فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 9 (بهار 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/02/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نگار ذیلابی صفحه 5
    خزران، قومی ترک نژاد و ترک زبان بودند که در سده های هفتم تا دهم میلادی / اول تا چهارم هجری در شمال شرقی دریای سیاه و شمال غربی دریای مازندران حکومتی مستقل و مقتدر داشته اند. در منابع کهن اسلامی از شهرهای اتل، بلنجر و سمندر به عنوان تختگاه خزران یاد شده است. طبقه حاکم خزران در نیمه دوم قرن هشتم میلادی با انگیزه های سیاسی به آیین یهود گرویدند. در سده اول هجری تاریخ روابط خزران و مسلمانان در دو سوی شمال و جنوب کوه های قفقاز، شامل جنگ های مکرر و بی سرانجامی است که در سده دوم پس از تغییر کیش سران خزر و برقراری برخی روابط دوستانه با خلفای عباسی، از شدت درگیری ها کاسته شد اما همچنان تا فروپاشی دولت خزران به دست روس ها در قرن چهارم ادامه داشت. سیاحان و جغرافی نویسان مسلمان از جمعیت پرشمار مسلمانان در کشور خزران خبر داده اند. کوشش این نوشتار، به دست دادن تصویری روشن از تاریخ خزران با تاکید بر روابط ایشان با مسلمانان، بر اساس منابع کهن اسلامی و بازسازی اطلاعات پراکنده منابع درباره فرجام خزران است.
    کلیدواژگان: خزران، ترکان اویغوری، اتل، دین یهود، جنگهای اعراب وخزران، روسها، باتوخان مغول، دشت قبچاق، ایل قجر
  • محمد اصغری نژاد صفحه 25
    یکی از فرهیختگان سده دوم هجری عبدالملک بن اعین، برادر زراره بن اعین، راوی معروف است. متاسفانه با آن که تعریف ها و توصیفات ارزنده ای از وی در لسان شریف امام صادق(ع) و اندیشمندان شیعه و سنی شده، ولی چهره وی بر برخی از رجالیون پوشیده مانده است. هرچند مقاله حاضر بحثی رجالی نیست اما تا اندازه ای زوایای گوناگون زندگی عبدالملک را بررسی نموده وبه علل تضعیف وی از سوی پاره ای رجالیون اهل سنت اشاره کرده وبه گونه ای نسبتآ مفصل درباره (خاندان) اعین سخن می گوید.
    کلیدواژگان: اعین، عبدالملک، امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، اصحاب
  • محمدعلی چلونگر صفحه 47
    فاطمیان پس از دو دهه دعوت و فعالیت سیاسی، مذهبی و نظامی در افریقیه و مغرب در سال 297 ه موفق به تشکیل خلافت در قیروان شدند.
    از عواملی که به تشکیل این حکومت کمک کرد، موقعیت تجاری افریقیه و مغرب بوده است. افریقیه و مغرب دارای مراکز و جاده های بزرگ و مهم بازرگانی بود. وضعیت بازرگانی ویژه آن مناطق، جایگاه ممتازی را برای تشکیل خلافت فاطمیان فراهم کرد.
    این مقاله در پی بررسی نقشی است که مراکز و راه های بازرگانی و تجاری افریقیه و مغرب در تاسیس خلافت فاطمیان داشته است.
    کلیدواژگان: بازرگانی و تجارت، افریقیه، مغرب (مراکش)، فاطمیان
  • یعقوب آژند صفحه 67
    این مقاله بر این فرضیه نهاده شده که قرمطیان برای پیشبرد اهداف و نیات شان در ایران در سده چهارم هجری، تلاش می کردند به صاحبان قدرت و هیات های حاکمه نزدیک شوند و آن ها را به آیین اسماعیلی وارد کنند و از این طریق به رواج عقاید و اندیشه های مذهبی خود بین مردم بپردازند. آن ها به اصل «الناس علی دین ملوکهم» کاملا آگاه بودند و آن را بهترین وسیله اشاعه و ترویج عقاید مذهبی شان بین مردم می دانستند. در این مقاله میزان موفقیت آن ها در نیل به این هدف، بحث و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: قرمطیان، داعیان، المؤیدفی الدین شیرازی، ابویعقوب اسحق سجستانی و محمد نسفی
  • علیرضا روحی میرآبادی صفحه 83
    مسلمانان در طی هشت قرن حضورشان در اندلس میراث علمی بسیار گران سنگی را از خود بجای گذاشتند. یکی از مهم ترین موضوعاتی که مورد توجه ویژه آنان قرار گرفت، جغرافیا بود. در این مقاله جغرافی دانان اندلس و تالیفات آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. این آثار جغرافیایی را می توان به شیوه های مختلفی تقسیم بندی کرد. تعدادی از آن ها به شکل مسالک و ممالک تالیف شده اند مهم ترین اثر در این زمینه کتاب المسالک و الممالک بکری است که فقط بخش هایی از آن باقی مانده است. همچنین در اندلس به سفرنامه نویسی و تهیه نقشه های جغرافیایی نیز اهمیت ویژه ای مبذول شده است.
