فهرست مطالب

فقه - پیاپی 85 (پاییز 1394)

فصلنامه فقه
پیاپی 85 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد هادی یعقوب نژاد صفحات 7-36
    اصطلاح شناسی در نظام سازی واژگانی علوم تاثیر بسزایی دارد؛ همچنین، نقش این مهم در درک متناسب از ساختار دانش ها انکارناشدنی است. این نوشتار رسالت بیان این تاثیر را برعهده دارد و همچنین، براین پایه، درصدد پاسخ گویی به دغدغه دسته بندی درون علمی دانش «فقه» است.
    بررسی موضوع در چهار محور سامان یافته است: محور اول، از اهمیت اصطلاح شناسی سخن می گوید؛ در محور دوم، موضوعاتی بررسی می شود که ابزار شناخت واژگان علوم هستند؛ محور سوم به اهمیت اصطلاح شناسی در دامنه و گستره فقه می پردازد؛ چهارمین و آخرین محور، عهده دار واکاوی و بازنمایی دانش فقه در فرم اصطلاح شناسی و بیان برخی سودمندی های برجسته آن است.
    کلیدواژگان: علم فقه، دسته بندی علوم، دسته بندی علم فقه، شناخت، اصطلاح شناسی
  • محمد صالحی مازندرانی صفحات 37-64
    درباره ماهیت عقد ضمان دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. ازآنجاکه هدف از تشریع عقد ضمان در فقه شیعه احسان و امتنان به مدیون است، عقد ضمان را موجب نقل ذمه می دانند؛ به این معنا که با تحقق عقد ضمان، ذمه مدیون بری و ذمه ضامن مشغول می گردد؛ براین اساس، هر امری که موجب بقای ذمه مدیون بعد از ضمان گردد، سبب بطلان شرط و عقد می شود. درمقابل، فقی هان اهل سنت هدف از تشریع عقد ضمان را حمایت از طلبکار، و ضمان را موجب ضم ذمه می دانند؛ بنابراین، با تحقق عقد ضمان، طلبکار برای مطالبه طلب خویش به جای یک نفر حق مراجعه به دو نفر را دارد.
    براین اساس، در این نوشتار درصدد بررسی این پرسش ها هستیم: هدف از تشریع عقد ضمان چیست؟ ضمان از چه ماهیتی (نقل ذمه یا ضم ذمه) برخوردار است؟ به اجمال، می توان گفت هدف از تشریع ضمان احسان به مدیون است و نقل ذمه همخوان با اطلاق عقد ضمان است نه اقتضای ذات آن؛ بنابراین، با شرط ضمن عقد، امکان برقراری تضامن وجود دارد. توجه به مفهوم لغوی ضمان، یعنی قرار گرفتن و دربرگرفتن چیزی در چیز دیگر، همانند کفالت و رهن، نشانگر جنبه وثیقه ای ضمان است؛ درحالی که درباره احسانی بودن کفالت و همچنین گرویی که از ثالث گذاشته می شود، تردیدی نیست.
    کلیدواژگان: ضمان، ضمانت، نقل ذمه، ضم ذمه، عقد ضمان
  • حسین ناصری مقدم، هاجر رضایی صفحات 65-88
    آسیب رساندن به تمامیت جسمانی یا معنوی اشخاص، در شرایط خاصی، پیامدهای مدنی و گاه کیفری می‏تواند درپی داشته باشد. امروزه با تحولات علمی، مصادیق تازه‏ای از این نوع خسارت ها آشکار شده که در گذشته وجود نداشته است؛ یکی از این مصادیق، آلوده کردن دیگری با خون آلوده است. هم اکنون بسیاری از خطرناک‏ترین و مهلک‏ترین بیماری ها ‏با این روش منتقل می‏شوند. نظر به اینکه گونه هایی از این موضوع، جنبه های کیفری و جرم‏شناختی‏ دارند، این نوشتار با رویکرد کیفری تدوین‏ شده است. بنابراین، پرسش اصلی مقاله این است: احکام تکلیفی و وضعی، و نیز حدود مسئولیت کیفری فرد انتقال دهنده چیست؟
    براساس دستاوردهای این تحقیق، انتقال عمدی خون آلوده به خود یا دیگری، بدون غرض عقلایی، حرام است. ازنظر مسئولیت کیفری نیز چنانچه این انتقال به آسیب و فوت انتقال‏گیرنده منجر شود، مرتکب، مستحق مجازاتی است که براساس شرایط، متفاوت خواهد بود؛ درحالی که انتقال غیرعمدی، تنها مستلزم پرداخت خسارت (دیه یا ارش و هزینه های درمان) است.
