فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
پیاپی 65 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا شفیعی کدکنی صفحات 7-14
    بر اساس تاملات فرمالیست های روس و دانشمندانی چون لوی اشتروس در باب مفهوم ساخت و ویژگی های آن، هرگونه تغییر در درون یک ساخت، مجموعه عناصر سازنده آن ساخت را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحولات مربوط به ساختار ساختارهای هر دوره است. هرگاه ساختار ساختارها در اوج باشد، ساختارهای دیگر نمی توانند در انحطاط مطلق باشند و برعکس. وقتی از این دیدگاه به تاریخ فرهنگ ایران عصر اسلامی نگاه کنیم، حدود قرن چهارم عصری است که ساختار ساختارها در اوج است و بنابراین همه ساختارهای کوچک تر چون شعر، نثر، موسیقی، عرفان، طب و معماری نیز در جایگاه بلندی قرار دارند.
    آن چه فرهنگ ایرانی و ساختار کلان آن را در عصر فردوسی و بیرونی برجستگی ویژه بخشیده است، «آزادی خرد» است که در منازعات اشاعره و معتزله به چشم می آید. وقتی تفکر اشعری بر فرهنگ ایرانی حاکم شد، چراغ خرد به خاموشی گرایید و ساختار ساختارهایی که بر محور «یقین» استوار شده بود جای خود را به «حجیت ظن» سپرد و گزاره های گمانی جای گزاره های منطقی را گرفتند.
    کلیدواژگان: ساختار، ساختار ساختارها، اوج، انحطاط، عقلانیت، یقین، حجیت ظن
  • سید مهدی نوریان، سید علی اصغر میرباقری فرد، بهرام شعبانی * صفحات 15-45

    با روی کار آمدن فتحعلی شاه قاجار، شعر و شاعری نسبت به دوره های افشاریه و زندیه وضعیت مساعدتری پیدا کرد. شاه قاجار که خود شعر می سرود و خاقان تخلص می کرد، به حمایت از شاعران پرداخت و با شکل گیری کانون جدید نهضت بازگشت در تهران، شاعران بسیاری از گوشه و کنار ایران به پایتخت روی آوردند.
    خاوری شیرازی یکی از شاعرانی است که از شیراز به تهران مهاجرت کرد و با تکیه بر استعداد ذاتی و ممارست در انشای نامه های دربار، تاریخ نگاری و شعرخوانی در محافل ادبی پایتخت از نویسندگان و شاعران نسبتا صاحب نام عصر خود شد و آثار متعددی از جمله دیوانی حاوی بیش از هفت هزار بیت در قالب های مختلف شعری چون قصیده، غزل، ترکیب بند، مثنوی، قطعه و رباعی از خود به یادگار گذاشت. در این مقاله پس از بررسی مختصر وضعیت شعر در دوران افشاریه تا پایان دوران فتحعلی شاه، شرح حال، آثار، دیوان اشعار، گردآوری های دیوان و سبک شعری خاوری شیرازی به تفصیل تحلیل و بررسی شده است.

    کلیدواژگان: دیوان اشعار، قالب شعری، سبک، آرایه های ادبی، بازگشت ادبی
  • غلامعلی فلاح *، عباس ماهیار، سید مرتضی میرهاشمی، صدیقه سلیمانی صفحات 47-69
    این پژوهش درصدد جواب دادن به این پرسش است که «دل» در مخزن الاسرار، که زهدآمیز و عرفانی است، چگونه تبیین شده و دارای چه مراتبی است.
    فرضیه ای که در ذهن خواننده و پژوهشگر شکل می گیرد، این است که نظامی تلقی خاصی از «دل» داشته و به سبب این که یکی از مهم ترین بخش های مثنوی مخزن الاسرار را به آن اختصاص داده، در پی شکل دهی شاعرانه عارفانه به آن مفهوم و بن مایه بوده است.
    شیوه بررسی در این مقاله، تحلیل محتوایی (Content Analysis) است که با استفاده از آن و تجزیه و تحلیل داده های متن، به ابعاد گوناگون سوال های طرح شده، پاسخ داده شده است.
