فهرست مطالب

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال دهم شماره 3 (پیاپی 57، بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/02/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رقیه برزگر *، محمدحسن کریمی، خلیلاللهسردارنیا، محمد مزیدی صفحات 10-31
    در دنیای امروز، تربیت سیاسی و مدنی بخشی از فرآیند توسعه ی سیاسی و مهم ترین سازوکار برای شهروندسازی به شمار می آید که در جهت برقراری حاکمیت و وحدت ملی، نقشی اساسی ایفا می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی چیستی تربیت سیاسی، اهداف و در نهایت یافتن سازوکار و روش تربیت سیاسی مناسب در ایران است. مقاله ی پیش رو، درصدد پاسخ به این دو پرسش اصلی است: 1. تربیت سیاسی چیست؟ و 2. اهداف، سازوکارها و بایسته های روشی تربیت سیاسی در ایران چگونه است؟ پارادایم پژوهش حاضر کیفی است. بدین جهت برای پاسخ به سوال اول در چارچوب رویکردی پدیدارشناسانه با بررسی دیدگاه های مختلف، مفهومی کلی از تربیت سیاسی ارائه گردیده و سپس در پاسخ به پرسش دوم، از روش تحلیل منطقی فرارونده یا تحلیل استعلایی (transcendental) استفاده شده است. یافته های پژوهش، بیانگر این است که تربیت سیاسی پروسه ای است که از طریق آن مشروعیت حاکمیت، قانون مداری، گفتمان، بهبود زندگی و شکوفایی انسان تحقق می یابد. این امر مستلزم ایجاد دموکراسی، بستر گفتمانی و حوزه ی عمومی است که با فراهم ساختن شرایط فردی (1. آشنایی با روش استدلال یا منطق؛ 2. آشنایی با سواد حقوقی یا قانون اساسی و حقوق شهروندی) و شرایط اجتماعی (1. آزادی بیان و عقیده؛ 2. مکانی برای تبادل نظر) در سایه ی تعلیم و تربیت، محقق می شود.
    کلیدواژگان: تربیت سیاسی، حوزه ی عمومی، دموکراسی، اهداف و بایسته های روشی تربیت سیاسی، ایران
  • حسین پوراحمدی *، پویا پیروزی صفحات 32-51
    اتخاذ راهبرد گفتمانی و ساختارگشایی در ساحت گفتمان اسلامی نوین، گزینه ی جایگزین اقدامات عجولانه ی انقلابی و تثبیت محافظه کارانه تلقی می شود؛ راهبردی که با برون رفت از انفعال و اهتمام به عمل گرایی نظری، درمورد رفع انحصار از ظرفیت های مکتوم اسلامی تامل کرده و مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی دینی را در تعامل مفهومی با تحولات بیرونی تعریف می کند. تولید مفاهیم و منظومه ی معنایی در گفتمان اسلامی نوین، متاثر از مقتضیات و وضعیت های زمانی و مکانی است. بنابراین تبیین اندیشه ی همگرایی با تقلیل ستیزه گری و پذیرش کثرت گرایی، به مباحثه ی گفتمان اسلامی نوین با پادگفتمان های درونی و فراگفتمان های بیرونی تاکید می کند. همگرایی به سان مباحثه ی بینامتنی گفتمان اسلامی نوین با سایر گفتمان ها در جغرافیای مشترک انسانی، به باهم بودگی زیست مسلمانی با امنیت انسانی پایدار و تزلزل ذهنیت استعلایی و سرانجام تامل بر نتیجه گرایی می انجامد و مقوم هنجارهای سبک حیات دینی است. انتظام بخشی مفاهیم توام با پذیرش تعارضات با تولید منظومه های معنایی درون گفتمان اسلامی نوین صورت می پذیرد.
