فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 45-46 (پاییز و زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید محمد راستگو صفحه 19
    تاویل از واژه ها و اصطلاحاتی است که از دیرباز به ویژه در جهان قرآن پژوهی مورد بحث و گفتگو بوده است و هنوز نیز جای بررسی و پی جویی دارد. در این گفتار بر پایه کهن ترین واژه نامه های زبان عربی نشان داده ایم که معنی اصلی و بنیادین «تاویل«از قوه به فعل آمدن و به غایت و پختگی رسیدن است، و چون این معنی با غایت، فرجام، آغاز و باطن پیوندهایی دارد، واژه تاویل کم کم این معانی را نیز پذیرفته است. سپس کوشیده ایم تا نشان دهیم که کاربردهای هفده باره این واژه در قرآن کریم با معنی بنیادین یادشده به خوبی هم خوانی دارند. در پایان نیز بر پایه گفتگوهایی تاویل قرآن را در برابر تنزیل آن دانسته ایم و گزارشی به دست داده ایم از این که تنزیل قرآن فرود آمدن آن با سیری نزولی از مقام بلند «علی حکیم» به مقام «عربی مبین» است و تاویل آن با سیری صعودی راه یابی آدمی از مقام «عربی مبین»یعنی ساختار زبانی قرآن به مقام باطنی«علی حکیم» آن است.
    کلیدواژگان: تاویل، تفسیر، تنزیل، غایت، علت غایی، ظاهر، باطن، قوه و فعل
  • قاصر از معنی نو حرف کهن / بررسی اجمالی شعر عرفانی پس از مولوی (نیمه دوم قرن هشتم و نیمه نخست قرن نهم)
    حبیب الله عباسی صفحه 47
    در این مقاله جریان شعر عرفانی به سه دوره حال، قال و احتیال تقسیم شده است، برای ورود به بحث اصلی که بررسی شعر عرفانی دوره قال است، اشاراتی اجمالی به دوره تکوین شعر عرفانی و دوره حال شده است و پس از آن که با تکیه بر شعر و شخصیت صوفیانه سه شاعر برجسته عصر فترت یعنی شاه نعمت الله ولی، محمد شیرین مغربی و شاه قاسم انوار به طرح این پرسش پرداخته شده است که علت عدم ماندگاری این شعر چیست حال آن که این جریان شعری در روزگار حیات شاعران خود، پررونق و پرطرفدار بوده است؟ در ادامه سخن تلاش شده است که علل عدم ماندگاری این جریان شعری برشمرده شود و به علل مقبولیت آن، در روزگار حیات هر شاعر اشارتی رود. در پایان برای عینی تر شدن موضوع، ده غزل از دیوان هر شاعر در سه سطح زبانی، بلاغی و موسیقایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: شعر عرفانی، موسیقی شعر، بلاغت، زبان، تصوف
  • مریم مشرف صفحه 81
    آینه از نمادهای ریشه دار در ادبیات جهان است. در زبان سقراط، هنر آینه ای است که جهان عینی را منعکس می کند. در طول تاریخ نیز آینه در زبان هنر این خاصیت را داشته است، در مقاله حاضر حضور نمادین آینه از دیرزمان تا شعر مولانا بررسی می شود. بخشی از سخن نیز درباره چنگ، آن ساز معروف است و از نقش همپایه آینه و چنگ هم در جای خود و در پایان مقاله سخن گفته شده است.
    کلیدواژگان: آینه، چنگ، نماد، شعر عرفانی، زبان مولوی
  • زلف تاب دار حافظ / به گزینی های حافظ در پیوند با «زلف»
    کاووس حسن لی صفحه 107
    «پیوند واژگان» و «تراکم معانی» از بنیادی ترین ویژگی های یک سروده خوب است. این ویژگی ها، همواره، در دوره های شعر فارسی در کانون توجه سخن سنجان بوده است. تازه ترین دیدگاه های ادبی شعر امروز ایران نیز، در پیشروترین گونه های خود، «تراکم معانی» و «پیوند واژگان» را از عوامل برتری شعر به شمار می آورند. درباره تناسبات لفظی سروده های حافظ، تا کنون نوشته های بسیاری پدید آمده است. در این نوشتار، برای پرهیز از کلی گویی، از همه شگردهایی که حافظ شیرین سخن، برای رستاخیز کلام خود بهره برده و به کاربسته است، تنها به یک ترفند یعنی «به گزینی در پیوند واژگان» و آن هم تنها در حوزه یک واژه «زلف، گیسو و مو...» پرداخته شده است.
    فراخوانی واژه های متناسب و گزینش بهترین آن ها، در کارگاه خیال حافظ، چنان مقتدرانه صورت می گیرد که شایسته ترین نقش های ممکن، با بهترین شیوه های پرداخت، در قالب غزل، از فرآورده های نهایی این کارگاه شگرف و شگفت است.
    کلیدواژگان: حافظ، آرایه ها، به گزینی، تراکم معانی، پیوند واژگان، زلف، مو، گیسو
  • محمد غلام صفحه 129
    جامعه شناسی ادبیات، یکی از شیوه های جدید و کارآمد نقد متون ادبی است و امروزه، در تحلیل انواع ادبی نوین، به خصوص رمان فارسی معاصر کاربرد فراوان دارد.
    نقد و تحلیل رمان های معاصر فارسی و بررسی ساختارهای تاریخی، سیاسی، اجتماعی جامعه ایرانی از خلال این آثار، هدف مقاله حاضر بوده است. یافته های این تحقیق، حکایت از آن دارد که: رمان کامل ترین نوعی است که می تواند به مطالعات جامعه شناختی نوین، پاسخ مثبت دهد.