    کلیدواژگان: نظامی، مخزن الاسرار، دل
  • سید مهدی زرقانی*، هدی حسین پور بوانلو صفحات 71-98
    موضوع اصلی این مقاله، بررسی طرز برخورد عرفای نخستین با مفهوم بنیادین عقل است. بدین منظور چهل اثر عرفانی را که یا توسط صوفیه پنج قرن نخست اسلامی نوشته شده بودند و یا مشتمل بر گفتارهای آن ها بودند، بررسی کردیم. مجموعه یافته ها را در ده موضوع اصلی جای دادیم: عقل و معرفت الله ، عقل و ایمان، عقل و قرآن، عقل و شرع، عقل و اخلاق، عقل و دنیا و آخرت، عقل و مقامات عرفانی، عقل و حالات عرفانی، عقل و عشق و عقل و روح. سپس به بررسی آرای عرفا در ذیل هر موضوع پرداختیم. این مقاله نشان می دهد که عرفای نخستین، مقولات مختلف معرفتی، دنیوی، اخروی و عرفانی را در ارتباط با عقل مطرح کرده اند و سعی کرده اند نسبت عقل را با هر کدام از این ها تبیین کنند. درست است که در بسیاری موارد، کارکرد عقل را محدود کرده اند اما همین که همه چیز را در نسبت با عقل سنجیده اند، نشان از اهمیت عقل در نظر آنان دارد. در واقع، آن ها حتی برای تبیین محدودیت های عقل در حوزه های معرفتی، از خود عقل مدد جسته اند. هر چند بررسی ما فقط معطوف به موضوعاتی است که به نحوی با عقل در ارتباط هستند اما حتی از خلال همین مقاله می توان تنوع و گستردگی حوزه های شناختی را که آن ها وارد شده اند، دریافت.
    کلیدواژگان: عقل، آثار صوفیه، حالات و مقامات عرفانی، روح، عشق، ایمان، شرع، قرآن، معرفت، اخلاق
  • باقر صدری نیا صفحات 99-127
    با وجود مطالعات سودمندی که در باب سره نویسی انجام گرفته، هنوز برخی از جوانب آن به درستی بررسی و گزارش نشده است، چنان که بر اساس اطلاع ما تا کنون درباره پیشینه تاریخی و مبانی نظری آن پژوهش خرسندکننده ای به سامان نرسیده است.
    مقاله حاضر عهده دار بررسی پیشینه این گونه نگارشی و جستجوی بنیان های نظری آن تا عصر مشروطه است. این بررسی نشان می دهد که بر خلاف آن چه در آغاز به نظر می رسد، سره نویسی شیوه نوپدیدی نیست و پیشینه آن به قرن پنجم هجری باز می گردد و از آن پس در گذر قرن ها همواره کسانی، ولو از سر تفنن، بدان اقبال نموده اند. مقاله ضمن اشاره به نمونه های بازمانده از ادوار گذشته بر این نکته تاکید می ورزد که این گونه نگارشی از نیمه دوم قرن سیزدهم هجری تحت تاثیر رواج واژگان دساتیری، به ویژه اندیشه ناسیونالیسم مورد توجه و اهتمام افزون تری قرار گرفته است. مقاله در صدد است تا به پرسش های زیر پاسخ دهد:1. آیا سره نویسی در ادوار گذشته مبتنی بر بنیاد نظری خاصی از نوع دیدگاه شعوبیه بوده است؟ 2. آیا می توان میان سره نویسی و ناسیونالیسم به وجود ملازمتی قایل شد؟ 3. در صورت وجود چنین ملازمتی آیا همه گرایش های ناسیونالیستی موید و مروج سره نویسی بودند و یا تنها گرایش خاصی بدان تاکید می ورزید؟
    کلیدواژگان: سره نویسی، پیشینه تاریخی، مبانی نظری، ناسیونالیسم
  • اسحاق طغیانی*، زینب چوقادی صفحات 129-149
    توصیف مختصات ظاهری شخصیت داستانی یکی از عناصر اصلی شخصیت پردازی است که شامل وصف چهره، اندام، پوشش و حرکت می شود. از این بین عنصر پوشش در داستان های نظامی گنجوی، از عناصر برجسته ای است که علاوه بر پرداخت زیبایی شخصیت، از لحاظ جمال شناسی نیز قابل بررسی و تامل است.
