فهرست مطالب
مجله فلسفه و کلام اسلامی
سال چهل و نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/06/14
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحات 1-18در آثار صدرالمتالهین و میرداماد حیثیات با ملاک جزء موضوع بودن یا خارج از موضوع بودن حصر عقلی در دو معنا می یابند، که اصطلاح حیثیت تقییدیه برای حیثیتی که جزء موضوع است (اعم از جزء حقیقی در مرکب حقیقی یا جزء اعتباری در مرکب اعتباری) و اصطلاح حیثیت تعلیلی برای حیثیتی که خارج از موضوع است، وضع گردید. جدای سخن از ملاک تقسیم که خود به صورت واضح معنای حیثیت تقییدیه را روشن می کند، استعمال «حیثیت تقییدیه» در معنای جزء موضوع، در آثار میرداماد و صدرالمتالهین کاشف از آن است که این اصطلاح در دوره های بعدی دستخوش تحریف گشته و مساوی با «واسطه در عروض» دانسته شده، و در هیچ جا به این که اصطلاح حیثیت تقییدی بر معنای جدید وضع شده، اشاره نشده بلکه وانمود می شود که حکمای پیشین نیز حیثیت تقییدیه را در این معنا به کار می برده اند. حتی با فرض این که گفته شود، فیلسوف را با لفظ کاری نیست، به طور کلی واسطه در عروض را نمی توان حیثیتی از موضوع دانست.کلیدواژگان: حیثیت تقییدیه، حیثیت تعلیلیه، واسطه در عروض
-
صفحات 19-34لیکاف با نقد دیدگاه ارسطویی درباره استعاره، نظریه شناختی استعاره را پایه گذاری کرد. با فرض پذیرش نظریه شناختی استعاره، مفاهیم انتزاعی مطرح در فلسفه اسلامی نیز به واسطه استعاره های مفهومی قابل فهم می شوند. این استعاره ها اغلب به صورت ناخودآگاه از سوی فلاسفه مورد استفاده قرار گرفته اند. وجود به عنوان یکی از مهمترین پایه های فلسفه ملاصدرا به واسطه استعاره های متعددی مفهوم سازی می شود. استعاره «وجود نور است»، تجربه متعارف ما از پدیده محسوس نور را در قالب مجموعه ای از توصیفات وارد متافیزیک صدرایی کرده و جهت مفهوم سازی وجود به کار می گیرد. استعاره مذکور در متافیزیک و معرفت شناسی صدرایی نقش به سزایی دارد. تشکیک وجود مبتنی بر این استعاره قابل فهم می شود. همچنین بر اساس این استعاره، وجود متصف به ویژگی «ظاهر بذاته و مظهر لغیره» می شود.کلیدواژگان: لیکاف، استعاره، وجود، نور، ملاصدرا
-
صفحات 35-53ابن سینا در کتاب اشارات و تنبی هات برای بیان توحید واجب الوجود استدلالی در تعین واجب الوجود اقامه می کند. توضیح این استدلال او از وجوه مختلف مورد اختلاف شارحان واقع شده است. اختلاف اول این که وی در این جا یک استدلال در تعین واجب الوجود اقامه کرده است یا دو استدلال. اختلاف دوم این که محور استدلال ابن سینا، برای نفی تعینی که از جانب ذات نیست، یک واجب است یا دو واجب؟ و سرانجام این اختلاف که منظور از عبارت «و باقی الاقسام محال» چیست؟ در این مقاله به بیان و بررسی اقوال مختلف در موارد مذکور پرداخته ایم و وجه صحیح در هر مورد را بیان کرده ایم.کلیدواژگان: ابن سینا، اشارت و تنبیهات، واجب الوجود متعین، شارحان، لزوم و عروض
-
