فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 29 (پاییز 1391)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 29 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید احمد زرهانی صفحه 3
  • عابدین مومنی، داود نوجوان صفحه 5
    اکتساب با اعمال حرام، یکی از پنج قسم، مکاسب محرمه ای است که تقریبا از قرن هشتم به بعد در کلام فقهای امامیه رواج یافته است. مراد از این اکتساب، کسب درآمد با کارهایی است که با قطع نظر از تعلق کسب بدان حرام بوده و از این جهت، اصل اکتساب به وسیله این گونه کارها از نظر تمامی فقهای شیعه و اهل سنت، محکوم به حرمت است، هرچند در برخی از مصادیق آن اختلافاتی دیده می شود. برای اثبات این حرمت، می توان به ادله اربعه، استناد نمود. نوع حرمت، حرمت تکلیفی است؛ لیکن علاوه بر آن، در برخی موارد، حرمت وضعی نیز وجود دارد. در این مقاله، ابتدا آیینه ای تمام نما از نظریات فقهای شیعه و اهل سنت در مورد حکم این نوع از اکتسابها ارائه شده، سپس بعد از ارائه ادله حرمت اکتساب با اعمال حرام، مصادیق بارز این نوع از کسب و کارها ذکر شده است.
  • کریم دولتی صفحه 15
    خدای متعال، انسان را موجودی اجتماعی آفریده که نه تنها برای برطرف ساختن نیازهای مادی و ظاهری اش به دیگر افراد بشر نیازمند است، بلکه در برآورده شدن نیازهای معنوی اش نیز به دیگران احتیاج دارد. یکی از مسائل مهمی که سبب برقراری محیطی آرام می شود تا انسان به خواسته هایش دست یابد، وجود امنیت است. «امنیت» سنگ زیربنای حیات فردی و اجتماعی است و پیش شرط هرگونه توسعه، رشد، رفاه و ارتقای مادی و معنوی محسوب می شود. شرط ضروری عدالت، برقراری رفاه، توسعه و رشد شاخصهای اصلی زندگی و بسیاری از مقوله های دیگر، همه و همه مبتنی بر امنیت است. از یک سو «امنیت» از بسیاری از عرصه های زندگی بشر تاثیر می پذیرد و از سوی دیگر، بر تعدادی از آنها اثرگذار است. اقتصاد، فرهنگ و سیاست از جمله این عناوین محسوب می شود. به تعبیر دیگر باید گفت امنیت، تاثیر و تاثر متقابل با بسیاری از عوامل و شرایط دارد و همین نکته، یکی از ابعاد ویژه اش را نشان می دهد. در این مقاله، موضوع «امنیت» از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است که علاوه بر ضرورت و انواع آن به خصوص در مقوله امنیت اجتماعی به برخی ابعاد و مسائل مرتبط با آن و عوامل موثر بر آن پرداخته می شود و در نهایت، امنیت معنوی غایی انسان، رسیدن به بهشت امن معرفی می گردد.
  • عبدالله فرهی صفحه 24
    در این نوشتار به بررسی آثار نوشته شده در زمینه حیات اهل بیت و ذکر مناقب آنها در دو جریان فکری و مذهبی غالب جهان اسلام، یعنی شیعه و سنی، پرداخته شده است. محور اصلی مورد مطالعه ما دوره صفویه می-باشد که از این شیوه تاریخ نگاری برای کسب مشروعیت در میان مردم بهره برد. ریشه های این جریان مناقب-نگاری را می توان در قرن نهم در شهر هرات پی گرفت، شهری که خاستگاه تاریخ نگاری عصر صفوی محسوب می شود. تاریخ نگاری ائمه را در واقع، به عنوان حلقه اتصالی در میان دو تفکر سنی و شیعی قبل و بعد از صفویه با محوریت سنی های دوازده امامی می توان در نظر گرفت که موجب جلب توجه مناقب نگاران عصر صفوی به ترجمه آثاری همچون کشف الغمه شد؛ اثری که به وفور از منابع اهل سنت بهره برده است. همین جریان حمایتی دولتی، سرانجام زمینه را برای خلق بزرگ ترین اثر روایی شیعی، یعنی بحار الانوار فراهم نمود.