    کلیدواژگان: مسئولیت کیفری، خون آلوده، تسبیب و مباشرت، فقه جزایی، انتقال بیماری
  • سید جعفر صادقی فدکی، علی اکبر احمدپور صفحات 89-118
    یکی از پرسش های مطرح در حوزه فقه خلافی آن است که آیا غیبت مخالفان و منکران ولایت رواست یا غیبت آنان، همچون شیعیان که در اصطلاح فقی هان امامیه، مومن نامیده می شوند، ممنوع و نارواست؟ دراین باره دو دیدگاه میان فقی هان امامیه وجود دارد: برخی فقی هان پیشین و عده ای از معاصران قائل به جواز غیبت آنان شده اند و درمقابل، عده ای از پیشینیان، همچون محقق اردبیلی، و بسیاری از فقی هان معاصر غیبت مخالفان را حرام و ناروا شمرده اند. دیدگاه صحیح، که در این مقاله به آن توجه شده، نظریه اخیر است؛ ازاین رو، به منظور تقویت این دیدگاه و برداشتن موانع پیش رو، درآغاز نظریه «قول جواز» مطرح و نقد گردیده و سپس نظریه محقق اردبیلی و دیگر پیروان این دیدگاه، بیان و با طرح دلایلی چند تایید شده است.
    کلیدواژگان: غیبت، مخالف، مومن، مسلمان، تحریم
  • سیدمحسن رضوی اصل، احمد مرادخانی صفحات 119-142
    یکی از مسائلی که در سرقت های اینترنتی به بررسی دقیق جهت تطبیق با احکام فقهی نیاز دارد، مسئله حد در سرقت های اینترنتی است. این مسئله درصورت امکان اجرا، احراز همه شرایط لازم برای اجرای حد قطع را می طلبد. یکی از این شرایط، تحقق هتک حرز در سرقت اینترنتی است. با بررسی مفهوم هک و شیوه های انجام آن در وب سایت ها و دستگاه های رایانه ای و همچنین توجه به تعریف فقهی و حقوقی حرز، و اینکه تشخیص حرز متناسب برای هر مال از طرف شارع، به عرف و رویه جاری در هر جامعه محول شده است، هک را از مصادیق هتک حرز در فضای مجازی می توان به شمار آورد. این رفتار از طریق شکستن قفل نرم افزاری وب سایت ها و یا دستگاه های رایانه ای رخ می دهد و دلیل آن نیز قضاوت و نظر عرف، و رویه موجود در میان کاربران اینترنت و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
    کلیدواژگان: سرقت اینترنتی، هتک حرز، فضای مجازی، هک، جرایم رایانه ای
  • حمید ایماندار، احسان علی اکبری بابوکانی صفحات 143-166
    فیض کاشانی و محقق سبزواری با طرح نه چندان صریح حلیت نفسی غنا در عصر گسترش تصوف شیعی به تاثر از صوفیان سنی و به ویژه ابوحامد غزالی به طلایه داری صوفیه عامی مذهب متهم شده اند. به باور مخالفان، طرح مسئله حلیت غنا ازسوی فیض و محقق، راهبردی زیرکانه در حجیت بخشی به وجد و سماع صوفیانه بوده است. باوجوداین، با تطبیق نظریات فیض کاشانی، محقق سبزواری و غزالی درمی یابیم که هدف نهایی غزالی از طرح مسئله حلیت نفسی غنا، صرفا تصویب مناسک صوفیانه، ازجمله وجد و سماع بوده و برخلاف فقی هان شیعه چندان با محظوریت تعارضات روایی منابع عامه مواجه نبوده است؛ بنابراین، او در طرح این مسئله اساسا رویکردی درجه اول و موضوع محور اتخاذ نموده و ازاین رو، به شکل گسترده ای در پی جویی راهبردهای ایجابی اثبات حلیت غنا کوشیده است؛ در نقطه مقابل، فیض و محقق قرار دارند که مولفه هایی از نظریه غزالی را در رفع تعارض ها و مخصص های فراوان روایات شیعی به کار گرفته اند و به سبب ارائه همین رویکرد درجه دوم و مسئله محور از توجیه لوازم پذیرش حلیت نفسی غنا، که همان تصویب سماع صوفیانه باشد، امتناع نموده اند.
    کلیدواژگان: غزالی، فیض کاشانی، محقق سبزواری، غنا، حلیت نفسی، تصوف
  • محمدحسین حکمت صفحات 167-176
|
  • Mohammad Hadi Yaqubnezhad Pages 7-36
