فهرست مطالب

مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت) - پیاپی 31 (بهار 1392)

نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 31 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید احمد زرهانی صفحه 3
  • محمد جوادی صفحه 7
    سوره انسان یا دهر، سوره 76 قرآن کریم به لحاظ ترتیب در مصحف شریف، بر محوریت انسان، اخلاص، ایثار و عاقبت کارش در قیامت نازل گردیده است. از جمله آیات این سوره، معرفی «ابرار» است که طبق صحیح ترین روایات موجود در فریقین، در شان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به دلیل وفای به نذر خویش در گرفتن سه روز روزه و ایثار افطار خویش در همان سه روز به مسکین و یتیم و اسیر نازل گردیده است. اما برخی یا مدنی بودن سوره را مورد تردید قرار داده یا سبب نزول دیگری برای آن بیان کرده اند. با بررسی متون روایی معتبر فریقین در باب ترتیب نزول سوره ها و روایات مبنی بر شان نزول حقیقی سوره، به این مسئله رهنمون می شویم که سوره انسان نه تنها از سور مدنی است، بلکه سبب نزول حقیقی آن، همان از خود گذشتگی و ایثار علی(ع) و فاطمه(س) بوده است. گواه بر این مطلب، حقیقت تاریخ است که بر آن شهادت می دهد.
  • سید مجتبی حسینی الموسوی صفحه 17
    همراه با تحولات روز افزون دنیا، پیمان نامه هایی در میان مردم رواج یافتند که در زمان شارع هیچ سابقه ای نداشتند. این پیمان نامه ها در لسان فقهای فریقین، «عقود غیر معین» نام گرفتند. برخی از این پیمانها همانند بیمه های اجتماعی و تعاونی جایگاه مهمی در زندگی معاصران یافته اند، به طوری که نظم و امنیت جامعه بدون آنها به مخاطره می افتد. به همین دلیل، نحوه مواجهه فقها با عقد بیمه به عنوان یک عقد غیر معین نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از این رو برخی از فقها با استناد به احکام حمایتی در فقه و فقدان تطابق این عقد با اصول کلی معامله حکم به بطلان آن دادند؛ در مقابل این جریان فقهی، برخی دیگر از حقوق دانان اسلامی نه تنها عقد بیمه را با چهارچوب کلی صحت هر معامله سازگار دیدند، بلکه این عقد را از نظر ماهوی به یکی از عقود رایج در زمان تشریع نزدیک دانستند. با وجود دیدگاه ها و روش های فقهای متاخر، نباید از شیوه های متقدمان در واکاوی این عقود غافل شد، بلکه برای نیل به هدف و مقصود باید از تمامی شیوه های قدیم و جدید به طور همه جانبه بهره برد.
  • حسین مفتخری، سید احسان صادقیان دهکردی صفحه 28
    فرقه مرجئه یکی از فرق اسلامی است که نخستین بار با عدم داوری درباره صحابه پیامبر(ص) پا به عرصه وجود گذاشت. هرچند در ابتدا خط مشی این فرقه دوری از قضاوت درباره افراد و به تبع آن پرهیز از مجادلات سیاسی بود، اما با گسترش تعالیم ارجاء در میان مسلمانان و اقبال فراوان به آن، فرقه مذکور نیز وارد درگیری های سیاسی شد. به رغم اینکه در بسیاری از موارد این فرقه به عنوان حامی و پشتیبان عقیدتی دولت امویان عمل می-کرد، اما در برخی از مواقع مرجئی مذهبان با اتکا به تعالیم این فرقه در مقابل حکومت اموی ایستاده اند. این مفاله برآن است تا به بررسی اقدامات رهبران مرجئی مذهب خراسان در اواخر دوره بنی امیه بپردازد. با بررسی این اقدامات می توان چنین نتیجه گرفت که برخلاف نظریه رایج مبنی بر همراهی مذهب ارجاء با حکومت بنی-امیه، برخی از مرجئی مذهبان علیه این حکومت دست به شورش زده اند.
  • بهنام دارابی صفحه 39
    میرزای شیرازی دارای شخصیتی بارز و تقریب گرا بوده است که در گفتار و رفتار ایشان نمایان گردید. برحسب نقلها ایشان با نیت تقریب مذاهب از نجف به سامرا، که شهری سنی نشین بود، مهاجرت نمود و حوزه و مکتبی تقریب گرا به وجود آورد. علاوه بر شخصیت میرزا، حضور حوزه شیعه در محیط و شهر سنی نشین سامرا آثار نیکویی در زمینه همبستگی بین پیروان مذاهب اسلامی داشته است که حاصل تعامل و زندگی مشترک شیعه و سنی در کنار یکدیگر است و در سبک خاص مکتب سامرا و پرورش یافتگان این مکتب که طلایه داران نهضت تقریب در عصر جدیدند به خوبی هویدا است و مدلی دانشی در مورد ایجاد محیطی تقریب گرا ارائه می نماید.