  • عباس ایزدپناه، قاسم امجدیان صفحه 36
    در نوشتار حاضر با تکیه بر آراء فارابی در زمینه اجتماع و مدینه فاضله، بیان می شود که تحقق و بنیان مدینه فاضله متوقف بر وحدت در دین با سه اصل خدا، نبی و قانون الهی است که به وسیله نبی یا همان رئیس الهی مدینه فاضله قابل تحقق است و در ادامه بیان می شود که با توجه به اصول بنای مدینه فاضله، علت اینکه مدینه فاضله اسلامی با عضویت تمامی مسلمانان تا به امروز تحقق پیدا نکرده گم شدن هدف و به بیراهه رفتن فرمانروایان تعدادی از ممالک اسلامی است نه اختلاف نظر مسلمانان بر سر جانشینی حضرت رسول(ص).
  • محمود ویسی صفحه 47
    شیخ محمد عبده از علمای بنام اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم قمری است. ایشان پس از فراگیری علوم اسلامی به نوگرایی و اصلاح در عالم اسلامی روی آورد که مورد مخالفت قرار گرفت و تبعید شد. وی همچنین در تفسیر قرآن روش جدیدی را برگزید که بر پایه نوگرایی و تجدید بود. از این رو جمعی از علما از جمله محمد رشیدرضا و مصطفی مراغی از آن روش پیروی کردند. شیخ محمد عبده در تفسیر قرآن به مسائل اجتماعی و فقهی توجه بسیاری داشت. ویژگی علامه عبده در رابطه با چگونگی حل معضلات و مشکلات اجتماعی با رویکرد قرآنی، این بود که از کنار هیچ آیه ای از آیات قرآن نمی گذشت، مگر اینکه اگر نکته ای را در رابطه با معالجه امراض مختلف اجتماعی در آن می یافت، استخراج می کرد. همچنین ایشان در زمینه مسائل مستحدثه فقهی به خصوص معاملات و مناکحات، بر این باور بود که باید باب اجتهاد را گشود، تا بتوان به آنها پاسخ درست و متناسب با مقاصد شریعت داد.
  • سعید بیگدلی، سید مجتبی حسینی الموسوی صفحه 52
    رعایت حقوق زنان در جوامع مختلف یکی از مسائلی می باشد که مورد توجه بوده است. این دغدغه را به خوبی می توان در دو سند محوری حقوق بشر یعنی اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق نامه بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به وضوح مشاهده کرد. اما این دو پیمان نامه نمی توانست فعالان حقوق زنان را راضی کند از این رو مبادرت به تصویب کنوانسیون جداگانه به نام تبعیض علیه زنان نموده اند تا هرچه بیشتر در این راستا گام بردارند. کشورهای اسلامی با در نظر گرفتن مبانی حقوق اسلامی سابقه بس طولانی در مورد رعایت حقوق زنان نسبت به کشورهای غیر اسلامی به ویژه غربی دارند، لیکن دنیای امروز به خصوص در عرصه بین المللی سازوکار خاصی را برای راست آزمایی ادعای دولتها درباره به رسمیت شناختن حقوق زنان برگزیده است. بنابراین لازم می باشد از منظر گزارشهای این کنوانسیون به بررسی این موضوع پرداخته شود.
