فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 69 (بهار 1396)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 69 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا بارانی، زینب میرزایی مهرآبادی صفحات 1-7
    ویلفرد مادلونگ (متولد 1930م) از جمله اسلام شناسان غربی است که می توان گفت رویکردی تقریبا منصفانه و انگیزه ای علمی در بررسی تاریخ اسلام دارد. وی در نوشته های خود درباره تاریخ زندگی امام حسن(ع) به موضوعاتی چون ازدواج ها و طلاق های امام، صلح امام، مفاد صلح نامه و زندگی خانوادگی ایشان پرداخته و کوشیده است شبهات مطرح شده از سوی دیگر اسلام شناسان غربی درباره امام حسن(ع) را پاسخ دهد. اما خود وی مطرح کننده مطالبی است که منشا شبهاتی درباره امام حسن(ع) شده است؛ مانند اختلاف نظر آن حضرت با اهداف و برنامه های امیرالمومنین علی(ع)، تمایل نداشتن ایشان به تصدی خلافت و تایید روش حکومت عثمان از سوی ایشان. این نوشتار به بررسی انتقادی این شبهات و پاسخ به آن ها بر اساس منابع تاریخی و روایی شیعی و سنی پرداخته است.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، امام حسن(ع)، ویلفرد مادلونگ، مطالعات اسلامی در غرب، تاریخ صدر اسلام
  • محسن رحمتی، زینب بیرانوند صفحات 8-33
    شیعیان در سده هفتم هجری به رشد فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی، به ویژه در شهر بغداد، دست یافتند. بی تردید رضی الدین علی بن موسی بن طاووس (589664ق) در این پویایی و رشد سهمی موثر داشت. این مقاله با روش وصفی تحلیلی بر آن است، پس از مروری بر وضعیت شیعیان در قرن هفتم و نیز شخصیت سید بن طاووس، نقش او را در این زمینه بررسی کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سید بن طاووس با تدوین و نشر کتاب در موضوعات مختلف، رواج دادن مقتل و منقبت خوانی اهل بیت:، بر پا کردن مجالس مناظره با پیروان سایر فرق اسلامی، ترویج اندیشه مهدویت و نزدیکی ظهور منجی، همکاری با ایلخان مغول در چارچوب یک نظریه سیاسی دینی و سرانجام تدوین ادعیه و رواج دادن فرهنگ دعا، در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان در این دوره نقش داشته است
    کلیدواژگان: سید بن طاووس، تشیع امامیه، تشیع اثناعشریه، تاریخ شیعه، ایلخانان
  • سید ابوالفضل رضوی، شهرام رهنما (حسن وند) صفحات 34-59
    تاریخ نگاری سنتی بیشتر ماهیت روایی داشت و به سرگذشت برگزیدگان جوامع می پرداخت. این نوع نگارش تاریخ، اگر کنش های دیگر اقشار و مباحثی همچون باورها و جنبش ها و رویدادهای غیرسیاسی و گاه غیراعتقادی را گزارش می کرد، باز در جهت منافع قدرت ها و مصلحت برگزیدگان جامعه بود. تاریخ نگاری مدرن با ابتنا بر ضرورت نقد بی اعتنایی تاریخ نگاری سنتی به وجوه غیرسیاسی و غیراعتقادی تاریخ کوشیده است تا نگرشی ساختاری به تاریخ داشته باشد و در پرتو گرایش های مختلف تاریخ نگارانه، وجوه مختلف تاریخ را بررسی کند. تاریخ نگاری اجتماعی به عنوان گرایشی نو که در چنین فضایی زاده شد با نگاه تحلیلی به تاریخ و با توجه به ضرورت پرداختن روشن تر و چندوجهی به زندگی روزانه مردم با گرایش های تاریخ شناختی جدیدتری هم چون تاریخ فرهنگی، و قوم شناسی نیز پیوند خورده است و سعی در جاودانه ساختن کنش و میراث اجتماعی و فرهنگی انسان دارد. تاریخ اجتماعی بیشتر به کنش ها و شیوه های زندگی، انگیزه ها و خواست های مردمان عادی توجه می کند. این رهیافت با تاکید بر نقش شهروندان عادی، مطالعه نقش رهبران را کم رنگ تر می سازد و مسیر مطالعه جامع نگر تاریخ را هموارتر می کند. نوشتار حاضر ضمن مروری بر سیر تحول جایگاه علم تاریخ و تاریخ نگاری از دوران سنتی تا جدید، به جایگاه و چیستی تاریخ اجتماعی پرداخته، مهم ترین علل رشد و رونق این رهیافت را وامی کاود
    کلیدواژگان: تاریخ، تاریخ اجتماعی، تاریخ نگاری اجتماعی، تاریخ نگاری سنتی، تاریخ نگاری جدید
  • حمیدرضا مطهری، زین العابدین رشید کوهستانی صفحات 60-85