  • علی شیعه علی صفحه 50
    دین مبین اسلام همان طور که به خود انسان و زندگی او توجه داشته و دستورات و احکامی برای سبک و شیوه این زندگی در نظر گرفته است، به محیط زندگی بشر نیز توجه خاصی نشان داده است. محیطی که از آن امروزه تحت عنوان محیط زیست نام می برند و از عناصر مهمی همچون آب، خاک، زمین و... تشکیل یافته است. علاوه بر این در دین مبین اسلام از اخلاق اسلامی سخن به میان می آید که در کنار فقه اسلامی به مثابه دو بال برای عروج انسان در نظر گرفته می شوند. در اخلاق اسلامی نیز شاخه ای به نام اخلاق کاربردی وجود دارد که ناظر بر اعمال و کردار انسانی است و به بیان بهتر رفتار او در قبال محیط اطراف و رابطه با دیگر افراد جامعه را مورد بحث قرار می دهد. در مقاله پیش رو ابتدا بحثی پیرامون مفهوم محیط زیست و همچنین اخلاق کاربردی مطرح و سپس به یکی از فروع اخلاق کاربردی یعنی اخلاق محیط زیست پرداخته می شود. اخلاق محیط زیست در واقع برخورد انسان با محیط زندگی اطراف خود اعم از محیط زیست جانوری، گیاهی و حتی بی جان را مورد بحث و بررسی و البته تقنین اخلاقی قرار می دهد. در این مورد آیات و روایات نسبتا قابل توجهی در دین مبین اسلام وارد شده است که به تبیین این قواعد اخلاقی پرداخته اند و از این رو با مبنا قرار دادن روایات صحیح به تبیین گوشه ای از احکام فقهی و اخلاقی دین اسلام پیرامون طبیعت و محیط زیست پرداخته می شود. در پایان این نتیجه حاصل می شود که دین مبین اسلام با ارزش قائل شدن برای طبیعت، موجودات و کائنات، انسان مسلمان را موظف می کند در کنار وظایف عبادی و اجتماعی خویش توجه خاصی به محیط زندگی اطراف خویش داشته باشد و با رعایت دستورات اخلاقی و حتی فقهی مرتبط با آن، حتی برای رشد و تعالی روحی، فرهنگی و ارزشی خویش نیز زمینه سازی نماید.
  • عبدالله فرهی صفحه 60
    مناقب نگاری ائمه در عهد صفویه را می توان مهم ترین رویکرد مورخان این عصر در توجه به تاریخ صدر اسلام دانست؛ زیرا پادشاهان صفوی مشروعیت خود را از امامت اهل بیت داشتند و نه خلافت خلفا. بنابراین مورخان برخلاف قدمای خود به جای نظریه خلافت به نظریه امامت و ولایت تمایل یافتند. این نوع مناقب نگاری را می-توان دنباله مناقب نگاری های صوفیانه سنی و شیعه در عصر پیش از صفویه دانست که مفهوم «شیعه اثنی عشریه» از مفاهیم اصلی و کلیدی در این آثار بود. مناقب عبداللطیف دقیقا در راستای چنین اندیشه ای تالیف یافت. عبداللطیف از عدد 12 در بیان مراحل آفرینش و از نور محمدی و اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان سرمنشا خلقت بهره برده است. به نظر می رسد که این اثر، اثری حکومتی و البته در عین حال عوام پسندانه باشد که به ذکر اشعار فراوان در بیان مناسبتهای گوناگون زینت یافته است.
  • صفحه 67
|
  • Mohammad Javadi Page 7
    Soorah of Ensan or Dahr the 76th soorah of Holy Qur’an has sent down properly on axis of human, devotion, sacrifice and the eventual of human in afterworld. One verses of this soorah is introducing “Abrar” which base on the most correct Hadith of Fariqain that is about Imam Ali (PH) and Hazrate Zahra (PH) which the Soorah sent for fidelity of them to their vow (nazr) to being fast in three days and they devot their Eftar in that day to Meskin, Yatim and Asir. However, some people have doubt that this soorah is not Madani or demonstrate another reason for its send. With examining reliable Hadith texts of Farqain in case of the proper order of sending soorahs and Hadith which are base on real reason for sending of soorahs, we lead to this point that soorah of Ensan is not only a Madani soorah but also real reason for its sending is because of dedication and devotion of Imam Ali (ph) and Fatemeh (PH). The witness for this point is history which is testifying to this.
