فهرست مطالب

مجله فلسفه و کلام اسلامی
سال پنجاه و یکم شماره 2 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نفیسه اهل سرمدی *، مهدی امامی جمعه صفحات 157-175
    مسئله اصلی نوشتار حاضر تبیین نقش تاویل در اندیشه کلامی فیض کاشانی است. بدین ترتیب که نگارنده در تلاش است که مبتنی بر آثار این متکلم شیعی، به استخراج دیدگاه او در چگونگی ارتباط کلام و تاویل بپردازد. این متکلم عارف، تاویل پژوهی را رهیافتی در جهت فهم دین می داند؛ به طوری که غفلت از آن متکلم را در مسیر انجام رسالت های کلامی خویش به مخاطره می اندازد. می توان گفت سهمی که تاویل در فهم و تبیین و نیز تنظیم عقاید دینی دارد، به عنوان دو کارکرد اساسی تاویل در کلام پژوهی فیض است. در نظر او متکلم با غفلت از بحث تاویل، همچون کسی است که دین را در تاریکی می شناسد. تمثیل او به داستان مولوی در باب فیل و خانه تاریک، در فهم این مسئله نقش کلیدی دارد. سومین کارکرد تاویل از رهگذر مباحث انسان شناسی تشریح می شود. انسان به عنوان فاعل تاویل و تنها موجودی که تاویل گر است، خود نیز از ساختاری تشکیکی برخوردار است. نقش تاویل نفس در غایت علم کلام از ثمرات پیوندی است که بین کلام و تاویل برقرار می شود. سیر تاویل نفس آدمی سیری زیبایی شناسیک و هنرمندانه است.
    کلیدواژگان: انسان، تاویل، تشکیک، زیبایی شناسی، علم کلام
  • سیدعلی حسینی صفحات 177-196
    ارسطو کوشیده است با قیاسی غیرمستقیم ثابت کند که متحرک بذاته وجود ندارد. بدین منظور، وی ابتدا جسمی را فرض می کند که اولا و بالذات، متحرک است. سپس متذکر می شود که جسم متحرک اجزایی دارد و در گام بعد، نتیجه می گیرد که اگر جزئی از این متحرک بذاته ساکن شود، کل آن ساکن می شود. پس از ارسطو، مناقشه هایی بر سر این استدلال درگرفت؛ به طوری که بسیاری از اندیشه ورزان اشکالاتی به آن وارد کردند و عده ای نیز از آن دفاع کردند. ابن سینا و ابن رشد نیز که از زمره شارحان آثار ارسطو بودند، در صدد برآمدند تا اشکالات استدلال یادشده را به حداقل برسانند. در این پژوهش دیدگاه های این دو فیلسوف درباره استدلال ارسطو واکاوی می شود و بر مبنای نظام ارسطویی و همچنین معیارهای عقلی، قوت و ضعف هر یک آزموده می شود. از رهگذر این بررسی دانسته می شود که این دو فیلسوف درعین حال که در پی آن اند که دیدگاه مخالف این استدلال را بررسند و پاسخی درخور به آن بدهند، نظراتشان تفاوت هایی با هم دارد. به طور خلاصه باید گفت ابن سینا ابتدا سعی می کند این استدلال را بازسازی کند؛ اما پس از اینکه اشکالات واردشده بر آن را نقل می کند، ضعف هایش را می پذیرد و بر پذیرش بی قیدوشرط آن پافشاری نمی کند. از طرف دیگر، ابن رشد نه تنها مفهوم متحرک بذاته را رد نمی کند، بلکه با تطبیق آن بر متحرک اول، نظریه ای جدید را مطرح می کند.
    کلیدواژگان: ارسطو، ابن سینا، ابنرشد، کوچکترین جزء طبیعی، متحرک بذاته
  • سید محمد علی دیباجی صفحات 197-222
    آن چه اغلب در متون تاریخ فلسفه درباره رویکرد غزالی به فلسفه یافت می شود، به جنبه های انتقادی و انکاری غزالی مربوط است؛ بدین صورت که او را نقطه عزیمت عقلگرایی اشاعره و مخالف فلسفه و به ویژه فارابی و ابن سینا معرفی می کند. اما آیا این مطلب موضع حقیقی غزالی را بازگو می کند؟ پاسخی که در این مقاله ارائه شده، شیفتگی غزالی نسبت به حکمت مشرقی ابن سینا و دنباله روی آن را مورد بحث قرار داده و تاثیرپذیری در روش و نگرش غزالی از ابن سینا را به نحو پدیدارشناسانه نشان می دهد؛ بدین معنا که هرچند ادبیات انتقادی غزالی که برآمده از موضع سیاسی اوست، انگیخته هایی را در مخالفت جریان فلسفی به دنبال داشته، اما در موضع فردی، او پیرو حکمت مشرقی است و جریان سازی آن را تقویت کرده است.
