فهرست مطالب
نشریه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی (فروغ وحدت)
پیاپی 43 (بهار 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/04/09
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 8شیخ طوسی در تفسیر التبیان، صاحب نظرات و آراء ویژه تفسیری و قرآنی است. این پژوهش بر آن است، تلاشها و اجتهادهای ایشان را در دریافت معناشناسی واج و نشانه شناختی تغییر صامت و مصوت در ایفای معنا، به تصویر بکشد. برای این منظور، موارد قابل توجهی از استنباطها و فهم ظریف ایشان در این خصوص شناسایی، بررسی و تبیین، و یافته ها به روش توصیفی تحلیلی ارائه شده است. در این بررسی، مشخص گردید اندیشمندان و علمای اسلامی، نبوغ و ذکاوت فراوانی در این خصوص داشته اند و با وجود نوپیدا بودن علم «واج شناسی»، اما نشانه شناختی های قابل توجهی در تفاسیر قرآن کریم در سده های اولیه اسلامی می توان یافت که تفسیر التبیان شیخ طوسی، مصداقی بارز و شاهدی محکم بر این مدعا است.کلیدواژگان: قرآن کریم، التبیان، شیخ طوسی، واج شناسی
-
صفحه 16هدف از این تحقیق، جستجوی ماهیت عرفانی و علل اجتماعی در این قضیه است که شیخ علاءالدوله سمنانی، در کنار حجم غالبی از مضامین عرفان عملی و معرفت الهی، تفاسیر نظری خود را به صورت اشارات پراکنده در مورد مسائل مختلف جامعه ایران در دوره حکومت ایلخانی (7و8ق) مطرح می سازد، چنان که نقش عواملی محیطی و خارجی را در تحولات اسلام و تصوف، مهم ارزیابی کرده و به امکان تاثیر بخشی گسترده مشایخ بر تعلیم و تربیت انسانها، تاکید دارد. سابقه او در ارتباط با حکام مغول و مناظره با کافر کیشان بودایی، تلاش او را در راه حفظ دین اسلام نشان می دهد و نیز دعوت او از همه علمای مکاتب و مذاهب در رفع آسیبهای کلی افراط، تفریط، تفرقه پراکنی و تعصب جاهلانه، ضرورت وحدت اسلامی را در نگاه او اثبات می کند. از سوی دیگر، با انتقاد از بی عدالتی، کفر و فساد در سیاست بیگانه، توده های مردم را به التزام عملی و نظری بر محور قرآن و سنت پیامبر(ص)، گرایش به اعتدال، اخوت، نوع دوستی و تسامح فرامی خواند و همگام با تبلیغ ارزشهای اجتماعی، طبقه صوفیه را به سلوک در شریعت، اخلاص، ورع، فقر و توکل سوق می دهد، تا این اعتبار را از آفتهای بدعت، اباحه، ریاکاری، خودبینی نفس، جاه و حب دنیا مبرا نموده و با تعریفی جمعی و عامه پسند از کمالات انسانی، اصول عرفانی را در جوامع توسعه بخشد.کلیدواژگان: علاءالدوله سمنانی، جامعه، حکومت، طبقات مسلمانان
-
صفحه 31
نویسنده در ابتدا اشاره ای به بحث مهم جهان شناسی در اسلام نموده و آن را از منظر دو منبع مهم اسلام یعنی قرآن و سنت، به شکلی مختصر مورد واکاوی قرار داده، و در ادامه به شناخت نمودارهای جهان نگارانه در اسلام، با توجه به سه سنت فکری فلسفی علمی، گنوسی و عرفانی پرداخته است. نویسنده رشد و تبلور گرایشهای کلامی را در عدم به وجود آمدن یک سنت مجزای مبتنی بر تاملات جهان شناسانه دینی در اسلام موثر دانسته و به تاثیر یونان، هند و ایران در ظهور این سه سنت فکری اشاره کرده است؛ از جمله مهم ترین مواد تاثیرگذار بر شکل گیری نمودارهای جهان نگارانه در درون این سه سنت فکری، می توان به تاثیر جهان شناسی های ارسطویی و بطلمیوسی بر نظامهای کلامی و فلسفی، نظام هفت اقلیم بر جغرافیای اسلامی و آموزه های نوافلاطونی بر حکمت گنوسی و عرفانی اشاره کرد. در ضمن، این نمودارهای جهان نگارانه نیز شامل طرحهایی درهم تنیده از افلاک سیاره ای، افلاک تحت قمر عناصر چهارگانه، بروج دوازده گانه، جهات اصلی چهارگانه، جهان معدنی و حتی اعضای اصلی بدن انسان می شدند. نویسنده با توجه به گستره وسیع نمودارهای جهان نگارانه در نسخ خطی برجای مانده، دست به گزینش زده و تنها شماری از این نمودارها را براساس سه سنت مذکور، مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. این نمودارها متعلق و یا منتسب به علما و دانشمندانی از هردو مذهب شیعه و سنی و با مشربهای فکری متنوع هستند که از جمله این شخصیتها می توان به این افراد اشاره کرد: جابر بن حیان، اخوان الصفا، ابویعقوب سجستانی، ابوریحان بیرونی، ناصرخسرو، حامدی، حمیدالدین کرمانی، ابن عربی، سید حیدر آملی و ابراهیم حقی.
