فهرست مطالب

فقه - پیاپی 90 (تابستان 1396)

فصلنامه فقه
پیاپی 90 (تابستان 1396)

  • 192 صفحه، بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/05/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمدعلی یوسفی، سید ابراهیم صباغیان صفحه 7
    تولید محصول در برخی فعالیت های اقتصادی با اشتراک نیروی کار ازطرف عامل، و سرمایه ازسوی صاحب آن انجام می شود. مطابق با قاعده «تبعیت نماء از اصل»، محصول تولیدشده در ملک صاحب سرمایه قرار می گیرد و نیروی کار فقط باید به دستمزد اکتفا نماید. بر همین اساس، برخی در عقودی مانند مضاربه اشکال می کنند. این اشکال در تعاونی های مصطلح آشکارتر است. به عبارت دیگر، در تعاونی ها با این پرسش روبه رو هستیم که باوجود قاعده پیش گفته آیا فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی ها صحیح است؟ براساس پرسش مطرح شده، فرضیه این پژوهش چنین است: درصورتی که تعدادی از نیروهای کار در یک فعالیت اقتصادی، سرمایه آن را به صورت مشاع تامین کنند، به لحاظ موازین شرعی حق دارند با توافق هم سود متناسب و محدودی برای سرمایه تعیین کنند تا مابقی محصول و نماء به نیروهای کار، براساس میزان کار و نقشی که در تولید محصول و نماء دارند، توزیع شود. بنابراین، تاسیس شرکت هایی مانند شرکت های تعاونی متداول، ازنظر ضوابط فقهی مشکلی ندارد.
    این پژوهش برای پاسخ به پرسش پیش گفته و نیز بررسی فرضیه ذکرشده انجام شده و از روش تحلیل متن و مطالعه کتابخانه ای بهره برده است. دستاورد این پژوهش گویای آن است که اصل قاعده مربوط به نمائات طبیعی است و در عقود تجاری چنین قاعده ای جاری نیست. به فرض ثبوت این قاعده، اگر فعالان اقتصادی با هم توافق کنند، حق دارند براساس توافق عمل نمایند. بنابراین شرکت های تعاونی به مفهوم مصطلح، از ناحیه این قاعده با مشکل فقهی روبه رو نیستند.
    کلیدواژگان: شرکت تعاونی، تبعیت نماء از اصل، سرمایه، نیروی کار، محصول تولیدشده
  • رحیم نوبهار صفحه 39
    مقاله در جست وجوی بنیادهایی فقهی است که برپایه آنها می توان به امکان شرعی گذار از مجازات های بدنی به عنوان حد یا تعزیر نظر داد. مقاله بر بنیادهایی مانند امضایی بودن همه مجازات هایی که در متون دینی ذکر شده، تکیه می کند. بر این اساس، بر موضوعیت نداشتن شکل و شیوه اجرای مجازات و اهمیت داشتن مقاصد موردنظر از اجرای کیفر نزد عقلای جهان و نیز عبادی نبودن مقررات ناظر به نوع مجازات ها تاکید می کند. در نتیجه، ضرورت فهم متون مربوط به تعیین کیفر در سایه تغییر و تحولات عقلایی، و گذار از همه مجازات های بدنی خواه به عنوان حد و خواه تعزیر را همچون نظریه ای فقهی (که البته باب بحث درباره آن گشوده است) بی اشکال می داند. همچنین، این مقاله عناوین ثانوی و آثار جانبی نامطلوب اجرای مجازات های بدنی، مانند بیزاری عمومی در جامعه اسلامی و جامعه جهانی و گستردگی اختیارات حکومت اسلامی را برمی شمارد و بر این پایه، گذار از مجازات های بدنی با استناد به عناوین ثانوی را هم روا می شمرد. افزون بر این، نشان می دهد که گاهی برخی از عناوین ثانوی، مشروعیت اجرای مجازات های بدنی را با اشکال روبه رو می کند. البته، پیشنهاد جایگزین های مجازات های بدنی، در صورت جواز عدول از آنها، موضوع این نوشتار نیست و به فرصتی جداگانه نیاز دارد.
