فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث - پیاپی 20 (بهار و تابستان 1396)

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 20 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی ایزدی صفحات 7-24
    یکی از مباحث مهم علم مصطلح الحدیث، مبحث طرق تحمل حدیث است. برخی ادعا می کنند که اهتمام اهل سنت به این موضوع بیش از محدثان امامیه بوده است، زیرا در اسانید روایات موجود در جوامع حدیثی امامیه برخلاف ایشان، اثر چشمگیری از الفاظ دال بر طرق تحمل دیده نمی شود و این امر را از نشانه های ضعف سند تلقی می نمایند. در این پژوهش سعی شده پس از سنجش میزان اعتبار چنین ادعایی، علل این اهتمام کمینه کاوش شود و از اعتبار اسانید فاقد طرق تحمل در میان متقدمان امامیه دفاع گردد.
    کلیدواژگان: تحمل حدیث، حدیث معنعن، عنعنه، اجازه، محدثان امامیه، محدثان اهل سنت
  • سید محمد جواد صداقت کشفی، عباس همامی صفحات 25-48
    مهدویت نگاری ، یکی از رویکردهای مهم نویسندگان در طول قرون اولیه هجری تا کنون است . شیخ صدوق و شیخ طوسی که هردو از صاحبان کتب اربعه هستند نیز ، آثاری مستقل با موضوع مهدویت از خود به جای گذاشته اند . مقایسه رویکرد این دو دانشمند دینی در کتابهای جامع «کمال الدین و تمام النعمه» و «الغیبه»نشان می دهد که مباحث مورد توجه ایشان درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اشتراک بسیار دارد و رویکرد مهدویت نگاری هردو را می توان نقلی – عقلی ، استدلالی دانست هرچند ایشان از نظر تدوین مطالب دو طریق کاملا متفاوت را برگزیده اند.
    کلیدواژگان: مهدویت نگاری، کمال الدین و تمام النعمه، الغیبه، شیخ صدوق، شیخ طوسی
  • لطیفه سلامت باویل صفحات 49-68
    روایت یکی از مفاهیم رایج در نقد ادبی و روایت شناسی یکی از شاخه های اصلی ساختارگرایی است. در این پژوهش از دیدگاه یکی از بزرگ ترین روایت شناسان ساختارگرا، ژرار ژنت، به بررسی سه سطح روایی (داستان، روایت و روایتگری) داستان یونس پیامبر در قرآن کریم پرداخته می شود و مولفه هایی که این سطح روایی را در تعامل باهم دیگر نگه می دارند یعنی زمان، وجه و لحن تحلیل می گردد و عناصری مانند نظم، تداوم و بسامد مورد بررسی قرار می گیرد. داستان یونس پیامبر به عنوان نمونه ای از قصص قرآنی و به منزله یک متن ادبی دارای عناصر روایی است که استفاده از این عناصر برای پیشبرد اهداف متعالی قرآن که همانا تربیت و هدایت است، صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: ساختار گرایی، روایت شناسی، عناصر روایی، قصص قرآن
  • محمد کاظم رحمان ستایش، حسین ارست صفحات 69-86
    در یک روایت تفسیری ابوحمزه ثمالی، نسخ آیه صلح، با آیه سی وپنج سوره محمد(ص) آمده که نسخ دراینجا،به معنی تخصیص(تخصیص حکم عام صلح با ردصلح نامعقول) است. در روایت دیگر، نسخ آیه سیزدهم سوره زمر، با آیه دوم از سوره فتح بیان شده است که هر آیه برموضوع خاصی دلالت می کند- آیه اول، تاکید بر عبادت خالصانه پیامبر(ص)دارد وآیه دوم سوره فتح، ذنب متوهم در دید مشرکان وغفران متوجه همین ذنب خیالی را اراده کرده_ که از دایره نسخ ( خواه نسخ به معنی هر گونه تغییردر نزد سلف،یادر اصطلاح متاخرین) خارج و روایت غیر قابل پذیرش است.