    عنازیان (حک. 381511ق) از خاندان های حکومت گری بودند که همزمان با قدرت گیری سلجوقیان (حک. 429590ق)، در مناطقی از غرب ایران حکومت می کردند. روابط سلجوقیان با اینان که در مسیر توسعه قلمرو آن ها قرار گرفته بودند، در برهه های مختلف، متفاوت و تابع شرایط و اوضاع سیاسی منطقه و خلافت عباسی و در نتیجه گاه دوستانه و مسالمت آمیز و گاه تیره و همراه با درگیری نظامی بود. این نوشتار با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخی، ضمن بررسی روابط این دو حکومت، در پی پاسخ به این پرسش است که عوامل سیاسی در دوره های مختلف چه اثری در روابط بنی عناز و سلجوقیان داشته است؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد که بنی عناز با برآوردی که از توان خود و توان سلجوقیان و رقیبان آن ها داشتند،روابط دوگانه ای را با این سلسله ترک نژاد دنبال می کردند؛ گاه مانند «مهلهل بن محمد بن عناز» به پیکار سلجوقیان می رفتند و گاه چون «سعدی بن ابی الشوک» به خدمت حاکمان سلجوقی درآمده، مورد لطف آن ها قرار می گرفتند. عواملی مانند اختلافات درونی خاندان عنازی و همراهی یا رویارویی آنان با رقبای سلجوقیان در این روابط دوگانه اثرگذار بوده است
    کلیدواژگان: عنازیان، سلجوقیان، تاریخ ایران، مهلهل بن محمد بن عناز، سعدی بن ابی الشوک
  • محبوبه فرخنده زاده صفحات 86-113
    خلفای عباسی بعد از تلاشی مستمر، با ایجاد شبکه ای منظم از داعیان و تبلیغات گسترده، توانستند حکومت را به دست گیرند. قدرت خلافت، تشکیل دیوان سالاری منسجم، ایجاد منصب دیوانی وزارت، تقسیم وظایف اداری، مشارکت عناصر غیرعرب در اداره حکومت و سازمان دهی ارتش از جمله تحولاتی بود که در ساختار سیاسی و اداری خلافت عباسی به وجود آمد. اما در مقطعی از تاریخ این دستگاه خلافت، تعادل و توازن قدرت تغییر کرد و اقتدار خلیفه به سستی گرایید و نیروهای سپاهی بر حکومت غلبه کردند. در نوشتار پیش رو سعی شده است استیلای نظامیان بر ساختار اداری و سیاسی حکومت عباسی از آغاز استیلای ترکان (218ق) تا ظهور آل بویه (حک. 322448ق) و پی آمدهای آن، با شیوه توصیفی تحلیلی و تعلیل داده های تاریخی مبتنی بر روش جامعه شناختی ماکس وبر مورد بررسی و بازکاوی قرار گیرد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بعد از آن که خلفای عباسی توانستند اقتدار مقام خلافت و قدرت سیاسی حکومت را تثبیت و نهادینه کنند، ورود سپاهیان ترک و قدرت گیری نظامیان سبب شد مشخصات نظام پادشاه زدگی (سلطانیسم)، مانند خودکامگی حاکم، انحصارطلبی، گسترش دیوان سالاری و به خدمت گرفتن نیروهای نظامی با خاستگاه غلامی، به دستگاه خلافت راه یابد. نظام پادشاه زدگی پی آمدهایی برای خلافت عباسی داشت که مهم ترین آن عبارت است از: دگرگونی نظام سیاسی، افول قدرت خلیفه، برکناری تدریجی خاندان های دیوانی و تشکیل دولت های مستقل و نیمه مستقل
    کلیدواژگان: خلافت عباسی، ترکان، ساختار خلافت، نظام دیوانی، جامعه شناسی تاریخی
  • امیرحسین حاتمی، حسن الهیاری صفحات 114-137
    یکی از پی آمدهای ظهور دین اسلام و نزول قرآن کریم به زبان عربی، خارج شدن این زبان از مهجوریت و محدودیت دوران جاهلی و تبدیل آن به زبان اول و رسمی جهان اسلام در عرصه های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. بدیهی است که زبان عربی در دوران جاهلی به دلیل کاربرد صرفا گفتاری، آن هم در یک محیط جغرافیایی نسبتا محدود، نمی توانست با همان توان محدود، چنین نقشی را در جهان اسلام ایفا نماید. بنابر این، بلافاصله پس از تثبیت و استقرار دین اسلام و شروع فتوحات بزرگ و همچنین شکل گیری نهاد خلافت و دیوان سالاری، مسلمانان ناچار شدند برای غنا بخشیدن به زبان و ادب عربی، از زبان و ادبیات و فرهنگ سایر ملل بهره گیرند. در این میان به دلایل متعدد تاریخی و ویژگی های منحصر به فرد، زبان و ادبیات پارسی توانست جایگاه نخست را به دست آورد و در طول چند قرن اثرهای گسترده و قابل توجهی بر زبان مقدس مسلمانان بگذارد. این مقاله کوشیده است در یک بررسی به صورت عمده تاریخی، و با روشی وصفی تحلیلی، پیشینه، زمینه ها و مصادیق تاثیرات ایرانی بر ادب عربی و برخی پی آمدهای آن در قرون نخستین اسلامی را بکاود
    کلیدواژگان: زبان عربی، ادب ایرانی، ادب عربی، تاریخ صدر اسلام، دیوان سالاری
  • رضوان یزدانی، یونس فرهمند، قنبرعلی رودگر صفحات 138-165