کلیدواژگان: جهان شناسی، جهان نگاری، نمودارهای فلسفی و علمی، نمودارهای گنوسی و عرفانی، نمودارهای دینی -
صفحه 60اعتماد متقابل پیروان مذاهب اسلامی و تلاش برای ایجاد وحدت و تشکیل امت واحد، اصل مهمی است که در قرون طلایی اسلام سرلوحه تکاپوی اندیشمندان حکیم بوده است. فراموشی این اصل مهم در پی حوادث تاریخی ناگوار در طول قرنهای متمادی، باعث افتراق بیشتر مذاهب و وهن امت اسلامی شده است. یکی از بارزترین زمینه هایی که می توان اعتماد متقابل و تبادل علمی فرهنگی بین مذاهب را در آن مشاهده نمود، نقل روایت از راویان سایر مذاهب است. شیعه و اهل سنت، بخش چشمگیری از روایات خود را از راویان یکدیگر نقل کرده اند. عباد بن یعقوب رواجنی از راویانی است که به رغم ابراز تشیع خود و تبلیغ آن، مورد احترام و شایسته اعتماد بزرگان حدیثی اهل سنت بوده است. روایات متعدد ایشان در کتب حدیثی اهل سنت و اعتماد وافر به ایشان، به حدی است که شیخ طوسی محدث و رجالی مشهور شیعه را درباره تشیع عباد بن یعقوب به تردید انداخته است. این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی تدوین شده، در صدد اثبات چند مسئله مهم است: 1. یکی بودن عباد بن یعقوب رواجنی و عباد ابوسعید عصفری 2. تشیع عباد و ابراز آن و دعوت به سوی آن 3. اعتماد محدثان مشهور اهل سنت به عباد، به رغم علم به تشیع ایشان.کلیدواژگان: راویان شیعه، راویان مشترک، عباد بن یعقوب رواجنی، عباد ابوسعید عصفری
-
صفحه 72سید محی الدین بن تاج الدین بن قتال متخلص به «محیا»، یک از شاعران پارسی گوی قرن 11 قمری و سنی مذهب است که در آثار خویش، عشق و ارادتش را به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی(ع) بی پرده ابراز داشته است. او در دیوان اشعارش، در کنار مدح پیامبر(ص) و خلفای راشدین، بارها و به طور خاص، از حضرت علی(ع)، در نهایت احترام، اصالت و تقدس یاد کرده است. در این نوشتار، به بیان دیدگاه های این شاعر درباره خلفای راشدین و به ویژه حضرت علی(ع) پرداخته شده است. محیا، حضرت محمد(ص) را محبوب و معشوق خود می داند و به حضرت علی(ع) عشق می ورزد و خود را از نسل حضرت علی(ع) می داند.کلیدواژگان: محیا، حضرت علی(ع)، خلفای راشدین، اهل بیت، فضایل و مناقب
-
صفحه 80در جوامع روایی و تفسیری، 10 روایت درباره مواجهه حضرت یوسف(ع) با پدر وجود دارد که در آنها از بی احترامی حضرت یوسف(ع) به پدر، سخن به میان آمده است. پنج روایت در منابع امامیه و پنج روایت در منابع اهل سنت نقل شده اند. روایات امامیه با اهل سنت تفاوت ماهوی دارند، هرچند یکی از روایات اهل سنت مشابه روایات شیعه است، اما همگی حکایت از این دارند که حضرت یوسف(ع) به پدرش احترام نکرد. در این نوشتار، اسناد و متون این روایات براساس معیارهای نقد حدیث، مورد نقد و بررسی تفصیلی قرار می گیرند و به ریشه یابی آنها پرداخته می شود. از بررسی این روایات، پی می بریم که هیچ کدام قابل استناد نیستند؛ زیرا: 1. همگی دچار ضعف سند بوده و از اقسام روایات ضعیف به شمار می روند. 2. در متن این روایات اختلافها، تناقضها و ابهامهایی وجود دارد. 3. در آنها مطالب شاذ و متضاد با قرآن بیان شده است. 4. روایتی متعارض در مقابل آنها وجود دارد که با متن قرآن سازگار است. به نظر می رسد ریشه این روایات به تلمود می رسد؛ زیرا در آنجا یوسف(ع) متهم شده که حالت ریاست و فرمانروایی به خود می گرفته است. بنابراین علت رواج این روایات، این تفکر موجود در تلمود بوده است که برخی از روایان، با قبول این تفکر، در صدد اتهام زنی به یوسف(ع) برآمده اند. البته در قرآن و تورات، از این اتهام خبری نیست. قدیمی ترین منابع این روایت: تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم، جامع البیان طبری و تفسیر ابن ابی حاتم است که به نظر می رسد، از طریق آنها رواج پیدا کرده است.کلیدواژگان: یوسف(ع)، عصمت انبیا، اسرائیلیات، تفسیر قمی، جامع البیان طبری، تفسیر ابن ابی حاتم
-
صفحه 93
-
