فهرست مطالب
پژوهشنامه متون ادبی دوره عراقی
سال دوم شماره 4 (بهار و تابستان 1397)
- تاریخ انتشار: 1397/11/24
- تعداد عناوین: 9
-
صفحه 1زبان از آواهایی نخستین و بنیادین ساخته شده است که هیچ یک، به تنهایی و گسسته از آواهای دیگر، کارکردی زبان شناختی نمی توانند داشت و آوایی اند مانند هر آوایی دیگر که در گیتی، یا در جهان پیرامون خویشتن، می توانیم شنید یا آوایی است برساخته که نمونه ای، در این جهان، نمی تواند داشت. از همین روی، نخستین و بنیادی ترین یکان (=واحد) زبان را واژه می توانیم دانست، نه آواهایی که آنرا پایه می ریزند و پدید می آورند. واژه نیز آمیزه ای است از دو یا چند آوای زبانی که با هم درمی آمیزند و درهم می تنند و پیکره ای آوایی را هستی می بخشند که نخستین و نهادی ترین یکان راستین و بنیادین زبان همان است.کلیدواژگان: زبان پارسی، واژه، واژه واره، آوا، زبان شناختی
-
صفحه 9تجسم بخشی به عناصر نامرئی و ماوراء طبیعی چون فرشته، ابلیس، جن، دنیا، خضر و نور، که یکی از کنشهای متداول در حکایات و تعلیمات صوفیانه است، اغلب به این منظور انجام میشود که از یک سو مریدان را از امکان برقراری ارتباط با عوالم روحانی و ملکوتی مطمئن سازند و از سوی دیگر، ذهن و ضمیر آنان را از هدفهای محدود زمینی به هدفهای نامحدود آسمانی معطوف کنند و انگیزههای نیرومندی برای سیر و سلوک در طریقت در پیش روی آنها قرار دهند و در سویه سوم نیز سختیهای سپری کردن مراتب سلوک، از تحمل ریاضتها و ترک تعلقات و تن دادن به تعلیمات، با خرسندی خاطر و اشتیاق به فرجام نهایی خود که فنای از خودی و بقای در حق است به حقیقت نزدیکتر شود.کلیدواژگان: تمثیل، تمثل، تصوف، حکایت، کرامت، عناصر نامرئی
-
صفحه 27سخنان حکمت آمیز و پندهای اخلاقی ایرانیان که از متون پهلوی به منابع عربی ترجمه شده، تاثیر شگرفی بر دو ادب عربی و فارسی گذاشته است. در واقع، همین پندنامه ها، نخست، لباس عربی به تن کرده و سپس به فارسی ترجمه شده و به نوبه خود در ادب فارسی تاثیر گذاشته و این باور نادرست را به وجود آورده اندکه فرهنگ و ادب پارسی یکسره وامدار فرهنگ عربی است. در این پژوهش یکی از پندنامه های ایرانی را که ابن مسکویه از متون پهلوی نقل کرده است با ادب فارسی و عربی مقایسه کرده ایم. این پژوهش نشان می دهد که ایرانیان قبل از اسلام پایبند به اصول اخلاقی بوده آنها را به عنوان دستور العملی برای زندگی فردی و اجتماعی به کار می برده اند. در نهضت ترجمه این سخنان حکیمانه به منابع عربی انتقال یافت. آثار و نشانه های این پندها را به شکل روشن و واضح در فرهنگ عربی و فارسی می توان دید.کلیدواژگان: اخلاق ایرانیان باستان، حکمت های ایرانی، ابن مسکویه، الحکمه الخالده
-
صفحه 49مقاله حاضر رمان کلیدر را از منظر گفتمانی تحلیل می کند. ورود ایده های غربی به ایران در کنار سایر ویژگی های جامعه ایران، به برخوردها و نگرش های متفاوتی انجامیده که در منابع متعدد به آن پرداخته شده است. از جمله این منابع متون ادبی هستند. هر متن ادبی در زمینه ای اجتماعی خلق می شود و تاثیر وضعیت اجتماعی را در آن می توان پی گرفت. رمان کلیدر حاوی ویژگی هایی است که به نوعی وضعیت تاریخی و گفتمان های زمانه خویش را بازنمایی می کند. برای نشان دادن چنین ویژگی هایی از روش تحلیل گفتمان انتقادی به مثابه روش و نظریه پژوهش استفاده شده است. از جمله نتایج این مطالعه این است که کلیدر وضعیت اجتماعی و اقتصادی زمانه روایت شده را به خوبی بازنمایی کرده است. همچنین فضای سیاسی آن دوره و کشمکش های موجود در بین گفتمان های متخاصم را نشان داده است؛ سرنوشت حزب توده را روایت کرده؛ و طبقه های اجتماعی دهه بیست و شرایط معیشت و کشمکش آنها با یکدیگر بازنمایی نموده است.کلیدواژگان: تحلیل گفتمان انتقادی، حزب توده، تاریخ معاصر، طبقات اجتماعی، کلیدر
-
صفحه 65در روانشناسی نوین ، «رنگ» ، یکی از معیارهای سنجش شخصیت است. رنگها، برخوردار از انرژی ارتعاشی و اصوات مرئیاند و در زندگی نقش مهمی میگذارند و به انتقال و خوانش جریان ذهنی کمک میکنند، چرا که گرایش ذهن به رنگهای مختلف، از مطلوبترین رنگ تا منفورترین آن، با توجه به فراگیری و گستردگی آنها در زندگی، فرهنگ و نگرش مردم، نشان دهنده بازتابهای مختلف روانی انسانها و نیز شعرا است. در این مقاله، بر اساس نظریه روانشناسی رنگ «لوشر» رنگهای بهکار رفته در مجموعه اشعار ایرج میرزا، به روش توصیفی-تحلیلی، بررسی و روانشناسی آنها مشخص کرده میشود. ایرج میرزا از شاعرانی است که در شعرش، رنگ واژههای را استفاده کرده است؛ اما کاربرد فراوان رنگ سیاه، از رویکردهای برتر وی است. یافتههای این پژوهش، تصویری منطقی از اندیشهها، جهان بینی و گرایشها و تمایلات نهانی شاعر ارائه میکند و نشان میدهد که ایرج میرزا از نظر شخصیت، و با وجود یاس و بدبینی منفعلانه و غرور، فردی بهنجار و متعادل است زیرا چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، سبز و زرد جزء انتخابهای اول تا پنجم قرار دارند.کلیدواژگان: شعر، ایرج میرزا، روانشناسی رنگ، لوشر
-