    در اوایل قرن پنجم هجری (یازدهم میلادی)، مناسبات سیاسی نظامی گسترده ای بین ملوک الطوایف اندلس و حکومت های اسپانیایی شکل گرفت. در این میان، دولت بنی هود (حک. 431503ق/10461118م)، به سبب نزدیکی تختگاه آنان به حوزه فرمانروایی مسیحیان اسپانیا و جنگ های درون خاندانی، ناگزیر روابط نزدیکی با دولت های مسیحی ایجاد کرد و این مناسبات منجر به افزایش همکاری نظامی بنی هود با قشتاله شد؛ به گونه ای که فرمانده برجسته نظامی قشتاله، رودریگو دیاز مشهور به ال سید کمپیدور، راهی دربار هودیان شد که با جنگاوری و کسب پیروزی های بسیار، توانست نقشی موثر در سازمان نظامی و سیاسی هودیان ایفا کند. مقاله حاضر با تکیه بر منابع تاریخی و تحقیقات جدید، ابتدا حیات سیاسی نظامی رودریگو دیاز در حکومت سانچو و قشتاله را به اختصار بیان کرده است و سپس با بیان چگونگی نفوذ، اقدامات و اهداف او در دوره بنی هود، بدین نتیجه رسیده است که به رغم حمایت های بی دریغ حاکمان بنی هود، رودریگو دیاز پس از دست یابی به مناصب بلند حکومتی، پیمان خود با هودیان را نقض کرد و در پی تشکیل حکومتی مستقل در شرق اندلس برآمد. از همین رو، وی که به دست آویزی برای توجیه رفتارش نیاز داشت، اطاعت از آلفونسو، پادشاه قدرتمند قشتاله را گردن نهاد و آن را بهانه کرد و همکاری خود با بنی هود را قطع کرد
    کلیدواژگان: رودریگو دیاز، ال سید، بنی هود، مسیحیان اسپانیا، اندلس
|
  • Mohammad Reza Barani, Zeinab Mirzaee Mehrabadi Pages 1-7
    Wilfred Madelung, born in 1930 A.C, is considered as one of the western researcher of Islam with merely a fair approach along with a scientific motive regarding the study on the history of Islam. In his writings pertaining to the history of Imam Hassan’s life, he has investigated the issues like Imam’s marriages and divorces, his making peace as well as the elements of peace contract. Moreover, he has tried to answer the stated skepticism of other western researchers of Islam in relation to that holiness. However, he has stated some issues leading to the source of skepticisms related to Imam PBUH. The issues like the disagreement of that holiness with the objectives of Imam Ali PBUH, his lack of tendency towards taking charge of caliphate and his approving the way of ottoman’s governorship as well. This writing critically investigates these skepticisms and responds them on the basis of the historical and narrative Shiite and Sunnite sources
    Keywords: Imam Ali PBUH, Imam Hassan PBUH, Wilfred Madelung, Islamic studies in the West, history of early Islam
  • Mohsen Rahmati, Zeynab Beiranvand Pages 8-33
    Shiites were considerably developed both culturally and socially, particularly in Bagdad., Raziuddin Ali Ibn e- Musa Ibn e- Tavoos, 589- 664 After Hijrah, was definitely of a great role in this advancement. Through the descriptive- analytical method, this writing is to investigate the role of him in this regard and to review the Shiites’ status during the seventh century as well as the disposition of Seyed Ibn e- Tavoos. The findings of research demonstrates that Seyed Ibn e- Tavoos has been of significant role in regard with the cultural and social development of Shiites within this era by compiling book on diverse issues, propagating martyrdom as well as stating the virtues of prophet’s household, holding the meetings of debate with the followers of other Islamic sects, propagating Mahdaviat- Mahhdiism and approaching of Imam Mahdi reappearance, cooperating with Mongolian Ilkhanids with respect to the political-religious assumption and finally collecting supplications and propagating the culture of supplication
    Keywords: Seyed ibn e- Tavoos, Twelver's Shiism, Shiah history, Ilkhanids
  • Abolfazl Razavi, Shahram Rahnama Hassanvand Pages 34-59
