فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 47-49 (پاییز و زمستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • قیصر امین پور صفحه 5
    ازرقی هروی از شاعران قرن پنجم و ششم است که او را عموما شاعری درجه دوم محسوب می دارند. در این مقاله، نویسنده ضمن بازنگری و بررسی اطلاعات مربوط به شاعر، و مسائل مربوط به زندگی او به بحث درباره سبک آثار، نوآوری ها و تازگی های شعرش پرداخته و نشان داده است که او به سبب همین تازگی ها از بعضی شاعران هم عصرش برتر یا با آنان برابر است. در این مقاله، مسائل فنی شعر وی در محور اندیشه، خیال، عاطفه، زبان، موسیقی و شکل، بررسی و برای هر یک از محورهای مذکور و جزئیات فنی هر یک از آن ها نیز شواهدی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: ازرقی هروی، شعر فارسی قرن پنجم و ششم، نقد ادبی، اندیشه، خیال، عاطفه، زبان، موسیقی، شکل، صورخیال
  • حمیدرضا توکلی صفحه 45
    از آشکارترین ویژگی های روایت مولانا در مثنوی، درآمیختن قصه ها با یک دیگر است. راوی در میانه روایت یک قصه به قصه ای دیگر می گریزد و یا می کوشد دو قصه پیاپی را درپیوندد و گاه به روایت هم زمان دو قصه توامان می پردازد. نویسنده در این نوشتار کوشیده است پس از بررسی چند و چون اسالیب «قصه در قصه» و سوابق آن و نیز برخی نظریه پردازی های پیرامون آن، جلوه های شاخص و ممتاز این شیوه را در مثنوی تبیین کند.
    کلیدواژگان: مثنوی، مولانا، قصه در قصه، تودوروف، قصه های قرآن
  • مسعود جعفری صفحه 81
    سید محمدرضا میرزاده عشقی از شاعران عصر مشروطیت در ایران و از پیش گامان تجدد ادبی محسوب می شود. مفهوم تجدد ادبی ارتباطی دقیق و تنگاتنگ با رمانتیسم و گسترش آن در ادبیات مشروطه به بعد دارد و عشقی برجسته ترین نماینده شعر رمانتیک عصر خود است. رمانتیسم وی ضمن این که خالی از عناصر تغزلی نیست، بیش تر رنگ و بوی اجتماعی و انقلابی دارد. این مقاله ضمن اشاره به زندگی پرفراز و نشیب او با تاکید بر جنبه های رمانتیک آثار شاعر، به تحلیل و بررسی بخشی از آن، به ویژه «سه تابلو مریم» پرداخته است و ویژگی های رمانتیک آثار او را از لحاظ صورت و محتوا نشان داده است.
    کلیدواژگان: میرزاده عشقی، رمانتیسم، ادبیات مشروطه، شعر مشروطه
  • سید محمد راستگو صفحه 109
    از ویژگی های برجسته سروده های حافظ، هندسه، هنجار، ساخت و پرداخت سنجیده و استواری است که کم تر می توان در آن دست برد و پاره ای از نغزکاری های آن را از دست نداد. یکی از زمینه های سامان پذیری این هندسه و هنجار بی هنباز، کوشش و کنکاش های هماره ای است که حافظ در کار بازنگری و دست کاری و به سازی سروده های خویش هزینه می کرده است. بازنگری ها و دست کاری هایی که بسیاری از نسخه بدل ها و دیگرنویسه های گوناگونی را که در نسخه ها و دست نوشته های دیوان او دیده می شود، از پی داشته است. از این روی ویراستاران دیوان او ناگزیر باید بکوشند بر پایه هنجارهایی پسندیده، دیگرنویسه هایی را که پی آمد این بازنگری ها و دست کاری ها می نمایند باز شناسند و در متن بیاورند. در این گفتار پس از بازنمایی این نکته ها با آوردن پاره ای از دیگرنویسه ها و نسخه بدل ها کوشیده ایم برخی از دست کاری های او در سروده های خویش را برای رسیدن به هندسه ای چنین سخته و سنجیده بازنماییم.