    کلیدواژگان: گفتمان اسلامی نوین، همگرایی، کثرت گرایی
  • محمدرضا تاجیک *، پریسا شکورزاده صفحات 52-73
    ارنستو لاکلائو، نظریه پرداز پسامارکیست، تلاش می کند با رویکردی پساساختارگرایانه و با بسط نظریه ی گفتمان، مسائل و معضلات مارکسیسم را مورد بازبینی قرار دهد. سوژه سیاسی یکی از مسائلی است که سنت مارکسیستی از ابتدا با آن مواجه بوده و با توجه به تغییرات سیاسی و اجتماعی امروزی این مسئله پیچیده تر نیز شده است. لاکلائو برای تعریف و بازیافتن سوژه سیاسی از نظریه ی گفتمان بهره می برد و سوژه را در گفتمان شناسایی می کند؛ چیزی که آن را «مواضع سوژه» می خواند. با ایجاد آنتاگونیسم میان گفتمان ها و ازجادررفتگی گفتمان، سوژه دچار بحران هویت شده و ناچار به هویت یابی دوباره است؛ امری که «سوژه به مثابه مکان تصمیم» معرفی می شود. نظریه ی «پوپولیسم» لاکلائو در گام آخر ناظر بر شکل گیری سوژه ی جمعی و راستین سیاسی است که مهم ترین نظریه لاکلائو قلمداد می شود. براساس یافته های این تحقیق، نظریه ی لاکلائو درباره ی سوژه به مثابه مکان تصمیم، فلسفی ترین بخش نظریه ی اوست که او را در گفتگو با فیلسوفان مهم تاریخ قرار می دهد و امکان سخن گفتن از سوژه را از نو می آفریند.
    کلیدواژگان: لاکلائو، سوژه، پوپولیسم، گفتمان، مواضع سوژه، تصمیم
  • منصور رحمانی *، علی شمس آبادی صفحات 74-93
    سقوط نظام دیکتاتوری در عراق، به قدرت های منطقه ای همچون ایران و ترکیه این فرصت را داد تا بتوانند با استفاده از فضای نسبتا باز رسانه ای که به وجودآمده بود، افکار عمومی این کشور را به سوی خود جلب کنند. در همین راستا، دیپلماسی رسانه ای به ابزاری پرکاربرد برای جمهوری اسلامی ایران و حزب عدالت و توسعه ی ترکیه تبدیل شد تا بتوانند با تکیه بر آن، فرآیندهای سیاسی همسایه ی مشترک را به سود خود جهت دهند. مقاله ی حاضر، پژوهشی مبتنی بر روش توصیفی-تحلیلی است. سوال اصلی پژوهش بدین شرح است: «مزیت های دیپلماسی رسانه ای ایران و ترکیه در عراق نسبت به هم کدام اند»؟ به منظور رسیدن به پاسخ این سوال، محتوای منابع رسانه ای، اندیشکده ای و کتابخانه ای مرتبط با بحث را توصیف و سپس شیوه های اعمال دیپلماسی رسانه ای ایران و ترکیه در عراق را از سال 2003 تا 2018 مطالعه و مقایسه کرده ایم. در پایان این پژوهش، ضمن روشن کردن نقاط شباهت و تفاوت دیپلماسی رسانه ای دو دولت در عراق، به این جمع بندی رسیده ایم که دیپلماسی رسانه ای ایران در عراق، در خبرپراکنی (Broadcasting) دست برتر را دارد، حال آن که دیپلماسی رسانه ای ترکیه، در برنامه های سرگرم کننده (Entertainment) موفق تر بوده است.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای، ایران، ترکیه
  • یونس فروزان *، عبدالرضا عالیشاهی صفحات 94-113
    کشور عراق را باید یکی از کانون های مهم بحران، ناآرامی های سیاسی و تشتت های ایدئولوژیکی در عصر کنونی قلمداد کرد. از دوران زعامت حزب بعث و توتالیتاریانیسم صدام حسین تا اشغال این کشور از سوی آمریکا در سال 2003 میلادی و در نهایت چالش های امنیتی-سیاسی داعش در این کشور، هیچ گاه عراق در عرصه ی تکامل و توسعه ی نظام سیاسی روندی موفقیت آمیز را طی نکرده است. پس از اضمحلال نسبی داعش در عراق، مسئله ای که به نظر بسیار مهم می رسد، مباحث بازسازی، تکوین، یکپارچگی و توسعه ی سیاسی در این کشور است. در این مقاله، نویسندگان با بهره گیری از نظریه ی بی ثباتی سیاسی دیوید ایستون و نیز روش جامعه شناسی تاریخی (روش تحقیق) درصدد پاسخ بدین سوال اند که بی ثباتی سیاسی فراگیر جامعه ی عراق در بازه ی زمانی سال های 2003 (سقوط صدام حسین) تا 2018 (زوال نسبی داعش در عراق) را چگونه می توان تحلیل کرد؟ یافته های مقاله حاکی از این مسئله است که نظام سیاسی عراق را می توان در خلال این مدت، به یک چرخه ی سیاسی تشبیه کرد. این چرخه به ترتیب شامل تغییرات در مقامات سیاسی، وقوع تغییرات گسترده در قواعد رژیم و در نهایت تغییر در جامعه ی سیاسی است؛ بنابراین، تغییرات وسیع و گسترده در این چرخه، زمینه های بی ثباتی سیاسی را در عراق به وجود آورد.