    کلیدواژگان: غزالی، ابن سینا، حکمت مشرقی، حکمت سینوی
  • فاطمه زارع ، علی ارشد ریاحی *، محمد مهدی مشکاتی صفحات 223-244
    وحدت شخصی وجود یکی از مهم ترین باورهای عرفانی است که چالش های فراوانی را در عرصه تفکر فلسفی موجب شده و مورد نقض و ابرام هایی از سوی فلاسفه قرار گرفته است. آقاعلی مدرس طهرانی و ابوالحسن جلوه از جمله فلاسفه ای هستند که هردو، وحدت شخصی عرفا را نقد و دلایلی بر رد آن اقامه کرده اند. آقاعلی مدرس به دلیل نگاه تشکیکی به وجود و با همین مبنا، نظریه وحدت شخصی وجود را به چالش کشیده است؛ در حالی که اختلاف مبنایی بین حکیم و فیلسوف اغماض ناپذیر است. مرحوم جلوه نیز به همین دلیل و با خلط بعضی از اصطلاحات فلسفی و عرفانی، به نقد نظریه عرفاء پرداخته است. در حقیقت هیچ یک از دو فیلسوف نتوانسته اند خود را در جایگاه یک عارف قرار دهند و به تقریر این نظریه بپردازند. در این مقاله پس از تحلیل و مقایسه آرای این دو دانشمند، این نتیجه به دست آمده است که آقاعلی مدرس چون معنای خاصی از اصالت وجود را پذیرفته و آن معنا این است که تنها وجود است که تحقق بالذات دارد، اما ماهیت هم به تبع وجود در خارج تحققی بالتبع دارد، و جلوه از آنجایی که اصالت ماهوی بوده است، وحدت شخصی وجود را رد کرده اند. همچنین معلوم شده است که تفاوت روش شناسی این دو فیلسوف، در نوع استخراج مطالب و طرح منابع مختلف است؛ به این معنا که نوعی کثرت منابع و ارجاعات متعدد به عرفا و فلاسفه، در رسائل جلوه به چشم می خورد؛ در حالی که آقاعلی مدرس با نگرشی صدرایی به دسته بندی و جمع مطالب پرداخته و مباحث در آثار ایشان از نظم منطقی خاصی برخوردار است.
    کلیدواژگان: آقاعلی مدرس طهرانی، ابوالحسن جلوه، تشکیک خاصی وجود، وحدت شخصی وجود
  • روح الله فدایی، رضا اکبری* صفحات 245-260
    ابن سینا در کنار مباحث نظری درباره تجربه، در علوم طبیعی از جمله پزشکی، زیست شناسی و هواشناسی نیز به صورت عملی تجربه را به کار برده است. او در مباحث نظری، احکامی را ناظر به شرایط حصول، مولفه ها و کارکرد معرفت تجربی بیان کرده است که از جمله آنها می توان به لزوم مشاهده حسی همراه با تکرار، یقینی بودن و کلیت مشروط معرفت تجربی و استفاده برهانی از معرفت تجربی اشاره کرد. اما بی توجهی نسبت به کار بست عملی تجربه توسط ابن سینا، ما را از رسیدن به تصویر دقیق تجربه نزد او محروم خواهد ساخت. خطا پذیری معرفت تجربی و تاکید فراوان بر مشاهده نظام مند، دو حکمی هستند که ابن سینا در مباحث کاربردی خود به آنها پرداخته و در مباحث نظری او کمتر مورد توجه بوده است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، خطا پذیری معرفت تجربی، روش تجربی، کاربست عملی تجربه، مشاهده نظام مند
  • اسدالله فلاحی صفحات 261-278
    در منطق موجهات جدید، رابطه جهت و سور را با فرمول هایی نشان می دهند که به افتخار ژان بوریدان و خانم روت بارکن مارکوس دو منطق دان از سده چهاردهم و بیستم میلادی فرمول های بوریدان و بارکن نامیده شده اند. ضیاء موحد، لطف الله نبوی و مهدی عظیمی پیشینه این فرمول ها را به ابن سینا می رسانند. در این مقاله نشان می دهیم که ابن سینا فقط تمایز «جهت سور» و «جهت حمل» را بیان کرده است و اشاره های او در دو کتاب شفا و اشارات نشان دهنده باور او به فرمول های بارکن و بوریدان نیست. حتی پیروان ابن سینا از بهمنیار تا فخر رازی نیز از سخنان وی فرمول های یادشده را استنباط نکرده اند. نخستین کسی که به صراحت به این فرمول ها اشاره کرده، افضل الدین خونجی است. در این مقاله نشان خواهیم داد که خونجی این فرمول ها را برای قضایای خارجیه وامی زند و در بیان او برای قضایای حقیقیه نیز ابهامی وجود دارد که به آثار شارحان و پیروان او نیز راه یافته است.
