فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ روابط خارجی
پیاپی 66 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/25
  • تعداد عناوین: 13
|
  • صفحه 9
  • صفحه 17
  • دیدگاه ها
  • سید احمد محیط طباطبایی صفحه 49
  • طیبه محمد صفحه 59
  • مقالات
  • حسین نوروزی صفحه 77
    حوزه فرهنگی اکو، یکی از گنجینه های نادر در میراث تاریخی و تمدنی جامعه بشری است. این گنجینه حاصل سده ها کوشش و تفکر مشترک جوامع منطقه بوده که به صورت هم افزایانه تکوین و تکامل یافته است. با عنایت به مجموعه چالش ها و موانع فراراه دوستی و همکاری در سپهر سیاسی جهان معاصر، مقاله حاضر، حاصل جست و جو پیرامون این پرسش است که: بر اساس چه رویکردی به میراث مشترک تاریخی و فرهنگی در منطقه اکو می توان افق جدیدی برای زیست فرهنگی جوامع این اقلیم معنوی ترسیم کرد؟ روش و رویکرد ما در تبیین بحث، کوششی مفهومی کارکردی از ملازمت ساختارهای تاریخی و فرهنگی جوامع بر اساس حیات دو نیروی تغییر و تداوم در آنهاست. رهاورد این تتبع حاکی از این نکته است که در صورت برنامه ریزی راهبردی برای دیپلماسی فرهنگی میان جوامع منطقه، می توان دوره تاریخی روشنی از تعامل و تعالی فرهنگی را خلق کرد که پشتوانه سایر مناسبات سیاسی و اقتصادی باشد و در خدمت امنیت، ثبات و توسعه فردی و جمعی کشورهای منطقه قرار گیرد و مآلا منزلت مشترک آنها را در عرصه جهانی ارتقاء دهد.
    کلیدواژگان: اکو، اقلیم معنوی، دیپلماسی فرهنگی، نوپردازی تاریخی
  • محسن حیدرنیا * صفحه 101
    افراط گرایی همواره نقش منفی و مخربی در مسیر توسعه و شکوفایی تمدنی داشته است. بررسی و تحلیل ریشه های این جریان و چگونگی مهار آن نقطه اساسی تمرکز این مقاله است. نویسنده در این مقاله افراط گرایی را به عنوان پدیده شوم درون تمدنی به شمار آورده و کوشیده است تا راه حلی درون تمدنی نیز برای مقابله با آن به دست دهد. عرفان ناب اسلامی از نگاه نویسنده، میراث مشترک عظیمی است که می تواند با ایجاد ظرفیت های گفتمانی بین المللی و منطقه ای، به مثابه یکی از کارآمدترین راهکارهای اساسی مقابله با افراط گرایی در جوامع اسلامی نقش ایفاء کند.
    کلیدواژگان: منطقه اکو، عرفان، افراط گرایی، مبارزه
  • محمدعلی کاظم بیکی صفحه 125
    در سال های اخیر، پدیده افراط گرایی با شعارهای اسلامی، هزینه های مادی و معنوی سنگینی بر کشورهای نواستقلال آسیای مرکزی تحمیل کرده است. اگر این پدیده که با اعتدال و تسامح اسلام و فرهنگ رایج در منطقه سازگاری ندارد مهار نشود، بعید نیست که مشکلات و مصائب بیشتری روی دهد. مقاله حاضر با مطالعه زمینه های عقیدتی گسترش افراط گرایی در آسیای مرکزی، به راهکار مقابله با آن نیز می پردازد. یافته ها نشان می دهد که سیاست فرهنگی- دینی شوروی در این منطقه، با ترویج دین عامیانه به زیان مذهب رسمی و اعتدال گرای سنت، از پیش، راه گسترش افراط گرایی را هموار کرده است. از این رو، مقابله با افراط گرایی مستلزم تقویت اسلام فقاهتی، به ویژه مذهب حنفی، یعنی مذهب اکثریت مردم در این منطقه است که می تواند با اصلاح باورها و برداشت های ناصواب و عامیانه از اسلام، از گسترش افراط گرایی جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: آسیای مرکزی، افراط گرایی، مذاهب اربعه اهل سنت
  • علیرضا قیامتی * صفحه 141
    فرهنگ و ادب فارسی همواره طلایه دار مهر و محبت بوده و در عرصه حکمت و تربیت انسانی، در کاروان شعر و ادب جهان سهمی شایسته داشته است. روح لطیف و بی بدیل عرفانی آن، زیباترین جلوه های انسانی و پسند یده های اخلاقی را در دل آموزه های خویش جای داده است. تاثیر ارزشمند و پایدار اندیشه های عارفانه فارسی در زبان ها و فرهنگ های همجوار و دمیدن روح مشترک انسانی موجب غنای روز افزون فرهنگی این حوزه بوده است.
