasons such as the penetration of Maleki religion in there and its connection with policy as well as the close relationship of Maleki jurisprudents with the rulers were considered the most important obstacles on the way of Shiite thoughts. Referring to the political and religious conditions of Andalusia in the early years of the entrance of Islam in there, this article studies the role of these two elements as the obstacles against the propagation of Shiism in this place.
    Keywords: Shiism, Andalusia, Andalusia Umayyads, Maleki religion, Idrisiyan, Fatimid
  • Hossein Hosseiniyan Moqadam, Ruhollah Tohidiniya Pages 135-158
    The propagation of the thoughts of Zeid Ibn e- Ali 122 A.D and Zeidiyan supporting the leaders of Hassani changed Zeidiyeh to an effective sect in various domains. On the other hand, the first Abbasid caliphs took advantage of any strategies to bring the Shiite uprisings to an end and achieve an everlasting authority. One of the main strategies of Abbasid caliphs has been the penetration among Shiite groups. The main issue of the present article is the answer to this question pertaining to the existence of coalition between Abbasid and Zeidiyan in the first phase of Abbasid era. The study of the interactions of these two groups demonstrates the existence of a current attributed to the weak people some beliefs of them such as the allowance of granted Imamate that would depreciate their thought borderline with Abbasid caliphs. The article concludes that Abbasid caliphs could apparently achieve alliance with Zeidiyan besides having effect on them via taking advantage of the existent grounds.
    Keywords: Zeidiyeh_Zeid Ibn e Ali_Imamate_Abbasid_the first phase of Abbasid era
  • Seyed Reza Qaemi, Rasool Razavi Pages 159-191
    Convictional instructions of fate and destiny as well as compulsion and option have been repeatedly misused due to their complexities by the people and varied groups during the history. One of the common ideas in Umayyad era is tendency towards compulsion which could be clearly observed in the speech and government letters of that era. The present article studies the spread of compulsion theory emphasizing on the effect of followers of Umayyads. This article tries to independently evaluate the role of diverse classes being followers of this trend particularly rulers and their agents, court poets, people of traditions, people of the book as well as mass of people. The research method is on the basis of the collection of numerous historical evidences derived from the reliable books, the brief analysis of each one besides the conclusion out of them. Finally, this research concludes that followers of Umayyads were of great efficacy on the propagation of compulsion in community.
    Keywords: Umayyads, theology, fate, destiny, compulsion theory, Islamic sects