    کلیدواژگان: ابن سینا، اصل بارکن، اصل بوریدان، خونجی، منطق موجها
  • نادیا مفتونی* صفحات 279-295
    بوعلی و سهروردی زیبایی را براساس کمال مفهوم سازی کرده اند. زیبایی حقیقی در آثار این دو فیلسوف از یک سو بر واجب الوجود، و از دیگرسو بر افعال و اخلاق و ملکات ارادی انسانی که منجر به سعادت نهایی شود، اطلاق می گردد. ابن سینا اصطلاح عشق ارادی را به میان آورده و مولفه ادراک را در آن اخذ کرده است. از آنجا که ادراک شامل انواع حسی، خیالی، وهمی، ظنی و عقلی است، عشق ارادی و زیبایی نیز دارای همین مراتب است. شیخ الرئیس شریف ترین مرتبه عشق ارادی را که متوقف بر ادراک عقلی است، عشق عقلی یا اختیاری یا نطقی می خواند و مراتب پایین تر عشق را عشق حیوانی می نامد. شیخ اشراق عمدتا پیرو مفهوم سازی های بوعلی سینا است. سهروردی به زبان داستان و رمز به مفاهیم زیبایی و عشق توجه کرده است. او نمادهای سلطان عشق و سلیمان عشق را برای تصویرسازی عشق عقلی به کار برده است. از نگاه هر دو فیلسوف، عشق طریق وصول به زیبایی است و تنها راه نیل به زیبایی حقیقی، عشق نطقی است.
    کلیدواژگان: زیبایی حقیقی، کمال، عشق عقلی، عشق ارادی، ادراک، سعادت
  • نرگس نظرنژاد * صفحات 297-319
    اعتمادگروی یکی از نظریه های توجیه برون گرو است که به اعتقاد برخی از معرفت شناسان، می توان برای اجتناب از شکاکیت بدان توسل جست. پلنتینگا برآن است که اعتمادگروی تنها در صورتی می تواند مانع شکاکیت گردد که با طبیعت گروی مابعدالطبیعی، مادیگری و تبیین مبتنی بر تکامل، ترکیب نشود؛ زیرا به اعتقاد وی حاصل چنین ترکیبی این خواهد بود که همه تولیدات قوای ادراکی، از جمله خود طبیعت گروی، در معرض شکاکیتی افراطی قرار گیرد و طبیعت گرو عقلا ناگزیر گردد پیش فرض اعتمادپذیر بودن قوای ادراکی را رها کند. پلنتینگا اعتمادپذیری قوای ادراکی را به ترکیب آن با فراطبیعت گروی مابعدالطبیعی منوط می کند و معتقد است که تنها پیروان ادیان ابراهیمی می توانند در سایه اعتقاد به خدایی که ما را بر صورت خویش آفریده است، مدعی اعتمادپذیری قوای ادراکی خود باشند. پژوهش حاضر، ضمن وصول به این نتیجه که پلنتینگا به خوبی توانسته است ناکاستی های طبیعت گروی و مادی گروی را در توجیه جلوه های متنوع حیات به تصویر کشد، این نقد را نیز بر پلنتینگا وارد می داند که وی مرتکب نوعی دور دکارتی شده است.