    کشورهای منطقه اکو، در طول تاریخ دیرینه خود، کانون مناسبات خانقاهی و عرصه پایدار عرفان و تصوف به شمار می آمده اند. حضور انبوهی از مشایخ و پیران طریقت در این سامان و تجربه همزیستی مسالمت آمیز همراه با آزاد اندیشی و روحیه مدارا و تحمل گرایی، بنیانی سترگ است و می تواند الگویی مناسب و ترازی قابل اعتماد در مناسبات آینده به شمار آید و توانمندی بالقوه و ذاتی این بخش از جهان را برای مقابله با خشونت و کینه ورزی و تعصب به ویژه در دنیای امروز فراهم آورد.
    کلیدواژگان: فرارودان، عرفان، مشایخ عرفانی
  • ولی کوزه گر کالجی * صفحه 151
    منطقه خاورمیانه و مناطق پیرامونی آن، نظیر آسیای مرکزی و قفقاز و شبه قاره از کانون های مهم پرورش و رشد افراط گرایی در دوران معاصرند. طی چند دهه گذشته، ظهور جریان های افراطی نظیر طالبان و القاعده فضای سیاسی، اجتماعی و امنیتی افغانستان و پاکستان را سخت تحت تاثیر قرار داده است. در میان جریان های اسلامی، داعش از نظر عضوگیری و نیز گسترش دامنه فعالیت های خود، توجه ویژه ای به منطقه قفقاز با عنوان «امارت اسلامی قفقاز» و منطقه آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان تحت عنوان «خراسان تاریخی» نشان داده است. در چنین شرایطی که موج تروریسم و افراط گرایی، تمام ملت های منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده است، میراث تمدنی و فرهنگی مشترک میان 10 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که در طول تاریخ و ورای مرزهای سیاسی و جغرافیایی کنونی کشورهای عضو شکل گرفته است، می تواند به عنوان عاملی در جهت مقابله با روند رو به گسترش تروریسم، خشونت و افراط گرایی در سطح منطقه مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اکو، حوزه های تمدنی و فرهنگی مشترک، افراط گرایی
  • حسن باستانی راد * صفحه 169
    کشورهای گستره جغرافیایی- تاریخی عضو سازمان اکو، بستر اصلی جاده های تجاری، فرهنگی و اجتماعی کهن را تشکیل می دهند. جاده ها را می توان پیوند دهنده جوامع در این کشورها دانست که از طریق آن میراث و قابلیت های خود را به اشتراک گذاشته اند. از این رو، هویت جمعی، میراث مشترک تاریخ و فرهنگ مشترک در این کشورها، مهم ترین ویژگی در پیوند دیرینه میان آنهاست. بنابر پژوهش های جدید، هزاران کیلومتر جاده، در گستره جغرافیایی جاده های موسوم به ابریشم وجود داشته است. نیمی از این جاده ها در 10 کشوری قرار دارد که عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستند. این جاده ها، مهم تر از نقش اقتصادی و تجاری، در انتقال میراث معنوی و مادی جوامع موثر بوده اند و همچون زنجیره ای، پایگاه های فرهنگی را به هم وصل کرده اند. به همین سبب، این جاده ها را به ویژه در کشورهای اکو باید «جاده های فرهنگ» نامید. در این مقاله کوشش شده است تا با روش تحقیق تاریخی، نقش میان فرهنگی کشورهای اکو در میراث فرهنگی و تمدنی جاده های کهن بررسی شود. میراث ملموس، ناملموس، مکتوب و طبیعی با رویکرد میراث مشترک در کشورهای عضو سازمان اکو، مهم ترین ویژگی و میراث جاده ابریشم است و این کشورها می توانند نقش مهمی در ثبت جهانی جاده ابریشم ایفاء کنند.
    کلیدواژگان: اکو، کشورهای عضو، جاده ابریشم، میراث جهانی، پایگاه های فرهنگی
|
  • Hossein Nouruzi, Mohsen Heidarnia Page 77
    ECO cultural sphere is one of the rare civilization and historical treasures of human society. This rare legacy is the fruit of years of joint intellectual efforts by regional communities forged into a synergy to evolve in the form as we know today. Taking stock of the contemporary world challenges and obstacles the current article seeks to investigate the question as to what approach could be used to study the cultural and historical legacies in the ECO region in order to render a fresh outlook on cultural life of the communities present in this intellectual realm? The research method has been that of a conceptual-functional effort to assess the concomitance of historical and cultural constructs in these communities based on juxtaposition of the two forces of continuity and change. The findings suggest that if strategic plans are in place to formulate a cultural diplomacy for the communities in this region, a promising bright future of interaction and cultural excellence will provide a basis for expanding political and economic relations, which in turn, will promote the individual and collective security, stability and development of the nations in this region which ultimately enhances their standing in the world.