The semiotic replacement of phonemes and its influence in interpretational texts for playing meaningPage 8Sheikh Tousi in Tafsir al-Tebyan had special interpretational and Quranic ideas and opinions. This study tries to show his attempts and Ijtihad in receiving meaning of phoneme and semiology of changing vowel and consonant for playing meaning. For this aim many notable cases of his subtle understanding and deductions in this subject were identify, examine and illustrate, and findings presented with descriptive analytical method. This examination determined that Islamic thinkers and scholars had a lot of ingenuity and intelligence in this case and despite phonology was a new science but could find many notable semiology examples in Quranic interpretations in first Islamic centuries and Tafsir al-Tebyan of Sheikh Tousi is a clear example and an evidence for this claim.Keywords: Quran Al – Karim_Tafsir al – Tebyan_Sheikh Tousi_phonology
-
Page 16The aim of this research is to find mystical identity and social reasons of this subject that Sheikh Ala al Doule Semnani in addition to dominant capacity of academic mystical subjects and divine knowledge bring up his theoretical interpretations in scattered references about different issues of Irans society in Ilkhanis government (7 and 8 H.A). So that he evaluated that environmental and foreign roles were important in Islam and Tassavofs evolutions and emphasized on possibility of influence of a large group of scholars on humans trainings and education. Moreover, his antecedent in connection with Mongol governors and debating with Buddhism heresies shows his attempt for protecting Islam. Furthermore his invitation from all sects and schools scholars for eliminating general damages of excess, neglects, division and ignorant prejudice proves his necessity of Islamic unity in his viewpoint. On other hand with criticizing injustice, blasphemy and corruption in foreign policy invited people to practical and theoretical obligation on axis of Quran and Prophets (PUH) Sonnah with the trend toward moderation, brotherhood, altruism and tolerance. And with propagating social values leaded Sufism class to realization in Shariah, sincerity, piety till innocent this credit from calamity of innovation, antinomianism, ostentation, selfishness, dignity and love of this world, and by presenting a general and popular definition about human perfection expanded mystical principals in societies.Keywords: Ala al – Doule Semnani_society_government_Muslims class
-
Page 31
The author firstly pointed out to important subject of cosmology of Islam and he briefly examined that from two important reference of Islam that are Quran and Sonnah, and in continue he tried to know Islams world graphs charts with three thinking tradition of philosophical scientific, Gnosticism and mysticism. The author believes growth and crystallizations of Kalamis trends are effective in non- existence of a separate tradition based on religious world-view reflections in Islam, and pointed out to influence of Greece, India and Iran in appearance of these three thinking traditions. Including the most important influential issues on firming world graphs charts in these three thinking traditions we could pointed out to impact of cosmology of Aristotelian and Ptolemaic on Kalami and philosophical systems, the system of seven lands on Islamic Geography and neo Platonisms trainings on Gnosticism mystical philosophy. In addition these world graphs charts also includes interwoven designs about planetarium planets, planetarium under the moon of the four elements, the twelfth zodiac, the fourth main directions, mineral world and even human body. The author has choices due to the wide range of world graphs charts that remained in Manuscript and only study and examine a number of charts that based on these three thinking traditions. These charts are belong or related to scholars and thinkers of both two Shia and Soni sects with different thinking views that from these thinkers we could point out to these people: Jaber ebn Hayyan, Akhavan al-Saffa, Abu Yaqub Sajestani, Abu Reihan Birooni, Naser Khosro, Hamedi, Hamid Alddin Kermani, Ebn Arabi, Seyed Heidar Amoli, Ibrahim Haqqi.