    Traditional historiography was mostly of narrative issues related to the memoirs of selected and distinguished people. If this sort of historiography reported the acts of other classes, as well as the issues such as non- political or non-belief events, it would be yet again in favor of authorities and the expediency of selected people. Modern historiography on the basis of the necessity of criticizing the traditional historiography due to the ignorance of non - political and non - belief aspects of history has endeavored to be of structural approach towards history and has investigated various aspects of history relying on the diverse historiographical approaches. Social historiography as a new major with an analytical view towards history and considering the necessity of elucidated and multidimensional investigation of daily life of people has linked with the more modern histology such as cultural history as well as ethnology and it is to make eternal the social and cultural heritage of humanity. The social history is mostly related to the behaviors, styles of life, motives and wants of ordinary people. This approach with the emphasis on the role of ordinary citizens fades the study if the role of leaders and it paves the ground towards the comprehensive study of history. The present writing reviews the developmental trend of history science position as well as the historiography from the past to the present; moreover, it studies the position and quiddity of social history and the most important causes towards the improvement of this strategy
    Keywords: History, social history, social historiography, traditional historiography, modern historiography
  • Hamidreza Motahhari, Zeinolabedin Rashid Kuhestani Pages 60-85
    Anazids -381- 511 after hijrah- were considered as the governor families who took the control of government synchronized with Saljuqids’ gaining power in some areas of the west of Iran during 429-590 after hijrah. Saljuqids’ relationship with them being an obstacle on their developing territiory was some times friendly and sometimes along with military contention, dependent on the political conditions of area and those of Abbasid caliphate. Through the analytical-descriptive approach and reliant on the historical sources, this writing investigates the relationships between these two governments and answers the question regarding the effect of political factors in different phases on the relationship between Anazids and Saljuqids. The findings of research illustrates that Anazids were of dual relationship with this Turk dynasty considering their own and Saljuqids’ power as well as Saljuqids’ rivals. At times, like Mohalhel Ibn e- Muhammad Ibn e- Anaz, they fought with Saljuqids and some times, like So’di Ibn e- Abi Shok, they were at the service of them and were benefited by their favors. The factors like inter- disagreements of Anazids and their cooperation with Saljuqids’ rivals have been effective on their dual relationships
    Keywords: Anazids, Saljuqids, history of Iran, Mohalhel Ibn e- Muhammad Ibn e- Anaz, Sodi Ibn e- Abi Shok
  • Mahboobeh Farkhondehzadeh Pages 86-113
    Abbasid caliphate could gain the power thanks to the persistent effort, development of orderly system of Daeeds as well as the expansion of propagation. The power of caliphate, development of a united bureaucracy and ministerial position, division of official responsibilities, cooperation of non - Arabs towards the control of government, as well as organization of the army were the amendments made within the political and social foundation of Abbasid caliphate. However, during Abbasid era, it has changed the balance of power, the authority of caliphate towards the failure and weakness so that the army powers conquered the government. In the present writing, it has been endeavored to investigate the domination of militants over the political and official construction of Abbasid government from the beginning of Turks’ domination -218 