    کلیدواژگان: اعتمادگروي، پلنتينگا، تکامل گروي، دور دکارتي، شکاکيت، طبيعت گروي، مادي گروي
|
  • Nafiseh Ahl, Sarmadi *, mehdi emami jomee Pages 157-175
    The main issue pursued in the present study is to clarify the role of hermeneutics in the theology of Fayz Kashani. In this regard, we have attempted to extract his views on the relationship between hermeneutics and theology. For him, hermeneutics is a way to understand the religion, and ignoring it jeopardizes a theologian’s theological missions. The role hermeneutics plays in clarification, regulation, and interpretation of religious beliefs has a major position in Fayz’s theological works. In his views, a theologian ignoring hermeneutics is like a man who is seeking religion in darkness. His reference to Rumi’s story of elephant in the dark room illustrates this issue. The other implication of hermeneutics in his views is elaborated through anthropological issues.
    Keywords: Fayz Kashani, Hermeneutics, Religion, Theology, Aesthetics
  • Seyyed Ali Hosseini * Pages 177-196
    Aristotle tried to reject the self-mover by indirect argument, so he postulated a physical entity that has a prime and self-movement. Then he reminded that there are parts in every moving body and imagined that if a part in the self-mover body stops, consequently, the whole will stop. The argument was criticized and some Aristotle’s commentators, including Avicenna and Averroes, tried to defend it by reconstructing it through correcting its mistakes and removing its deficiencies. Avicenna initially tried to reconstruct the idea, but after criticizing it, he didn’t insist on its unconditional acceptance. On the other hand, Averroes not only didn’t reject the notion of self-movement, but through applying it to the first-mover, offered a new theory.
    Keywords: Aristotle, Avicenna, Averroes, Self-movement
  • Seyed Mohammad Ali Dibaji Pages 197-222
    In the history of philosophy, what is found about Ghazali’s views on philosophy is often his critical ones, so that his views are introduced as a departure point of the Ash'arites rationalism and are regarded as opposing to philosophy, especially, opposing to Avicenna and Farabi’s philosophical views. but, does this show the real position of Ghazali? The answer proposed in this article shows Ghazali’s fascination to Avicenna’s Eastern Hekmat and his following Avicenna’s footsteps. Also, Ghzali’s influence from Avicenna in his methodology and attitude is shown in a phenomenological way; that means, although critical literature of Ghazali, which is due to his political position, made some of his philosophical views, but individually, he is the follower of eastern Hekmat.
    Keywords: Ghazali, Avicenna, Eastern, Farabi, Hekmat
  • Fateme Zare , Ali Arshad Ryahi *, Mohammad mahdi meshkati Pages 223-244
    Personal unity of existence is one of the most important mystical beliefs that has brought about numerous challenges in the field of philosophical thought and has been both criticized and defended by the philosophers. Aqa Ali Modarres Tehrani and Abu al-Hassan Jelveh are among the philosophers who have criticized the mystical doctrine of personal unity of existence and refuted. Aqa Ali Modarres, due to his graded notion of existence and based on this principle, has challenged the theory of personal unity of existence while the fundamental difference between the theosopher and philosopher is undeniable. Jelveh has critiqued the theory of mystics for the same reason and using a mixture of some philosophical and mystical terms. In fact, none of the philosophers has succeeded to put himself in the shoes of a mystic and explain this theory. In the current essay, after analysis and comparison of these two philosophers’ ideas, the authors conclude that these thinkers have denied the doctrine of personal unity of existence because Aqa Ali Modarres has accepted a special notion of the primacy of existence, and Jelveh has been a proponent of essentialism. Moreover, it has become clear that the difference of the methodology of these two philosophers lies in the way that they have extracted the themes and discussed the sources, in the sense that there is a type of diversity of sources and references to mystics and philosophers in the treatises of Jelveh while Aqa Ali Modarres has systematized the themes based on a Sadraean point of view, and for this reason, his works are of a particular order.