    Presenting a proper impact of terminology in systemizing scientific terms and its role in a suitable perception of structural form of sciences, this paper is seeking a reply to concern about classifying internal - scientific of jurisprudence. Studying the subject is organized in the four axes. In the first axis, the paper speaks about term of knowledge`s importance, in the second one, it examines some titles that cause of knowing the terms of sciences; third one discuses of limits and extension of Fiqh, and the fourth one is specified for finding and cognition of Fiqh in the terminological form, and also for important utilities.
    Keywords: knowledge of Fiqh, Classification of sciences, classifying knowledge of Fiqh, dictionary, terminology
  • Mohammad Salehimazandarani Pages 37-64
    There are two viewpoints on the nature of guarantee contract. Considering that the Shiite jurisprudents (Foqaha)`s view on the purpose of legalizing guarantee contract is based on kindness and favor to the debtor, they regards contract of guarantee as a transferor of obligation. Accordingly, when the mentioned contract takes place, the debtor`s obligation is cleared but the guarantor is indebted. Consequently, any clause which causes the debtor`s obligation to continue after his guaranty, nullifies the clause and the contract. By comparison, the Sunni jurisprudents believe that the aim of legislating a guarantee contract is protecting a creditor, and a guarantee creates an additional obligation for him. Therefore, as the contract of guarantee happens, the creditor has a right of return to two persons in order to demand his own due instead of one person.
    Hence, I am studying this question in this paper: what is the purpose of legislating a guarantee contract? what is the nature of the mentioned guarantee? It can be summarized that the aim of legislating a guarantee is dong a favor the debtor and transferring an obligation is according to being absolute of a guarantee contract not in its nature. For this reason, there may be a joint liability where a contract is concluded with a condition. Paying attention to the literal concept of guarantee which is synonymous with placing and including something as a part of group, shows the bail aspect of guarantee as suretyship and security. However, there is no doubt that suretyship and security are the third party`s doing favor.
    Keywords: surety, Guarantee, transferring, adding an obligation, contract of guarantee
  • Hossein Naseri Moqaddam, Hajar Rezaei Pages 65-88
    Under certain conditions, injuring a person`s physical and spiritual entirety can cause some civil and criminal consequences. Nowadays, some new examples of these such damages which did not exist in the past, have been revealed by the scientific developments. Contaminating blood is one of them that is transferring many of the most dangerous and the most fatal diseases to others now. Considering that some forms of this subject have criminal and criminological aspects, the criminal feature of this subject is to be taken an account in this paper. The main question of this paper is: what are the obligatory and conventional orders, and the limits of a transferor`s criminal liability?