    از دریچه مطالعه رمان فارسی، به خوبی می توان ساختارهای جامعه ایرانی را تبیین کرد.
    هر قدر از ساختار ساده جامعه ایرانی در عصر مشروطه – که عصر پیدایش نخستین رمان های فارسی نیز هست – فاصله می گیریم و به سمت جامعه پیچیده تر و مشکل دارتر معاصر پیش می آییم ساختار رمان فارسی نیز پیچیده تر می شود و موضوعات اجتماعی، تنوع و پیچیدگی بیش تری می یابند.
    موضوعات و مقولاتی که در رمان های فارسی، مد نظر نویسندگان قرارگرفته است از کلی-گرایی به سمت جزیی گرایی سیر می کند. این نکته، از یک سو، حکایت از به فردیت رسیدن انسان معاصر ایرانی دارد که با تمام وجود، در رمان جدید حضور یافته است و از سوی دیگر، بیان گر فاصله گرفتن ساختار های جامعه، از حالت ساده، ابتدایی و حماسی قدیم، به سمت ساختارهای پیچیده و مدرن است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی ادبیات، ت، اریخچه جامعه شناس، ی ادبیات، جامعه شناسی رمان فارسی، شمس و طغرا، حاجی آقا، جای خالی سلوچ، خانه ادریسی ها
|
  • S.M. Rastgoo.Ph.D Page 19
    ‘Ta‘vil, (Hermeneutics) has long been one of the widely-debated terminologies particularly in the field of Quranic research. Drawing upon the earliest lexicographical documents, the author argues that the term was originally used to mean, changing from potentiality to practice. Sinc this sens of ‘ta‘vil, goes and collocates with ‘Beginning’ ‘End, "Ultimate goal", and‘ inward nature, the term has gradually acguired these meanings as well.Then, attempts are made to show how the frequent applications of ta’vil, in the Holy Quran (17 times) go with the original sense of the key word. Towards the end of the paper, the hermeneutics of Quran is discussed vis ―a― vis its being sent down; the latter has a descending dirction whereas the former has got an ascending movement.Hence, hermeneutics facilitates man's journey from the explicit structural meaning of the Quran to its inward and superior word. For economy reasons, the author has deliberately skipped the other scholars’ views on this issue.
    Keywords: hermeneutics, interpretation, practice, outword nature, inward nature, ultimate cause
  • H. Abbasi Page 47
    This paper presents a detailed analysis of the development of mystic poetry through dividing its evolution into three eras. To this end, initially, the first era signifying the age of creation and growth of this trend is briefly examined. The paper, than, proceeds to discuss the second era with particular emphasis on the three prominent poets of that interval, Shah Nematollah Valli, Mohammad Shirin Maghrebi, and Shah Qasem Anvar.More specifically, the stimulus behind this section of the paper is to pursue why this trend in mystic poetry faded away, despite its heydays when those poets lived. Finally, to be more objective, a corpus including ten lyric verses from each of the abovementioned poets is analyzed at linguistic, rhythmic, and rhrtorical levels.
    Keywords: mystic poerty, rhythm in poetry, languge, sufism.
  • N.Mosharraf Page 81
    Mirror is a well- known symbol with deep roots in the world of literature. In Socrate's art, mirror reflects the real world. This distinctive feature of mirror has prevailed through history. This article attempts to trace and scrutinize the symbolic presence of mirror up to Rumi's age. Our discussion incorporatates a subsection on chang, the famous musical instrument, and closes with a hint on the equal and associating role of mirror and chang in Rumi's language.
    Keywords: mirror, Chang, Symbol, mystic poetry, Rumi
  • K.Hassanli Page 107
    ,Lexical cohesion, and, semantic density, are genrally considered as assets of good poetry in various stages of Persian poetey.this article addresses Zolf in Hafez`s lyric along with its different realizations. Furthermore, the wide range of images and collocational exprssions artistically utilized by the great poet in reference to that keyword and its counterparts are presented. The author argues that the poet`s skillful selection of collocations in this semantic field reveals his miraculous command of poetry as well as lexicology.
    Keywords: Hafez, literary figures, selection, semantic density, lexical cohesion, Zolf, Hair, Geesou
  • Mohammad Gholam Page 129
    Sociological criticism is one of the modern and efficient methods of the study of literary texts, and today it has a wide application in the analysis of modern literary geners, especially the contemporary Persian novel. This article aims at the analysis and appreciation of the contemporary Persian novel and explores the historical, political, and sociological structure of the Iranian society reflected in some of these novels. The findings of this research show that: 1.Novel is the most complete genre that might respond positively to modern sociological studies 2.The Persian novel can explain the structures of the Iranian society very well. 3.The more distance we take from the simple structure of the Iranian society in the constitutional age (i.e. , early nineteenth century), the age of the emergence of the first Persian novels, and move towards the more complicated and intricate contemporary society ,the structure of the Persian novel becomes more complicated and the social themes become more varied and more complex. 4.The themes and subjects treated by the writers of the Persian novels shift from broad generalizations to specific details. This point, on one hand, shows the individualization of the Iranian contemporary man, who has a proper in the modern novel ,and the change of the structures of the society from the ancient simple ,primitive and heroic state to complicated and modern structures on the other.
    Keywords: sociological study of literature, History of sociological criticism, Sociological study of the Persian novel, Shams, Tughra, Haji Aagha, Jay, e Khali, e Salooch, Khana, ye, Idrisiha