    Keywords: ECO, Intellectual Realm, cultural diplomacy, Historical Modernization
  • Mohsen Heidarnia * Page 101
    Extremism has always proven to be a destructive and negative force against the development and thriving of civilizations. Analyzing the roots of this phenomenon and ways to contain it are the focal points of this article. The author views extremism as an intra-civilization phenomenon, thus, attempts has been made to find the solution within the civilization itself. Genuine Islamic mysticism is, in author’s view, an enormous common heritage that has the potentials for creating international and regional discourse capacities, and can provide the most efficient tools to curb extremism in Islamic communities.
    Keywords: ECO Region, Mysticism, Extremism, Fight
  • Mohammad Ali Kazembeyki * Page 125
    In recent years, extremism cloaked in Islamic rhetoric has incurred huge material and spiritual costs in newly-independent nations of Central Asia. Left unchecked, this phenomenon, which stands in stark contrast to Islamic culture of moderation and popular culture in the region, is bound to wreak greater havoc and inflict more pain. The current article studies the intellectual background to extremism in Central Asia and contemplates solutions to curb it. The findings suggest that the soviet religious and cultural policies in this region, which was exerted through the promotion of a popular religion at the expense of the official moderate religion, had already paved the way for extremism to thrive. Therefore, countering extremism necessitates the strengthening of jurisprudential Islam, in particular the Hanafi School, i.e., the religion practiced by the majority of the region’s population, which could rectify erroneous popular interpretations of Islam and, in turn, prevents the spread of extremism.
    Keywords: Central Asia, Extremism, Four Sunni Schools of Religion
  • Alireza Ghiamati * Page 141
    Persian culture and literature have always been the vanguard of love and kindness and have made great contributions to the world poetry and literature. Its spirit of mysticism is unmatched, and its teaching reflects the most sublime human splendor and morality. Persian mystic thought has exerted a precious lasting influence on neighboring languages and cultures and has infused this region with a common sense of humanity which has enriched the overall cultural landscape.
    ECO region nations have long been considered the seat of mysticism and mystic monastery (Khanqah) relations. The presence of a good number of mystic mentors and the Elders of Sufi Order in this region is proof of peaceful coexistence coupled with the free flow of ideas and spirit of moderation and tolerance, which, is a solid basis and can serve as an appropriate model and yardstick against which future relations could be weighed. This region of the world has immense intrinsic potentials for countering extremism, hatemongering and prejudice in this day and age.
    Keywords: Transoxiana, Mysticism, Mystic Elders (Mashayekh)
  • Vali Kouzegar Kaleji * Page 151
    The Middle East and its surrounding regions, namely Central Asia and the Caucasus and the Indian Sub-continent have become one of the important cauldrons of terrorism in the contemporary era. In the last couple of decades, the emergence of extremist currents such as Taliban and Al-Qaeda has drastically shaped the political, social and security landscape of Afghanistan and Pakistan. Among the Islamic movements, ISIS has paid special attention to the Caucasus and Central Asia, Afghanistan and Pakistan region which it has styled as ‘The Islamic Emirate of the Caucasus’ and ‘Historical Khorasan’ respectively. As waves of terrorism and extremist violence engulf the region and poses serious threat to all the nations in the region, the civilization and cultural heritage shared among the ten Member States of the Economic Cooperation Organization, could provide a platform for countering the spread of terrorism, violence and extremism in the region.
    Keywords: ECO, Common Civilization, Cultural Spheres, Extremism
  • Hassan Bastani Rad * Page 169
    Countries of the historico-geographical expanses covered by the Economic Cooperation Organization constitute the main terrain through which the most important trade, cultural and social routes have passed since time immemorial. The roads link the communities in these countries and have served as platforms on which capabilities and heritage have been shared. Thus, collective identity and common cultural and historical heritage have long been the main bond among these nations. According to modern research, thousands of kilometers of road constitute the Silk Road network. Half of these roads are situated in the ten Member States of the ECO. More than their primary function which was commercial and economic, these roads served the higher purpose of transmitting this intellectual and material heritage among societies. This network acted like a chain connecting the cultural hubs together, for which reason, these roads, particularly in ECO countries, merit the name ‘Culture Roads’. Through historical research methodology the current article has sought to study the inter-cultural role of ECO members in civilization and cultural heritage of the ancient roads. Tangible, intangible, written and natural heritage as is common to ECO countries constitute the most important feature of the Silk Road. These countries can play an important role in nominating the Silk Road to be registered globally.
    Keywords: ECO, Member States, Silk Road, World Heritage, Cultural Bases