  • صفحه 64
|
  • Page 5
    Precept with Haram deeds is one of five parts of Haram’s deeds that was prevalence in Emamiyeh Jurisconsult aer eighth century. From Shi’a and Sonni jurisconsult’s viewpoint earning money with Haram’s jobs are forbidden. For proofing this illegality (Hormat) we could refer to the forth reasons (Adeleh Arba’ee). Illegality’s type is Illegality task (Hormat Taklifi), but, therewith in some cases there is postural illegality (Hormat Vaz’ee) too. This arcle, at first presents a general view toward Shi’a and Sonni jurisprudence’s opinions about job’s precepts
  • Page 15
    Almighty God creates human as a social creature that s/he for resolving their worldly and exterior needs not only require to other mankind, but also for resolving its spiritual needs require to others. “Security” is one of important issues which lead to establishing a peaceful environment unl human could reach to his/her requires. “Security” is base of personal and social living of human being and it is the pre-condion of all developments, growth, welfare and worldly and spiritual preferment. The essenal condion of jusce is establishing welfare, development and formaon of basic life’s indexes and many other issues that all of them are based on security. Moreover, on one hand security influenced by many life’s aspects and on other hand it has effects in some of them.
  • Page 24
    This arcle is examining works that had been wrien about Ahlol Beit’s lives and menoning their virtues in both intellectual and dominant religious movements of Islam’s world such as Shi’a and Sonni. The basic axle of our study is in Safaviyeh’s Era that they ulized this kind of wring history for achieving to people’s legimang. We could follow up the roots of this Mnaqeb Negari stream (wring about virtues of Ahlol Beit’s lives) in the city of Harat in ninth century, the city which is origin of wring history in Safaviyeh’s Era. History indeed disnguished Aimmeh (PH) as connecve chain among two thinking of Sonni and Shi’a with axial role of Sonni’s Twelve Imami before and aer Safaviyah era. This aracted the aenons of Manaqeb Negaran to translate works such as Kashfol Qommah, a book that ulized a lot from Ahlol Sonnah. This protecve governmental stream eventually created base of the greatest narrave Shi’a work namely Bahar Al Anvar
  • Page 36
    This arcle with emphasizing on Farabi’s views in the field of society and utopia is menoning realizaon and basis of utopia is depends on unity in religion with three principals of God, Prophecy and divine rules that these rules with prophet or divine boss of utopia is realizable. In connue the arcle would menon that with paying aenon to principals of utopia’s structure the reason for not establishing an Islamic utopia with membership of all Muslims up to now is because of indirecon of some rulers of Islamic countries and not because of diversity of opinions on substuon of Prophet Mohammad (PH).
  • Page 47
    Sheikh Mohammad Abdoh is one famous scholar of late thirteenth and early fourteenth century (AH). He aer learning Islamic science, focused on reforming Islamic world but he subjected to opposed and he send to exile. He also in interpreng Qur’an selected a new method that was based on renewal and revision. In this case a group of scholar including Mohammad Rashid Reza and Mostafa Maraqi followed this method. Sheikh Mohammad Abdoh in interpreng Holy Qur’an paid aenon to social and juratory issues. Allameh Abdoh’s feature in case of solving difficules and social problems was in the way that he never passed a verse of Qur’an without nocing deeply to it, unless if there was a point about different social difficules, then he would elicit that point. Furthermore, he in juratory Mostahdetheh issues especially in transacons and Monakehat believed that we must open the doors of Ejtehad unl we could have correct and suitable answer that is harmonize with Shariah’s purposes.
  • Page 52
    Observance of women’s rights in various sociees is a point that it is in the consideraon. This concern is obviously visible in two axial documents of “Universal Declaraon of Human Rights” and “Internaonal Covenant on Civil and Polical Rights”. Nevertheless, these two convenons couldn’t convince acvists’ women rights, so they enterprise to approbate another convenon in the name of “Eliminaon Discriminaon against Women” that they could gait more effecvely in this way. Islamic countries with envisaging to bases of Islamic laws have a long background in case of observance of women’s right in compression with non- Islamic countries especially western countries. Nevertheless, today’s world selected a specific method parcularly in internaonal fields for evaluang the rightness’s claims of governments toward officiang women’s rights. Consequently it is necessity to examine this issue from reports of this convenon.