    کلیدواژگان: عراق، نظام سیاسی، دیوید ایستون، بی ثباتی، صدام حسین، داعش
  • طیبه محمدی کیا * صفحات 114-135
    حضور جهادگرایان معاصر در عرصه سیاست جهانی به مثابه کنش گرانی که در راستای تاثیرگذاری بر عرصه ی جهانی می کوشند، در شمار مباحث چالش برانگیزی است که زمینه ی مطالعاتی جدیدی را پیش روی پژوهشگران می گشاید و نیز پرسش های بسیاری را فراروی ایشان قرار می دهد. پرداختن به نحوه ی تعامل آنها با جهان بین الملل، از جمله موضوعات درخور تامل است. پرسش این مقاله، مطالعه ی نحوه ی تعامل گروه های جهادی با نظم بین الملل است و مقاله بر اساس فرضیه ی تعامل بر مبنای غیریت سازی رادیکال به مثابه رویکرد این گروه ها با نظم بین الملل معاصر نگاشته شده است. مقاله می کوشد موضوع را از طریق تشریح مفهوم غیریت سازی در ادبیات متاخر روابط بین الملل و نیز توضیح نحوه ی انجام فرآیند غیریت سازی نزد جهادیست های معاصر ضمن بهره گیری از تحلیل گفتمان مورد ارزیابی قرار دهد. مطالعه ی این مهم ذیل عناوینی همچون غیریت سازی، هویت و غیریت سازی در عرصه بین الملل، جهان اسلام به منزله هویت غایب عرصه ی سیاست بین الملل،  فرآیند غیریت سازی در گفتمان سلفیسم جهادی و  نحوه ی تعامل گروه های جهادی و نظم بین الملل موجود به انجام رسیده است.
    کلیدواژگان: غیریت سازی، نظم بین الملل، گروه های جهادی
  • حمیرا مشیرزاده *، بهرام عین الهی معصوم صفحات 136-155
    یکی از برجسته ترین متفکران واقع گرایی نوکلاسیک، رندال شوئلر است که از طریق نقد ساختارگرایی موجود در نوواقع گرایی، درصدد احیای این مکتب بوده است. والتس، والت و مرشایمر، سه تن از برجسته ترین واقع گرایان معاصر، از مهمترین متفکران مورد آماج نقد او بوده اند. در پاسخ به این سوال که دیدگاه های شوئلر چه ارزش افزوده ای برای واقع گرایی دارد، مدعای اصلی این مقاله آن است که وی به دنبال آن است که پاسخی برای ناهم خوانی بسیاری از دعاوی واقع گرایی با واقعیت تاریخی و تجربی بین المللی و چرایی ناهماهنگی های موجود در دعاوی خود واقع گرایان بیابد و راهی برای رفع این مشکلات ارائه دهد. شوئلر در این چارچوب بر آن است که مناظره ی درون واقع گرایی در مورد اولویت قدرت در برابر امنیت و نیز امنیت جویی حداقلی در برابر قدرت طلبی حداکثری دولت ها (مناظره میان واقع گرایان تهاجمی و تدافعی) را حل کند، چرایی فقدان رفتار موازنه بخش و عدم شکل گیری موازنه ی قدرت/تهدید را در طول تاریخ توضیح دهد و عدم توجه کافی به تغییر نظام بین الملل در واقع گرایی را جبران و اتهام اهمیت ندادن واقع گرایی به نهادهای بین المللی را رد کند. آثار او با جذب عوامل داخلی در تحلیل، علاوه بر تبیین سیاست خارجی، ظهور دولت های تجدیدنظرطلب و شرایط پویایی، تغییر و تنوع در نظام بین الملل را در چارچوبی نظری حول محور مفهوم منافع و برآیند آن در سطح نظام یعنی موازنه ی منافع تبیین می کند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تلاش نظری شوئلر در تعدیل و احیای واقع گرایی است و برای دست یابی به این هدف با اتکا به روش تحلیل متن، به مهم ترین آثاری که شوئلر تاکنون منتشر کرده، ارجاع شده و چهره ی کم وبیش متفاوتی را که او از واقع گرایی ارائه داده، نشان داده و مشخص خواهد کرد که هر چند او توانسته بسیاری از تناقضات درونی واقع گرایی را پاسخ دهد، اما کار خود او نیز مشکلاتی به همراه دارد که می تواند به معنای افزودن به اختلافات درونی این رویکرد باشد.