    اصل پوشیدگی در زمان تاریخی وقوع داستان (دوران ساسانی) معادل پرهیزکاری است و در زمان بازآفرینی داستان نیز به دلایل مذهبی و فرهنگی، پوشیدگی نشانه فضیلت اخلاقی است. از سوی دیگر در سنت ادبی فارسی به ندرت با توصیف برهنگی مواجهیم. حکیم گنجه با توجه به فرهنگ، تاریخ داستان و سنت ادبی به ترسیم شکل ظاهری شخصیت ها و طبعا پوشش آن ها می پردازد.
    در این مقاله برآنیم با بررسی انواع پوشش در داستان خسرو و شیرین و مطابقت آن با الگوهای پوشش در زمان ساسانی و سلجوقی، به تصویر کلی پوشش در سخن نظامی دست یابیم.
    کلیدواژگان: نظامی، خسرو و شیرین، پوشش، شخصیت پردازی، سلجوقی، ساسانی
  • پگاه خدیش* صفحات 151-165
    افسانه های سحرآمیز یا افسانه های پریان از برجسته ترین انواع ادبیات شفاهی به شمار می آیند. این افسانه ها، که در فهرست جهانی طبقه بندی قصه های عامیانه آرنه تامسون اوته با شماره های 300 تا 749 مشخص شده اند، یادگار زمانی هستند که در ذهن انسان نخستین، هر شیء و پدیده ای قدرتی جادویی و ماوراءطبیعی داشت و از نیروی محدود انسان فراتر بود. آدمی باور داشت که هر گاه گرفتار مشکلی شود، نیروهای جادویی به یاری اش می آیند از خطر و گرفتاری نجاتش می دهند. از تحلیل محتوایی افسانه های سحرآمیز می توان به بسیاری از بن مایه های کهن در اندیشه انسان نخستین، از قبیل جاندارپنداری و شخصیت بخشی به اشیا، توانایی سخن گفتن با گیاهان و حیوانات، مسخ شدن و... پی برد.
    کلیدواژگان: افسانه های عامیانه، عوامل و ابزار جادویی، باورهای کهن
|
  • Mohammad Reza Shafiei Kadkani Pages 7-14
    According to the contemplations advanced by Russian formalists as well as scholars such as Lui Shtrus with regards to the concept of construct and its attributes, any change in the construct will influence all constituents of the construct. These transformations are concerned with the structures of construct in each cycle. As the structures of construct are perfect, the other structures cannot be in a state of complete decline. Looking at the cultural history of Iran from the same perspective, one can see that the structures of construct were perfect in the 4th century. Thus, all smaller structures such as poetry, prose, music, mysticism, medicine and architecture enjoyed a prominent position. The wisdom liberty in poets and mutazilites's discussions is the main reason behind the prominence and grandeur of Iranian culture and its macro scale structure in Ferdowsi and Biruni age. The dominance of Ashaari doctrines over the Iranian culture led to the decline of wisdom with the structures of constructs secured by certainty giving way to skepticism arguments and logical propositions replaced by speculative propositions.
    Keywords: structure, structure of construct, climax, decline, reasoning, certainty, argument, skepticism
  • Seyyed Mahdi Nourian, Seyyed Ali Asqar Mirbagheri Fard, Bahram Shabani Pages 15-45

    By the crowning of Fatali Shah Ghajar, poetry found a better position and status compared with the previous periods of Zands and Afsharids. The Ghajar king who was a poet himself and whose pen name was khaghan began to support poets and with the formation and establishment of the new center of restoration movement in Tehran, many poets directed their steps from around the country toward the capital of Iran, Tehran. Khavari Shirazi is one of the poets who immigrated from Shiraz to Tehran and by relying on his inherent talent and practicing letter writing and historiography, and poem recitation in the literary circles of the capital, turned into one of the relatively known poets and writers of his era and left many complete poetical works embracing more than seven thousand couplets of different forma such as elegy, ode, compounds of stanzas, mathnavi, quatrain and poems stanzas. In this paper, after providing a brief study of poetry status in Afshar era, up to the end of Fatali shah's period, the biography, the works, the Divan of the poetry and the compilation of the Divan and style of Khavari shirazi are analyzed in details.