    در این مقاله سعی شده تا آثار جغرافیایی که در هر یک از زمینه های فوق تالیف شده به اختصار مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: جغرافی دانان اندلس، آثار و منابع جغرافیایی، سفرنامه ها، مسالک و ممالک
  • مارتین هیندز ترجمه: دکتر محمدعلی رنجبر صفحه 119
    شناخت چگونگی بنیان شهر کوفه و روند تحول ساختار جمعیتی آن، از تاسیس در سال هفده هجری قمری تا ایام حکومت امام علی(ع)، نقش بنیادی در تبیین و معرفی جناح های سیاسی در نیمه سده هفتم میلادی/قرن اول هجری دارد.
    این جناح ها در حوادث منجر به قتل خلیفه سوم، و موضع گیری های ایام حکومت امام علی(ع) نقش اساسی ایفا کردند. به گمان نویسنده، خاستگاه اجتماعی اعتقادی هسته مرکزی نیروهایی که قیام سال 35 هجری را رهبری کردند و سپس در طول حکومت امام علی(ع) در موضوع حکمیت و انشعاب نهروان از مواضع متفاوت رویاروی شدند، در روند مطالعه جامعه کوفه به دست می آید. بازشناسی اوضاع برآمدن و شکل گیری این جناح ها و تبیین موضع گیری های آن ها موضوع این مقاله است.
    کلیدواژگان: کوفه، شیعه، خوارج، قاریان، اشراف قبایل، شام، عراق
  • اونور یلدرم ترجمه: دکتر وهاب ولی صفحه 163
    در این مقاله، هدف نه نگارش «تاریخ موحدون»، بلکه توضیح فرایند ظهور یک رهبر دینی مورد نظر است که ابتدا با اندیشه اسلامی وبعد گرایش به مهدی گری، در برابر یک امپراتوری قرار گرفت وسرانجام نظریه اش تا بجایی گسترش یافت وپذیرفته شد که تشکیلاتی را که بنیاد نهاد به شکل یک امپراتوری نمود یافت. ابن تومرت خواه در آفریقای شمالی وخواه در تاریخ اسلام به عنوان شخصیتی انقلابی در جریان حوادث زمان قرار گرفت اما نه به گونه یک انسان استثنایی، بلکه با استفاده از شرایط زمان ونیز بحران اندیشه های اعتقادی، فعالیت خود را برای تبیین مرام و شعار خود که در راس آن بیشتر مسائل اخلاقی قرار داشت آغاز کرد و به انجام رساند. نهضت وی که برای ایجاد یک جامعه همسان و هماهنگ آغاز شده بود، بر اثر شرایط زمان، ماهیتی سیاسی به خود گرفت.
    کلیدواژگان: ابن تومرت، اسلام، موحد، آفریقای شمالی
  • میرهادی حسینی صفحه 193
    دلیل اهمیت تحقیق در تاریخ اسلام، برای پژوهشگران غربی، نیازی به ارائه مدرک و استدلال فراوان ندارد. امروزه روابط میان دو فرهنگ اسلام و غرب، آنقدر اهمیت پیدا کرده که در بسیاری از دانشگاه های امریکا و اروپا، محققین فراوانی به امر پژوهش در تاریخ اسلام می پردازند. قرن بیست و یکم، عصر پشت سر نهادن انفجار اطلاعات است. بر اساس این تئوری، از این پس داشتن اطلاعات وسیع، مزیتی را دربر نخواهد داشت، زیرا ظهور فن آوری سریع ارتباطات (از جمله اینترنت) موانع اصلی برای کسب اطلاعات را از بین برده است. قرن بیست و یکم، عصر استفاده بهینه از اطلاعات موجود است و نه کسب آن.
|
  • Negar Zeilabi Page 5
    The Khazars were a nation of Turkic origin and language who from the 7th to lOth centuries A.D., Ist to 4th A.H., had a strong and independent state in the northeast regions of the Black Sea and the northwest areas of the Caspian sea. In early Islamic sources, the cities of Atel, Balenjar, and Samandar have been mentioned as different capitals of the Khazarian state. In the 2 nd half of the 8th century, the ruling class and the majority of the Khazars embraced Judaism, driven by political motives. In the Ist century A.H., relations between the Muslims and the Khazars were marked by endless and inconclusive wars on both sides of the Caucasus Mountains. Following the conversion of the Khazars to Judaism and the establishment of relatively cordial relations With the Abbasi khalifahs in Baghdad, though the intensity of these conflicts subsides, they sporadically continued until the conquest of the Khazars by the Russians in the 4 Th century A. H. Muslim travelers and geographers have given accounts of large populations of Muslims living in the country of the Khazars. The endeavor of this paper has been to portray a clear picture of the history of the khazars with an emphasis on their relations with the Muslims, based on ancient Islamic texts, and the reconstruction of the existing scattered information on the final fate of the Khazars.