    کلیدواژگان: حافظ، ساخت سخن، هندسه سخن، نسخه بدل، بازنگری هنری، دست کاری هنری، پیش سروده
  • محمود فتوحی صفحه 141
    تمثیل یکی از اصطلاحات پرسابقه، گسترده و احیانا مبهم در نقد ادبی و بلاغت فارسی است. امروزه در نوشته های ادبی گاه آن را با سمبل، مثل و حکایت مترادف می آورند. در این مقاله نویسنده کوشیده است با بررسی پیشینه این مقوله ادبی در ادبیات دینی و اسطوره ها، تعاریف بلاغیان قدیم و جدید در بلاغت و نقد ادبی را بکاود و ماهیت، کارکرد و اقسام تمثیل را تبیین کند. همچنین از طریق بیان تفاوت های آن با استعاره و نماد، قلمروهای تمثیل را نیز مشخص کند
    کلیدواژگان: تمثیل، الیگوری، مثل، حکایت، کارکرد تمثیل، ماهیت تمثیل
  • غلامعلی فلاح صفحه 179
    در این مقاله دیدگاه محمدتقی بهار درباره رخدادهای مهم بین المللی از جمله جنگ جهانی اول و دوم، عواقب آن ها و وضعیت ایران و برخی دولت های آسیایی و اروپایی در این دو جنگ بررسی می شود. با توجه به این که معاهدات و پیمان های سیاسی میان ایران و سایر دولت ها تاثیر عظیمی در اوضاع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور ما داشته است، واکنش بهار به این معاهدات و مداخلات سیاسی و نظامی کشورهای بیگانه به ویژه روسیه، انگلیس و امریکا در ایران از لحاظ فرهنگی و تاریخی قابل توجه است.
    کلیدواژگان: محمدتقی بهار (ملک الشعرا)، معاهدات سیاسی، جنگ جهانی اول و دوم، تاریخ معاصر ایران، قاجار، پهلوی
  • عباس ماهیار صفحه 213
    یکی از خصوصیات روح آدمی اندیشیدن درباره مرگ است. انسان از مرگ می ترسد و در جستجوی راه های غلبه بر آن است. حتی گفته شده است که پیدا آمدن جاودانان اساطیر ایرانی و غیر ایرانی نتیجه ترس از مرگ است. ظهور جادوگران و کاهنان و غیب گویان و فال بینان در پاسخ به این نیاز بوده است. و نیز می توان گفت که ساده ترین واکنش در برابر مرگ توسل به تعویذ و حرز و تمیمه است. این مقاله بر آن است که از انواع تعویذها در شعر خاقانی، به ویژه در اشعاری که خاقانی در رثای فرزند بیست ساله اش سروده است، سخن بگوید و چندی و چونی تعویذها را مطرح کند.
    کلیدواژگان: تعویذ، هیکل، حمایل، نشره، مهره، عودالصلیب
  • مهدی نوریان صفحه 229
    بر مثنوی مولانا از زمان های گذشته تا امروز شروح و تفاسیر گوناگونی نوشته شده است و شارحان هر کدام به مذاق خود توجی هاتی برای حل دشواری های آن آورده اند. در این مقاله با ذکر نمونه، درباره اختلاف نظر شارحان بحث شده و نتیجه گرفته شده است که برای گشودن پیچیدگی های اشعار مولانا باید پیوستگی مطالب را همواره در نظر داشت و کلید گشایش هر مشکلی را در درجه اول باید در خود مثنوی جستجو کرد.
    کلیدواژگان: شروح مثنوی، مستمعان مولانا، کسوف، کژروی خورشید، ادب، عزازیل
|
  • Qaysar Aminpoor Page 5
    Azraqi Heravi is one of the great poets of the fifth and sixth centuries who is ranked often as a minor poet. In this paper, the researcher reports a study of the data related to this poet and his life, and, discussing the style of his writing and the innovations he introduces in his poetry, he tries to show that because of these very innovations Heravi is equal to some of his contemporaries if not superior to them. This paper discusses different aspects of his poetry such as his thought, imagination, emotion, language, music and form and gives some evidence to illustrate each of these elements and technical aspects.
    Keywords: Azraqi Heravi, Persian poetry in the fifth, sixth centuries, literary criticism, thought, imagination, emotion, language, music, form, imagery
  • Hamid Reza Tawakouli Page 45
    One of the most distinctive features of Rumi’s narratives in Mathnavi is blending the stories with each other. The narrator in the midst of the story digresses to another story, links to each other two sequential stories, or sometimes narrates two stories simultaneously. Discussing the technical features of “intersectional narration” and its history and theories the researcher in this paper explains the distinctive features of the form of narration in Mathnavi.