    کلیدواژگان: فقه جزایی، مجازات بدنی، رجم، تازیانه، قطع عضو
  • محمد علی خادمی کوشا صفحه 71
    برخی حدود و مجازات های بدنی معین شده برای جرائم خاص پیشینه ای بسیار پیش تر از اسلام دارند. رسول گرامی اسلام6 نیز بر اجرای بدون تغییر آنها تاکید و با تبدیل آنها ازسوی یهودیان اطراف مدینه مخالفت کرده اند. باوجود این، امروزه شنیده می شود افرادی دیدگاه تبدیل مجازات را مطرح می کنند. ازآنجاکه ثبات و تبدیل ناپذیری حدود اسلامی (به عنوان حکم اولی) مطابق صناعت فقهی و از مسلمات همه فرقه های اسلامی است، تردیدی درباره آن وجود نداشته تا به اثباتش پرداخته شود. به همین دلیل، به نظر می رسد دیدگاه مذکور بدون توجه به پیشینه و بی دسترسی کامل به دلایل ثبات حدود طرح شده است. از این رو، برای امکان قضاوت درباره چنین دیدگاهی، بررسی و تقریر ادله ای که می تواند مبنای نظر فقی هان باشد، هرچند به اختصار و به میزان یک مقاله، ضروری به نظر می رسد. بر این اساس، این مقاله برای نخستین بار 17 دلیل و قرینه ارائه داده است. این موارد طبق صناعت فقه و فلسفه احکام، اصول فقه و کلام می توانند بیانگر تبدیل ناپذیری حدود باشند.
    کلیدواژگان: حدود، مجازات بدنی، مجازات معین، مجازات اسلامی
  • احمد باقری، راضیه سادات هاشمی علیا صفحه 99
    اختلاف گسترده در مسئله کاربرد قواعد عقلی در فقه، بیانگر ضرورت ضابطه‏مندی این امر است. قواعد عقلی حاصل تعقل اند. احکام فقهی نیز اعتبارهای شارع مقدس‏ هستند. قاعده «استحاله اجتماع نقیضین» ریشه بسیاری از قواعد عقلی دیگر است، همچون «استحاله دور»، «استحاله تسلسل»، «استحاله توارد علل بر معلول واحد». فقی هان درباره کاربرد این قواعد در مباحث مختلف فقهی هم رای نیستند. این نوشتار با بررسی و تحلیل موارد کاربرد قواعد عقلی در فقه، درصدد ارائه ضابطه کاربرد قواعد عقلی در فرایند استنباط است. براساس یافته های این تحقیق، قواعد عقلی جز در مواردی خاص که ناظر به موضوع خارجی حکم شرعی است، در فرایند استنباط حکم فقهی موضوعیت ندارند؛ چه آنکه فقه جایگاه اعتبارات شرعی است و وجود اعتباری مبتنی بر نص، عرف، مصلحت و... در این اعتبار ملاک است.
    کلیدواژگان: فقه، استنباط احکام، مبانی تشریع، قواعد عقلی، عرف، مصلحت
  • حسین قربانی، سید کاظم مصطفوی صفحه 127
    واژه نکره در گفتمان اصولی دارای چهار شناسه است و عالمان دانش اصول فقه سه انگاره عمده درباره مفهوم آن دارند: برخی معتقدند مفهوم آن پیوسته کلی است؛ برخی ایده جزئیت را ابراز نموده اند؛ بعضی دیگر نیز نظریه تفصیل را برگزیده اند و بر این باورند که اگر در سیاق اخبار واقع شود، معنای آن جزئی است و اگر در سیاق امر قرار گیرد، مفهومش کلی خواهد بود. از سوی دیگر، کاربستی فقهی درباره نزاع در مفهوم شناسی این نهاد اصولی ارائه نشده و گاه این نهاد را فاقد آن دانسته اند. از این رو، نگارنده درصدد است دیدگاه های مطرح شده را تبیین و با نقد دیدگاه های رقیب، نظریه برگزیده خود را مبرهن کند؛ در ادامه، می کوشد نظریه صاحب فصول; را روشن کند؛ آنگاه مقصود مشهور عالمان اصولی از «فرد مردد» را تشریح می نماید؛ سپس ناصوابی تعبیر به «تنکیر» را نیز در مورد تنوین امثال واژه «رجل» مستدل می کند؛ در پایان، کاربست فقهی این بحث را ارائه و تحلیل می نماید.