صفحه 83کهن الگوی زن و خویشکاری های او در ادوار و اعصار مختلف ایران، همواره یکی از موضوعاتی است که ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. نگارندگان در این جستار با روش تحلیلی – توصیفی و تحلیل داده ها به کهن الگوی زن و خویشکاری های آن در ایران باستان پرداخته اند. برآیند تحقیق اثبات می کند که جایگاه زن در ایران باستان، همواره به یک شکل نبوده و در برخی از اعصار مقام او تا حد خدایان نیز بالا برده شده است. این موضوع به دورانی برمی گردد که حکومت هایی مادر سالار بر این سرزمین حاکم بوده و به تبع، خدایان آنان نیز الهه هایی مقتدر بوده اند. - این دوران، دورانی بسیار کهن است و تنها با بهره گیری از مطالعات باستان شناسی، می توان به ابعاد آن پی برد. - در این میان نمی توان از تاثیر زن در زندگی کشاورزی و هم چنین خویشکاری زایش و فرزند آوری و تربیت نسل او غافل ماند؛ اما در دوره های متاخرتر و با کشف آهن، حکومت هایی مردسالار بر ایران حاکم می شوند و قدرت زن بسیار محدود می شود. حتی زندگی متکی بر شکار نیز بر زندگی قائم بر زمین و کشاورزی ترجیح داده می شود. در این میان نمی توان تاثیر ادیان آریایی از جمله آیین زرتشتی بر قدرت زن را نیز در نظر نگرفت؛ زیرا در این ادیان باستانی، نظری مثبت نسبت به زن، چنان که سابق بر آن بود، وجود ندارد.کلیدواژگان: الهه ها، حکومت، خویشکاری های زن، زمین، کهن الگوی زن - مادر
-
صفحه 95تامل در فرهنگ بومی و ملی، موجب قرابت و آشنایی عمیق ما با فرهنگ جامعه و گرایشیافتن به سوی شناخت هویت جمعی و تاریخی میشود؛ این شناخت، تایید اصالت فرهنگی است که فرد در پرتو آن به شخصیت و هویتی تاریخی و ریشهدار دست مییابد. آثار ادبی که آیینه تمامنمای فرهنگ هر جامعهای تلقی میشوند، میتوانند مناسبترین راه برای شناخت بهتر فرهنگ عامیانه محسوب گردند. به دیگر سخن، آگاهییافتن از جنبههای مختلف فرهنگ عامیانه یک جامعه، می تواند از طریق مطالعه و غور در آثار ادبی آن جامعه امکانپذیر شود. این مختصر درصدد است تا ابعاد مختلف فرهنگ عامیانه را در رمان بافتههای رنج، اثر علیمحمد افغانی بکاود و جنبههای پنهان آن را بازنماید. برآیند جستار حاضر گویای آن است که ساختار فرهنگ عامیانه در رمان بافتههای رنج تبلور خاص و برجستهای دارد و روح فرهنگ عامیانه مردمان اجتماع در کالبد این رمان دمیده شده است. با توجه به گرایشات مارکسیستی افغانی و عضویت او در حزب توده، در این رمان، فراخوان عناصر فرهنگ عامه - مانند باورها و عقاید عامیانه و مذهبی، اصطلاحات و گویش منطقهای، وجود اشعار عامیانه، کنایات و ضربالمثلها و آداب ورسوم - توسط نویسنده، واکنشی ضداستعماری و ضدامپریالیستی تلقی می شود و حرکتی در مسیر غربزدایی از جامعه و گامی به سوی حفظ و تثبیت فرهنگ ملی و بومی است.کلیدواژگان: فرهنگ عامیانه، رمان، استعمار، بافتههای رنج، علیمحمد افغانی
-
صفحه 115ناصرخسرو شاخص ترین چهره ادبی قرن پنجم هجری است که محتوا و مضمون اشعارش، از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است، ناصرخسرو به عنوان نمونه ای از افراد جامعه و تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی و از طریق استفاده از رنگ ها ، به نمایاندن مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی پرداخته است، هرچند نسبت به شاعران دیگر، رنگ در اشعار وی کاربرد کمتری دارد. این پژوهش بر اساس نظریه روان شناسی رنگ ماکس لوشر، روانکاو معروف انجام گرفته است که در روان شناسی رنگ، بعد از آزمون معروف رورشاخ درزمینه شناخت انسان، از طریق لکه های رنگین جوهر، نظریات جدیدی دارد. در این روش رنگ ها هرکدام به نوعی بیانگر احساسات و اندیشه های خاص افراد است. با بررسی و تحلیل اشعار ناصرخسرو، معلوم شد که رنگ سیاه که بر ناخشنودی از اوضاع دلالت می کند، پر کاربردترین رنگ هاست. پس ازآن، رنگ سپید، سرخ ، سبز ، زرد به ترتیب بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. کاربرد رنگ آبی کمترین بسامد را در اشعار ناصرخسرو داراست. وی 733 بار از رنگ ها در دیوانش به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده کرده است. رنگ ها با معتقدات فاطمی و باطنی او که تاویل را می پسندد، تناسب ویژه ای دارد. رنگ سیاه بر عباسیان و سپید بر فاطمیان دلالت می کند.کلیدواژگان: ناصرخسرو، لوشر، روان شناسی رنگ، بسامد بالای رنگ سیاه
-
صفحه 130
-
Page 1The language was made of the first and fundamental phonetics that no one is alone and discrete from other phonetics, could not have had a linguistic function, they are phonemes like any other phonetics that we could hear in the world or around ourselves, or phonetic which has been uniquely constructed in this world. Hence, the first and most fundamental single (= unit) of language is word, not the phonemes that make it. The word is also a blend of two or more language phonemes that interacts with each other and brings together a phonetic structure in the world that is the first and most institutionalized true, fundamental unit of the language.Keywords: Persian language, Word, Semi-Words, Phoneme, Linguistic