  • Seyed Mojtaba Hoseini Almousavi Page 17
    With world’s ever-increasing evolutions some contracts become common between people that in the time of Share’ (the Islamic legislative) there wasn’t precedent. The Fariqain’s jurisconsults call these contracts “Oqod Qeir Mo’ayan”. Some of these contracts such as social insurances and cooperative societies have important role in the contemporaries’ life, in the way that discipline and security of society without them face with peril. For this reason the way of jurisconsults that face with insurance contract is as a Qeir Moa’yan contract it will be important. Thus some juriscosults with referring to supportive governmental Ahkam in jurisprudence nullify this contract and believe this is not adjusted with general principals of deal in Islam. On the contrary of this jurisprudence movement other Islamic lawyers not only believe this insurance contract is not against deal regulations but also this contract naturally was close to one contracts in Tashri’ Era. With various perceptions and methods of recent juriconsult, must not ignore old methods for researching in contracts, besides for reaching to the aim and purpose must utilize from all old and recent methods.
  • Hosein Moftakhari, Seyed Ehsan Sadeqian Dehkordi Page 28
    The Morja’e sect is one of Islamic sects that for the first time set up with non judgment about Prophet’s Sahabeh. Although in the beginning the way of this sect was to avoid judging about people and keeping away from political disputes but with developing Erja’s trainings between Muslims and its popularity the said sect went through political disputes. Despite in many cases this sect act as an ideological supporter and protector of Omaviyan’s government, but some time Morja’e with trainings of this sect go against Omaviyan’s government. This article wants to examine Khorasan’s Morja’e leaders’ moves in late Bani Omayeh’s Era. With examination of these moves we could conclude that against the common theory that Erja sect was accompanying with Ban Omayeh, some Morja’es were revolting against the government.
  • Behnam Darabi Page 39
    Mirzaye Shirazi had a remarkable and proximity character which this point was visible in his behavior and words. As quotes say he migrated from Najaf to Samera, which was a Soni city, with intention of proximity of Islamic sects and made a proximity school and seminary. In addition to Mirza’s character, presence of Shia seminary in a Soni city and environment in Samera had good effects for solidarity between Islamic sects. This is result of common living and interaction of Soni and Shia with each other and this is visible in specific style of Samera’s School and nurturing students of this school in new Era. It is knowledgeable model for making a proximity surrounding
  • Ali Shia Ali Page 50
    Islam religion as much as pays attention to human’s life, regulations and rules for his/her life style also has special notice to mankind’s surroundings. These days surrounding named as the environment and contains from important elements such as water, soil, earth and …. Additionally Islam religion speaks about Islamic ethics which beside Islamic jurisprudence are two wings for ascension of human. In Islamic ethics also there is a branch that calls practical ethics that is an observer on behaviors and actions of human. In other words, this branch discusses about human’s behavior in his/her surrounding environment and its connection with other persons of society. This article at first talked about concept of the environment and also practical ethic. Afterward the text would discuss through one of branches of practical ethic which is the environment’s ethic. Environment’s ethic actually discusses about contact of human with his/her living surrounding such as animal’s environment, planet environment and even inanimate surrounding and of course makes an ethical low. In this case there are remarkable Qur’an verses and Hadith in Islam religion that illustrates these ethical issues. Thus the article with noticing to correct Hadith illustrates briefly jurisprudence and ethic regulations of Islam religion about surrounding nature and the environment. Towards the end the text would conclude that Islam religion with valuing on nature, creatures and the cosmos charge Muslims beside all his/her religious and social duties which they must have special attention to his/her surrounding living. Moreover s/he must with following ethical and even jurisprudence obligations that are related to this issue try to have a cultural and valuable and even spiritual growth.
  • Abdullah Farahi Page 60
    It could state that writing about virtues of Ae’emeh (PH) (Manaqeb Negari) in Safaviyeh Era was one of important approaches of historians toward noticing to history of the early years of Islam, because Safaviyeh’s kings have their legitimacy from Imamah of Ahlol Beit (PH) and not from the Caliphate of Caliph. Thus historians contrary to their ancients interested to theory of Imamah of Ahlol Beit (PH) instead of Caliphate’s theory. We could say this kind of writing about virtues of Ahlol Beit (PH) is continuation of Manaqeb Negari of Sufiyaneh of Soni and Shia in era of before Safaviyeh. Thus the concept of “Shia Asna Ashari” was one of main and keyconcepts of these works. Manaqeb of Abdol Latif exactly wrote with this idea. Abdol Latif utilize from the number of 12 for declaring stages of creation and believed Ahlol Beit (PH) are the source of creation. It seems that this work is a governmental work and of course it is a low-brow work as well and this book is about many poems through various relations.