صفحات 55-73باور ظنی و غیریقینی در فلسفه اسلامی در حکم جهل است و ادله اعتبار «اطمینان» در علم اصول نیز تنها ارزش عملی آن را اثبات می کند. پرسش این است که آیا ادراکات غیریقینی ارزش معرفتی ندارند. در این مقاله با بازسازی نظریه اعتباریات و تقسیم «وجودهای ذهنی» به «وجود ذهنی حقیقی» و «وجود ذهنی اعتباری» نشان می دهیم که برخی از «معانی اعتباری» می توانند از واقعیت حکایت کنند. درصورتی ادراک اعتباری واقعیت را بازنمایی می کند که به ادراکی ذاتی تکیه داشته باشد و میان محکی واقعی و محکی ادعایی «علقه ای نفس الامری» وجود داشته باشد. در غیر این صورت این اعتبار دلبخواهی خواهد بود. این علقه منشا واقع نمایی معانی اعتباری و منشا صدق جزئی در شناخت ظنی است. بر خلاف ادراکات حقیقی، نمی توان این ملاک را به صورت مستقیم «احراز» نمود و در شناخت های ظنی «معیار» ارزیابی ادراکات غیرحقیقی مبتنی بر «ملاک» واقع نمایی آن ها نیست.کلیدواژگان: واقع نمایی، ارزش معرفتی، شناخت ظنی، ادراکات اعتباری، اطمینان
-
صفحات 75-96شکاکیت نسبت به جهان خارج رویکردی است که حصول معرفت را نسبت به گزاره هایی که در مورد جهان خارج هستند ناممکن می داند. برخی از انحاء این رویکرد مبتنی بر استدلالی است که بر اساس فرضیه شکاکانه صورت بندی شده است. از جمله روش هایی که بر اساس آن با چنین شکاکیتی مقابله شده است، استدلالی است که پاتنم بر مبنای قبول رویکرد برون گرایی معنایی طرح کرده است. در مقاله حاضر به تقریر دیویس از این استدلال پرداخته و به روش تحلیل منطقی آن را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. در انتها نشان داده شده است که قبول رویکرد برون گرایی معنایی دیدگاه شکاکیت نسبت به جهان خارج را که مبتنی بر دسته ای خاص از فرضیات شکاکانه هستند رد می کند. بر مبنای موارد دیگر فرضیات شکاکانه نیز نمی توان امکان حصول معرفت را نسبت به تمامی گزاره هایی که در مورد جهان خارج هستند، منتفی دانست.کلیدواژگان: شکاکیت نسبت به جهان خارج، برون گرایی معنایی، پاتنم، دیویس، فرضیه ی شکاکانه
-
صفحات 97-114این تحقیق با بررسی مسئله کلی مشکک و خواستگاه طرح آن در تفکر مشائیان مسلمان، به تبیین تفاوت نگاه خواجه نصیر با ابن سینا می پردازد و مشخص می نماید که این تفاوت نگاه متاثر از اشکالات سهروردی و پذیرش تشکیک در ماهیت از سوی وی بوده است. این مقاله تبیین می کند که خواجه نصیر چون از سویی اشکالات سهروردی را بر دیدگاه ابن سینا وارد می داند و از سویی در دستگاه فکری مشائیان نمی تواند تشکیک در ماهیت را قبول کند، کلی مشکک را عرض لازم عام افرادش محسوب کرده است. مقاله حاضر نشان داده است که اولا این مفهوم را وی از بحث نسبت جنس با فصل و بحث نسبت عرض با مقولات نه گانه عرضی تحت آن، وام گرفته است؛ و ثانیا پذیرش چنین امری به لحاظ معرفت شناختی موجب عدم انطباق ذهن و عین در تفکر مشائیان می شود، و به لحاظ کلامی نیز بستر لازم را برای طرح شبهه ابن کمونه فراهم می کند.کلیدواژگان: کلی، مشکک، خواجه نصیر، مشاییان، ابن سینا
-
صفحات 115-137نظر به تقارب اندیشه دو گروه سلفیان و اخباریان، از یک سو، و تمایز مبنایی آنان، از سوی دیگر، مقایسه آرای آن ها مورد پرسش قرار گرفت که سوال محوری جستار کنونی است. لذا، تلاش بر آن است تا جایگاه خرد در فهم مسائل دینی از نگاه آنان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.