-
Page 9One of the most common interactions in all of the tales and the deductive Sufism is personification of the unseen and superficial elements such as saints, angel, khezr, devil, light, which results in the high trust of followers for communicating with the holy universe and attract their attentions and minds beyond the limited goal of the world toward the unlimited heavenly goals until the strongest motivations will be prepared for heavenly evolution in this Sufism more than before. On the other hand, by tolerating the hardest stages of evolution and prevented from dependency and more pay attentions in deductions. One can reach happily to his ultimate fortunate which is the exact self – freedom and self – stay in the ultimate right and finally reaches to the ultimate all mighty.Keywords: Allusion, Illusion, Sufism, Tale, Miracle, Unseen Elements
-
Page 27Wisdom and ethical sayings of Iranians which were translated from Pahlavi texts into Arabic sources have had a dramatic effect on both Arabic and Persian literature. As a matter of fact, these precepts, first, were in Arabic gown, and then translated into Persian, they have influenced in Persian literature and created this false belief that Persian culture and literature are totally lent to Arab culture. In this research, we compared one of the Iranian precepts Ibn Maskawai from Pahlavi texts with Persian and Arabic literature. The study shows that Iranians adhered to the ethics before Islam, and used them as a guide in their personal and social life. The works and symbols of these precepts can be seen clearly in Arabic and Persian culture.Keywords: Ancient Iranian Morality, Iranian Wisdom, Ibn Maskawai, Al-Hikmahah al-Khalid
-
Page 49The present article analyzes Kelider novel from a discourse analysis. The entrance of occidental ideas to Iran along with other features of Iranian society has led to the different approaches and attitudes that have been addressed in the numerous sources. One of these sources is literary texts. Every literary text is created in the social field that can be influenced by social conditions. The novel Kelider contains the features that represent a kind of historical status and the discourse of same time. To illustrate such features, the method of critical discourse analysis as a method and research theory has been used. One of the results of this study is that Kelider is narrated the well-known social and economic situation of the period. It also illustrates the political field of the period and the conflicts among hostile discourses, which narrated the fate of the Tudeh Party, and the social classes of the twenties, the conditions of their livelihood and the struggle.Keywords: Critical Discourse Analysis, Tudeh Party, Contemporary History, Social Classes, Kelider
-
Page 65In modern psychology, "color" is one of the criteria for assessing personality. The colors have vibration energy and visible sounds, and they play an important role in life and contribute to the transmissions and readings of the mental flow, because the tendency of mind to different colors, from the most desirable to the most hapless considering the extent of people’s learning in the life, their culture and their attitudes, reflects the various psychological aspects of humans and poets. This essay is based on the psychoanalytic theory of Lusher, the colors which are used in Iraj Mirza's poems collection are characterized by descriptive-analytical, survey and psychological methods. Iraj Mirza is one of the poets who used the color of the words in his poems; but the abundant use of black is one of his superior approaches. The findings of this research provide a logical picture of the thoughts, worldview, and the tendencies of the poet that suggest that Iraj Mirza in terms of personality, and despite the joy and passive pessimism and pride he is a normal and balanced person because the four main colors of blue, red, green and yellow are among the first to fifth choices.Keywords: Poem, Iraj Mirza, Color Psychology, Lusher
-