    کلیدواژگان: نسخ، تخصیص، روایات تفسیری، ابو حمزه ثمالی، ذنب
  • علیرضا صالحی صفحات 87-110
    قرآن کریم ، آخرین کتاب آسمانی و معجزه خاتم پیامبران الهی است. جلوه های اعجاز قرآن هم در ظاهر و هم در بطن و محتوای آیات این کتاب شریف نمود یافته است. در بعد اعجاز کلامی قرآن کریم، اگرچه آثار ارزنده ای به نگارش درآمده ، اما بیشتر توجه و تمرکز پژوهشگران بر روی اعجازهای بلاغی آیات الهی بوده و کمتر به شگفتی های قرآن در زمینه گستره و تنوع اوزان عروضی و موسیقیایی پرداخته اند.یکی ازدلایل این امرشاید،ادعای مشرکان زمان پیامبر(ص)مبنی برشعربودن کلام وحی وشاعربودن آن حضرت است.این ادعا باعث گردیده که بسیاری از محققان قرآنی وازجمله جاحظ ،درجایگاه تحلیل نظام زبانی قرآن ،دربرابرهرگونه مصداقی ازبیان شاعرانه نظیروزن وموسیقی کلامی،قدعلم کرده وباارایه استدلالاتی آن را انکارنمایند.این درحالی است که وزن کلامی شکلهای گوناگون داشته وهرسخنی که وزن داشته باشد،شعرتلقی نمی شود.دراین مقاله بابیان ویژگی های وزن ونظم قرآن کریم ،تعریفی درباره نظام زبانی کتاب وحی ارایه گردیده است.
    کلیدواژگان: قرآن، وزن آیات، اعجاز، جاحظ، نظام زیانب
  • سید کمال کشیک نویس رضوی، عباس احمدوند، محمد رحیم بیرقی صفحات 111-126
    در این مقاله با بررسی تاریخی، به روش مطالعه تطبیقی خرد متوازن[1]،روش بهره گیری مفسران مسلمان از تفسیر قرآن به قرآن، که منبعث از جریان منطقی وحی، روشنگری درونی قرآن، قطعیت و صحت متن و تقدم متن بر دانش یا موضع مفسر بوده و تفسیرگری در آن فرآیند فهمی جامع از متن دانسته شده، به بررسی تحول این رویکرد تفسیری در سده چهاردهم هجری پرداخته و روشن خواهد کرد که چگونه این رویکرد تفسیری و مفسران طرفدار آن، چون علامه سید محمدحسین طباطبایی در «المیزان فی تفسیرالقرآن» و الشیخ محمد الامین الشنقیطی در «اضواء البیان فی إیضاح القرآن بالقرآن»، متن گرا بوده و ضرورت های فکری اجتماعی عصر، آنان را به این رویکرد متوجه ساخته است.
    کلیدواژگان: تفسیر متن گرایانه، تفسیر قرآن به قرآن، تفسیردرسده چهاردهم، علامه طباطبائی، الشیخ الشنقیطی
|
  • Doctor Mehdi Izadi Pages 7-24
    One of the important discussions of the science of Mostalah al-Hadith is the ways of tahammol-e hadith. It has been claimed that the Sunni hadith scholars have put more effort into this issue than the Twelvers hadith scholars since there is no significant record of tahammol-e hadith terminology in the hadith resources of the Twelvers hadith scholars, and this has been regarded as one of signs of the weakness of the Twelvers’ hadith documents. In this study, following an evaluation of the validity of such claims, an attempt has been made to find out the causes of this minimum disposition and defend the credibility of the documents which lack ways of tahammol-e hadith among the earlier Twelvers hadith scholars.
    Keywords: tahammol-e hadith, hadith-e moanan (hadith transmitted by using the Arabic word an), ananah (transmission of hadith from several people through an ascending order), ejazeh (permission given to the trusted followers by the master to narrate hadith), Twe
  • Seyyed Mohammad-Javad Sedaqat Kashfi, Doctor Abbas Hemami Pages 25-48
    Writing about Mahdism has been one of the important approaches of authors since the early Hijri centuries until now. Sheikh Saduq and Sheikh Toosi, both of whom are among the authors of the Four Books, have left behind some independent works on Mahdism. Comparing the approaches of these two religious scholars in the comprehensive books of Kamal al-Din wa Tamam al-Nima and al-Gheiba shows that their deliberations on Hazrat-e Mahdi (aj.) have a lot in common, and their approach towards writing about Mahdism can be considered narrative-rational and argumentative, though they have adopted two completely different ways of authorship.