    کلیدواژگان: رندال شوئلر، واقع گرایی نوکلاسیک، موازنه ی منافع، سیاست خارجی
|
  • Barzegar Roghayeh *, Karimi Mohammadhasan, Sardarnia Khalil, allah, Mazidi Mohammad Pages 10-31
    In today’s world, political and civic education is a part of the process of political development and the most important mechanism for citizenship, which plays a key role in establishing national sovereignty and unity. The purpose of this study is to investigate the essence of political education, goals, and ultimately to find the mechanism and method of appropriate political education in Iran. The following paper seeks to answer these two main questions: 1. What is Political Education? 2. What are the goals, mechanisms and requirements for the method of political education in Iran? The paradigm of this research is qualitative. So in order to answer the first question in the framework of a phenomenological approach, by reviewing different perspectives, a general concept of political education is presented and then, in response to the second question, the method of analytic logic or transcendental analysis has been used. Findings of the research indicate that political education is a process by which the legitimacy of sovereignty, lawmaking, discourse, the improvement of life and human flourishing will be done. This requires the creation of democracy, the discourse and the public sphere, by providing individual conditions )1. familiarity with the method of reasoning or logic; 2. familiarity with legal literacy or constitution and citizenship rights) and social conditions )1. freedom of expression and belief; 2. A place to exchange views) in the shadow of education.
    Keywords: Political Education, Public Sphere, Democracy, Objectives, Requirements inthe Method of Political Education, Iran
  • Hossein Pourahmadi *, Pouya Pirouzi Pages 32-51
    Strategy and structure-solving discourse in the realm of modern Islamic discourse is an alternative for revolutionary and conservative consolidation. It is an approach that removes the monopoly of the Islamic hidden capacities by moving towards pragmatic strategies and defines the religious epistemology and ontology by the conceptual interaction with external developments. Production of concepts and meaning system in modern Islamic discourse is influenced by the requirements and the situations of time and place. So, explanation of the idea of convergence in modern discourse is based on reason and it is considered historical. The idea of convergence by reducing militancy and embrace pluralism in modern Islamic discourse in discussion with pod discourse internal and external Meta-discourse are emphasized. Convergence as a modern Islamic discourse inter textual discussion with other discourses in common human geography Biological Muslim community with sustainable security and transcendental reflection with instability mentality leads to a result- oriented model and is constitutive of the religious life style.
    Keywords: Modern Islamic discourse, convergence, pluralism
  • Mohammadreza Tajik*, Parisa Shakourzadeh Pages 52-73
    Ernesto Laclau, the Post-Marxist theorist strives to re-examine problems of Marxism by implementing a Poststructuralist approach and developing discourse theory. Political subject is one of the issues which classic Marxism has always faced with and considering the social and political changes today it has become further complicated. Laclau uses discourse theory for defining and reviving political subject and identifies subject in discourse as “Subject Positions”. With antagonism among discourses and their dislocation the subject goes through an identity crisis and has no choice but to re-identify, and by doing so, the subject is reintroduced as “subject as the distance from undecidability to decision”. In the last step, Laclau’s Populism theory indicates formation of collective and truly political subject which is considered his most important theory. According to the results of this study, Laclau’s theory about subject as the distance from undecidability to decision is the most philosophical part of his theory which engages him in a dialogue with the prominent philosophers of the history and recreates the possibility of talking about subject.