    Keywords: Poetical works, Poetical form, Style, Figures of speech, Literary return
  • Qolam Ali Fallah*, Abbass Mahyar, Seyyed Morteza Mirhashemi, Sedigheh Soleimani Pages 47-69
    Del (heart) is one of the recurrent themes in Nezami-e-Ganjavi’s Makhzan-al-asrar. This paper addresses the concept and its true nature as well as its ranks. One may hypothesize that the poet has his own technical interpretation of Del spreading all through his ideas and thoughts and reflected in various sections of the collection. To answer the research questions posed in this research, content analysis method was utilized.
    Keywords: Nezami, Makhzan-al-asrar, Del (heart)
  • Seyyed Mehdi Zarghani*, Hoda Hosseinpour Bovanlo Pages 71-98
    As the title indicates, the main purpose of this paper is to consider how the early mystics dealt with the essential concept of reason. To this end, we have examined forty works either written on or including the ideas of the mystics living in the first five centuries of the Islamic era. The findings are then placed in ten main categories: Reason and one’s knowledge of god; Reason and the Koran; Reason and Riligion; Reason and Ethics; Reason, this world, and hereafter; Reason and Mystical Hierarchies; Reason and Mystical states; Reason and Love; Reason and soul. Each category has then received its due attention. The paper intends to delineate how these mystics discuss divergent issues related to knowledge, this world, the hereafter and mysticism with reference to reason. Also, attempts are made to shed lights on the relationship between them. It must be admitted that these mystics had a limited view of reason; however, the very reference to reason in their arguments points to their concern about this concept. In fact, in their delineating of the limitations of reason in different realms of knowledge, they have resorted to the same notion (i.e reason). Although our main concern here is issues related to reason in one way or another, one can note the extent and diversity of knowledge theses mystics have touched upon in their works.
    Keywords: Reason, Mystical Writing, Mystical Hierarchies, States, Soul, Love, faith, Religion, The Koran, knowledge, Ethics
  • Bagher Sadri Nia Pages 99-127
    Despite much research about pure-writing, no satisfying one about its history and theories has been conducted to date. The present paper aims to study the historical background of this writing method and its theoretical bases up to the constitutional era. This study shows that, contrary to what it seems, pure-writing is not a new method and its history dates back to the fifth century AH. Referring to remains of past periods, the article emphasizes that this kind of writing got increasing attention since the second half of the thirteenth century AH, under the influence of widespread Dasatiri terms especially the nationalism movement. This paper addresses the following questions: 1- Was pure-writing based on any particular theory of Shuubiyya in the previous periods? 2- Was there any relationship between pure-writing and nationalism? 3- If there were such a relationship, did all nationalist movements propagate pure-writing or just a some particular ones insisted on it?
    Keywords: Pure-writing, Historical background, Theoretical bases, Nationalism
  • Eshagh Toqyani*, Zaynab Choghadi Pages 129-149
    The characterization of appearance is one of the important elements in personification that includes the description of face, size, movement, effect and clothing. Clothing is an important element of personification in Nezami’s versified stories. Moreover, clothing is the original religious custom in the Sasani era, when the story of khosrow & Shirin happened and it is the symbol of abstinence in the Islamic period when the Hakim of Ganjeh composed this story. On the other hand, generally, there is no image of nakedness in the traditions of Persian literature. Therefor, Nizami regarded these traditions and customs in characterization of clothing. In this paper, attempts are made to describe the pattern of clothing in Khosrow & Shirin of Nizami.
    Keywords: Personification, Pattern of clothing, Kind of clothing
  • Pegah Khadish* Pages 151-165
    Magic tales are considered as one of the most significant types of oral literature. These tales, specified by number 300-749 in the ATU international list of folktales, remind us the time when every single object or phenomenon possessed a magical and metaphysical power in the mind of the primitive man and exceeded man’s power. Those men believed that at the time of troubles, magical powers would come to assist them and would save them from dangers. Through content analysis of magical tales, we may find clues to the roots of the thoughts of primitive man such including animation and personification of objects, the ability to speak to plants and animals, metamorphosis, etc.
    Keywords: Folktales, Magical powers, Magical agents, Ancient beliefs