    Keywords: writing about Mahdism, Kamal al-Din wa Tamam al-Nima, al-Gheiba, Sheikh Saduq, Sheikh Toosi
  • Doctor Latifeh Salamat Baveil Pages 49-68
    The narrative of one of the common concepts in literary criticism and narrationology is one of the main branches of structuralism. In this study, from the perspective of one of the greatest structural narrationologists, Gerard Genet, the three narrative levels (story, narration, and narrative) of the story of the Prophet Yunus in the Holy Quran, the elements, i.e. time, mood and tone, that make these narrative levels interact with each other and such factor as order, continuity and frequency are examined. The story of the Prophet Yunus as an example of the Quranic stories and as a literary text includes some narrative elements which have been used to promote the transcendental goals of the Quran, i.e. training and guiding.
    Keywords: structuralism, narrationology, narration elements, Quranic stories
  • Doctor Mohammad Kazem Rahman Setayesh, Hossein Arast Pages 69-86
    In regard to the abrogation of the peace verse by the 35th verse of Surah Muhammad (p.b.u.h.), an interpretational narration from Abu al-Hamza Thumali says that abrogation here denotes takhsis (specification of the general peace judgement by denying unreasonable peace). Abrogation of the 13th verse of Surah al-Zumar by the 2nd verse of Surah 48 has been pointed out in another narration. It is said that these two verses refer to two different subjects: the first one is focused on the Prophet’s (p.b.u.h.) sincere worship and the second one denotes the delusive sin from the standpoint of pagans and the remission of this imaginary sin, which is beyond the concept of abrogation (whether abrogation denotes any kind of alteration by the predecessors or what the successors mean by abrogation) and is unacceptable.
    Keywords: naskh (abrogation) takhsis (specification), interpretational narrations, Abu Hamza al-Thumali, sin
  • Doctor Ali-Reza Salehi Pages 87-110
    The Quran is the last scripture and the miracle of the seal of Divine prophets. The miraculous nature of the Quran is manifested in the exterior and the interior of this holy book and the contents of its verses. Although some invaluable books have authored on the verbal inimitability of the holy Quran, most scholars and researchers have been focused on the eloquential inimitability of Divine verses, and they have been less concerned with the marvels of the Quran in the field of prosodic meters and rhythm. Perhaps, one of the reasons for this issue is that the pagans of the time of the Prophet (p.b.u.h.) claimed that the word of revelation was poetry and the Prophet (p.b.u.h.) was a poet. This claim has made many Quranic scholars, including Jahiz, stand up against any kind of poetic figure such as meter and rhythm and deny them through reasoning in analyzing the linguistic system of the Quran. This is while verbal meter has various forms and every rhythmic language cannot necessarily be considered a poem. Explaining some specifications of rhythm and rhyme in the Quran, this paper offers a description of the linguistic system of the revealed book.
    Keywords: the Quran, rhythm of the Quranic verses, inimitability, Jahiz, linguistic system
  • Seyyed Kamal Keshiknevis Razavi, Doctor Abbas Ahmadvand, Mohammad Rahim Beyraqi Pages 111-126
    Using historical survey based on the symmetrical micro-comparison method, this article deals with how Muslim interpreters employed the Quran-through-Quran interpretation, which was derived from the logical flow of the revelation, the inner enlightenment of the Quran, the certainty and authenticity of the text and the priority of the text over the interpreter's knowledge or position and in which interpretation is considered a process of comprehensive understanding of the text, and examines the evolution of this interpretation approach in the 14th century (AH). The findings of the study reveal how this interpretation approach and its adherents, such as Allameh Seyyed Mohammad Hossein Tabatabae’i in al-Mizsan fi Tafsir al-Qaran and al-Sheikh Muhammad al-Amin al-Shinqiti in Adhwa al-Bayan fi Idhah al-Quran bil-Quran, were text-oriented and the socio-scholastic requirements of the era led them towards this approach.
    Keywords: text-based interpretation, Quran-through-Quran interpretation in the 14th century, Allameh Tabatabai, al-Sheikh al-Shinqiti