    Keywords: Mathnavi, Rumi, Fram- tale, intersectional narration, Todorov, the stories of the Quran
  • Masoud Jafari Page 81
    Sayed Mohammad Reza Ishghi is considered one of the constitutional poets in Iran and a forerunner in the case of literary modernism. The concept of literary modernism is closely related with romanticism and its expansion from constitutional literature onward. Ishghi is the most outstanding poet of romanticism in his contemporary time. While his romanticism enjoys lyric elements; it is more concerned with social and revolutionary issues. Referring to ups and downs in Ishghi' life and highlighting romantic aspects of his works, this article analyses some of his works including "Maryam's three painting". Also, the romantic features of his works in terms of form and content will be presented.
    Keywords: Mirzadeh Ishghi, romanticism, constitutional literature, constitutional poetry
  • Seyed Mohammad Rastgoo Page 109
    Geometry, norm, and exact and contemplated plot/form are considered as distinct features of Hafez's poems. The manipulation of these features will entail the loss of some grace. A part of these poems which can be improved is geometry and bihanbaz norm. That's the continuous attempts and deliberations made by Hafez to revise, manipulate and improve his own poems. The revisions and manipulations resulted in various versions and revised scripts all of which can be found in his Divan. Thus, those editing Hafez's Divan should necessarily recognize and include in the texts the versions derived from the revisions and manipulations on the basis of accepted norms.In this article, first these developments will be presented by showing some revised scripts and versions. Then, an attempt will be made to delineate some of Hafez's manipulations in his poems for the purpose of accomplishing geometry of such exactness and contemplation.
    Keywords: Hafez, geometry of poetry, revised script (copy), artistic revision, artistic manipulation, first version
  • Mahmoud Fotouhi Page 141
    Allegory is a term of long history, wide use and likely vagueness in literary criticism and Persian eloquence. The term is sometimes used as the synonym of symbol, parable, and anecdote. In this article, an attempt has been made to explore the eloquent author's definitions in both old and new literary criticism and Persian eloquence by studying the background of allegory in religious literature and myths. The nature, function and types of allegory will be explored as well. Finally, the differences between metaphor and symbol of allegorical domains will be discussed.
    Keywords: allegory, parable, antidote, the function of allegory, the nature of allegory
  • Gholam Ali Fallah Page 179
    The following issues will be explored in this article: Mohammad Taghi Bahar's attitude toward the important international developments including the first and second world war and the consequences of the 2 wars; the situations of Iran and some Asian and European governments in the 2 wars. Given the enormous effect of political pacts and agreements between Iran and other government on the cultural, social and political affairs of our country, the Bahar's reaction to these pacts and the political and military interference of foreign countries especially Russia, England and US are worth considering within a cultural and historical framework.
    Keywords: Mohammad Taqi Bahar, political pacts, the first, second world war, the contemporary history of Iran, Kajar, Pahalavi
  • Abbass Mahyar Page 213
    Thinking of death is a characteristic of human's soul. Man is afraid of death and is after contrivances to overcome it to the extent that the appearance of Isfandiar, Garshasep, and other heroes in Iranian and non-Iranian myths are claimed to be the product of this phobia. The need to suppress the fear resulted in the appearance of priests, oracles, and fortune tellers. The simplest reaction to death is manifested in the form of resort to Taaviz (seeking refugee in God), Herz, Tamime. This article describes the types of Taaviz in Khaghani's poems especially the poems sung in memory of his 20 year old son. Furthermore, the qualities of the Taaviz will be discussed.
    Keywords: Taviz, temple, medals, scroll, bead, the wood of the cross
  • Mehdi Nourian Page 229
    Many interpretations have been written on the Molana's Masnavi since long time ago up to the present time. These comments have offered examples to show the complexities in Masnavi in line with their taste. Presenting an example, this article discusses the differences in the comments of commentators and concludes that in order to remove the complexities in Masnavi, it is necessary to take into account the coherence of words and that the key to the simplification of Masnavi should first be sought in Masnavi itself.
    Keywords: interpretations of Masnavi_Molana s listeners_eclipse_solar eclipse_good conduct (courtesy)_Azazil