در این بررسی معلوم شد که سلفیان تنها بر ظواهر احادیث نبوی و سیره عالمان سلف تکیه دارند و اخباریان ظواهر روایات معصومان (ع) را اصل می دانند. به علاوه، هر دو گروه تعقل و اجتهاد را در فهم مسائل دینی قبول ندارند. در نقد آرای آنان می توان گفت: اولا علی رغم توصیه های فراوان نصوص دینی به تعقل و اهمیت آن، عقلانیت نزد آنان نادیده انگاشته شده است؛ ثانیا با توجه به آیات محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و... و موضوع سندیت و دلالت احادیث و نیاز به پاسخگویی به مسائل مستحدثه، ضرورت توجه به اجتهاد امری بدیهی است.کلیدواژگان: سلفیان، اخباریان، عقل گرایی، نص گرایی، اصول فقه، اجتهاد
-
صفحات 139-158نفس در دیدگاه صدرالمتالهین دارای «حدوث جسمانی و بقاء روحانی» بوده و از این رو، دارای دو حیثیت «جسمانیت و تعلق به بدن» و «تجرد ذاتی» است. مسئله اصلی پژوهش جاری، شناخت کیفیت و گونه کثرت نفوس انسانی، بر اساس دیدگاه صدرالمتالهین و در سه مرحله تکون نفس است. نفس قبل از حدوث و تعلق به بدن، عقل مجرد است. از این رو، کثرت نفوس انسانی قبل از تعلق به بدن، کثرت «نوعی عقلی» است. پس از حدوث، تمام نفوس از حیث ابدان جسمانی، در ذیل «نوع طبیعی» انسان مندرج بوده و دارای تکثری عددی و حسی می باشند. اما پس از کسب ملکات مختلف و بر اساس اتحاد ملکات نفسانی با جوهر نفس، هر نفس از حیث ذات، دارای جوهری متفاوت از جواهر نفوس دیگر شده و نفوس دارای کثرت «نوعی مثالی» و منحصر به فرد می گردند. تعداد کمی از نفوس انسانی نیز که به استکمال کامل رسیده و مبدل به عقل بالفعل گردیده اند، همانند مبدا خود، دارای کثرت «نوعی عقلی» می گردند.کلیدواژگان: نفس، حرکت جوهری، کثرت عددی، کثرت عقلی، حدوث نفس
-
Pages 1-18In Mulla Sadra's and Mir Damad's works, modes- with the criterion of being part of subject or out of subject- are restricted in two meanings: mode of delimitation and mode of causation, mode of delimitation for the mode which is part of subject (both real part in real composite and imaginary part in imaginary composite) and mode of causation for the mode which is out of subject. Regardless of criterion of division that clears mode of delimitation meaning obviously, mode of delimitation usage in part of subject meaning in Mulla Sadra's and Mir Damad's works, shows this term has been distorted in later periods and supposed equivalent of "mediator of occurrence". Never and nowhere has been mentioned the usage of new meaning for mode of delimitation but it is pretended that the previous philosophers applied mode of delimitation in this new meaning. Even though it is said that a philosopher does not deal with terms, generally mediator of occurrence cannot be considered as a mode of the subject.Keywords: Mode of Delimitation, Mode of Causation, Mediator of Occurrence
-
Pages 19-34Lakoff criticized Aristotelian view of metaphor and founded cognitive theory of metaphor. Assuming the acceptance of this theory, abstract concepts in Islamic philosophy are understood by conceptual metaphors. The conceptual metaphors are often unconsciously used by the philosophers.