    کلیدواژگان: نکره اصولی، کلی، جزئی، فرد مردد، تنوین تنکیر، کاربست فقهی، صاع صبره
  • محمدجعفر صادق پور، حسنعلی موذن زادگان، یوسف فاطمی نیا صفحه 153
    توافق فقی هان اسلامی بر اشتراط انتفای ابوت در ثبوت قصاص انکارناشدنی است. باوجود این، در زمینه مسائل مرتبط با این شرط اختلافاتی هست. یکی از مباحث مهم که در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته، تکرار فرزندکشی و اعتیاد به آن است. چه بسا با استناد به فلسفه تشریع قصاص یا موارد مشابه در فقه، همچون تحقق اعتیاد در قتل عبد، بتوان حکم قصاص پدر را در فرض تکرار یا اعتیاد نتیجه گرفت. همچنین، ادله لزوم قتل کسانی که بیش از سه بار مرتکب گناهان کبیره شده اند یا ادله افساد فی الارض نیز می توانند در این راستا مورد استناد قرار گیرند. در این نوشتار، با تکیه بر اطلاق و عمومیت ادله معافیت پدر از قصاص (باوجود جواز قتل پدر در برخی از صور فوق) ثابت شده است تمامی این وجوه برای اثبات قصاص پدر ناکافی اند و اگر هم در مواردی جواز قتل او را ثابت می کنند، نه به عنوان قصاص، بلکه با عنوان مجرمانه دیگری مانند«اعتیاد به قتل»، قتل او را تجویز می نمایند.
    کلیدواژگان: قتل، قصاص، انتفای ابوت، اعتیاد، تکرار
  • محمدحسین حکمت صفحه 175
|
  • Ahmad Ali Yosefi, Sayyed Ibrahim Sabbaghian Page 7
    In some economic activities, productions are produced by sharing work force of the labor with the capital of its owner. Based on the rule of "adherence of interests to property", production is located on the ownership of possessor of the capital, and the work force should be only satisfied with the wage. Accordingly, Contracts such as modarabah (sleeping partnership) have been criticized by some people. Concerning the cooperative companies, this critique is more obvious. In other words, in the cooperatives, we faced with this question that in spite of the mentioned rule, is an economic activity as the form of the cooperatives correct? Based on the raised question, study hypothesis is: If a number of work forces jointly provide capital of an economic activity, they have the right to determine the suitable and limited interests according to the religious standards and their agreement on the capital; and the rest of productions and interests can be distributed among the work forces in terms of amount of their work and their roles on producing output and interest. Therefore, according to the jurisprudential criteria, there is no any problem to establish the companies such as common cooperatives. In order to answer the above question and also to study the research hypothesis, this research has been carried out with the text analysis and library method, and the produced results indicate that the rule is related to the natural interests and such a rule is not applying to the commercial contracts. Assuming that this rule is confirmed, if the economic actives agree to each other, they have right to do based on the agreement. Therefore, the cooperatives in their common meaning, have no jurisprudential problem from this rule.
    Keywords: cooperative company, adherence of interests to property, capital, work force, produced output
  • Rahim Nobahar Page 39
    This paper seeks to find jurisprudential foundations that based on them, legal feasibility of transition from corporal punishment as the hodud (determined penalties) or ta`zir (discretionary punishment) can be theorized. Relied on the evidenc such as being confirmative of all the punishments stated in religious texts, lacking importance of the form and method of executing a punishment, being importance of the intended aims in executing a punishment for the wise of the world, non -worshipfulness of the ordinances concerning the kinds of punishments and, consequently, the necessity of understanding the texts related to determining punishment in the light of rational change and development, this paper has justified transition from corporal penalties - whether as hodud or ta`zir- as a jurisprudential theory, though the door of debate is open. Similarly, in this research, transition from corporal penalties has been validated according to the second titles of the precepts, the secondary effects of executing the bodily punishments such as public condemnation in Muslim and global societies, and the broadness of Islamic government jurisdiction. Of course, sometimes some second titles of the precepts are making legality of executing bodily penalties confront to problem. Suggesting the alternatives of the bodily punishments - if they are permitted , is not subject matter of this article, and needs a separate opportunity.