Keywords: cosmology, world graph, philosophical, scientific charts, Gnostic, mystical charts, religious charts -
Page 60The mutual trust of Islamic sects followers and trying to creating unity and establishing unique Ummah is an important principal that was a model for wise scholars in golden century of Islam. Thus forgetting this important principal in the wake of unpleasant historic events in many centuries separated sects and humiliated Islamic Ummah. One of clear fields that could see mutual respect and scientific cultural exchange among sects is quoting Hadiths from other sects narrators. Shia and Sonni quoted a large part of their Hadiths from each others narrators. Ebbad ebn Yaqub Ravajeni is from those narrators who though expressed his Tashayo and propagating it, was reliable and acceptable for Sonnis Grandees. His various Hadiths in Sonni books and their great trust on him is in a extend that cast Sheikh Tousi, famous Shia narrator, into doubt about Tashayo of Ebbd ebn Yaqub. This article which is drafted by descriptive-analytic method tries to prove these important issues: 1. Oneness of Ebbad ebn Yaqub Ravajeni with Ebbad Abu Saeed Asfari. 2. Tashayo of Ebbad and expressing to it and inviting to that. 3. The trust of famous Sonni narrators to Ebbad despite knowing he is a Shia.Keywords: Shia narrators, common narrators, Abbad ebn Yaqub Ravajeni, Abbad Abu Saeed Asfari
-
Page 72eyed Mohiddin ebn Tajeddin ebn Qattal known as Mahya is one Soni Persian poets of 11th century A.H who in his works express his passion openly to Ahlol Beit (PUT) especially Imam Ali (PUH). He in his court poetry in addition to praising Prophet Mohammad (PUH) and Rasheddins Caliphs, repeatedly and specifically, praised Imam Ali (PUH) with respect, holiness and originality. This article illustrates the poets views about Rasheddins Caliphs and especially Imam Ali (PUH). Mahya knows Prophet Mohammad (PUH) as his beloved and loved Imam Ali (PUH) and knew himself as Imam Alis (PUH) generation.Keywords: Mahya, Imam Ali (PUH), Rasheddin's Caliph, Ahlol Beit (PUT), the virtues
-
Page 80In Hadith and interpretational fields there are 10 Hadiths about encountering of Joseph (PUH) with his father which in them spoke about dishonor of Joseph through his father. Five Hadiths in Imamiyahs sources and five Hadith in Sonis sources have quoted this issue. Imamiyah Hadiths have identical difference with Soni sources, though one Soni Hadith is same with Shia Hadiths, but all of them narrated that Joseph (PUH) didnt respect to his father. This text base on principals of criticizing Hadith would critic and examines documents and sources of these Hadiths and paid to their roots. With examining these Hadiths we realized that none of them are not reliable, because: 1. All of them have weak sources and are kind of weak narrations. 2. There are differences, paradoxes and ambiguities in text of these Hadiths. 3. In them, there are Shaz issues and are against the text of Quran. 4. There are conflicting Hadiths against them which is adapted with Quran. It seems that these Hadiths rooted in Talmud, because in there Joseph was accusing to take the position of presidency and ruling. Thus the reason for generalizing these Hadiths is this thinking in Talmud which some narrators with accepting that try to accuse Joseph (PUH). Of course there is no sign of this accuse in Quran and Torah. The oldest sources of this Hadith are interpretations attributed to Ali ebn Ibrahim, Jame al- Bayan Tabari and the interpretation of Ebn Abi Hatam which seems from them this Hadith was generalize.Keywords: Joseph (PUH), infallibleness of prophets, Israeeliyat, Qomi's interpretation, Jame al Bayan Tabari, Ebn Abi Hatam's interpretation