Page 83The woman archetype and her siblings in different periods of Iran, has always been one of the topics that engages the minds of the researchers. In this research, the authors by the data-descriptive and analytical methodology have analyzed of the woman's archetype and his accomplishments in the ancient Iran. The outcome of the research proves that the conditions of women in ancient Iran has not always been in one form, and in some ages her position has been raised to the extent of the gods. This dates back to the period when the matriarchy dominated this land, and consequently, their gods were also powerful goddesses. This period is a very ancient, and it is only by exploiting the archaeological studies, its dimensions can be understood. Meanwhile, it is not possible to overlook the influence of woman in the life, agriculture, as well as the rejuvenation of childbearing, and the rearing generation; however, in later periods, with the discovery of iron, the patriarchal rule prevails over Iran, and women's power is very limited. Even life-based hunting is also preferred to land tenure and agricultural life. Furthermore, the effect of Aryan religions, including the Zoroastrianism, on the power of women can’t be considered, because in these ancient religions, there is no positive opinion about women, as it was before.Keywords: Goddesses, Government, female Accomplishments, Land, Woman Archetype, Mother Pattern
-
Page 95Reflection in the native and national culture leads to our deep acquaintance with the culture of society and the tendency toward the recognition of the collective and historical identity; this recognition is the confirmation of the cultural originality that a person accesses a historical identity and the root. Literary works which are considered to be the entirety of the culture of every society, can be regarded as the most appropriate way for a better understanding of folklore. In other words, knowing about the various aspects of the popular culture of a community can be possible through study and engagement in the literary works of that society. This study is intended to address the various dimensions of folklore in the novel of Baftehaye Ranj by Ali Mohammad Afghani and reveals the hidden aspects. The result of this research is that the structure of folk culture in the novel has been particularly striking in the realm of suffering, and the spirit of the popular culture in the community has been outstanding in the body of this novel. Given the Marxist tendencies of the Afghani and his membership in the Tudeh party, in this novel, the call for elements of folklore - such as religious beliefs, terminology and dialect, the folk poem, verses and proverbs are considered to be anti-colonialism and anti-imperialist responses and a move towards the removal of society and a step towards the preservation and consolidation of national and indigenous culture.Keywords: Folklore Culture, Novel, Baftehaye Ranj, Ali Mohammad Afghani
-
Page 115Naser Khosrow is the most prominent literary figure in the fifth century AD, the content of his poems, and position are very important, Naser Khosrow as an example of people under the influence of external and internal factors and through the use of colors highlight the personal and social problems, although, in contrast to other poets, the color in his poems is less used. This study is based on Color Psychology of Lusher, which has new ideas in color psychology, after the famous Rorschach test on the subject of human cognition through colored ink spots. In this way, the colors excessively express the feelings and thoughts of individuals. The reviews of his poems showed that the black color indicates dissatisfaction with the situation, the most widely used color. After that, the color white, red, green, yellow, respectively, has the highest frequency. The application of the blue color has the lowest frequency in Naser Khosrow's poems. He used 733 times the colors in his collection, directly and indirectly. Colors are particularly suited to his Fatimid and introvert beliefs, who appreciate to interpret. The black color implies the Abbasids and the white on the Fatimids.Keywords: Naser Khosrow, Lusher, Color Psychology, High Frequency of Black