    Keywords: Personal Unity of Existence, Special Gradation of Existence, Aqa Ali Modarres Tehrani, Abu al-Hassan Jelveh
  • roohollah fadaei, Reza Akbari * Pages 245-260
    Avicenna, beside his theoretical discussions about experimentation, practically applied his experimental method to natural sciences studies such as medicine, biology, and meteorology. His theoretical discussions subsume propositions concerning the conditions under which experimental knowledge is attained, the components of this knowledge and its functions. Some of these propositions are as follows: necessity of recurrent observations for acquiring experimental knowledge, certainty plus conditional universality of such knowledge, and its role as demonstrative premises. Investigating the application of his theory in natural sciences propound two new features which were not elaborated in the theoretical
    discussions
    fallibility of experimental knowledge and necessity of systematic observation. This research, using the analytic method and referring to both philosophical and scientific works of Avicenna, clarifies that a comprehensive definition of experimentation is dependent on considering extracted points from practical application of experimental knowledge, beside its theoretical components
    Keywords: Avicenna, Fallibility of Experimental Knowledge, Experimental Method, Practical Application of Experimentation, Systematic Observation
  • Love vis-à-vis Beauty for Avicenna and Suhrawardi / Evaluating the Attribution of Buridan and Barcan Formulas to Ibn Sina in Sinavi Logic
    Asadollah Fallahi Pages 261-278
    In modern modal logic, the relations between modality and quantification are shown by Buridan and Barcan formulas. Zia Movahed, Lotfollah Nabavi and Mahdi Azimi have shown Ibn Sina’s anticipation of the formulas. In this paper, I show that Ibn Sina anticipated just in de re and de dicto modalities and his points in Shifa and Isharat do not verify the attribution of the formulas to him. Even his followers, beginning from Bahmanyar to Fakhr Al-Din Razi, have not deducted the formulas from his writings. The first who stipulated the formulas was Afdal Al-Din Khunaji, who, as we shall show, denied them for the actualist reading of the quantifiers, and in his discussion of the formulas for the possibilist reading, there were some ambiguities, which are present in his commentators and his followers. Then came shams Al-Din Samarqandi and Qutb Al-Din Razi, who opposed Khunaji; so, we cannot attribute the belief in the formulas to Ibn Sina, nor his followers.
    Keywords: Avicenna, Barcan Formula, Buridan Formula, Khunaji, Modal Logic
  • Nadia MAFTOUNI* Pages 279-295
    Scrutinizing philosophers' scripts centered upon love vis-à-vis beauty, I'm trying to sketch out a concrete as well as discrete conception. In working out the concept of beauty as being specified by perfection, Suhrawardi sounds to follow Avicenna. Applied to the Necessary Being, they both contend, true beauty is actually true of volitional actions, dispositions, and acquisitions serving to achieve final happiness. Avicenna compellingly speaks of a certain love as volitional love marked by perception include the following: sensible, imaginal, illusory, presumptive, and intellectual, due to which volitional love as well as beauty include sensible, imaginal, illusory, presumptive, and intellectual. The acme of volitional love, to Avicenna, is intellectual love including intellectual perception, below of which love goes by the name of animal love. Exemplifying intellectual love by the king of love as well as the Suleyman of love, Suhrawardi tends to follow the Avicennian conceptions, along which pictorially represents love and beauty in his esoteric treatises. As both argue, the way to beauty proves to be love thereby the way to true beauty is downright intellectual love.
    Keywords: True Beauty, Perfection, Intellectual Love, Volitional Love, Perception, Happiness
  • Narges Nazarnejad * Pages 297-319
    Reliabilism is one the externalist theories of justification which, according to some epistemologists, can be used to avoid skepticism. Alvin Plantinga believes that reliabilism can prevent skepticism only if it is not combined with metaphysical naturalism, materialism, and evolution-based explanation because, according to him, the output of such a combination would be that the reliability of all productions of cognitive faculties, including naturalism itself, will be subject to extreme skepticism, and the naturalist is forced to abandon the presumption of the reliability of cognitive faculties. Plantinga conditions reliability of cognitive faculties to its combination with supernatural metaphysics and believes that only those who follow the Abrahamic religions can claim the reliability of their cognitive faculties in the virtue of believing in God who has created human beings in His image. The present research, while accepting his ability to depict inefficiencies of naturalism and materialism in justifying the various manifestations of life, criticizes him of committing a kind of Cartesian circle.
    Keywords: Reliabilism, Naturalism, Evolution, Materialism, Skepticism, Cartesian Circle, Alvin Plantinga