  • Mohammad Asgharinezhad Page 25
    An elite person in the 2nd century A. H. was Abdulmalik ibnöe A¨yan, the brother of the famous hadith relator, Zurarahtö ibnöe A¨yan.Although he has been highly praised by Imamö JÄfar as ö Sadigh and various other Sunni and Shi¨i scholars, ibnöe A¨yan has remained unknown to some religious biographers. Although the present article is not a biographical investigation, it tries to shed light on the dark corners of ibnöe A¨yan's life, and examine the reasons for his undermining by a number of Sunni genealogists. The article has also tried to give a relatively complete account of ibnöe A¨yan's genealogy.
  • Mohammad-Ali Chelongar Page 47
    Following two decades of religious, political, and military activity and invitation in Arab Africa and alö Maghrib, the Fatimis succeeded to establish their Khilafah in Ghairuwan in modern Tunisia in 297 A. H.One factor that contributed to the establishment of this Khilafah was the favorable commercial situation of Arab Africa and Arab Maghrib which enjoyed major transportation routes and trade centers. The special trade status of these regions practically provided ideal territories for the establishment of the Fatimi Khilafah.This article tries to examine the role that the trade routes and centers of Arab Africa and Maghrib had played in the establishment of the Fatimi Khilafah.
  • Yaghoob Azhand Page 67
    This article is based on the hypothesis that in order to realize thier intentions and goals in Iran, the Gharmatians tried to approach the centers of power and ruling classes in that country in the 4th century A. H. Through this strategy, they aimed at converting the top echelons of governments to the lsmaÕli faith and pave the way for the spread of their particular brand of religious ideas and beliefs among the people. They were well aware of the effectiveness of the principle of "the people practice the religion of their Kings" and viewed it as the best means of expanding and spreading their religious views among the people.In this article, the level of their success in achieving their goal has been discussed and examined.
  • Alireza Roohi Mirabadi Page 83
    During the eight centuries of their presence in Andalusia, the Muslims produced and left priceless scholarly works. Among such works, geography was one of the major subjects that Muslims extensively dealt with.In this article, Andalusian geographers and thier works will be examined. Such geographical works can be classified in different ways. Some are written in a method called masalik in Arabic. This method came into prominence by the Alö e Razi (Razi Family) in the 4th century A. H. The most important work written in this style is "Alö Masalikö a Wal ö Mamalik" by Alö Bakri of which only scattered parts have remained.In Muslim Andalusia, special attention was also paid to writing travel accounts and drafting geographical maps.This article tries to discuss in brief geographical works produced in each of the abovc mentioned categories.
  • Martin Hinds Page 119
    Understanding how Kufah was established, and how its population makeöup developed, since its founding in 17 A. H. until the beginning of Imam Ali's rule in 35 A. H. have a fundamental role in describing and explaining the Kufi political factions in early lst century A. H. (the middle of 7th century A. D.).These factions had a major role in the trend of events which led to the Killing of Uthman, the third Khalifah, and Which also gave rise to the various political positions during Ali's five ö year Khilafah.The author believes: by studying the social fabric of Kufah at the time, the socioö ideological background of the central core of the forces who led the 35 A. H. uprising against Uthman and who took confused positions over the issue of Arbitration (in the siffin Battle) and the Nahrawan Rebellion during the government of Ali ibnö e Abitalib will better come to light. Redefinition of the conditions which caused the rise and formation of such groups, and the explanation of their political positions are the objective of this article.
  • Onur Yildirim Page 163
    The aim of this article is not to Write a "history of a1ö Muwahhidun" but to explain the process of the rise of a religious leader who began with an lslamic doctrine and then proclaimed himseif alö Mahdi. He stood against an empire, and gradually gained momentum and power to the extent that his doctrine materialized into an organization which finally led to the establishment of an empire itself. Ibnöe tumart, both in the history of North africa and lslam,is reganded as a revolutionary figure. He was not an exceptional human being rather he managed to exploit the prevalent conditions of the time including the crisis of ideological belief to formulate his doctrine of moral reform. lbnö e tumart's movement which began calling for an equal and harmonious community later took a political nature, because of the fast changing conditions of the time, and succeeded to establish the Muslim Berber state with its capital at Tinmel in the end.
  • Mirhadi Hoseini Page 193