after hijrah- till the advent of Buyids, 223-448 after hijrah, along with its consequences through the analytical –descriptive method and reliance on the historical data based on the sociological method of Max Weber. According to the findings of research, Abbasids caused the entrance of monarchism such as autocracy, monopolization, development of bureaucracy, taking advantage of militants in favor of caliphate system, subsequent the confirmation of political authority of government, the entrance of Turkish armies and strength of militants. Monarchism provided the grounds for Abbasid caliphate, the most important of which are changes in the political system, decline of caliph power, gradual dismissal of ministerial families, and the development of independent and half independent governments as well
    Keywords: Abbasid caliphate, Turks, caliphate system, ministerial system, historical sociology
  • Amir Hossein Hatami, Hassan Allahyari Pages 114-137
    Of the consequences of Islam religion and the revelation of the Holy Quran in Arabic language, is the independence of this language from the restriction of ignorant Arab and it’s altering into the first and formal language in the world of Islam with a variety of political, scientific, cultural, social and economical domains. It is evident that the Arabic language due to its merely application in speech in a rather limited geographic location within the ignorance era could not be of this grand position in the world of Islam. Accordingly, throughout the confirmation of Islam religion, the initiate of grand conquests, as well as the development of caliphate and bureaucracy, the Muslims had to take advantage of the language, literature and culture of other nations in favor of enriching Arabic language and literature and due to various historical reasons and distinctive properties, Arabic language could achieve the first position and considerably affect on the holy language of Muslims. This article has endeavored to historically study the background and applicability of Iranian effects on Arabic language and some of its consequences during the first Islamic centuries
    Keywords: Arabic language, Iranian literature, Arabic literature, history of early Islam, bureaucracy
  • Rezvan Yazdan, Yunes Farahmand, Qanbarali Roodgar Pages 138-165
    Since the commencement of the first century, after hijrah, it was developed the political-military relationship between satraps of Andalusia and Spanish governments. Meanwhile, Banu Hud government made an intimate relationship with Christian governments due to the proximity of their territory with that of Christians in Spain as well as the occurrence of battles among families so that this relationship led to a more military cooperation of Banu Hud with Castile. Consequently, the distinguished military commander of Castile, Rodrigo Diaz better known as El Cid Campeador, moved towards the Banu Hud’s court and could take a role in the military and political organization of Banu Hud by warfare and frequent achievements. Relying on the historical sources and new researches, the present article reviews the military and political life of Rodrigo Diaz in Sancho and Castile government as well as the way of his dominance in the era of Banu Hud, moreover it concludes that in spite of unsparing supports of Banu Hud governors, he violated his contract and obeyed Alfonso, the authoritative ruler of Castile, and pursued the development of an independent government in the east of Andalusia subsequent to taking the highest governmental positions
    Keywords: Rodrigo Diaz, El Cid, Banu Hud, Spain Christians, Andalusia