The existence as one of important bases of Mulla Sadras philosophy is conceptualized by several conceptual metaphors. Existence Is Light metaphor imports our conventional experiences of sensible light in format of systematic descriptions to Mulla Sadras metaphysics and applies it to the conceptualization of the existence. The mentioned metaphor plays remarkable role in Sadrian metaphysics and epistemology. The gradation of the existence is understood by this metaphor; the existence, like light, can be intense or weak. According to this metaphor, the existence, like light, is self-manifesting and makes others apparent.Keywords: Lakoff, metaphor, Existence, Light, Mulla Sadra -
Pages 35-53Ibn Sina, in his Al-Isharat, presents an argument for the Divine Unity based on His Uniqueness. This argument has been the subject of different interpretations by the commentators of Al-Isharat. The first interpretation is whether Ibn Sina presented one argument or two for Divine Uniqueness. The second is whether his argument against the uniqueness outside Gods essence is one or two. There are also interpretations on what Ibn Sina meant by wa baqy al-aqsaam muhaal ( Other options are impossible). In this paper we will investigate all the three interpretations and propose the correct one in each case.Keywords: Divine Uniqueness, Divine Unity, Ibn Sina, Al, Isharat va al Tanbihat
-
Pages 55-73In Islamic philosophy non-certain beliefs are not knowledge but Ignorance, and arguments for the validity of "confidence" in the Science of Usul al-Fiqh only prove its pragmatic value; The question is whether or not non-certain opinions have epistemic values? In this article, we reconstruct the theory of conventional perceptions and divide the "mental existence" to "inherent mental existence" and "conventional mental existence", and then we explain some conventional ideas can represent the facts. Conventional perception represents reality, if it relies on the inherent perception; otherwise, this convention is arbitrary. This link is the source of representation in conventional perceptions and the source of partial truth in non-certain knowledge; but we cannot determine directly this source, and in non-certain knowledge the criterion of evaluation does not rely on the criterion of representation.Keywords: Representation of Reality, Epistemic Value, Non, Certain Knowledge, Conventional Perceptions
-
Pages 75-96Skepticism about the external world is a philosophical view that claims we cant know anything about the external world. Some kinds of philosophical skepticism use skeptical hypothesis to prove that we cannot know anything about the external world. This view has its roots in the fact that we dont know skeptical hypothesis is wrong. Putnam hold that accepting the semantical externalism refutes this kind of skepticism about the external world. Davies has an important interpretation of Putnams argument against the external world skepticism. In this paper, we have logically analyzed and evaluated Davies semantical externalism argument against skepticism concerning the external world. The conclusion is that Daviess argument refutes an important kind of skeptical hypothesis. By using the other kinds of skeptical hypothesis, however, the skeptics cant conclude that it is impossible to know anything about the external world.Keywords: Skepticism about the External World, Semantical Externalism, Putnam, Davies, Skeptical Hypothesis
-
Pages 97-114In this paper, through exploring the problem of equivocal types and its historical roots in Islamic Peripatetic school, we will explain the differences between Khajeh Nasirs approach to equivocal types and Avicennas one; and show that such differences result from Sohrevardis criticisms and his belief in the priority of essence.
On the one hand, Khajeh Nasir embraces Sohrevardis criticism of Avicenna, and on the other, he never could accommodate modulation and gradation of essence in the framework of Peripatetic school. Thus, he considers the equivocal types as required common accidental of their tokens. In this paper, it has been shown that, firstly, Khajeh Nasir borrows this idea from the matter of the relation of genus and differentia and of accident and Aristotles accidental categories. Secondly, to embrace such idea epistemologically results in inconformity between subject and object form Peripatetic point of view. Furthermore, from theological point of view, it paves the way to Ibn Kamoonehs doubt.Keywords: Khajeh Nasir, Univocal Types, Peripatetic School, Avicenna -
Pages 115-137The present paper studies the status of reason in the religious issues from the viewpoints of the Salafis and Akhbaris sects. The study indicates that the Salafis rely only on the appearances of the traditions (hadiths) of the Prophet and the life style (seerah) of predecessor scholars, and similarly the Akhbaris consider the appearances of the narrations of Imams the only authentic resources for religious reference. They deny the validity of reasoning and Ijtihad in their opinion.It can be said in criticism of their opinions: despite the plenty of advices from the exact religious texts on reasoning and its significance, rationality is completely ignored by them.Keywords: Salafis, Akhbaris, Rationalism, Textualism, The Principles of Fighh, Ijtihad
-
Pages 139-158The soul in transcendent theosophy has both corporeal creation and spiritual permanence; hence, it has two aspects of corporeality and belongingness to the body and inherent immateriality. The main purpose of this study is to recognize the multiplicity of the human soul in three stages of its coming-to-be
Human Souls were immaterial intellects before they came to be attached to the body. Hence, the multiplicity of human souls can be regarded as the multiplicity of the species of the intellects. After the corporeal creation of humans, all of them became the species of the natural category in terms of the body, and they are also multiple. But after the acquisition of permanent spiritual states and on the basis of these states alliance with the essence of the soul, every soul has a different essence from other essences in terms of their nature. Hence, every soul has a unique and "imaginal class". A small number of human souls that have reached perfection and became immaterial intellects based on their origin and target alliance will acquire the perfection of the species of the intellects category.Keywords: Soul, Multiplicity of the Intellects, Substantial Motion, Temporality of the Soul