    Keywords: criminal jurisprudence, bodily penalty, stoning, flogging, amputation
  • Mohammad Ali Khademi Kousha Page 71
    Despite some determined hodud and corporal punishments for some especial crimes are much earlier background than Islam, and the Prophet`s emphasis is on the implementation of their unchanged penalties, and the opposition of the Jews around Medina to their conversion, nowadays, it has being heard that some people are proposing a theory of changing Islamic punishments. Since stability and immutability of Islamic hodud (as the first percept) is according to the jurisprudential method and the certainties of all the Islamic sects, there was no doubt that it would be proved. For this reason, it appears that the mentioned idea has been provided without attention to the background of stability of hodud and without full access for reasons of them. As a result, for possibility of evaluating such a theory, it seems necessary that the evidence that can be the basis of the jurisprudents` opinion is briefly - and as much as a paper - to be considered and explained. Accordingly, for the first time, this paper has provided 17 evidence that according to the method of jurisprudence and philosophy of the precepts, the principles of jurisprudence and theology can indicate the immutability of the hodud punishments.
    Keywords: hodud, corporal punishment, determined penalties, Islamic punishment
  • Ahmad Bagheri, Raziyeh Sadat Hashemi Olya Page 99
    The wide disagreement concerning the question of applying the rational rules to the jurisprudence is an indicator of the necessity of a normative definition for this issue. The rational rules are created by intellection, and the jurisprudential precepts are the holy legislator`s innovation. The rule of "impossibility of oxymoron" is the root of many other rational rules, such as "impossibility of circle", " impossibility of sequence," " impossibility of some causes for the unitary effect," and so on, which their application to the different jurisprudential topics is a matter of dispute among the jurisprudents. By examining and analyzing the cases of functioning rational rules in the jurisprudence, this paper has sought to provide a criterion of applying rational rules in the process of inference. Based on the findings of this research, except in the special cases related to an external subject of a legal ordinance, the rational rules are relevant to the process of inferring the legal injunctions, because the position of jurisprudence is for the religious innovations, and the existence of them based on nass (explicit text), `orf (common sense), maslaha (expediency), etc., is valid in this regard.
    Keywords: jurisprudence, inferring the precepts, foundations of legislation, rational rules, orf, maslaha
  • Hossin Ghorbani, Sayyed Kaziem Mostafavi Page 127
    The word of indefinite noun has four identifiers in the discourse of the science of jurisprudential principles (Ilm al-usul al-fiqh), and there are three main concepts in its sense which are stated by the Ulam`. Some believe that its concept is always general, and others have expressed the idea of its particularity and some others have selected the intermediate theory; the latter group believe that if infinite noun occurs in the context of declarative sentence, its meaning is particular, and if it is located in the form of imperative statement, its meaning will be general. On the other hand, on the controversy in semantics of this institution in this science, a jurisprudential function has not been provided, and sometimes it was believed that it has no the mentioned function. Therefore, with explaining all the theories and criticizing the opponent ideas, the author is seeking to making his selected theory clear. In the following, the author will clarify Saheb al-fosul`s theory, and describe the famous intention of the usuli scholars concerning "farde moraddad (doubted meaning)" , and justify incorrectness of the term "tankir (indefinitness)" as to tanvin of the words such as term "rajolon (on male)", and finally provide and analyze the jurisprudential function of the discussion.
    Keywords: usuli indefinite noun, general, particular, farde moraddad, tanvine tankir, jurisprudential function, sae sobrah (three kilos from the wheat)
  • Mohammad Jafar Sadegh Pour, Hasanali Moazenzadegan, Usouf Fateminia Page 153
    For proving the retaliation, the Muslim jurisprudents` agreement on stipulation of termination of paternity is indisputable. Nevertheless, there are differences as to the problems related to that stipulation. One of the important issues which has been rarely considered among them, is recidivism of filicide or addiction to it. According to the philosophy of legislating retaliation or similar cases in jurisprudences such as realizing addiction to murder a man slave, it is possible to conclude that a father may be retaliated in the assumption of recidivism of filicide or addiction to it. Similarly, the evidence of necessity of murdering some ones who have perpetrated the mortal sins more than three times or also evidence of corrupting on the earth can be referred in this concern. In this paper, based on the absoluteness and generality of evidence connecting the exemption of a father from retaliation (however he may be killed in some above cases), it was shown that all these forms are not enough for proving retribution of a father, and if they have proved it in some cases, it is not for as a retaliation but for an another criminal title.
    Keywords: murder, retaliation, termination of paternity, addiction, recidivism