    Keywords: Decision, Discourse, Laclau, Populism, Subject, Subject Position
  • Mansour Rahmani *, Ali Shamsabadi Pages 74-93
    Falling out of Saddam Hussain’s dictatorship, gave the opportunity for freedom of speech and media and subsequently the chance to Iran and Turkey to attract Iraqis public opinion. In such context, Media Diplomacy turned into a widely used tool for both Islamic Republic of Iran and AK Party to induce the mutual neighbor country’s political trends in the way that they desired. The Main Question in this article is: What are advantages of Iran and Turkey Media Diplomacy in Iraq in comparison to each other? For finding the answer, we have described the Media and think-tank contents and other related library sources, and after that analyzed the methods of Iran and Turkey Media Diplomacy in Iraq from 2003 to 2018 and eventually compared the two states’ methods. Regarding to methodology, this article is mainly based on Descriptive-Explanative method. At the last part of the article, we illustrated similarities and differences in Iran and Turkey Media Diplomacy towards Iraq and concluded Iran has the upper hand in Broadcasting, while Turkey is more successful in Entertainment Programs.
    Keywords: Soft Power, Public Diplomacy, Media Diplomacy, Iran, Turkey
  • Younes Forouzan *, Abdolreza Alishahi Pages 94-113
    Iraq should be considered as one of the major centers of the crisis, political unrest and ideological confusion in the current era. From the Ba’ath impeachment period and Saddam Hussein’s totalitarianism until the occupation of this country by the United States in 2003 and eventually, ISIS’s security-political challenges in this country, Iraq have never been successful in Development and the development of the political system. After ISIL’s relative disintegration in Iraq, the issue that seems to be very important is the issue of reconstruction, development, integration and political development in this country. In this article, the authors seek to answer this question by using the David Easton’s Political Instability theory and the method of historical sociology )research method) try to answer this question how can analyzed the pervasive political instability in Iraq Between 2003 )the fall of Saddam Hussein) until 2018 (ISIS relative deterioration in Iraq)? The findings of the article shows that the Iraqi political system during this time can be likened to a political cycle. This cycle includes broad changes in the political community, the occurrence of widespread changes in the regime )rules), and ultimately, major changes in the authorities )the government). Therefore, widespread changes in this cycle caused the political instability in Iraq.
    Keywords: Iraq, Political System, David Easton, Instability, Saddam Hussein, ISIS
  • Tayebeh Mohammadikia * Pages 114-135
    Nowadays the Jihadi Salafism is, for the first time in the history of international relations, an influential movement playing a notable role against the dominant order. Therefore one can confirm the presence of contemporary Jihadists within the international sphere as a threatening factor that must necessarily be well understood and studied in its various dimensions. In this research direction, we have to explain, through studying in what way they are playing a role in the international arena, how this radical and fundamentalist movements have become able to create a chain of conflicts and disorders. This question can be answered when we gained an understanding of the effective mechanisms in shaping the identity of this groups in the international arena. In this regard this paper explains that by what means “otherness making process” is the approach by which we can clarify the identity of these groups within the framework of contemporary international order. Specifically the paper describes the concept of otherness making in the later literature of international relations as a theoretical framework and a postmodern methodology by which one can analyze how contemporary jihadism works and gain power and identity. Then, on the basis of this, the paper examines how jihadist groups are seeking legitimacy for its acts against international order. Hopefully it helps the paper to provide us with a fresh insight into the logic of their presence on the international arena. Paper is divided in the following Sections: otherness making, Identity and Otherness, Islamic world as an absent identity in the International politics, Meaning of Otherness in the discourse of Salafism and jihadist, and the Interaction between Jihadist Groups and International Order based on otherness making.
    Keywords: Others making, International Order, Jihadi Groups
  • Homeira Moshirzadeh *, Bahram Einollahi Pages 136-155
    Randall Schweller is a leading neoclassical realist who has paved the way for the revival of realism through criticizing the structuralist approach of neo-realism. Waltz, Walt, and Mearsheimer have been the major targets of his attacks. This article argues that his main added value to realism is to find a way to respond to internal divisions among realists and weak historical support for many of neo-realist propositions. Within this framework he enters into internal debates among realists about status quo versus revisionist states; explains non-formation of balancing behavior and balance of power in the course of history; pays attention to change in international system ignored by many realists; and rejects the objections against realists for not accounting for international institutions. By including domestic factors in his analysis, his work accounts for the emergence of revisionist states, dynamics of international system, and the significance (or insignificance) of international institutions within a theory of states’ interest and the resulting balance of interests in the international system. This theory can clarify the historical conditions in which realists’ claims can prove to be true. In order to give an account of Schweller’s theoretical endeavors to modify and revive realism, this article analyses his major works and shows that although he could account for inconsistences within realism, his own work with its own problems can add to internal divisions within realist camp.
    Keywords: Randal Schweller, neoclassical realism, balance of interests, foreign policy, International Relations