    According to the achievements of the research, transfusing contaminated blood into oneself or another without any reasonable motive, and deliberately, is forbidden. Where, in accordance with the criminal responsibility, this transfer is resulted to injury or death of another, its perpetrator is entitled to punishment which has different conditions. But its involuntary transfer is only resulted into compensation (diyah, arsh and cure costs). This paper is written with a descriptive-analytical method and a current jurisprudential one.
    Keywords: criminal responsibility, contaminated blood, causation, perpetration, criminal jurisprudence, transfusing diseases
  • Sayyed Jafar Sadeqi Fadaki, Ali Akbar Ahmad Pour Pages 89-118
    One of the considerable questions in the realm of jurisprudence of difference is that whether backbiting the opponents and rejecters is permitted, or prohibited and inadmissible as it is the case about the Shiite which the Imami Jurists called them as the believers. There are two theories among the jurisprudents in this regard. Some of them in the past as well as in our time consider backbiting the opponents as permissible and in the contrast to it, part of them such as Moqaaddas Ardebili and lots of the contemporaneous Foqaha regard it as forbidden and indecent. The correct viewpoint which is considering in this paper is the latter one,therefore, in order to strengthen it and remove its obstacles, theory of permissibility is stated and criticized, and then Ardebili`s approach and the other followers of it is set forth and confirmed by some evidence.
    Keywords: backbiting, opponent, believe, Muslim, forbidden
  • Sayyed Mohsen Razavi Asl, Ahmad Moradkhani Pages 119-142
    One of the issues that is required to study accurately for adapting to the jurisprudential precepts, is an Had penalty of the electronic thefts; they can be applied where there are all the requisite requirements of implementing of cut off the hand. One of these conditions is to break into safe custody in a electronic theft. With studying the concept of hacking and its manner on the websites and computer systems, it is observed that - with attention to jurisprudential and legal definition of custody and that Islamic law has left distinguishing a suitable custody of any property to the custom and reasonable precedence of any society - hacking can be a case of breaking in cyberspace which is happen by breaking codes of websites and computer systems, and its evidence is the custom`s judgment and opinion, and the existing precedence of internet users and IT and communication specialists.
    Keywords: electronic theft, breaking into safe custody, cyberspace, hacking, computer offences
  • Hamid Imandar, Ehsan Aliakbari Babukani Pages 143-166
    With planning relatively explicitly a essential lawfulness of ghana in the period of growing Shiite Sufism, Feyz Kashani and Mohaqeq Sabzevari have been accused of being effected by Sunni Sufis and particularly Abu Hamed Ghazzali as a vanguard Sunni Sufism. According to the opponents` approach, permitting ghana by Feyz and Mohaqqeq was a cleverly strategy until they could make Sufi vajd and sama appear documentary. But when theories of Feyz Kashani , Mohaqqeq Sabzevari and Ghazzali are compared with each other, we understand that Ghazzali`s definite purpose of his permit was only acceptance of Sufistic rituals including vajd and sama`, and in contrast to Shiite foqaha, he was not so much faced with an obstacle such as conflicts of traditions in the Sunni resources. Therefore, Ghazzali has basically adopted a first rate and subject oriented approach to planning this problem, and for this reason, vastly tried to find the positive strategies for proving the permission of ghana. On the opposite side, are Feyz and Mohaqqeq who have used some elements of Ghazzzali`s theory in order to resolve many conflicts between the Shia traditions and remove the specified ones, and for the reason of the same second rate and problem oriented approach, refused to justify the requisites of accepting essential lawfulness of ghana which is justly confirming the Sufi sama`.
    Keywords: Ghazali, Feyz Kashani, Mohaqqeq Sabzevari, ghana, essential, Sufism